'Doodslag voor de cultuur'
Weinig feestelijks aan de Londense Festivals
Rotterdamse kunst moet bijna 4 miljoen inleveren
Beeld '88 bewijst kwaliteit
Exposities
Concerten
Den Haag
Amsterdam
LONDEN Recente pogingen
om Londens reputatie als swin
gende hoofdstad van West-Euro
pa te herstellen, zijn tot nu toe
mislukt. Vandaag zal een droeve
stoet musici, horecavertegen-
woordigers en bankiers bij het
verzekeringsinstituut van Lon
den komen uitleggen waarom ze
door
Lia van Bekhoven
zichzelf heeft opgeheven. Of lie
ver het Festival van Londen.
Van bovengenoemde persona
ges wordt tekst en uitleg ver
wacht voor het grandioos mis
lukken van wat zestien dagen
lang kermis en carnaval had
moeten zijn. Het Festival van
Londen moest "het grootste
openluchtgebeuren van Europa"
worden met circusnummers,
ballet en elizabethaanse dorpen
waar geschiedkundige hoogte
punten in scene werden gezet.
Vele tienduizenden bezoekers
zouden het openluchtspektakel
in en nabij Alexandra Palace in
Noord-Londen aandoen.
Een en ander was van harte
toegejuicht door prins Edward,
plaatselijke kamerleden en bur
gemeesters van Londense deel
gemeenten die in het vroege pu-
bliciteitsstadium om het hardst
riepen wat een geweldig idee het
festival wel niet was en dat het
precies datgene was waar een ge
weldige stad als Londen op zat te
wachten. Het heeft niet zo mo
gen zijn. Twee dagen en vele
stortbuien later vroeg de organi
satie vrijwillige liquidatie aan.
Het festival, geesteskind van
directeur Mike Agostini, die in
Engeland naam verwierf als pro
motor van pretparken met een
thema, was ter ziele. Het was,
verontschuldige Agostini zich,
verregend. Letterlijk in het water
gevallen. Het weer had het Eliza
bethaanse dorp in een, overigens
uiterst realistisch, middeleeuw-
se modderpoel veranderd. De be
roepsgoochelaars kunnen er met
hun trucendoos niet uit de voe
ten. En het slijk tartte het con
centratievermogen van de cir
cusartiesten dusdanig dat het
ernstig afbreuk deed aan hun eer
en reputatie.
Veel erger was dat het volk
wegbleef. Niet meer dan een ge
schatte 5000 bezoekers achtte het
veelgeprezen festival een bezoek
en entreegeld waard. Agostini,
de musici, de horeca en de ban
kiers zullen de Londense verze
keringsmaatschappij vandaag
tracteren op een hoogstpersoon
lijke 'In Memoriam'.
Beschuldigingen
Achter de schermen vliegen de
beschuldigingen al heen en
weer. Behalve het weer zou het
met de publiciteit droevig ge
steld geweest zijn. Er was vanaf
het eerste begin gebrek aan geld
en coördinatie. Agostini zelf zegt
met een persoonlijke schuld van
3,5 ton nergens spijt van te heb
ben.
"Iedereen die met het festival
te maken had, is van tevoren ge
waarschuwd dat er weinig geld
zou zijn. En iedereen zei: dat
geeft niet, we doen het toch om
dat Londen het festival nodig
heeft. Nou er geen geld is, wor
den mensen opeens bitter en zoe
ken ze naar een schandaal. Maar
er zit absoluut nergens een lucht
je aan. Wat er gebeurd is, is waar
we altijd al bang voor waren, na
melijk dat het geld op zou zijn
voordat we het gingen verdie
nen. Ik ben een straatvechter,
hoor. Ik heb zeventien maanden
nergens anders voor geleefd dan
voor het festival. Het is belang
rijk dat Londen, de meest fantas
tische stad ter wereld, een festi
val heeft".
