Ik vecht met verf en soms win ik Pictura weer terug in gerestaureerde 'thuis' Dubbelexpositie van Jan Cremer in Enschede Von Karajan zegt Salzburg Festival af Hofnar van Zuidafrika KIJKUIT Exposities Concerten Leiden Den Haag Amsterdam Rotterdam DORDRECHT (GPD) - De oud ste stad van Holland, Dordrecht, heeft Nederlands oudste tekengenootschap bin nen rivier en singels: Pictura werd in 1774 opgericht. Pictura is nog steeds zeer actief. Alle reden dus om feest te vieren, nu het genootschap weer terug is in zijn eigen, pas gerestau reerde thuis aan de Voorstraat. door Wim Henk Bakker Dat gebeurt met vijf exposities, of beter met twee, waarvan er één over vier locaties is verspreid. De eerste tentoonstelling is in Pictura zelf en omvat werk van Henk Visch, Hans Citroen, John Korme- ling. Jan van Munster, Karla Kaper en Arthur van der Hoek. Wij gaan het echter hebben over de tweede, die is getiteld Was getekend - .Dordrecht. Deze blijkt juist door zijn plaatsgebondenheid van meer dan lokaal belang te zijn. De expo sitie moge tijdelijk zijn, gelukkig is er ook een boek uitgebracht onder dezelfde naam, waarin de honderd geëxposeerde werken zijn afge beeld, en dan - de prijs is 37,50 gul den - nog voor ongeveer de helft in kleur ook. Pictura is geenszins opgericht om 'leken' te gerieven. Beroeps kunstenaars wilden ook in de win ter met elkaar kunnen werken in een eigen ruimte. Dat was de reden voor het ontstaan van Pictura. Pas in 1799 drong het begrip 'kunstbe schouwing' door, het met elkaar kijken naar werk van anderen. Dari wordt ook de burgerij meer betrok ken bij het werk. Vanaf het begin werd er gete kend naar al of niet levende model len, vanaf 1792 organiseerde men ook prijstekenen. De leden konden een penning of een gebruiksvoor werp winnen. Echte tentoonstel lingen werden pas sinds 1817 ge houden. Hierbij deed zich het thans vreemd geworden fenomeen voor dat burgers wedijverden om de beste en meeste werken van le den van Pictura in huis te hebben. ..Kom daar nu eens om!", aldus de kunsthistoricus Bert Jintes in zijn inleiding tot het boek Was gete kend...Dordrecht. Ook dit tekengenootschap heeft tijden van verval gekend, in 1911 wilde men het zelfs opheffen, maar nu bloeit het weer volop. Dat is te danken aan invloed van buiten, met name door de komst van enige Rotterdammers, zoals Leo Mar- chand, Hans Petri, Ottto Dicke en Lou ten Bosch. Zij organiseerden ook de Pictura-feesten, waarover bezoekers nu nog met respect, hoofdpijn en in dankbare herinne ring praten. De expositie Was getekend- Dordrecht slaat twee vliegen in één klap. Ten eerste wordt er een overzicht gegeven van twee eeu wen werk van Pictura-leden, ten tweede wordt door de keuze een overzicht gegeven van het aanzicht van de stad Dordrecht en omstre ken van 1780 tot 1960. Classicisme, romantiek en im pressionisme zijn aan Dordrecht niet voorbijgegaan. Maar nooit ver viel een kunstenaar in uitersten. Men zei wel dat een Dordtenaar nooit extreem was, alleen soms zeer gelovig en zeer dronken. In beide gevallen waren belijders en liefhebbers onderwerp van roddel en schelden: van de eersten wist je maar nooit of ze zakelijk te vertrou wen waren, de