Hervonden geluk aan zee Russen kijken terug op tijd van tsaren Centraal Museum koopt werk schilder Bart van der Leek Actrice Ann Ramsey overleden Kleur aan de Knokse Dijk Door de ogen van omstreden schilder Ilja Glazoenov MOSKOU - Dat de Russen voor levensmiddelen in de rij moeten staan, is natuurlijk treurig. Maar als zulke rijen zich vormen voor een tentoonstelling van een schil der is dat welhaast een punt in hun voordeel. De cultuurhonger van de Rus is legendarisch en het aanbod neemt sinds Gorbatsjov weer toe. Niet lang geleden trok een exposi tie van Salvador Dali een geweldi ge menigte, maar dat was nog niets vergeleken bij wat zich deze week voor de poorten van het Jeugdpa- leis aan de Komsomolski Prospekt in Moskou afspeelde. door Alexander Münninghoff Daar exposeert de omstreden schilder Ilja Glazoenov, en dat heb ben de organisatoren geweten. Het hele enorme gebouw werd omge ven door een dikke slang wachten den, die dapper de neergutsende regen trotseerden. Bij de dienstin gang, waar de genodigden per con- vocaat waren ontboden, ontstond zelfs hier en daar handgemeen toen een zichtbaar overspannen portier riep, dat de hele zaal vol was en dat niemand meer binnen zou worden gelaten. In dat soort situaties is het voor de correspondent zaak zich met lijflijk geweld in te vechten - in dit geval kostte hem dat een knoop en een pluk haar, hem van de schedel gerukt door een kwaadaardig grootmoedertje dat ook beslist wil de zien en horen wat Ilja Glazoenov allemaal te melden had. Deze Glazoenov is een zeer con troversieel persoon in Rusland. Ei genlijk is hij portretschilder en dat kan hij ook het best: op de tentoon stelling waren een paar redelijk ge slaagde studies te zien. Maar de mensen kwamen in drommen voor twee enorme panelen met geheel andere zeggingskracht: 'Het mys terie van de 20e eeuw' en 'Het eeu wige Rusland'. 'Het mysterie' toont een soort collage van personen die de we reldgeschiedenis in onze eeuw hebben bepaald. Je ziet Mao, Sta lin, Churchill, Roosevelt, Einstein. Nadere beschouwing toont nog Chaplin, de Beatles, Solzjenitsin, en tsaar Nicolaas II met zijn opvol ger Aleksej dood in de armen. Het geheel maakt een kitscherige in druk, met op de achtergrond een atoomexplosie en een apocalypti sche vlammenzee. 'Het eeuwige Rusland' is echter het doek waar de massa zich pas werkelijk aan vergaapt. We zien hier, staande in een op fluistertoon discussiërende en wijzende menig te van veertien rijen dik, een in ruim perspectief geschilderd Rode Plein, waar zich een hoogst merk waardige processie afspeelt. Bene den aan het doek, in het midden, loopt een jongen in matrozenpak, de hand behoedzaam geboden om een feeëriek brandende kaars: de vermoorde troonopvolger van Ni colaas II, Aleksej. Om hem heen staan Poesjkin, Gogol, Dostojevski, Ljermontov: de onvergankelijke Russische schrijvers. Links en rechts ziet men de Russische heiligen uit de ikonografie. Vlak achter de tsare- vitsj wordt een groot kruis opgehe ven, compleet met de vastgenagel de Christus-figuur. Rond dat kruis ontwaart de toeschouwer andere nette figuren uit het oude Rusland, zoals generaal Koetoezov en de we tenschapper/schrijver Lomonosov. Het plein wordt verder gevuld met cohorten Russische strijders in Middeleeuwse uitrusting. Kitsch Het Kremlin op de achtergrond heeft geen rode sterren op de to rens, maar de gouden tsaristische tweekoppige adelaar. Aan de lin kerkant ontwaren wij een omval lende zuil met de swastika en een paar wreed lachende mongolen die zo te zien het leven van een ontkle de blondine nogal zuur maken. Rechts is afgebeeld de lijkkist van Lenin, voorafgegaan door een driespan waarin Stalin met op de bok Trotski die de tsarenkroon tri omfantelijk in de hand heeft. In dat segment ligt er sneeuw en er liggen