Londen heeft twee weken om
op adem te komen van Agostini's
festival en zich voor te bereiden
op een herkansing. Elk laatste
weekeinde in augustus heeft in
West-Londen het Caribisch car
naval plaats. En omdat de pers
daar enkel met superlatieven bij
kan wordt het carnaval gepre
senteerd als "het grootste straat-
feèst (jawel) van Europa".
Aanwijzingen voor het Notting
Hill-carnaval van dit jaar zijn dat
het misschien wel het grootste,
maar niet het gemoedelijkste
straatfestijn wordt. De bedoeling
van de organisatoren is twee da
gen lang Rio de Janeiro-achtige
processies, met steelbands en
reggea-groepen, Caribische ver
snaperingen en een harmonieuze
gemoedelijkheid die de vloer
aanveegt met de rassenrellen van
weleer. Minstens een miljoen
deelnemers wordt verwacht.
Kwalijk
In de jaren zeventig verwierf
het carnaval een kwalijke reputa
tie toen het National Front het
gebeuren aangreep als startsein
van een rassenoorlog. Maar het
straatfeest herstelde zich hoewel
het een potentiële vulkaan blijft.
Vorig jaar was het resultaat: een
moord, veel misdaad en drugs en
bijna een rel.
Om de zaak in de hand te hou
den heeft de politie de organisa
toren beperkende maatregelen
opgelegd. Straten zullen voor de
optocht worden afgezet. Het aan
tal bands is teruggedraaid. De
toegestane decibellen zijn ver
laagd. En de carnavalcommissie
staat op de achterste benen.
De commissie, met onduidelij
ke herkomst en een jaarlijkse
subsidie van ruim een miljoen
gulden, beschuldigde de politie
van racistische praktijken. De
politie wil weten waar de com
missie de vijfhonderd speciaal
opgeleide ordebewakers heeft,
die het beloofde in te zetten.
De commissie is het antwoord
schuldig en de politie dreigt met
veel vertoon van blauwe unifor
men de bewuste carnavalsdagen
dit jaar mee te maken. Kortom,
de sfeer is geschapen voor een al
lesbehalve vrolijk "grootste
straatfeest van Europa". Geluk
kig zijn er altijd nog de proms en
het Moskouse staatscircus.
ROTTERDAM - De kunstin
stellingen van Rotterdam moe
ten bloeden voor de welzij ns-
bezuinigingen die minister
Brinkman heeft opgelegd. Ze
moeten allemaal vier percent
inleveren (totaal bijna 4 mil-
door
Annemieke Besseling
en Herman Moscoviter
joen) nadat ze in drie vooraf
gaande gemeentelijke bezuini
gingsrondes tot op het bot zijn
uitgebeend. Dat staat in een ge
heime nota die Het Vrije Volk
gisteren openbaar maakte.
De wildste geruchten doen mo
menteel de ronde: zo zou de Buffel
worden gesloten, komt er geen
nieuwe aanbouw aan Museum
Boymans voor de beroemde collec
tie Van Beuningen-de Vrieze, zou
de Dubbelde Palmboom zo nu en
dan een tentoonstelling moeten
maken voor het Volkenkundig Mu
seum, enz. enz. Allemaal indianen
verhalen, volgens de directeuren.
Theater-regisseur
Ponnelle overleden
MÜNCHEN (DPA/AFP) In Mün-
chen is gisteren op 56-jarige leeftijd
de Franse opera- en theaterregis
seur Jean-Pierre Ponnelle overle
den.
Ponnelle, geboren in 1932 in Pa
rijs, regisseerde sinds 1968 tien
opera's voor het festival van Salz
burg. Over de oorzaak van zijn
dood is niets bekendgemaakt,
maar Ponnelle werd enkele weken
geleden in een ziekenhuis opgeno
men na een ongeluk op het toneel.