tweeden waren stee vast een schandvlek voor het gezin. Want Dordrecht kon zeer klein steeds zijn. Hoe knus, nauw, smal en inder daad kleinsteeds het allemaal was in de binnenstad, waar zoveel kaal slag nu zoveel sfeer vermoord heeft, toont Was getekend- Dordrecht. Niet alle beeldende kunstenaars kunnen worden ge noemd van wie er werk te zien is op deze tentoonstelling. Maar paar moeten er wel vermeld den. Zoals bijvoorbeeld Cor Noltee, die door veel Dordtenaren eigen lijk maar een rare man gevonden werd. Dat kunstenaars wel eens iets afwijkends hadden was zelfs in de Merwestad bekend, maar om er nou zo bij te lopen (cape en alpino pet) als Noltee. dat kon toch niet. Bovendien scheen hij wel eens veel te drinken (jaren vijftig). Het is goed dat Dordrecht inmiddels wakker geworden is en deze Haag se immigrant nu met wat meer eer bied beziet. Want het is mede aan hem te danken dat een stuk Dordt- se sfeer bewaard is, die nu voor goed verloren is. Wie Cor Noltee's impressie van de Wijnhaven ziet begrijpt overigens op slag waarom Dordt zoveel jeneverdrinkers ken de. Het is overigens niet zo, dat Was getekend...Dordrecht uitsluitend een expositie voor nostalgische Dordtgangers is. De expositie be gint in 1780. Dat houdt in dat ook een belangrijk stuk geschiedenis van Dordrecht als stad in beeld wordt gebracht. Dat de Blekersdijk eens een dijk was waar was werd gebleekt, net buiten de stad, wordt duidelijk, dat het Balkengat meer was dan alleen een ruimte die uit nodigde tot impulsieve zelfmoord blijkt ook uit de toelichting op een schilderij van het gat, dat Thomas van Heck in 1940 maakte. (Het gat in kwestie was een soort haventje waar te verzagen balken in dreven). Ten aanzien van de kwaliteit valt op te merken, dat het allemaal meer dan redelijk is, maar dat wer kelijke toppen ontbreken. Voor een expositie als deze is dat geen ramp. De documentaire waarde is groot, verder is er het pure plezier te beleven van het plaatjes kijken. Behoudens de reeds genoemde Cor Noltee is er verder werk te zien van onder anderen J. Rutten, van Willy Sluiter, J.C.Schotel, J. van Lexmond, Frans Lebret, D.Mühl- haus, H.Petri en L. Marchand. Zij zijn het, die de tentoonstelling hun kwaliteitswaarde geven. Of het handig is om een expositie te verdelen over vier lokaties, die deels nog verschillende openings tijden en finale-data hebben ook, kun je discussiëren. Maar het Ar chief, het het Dordrechts Museum, Het Museum van Gijn en 't Hof zijn alle gemakkelijk op een dag te be zoeken. Ook zonder dat te doen is de aanschaf van boek Was gete kend...Dordrecht overigens zinvol. GPD) Dit vooral ook door de inleiding over het Dordtse stadsbeeld tussen 1800 en 1970 van archiefmedwer- ker P. Schotel en de toelichtingen bij de afbeeldingen van Jan Alle- blas, die, eveneens als beeldselec teur Ad Molendijk, bij het archief werkt. Was getekend Dordrecht, expo sitie te zien in gemeentearchief, het Stek, tot 29 oktober, dinsdag tot en met vrijdag 9.30-16.30 uur. zaterdag 9.30-12.30 en 13.30- 16.30 uur; 't Hof tot en met 4 september, dinsdag tot en met zondag 13.00-17.00 uur; Dordrechts Museum tot en met 4 september dinsdag tot en met za terdag