Q D Q 'Misschien komen er wel oud-militairen kijken' Dodelijke achtervolging op gewetenloos kwaad 'Shadowman' opent Nederlandse Filmdagen Rotterdam eert oprichter Bals TELEVISIE VRIJDAG 26 AUGUSTUS 1988 PAGINA 9 Deadly Pursuit', regie- Roger Spottiswoode; hoofdrollen: Sidney Pottier en Tom Berenger, theaters: Lido, Leiden en Euro, Alphen Sidney Poitier heeft in een inter view gezegd dat een rol in 'Deadly Pursuit' hem aantrok omdat het hem herinnerde aan het scenario van onder meer 'In the heat of the mght'. Met de laatste film hebben we het over een categorie, waarin op cynische wijze wordt afgere kend met racisme en daarvan is in Deadly Pursuit' slechts zeer ter loops sprake. Eigenlijk maar één keer. Als Poitier met veel geloei en ge krijs een beer heeft weggejaagd, zegt hij tegen partner Tom Beren ger: 'Waarom zou een beer zich ook niet gedragen alsof hij nog nooit en zwarte heeft gezien?'. Voor de rest is het gevecht tegen gewetenloze kwaadaardigheid een gezamenlij ke van zwart en blank, en het is hoe dan ook heel plezierig Sidney Poi tier weer eens in een film te zien. Het gevecht begint in San Fran cisco. Een misdadiger heeft de echtgenote van een diamantair ge gijzeld. Hij kijkt niet op een dode meer of minder. Wanneer de vrouw heeft afgedaan als schild tegen het politie-apparaat, schiet hij haar als overbodige ballast neer. Poitier is de FBI-agent Stantin die de achtervolging inzet op de tot dan tde onzichtbaar gebleven man. De reis gaat naar Washington, de meest noordoostelijke en onher bergzame staat van de Verenigde Staten. In het gezelschap van een stel rondtrekkende natuurvrien den probeert de man ongemerkt naar Canada te ontsnappen. Dat met 'Deadly Pursuit' een intelli gente actiefilm is gemaakt, blijkt uit die vondst. Omdat de boef nog steeds een onbekende is, wordt de spanning alleen maar groter. Elk van de vijf mannen die het spoor van de vrouwelijke gids volgen, is een potentiele moordenaar. Dat 'Deadly Pursuit' bovendien gebruik maakt van nogal afgezaag de elementen blijkt uit de achter volging. Stantiri roept de hulp in van Jonathan Knox, de vriend van de gids en een stug natuurmens. De ruzie-achtige sfeer maakt gelei delijk plaats voor wederzijds res pect, en dat zal elke filmliefhebber bekend in de oren klinken. Niettemin is 'Deadly Pursuit' een onderhoudende actiefilm, on danks het ontbreken van een socia le boodschap en ondanks het be kende werk. Poitier en Berenger zijn een aangenaam koppel om naar te kijken, het decor van de bergachtige grensstreek is on heilspellend mooi in beeld ge bracht door Spottiswoode (bekend van 'Under Fire') en de boef is doortrapt genoeg om een gezonde hekel aan hem te krijgen. BART JUNGMANN BIOSCOPEN Thema Filmdagen: Nederland in de Indonesische film UTRECHT "Er wordt in Neder land altijd zo badinerend gedaan over het feit dat Amerika pas zo laat aan 'oprechte' Vietnam-films is toegekomen. Maar niemand is ooit toegekomen ons eigen Vietnam", zegt Alex de Ronde, doelend op het Indonesisch verleden van Neder land. Wat dat betreft zijn de Indo nesiërs zich kennelijk iets beter van het koloniale verleden bewust. Dat blijkt uit de speelfilms die daar sinds 1950 zijn gemaakt. door Hans Visser In Jakarta bekeek De Ronde sa men met Hans de Wolf niet minder dan veertig films waarin het kolo niale verleden een rol speelt. Zeven daarvan vormen binnen de Neder landse Filmdagen een apart pro gramma: 'Nederland in de Indone sische