Daardoor kon de regisseur niet de
laatste hand leggen aan de opvoe
ring van Mozarts 'Le nozze di
Figaro' en 'Mozes en Aron' van
Schönberg. Vanaf zijn ziekbed gaf
Ponnelle de afgelopen weken nog
via medewerkers uitvoering aan de
regie van 'Le nozze di Figaro' en
'Moses en Aron'. De regisseur en
kostuum- en decorontwerper
werkte tijdens zijn loopbaan met
dirigenten als Herbert von Kara-
jan, Karl Boehm en Claudio
Abado.
Wat wel duidelijk is: er wordt
niet alleen binnen de welzijnsorga
nisaties afgeslankt. Ook binnen de
kunstinstellingen zullen tientallen
gedwongen ontslagen vallen. Het
wil ook zeggen dat musea, biblio
theek, Philharmonisch Orkest,
Kunststichting, theaters minder
kunnen doen voor het publiek.
Minder uitvoeringen, minder ex
posities, minder voorstellingen
minder bewaking, minder aanko
pen, enz. Of zoals Dolf Meijerman
directeur van het Historisch Muse
um en de Dubbelde Palmboom het
plastisch uitdrukt: "Wij zijn mo
menteel na alle bezuinigingen al
een graat van een museum. Is Rot
terdam volgens dit gemeentebe
stuur bruisend en dynamisch? Nou
dat zal opnieuw moeten blijken
met zulke rigoureuze ingrepen".
Bodem
De vier grote musea in de stad
moeten samen 1,3 miljoen gulden
inleveren, terwijl er nu nog gebak
keleid wordt over de 1.1 miljoen te
kort van de vorige bezuinigings
operatie. Zelfs de twee culturele
speerpuntinstellingen, het Rotter
dams Philharmonisch Orkest en
museum Boymans-Van Beunin-
gen, worden niet gespaard. En dat
terwijl tijdens een vorige bezuini
gingsoperaties wethouder Joop
Linthorst (Financiën en Kunstza
ken) emotioneel verklaarde: "Ik
weiger op het orkest te bezuinigen,
dan zakt het door de bodem van
zijn Europees bestaan. Met minder
dan de huidige sterkte kunnen we
internationaal niet meer meeko
men". Een opmerking die sloeg op
de hoge positie die het orkest mo
menteel internationaal inneemt.
Wim Crouwel, directeur Muse
um Boymans-Van Beuningen,
zegt: "Deze hele bezuinigingsron
de is absoluut ten onrechte. Dat in
Rotterdam de cultuur wordt opge
zadeld met een welzijskorting is
zeer slecht. Het zou wel eens de
doodslag kunnen zijn. De laatste
paar jaar klimt Rotterdam uit het
dal. Het is aantoonbaar dat de stad
weer een naam opbouwt. En dan
komt dit. Je doet alles teniet op die
Boymans moet waarschijnlijk
450.000 gulden inleveren. Crouwel:
"Dat is niet mis. We worden daar
doodnerveus van. Ik kan maar een
ding zeggen als museumdirecteur:
bezuinigingen mogen nooit merk
baar zijn voor het publiek. Integen
deel: we zullen nog levendiger en
intensiever tevoorschijn moeten
komen. Kortom, we zullen de gel
den in de bedrijfsvoering moeten
vinden. We zullen een extra in
spanning moeten doen om van bui
tenaf geld te krijgen".
Inkrimpen
Hans van Beers, directeur van
het Rotterdams Philharmonisch
Orkest zegt zeer verrast en ver
baasd te zijn dat opnieuw een flink
bedrag, 280.000 gulden, moet wor
den ingeleverd. "We dachten dat
we nu eindelijk met rust gelaten
zouden worden, maar die hoop is
nu weer de grond ingeboord," al
dus Beers. Echte voorstellen voor
de nieuwe bezuinigingsronde heeft
hij nog niet aan het college kunnen
presenteren.
