Armeniërs: volk gedrenkt in bloed Hardnekkig nationaal gevoel niet met politieke compromissen te sussen De Armeniërs onderdanen van de oudste christelijke natie ter wereld die zich uitstrekte van de Kaukasus tot diep in Turkije, Iraq en Iran koesteren al bijna twee eeu wen het ideaal van een nieuw thuisland. De droom van een eigen staat is echter nooit ge honoreerd. Integendeel, slechts vage beloften en mas saslachtingen viel dit vólk in de loop van de geschiedenis ten deel. De thans even geluwde opstand in de Sóvjet-republiek Armenië en de Armeense en clave Nagorno-Karabach in de aangrenzende republiek Azer beidzjan moet dan ook vooral gezien worden als een nimmer aflatend, hardnekkig nationaal gevoel. door Aly Knol Op 7 juli j.l. sprak 'Catholicos' Vaz- gen I, de geestelijk leider van de on afhankelijke christelijke Armeense kerk, op de Russische televisie. |"Ons moederland, Sovjet-Armenië, is de vrucht van de duizend jaar ou de terechte dromen en de heroïsche bevrijdingsstrijd van talloze genera ties van ons volk". Hij wilde de Armeniërs, sinds maan den in opstand voor de aansluiting van de Armeense enclave Nagorno-Kara bach, tot kalmte manen. Zij moesten toch vooral geen roekeloze acties onder nemen. "Opdat," zo zei hij, "de duistere eerste jaren van deze eeuw, die bloedige botsingen kenden, niet worden her haald". Vazgen I noemde de wens tot aanslui ting van Nagorno-Karabach nadrukke lijk enkele malen 'legaal en juist', en sprak van zijn trots over de 'patriottische gevoelens van ons volk in de laatste paar maanden'. Maar tegelijkertijd waar schuwde hij met alle kracht dat ondoor dachte acties zoals de bezetting op 5 juli van het vliegveld Zvartnots bij de Ar meense hoofdstad Jerevan "alles kun nen vernietigen wat zo goed is begonnen, en ons kunnen drijven naar onbekende gevaren". Verscheurdheid De huidige Sovjet-republiek Armenië, een bloeiend en welvarend land met een bevolking van meer dan 3,3 miljoen zie len die hun eigen taal, cultuur en kerk koesteren, is-opgebouwd op de ruïnes van een lange, trieste geschiedenis van verscheurdheid en vervolging. De Sondercommando's, die van Hitier opdracht kregen de Slaven uit te roeien, moesten volgens hem daarbij een voor beeld nemen aan het brute, bloedige, on menselijke optreden van de Turken die systematisch 1,5 tot 2 miljoen mensen hebben uitgemoord in Turks Armenië. "Wie herinnert zich Armenië nog", vroeg Hitier zich af. Nadat tussen oktober en december 1895 al 300.000 Armeniërs waren omge bracht onder het mom van het onder drukken van een nationalistische op stand, begon op 24 april 1915 een tweede massaslachting, ingeleid door de dood van 250 Armeense intellectuelen uit Is tanbul. Op last van de zojuist aan de macht gekomen Jonge Turken werd een weloverwogen genocide ingezet. De Armeniërs zijn onderdanen van de oudste christelijke natie ter wereld met een eigen, van Rome en Constantinopel onhankelijke kerk onder leiding van een 'Catholicos'. Zij waren ooit heersers over 'Groot-Armenië' dat zich uitstrekte van de Kaukasus tot diep in Turkije, Iran en Iraq. Sinds het begin van de negentiende eeuw zochten zij naar een nieuw thuis land. Een deel van hen vond voor enkele tientallen jaren betrekkelijke rust en welstand in de door de tsaristische legers veroverde delen van de Kaukasus en Turkije, waar ze in tegenstelling tot hun onderdrukte broeders in het islamitische Ottomaanse rijk als christenen door christenen werden geregeerd. De droom van autonomie of een eigen staat ergens op het grensgebied 'tussen Rusland en Turkije werd echter niet ge honoreerd. Tijdens het Congres van Ber lijn in 1878 dwong de Britse premier Dis raeli de Russen zich uit grote delen van het bezette Turks Armenië terug te trek ken. De Armeniërs kregen slechts mooie woorden en prachtige beloften te horen. Opgejut Terwijl in Turks Armenië de terreur om zich heen begon te grijpen, kwam ook in tsaristisch Rusland een einde aan de jaren van Armeense voorspoed, waar in de kerk altijd was gerespecteerd en aan Armeense scholen was onderwezen. Na de moord in 1881 op tsaar Alexander II gingen de scholen dicht en werden de eigendommen van de kerk in beslag ge nomen. Later (in 1905) hielden de (islami tische) Tataren, opgejut door de gouver neur van Baku in Azerbeidzjan, ook huis onder de Armeniërs. De 'fout' van Disraeli ten aanzien van de Armeense wens van'een eigen thuis land werd na de Eerste Wereldoorlog door de toenmalige Britse premier Lloyd George