cinema'. De Ronde: "Tot onze verbazing zijn er nog nauwelijks Indonesi sche speelfilms in Nederland te zien geweest. Zeker niet met deze thema's. Toen we ons dat realiseer den besloten we daarvan een pro gramma samen te stellen". Op zich is het niet vreemd dat Nederland nog maar weinig van deze cinema te zien kreeg. Aller eerst is er een taalprobleem en bo vendien bevatten veel films nogal wat symboliek en typisch Indone sische understatements. Essen tieel en herkenbaar voor het eigen publiek, maar voor westerlingen onbegrijpelijk en zelfs 'vertra gend'. Daarnaast ligt de film in Indone sië technisch en dramaturgisch op een heel ander peil. Niettemin vindt De Ronde deze films van een heel andere allure, dan bij voor beeld de Afrikaanse, waar de film traditie toch ongeveer even jong is. Volwassen De Indonesische film is vooral na de revolutie van 1945 tot volle bloei gekomen. Regisseurs werden opgeleid in onder andere Rusland, Amerika en Nederland. Tegen woordig heeft Jakarta zijn eigen filmacademie, waar onlangs Orlow Seunke nog als gastdocent optrad. De Indonesische film is intussen een volwassen industrie geworden met een geheel eigen sterrendom. De sterren duiken op in diverse genres. Populair zijn de humoristi sche films, veel belangstelling is er ook voor actiefilms en de verhalen over grote moslimleiders. De laatste jaren is de film .voor jonge ren sterk in opkomst, vederlichte produkties met bekende popido len. Het aanzien van de film heeft al les te maken met de manier waarop met het medium wordt omgegaan. In de jaren twintig waren het Chi nezen die de eerste produkties tot stand brachten. De belangstelling van de bevolking was aanvankelijk niet al te groot. Die bleef nog lang de voorkeur geven aan hun wayangverhalen. 'Gambar hidup', het levende plaatje, zo werd het nieuwe fenomeen film genoemd. Maar naarmate dit nieuwe medi um een voortzetting van de wayang bleek te zijn en zelfs als een soort volkstoneel kon worden ge zien, nam de belangstelling toe. De traditionele podiumkunsten ty peerden de films. Vaak sentimen teel, huilerig, drakerig. Tot voor een aantal jaren maakte Indonesië nog zo'n hondervijftig» films per jaar. Produktiekosten la- UTRECHT (GPD) - Met de we reldpremière van 'Shadowman' van Piotr Andreyev worden 22 september de Nederlandse Film dagen in Utrecht geopend. An dreyevs film (met Jeroen Krab bé, Tom Hulce en Thom Hof- mann) is een van de 36 nieuwe Nederlandse films die in premie- re zullen worden gebracht. Andere films die in Utrecht ten doop worden gehouden: het door George Sluizer geregisseer de 'Spoorloos' (gebaseerd op Tim Krabbé's roman 'Het Gou den Ei"), 'Quatre Mains' (van Hans Fels) en 'De Papagaai' (van Hans Hylkema). Hoewel er minder lange speel films zijn te zien in vergelijking met de zeven voorafgaande edi ties van de Filmdagen, is de tota le deelname aan het nationale festival (130 stuks) groter dan ooit dankzij een verhoogde toe vloed aan korte films, documen taires en animatiefilms. Tijdens de Filmdagen wordt onder meer extra aandacht be steed aan het werk van Johan van der Keuken, van wie ook een film (Het Oog Boven De Put) in première gaat. Het festival be steedt verder apart aandacht aan de Vlaamse film. In de achtste editie van de Filmdagen zijn ver der premières te verwachten van enige buitenlandse films, waarin wordt meegespeeld door Neder landse acteurs en actrices: Renée Soutendijk speelt de hoofdrol in 'Wherever You Are', van