"De tijd daarvoor was te kort,"
zegt hij. Volgens Beers kan bij het
Rotterdams Philharmonisch Or
kest niet meer worden bezuinigd
op kleine dingen. „De enige oplos
sing is nu nog het inkrimpen van
de personeelsformatie," zegt hij.
"Daarover moeten we ons nog in
tern beraden en overleggen met de
vakbond".
Beers denkt dat hij vijf mensen
zal moeten ontslaan om bijna drie
ton te kunnen inleveren. "Dat zal
heel moeilijk zijn, want voor onze
uitvoeringen hebben we gewoon al
onze 106 musici nodig. Daarom zul
len we regelmatig mensen moeten
inhuren als we ons aan ons reper
toire willen houden".
Karei Willems, zakelijk leider
van het Werkcentrum Dans, zegt
ook nauwelijks oplossingen te
kunnen vinden voor de Brinkman-
kortingen. "In een brief aan het col
lege hebben we geschreven dat we
alleen kunnen bezuinigen door
ontslag of een loonsverlaging. An
dere mogelijkheden zijn er echt
niet meer," zegt Willems.
Een bezuiniging van 50.000 gul
den betekent volgens hem dat de
dansgroep het met een danser min
der zal moeten doen. "Dat klinkt
weinig, maar in totaal hebben we
maar tien dansers en dan is een
danser erg veel. Als een danser ziek
wordt, komen we echt in de proble
men. De dansgroep wordt dan erg
kwetsbaar".
Wim Crouwel: 'Deze hele bezuinigingsronde is absoluut ten onrechte'
Expositie BEELD '88 -15 kunstenaars uit Lei
den en omgeving - t/m 26 augustus. Waagge
bouw. Aalmarkt 21. Leiden. Geopend wo. t/m
zo. van 12-17 uur. Galerie Stelling, Burgsteeg
14, Leiden. Geopend wo. t/m zo van 12-18
uur. Kunstuitleen Leiden
35, Leiden. Geopend wo.
LEIDEN - Geen beeldenroute,
zoals in Rotterdam, maar een gale
rieroute langs drie expositieruim
tes biedt BEELD '88 de inwoners
en bezoekers van Leiden in de
maand augustus. In de Waag, de
Kunstuitleen en galerie Stelling
exposeren vijftien kunstenaars uit
Leiden en omstreken. Dit gebeurt
op initiatief van Okke Spierenburg
en Gerard van den Berg (Stelling)
en Bert Kienjet (Kunstuitleen). De
bedoeling van de tentoonstellings
makers is vervat in de uiterste be
knopte titel "BEELD '88".
Het drietal beoogt met deze pre
sentatie van een deel van de Kunst
uitleencollectie, aangevuld met re
cent werk, een tweeledig doel, na
melijk de Kunstuitleen grotere be
kendheid te geven en het publiek
met Leidse kunst in aanraking te
brengen door een globaal overzicht
te geven van de stand van zaken op
dit moment.
Op de expositie in de Waag is de
verhouding tussen uitleenstukken
en kunst die nog te koop is, onge
veer gelijk, terwijl bij galerie Stel
ling het accent geheel ligt op het re
cente werk van een aantal deelne
mers. Door de gekozen opzet laat
een bezoek aan de verschillende lo
caties zien waar deze kunstenaars
nu mee bezig zijn en geeft tegelijk
enig inzicht in de ontwikkeling in
het werk.
Vrij grote veranderingen hebben
zich voorgedaan in het werk van
Jan Kolling en Rob Schouten. Kol
ling exposeerde niet lang geleden
lyrisch-abstracte schilderijen van
landschappen die een grote tegen-
Rijksmuseum voor Volkenkunde - Steen
straat, 'Ulama, het o
t/m 12/9; di. t/m za. 10-17 i
Rijksmuseum van Oudheden - Rapenburg
chief, t/m 1/9; di. t/m za. 10-171
Rijksmuseum van Geologie en Mineralogie
- Hooglandse Kerkgracht 17, tentoonstel
ling 'Geologie op Postzegels', t/m 4/9; ma.
t/m vr. 10-17 uur, zo. 14-17 uur.
