Promotiewerk levert nauwelijks leden op' Gentleman en lustobject tegen wil en dank Robert Palmer, levenslang op zoek naar de ideale ballad Veronica's promotieteam moet 'flitsend imago' bevestigen KUNST PAGINA 35 door John Oomkes had dat nummer te maken met de passie tussen man en vrouw. Maar de reden waarom ik het schreef was een heel andere. Veel vrien den. kennissen en collega's in het vak hadden last van enige vorm van verslaving. Mijn maatjes vielen als muggen uit de dakgoot bij warm weer. Over die ziekte kun je 'niet openlijk schrijven, omdat het dan heel snel lijkt alsof je juist een pleidooi houdt voor geestverrui mende middelen". "Dus schreef ik een lied over een verslavende gewoonte. Hoe kun je dat bespreekbaar maken zonder loodzware taal te gebruiken? Hoe kun je bij addiction nog iets van humor, gein toevoegen? Door een metafoor te gebruiken. Uiteinde lijk kwam er iets uit van een man die lovesick was, gek op het gevoel verliefd te zijn, verslaafd aan vrou- Elk luxe mannenblad bestaat uit een secuur gedoseerde cocktail van gierende auto's, nerveus gesneden revers van onbetaalbare Armani-kostuums en fotomodellen die zo snel ogen dat ze elke dag wel een keer door de geluidsbarrière gaan. Juist dat type blad valt op de altijd onberispelijk geklede gentleman van de rock, de 39-jarige Robert Palmer. Brits tot in zijn double-breasted kostuums, met een hang naar decadentie <hij groeide op in Malta, leefde op de Bahama's en nu tussen de anciens en nouveaux riches van Zwitserland) die verbloemt dat Palmer zeer opwindende en rijk geschakeerde muziek maakt. Een merkwaardige typering voor een mega ster. ALMERE - "Lustgevoelens heb ben niets met humor te maken". Robert Palmer zit in een snikhete kleedkamer van een videobedrijf in Almere en bestelt een whiskietje ("Malt. graag"). Het wordt uitein delijk nuchtere, Belgische Spa. Hij knipoogt. "En ik geloof graag dat ik er in slaag om mezelf altjjd net een tikje belachelijk te maken. Soms door te stoeien met de bege leiding. een andere keer met de tekst, een derde keer door de vorm geving van de video". Palmer interviewen is een hals zaak. Ik krijg altijd het idee dat ik na twee jaar mijn oudere broertje terugzie. De ene keer pratend en fi losoferend over Zuidelijk Afrika en Bordeaux-wijnen, de volgende keer afdalend in de diepere gehei men van de Haitiaanse voodoo en de Neiging tot Avontuur die dè Man nou eenmaal altijd vertoont, een derde keer oeverloos ouwehoe rend over de huwelijkse trouw aan ega Sue en zijn plannen om een ou de bomkrater in Zwitserland om te toveren in een nieuwe geluidsstu dio. Nog gekker zijn de raadgevin gen die hij voor zijn 'jongere broer tje' in petto heeft en die we hier maar onbesproken zullen laten. We hadden het over lustgevoe lens. Ruim twee jaar geleden bracht Palmer de elpee Riptide uit, een langspeler die begint als een al bum van Frank Sinatra, dus met een uitgewogen, zeer traag gezon gen liefdeslied (het titelnummer) dat zo van een soundtrack van een jaren veertig-film afkomstig zou kunnen zijn. Het soort stemming dat Bergman en Bogart oproepen met Casablanca. De platenbazen waren prompt bevreesd voor poging tot artistieke zelfmoord, die de carrière van Palmer definitief zou beëindigen. Sinatra Die loopbaan was al aan het eind van de jaren zestig begonnen, in de naweëen van de Britse rhythm blues. Op zijn vijftiende opende Robert al voor Jimi Hendryx, even later bepaalde hij samen met zan geres Elkie Brooks (Pearl's a Sin ger) het gezicht van Vinegar Joe. Vanaf 1974 vormt een nimmer op drogende stroom platen het bewijs dat er achter het keurig gekapte hoofd van Palmer een opvallende muzikaliteit