Cursussen-op-maat voor vissers DE T VAN TOEN 'Belbuiirtbus' brengt ouderen uit en thuis Hazerswoude koopt twee sekshuizen van Leidenaar DE ONDERWERPKEUZE VAN LUCAS VAN LEYDEN Stichting Visserij Instituut Katwijk opgericht Nieuwe vorm van ouderenvervoer Katwijk KATWIJK Voor de aanvul lende scholing van vissers en medewerkers van de visver- werkende industrie is in Kat wijk de Stichting Visserij Insti tuut opgericht. Het initiatief daartoe is genomen door de plaatselijke School voor de Zeevisvaart, die in de stichting al haar opleidingen heeft on dergebracht die niet direct be horen tot het gewone dag-on derwijs. De Stichting Visserij Instituut be gint het komende seizoen al met een groot aantal cursussen die in de avonduren, op zaterdagen en ge durende de zogenaamde stilligwe- ken van de vloot worden gegeven. Het gaat voor een deel om opleidin gen die de afgelopen jaren al aan de School voor de Zeevisvaart werden gegeven, maar het pakket is inmid dels aanzienlijk uitgebreid i de i het serijbedrijfsleven. Ook in de toe komst zal steeds op die behoefte worden ingespeeld. "Er wordt ge streefd naar cursussen-op-maat", zegt directeur A. van Duijn van de School voor de Zeevisvaart. Hij is tevens voorzitter van de Stichting Visserij Instituut Katwijk. "Op de oprichting van deze stichting is in feite direct aange drongen door de plaatselijke Vere niging van Schipperseigenaren", aldus Van Duijn. "Bij de schippers en hun bemanningen bestaat be hoefte aan mogelijkheden trouwd te raken met de technieken die op de vloot hun in trede doen. Op de School voor de Zeevisvaart zijn de middelen om die training te geven aanwezig". Vooral het afgelopen jaar zijn op de school grote bedragen geïnves teerd in nieuwe leermiddelen die de praktijksituatie op de vloot zoveel mogelijk moeten be naderen. Tot de nieuwe apparatuur behoort onder meer een vissimula- tor waarmee alle handelingen op de brug van een vissersschip kun nen worden nagebootst. Ook is ge ïnvesteerd in een computerlokaal en de lesruimte voor motorentech niek. Lastechnieken De cursussen die de Stichting Visserij Instituut in haar pakket heeft, zijn verwant met de opleidin gen die al aan de School voor de Zeevisvaart worden gegeven. Het gaat onder meer om cursussen vis- fileren, viskunde A, haringverwer- ken en marifonie en opleidingen voor het algemeen certificaat ra diotelefonie en het zee- en aanva ringsreglement. Voorzitter Van Duijn van de stichting benadrukt echter dat niet alleen wordt gewerkt met werkne mers uit de visserijbedrijfstak. Met een basisopleiding computerge bruik, Engels en de introductie las technieken kan ook worden gere kend op een breed aanbod van cur sisten uit overige sectoren van het bedrijfsleven. De nog steeds groeiende groep van eigenaren van pleziervaartui gen kan bij de Stichting Visserij In stituut terecht voor een cursus kustnavigatie en pech onderweg voor motorjachten. Voor het opzet ten van die laatste cursus is de stichting benaderd door gebrui kers van de plaatselijke jachtha ven. Van Duijn: "Er wordt uitslui tend opgeleid voor bestaande en geldende diploma's of deugdelijke certificaten. Alleen de cursus intro ductie lastechniekien wordt niet met een diploma of certificaat afge rond omdat de deelnemers hier uit sluitend vertrouwd worden ge- Directeur A. van Duijn van de Kativijkse School tact met het bedrijfsleven niet verliezen maakt met de eerste beginselen, de School We mikken dan met name op een groep die in de dagelijkse werk zaamheden maar zijdelings met het lassen wordt geconfronteerd. De deelnemers kunnen natuurlijk uit de vissersvloot afkomstig zijn, maar bijvoorbeeld ook een eigen bedrijfje aan de wal hebben en van alle markten thuis moeten zijn". r de Zeevisvaart: "Als visserij-opleiding moeten wij het c KATWIJK - Voor het ouderen in de kustplaats gaat de Katwijkse Stichting Bejaarden- werk met ingang van 1 september een personenbusje huren van de vervoermaatschappij NZH. Het busje is op afroep beschikbaar en wordt bestuurd door vrijwilligers. Coordinator