Koninklijk Penningkabinet - Rapenburg 28,
dubbelexpositie: Tweehonderd jaar verza
melen' en 'Schepen met geld', t/m jan
1989; di. za. 10-17 uur, zon- en feestd. 13-
metrisch-abstracte kunst in Nederland
1945-1960, tot 3/10; di. t/m za. 10-17 uur,
zo. 13-17 uur, 3/10 10-12 uur.
Hooglandse Kerk, expositie collagetech
nieken van mevrouw J.C. Lampe uit Lei
derdorp met o.a. 'de waterval', 'de snel
weg', 'de Airport' en 'de Geisha', t/m 27/8;
ma. 13-15.30 uur, di. t/m za. 11-15.30 uur.
't Huys Benee - Nieuwe Rijn 3, permanente
tentoonstelling van werk Leny Noyen, vr.
14-16 uur en za. en zo. van 12-16 uur.
Het Achterhuis - Nieuwe Rijn 38, perma
nente expositie; Vijf eeuwen modé in mini
atuur, di. t/m za. 10-16 uur.
Holiday Inn - Haagse Schouwweg 10 (blau
we gang), foto's van Lucie SchQUten, t/m
31/8.
in, litho's
Signaal, Studio voor vormgeving
Groenesteeg 10, ontwerpers en vormge
vers tonen diverse ontwerpen, tevens pre
sentatiemappen, do. 12-21 uur, vr. 12-18
uur, za. 12-17 uur.
Stichting Beeld en Grafiek - Hooglandse.
Kerkgracht 20A, werk van Feng, Erik-Jan
Kuiper en Cees van den Oever, atelierbe-
zoek na afspraak, tel:146024.
Sociëteit Quintus - Korte Mare 34, tentoon
stelling van leden van Quintus in de vorm
van schilderij, druk, foto, tekening of beeld.
Galerie Amber - Hooglandsekerkgracht 8,
Oostaziatische kunst: basiscollectie van Ir
ma Roefs-de Wit, Japanse en Chinese rol-
schilderingen; tevens tentoonstelling van
Intermezzo - Haarlemmerstraat 226, mari
tiem schilderes Jenny Buikhuizen (uit Kat
wijk) met aquarellen over onderwerpen als:
schepen, zee en strand.
Onderzoekcentrum Sturing en Samenle
ving Maresingel 3, schilderijen en tekenin
gen van Jan van Eden. tot 16/9; geopend
tijdens kantooruren.
Praktijk P. de Bakker - Rijnsburgerweg 7.
pastels, olieverf- en acrylschilderijen van
Willemiem van Ineveld, t/m 25/8; ma. t/m
vr. van 10-17 uur.
Art Tea House - Korte Mare, aquarellen
van de Leidse kunstenares Ursula Dierks
t/m 31/8.
Openbare Bibliotheek - Nieuwstraat 4, Mo
lenexpositie i.s.m, de Rijnlandse Molen-
stichting t/m 28/8.
Kunstuitleen - Lammermarkt, 'Beeld '88'.
werk van 15 Leidse kunstenaars (in drie
verschillende lokaties) t/m 26/8; wo.t/m za.
12-17 uur
De Waag - Aalmarkt 21'Beeld '88', wo.t/m
14-17.30 uur, do. tot 21 x
9.30-
30-21 uur, za. 9.30-17 uur.
Hillegom
Kunstgalerie 'Catharina' - Meerstraat 12b,
Floris van den Berg, gouaches en pastels;
Ellen Haven, aquarellen; Hans Haven, olie
verf en pastel; Dea Veldhuyzen van Zan-
10-17 u
weg 6, permanente tentoonstelling 'De an
dere Middeleeuwen'; thema tentoonstel
ling 'Nederland in Bedrijf - Handel in Rijns
burg', vr. 19-21 uur, za. 10-16 uur.