actief is. Er zijn weinig mensen binnen de pop die nu eens verwijzen naar Sinatra, dan weer naar New Orleans, vervolgens je het hoofd dolzeuren met anecdotes rond de bejaarde Braziliaanse slag werker Dom Um Romao en dan weer naar elektronica grijpen. Palmer is in wezen het soort jon getje datje telkens een andere kijk doos voorhoudt. Op de lp Riptide kwam Addicted to Love voor, en dat werd zijn langverwachte door braak. De single haalde-de nr. 1-no tering in de Amerikaanse Hot One Hundred. "Op het eerste gezicht Het nummer werd volstrekt niet opgevat als metafoor het zou niet de eerste keer zijn dat Palmer per ongeluk een hit scoort. Dat kwam vooral doordat de video van de song werd geregisseerd alsof het een advertentie in een herenblad voor een merkoverhemd betrof. Modefotograaf Terence Donovan, die door Palmer werd aangetrok ken, liet hem Addicted to Love in overhemd zingen, omgeven door een groep egaal geklede, volstrekt identiek gekapte en opgemaakte, mysterieuze vrouwen die verblik ten noch verbloosden. Palmer: "Alleen voor de echte liefhebber zit daar veel humor in. De lezer van een herenblad kickt er alleen maar op". Amerika's meest vrijgevochten blad Hustler dacht er ook zo over en maakte een eigen fotoparodie op de clip. die de term lovesick wel heel erg verdient. Het gevolg was dat Palmer bij Ameri kaanse concerten werd achter volgd door hordes jonge vrouwen die zich net zo kleedden als de mo dellen in zijn clip. Robert: "Niet mijn type. hoor. Maar heel ver vreemdend. Wist je overigens dat er in New York een reclamebureau draait op de modellen uit de clip van Addicted to Love?" Op Heavy Nova, Palmers nieuw ste elpee, wordt de krankzinnig heid van dit idee en zijn verslag nog even doorgetrokken in Simply Ir resistible, een song die het effect beschrijft dat Addicted to Love had. Ook de oorspronkelijke clip van dit nummer maakt weer ge bruik van de schijnbaar onbewo gen totomodellen, die in elk geval naar de smaak van Nederlandse tv- makers te ver gaan in hun onbe doeld erotische bewegingen. Opwelling "Ik weet niet waardoor die vreemde manipulatie van het oor spronkelijke idee wordt veroor zaakt", zegt Robert lachend. "Maar zo functioneer ik op mijn best. Als schrijver wil ik niet tevreden zijn met het eerste idee dat ik krijg, maar kijken wat ik met zo'n eerste opwelling kan doen. Ik wil niet voortdurend in hetzelfde hoekje worden gedrukt. Eén van mijn be langrijkste inspiratiebronnen is de soulmuziek. Dat is muziek die ge maakt is uit passie, woede, avon tuur. zweet en verontwaardiging. Maar heel vaak is het zo dat een soulstuk heel anders overkomt dan het oorspronkelijk bedoeld was. Dat vind ik echt creëren". De titel Heavy Nova bestaat uit een samentrekking van heavy me tal en bossa nova, twee genres die even ver uit elkaar liggen als Gha na en IJsland. Palmer: "Het idee daarachter was datje met de zware stukken op de plaat agressieve, hu moristische aspecten van mijn ka rakter kan laten zien, en met de bossa nova de lichtere, zoetere, en meer sentimentele kanten van mijn persoonlijkheid kan accentu eren. Zonder ook maar een mo ment te overdrijven". "Ik ben al zolang bezig om de ideale ballad te schrijven. Het is de grootste opgave die zich kan voor doen. Als schrijver bega je telkens opnieuw zelfmoord. It is murder! Maar als het lukt dan is het zo'n be vredigend gevoel. Het lijkt bijna op het bereiken van je karma. Het is iets heel anders dan maar weer eens woedend of uitzinnig in een camera te brullen. Als je steeds be ter wordt in de manier waarop je schrijft, en eigenlijk steeds meer kleuren op je schilderspalet krijgt, dan wordt het steeds intrigerender