van 10.00-17.00 uur en zon en feestdagen 13.00-17.00 uur; mu seum Mr Simon van Gijn, tot en met 18 september, dinsdag tot en met zaterdag 10.00-17.00 uur en zondags 13.00-17.00 uur. ENSCHEDE (GPD) - De hele kunstwereld stond op zijn kop. Jan Cremer had achteloos over zijn schouder gekeken en ge zegd: "Rembrandt? Wie is dat? Heiligschennis was het. En wat bracht hij er zelf van te recht? Hij smeet met verf, klod derde en knoeide en vroeg een miljoen voor zijn monsterschil derij "Japanse oorlog". Een brutale durfal, barstend van branie, maar intussen een soort supertalent, die met iedereen de kachel aanmaakte. door Joh.M.Pameijer Jan Cremer is terug. Donderdag opent minister Brinkman in het Rijksmuseum Twenthe een ten toonstelling met honderd van zijn schilderijen, gemaakt tussen 1957 en 1987. Tegelijkertijd presenteert 'Marktzeventien' zijn meest recen te werk. Jan Cremer, de grootste IK van Nederland, is wat gekalmeerd. Het is aan zijn kunst te zien. Zijn schil derijen worden hoog aangeprezen en dat puur op kwaliteitsgronden. Schrijver Jan Cremer is een min stens even groot schilder. De grote steden in het westen deden een gretige gooi naar zijn over zichtstentoonstelling, maar En schede kreeg de exclusieve rech ten, omdat het de geboortestad is van de cosmopoliet Cremer. Na Enschede gaat het werk nog naar Oostende, Boedapest en locaties in Zwitserland en Duitsland. Jan Cremer houdt alle inter views af. Hij moet werken. Maar Dorothee Cannegieter, directeur van het Rijksmuseum Twenthe, heeft een goed contact met de voor malige barbaar. "Mij bereikte het bericht van Feya Wouda van Mark- zeventien, dat hij een expositie hier wel leuk zou vinden. Ik ben eens met hem gaan praten. Eerst rea geerde hij nogal afwachtend. Het was niet meteen pats, boem, klaar. Na een zeker aftasten over en weer zijn we tot uitgangspunten geko men. Er heeft zich een plezierige samenwerking ontwikkeld". Ongedurigheid De op 20 april 1940 geboren schil der vertoonde al vroeg het dynami sche element, dat in zijn bloed ge bakken zit dankzij zijn artistieke Hongaarse moeder en zijn reislusti ge vader, die uit een Duitse familie van hoefsmeden en beroepsmilitai- SALZBURG (AP/DPA) - De Oos tenrijkse dirigent Herbert von Ka rajan heeft gisteren plotseling aan gekondigd dat hij niet zal meewer ken aan het muziekfestival van Sal zburg. Von Karajan was 24 jaar lang dirigent op het festival, maar had vorige week problemen met de bloedsomloop. In een beknopte boodschap aan de festivaldirecteur Albert Moser laat de 80-jarige dirigent simpel weg weten dat hij zich per 1 sep- tembèr terugtrekt uit de directie van de Salzburger Festspiele. Jan Cremer: groot schilder alt schrijver. ,j0i ren stamt. Zijn ongedurigheid speelde hem al óp de tweede open bare ULO in Enschede parten. Hij werd van school geschopt, een dra ma dat zich later op de kunstacade mie van Arnhem herhaalde. Daar was hij op terechtgekomen dank zij de toestemming van zijn voogd, de kinderrechter van Almelo. Hij was een man van twaalf am bachten en dertien ongelukken: smidsknecht, grondwerker, trans portknecht, textielarbeider, leer ling op een steenfabriek en bij een reclameschilder, hulpje