Warmond
Mariënhaven - Mgr. Aengenentlaan 3,
n Hans Verdijk, t/m aug.; dag.
Galerie de Pomp - Dorpsstraat 38, schilde
rijen en keramiek van Artkie de Reus, etsen
en zeefdrukken van Fred Schimmel, t/m
25/8; di. 19-21 uur, wo. 10-12 uur, wo.do-
.za. 14-16 uur.
Vereniging het Oude Raadhuis - Dorps
straat 36, 'Oogstsymbolen van Stro' onder
auspiciën van de Stichting voor Oogstfol-
klore en Strosymboliek 'Ceres', t/m 25/8;
di. 19-21 uur, wo.do.zo. 14-16 uur, za. 11-
13/8; di. t/m vr. 9-18 u
Katwijk
Stichting Katwijks Museum. Voorstraat 46,
aquarellen van Albert-Jan Cool, tot 3/9; di.
t/m za. van 10-12 uur en van 14-17 uur.
Leiderdorp
Verpleeghuis 'Leythenrode' Hoogmade-
seweg 55. Ann G.S. de Leede-Venekamp
met tafrelen uitgevoerd in kantklostech
niek, tot 15/9; dag. 10-20 uur.
Noorden
Hotel Restaurant 'De Watergeus' - Simon
van Capelweg 10, Adolfo Ramón Torcal
met olieverfschilderijen, t/m 14/8; dag. van
af 10 uur.
Noordwijk
Petit Royal - Voorstraat 76, Tiny van der
Sar met kleuretsen 'Bloemen en planten m
de Orangerie', geopend dag. behalve woe.
Rijnsburg
Genootschap Oud Rijnsburg - Oude Vliet-
Klassiek
Charles de Wolff bespeelt vanavond, in het
kader van de K&O-zomerserie, het orgel
van de Leidse Pieterskerk. Hij zal composi
ties vertolken van Buxtehude. Bach, Reger
en Mendelssohn-Bartholdy. Aanvang
20.15 uur.
Het Konan Girls Highschool uit de Japanse
havenstad Kobe doet zaterdagmiddag in
het kader van een tournee door Nederland
de Dorpskerk van Wassenaar aan. Het re
pertoire van de Japanse meisjes, die in
leeftijd varieren ten vijftien tot achttien jaar,
omvat zowel Japanse als Europese mu
ziekwerken en binnen-en buitenlandse
volksliederen, die in de oorspronkelijke ta
len worden uitgevoerd. Dit keer ook haiku's
van de Nederlandse dichteres Ida Vos. op
muziek gezet door de Wassenaarse com
ponist Leo Köhlenberg. Aanvang 16.00
Frank van Wijk (Sweelinck Conservatori
um) verzorgt ditmaal het zaterdagmiddag
concert op het orgel van de Hooglandse
Kerk in leiden. Aanvang 13.30 uur.
Zaterdag wordt in het hartje van Den Haag een popfestival georga
niseerd. Het Openlucht festival speelt zich af op het Plein, begint om
14.00 uur en eindigt om 22.00 uur. Te bewonderen zijn: Bugaloos, Cool-
scool, Burma Shave, Urban Heroes, Proud Existence, Arctic Heat,
Tears of Aphrodite. De avond wordt afgesloten met De Clarks, die mu
ziek van de Rolling Stones en Beatles ten gehore zullen brengen.
(foto pr)
Gijsberl Kok (Bodegraven) is morgenmid
dag aan de beurt om het orgel van de Leid
se Hartebrugkerk te bespelen. Aanvang
Circustheater
vr 12. za 13. di 16, wo 17. do 18,20.15 uur;
Paul van Vliet met zijn show: "n Gat in de
lucht'.
do 18 (première). 20.15 uur; Musical 'Cats',
van Andrew Lloyd Webber, Trevor Nunn en
Gillian Lynne.