met eenvoudige gevoelens om te springen". Frustrerend Palmer noemt het zeer frustre rend als hij merkt dat hij wel met zijn grote publiek communiceert, maar dat de meesten niet dat op merken wat hij bedoelt te zeggen. Robert: "Succes loont. Ik ben te vreden met de vorm waarin het ge beurt. Mijn publiek is tevreden met een liedje van drie, vier minuten. Een song kan een meesterwerkje zijn. Daar ben ik op uit. Ik hoor der gelijke songs ook om me heen. C'est la Vie van Robbie Nevil, Din ner with Gershwin van Donna Summer. Het is niet onmogelijk ze te maken". "Een paar weken geleden trad ik weer eens op; ik wil weer op tour nee. Ik kan in elk geval naar mijn publiek toe om te checken wat ze oppikken. Als filmer in Hollywood ga je niet nog eens de provincie in om te kijken wat ze van je produkt vinden. Ik zit dringend verlegen om feedback, wisselwerking. En dan niet de misleidende wisselwer king van de hoge inkomsten. Je winst ligt heel ergens anders". Robert Palmer: Ik ben al zolang bezig om de ideale ballad te schrijven Het is de grootste opgave die zich kanvoordoen". «foto pr Veronica's promotieteameen kippenren van enthousiastelingen. Veronica heeft alle records ge broken. De omroep is er in 12,5 jaar in geslaagd uit te groeien tot de grootste omroepvereniging met één miljoen leden, twee keer zoveel als de onmiddellijke con currentie. De omroep weet de mensen massaal aan zich te bin den. Het Veronica-promotie- team speelt daarin een belangrij ke rol. Het team laat de mensen merken dat Veronica écht naar hen toekomt. Voor het daadwer kelijk noteren van nieuwe leden speelt het echter een onderge schikte rol. door Theo Haerkens DEN HAAG "En hier is Wet, wet, wet!!!" Een enorme plensbui begeleidt het gejuich waarmee het publiek de Amerikaanse popgroep met die wel zeer toepasselijke naam begroet, als die haar opwach ting maakt in Zandvoort. Radio Veronica is met haar 'Grote Zomer- truuk' op locatie. Oorverdovend knalt de muziek de boulevard op. Het publiek - ver scholen onder een fleurige koepel KLASSIEK 3ijdrage: Paul Korenhof Bernstein (1) Puccini: La Bohcmc. Ange lina Réaux, Barbara Daniels, Jerry Hadley, Thomas Hamp- son, James Busterud, Paul Plis- hka e.a., koor en orkest van de Accademia di Santa Cecilia te Rome o.l.v. Leonard Bernstein. DG 423 601-1 (2 lp's), 423 601-2 (2 cd's). Wie mocht menen dat alleen regisseurs een voorkeur hebben voor 'onbedorven' zangers, ver gist zich. Dezelfde Bernstein die eerst zijn 'West Side Story' op nam met grote operasterren in de hoofdrollen, heeft nu 'La Bohe- me' op de plaat gezet met ten de le jonge, onervaren solisten die hun partij nog nooit op het toneel gezongen hebben. Had hij het maar omgekeerd gedaan, want in zeker drie geval len zijn de resultaten niet echt geweldig, terwijl Te Kanawa, Carreras en Troyanos juist voor die rollen ideaal geweest zouden zijn. Nu zitten we met een Mimi (Angelina Réaux) die haar partij vocaal nauwelijks aankan, daar door minder fraaie tonen produ ceert en nauwelijks aan tekstbe handeling maar aan het slot wel aan overdrijving toekomt. Mu- setta (Barbara Daniels) wordt iets beter getypeerd, maar zou haar rol eens met een goede re gisseur zou moeten doornemen en de tenor Jerry Hadley zet een vocaal bevredigende maar on poëtische Rodolfo neer. De enige hoofdrol, die een plaatuitgave rechtvaardigt, is de Marcello van een schitterend zingende bariton Thomas Hampson. Wie het minder om de zang dan om het orkest te doen is, mag zich deze opname echter niet la ten ontgaan. Bernstein heeft kennelijk een zwak voor deze partituur, want hij koestert elke maat en haalt details naar boven die ik voordien alleen