op kermis sen en in slachthuizen, matroos op de wilde vaart, figurant bij toneel groep Theater, zwerver en reiziger. Uiteindelijk belandde hij in Parijs waar hij Karei Appel, Corneille, Bram Bogert ontmoette. Zijn eer ste ontmoeting met Appel had plaats in 1955 toen de dan nog vol komen onbekende Cobra-schilder een enorm buitenpaneel voor de E- 55 tentoonstelling schilderde. Jan stond te watertanden. Hij verhevig de Appels beroemde credo "Ik rot zooi maar wat aan" in het kwadraat door uit te roepen: "Ik sodemieter verf op een doek, ik druip, ik spat, ik sla, ik schop, ik vecht met verf. Soms win ik". Wat aarzelend begon met zater dagmiddaglesjes bij Johan Haans tra aan de AKI in Enschede werd voortgezet aan de Vrije Academie in Den Haag. In 1958 kwam hij te voorschijn met zijn eerste exposi tie, die meteen klonk als een klok. Hij trad elke schilderstraditie met voeten, maar het bracht hem een jaar later in het Haags Gemeente museum. Zijn naam als schilder was gemaakt. De schilderende bar baar, de tot kunstnozem uitgeroe pen Jan Cremer maakte historie met twee-, drie-, vier- en vijfluiken, schilderijen waarin vijftig kilo ma teriaal was verwerkt. Toen hij een miljoen vroeg voor zijn opus "Ja panse oorlog" (zes bij twee meter) haalde hij de wereldpers. Zijn turbulente bestaan voerde hem naar Parijs. Hij studeerde daar, vestigde zich op Ibiza, maak te reizen naar Noord-Afrika en vuurde in 1963 zijn koningschot af met zijn schelmenroman "Ik, Jan Cremer", die in dertig landen sen satie verwekte. Van de opbreng sten nestelde hij zich in het be roemde New Yorkse kunstenaars hotel Chelsea op Manhattan, ont moette er grootheden als Willem de Kooning, Brendan Behan en Dylan Thomas en schakelde van de ab stracte schilderijen over naar de popart van Hollandse landschap pen, gezien door de ogen van recla memakers. Reizend en zwervend verzamelde hij materiaal voor zijn romancyclus "De hunnen". Vanaf 1970 legde hij zich ook toe op litho graferen, een oeuvre, dat in de En- schedese dubbeltentoonstelling ontbreekt. Eigen gezicht Tegen de jaren tachtig stortte hij zich weer hevig in de schilder kunst. De geboren nomade maakte kleurige schilderijen met een eigen gezicht. De kritici waren het er over eens: Jan Cremer is een uitste kend schilder. Zeker nu hij het ab stracte en het figuratieve op een heel gelukkige manier wist samen te smelten in breed opgezette doe ken, die stralen van kleur. "Hij is een heel spontane, heftige schilder met een stralend en poë tisch kleurgebruik," zegt Dorothee Cannegieter, die het "verschrikke lijk leuk vindt, dat haar baas, mi nister Brinkman, deze tentoonstel ling zelf komt openen. "We hebben veel bruiklenen uit particuliere collecties in Neder land en België en een van de Ka naaleilanden. Lang niet alles was vindbaar. Er zit veel werk in Span je en Scandinavië, dat niet te ach terhalen was. Het heeft heel wat speurwerk geëist om de werken op te sporen. Dat gebeurde op basis van een lijst van Jan Cremer zelf'. Ook het Stedelijk Museum in Am sterdam en de provincie Overijssel stonden werk af voor de Enschede- se tentoonstelling. In het Rijksmuseum Twenthe worden honderd, en in Marktze