de Pool se regisseur Krzysztof Zanusssi. Maruschka Detmers speelt de hoofdrol in het oorlogsepos 'Hanna's Wa'r. En Jeroen Krabbé domineert de eerste drie minu ten van de dit jaar in Cannes ge kroonde anti-apartheid-film 'A World Apart'. gen gemiddeld rond de 400.000 dol lar. De gigantische vraag maakte dat voor het schrijven van een sce nario vaak slechts een etmaal tijd overbleef. Toch worden er tussen door vrij behoorlijke films ge maakt. Maar deze wat meer artis tieke produkties worden alleen ge maakt als een producent dank zij een commerciële film wat geld over heeft. Maar juist nu Indonesië met kwaliteitsfilms het westen wil inte resseren. is de filmproduktie door de opkomst van de video drama tisch verminderd tot rond de zestig per jaar. De belangstelling voor de bioscoop is sterk gedaald, hoe luxueus ze nu vaak ook zijn. Want naar de 'misbar', de modderbio- scoop, waar het publiek in dé open lucht en op de grond zit, hoeven Indonesiërs met een paar rupiah's extra al lang niet meer. Bij de keuze voor het festival in Utrecht zijn de populaire actie films en melodrama's weggelaten. Een beetje jammer, want vooral het melodrama is soms een prach tige afspiegeling van het Indonesi sche denken. Prachtig gaat het me lodrama vaak samen met ethische vragen en de antwoorden die de re ligie daarop geeft. Het zijn ook heel voorzichtige films. Het is zonneklaar hoe cul tuur en staatsleer een danig woord je meespelen. Bij dat laatste gaat het niet alleen om het vermijden van politiek gevoelige zaken, maar vooral om het vermijden van ze- denkwetsende scènes. Erotiek komt niet voor. Afgezien van de re alistische actiefilms, waarin af en toe wel eens een borst door het beeld flitst, is de Indonesische ci nema in alle genres bepaald ingeto gen. Striptease Nauwelijks een jaar geleden werd nog op verzoek van enkele bioscoopbedrijven een film met Meriam Bellina uit de roulatie ge haald. De vijfentwintigjarige Be- lina speelde hierin de rol van een stripteasedanseres. Al wat het pu bliek te zien kreeg was Meriam in een fraai badpak, maar niettemin werd de censuur gevraagd in te grijpen. Net als Rima Melati en vele ande ren (niet te vergeten barones Ida Suchtelen van de Hare, alias Ida Ashia) is Meriam Belina van Ne derlands-Indonesische afkomst. En dat maakt haar zo geschikt voor de filmwereld, zegt ze zelf. Ze mist een islamitische achtergrond, die haar zou kunnen verbieden zich voor de camera 'te vrij' te gedragen. Meriam is ook te zien in de film 'Roro Mendut' die in Utrecht wordt gedraaid. Een met veel gevoel voor stijl verfilmd verhaal over een mid deleeuwse prinses. De bijna drie uur durende film toont hoe sterk is geprobeerd een soort Jeanne d'Arc van haar te maken, een vrijheids strijdster tegen de Nederlanders. De echte revolutie komt overi gens in andere films aan de orde. Deze laten de Nederlanders zeker niet zien als schurken. Over het al gemeen richten deze verhalen zich op de houding van de Indonesiërs zelf. Daarentegen worden de Ja panners wel vaak met afkeer ge schilderd. Dat komt wellicht voor al door de rol die ze tijdens de oor log hebben gespeeld. Het Indonesi sche volk zag ze als bevrijders, maar al snel bleek dat hun komst een terreurbewind bracht en dat ze honderdduizenden Javanen de dood injoegen. Er is daarover een FILMS OP VIDEO Volgende maand gaat in ons land met veel tamtam de musical 'Barnum' in première. Video Ex cellent speelt daar handig op in door de