F.H. Mulder van de Stichting Bejaardenwerk om schrijft het initiatief als een combi natie tussen een bel- en een buurt bus. In de afgelopen periode heeft de stichting voor de vervoerdienst voor ouderen gebruik gemaakt van de personenauto's van vrijwilli gers, maar door de toenemende be hoefte aan deze voorziening moest naar een andere opzet worden uit gekeken De grote vraag naar goede ver- voermogelijkheden voor bejaar den werd in juni 1987 ook gecqn- stateerd in het rapport 'Wijzer voor ouderenvervoer in Katwijk', dat in opdracht van de Stichting Bejaar denwerk is gemaakt door het on derzoeksbureau Lidesco uit Lei den. Op basis van de uitkomsten van dit rapport heeft de stichting contact gezocht met de NZH. De Stichting Bejaardenwerk gaat de komende vier tot zes weken proefdraaien met het nieuwe per sonenbusje. In principe wordt in deze periode nog gewerkt met het oude gebruikersbestand van de vervoerdienst voor ouderen. Waar schijnlijk vanaf half oktober kan het aantal ouderen dat van de ver voerdienst gebruikt maakt worden uitgebreid. Rittenkaart De vervoerdienst voor ouderen is speciaal in het leven geroepen voor mensen die geen of moeilijk gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer, niet beschikken over een auto en geen taxikosten kunnen betalen. Het 8-persoons- busjes waarmee de Stichting Be jaardenwerk nu gaat werken, heeft een lage instap en goed te bereiken zitplaatsen. Er kan ook een opge- rolstoel worden meegeno- De gebruikers betalen voor elke rit 1,50 gulden. De Katwijkse stich ting geeft zogenaamde 10-ritten- kaarten uit die bij het kantoor in de Gasthuishof of bij de chauffeur van de bus kunnen worden gekocht. De bus van de vervoerdienst voor ouderen rijdt binnen de ge meente Katwijk. De gebruikers worden thuis opgehaald en op de plaats van bestemming gebracht en weer opgehaald. Bakermat Met de oprichting van de Stich ting Visserij Instituut Katwijk kan de Zeevisvaart in de kustplaats ook haar basis ver breden. Directeur Van Duijn ont kent echter dat dit de eerste opzet is geweest. "Je moet het eigenlijk omdraaien. Doordat deze school in Katwijk staat en er zoveel kennis en lesmateriaal aanwezig is, ga je kijken naar mogelijkheden om ook het bedrijfsleven daarvan te laten profiteren. Het is zeker niet de be doeling om langs deze weg het voortbestaan van de opleiding op langere termijn veilig te stellen. De garantie dat het dagonderwijs in Katwijk kan blijven, is namelijk al gegeven", zegt Van Duijn. De directeur van de School van de Zeevisvaart noemt het wel be langrijk dat zijn opleiding het con tact met het plaatselijke visserijbe drijfsleven niet verliest. Van Diiijn: "Door de oprichting van deze stichting dragen we daar in belang rijke mate toe bij. Niet voor niets wordt wel gezegd dat deze lagere en middelbare beroepsopleiding de bakermat van de visserij en vis- verwerkende industrie in Katwijk HAZERSWOUDE - De gemeente Hazerswoude en Leidenaar J. Stouten zijn het gisteren eens ge worden over de prijs voor de pan den Rijndijk 19 en 21, waarin tot eind vorig jaar een seksclub was gevestigd. Hoewel beide partijen het bedrag niet willen noemen, LEIDSE KRONIEK OVER /MENSEN EN GEDANE ZAKEN Laat ik maar meteen beginnen met het verhaal waarover het gaat in deze prent, een gravure uit 1507 of 1508. Aartsvader Abraham had twee zonen. De oudste, Ismaël, was van de dienstmaagd Hagar, bij wie hij een kind had moeten ver wekken omdat zijn eigen vrouw, Sara, kinderloos leek te zullen blijven. Enige tijd later bracht Sara, wonder boven wonder, tóch ook een zoon ter wereld, Isaak. Sara kon het, toen Ismaël zich een keer wat brutaal had uitgela ten tegenover Isaak, niet meer verdragen de jongen met zijn moeder steeds in haar buurt te hebben en ze wist Abraham zo ver te krijgen dat hij Hagar en Is maël wegstuurde, de woestijn in. Een klein familiedrama dus, zoals ze in de bijbel wel meer worden verteld. Maar erg veel van die dramatiek is er op deze prent toch eigenlijk niet te zien. Bovendien: ook al zal iedereen moeten