ventien dertig werken getoond. Bovendien komen er twee boeken uit. Eén ervan, geschreven door Freddy de Vree, Rudi Oxenaar en Wim Beeren, wordt tijdens de ten toonstelling verkocht, waardoor een catalogus overbodig werd. Het tweede boek is een drietalige pro- duktie, die in Zwitserland wordt uitgegeven. "Jan Cremer is gewoon een lek kere schilder. Patsend en pletsend speelt hij met verf, een hoedje op tegen de spatten. De vreugde straalt er vanaf. Zijn huidige faam in het buitenland dankt hij, denk ik, aan het schilderen. De Ik, Jan Cremer-rage is wat weggezakt. Zijn schildersleven voltrok zich in pie ken en dalen. Nu alle wolken zijn weggedreven en het stof is neerge daald kristalliseert Jan Cremer zich uit als een schilder van het zui verste water. De schrijver is terug gekeerd tot zijn eerste liefde, het schilderen". De Jan Cremer-tentoonstelling blijft tot 16 oktober. Pieter-Dirk Uys VOORSTELLING Adapt or Dye' van Pieter-Dirk Uys. Gezien: donderdag 25 augustus Nog te zien tot en met maan dag 29 augustus. Nieuwe de la Mar The ater, Amsterdam. AMSTERDAM (GPD) - Het fe nomeen van de hofnar bestaat nog steeds. Neem Pieter-Dirk Uys. een blanke Zuidafrikaan- se cabaretier die met volle over gave de kachel aan maakt met het apartheidsregiem van P. W. Botha. Toch wordt Uys geen strobreed in de weg gelegd. Sterker nog: hij wordt door een groot deel van de blanke bevol king op handen gedragen. Dat is een merkwaardig ma sochistisch trekje van die Afri kaners. Het maakt kennelijk een groot verschil uit of er een gewone spiegel of een lachspie gel wordt voor gehouden. Pie ter-Dirk Uys is het type cabare tier dat zijn succes met een ze kere argwaan bekijkt. „Je ziet er uit zoals iedere andere zaken man, die zijn zakken vult aan de apartheid", laat hij zeggen op het moment dat hij voor één van zijn typeringen een Engels streepjespak draagt. Tussen allerlei ijzersterke persiflages door. geeft hij een interessante kijk op de voor waarden waaraan een blanke artiest moet voldoen om niet in aanvaring te hoeven komen met de censuur. Zo te zien houdt Uys er zich keurig aan. Met pretoogjes vertelt Uys dat hij moeilijk op zijn teksten is te pakken. „Ik dank alles aan de regering Botha. Het enige wat ik doe, is letterlijk citeren". Uys is buitengewoon goed in het neerzetten van zowel man nelijke als vrouwelijke karika turen. Zijn succesvolste uitlaat klep is Evita Bezuidenhout, een Dame Edna-achtige verschij ning, maar dan van het politiek zeer foute hout gesneden. In het verlengde van Bezuiden hout ligt zijn razendknappe ty pering van Margaret .Thatcher, net zo tandglazuur tergend zoet, met als enige verschil dat ze de apartheid niet verdedigt, maar aanvalt. Uys weet de 'Iron Lady' zo te spelen, dat de gren zen tussen goed en slecht ver vagen. Was 'dear Margaret' niet in Engeland geboren, maar in Zuidafrika. dan valt nog maar te bezien of ze niet ook tot een Botha was uitgegroeid. Ook de Nederlanders spaart Uys niet bij deze speciaal voor zijn Engelse en Nederlandse optredens aangepaste show. In een brief die aan Nelson Man dela is gerjcht, wordt een hart verscheurend beeld geschetst van de kommervolle omstan digheden waaronder