bij het Verdrag van Versailles er kend. Hij herinnerde er aan dat de Tory- regering in 1878 had gewenst dat de ge- emancipeerde Armeniërs opnieuw on der Turks bewind kwamen na dat ze door de Russische legers waren bevrijd". Nieuwe beloftes en welgekozen woor den vielen de Armeniërs ten deel, maar wederom bleken ze loos te zijn. De onaf hankelijke Armeense republiek die op 28 mei 1918 in de overgangsperiode van het tsaristische en het bolsjevistische Rus land werd uitgeroepen, was slechts een kort leven van twee jaar beschoren. Te vergeefs hoopten de Armeniërs op een federatie met de andere zojuist uitgeroe pen staten Georgië en Azerbeidzjan. De republiek omvatte grote delen van Turks Armenië en was aanzienlijk groter het aantal 'nationalisten' genoeg was ge decimeerd door kogel en Siberische ver banning, zouden de drie republieken weer als afzonderlijke eenheden op de landkaart terugkeren. De grote bloei van Armenië begon na de oorlog, zozeer zelfs dat de republiek tienduizenden Armeniërs ertoe kon ver leiden naar het 'thuisland' terug te keren. Met die nieuwe bloei groeide ook het na tionale bewustzijn, en sinds 1965 geldt de 24ste april officieel als de herdenkings dag van de genocide in 1915. Op de Tsit- semakabert-heuvel bij Jerevan staat thans een enorm monument waar onder twaalf grote gebogen stenen, die de twaalf traditionele Armeense gebieden symboliseren, een eeuwige vlam brandt ter nagedachtenis aan de slachtoffers. Waar het de republiek Armenië lang zaam maar zeker voor de wind begon te gaan, bleef de situatie twijfelachtig voor de christelijk Armeense bewoners van de enclave Nagorno-Karabach in het voornamelijk islamistische Azerbeid- zjan. Invallen De geschiedenis van 'bergachtig' Ka- rabach gaat volgens de Sovjet-encyclo pedieën terug tot de eerste eeuw na Christus, toen het gebied deel uitmaakte van de provincie Artsach aan de rand van het Kaukasus-gebergte. Het christen dom vond er een vruchtbare voedings bodem, maar binnenvallende moslims trachtten keer op keer de islam ingang te laten vinden. In de dertiend^eeuw werd Artsach door de Mongolen veroverd en in Karabach omgedoopt. Turkse en Per zische troepen streden met de regelmaat van de klok om het gebied, tot het in 1805 door tsaristisch Rusland werd ingelijfd. Aan het einde van de Eerste Wereld oorlog zat Nagorno-Karabach klem tus sen Armenië en Azerbeidzjan. Beide re publieken claimden het gebied, maar na de definitieve installatie van-het Sovjet regime ging de Azerbeidzjaanse commu nistische leider Narima Narimanov er in eerste instantie mee akkoord om Nagor no-Karabach aan Armenië af te staan. In 1923 echter kwam Stalin op die be slissing terug en werd Nagorno-Kara bach als 'autonoom gebied' onder Azer- beidzjaans toezicht gesteld. Een besluit dat inmiddels ook door Sovjet-historici wordt aangemerkt als 'misschien wel fout'. Door de jaren heen is Nagorno-Kara bach, waar 75 percent van de bevolking Armeens is, een steen des aanstoots ge bleven. Volgens Armenië hebben de Azerbeidzjanen de bewoners van de en clave voortdurend politiek en cultureel onderdrukt en economisch verwaar loosd. En al in 1964 toog een Armeense delegatie naar Chroesjtsjov om de inlij ving van Nagorno-Karabach bij Armenie te bepleiten. Complex "Een uiterst belangrijke en een uiterst complexe zaak". Zo omschreef partijlei der Michail Gorbatsjov tijdens de bijzon dere zitting van het Presidium van de Opperste Sovjet de spanningen tussen Armenië en Azerbeidzjan om Nagorno- Karabach, die op 12 juli leidden tot het eenzijdige besluit van het parlement van Nagorno-Karabach zich van Azerbeid zjan los te maken en onder de oude naam Artsach aansluiting te zoeken bij Arme nië. Het Presidium zag zich genoodzaakt het besluit te verwerpen, maar het klonk in genen dele meer als het simpele 'neen' dat Chroesjtsjov de Armeniërs nog kon toevoegen. Gorbatsjov: "Als we geen oplossing voor deze kwestie vinden dan zou dit de hele perestrojka kunnen beïnvloeden. Wij kunnen niet voorbijgaan aan een pro bleem als we daardoor de belangen van zelfs maar het kleinste volk zouden ver waarlozen. Dat leert ons het Leninisti sche concept van de politiek van de na tionaliteiten". Gorbatsjov deed een felle uithaal naar de tegenstanders van de perestrojka en 'de conservatieven en corrupte elemen ten' die volgens hem hun zakken vulden tijdens de 'periode van stagnatie' (de Breznjev-era). Die zouden geprobeerd hebben om 'de aandacht van henzelf af te leiden