toegeven dat er door de graveur hard op moet zijn ge werkt, op al die duizenden lijn tjes en streepjes, toch lijkt het wel of hij zich hier en daar heeft vergist. Is Ismaël, die rechts vooraan loopt met een groot brood in de handen, niet veel te klein voor zijn leeftijd? Zijn jongere half broer Isaak, die op de achter grond vlak naast zijn moeder Sa ra staat, is verhoudingsgewijs veel groter van postuur. Wat erger is: Isaak zou naar de letter van het bijbelverhaal een peuter moeten zijn en niet de grote knul, die hier van hem js gemaakt. Wat Hagar betreft, als ze niet oppast zakt ze door haar enkel. De snuffelende hond links zit ook al onhandig in elkaar, alsof hij zo zou kunnen omvallen. Ongeveer vierhonderdtachtig jaar geleden, dat is dus bijna vijf eeuwen, werd deze gravure ge maakt door Lucas van Leyden. Hij was toen waarschijnlijk een jaar of negentien en hij begon al naam te maken als kunstenaar. Geen wonder als je zó goed met de graveernaald kunt omgaan. Zijn beginnersfouten en onhan digheden zag men wel door de vingers. Eén ding is wel duidelijk: Lu cas moet tóen al hebben beseft dat hij het als hij flink oefende mettertijd net zo goed zou kun nen als de beroemde Duitse gra veur Albrecht Dürer, van wie hij wel eens wat prenten had gezien. Dürer was een jaar of vijftien ou der dan hij en aan het begin van de zestiende eeuw al wijd en zijd bekend. Iemand dus om je aan te spiegelen of je aan op te trekken. De oudste gegevens willen ons doen geloven dat Lucas van Ley den over dit soort dingen al ging nadenken toen hij een jaar of twaalf was. In die bronnen wordt namelijk 1494 als zijn geboorte jaar genoemd, terwijl het zeker en gewis is dat zijn eerste pren ten uit het jaar 1506 dateren. Duistere punten Er zijn, als het om hem gaat, wel meer duistere punten. Neem nu deze prent. Heel eenvoudig gevraagd: hoe komt een aankomend kunste naar in Leiden er aan het begin van de zestiende eeuw toe om zo'n uitvoerige voorstelling, ter grootte van een velletje A4, te maken, waarop is te zien hoe Abraham zijn zoon Ismaël, teza men met diens moeder Hagar, de woestijn instuurt, met alleen wat brood en water als proviand? Een jaar of tien geleden viel het de Duitse kunsthistoricus Werner Busch op dat hij eigen lijk nergens op een zo'n voor de hand liggende vraag een ant woord kon vinden. Hij is toen zelf maar op zoek gegaan. Zijn antwoord is nogal inge wikkeld en of zijn verhaal in alle opzichten hout snijdt, ik heb zo mijn twijfels. Maar toch, de argumenten die hij aandraagt zijn buitengewoon interessant en een vermelding meer dan waard. Een kern van waarheid moet er toch wel inzit ten. Wat je eigenlijk al vermoedde wordt bewaarheid: Lucas van Leyden hoorde tot de toplaag van de Leidse bevolking van dat moment. Via zijn vader, zo maakt Busch duidelijk, had Lucas contact met de kanunniken van het Augustij nerklooster Hieronymusdael (ook wel bekend als "Lopsen"), dat juist buiten de stadsomwal ling lag, in de driehoek die tegen woordig wordt gevormd door de spoorlijn naar Utrecht, de Mors singel en de Morsweg. Lucas' vader (hij wordt in de bronnen als Huge of Huych Ja- cobsz. aangeduid) was schilder van beroep en hij had het vak omstreeks 1470 geleerd van een van de klooosterlingen van Hieronymusdael, broeder Ty- man. ïn de jaren zeventig en tachtig moet Huge een goedbe- klante werkplaats hebben ge had, waar behalve schilderstuk ken van allerlei slag ook de bijbe horende gebeeldhouwde lijsten werden vervaardigd die toen in de mode waren. Hier, in de werk plaats van zijn vader, leerde de kleine Lucas de eerste beginse len van zijn latere vaardigheden. Maar de vraag is nog steeds wat een negentien- of veertienja rige jongen ertoe heeft gebracht beschreven onderwerp uit te beelden? Werner Busch is in de richting van Hieronymusdael gaan den ken. Zijn 'constructie' ziet er heel kort samengevat zó uit. Het staat wel vast dat de Au gustijnen van Hieronymusdael in de Moderne Devotie waren ge- ïnteresserd. Dat is kort g stroming die ook op i Thomas a Kempis en