een zwart gezin moet leven. Dat moet in Soweto zijn, denk je. Mis! De af zender woont in de Bijlmer- meer- ERIC V.D. VELDEN Pieter-Dirk Uys in zijn Botha-typeringen. Leiden Rijksmuseum voor Volkenkunde - Steen- straal, 'Ulama, het oud-Indiaanse balspel', t/m 12/9; di. t/m za. 10-17 uur, zo. 13-17 Rijksmuseum van Oudheden - Rapenburg Rijksmuseum van Geologie en Mineralogie - Hooglandse Kerkgracht 17. tentoonstel ling 'Geologie op Postzegels', t/m 4/9; ma. t/mvr. 10-17 uur, zo. 14-17 uur. Koninklijk Penningkabinet - Rapenburg 28, dubbelexpositie: Tweehonderd jaar verza melen' en 'Schepen met geld', t/m jan 1989; di. za. 10-17 uur. zon- en feestd. 13- 17 uur. Stedelijk Museum De Lakenhal - Oude Sin gel 28-32, 'Een Nieuwe Synthese', Geo- metrisch-abstracte kunst in Nederland 1945-1960, tot 3/10; di. t/m za. 10-17 uur, zo. 13-17 uur. 3/10 10-12 uur. Hooglandse Kerk, expositie collagetech nieken van mevrouw J.C. Lampe uit Lei derdorp met o.a. 'De waterval', 'De snel weg', 'De Airport' en 'De Geisha', t/m 27/8; ma. 13-15.30 uur. di. t/m za. 11-15.30 uur. Holiday Inn - Haagse Schouwweg 10 (blau we gang), foto's van Lucie Schouten, t/m 31/8. Nutsspaarbanken - Doezastraat 35/37 en Oude Rijn 56, exposities van leden van de Grafiekwinkel Inkt, o.a. etsen, litho's en Signaal, Studio voor vormgeving - Groenesteeg 10, ontwerpers en vormge vers tonen diverse ontwerpen, tevens pre sentatiemappen, do. 12-21 uur, vr. 12-18 uur. za. 12-17 uur. Stichting Beeld en Grafiek - Hooglandse Kerkgracht 20A, werk van Feng, Erik-Jan Kuiper en Cees van den Oever, atelierbe- zoek na afspraak, tel:146024. Sociëteit Ouintus - Korte Mare 34, tentoon stelling van leden van Quintus in de vorm van schilderij, druk, foto, tekening of beeld. Galerie Amber - Hooglandsekerkgracht 8, Oostaziatische kunst: basiscollectie van Ir ma Roefs-de Wit, Japanse en Chinese rol- schilderingen: tevens tentoonstelling van Lak-Galerie - Cleveringaplaats 1fotower ken van J.W. ter Horst, tot 17/9; ma. t/m vr. 10-22 uur. Ars Aemula Naturae - Pieterskerkgracht 9, 'Frans Hamer 80 jaar', schilderijen, glas-m- lood, mozaik, tekeningen en etsen, van 20/8 tot 10/9; dag. 10-17 uur, zo. 14-17 uur. Intermezzo - Haarlemmerstraat 226, mari tiem schilderes Jenny Buikhuizen (uit Kat wijk) met aquarellen over onderwerpen als: schepen, zee en strand. Onderzoekcentrum Sturing en Samenle ving - Maresingel 3. schilderijen en tekenin gen van Jan van Eden, tot 16/9; geopend tijdens kantooruren. Openbare Bibliotheek - Nieuwstraat 4, Mo lenexpositie i.s.m. de Rijnlandse Molen stichting t/m 28/8. i Teun Voeten, t/m 28/8. 14-17.30 uur, do. tot 21.uur. Koffie-eethuisje 'Piggelmee' - Jan Vossen- steeg, schilderijen en tekeningen van An nette de Priester, t/m 2/9; ma.t/m vr. 9.30- 18 uur. do. 9.30-21 uur, za. 9.30-17 uur. Katwijk Stichting Katwijks Museum, Voorstraat 46, aquarellen van Albert-Jan Cool, tot 3/9; di. t/m za. van 10-12 uur en van 14-17 uur. Leiderdorp Verpleeghuis 'Leythenrode' - Hoogmade- seweg 55, Ann G.S. de Leede-Venekamp met tafrelen uitgevoerd in kantklostech niek, tot 15/9; dag. 10-20 uur. Noorden Noordwijk Petit Royal - Voorstraat 76, Tiny van der Sar met kleuretsen 