gelijknamige speelfilm uit te brengen, die>Lee Philips maakte met Burt Lancaster in de hoofdrol. Phineas Barnum was een verbazingwekkende man die de mensen wenste te vermaken. Hoe, dat deed er niet veel toe: met de kleinste man, de dikste vrouw en de engste griezel. Maar ook met de beste sopraan ter we reld of samen met Bailey, het geen leidde tot een groot circus Lancaster speelt de titelrol en hij verbindt als een soort spreek- stalmeester de verschillende epi sodes uit het leven van Barnum met elkaar tegen een achter grond van circusacts. Door de beminnelijke manier van acteren van Lancaster blijft de film het aanzien waard, al is hij geen hoogvlieger. Maar hij geeft een mooi beeld van een man die kans zag rijk te worden door het leve ren van vermaak en bedrog. De yuppie is tegenwoordig nauwelijks uit speelfilms weg te slaan en ook in tv-series duikt hij met regelmaat op. De dubbellan- ge oorspronkelijk voor tv ge maakte film 'The Billionaire boys club' staat bol van de yup pies. Ze zijn allemaal afkomstig uit rijke gezinnen en ze proberen onder leiding van Judd Nelson in korte tijd even rijk te worden als hun ouders. Lukken doet dat niet en er komt een moord aan te pas om de schijn op te houden. De ervaren Marvin Chomsky re gisseerde deze filmversie van een waargebeurd verhaal en hij maakt goed gebruik van Nelsons talenten. De ster van deze jonge acteur is na 'The Breakfast club' snel gerezen en hij laat in deze drie uur durende film overtui gend zien dat dat terecht is. Vi deo Exclusief. Regisseurs en producenten van lange tv-films hebben blijk baar een voorkeur voor verhalen over mensen die een groot doel voor ogen hebben en die dat doel pas na veel problemen en ellende weten te verwezenlijken. In 'The Lancester adventure' van Henri Safran wil Kerry Mack de eerste piloot zijn die van Engeland naar Amerika vliegt. Tegenslag, te genwerking, pech, ruzie met de achterban, ellende met vriendin en familie, niets blijft de arme man bespaart. Maar toch volhou den, en maar vliegen in die wrak ke dubbeldekkers. Van Video Exclusief. Ook dubbeldik en knap span nend is 'The bourne identity' van Roger Young. De film is ge maakt naar het gelijknamige boek van Ludlum en dat is een schrijver die zoveel actie, avon tuur en onwaarschijnlijkheid in zijn boeken stopt dat het niet leuk meer is. Uur na uur gaan de avonturen door en steeds als alles achter de rug lijkt, gebeurt er weer iets vre selijks. Maar spannend is het wel. Technisch is de film uitste kend, maar de hoofdrollen had den wat beter kunnen worden verdeeld. De oude, oer-Engelse Anthony Quayle moet de rol van een Franse generaal spelen en dat is wat veelgevraagd, zowel van hem als van de kijker. Van Warner Home Video. PETER DE ZWAAN film gemaakt die zo waarheidsge trouw was dat Japanners die heb ben opgekocht om vertoning in bioscopen te voorkomen. De houding tegenover de Neder landers is wellicht anders omdat voor de excessen tijdens de politië le acties niet zelden de Indonesi sche leden van het KNIL verant woordelijk waren. Natuurlijk zijn er produkties waarin de blanken als ware Nazi's te keer gaan. 