maar ge- Leonard Bernstein, de wijsheid komt met de jaren. hoord heb van Carlos Kleiber. Een enkele maal gaat hij daarbij weer te ver, vooral in de slotakte, maar Puccini kan veel hebben en de uitvoering laat bovendien aandacht voor de sfeer en voor de muzikale en psychologische karakterisering prevaleren bo ven het toch altijd nog ruim schoots aanwezige sentiment. Bernstein (2) Brahms: De vier symfonieën - Akademische Feestouverture - Tragische ouverture - Hay dn- variaties. Wiener Philharmoni- ker o.l.v. Leonard Bernstein. DG 415 570-2 (4 cd's). In meerdere opzichten erg aan trekkelijk is de heruitgave op drie cd's van de symfonieën van Brahms die met enkele 'toegif ten' ruim vier jaar geleden als plaatuitgave verschenen (DG .2741 023). Ter gelegenheid van Bernsteins verjaardag werd de cd-uitgave nu - met een overzicht van vrijwel alle recente opnamen die Bernstein voor DG maakte - in de "midprice-serie" uitge bracht. Ook hier horen we iets van de typische Bernstein-aanpak, hoe wel het spel over de gehele linie ingetogener klinkt dan men zou verwachten. De symfonieën ge tuigen van grote liefde voor en kennis van deze muziek, doordat Bernstein slechts zelden een uit bundig klankeffect oproept, maar constant zoekt naar kleu ren en contrasten die in de parti tuur zelf aanwezig zijn. De vierde symfonie heeft mij het meeste bekoord, maar opvallend is bij voorbeeld dat zelfs de Academi sche Feestouverture hier niet ontaardt in een overdosis aan klank. Evenals een niet minder fasci nerende Beethoven-cyclus legde Bernstein deze uitvoeringen vast tijdens concerten met de Wiener Philharmoniker, een ensemble dat de Duitse romantiek met de paplepel ingegoten heeft gekre gen. Muzikaal en klanktechnisch kan men zich nauwelijks iets be ters wensen, maar jammer is wel dat Bernstein eigen toelichting bij de plaatuitgave niet in het cd- boekje werd opgenomen. Bernstein (3) Mozart: Aria's. Kiri Te Ka nawa (sopraan), Mitsuko Uchi- da (piano), English Chamber Orchestra o.l.v. Jeffrey Tate. Philips 420 950-1 (lp), 420 950-2 (cd), 420 950-4 (me). Verkrijg baar vanaf 5 september. Een ander 'gelegenheidskoop je': volgende maand treedt de be roemde, uit Nieuw-Zeeland af komstige sopraan Kiri Te Ka nawa in het Concertgebouw op en ter gelegenheid daarvan zal een van haar recente opnamen vanaf 5 september als 'plaat van de maand' verkrijgbaar zijn. Hoewel zij zich een grote faam als Mozart-zangeres heeft ver worven, horen we Te Kanawa hier o.a. in aria's uit partijen die zij nooit op het toneel gezongen heeft. Zowel Konstanze ('Ent- führung') als Donna Anna ('Don Giovanni') worden meestal na melijk dramatischer opgevat dan de rollen die de Britse sopraan meestal zingt. In sfeer sluiten de ze fragmenten echter mooi aan bij de concertaria's 'Ch'io mi scordi di te?' (KV 505) en 'Misera, dove son' (KV 369), waarbij de obligaatpartij in de eerste ge speeld wordt door de Japanse pianiste Mitsuko Uchida. Jammer is dat dirigent Jeffrey Tate weinig meer doet dan bege leiden, want juist de beide aria's van Donna Anna hadden nog kunnen winnen bij een homoge ne, lyrischer benadering. Maar als staalkaart van de stem en de zangkunst van Te Kanawa mag deze plaat beslist gehoord wor den. Kiri Te Kanawa Mahler: Symfonie nr. 4. Helmut Wittek (jongenssopraan), Con certgebouworkest o.l.v. Leo nard Bernstein. DG 423 607-1 (lp), 423 607-2 (cd). De wijsheid komt met de ja ren, daarmee troost ik mezelf al thans, maar het voorbeeld van een steeds grilliger Bernstein doet me soms mijn optimisme verliezen. Eergisteren vierde hij zijn 70ste verjaardag en DG heeft dat opgeluisterd met een serie opnamen die deze exuberante Amerikaan