Erasmus invloed heeft uitgeoefend. Men hechtte aan een aan de ene kant intellectualistische, maar toch ook persoonlijk, vrome doorden king van de katholieke geloofs waarheden. Eén van de dingen die men daarbij uitdrukkelijk voorstond was de bijbelstudie, zodat de goddelijke heilsboodschap niet alleen maar op basis van overge leverde scholastieke tradities tot je doordrong, maar ook via het lezen van de Schrift zelf. (Even ter herinnering: de beroemdste van alle Augustijnermonniken, Maarten Luther, heeft toen ook hij dat ging doen, daaruit de vèr- reikende conclusies getrokken die wij allen kennen.) Heetgebakerd De paters van Hieronymus dael waren niet zo heetgebakerd als Luther, maar zij moeten een groep zijn geweest die open stond voor nieuwe ideeen. Onder hen bevond zich trouwens, juist in de tijd dat Lucas zich aan het ontwikkelen was, een geleerde van naam, Cornelius Aurelius, die in 1517 een geschiedschrij ving van Holland publiceerde. Ooit had deze Cornelius Aurelius op dezelfde school gezeten als Erasmus en ze correspondeer den nog wel eens met elkaar. Eén van de dingen, zo heeft Busch ontdekt, waarmee men zich in Hieronymusdael moet hebben beziggehouden, was de vraag of je de bijbelverhalen nu alleen maar letterlijk moet ne men of niet. En wat blijkt: het verhaal van de wegzending van Hagar speelt in die discussie steeds een rol. In navolging van de kerkvader Augustinus, die in dezen weer bij de apostel Paulus aansloot, zei den de Augustijnen: het is ner gens voor nodig om in de bijbel vier betekenislagen te onder- "Er staat toch geschreven dat Abraham twee zonen had, één bij de slavin en één bij de vrije vrouw? Maar de zoon der slavin' was verwekt naar het vlees, doch scheiden (zoals de meer traditie getrouwe theologen toen deden) twee is al meer dan genoeg. Zie maar wat de apostel Paulus daarover schrijft in zijn brief aan de Galatiërs, in een om standige i die van de vrije vrouw uit kracht der belofte. Deze dingen hebben een zin nebeeldige betekenis, want de twee vrouwen verbeelden twee ërlei verbond, het éne, dat van de berg Sinai, brengt slavenkinde ren voort, en dat is Hagar; want de berg Sinai ligt in Arabië, en Hagar is het beeld van het heden daags Jerusalem, want deze stad ligt in de slavernij met haar kin deren. Maar het Jerusalem uit den hoge is vrij, en dat is ónze moeder. Want er staat geschre ven: "Jubel onvruchtbare, die niet baart; breek uit in gejuich, die geen barensnood kent. Want talrijker zijn de kinderen der ver latene dan van haar, die aan een man is gehuwd." Welnu, broeders, gij zijt als Isaak, kinderen der belofte. Maar zoals eertijds hij, die naar het vlees verwekt was, hem ging ver volgen, die verwekt was naar de geest, zo gebeurt het ook thans. Maar wat zegt de Schrift? "Jaag weg de slavin met haar zoon. Broeders, wij zijn dus geen sla venkinderen, maar kinderen der vrije vrouw." Is het niet opmerkelijk dat Lu cas van Leyden nu juist bij deze passage, die toentertijd steeds weer (ook door Luther) werd ge bruikt om duidelijk te maken hóe je in de bijbel 'onder de op pervlakte van de tekst' zou kun nen lezen en ook moet lezen, een uitvoerige en zorgvuldig uitge werkte prent maakte? Cornelius Aurelius zal er vast wel een exemplaar van hebben gehad, misschien wel boven zijn schrijf tafel aan de wand geprikt. L.D. COUPRIE mag worden aangenomen dat het om ongeveer een ton gaat. Hazers woude wilde aanvankelijk niet ver der gaan dan 60.000 gulden, terwijl Stouten 135.000 gulden vroeg. "Ik heb heel wat water in de wijn moeten doen, maar uiteindelijk hebben we elkaar gevonden. Van mij zal Hazerswoude nu geen last meer hebben", aldus Stouten. Eind vorige week kondigde hij nog aan elders in de gemeente huizen te ko pen en die opnieuw te verhuren aan een seksclub als Hazerswoude niet aan zijn financiële verlangens zou voldoen. De gemeente Hazerswoude wil de panden nu zo snel mogelijk slo pen. Op de locatie zijn woningwet woningen en een weg gepland. Ha zerswoude kreeg onlangs van de Kroon toestemming om de pan