'Heil Raiders' bij voorbeeld, waarin de Nederlandse tanks letterlijk over lijken gaan en een Indonesische verzetstrijdster met elektrische schokken tot be kentenissen wordt gedwongen. "De Nazi's deden dat met mijn ouders", verklaart de Nederlandse commandant. Maar ofschoon Wes terling nog lang niet is vergeten, wordt dit soort produkties vooral gemaakt om de sensatie. Ze zijn daarom niet representatief voor de houding van Indonesië tegenover de vroegere kolonisator, aldus de producenten. Een dergelijke visie klinkt ook uit de mond van Frank van Oort- merssen. Tijdens zijn vijftienjarig verblijf in Indonesië speelde hij in tal van films een Nederlander. Bo vendien assisteerde hij bij produk- tie van Nederlandse Indonesië- films als 'Max Havelaar' en 'De Schorpioen'. Hij zegt: "Indonesiërs hebben zelf vaak bezwaren tegen dat genre. Ze voelen zelf voor een wat mildere aanpak en koesteren zeker geen haat". Aan de andere kant constateert hij dat het patriottisme vaak wat wordt opgeklopt: "De Indonesiërs vechten in de films met prachtige wapens, terwijl in werkelijkheid bamboe speren werden gebruikt. Vaak worden kleine opstandjes te gen het Nederlandse gezag ais gro te revolutionaire daden gebracht". Suharto "Natuurlijk weet iedereen dat de strijd van Prins Diponegoro in de vorige eeuw eigenlijk alleen was bedoeld om zelf een groot rijk on der Javaanse leiding te stichten. Toch wordt ook dit verhaal ge bruikt als antwoord op de vraag van de jonge generatie waarom de revolutie pas in 1945 kwam". De revolutie komt aan de orde in een film als 'Zes uren in Yogya' van de intellectuele filmmaker Usmar Ismail. Hij gaat over de korte bezet ting van Yogyakakarta door Suhar to, toen nog een jong guerrilla-offi cier. De film werd gemaakt toen de huidige president nog onbelang rijk was, maar hij wordt daarin als leider geprofileerd. Later heeft Suharto de officiële geschiedenis op basis van die film laten her schrijven. Organisator De Ronde gelooft dat het publiek in Utrecht met de keuze van zeven films een eerlijk programma te zien krijgt, dat een goed beeld geeft van Indonesië. "Ik hoop zeker dat deze films tot cheper nadenken over het verleden zullen stemmen. Er bestaat zo'n verwrongen indruk van het land. Wat horen we meer dan dat er Ne derlanders naar Indië gingen, veel goed werk deden, door Japanners werden overvallen en daarna weer naar huis gingen?" "Misschien komen er ook oud militairen kijken. Eerlijk gezegd verwachtte ik enige weerstand te gen dit soort films, zeker na die lob by tegen het laatste boek van Lou de Jong. Maar wie weet komen er juist jongeren die zeggen: hé pap pa, ik dacht dat jij daar zoveel moois deed?" UTRECHT (GPD) Van 26 janua ri tot en met 5 februari zal het acht tiende Film Festival Rotterdam ge heel worden opgezet als een hom mage aan Huub Bals, de in juli on verwachts overleden oprichter van het festival. Naast een filmpro gramma waarvoor Bals nog de se lectie had kunnen maken, wordt een omvangrijk retrospectief sa mengesteld van de films die in het verleden de bijzondere steun van Bals hadden. Bovendien zal nieuw werk wor den gepresenteerd van tot de 'Bals familie' behorende regisseurs. De supervisie van het Festival komt in handen van de Britse Anne Head, die de laatste paar jaar nauw met Huub Bals heeft samengewerkt. (OP)NIEUW 'Deadly Pursuit' - Lido, Leiden en Eu ro, Alphen 'Babette's Feast' - verrassende win naar van een Oscar dit jaar, waarin het verhaal wordt verteld van een Franse vrouw die m een streng religieus vis sersmilieu in Denemarken belandt. Greenwav. Voorschoten 'Braddock' - Chuck Norris als de ge lijknamige Vietnam-held, City, Kat wijk 'How do you like it' - Rex, Leiden BLIJVERS 'Gooi mamma uit de trein' - Danny Devito regisseerde en speelde de hoofdrol in deze komische