'Bloemen en planten in de Orangerie', geopend dag. behalve woe, Rijnsburg Genootschap Oud Rijnsburg - Oude Vliet- weg 6, permanente tentoonstelling 'De an dere Middeleeuwen'; thema tentoonstel ling 'Nederland in Bedrijf - Handel in Rijns burg', vr. 19-21 uur, za 10-16 uur. Voorschoten Voorschotense Kunstkring Voorstraat 12, werk van Erli Esselink, Jolanda Frederiks, Margarita Garcés, Petra van der Heyden, Fanny Mazure, Daniel Tavenier, Marijke Verhoef en Fiet van de Vijsel, tot 18/9; woe t/m zo 14-17 uur. Mariënhaven - Mgr. Aengenentlaan 3, aquarellen van Hans Verdijk, t/m aug.; dag. van 9-12 uur. Arno Hintjens, donderdagavond Klassiek Het laatste concert uit de zomerorgelserie van K&O wordt vanavond verzorgd door Nico de Raad. Hij zal het orgel van de Pie terskerk bespelen. Het programma bestaat voor het grrotste deel uit composities van J.S. Bach. Daarnaast zullen werken wor den uitgevoerd van Buxtehude, Ftenck. Kuhnau, Pachelbel en Welmers. Aanvang Eric van Dalum (Rotterdams Conservatori um) verzorgt zaterdagmiddag het wekelijk se orgelconcert in de Hooglandse'kerk. Aanvang 13.30 uur. Het wandelconcert op zaterdagmiddag in de Hartebrugkerk wordt ditmaal verzorgd door de organiste Marie-José Zwaan (Voorschoten). Aanvang 15.00 uur. Pop 'De Wilde Orchidee' zingt zaterdagavond in de Droomfabriek Nederlandse liedjes van toen. Liedjes uit de jaren vijftig en zes tig zoals 'De mijne heet Piet', 'Zulke rozen als op jouw wangen', 'Diep in mijn hart', 'Peter' en 'Als de nacht valt op Hawaii'. De groep, die deze vergeelde toppers presen teert, bestaat uit drie mannen en twee vrou wen. Aanvang 21.30 uur. Arno Hintjens. de voormalige zanger van TC Matic, opent op donderdagavond 1 september het LVC-seizoen. Van Arno Hintjens is nog niet zo lang geleden de lp 'Charlatan' verschenen. Modern blues is het sleutelwoord van de nieuwe Arno. Aan vang 22.00 uur. Circustheater vr 26. za 27, di 30. wo 31do 1. 20.15 uur; Paul van Vliet met zijn show "n Gat in de lucht'. Diligentia dag. (beh. ma), 20.15 uur, zo ook 13.00 uur; Musical 'Cats'van Andrew Lloyd Web ber, Trevor Nunn en Gillian Lynne. Concertgebouw za 27 en zo 28; Open Huis. ma 29. 20.15 uur; Jeugdorkest Sleeswijk Holstein olv Sergiu Celibedache. di 30. 20.15 uur; Isaac Stern viool, Robert Mc Donald piano, werk van Dvorak, Brahms en Schubert. woe 31, 20.15 uur; New York Philharmonic Orchestra olv Zubin Metha, mei werk van Schubert en Stravinsky. do 1. 20.15 uur; Internationale Dirigenten- Meesterklas. Radio Filharmonisch Orkest olv vier deelnemers meesterklas. Nieuwe de la mar Theater vr 26 t/m ma 29,20.15 uur; Pieter-Dirk Uys. Stadsschouwburg vr 26 t/m ma 29, 20.15 uur. zo alleen 14,00 uur, Hoofdstad Operette met 'Gasparone'. o.a. Marga de Boer, Germaine Compier, Jacco van Renesse, Nico Schaap. Ton Hofman. Anita Heins. do 1. 20.15 uur; Staatsoper Dresden, 'Lie- derabend' mmv Theo Adam, Rudolf Dunc- kel. liederen van Schubert. R. Strauss. Schumann. De Doelen woe 31. 20.15 uur; Nana Mouskouri. Rotterdamse Schouwburg vr 26 t/m do 1 dag. beh. ma; Theaterfestival met verschillende voorstellingen van het afgelopen seizoen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 21