lijken een duidelijke verwijzing naar de Stalinistische strafkam pen. Zonder twijfel is Glazoenov's werk door deze gedurfde uitbeel dingen van wat elke Sovjet-burger aangaat interessant. De vraag of het kunst is of kitsch is door wes terse kunstkenners al beantwoord: Glazoenov was de enige Sovjet- schilder die op een onlangs in Mos kou gehouden veiling niets op bracht en eerlijk gezegd: er hangen een paar doeken van hem in het Jeugdpaleis waar de gemiddelde zondagsschilder zich voor zou doodschamen. Maar daar gaat het niet om in de ze tijd van beweging en verande ring. Wat het publiek waardeert in Glazoenov is zijn durf om, ook al is het met nogal voor de hand liggen de symboliek, de vloer aan te vegen met zeventig jaar communisme en daar bepaalde als positief ervaren waarden van het Slavische ras te genover te stellen. Sommigen zeg gen: hij is de nieuwe Slavische Blut und Boden-kampioen, een antise miet bovendien. Maar van dat laatste blijkt niets uit zijn doeken of uit zijn woorden. Glazoenov's geimproviseerde persconferentie voor-wel tweedui zend mensen eigenlijk meer een one-man-show met schriftelijke vragen uit de zaal als leidraad ademde een licht opgefokte sfeer. Onder donderend applaus stelde de kunstenaar, dat 'we met z'n al len bereid zijn om ons leven te ge ven opdat ons land weer een echt groot land wordt'. De redding voor het Russische volk ziet Glazoenov in de 'sobornost', een oude term die het beeld van een gezamenlijke ge borgenheid met onmiskenbaar ei- genheimerige nevenakkoorden op roept wellicht is 'togethernes' de meest passende vertaling en in elk geval staat het begrip haaks op de alom aanwezige onverschilligheid die het dagelijkse Sovjet-leven zo beheerst. Terwijl hem voortdurend door zo te zien emotioneel volledig platge walste dames uit het publiek bloe men werden aangeboden waar hij met een handkus op reageerde sprak Glazoenov voorts nog lo vende woorden over de tsaren Alexander I ('een waarachtige gro te Rus') en III ('Een vriend van de kunst'), gaf hij een kat aan de Sov jet-wetenschap die volgens hem gehele in het slop is geraakt je hoeft het niemand te vragen door welk politiek stelsel dat kwam en liet hij de abt van het Danilov- klooster ongebreideld de loftrom pet steken over z'n expositie: „Een groot kunstenaar is Ilja Glazoenov, hij dwingt tot nadenken", was de mening van de geestelijken. Buiten op straat waren inmid dels aanhangers van Glazoenov met groot succes bezig om handte keningen te verzamelen onder een petitie, die de miskende kunste naar lid moet maken van de officië le schildersbond. In de kringen van dat van oudsher nogal conservatie ve gezelschap zal men de waanzin nige toeloop naar deze Glazoenov- expositie ongetwijfeld tanden knarsend registreren. De hele happening leek aan te geven, dat er in deze tijd van veran deringen in perestrojka-land even geen plaats is voor esthetisch er- vaarde vrije kunst, maar dat het volk simpele beelden verlangt die ze een eindje de goede weg op hel pen. Dat is niets nieuws: per slot van rekening is het 'sotsrealism' ook uitgevonden om de Sovjet-be volking op de deugden van hard werken en de mogelijkheid van een diepe, fijne relatie met een trac tor te wijzen. KNOKKE (GPD) - Waar zijn ze ge bleven, de schilders van de society, de lust van het buitenleven, de glo rie van de zee? Ruisende tule in palacehotels, de kleurige weelde van echte paleizen, robes en unifor men, markiezinnen in veelvoud en de weibereden jongelingschap van de ruiterij? Waar dalen de engelen nog met spel en snaren en strooien nymphen bloemen op het pad dat leidt tot rechtschapenheid? Waar zijn ze, de schilders die het land van melk en honing bekleden met het marmer van badhuizen, het blankste naakt, de schoonste droom? door André Oosthoek Elke tijd kent zijn