versie van Hitchcock's "Strangers on a train'. Ci ty, Katwijk 'Avontuur met een staartje' - teken film, City, Katwijk 'De ondraaglijke lichtheid van het be staan' - stijlvolle en elegante ver filming van roman van Milan Kunde- ra. Lido. Leiden 'Rambo III' - John Rambo neemt het op tegen het Russisch leger in Afgha nistan, Luxor, Leiden en Euro, Al- 'My little pony' - huppelende pony's in animatiefilm. Euro. Alphen 'The last emperor' - Oscar-winnend epos over laatste keizer van China, Trianon, Leiden en Greenwav, Voor schoten 'Salsa' - Latijnsamerikaans dansspek- takel in de orde van 'Dirty Dancing', Lido, Leiden 'Crocodile Dundee 2' - argeloos na tuurmens raakt opnieuw in de clinch met Newyorkse gangsters, Lido, Lei den en Euro, Alphen 'Honneponnetje' - naïef meisje laat erotische fantasieën van oudere he ren overkoken, Lido, Leiden en Euro, Alphen 'Cry freedom' - levensverhaal van Zuidafrikaanse verzetsleider Steve Biko door de ogen van blanke journa list gezien. Euro. Alphen 'Police Academy 5' - vijfde zomer van politie-onder.broekenlol, Greenwav. Voorschoten en City. Katwijk Three men and a baby' - succesvolle komedie van Franse makelij ging nog eens door de gehaktmolen van Holly wood en het resultaat is best aardig, Greenway, Voorschoten 'Jungle Book' - Walt Disney-fïlm vol komische avonturen van het jongetje Mowgli - Lido. Leiden 'De Reddertjes' - Greenway, Voor schoten DEN HAAG 'Colors' - Asta (463500), 16 jr. 'Three men and a baby' - Asta, al. 'Salsa', Asta. al. Man in love' - Babylon (471656). 16 jr. Bright lights, big city' - Babylon. 12 'De ondraaglijke lichtheid van het be staan' - Babylon, al. Rambo III' - Cineac (630637), 12 jr. A Clockwork Orange' - Cineac, 16 jr 'Sign of the times' - Cineac, al 'Cry Freedom' - Metropole (456756), al. The Last Emperor' - Metropole. al. 'Crocodile Dundee 2' - Metropole. al. The bedroom window' - Metropole. 12 jr. Deadly Pursuit' - Metropole. 12 jr. 'Maybe baby' - Odeon (462400), al. 'Honneponnetje' - Odeon, al. Rambo III' - Odeon, 12 jr. Police Academy 5' - Odeon. al. 'Maurice' - Studio 656402). 16 jr. Switching Channels' - Studio, al. "Oct Ciornie' - Studio. 16 jr. Nobody's Fool' - Studio, 16 jr AMSTERDAM Moonstruck' - Alfa (278806), al. Bright lights, big city' - Alfa. 12 jr. 'Man in love' - Alfa. 16 jr. "No way out' - Alfa, al 'The last emperor - Alhambra (233192). al. Sign of the times' - Alhambra. al. 'Colors' - Bellevue Cinerama (234876). 16 jr. 'Police Academy 5' - Cinerama, al. 'De ondraaglijke lichtheid van het be staan' - Calypso (234876), al. 'Raw' - Calypso. 16 jr 'Beyond Therapy' - Cinecenter (236615), al. "A Clockwork Orange' - Cinecenter, 16 jr. 'Der Himmel über Berlin' - Cinecen ter. 16 jr. Oci Ciornie' - Cinecenter, 16 jr. Deadly Pursuit' - Cinema Int., 12 jr. Colors' - Cinema Int.. 16 jr. Honneponnetje' - City (234579), al. 'Switchting Channels - City, al. 'Gooi mamma uit de trein' - City, al. Three men and a baby' - City, al. 'Rambo III' - City, 12 jr. 'Blue Jean Cop' - City. 12 jr. 'Evil Dead II' - City. 16 jr. 'Salsa' - City, al 'C'eravamo tanti amati' - Kritenon. (231708). 16 jr. 'Carmen' - Kriterion. 16 jr. Corruption' - Parisoen. 18 jr. (246540) 'Inside little oral Annie' - Parisien, 18 'A month in the country' - The Mo vies. 16 jr. 'Nobody's Fool' - The Movies, 16 jr. 'Cry Freedom' - Tuschinski, al Crocodile Dundee 2' - Tuschinski, al. 'Maurice' - Tuschinski. al. Deadly Pursuit" - Tuschinski. 