door interesse te veinzen voor het lot van de Armeniërs in Nagorno-Kara bach'. Hij beloofde de ongerechtvaardig de sociale en economische achterstand in de enclave te zullen rechttrekken en een commissie te benoemen die daarop zou toezien. Enkele dagen na het besluit van het Presidium, waarop in eerste instantie morrend werd gereageerd, liepen de ac ties in zowel Armenië als Nagorno-Kara bach ten einde. Inmiddels werd Arkady Volsky, een vooraanstaand lid van het Centrale Comité van de partij, naar Na gorno-Karabach afgevaardigd om toe te zien op het herstellen van de orde. Hem staan, aldus de Pravda, 'gepaste machts middelen' ten dienste. En de lokale auto riteiten in Azerbeidzjan en Armenië zijn verplicht hem 'alle mogelijke hulp te ver lenen'. Signaal Het compromis van het Presidium is niet alleen bedoeld om de gemoederen in Armenië, Azerbeidzjan en Nagorno-Ka rabach in ieder geval voorlopig te sussen. Het bevat ook een signaal aan de andere republieken en minderheden in de Sov jetunie de glasnost niet te 'misbruiken' voor het stellen van wat nu nog onmoge lijke eisen zijn, namelijk veranderingen van de staatkundige status quo. De opstand in Nagorno-Karabach be roerde niet alleen de Armeniërs en Azer beidzjanen. Iedere letter die de kranten aan de kwestie wijdden werd ook ge speld door Esten, Letten, Litouwers, Ta taren, Wolga-Duitsers, Oekraïners. Hoe wel de geschiedenis van elk van deze vol keren verschilt, hebben ze één ding ge meen: een nationaal gevoel dat hardnek kiger heeft stand gehouden dan Lenin ooit heeft bedoeld. Sovjet-Armeniërs in hun hoofdstad Jerevan: hun nationaal gevoel is hard- De eeuwenoude Arakelots-kerk bij het Meer van Sevan herinnert aan de nekkiger dan Lenin ooit heeft bedoeld. (archieffoto's) oudste christelijke natie ter wereld. (foto gpd> m-iimuur"---- Lenin werd in die jaren gesteund door een nog tamelijk onbekende Georgiër, Jozef Stalin. Deze had in 1913, terwijl hij zich in het buitenland bevond, een baan brekend boekwerkje geschreven (Het Marxisme en het Nationale Vraagstuk), dat door Lenin met lovende woorden werd overstelpt. Het was dan ook een lo gische ontwikkeling dat deze Stalin in de nieuwe Sovjetunie tot eerste 'volkscom missaris voor de nationale minderheden' werd benoemd. Een functie die hij be kleedde totdat hij in 1924 de inmiddels gestorven Lenin opvolgde. Eeuwige vlam Als heerser over de Sovjetunie bleek Stalin minder idealistisch in zijn hou ding ten opzichte van de minderheden dan men uit zijn vroege geschriften had opgemaakt. Hij liet Georgië, Armenië en Azerbeidzjan samensmelten tot één Transkaukasische federatie, in een po ging al te krasse nationalistische uitin gen te onderdrukken. Pas in 1936, toen Demonstrerende Armeniërs en hun hoop op Gor- batsjovs glasnost: andermaal beloften. dan de latere Sovjet-republiek Armenië, maar de economische toestand was de plorabel. Een half miljoen vluchtelingen schuimde het land af, gehuld in lompen, soms gras etend om de honger te stillen, slapend in grotten en in de grond gegra ven gaten. 'Harmonie' Lenin, de vader van de revolutie, hield zich vanaf het begin van zijn politieke le ven bezig met het 'nationaliteitenpro bleem'. Was het tsaristische Rusland vol gens hem 'een gevangenis voor de na ties', de nieuwe Sovjetunie zou het sym bool worden van 'vriendschap en harmo nie van de volkeren'. In de jaren vóór de revolutie verzette hij zich fel tegen 'op portunistische' en 'liberale' opvattingen volgens welke in de nieuwe staat onver mijdelijk het Russisch als staatstaal zou worden ingevoerd. "Het kleine Zwitserland heeft er geen De Sovjet-republieken Armenië en Azerbeidzjan. In het mid den (gearceerd) de Armeense enclave Nagorno-Karabach. nadeel, doch voordeel van dat het niet één enkele staatstaal heeft, maar liefst drie: Duits, Frans en Italiaans," schreef Lenin op 5 september 1913 in de 'Noor delijke Pravda'. En even verder: "Waar om moet de ontwikkeling-van het 'enor me', uiterst bonte en vreselijk achterlijke Russische Rijk dan in zijn ontwikeling geremd worden door het vasthouden aan een privilege voor één enkele der be staande talen? Indien alle privileges ko men te vervallen en geen enkele taal wordt opgedrongen, zullen alle Slaven snel leren elkander te begrijpen. Zij zul len zich niet bang laten maken door de 'afgrijselijke' gedachte dat er in het geza menlijke parlement verschillende talen zullen klinken".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 23