zowel in positieve als in negatieve zin typeren. Tot de muziek die zijn aanpak over het algemeen heel goed kan verdragen, behoren de symfonie ën van Mahler, waarvan Bern stein er nu twee tijdens concer ten in Amsterdam heeft vastge legd. Zijn lezing van de Negende Symfonie werd indertijd een on vergetelijke belevenis, maar toch doen de eerste drie delen van de Vierde Symfonie met prachtig orkestspel en een fraaie solo van Jaap van Zweden daar weinig voor onder. Evenals bij het concert zelf blijf ik echter mijn twijfels hou den over het aandeel van een jon genssopraan in het slotdeel. Ik moet toegeven dat Helmut Wittek dank zij de opnametech niek nu goed hoorbaar en zelfs verstaanbaar is geworden, maar dat onderstreept alleen meer het irrieële van deze keuze. Boven dien lijdt het geen twijfel dat een volwassen sopraan meer uit tekst en muziek weet te halen dan een jongen uit het Tólzer Knabenchor, hoe fris en onbe vangen zijn zang ook moge zijn. van paraplu's - deint enthousiast mee op de maat van de muziek. Technici leggen hier en daar met een vuilniszak een noodverband aan om de kostbare apparatuur te beschermen. De meisjes en jon gens van de promotie-teams kun nen even pauzeren. Met die regen is er voor hen geen eer te behalen. Als blauw-witte vlinders fladde ren ze tussen het publiek door. overal waar mensen massaal sa men komen. Of het nu gaat om markten, openingen van winkel centra of de evenementen waar mee Veronica de band met de men sen in het land onderhoudt, de pro motie-teams zijn van de partij. Zij geven de mythe van glitter en glamour en het snelle leven gestal te. Vlotte meisjes en jongens die met zijn vieren in hun modieuze vierwiel-aangedreven auto het land doorkruisen en overal zijn waar iets gebeurt. Flipsje - zelf geen lid van Veroni ca - maakt sinds acht maanden deel uit van het team. Zij noemt het werk voor Veronica "gezellig en af wisselend". Ze houdt ervan met al lerlei mensen te praten. Bij het werven van leden, wat neerkomt op het werven van abonnees voor het Veronica-blad, spreekt ze ie dereen aan die haar pad kruist. Mensen met kinderen, maar ook ouderen. "Vaak maken opa's en oma's hun kleinkind lid". Er is ech ter één wel heel opvallende uitzon dering: jongeren. "Mensen met brommers hebben toch geen geld om lid te worden", verklaart Flips je. Elmer zit in de vijfde klas vwo. Hij promoot Veronica - "een gave omroep" - als vakantiewerk en is daar zeer over te spreken. "Vol gendjaar doe ik het weer". Het con tact met het publiek is voor hem de grote charme van de baan die hij van een vriend heeft overgenomen. "De eerste keer was het wel lastig om mensen zomaar aan te spre ken", geeft hij toe. En het voelde ook wat onwennig toen hij op de markt klasgenoten tegenkwam. Maar over het algemeen reageert het publiek "hartstikke leuk". Daar zijn natuurlijk uitzonderin gen op. "Sommige mensen worden boos omdat ze niet aangesproken willen worden, anderen hebben commentaar op de programma's zoals bij voorbeeld de Pin-up Club. En er zijn mensen die je in de ma ling nemen of opmerken dat 'jullie meiden op tv veel knapper zijn'. "Als dat constant gebeurt, is dat heel vervelend", aldus Flipsje, "maar je raakt eraan gewend". Klinkende munt Per dag spreken de leden van de promotieteams zo'n driehonderd mensen aan. Dat levert gemiddeld zes tot zeven nieuwe leden op. Dat lijkt niet veel, maar PR-medewerk- ster Ellen van Trigt wijst erop dat elke veertiende inwoner van Ne derland al lid is. Een handicap is bovendien dat mensen die lid wil len worden met klinkende munt dienen te betalen Al met al worden de promotie meisjes en -jongens heel wat keren op een dag