geliefde schil ders, de meesters van het kleine ge luk. Ze markeren - vaak - een korte periode, om na de aanvankelijke roem onderworpen te zijn aan de voortdurende bewegingen op de waarderingsschaal. Ze worden dan, door een kleine groep, al 'dier bare schilders' genoemd. Daar zit iets van weemoed in, een teruggrij pen op wat vervlogen is. De grote meester Tijd herschikt. Tussen de uitersten van de absolute top en het diepste dal vinden de meesters- van-toen nog bewonderaars in de erfgenamen van de Cercle die eens meende een te duchten datum in de kunstgeschiedenis te schrijven. Smaak Vergane glorie? De kringen ble ken, in elke stad en streek, slechts kringetjes en hun salons zelden op de eeuwigheid gebouwd. Wie nu terugziet op een groot deel van de negentiende èn het begin van de twintigste eeuw, vindt die tekenen van schatting, onder- en overschat ting in ruime mate. Het heeft niet alleen te maken met subjectieve begrippen als smaak binnen een picturale kwali teit. De versnelling van de tijd stelt de eis van een versnelde bevredi ging op velerlei terrein. Wat heden 'in' is behoort 's anderendaags zeer 'uit' te zijn. Daarnaast zijn er ande re doelen en andere doelgroepen. Het geloof in een beperkte commu nicatie is verdwenen; het streven naar een brede openheid heeft geen boodschap aan elitaire ver- LOS ANGELES (UPI) - De Ameri kaanse filmactrice Ann Ramsey is eind vorige week op 59-jarige leef tijd aan keelkanker overleden. Haar laatste film is 'Throw Momma from the Train', waarin zij Danny DeVito's moeder speelt. De film was een kassucces in de Verenigde Staten en Ramsey werd voorgedra gen voor een Oscar. Ann Ramsey speelde ook de ge mene moeder in 'The Goonies' uit 1985 en Nick Noltes moeder in "Weeds" uit 1987. Jezus-film kassucces LOS ANGELES (AP) - Martin Scorcese's film 'The Last Tempta tion of Christ' mag de gemoederen in bepaalde christelijke kringen: aardig verhitten, de filmproduktie- maatschappij Universal Pictures spint er garen bij. Afgelopen week einde bracht de film in de VS maar liefst 400.000 dollar op terwijl de film slechts op 9 doeken werd ver toond. "Wij zijn ingenomen met de respons van het Amerikaanse volk. Elke voorstelling was uitver kocht", aldus de president van Universal Pictures Tom Pollock. De tijd van toen aan de waterkant van een zomers Knokke. In het Ca sino vragen de schilders van de negentiende eeuw de aandacht. De roep van de zee, de aantrekkingskracht van de stranden. De schilders van het kleine geluk en de grote vlakte. Kleur aan de dijk. trekpunten en duldt zeker geen eli taire invulling van gemeenschap pelijke kaders. Het grote gebouw is, met andere woorden, niet langer een stapeling van kleine kamertjes. Maar, nu dat gebouw er eenmaal staat - op stevige palen zelfs - zwelt de roep om pluriformiteit aan. Er blijkt zelfs wrper aandacht voor het geruime tijd danig verfoei de genrestuk, de taferelen uit het volkse leventje, de noden en vreug- demvan de landman, de gokkers in hun speelhuizen, de innemende populatie van het bierhuis en de huishoudens waar de mare van Jan Steen in ere wordt gehouden. Daarnaast is er de categorie die nooit helemaal is weggedrongen: het portret, het stadsgezicht, het landschap, stillevens, het zeege zicht, scènes van het strand, de on dergaande zon, de opkomende stoomvaart, de weemoed naar het zeil en de steeds duurder betaalde In de algemene appreciatie is al tijd een gekoesterd plekje voor de ze uitingen geweest, naast en door heen de als 'officieel' geafficheerde kunststromingen. We zien zulke uiteenlopende bewegingen als die van de wat gladde pompiers en de kubisten - in de tijd - samen optrek ken. De circuits zijn en blijven ge scheiden, maar ontbreekt het aan belangstelling? Hetzelfde geldt de .gelijktijdige manifestatie van de zachte