den, die op kerstavond vorig jaar zijn uitgebrand, te onteigenen. De raad van Hazerswoude drong vori ge week aan op een gerechtelijke procedure, waarbij door de recht bank de schadeloosstelling aan de eigenaar zou worden geregeld. Burgemeester J. van der Sluijs wilde echter eerst nog een poging doen om tot een schikking te ko men. "Dat is gelukt. Wat ons be treft is dit een prima zaak. Ik ben blij dat deze kwestie nu eindelijk uit de wereld is", aldus Van der Sluijs. Fout provincie: Geen onderzoek op stortplaats in Rijpwetering ALKEMADE De voormalige ge meentelijke stortplaats langs de provinciale weg in Rijpwetering is ten onrechte-opgenomen in de pro vinciale, plannen tot nader onder zoek naar mogelijke bodemveront reiniging. De vuilnisbelt is al in 1984 onderzocht. De uitslag van die inspectie was toen zodanig dat de provincie Zuid-Holland het niet nodig vond om een nader onder zoek in tq stellen. Dat de belt nu op nieuw is genoemd, is het gevolg van een ambtelijke fout. Alkemade is daar achtergekomen toen naar het onderzoek bij de provincie werd geïnformeerd. Volgens de provincie bestaat ook er geen enke le aanleiding om de stortplaats te onderzoeken. Alkemade zal nog schriftelijk van de vergissing op de hoogte worden gesteld. Link(s) met alcohol VOORHOUT - Een 54-jarige man uit Australië heeft van morgen om vijf uur een frontale botsing veroorzaakt op de Leidsevaart in Voorhout. De man verkeerde onder invloed van alcohol. Er raakte niemand gewond. Volgens de politie schrok de man ergens van. In Australië rijden auto's links en de eerste reactie van de man was dan ook aan de linkerkant van de weg te gaan rijden. Daar botste hij frontaal tegen de auto van een 28-jarige Noordwijkerhouter. DINSDAG 30 AUGUSTUS Leiden oecumenisch avondgebed in de Oud-Katholieke kerk, Zoeter- woudsesingel, van 19.00 tot 19.30 Noordwijk historische rondwandeling door Noordwijk-Binnen, aanvang 19.30 uur op het plein bij het raad huis. ptestatieloop over 2.5 km voor jongens en meisjes om 19.30 uur; voor dames en heren om 20.15 Sassenheim vergadering van de gemeente raad, aanvang 20.00 uur in het ge meentehuis. Voorhout inschrijfavond van de Volksuni versiteit Voorhout, aanvang 19.30 WOENSDAG 31 AUGUSTUS Alphen straatoptreden door Gebroe ders Flint met 'Haveloos', aan vang 15.30 uur op het parkeerter rein naast de Amrobank, Juliana- straat. optreden Gebroeders Flint met een liederenprogramma in de Avifauna, aanvang 21.00 uur. open huis van de stichting jeugd-, jongeren- en buurtwerk, van 19.00 tot 21.30 uur, Rhynen- burghlaan 1a. activiteiten voor de jeugd van 6 t/m 12 jaar in wijkgebouw De Boerderij, aanvang 10.00 uur. boswachter, start 10.00 i parkeerterrein tegenover de Soefi-tempel. Sportlaan. verkoopdag van het Interkerke lijk Comité voor Woord en Daad, van 10.30 tot 17.30 uur in het Her vormd Kerkelijk Centrum, Voor- woensdagavondzang met me dewerking van kamerkoor 'Voca- lis' olv A. van Kapel, aanvang 20.00 uur in de Oude Kerk, Boule- 10.30 tot 12.00 Stadsbouwhuis, Langegracht 72. informatiepunt gemeenschap pelijk wonen, van 20.00 tot 22.00 woensdagavondzang met me dewerking van Christelijk Ge mengde Zangvereniging 'Evondo' uit Aalsmeer, aanvang 20.30 uur in de Nederlands Hervormde kerk, Hoofdstraat. Voorhout start nieuwe zaalvoetbalsei- zoen in sporthal de Gaasbak, aan vang 19.00 uur. presentatie door de Culturele Raad voor het aankomend sei zoen, aanvang 21.00 uur in de boot-theatertent aan de steiger Noordwijkerhout vergadering van de commissie RO, aanvang 20.00 uur in het ge meentehuis openbare vergadering VRIJDAG 2 SEPTEMBER Alphen optreden van de groep Flup en u Bedrijf met 'Metamorfose', aan vang 21.00 uur in de boot-theater tent aan de steiger bij Avifauna. café Alphense Werkgroep Ho moseksualiteit, Hugo de Groot straat 100, aanvang 21.30 uur. Boskoop vlooienmarkt in de Beurshal, A.P. van Neslaan 1, 17.00 uur. opening expositie fotograaf Ewout Bulk, aanvang 20.00 uur in de bibliotheek, Babsloot.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 14