afgepoeierd. En daar moetje wel tegen kunnen. "Ik vind het van moed getuigen om dan toch iedere keer weer mensen aan te spreken. Er is heel wat uithou dingsvermogen voor nodig", aldus Van Trigt. Zelfheeft ze nooit in een promotieteam gezeten. "Ik ben daar niet geschikt voor, het stuit me tegen de borst. Ik ben vaak ver baasd dat ze zo vrolijk blijven en met zoveel flair op de mensen af stappen. Nog nooit heb ik er éen chagrijnig gezien, nee nog nooit". Het promotievak stelt dus nogal wat eisen. Bij het aantrekken van wordt daar behoorlijk streng op geselecteerd. Veronica doet dat niet zelf. De werving en begeleiding van de vier promotie teams is uitbesteed aan het uit zendbureau Van der Landen in Amsterdam dat gespecialiseerd is in dit soort activiteiten. Uitstraling Een vlotte babbel is onmisbaar, en je moet "uitstraling" hebben, vindt directeur Ron Tino-Centi "Dat is veel belangrijker dan een mooi uiterlijk". Degelijkheid en betrouwbaarheid wegen nog zwaarder. De kandidaten, die min stens een havo-opleiding hebben gedaan, moeten in staat zijn vragen over de programma's te beant woorden. Bij de training, die een dag duurt, wordt daar uitgebreid aandacht aan geschonken. Ook de onaangename kanten van het werk komen dan ruim schoots aan de orde. "Wij wijzen de mensen daar uitdrukkelijk op. maar dat willen ze niet geloven Het is erg hard werken. Het contact met de mensen is vaak leuk, maar soms erg vervelend. Zeker meisjes hebben het niet altijd gemakkelijk als ze op straat lopen. "De glamour slijt en wordt schromelijk overschat", aldus Ti no-Centi. Jongelui melden zich massaal aan om deel uit te maken van een promotieteam. "Mensen van twintig tot 35 jaar doen op de een of andere manier graag iets voor Veronica. Gewoonlijk moeten we moeilijk doen om demonstra- trices te vinden, maar hier hebben we nog nooit voor geadverteerd" Dat de animo zo groot is, komt niet slecht uit want de meeste mensen houden het niet langer vol dan een jaar. "Het verloop is nogal groot", geeft Tino-Centi toe. Maar dat kan volgens heiyi niet aan de betaling liggen, want die is "netjes" met al en toe een boekenbon voor extra prestaties. Slecht weer, narrige mensen en betrekkelijk saai werk zijn volgens hem de belangrijkste redenen om op te stappen voor de team-leden die in de Veronica-wandelgangen ook wel aangeduid worden met 'de gleuven'. Dat er weinig mensen lid worden, weten ze tevoren. "Wij stu ren ze de straat op met de opdracht zich zoveel mogelijk te laten zien aan de consument. Het gaat erom de naamsbekendheid van Veroni ca in stand te houden. Het doet de mensen iets als ze een promotie team tegenkomen op straat". Succes "Leden werven is niet de eerste prioriteit. De meeste nieuwe leden komen binnen door de gigantische respons op de bonnen in het Vero nica-blad en verder melden men sen zich telefonisch als lid aan". De directeur van het uitzendbureau kent het 'financiële plaatje' van Ve ronica niet, maar hij gaat er vanuit dat de vier promotie-teams zeker niet meer dan 100 nieuwe leden per dag winnen. Dat levert de omroep niet meer dan 2500 gulden op aan inkomsten. Dat neemt niet weg dat Tino-Centi met de Veronica-bon- zen absoluut overtuigd is van het nut van de promotie-teams. "Een ding is zeker: Veronica is succesvol en dat spreekt de mensen aan. Daar willen ze bij horen. Ik ga ook liever bij Ajax voetballen dan bij een clubje onderaan de ranglijst" Het vervult directeur Tino-Cento dan ook met trots dat Veronica de wer ving en begeleiding van de promo- tie-teams aan zijn bedrijf toever trouwt. "Er wordt daar hard ge werkt en dat doen wij ook".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 35