zoekers naar het licht, de wat rauwere ex pressionisten, de beeldige grappen van DaDa, de zoekslag naar niet verkende belevingslagen van de surrealisten en de zuiverheidszen ding van de bewegingen die samen het constructivistisch complex bouwden. Ze hebben alle, inclusief de onderhorigheden, hun plaats in geschiedenis en waardering gekre gen. Voor de meeste loopt de waar dering nog op, terwijl de bedaagde en vaak weinig markante kunst van de salons het met de uitschie ters moet stellen. Het ene moment komt de expertise niet verder dan de kosten van taxatie, materiaal en vervoer, het andere modische mo ment moeten de veilinghuizen op centen vragen over vele tiendui zenden, zelfs honderdduizenden guldens. Nog niet zeer lang gele den overkwam het gelauwerde pompiers als Scheffer en de ge adelde lieveling van de Britse so ciety Alma Tadema. Waar zijn ze nu, anders dan op boekomslagen? Markt De niet gespecialiseerde musea zijn meestal niet erg scheutig in het vertonen van deze zaken. De na men moeten onontkoombaar groot zijn, willen ze niet belanden in kel der en spelonk. Zeker, er blijft sprake van een officieel circuit dat zich van een brede maatschappelij ke waardering weinig aantrekt, soms in tegengestelde richting wil beinvloeden en opvoeden en zich de kelderschatten schaamt. Intussen worden grote zaken ge daan in dat andere circuit. Er is al jaren een markt voor de dierbare schilders. In binnen- en buitenland groeit de aandacht. Er is een her waardering op velerlei terrein. Pro gressieve smaakmakers die, bij voorbeeld, de verzamelingen van uitleencentra bepalen, worden niet zelden teruggefloten door een pu bliek dat veel eigentijds werk als nietszeggend ervaart en aan het be grip Kunst dat van de Kunde (van vroeger) verbindt. Het gaat om de persoonlijke be leving van kunst. Een aantal kunst handels en galeries haken op. die drang in en presenteren onder de vlag van Fine Paintings een collec tie die de gekoesterde idealen van schoonheid en stemming binnen bereik brengt. Een van de wereldwijd actieve galeries is die van Viviane en Pa trick Berko met vestigingen in Knokke, Brussel, Parijs en New York. Berko treedt ook deze zomer op vallend naar voren met een ten toonstelling in de Zaal der Ambas sadeurs van het Casino van Knok- ke-Heist. Er is een greep gedaan in de specialiteit, die van de zeege zichten en strandscènes. Wie deze experts in negentiende- eeuwse schilderijen de laatste ja ren op de verschillende beurzen heeft gevolgd, weet dat is bemid deld in een opmerkelijke collectie genrewerken, landschappen, por tretten, dierstudies, taferelen uit het krijgsbedrijf, stillevens en ori- entalia. Een niet alledaags aandeel daarin kwam voor de uitgestelde rekening van schilders als Georges Croegaert en Georges Vibert die met virtuoos vilein de wereldse streken van purperen kerkvorsten in beeld brachten. Marine Wie er van houdt vindt bij Berko een schitterende verzameling. De nadruk valt er evenwel op het marine schilderij, zoals dat in wa terrijke streken tot ontwikkeling kwam. Nederland, België, Frank rijk en Engeland nemen de eerste plaatsen in. Het zou niet zonder be lang zijn ook eens wat meer speci mina van de Scandinaviërs te zien. Dat aanbod dringt maar moeilijk tot zuidelijker streken door. Het zou de collectie aangenaam verbre den. Marine omvat in de schilder kunst voorstellingen van zee, kust, de rede, riviermonden, het scheepsbedrijf, de handelsvaart, kapers en militairen, zeevogelen en vissery. Dit brede scala kreeg in de Nederlanden van de zeventiende eeuw grote aandacht. Het genre kwam tot ongekende bloei. Het spectaculaire succes op het gebied van handel en oorlogen zal daar niet vreemd aan geweest zijn. De glorie van de zee werd immers de roem van de natie en de schilders waren niet alleen de