12 jr. Fatal Attraction' - Tuschinski Cineac 1243639). 12 jr. 'Ironweed' - De UitkijkJ237460), 16 jr. Twintig jaar geleden was het een opzienbarende musical, tien jaar geleden was het een tamelijk succesvolle film en nu is die film rijp voor tv: 'Hair'. Milos For- man regisseerde deze muzikale geschiedenis van een boeren zoon die op weg is naar Vietnam, maar in de wereld van de flower power belandt. De liedjes klin ken bekend in de oren Aquari us', 'Let the sunshine in'), de dy namiek is groot, maar het schok kende komt nu als gedateerd over. Vanavond op BBC 2 (00.50 uur). Over musicals gesproken: maandagmiddag op dezelfde zender West Side Story' De strijd tussen twee New Yorkse bendes en de bijbehorende liefde tussen een blank meisje en een Puertoricaanse jongen zijn klas siek en behoeven geen toelich ting (15.25 uur). 'Les Valseuses' werd in 1974 ook als tamelijk schokkend erva ren, maar de film had lang niet dat bereik en die publiciteit. 'Les Valseuses' wordt uitgezonden in het kader van de Gérard Depar- dieu-reeks. Samen met Patrick Dewaere vormt hij het gelijkna mige duo dat als Dennis Hopper en Peter Fonda in 'Easy Rider' door Frankrijk trekt. Ze jatten een auto, beroven dametjes van hun handtasjes en delen meisjes (zondag 21.07 uur, Nederland 2). Natalie Woodhoofdrolspeelster i n 'West Side Story(archieffoto) Treat Williams, hoofdrolspeler in 'Hair', is dezelfde avond te zien in 'Prince of the city'. In deze film van Sidney Lumet onder zoekt een lid van de narcotica brigade de betrouwbaarheid van het politiekorps. Treat Williams ziet in deze rol het gevaar van alle kanten op zich af komen: de drugsmaffia en het overheidsap paraat, ze hebben het allemaal op hem gemunt (22.15 uur). Met 'High Anxiety' maakte Mel Brooks een parodie op (voor al) Hitchcock's 'Vertigo'. Brooks speelt zelf de hoofdrol van de pas benoemde directeur van een in stituut voor zware neurosen en voelt zich bedreigd door zijn am bitieuze adjunct (maandag, 21.00 uur, België 1). FILMHUIZEN Mickey Rourke speelt de rol De filmhuizen gaan in de loop van volgende week weer begin nen. Filmhuis LVC kondigt aan de programmering iets te wijzi gen. Meer publieksfilms die in de bioscopen hun waarde hebben bewezen en minder moeilijke films. 'Zonder nu meteen een Rambo-bioscoop te worden', haast het Filmhuis zich daaraan toe te voegen. Doordeweeks wordt draabij een wat zwaardere film vertoond, in het weekeinde is de toon wat lichter. De voor stellingen op zondagavond zijn geschrapt. Volgende week krijgt dat nieu we beleid voor het eerst gestalte in de film TImportant c'est d'aimer'. Romy Schneider speelt hierin een bewonderens waardige rol als een actrice die een problematisch huwelijk ach ter de rug heeft (met Jacques Dutronc) en middenin een pro blematische verhouding zit (met Fabio Testi). Een psychologisch drama dat bij haar premiere veel indruk maakte. De film draait woensdag en donderdag (21.15 Het Kijkhuis opent het filmseizoen aanstaande donder dag met 'Barfly'. De Franse re gisseur Barbet Schroeder slaag de er na veel moeite in zijn Bukowski-project gerealiseerd te krijgen. Mickey Rourke speelt de dichter wiens poezie van alco hol doordrenkt is. Faye Duna- way speelt zijn even dronken vriendin in deze vooral komische film (20.00 en 22.15 uur). De hoofdrolspelers in ShadowmanJeroen Krabbé, Manouk van der Meulen en Tom Hulce (van links aar rechts). <foto pr)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 9