registrerende reporters maar hielden zich boven dien bezig met de 'vereremerking' van het succes. We zien hele vloten, de 'onover winnelijke' inclusief, ten onder gaan. We zien ook de rust na het wapengeweld; de handelsvaart is veilig gesteld en het spel krijgt op nieuw zijn deel van het leven. Het water waaraan de Laaglander leeft kan rustig zijn, ontketend en woest. Het lokt, zoals de verten achter telkens nieuwe horizonten lokken. De namen zijn zo bekend dat on middellijk een beeld voor ogen komt: Vroom, Porcellis, Cuyp, Van de Capelle, Van Everdingen, Ruis- dael, Van Goyen, Van de Velde, Willaerts, De Witte, De Vlieger. Zij delen het aanzien met buiten landers als Scott, Brooking, Lor- rain, Guardi, Canaletto, Vernet, Friedrich en daarmee zijn we dan al in de achttiende en negentiende eeuw beland. Daar vinden we ook De Loutherbourg, Jongkind, Tur ner, Constable, Bonington, Crome, Paul P armen- tier (1854-1902): 'Les voiliers', te zien in Knokke. Homer, Whistler, Boudin, Monet, Manet, Seurat, Signac, Daubigny, Le'pine, Courbet, Pisarro. Bescheiden Berko legt in Knokke de nadruk op die negentiende eeuw met een uitloop naar het begin van de twin tigste. Klein geluk, kleine meesters: en kele Nederlanders, veel Belgen, een Brit, enkele Fransen, een Deen en een Zweed. De tentoonstelling speelt voor namelijk op charme en laat de kan sen op een grootse bevlogenheid onbenut. Want, zoals het geluk in het kleine is gezocht, zo noodt ook het hard labeur van de visserman niet echt tot schreien. Hij houdt zijn gezin bijeen in tevredenheid, de vangst is rijk, moeder wacht aan de vloedlijn. Die stemming geldt het overgro te deel van de doeken en panelen. Bontbevlagde havens, gouden luchten en spiegelend water over heersen de dreiging van het duister tempeest dat bidden leert. Er is een intrigerend groot doek van Charles Mertens uit 1888 dat Zeeuwse vissers laat zien, schaf tend, slapend, in de weer met een enkel touwtje. Van Jan Frederik Schütz (de vader van W.J.) is er het kleine paneel Bewolkte hemel (1859). De grote Oostendse marinis- te Francoise Musin is vertegen woordigd met een viertal doeken, er is een schitterend doek van Ni colaas Riegen en een woedende storm van de jonker Edward-Jacob van Heemkerck van Beest. Aan het fraaie canvas De Schelde tussen Vlissingen en Breskens van Pieter Paul Schiedges (1835) kleeft een aardige historie. Koning Willem II, die behalve van de cavalerie veel van Russische duiten én schilderij en hield, gaf dit schilderij cadeau aan Leopold I. Het gebeurde niet zo lang na de kroning van Willem, de tiendaagse veldtocht en de Brusselse benoeming van Leo pold. De belgvriendelijke Oranje zal niet goed op de hoogte geweest zijn van de smaak der Coburgers die deze 'Scheldekwestie' zonder dank voor het gebruik de deur uit deden. In de aanbieding, derhalve. Ten laatste, vanwege de Knokse zomer die nu eindelijk op gang ge komen is, prijkt Berko met een aangenaam ensemble strandge zichten: parasols, badkoetsen, het lieve leven, zon in het hoofd, zand tussen de tenen. Het is een tentoonstelling die de mens van nu bij de tijd van toen be trekt, een tentoonstelling aan de waterkant die duidelijk maakt dat 'vergane glorie' een betrekkelijk begrip is. (Berko Fine Paintings, Marines Strandscènes, dagelijks van 16 tot 22 uur in het Casino van Knok ke, Salie des Ambassadeurs. Wer ken van onder anderen Jan Verhas, Joseph Jacobs, Dominique De- bast, Henri-Jacques Bource, Amé- dée Besnou, Nicolaas Riegen, Charles-Louis Verboeckhoven, Carl Bille, Ary Pleijsier, Jan Frede rik Schültz, Francois Musin, Jo- hann-Gustav von Holst, P.P.Schiedges, E-J. van Heems- kerck van Beest, Everhard Koster, Charles Kuwasegg, Abram Hulk, Théophile Lybaert, Hendrik Schaefels, Paul Parmentier, Char les Mertens, Ernest Azema, Charels Boland, Joseph Francois, Albert Sirtaine, Paul Hagemans, Frans Smeers, Lucien Frank, Paul Mat- thieu en Jehan Frison. Overige collectie: Berko, Kust- laan 163, Knokke. Grote zaal Casino: Fernando Botero, 15 tot 24 uur.) LONDEN - De befaamde Opera van Peking is deze week begonnen aan een reeks voorstellingen in de Royal Fes tival Hall in Londen. Er komen in deze kaleidoskoop van dans, drama, acrobatiek en komedie tal van spektacu- laire scènes voor. De voorstellingenreeks in de Engelse hoofdstad duurt tot eind augustus. (foto ap> UTRECHT (GPD) - Het Centraal Museum heeft een van de laatste abstracte werken van de schilder Bart van der Leek aangekocht. Het doek 'Compositie' is geschilderd in 1921; Van der Leek (een goede vriend van de Utrechtse architect Gerrit Rietveld) heeft het in 1924 aan mevrouw Schroder ten ge schenke gegeven. Sindsdien heeft het in het Rietveld-Schröderhuis gehangen. Over de prijs waarvoor het is ge kocht wil het Centraal Museum geen mededelingen doen. De aan koop is mogelijk geworden door een bijdrage van de vereniging Rembrandt. De familie Rietveld heeft een aanzienlijk lagere prijs gevraagd dan waarvoor het on langs is getaxeerd. Dit vanwege de goede relatie met het Centraal Mu seum en met de directrice mevr. drs. A. Janssens, die al lang gele den aan de familie had laten weten, dat zij het doek graag zou willen kopen. Dat verlangen werd weer actueel, toen het Rietveld-Schrö derhuis aan het Centraal Museum in beheer werd gegeven: Van der Lecks schilderij heeft er vanaf de eerste dag gehangen en maakte in deze zin onderdeel uit van het huis. Het schilderij verkeert in goede staat en hangt thans op de tentoon stelling in het Centraal Museum die is gewijd aan het archief van het Rietveld-Schröderhuis. Het is nog onbekend of het schilderij weer naar het huis zal terugkeren, of dat het in het Centraal Museum blijft. Mevrouw Janssens is erg gelukkig met de aankoop: „Niet alleen is.het een 'document', dat vanzelfspre kend in de Rietveld-Schrödercol- lectie past, het is ook een uiterst be langrijke aanvulling van het eigen bezit aan Stijl-kunst". Stijl Bart va.i der Leek (1876-1961), evenals Rietveld en Theo van Doesburg in Utrecht geboren, be hoorde samen met de twee ande ren tot de oprichters van De Stijl, een beweging die grote invloed heeft gehad op de schilderkunst en de architectuur in Nederland en Duitsland. Van der Leek is slechts een jaar lid van De Stijl gebleven: het manifest van 1918 heeft hij niet eens meer ondertekend. Toch blijft zijn naam onverbrekelijk aan deze beweging verbonden: veel van zijn werk vertoont de kenmerkende ei genschappen van de Stijl - vlakken in primaire kleuren op een witte achtergrond. Hoewel zijn werk op het eerste gezicht grotendeels ab stract is, is er slechts een korte pe riode in zijn levèn geweest, dat hij werkelijk abstract heeft geschil derd. Dat wil zeggen, zonder dat er een relatie met de zichtbare werke lijkheid was. Behalve in de periode van 1917-1921 zijn er van zeer veel werken voorstudies bekend, die zichtbaar maken hoe Van der Leek een herkenbaar tafereel steeds meer schematiseerde tot een essen tiële weergave in gekleurde vlak ken. Van het vierkante schilderij, dat nu door het Centraal Museum is aangekocht zijn dit soort voorstu dies niet bekend. Reden voor de kunsthistoricus Cees Hilhorst om in zijn meest recente studie over Van der Leek te constateren, dat hier sprake is van een 'echt' ab stract schilderij - hoogstwaar schijnlijk het laatste dat hij heeft geschilderd. Die opvatting wordt ondersteund door het feit, dat in het Stedelijk Museum een soortge lijk schilderij aanwezig is (uit de periode 1918-1920), waarvan zeker is, dat Van der Leek het als abstract heeft bedoeld.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 17