Concertgebouw
di 16. 20.15 uur; Australian Youth Or
chestra olv Christoph Eschenbach, mmv
Tzimon Barto, piano, werk van Brahms,
Ravel en Tsjaikowski.
20.15 uur; Regionaal Jeugdorkest
Stadsschouwburg
vr 12, za 13. zo 14,20.15 uur, zo ook 14.00
uur; Zomer 88: Flamencos en route 'A
Juan, momentos de Don Juan Flamenco',
di 16, wo 17. do 18, 20.15 uur; Koninklijke
Vlaamse Schouwburg met 'Romeo en Ju
lia' van Dirk Tanghe naar William Shake
speare.
stelling vormen met de heftige
worsteling met het materiaal, waar
van een werk in de Waag nu ge
tuigt. Van weer heel andere aard
zijn de composities met geometri
sche vormen en een verticale stre
ken in blauw en geel. In dit werk
van Kolling vermoed ik de invloed
van de Amerikaanse kunstenaar
Barnett Newman (1905-1970), die
ook voor de recente bijdragen van
Rob Schouten van betekenis is ge
weest. Dat is duidelijk in de verde
ling van het vlak in afzonderlijke,
door verticale lijnen onderbroken
delen in eey serie van drie etsen
van Schouten en een nieuw schil
derij, dat opvalt door een zeldzame
gaafheid, die Schouten bereikte bij
de invulling van het fluwelig zwar
te vlak en de aangrenzende, met
verfijnde groene toetsen bewerkte
partij.
Elders zijn andere grote en min
der grote ontwikkelingen te ont
dekken, zoals bijvoorbeeld in het
werk van Bert Kienjet, die naast
zijn zorgvuldig geschilderde ab
stracte kleurcomposities uit de se
rie 'Uitzicht vanaf een benzinesta
tion', een driedelig stuk toont,
'Plicht' getiteld, waarin heel pre
cies de bloem van een amaryllis op
een gekleurd vlak is afgebeeld. Of
bijvoorbeeld Jacqueline Ravelli,
die bij Stelling een vrij monumen
taal object exposeert dat nu niet te
gen het muurvlak geplaatst is,
maar helemaal vrij staat, zodat je,
er omheenlopend, door het ver
springen van de smalle openingen
in de halfronde vorm sterk de
ruimtelijke werking ervaart.
Niet alleen binnen het werk van
een kunstenaar, maar ook tussen
de getoonde stukken onderling
zijn contrasten aangebracht. Aar
dig is bijvoorbeeld de tegenstelling
tussen de kleurrijke abstractie van
Peter van Emmeriks serie 'Veran
derend landschap' en de licht/don
ker -werking in de zorgvuldig uit
gevoerde tekeningen van Jan
Kleingeld. Ruim zeventig werken
heeft het trio Van den Berg/Kien-
jet/Spierenburg uitgekozen om, in
Spierenburgs woorden, "een geva
rieerde en uitgebalanceerde ten
toonstelling" samen te stellen met
.verder onder andere nieuwe foto's
van Joyce de Gruiter die binnen
kort bij Fotomania in Rotterdam te
zien zijn, ingehouden en tegelijk
sprekend werk van Bert Ju of ver
rassende composities van Koos
van de Water.
Dit zjjn slechts enkele voorbeel
den van het ruime aanbod, dat,
naast het beoogde overzicht, ook,
als vanzelfsprekend in de lijn van
Stelling past. De bedoelde samen
hang en de onverwachte kanten
van de presentatie houden de aan
dacht gevangen. Zo doorbreekt de
ze tentoonstelling het nauwelijks
wisselende patroon van "voorgan
gers" als de Leidse Triënnale. Het
uitgangspunt mag dan hetzelfde
zijn, anders is wel het sterke ver
trouwen in het niveau van de Leid
se kunst. BEELD '88 als bewijs van
die kwaliteit zal een vervolg krij
gen in '89 en als het aan de organi
satoren ligt, nog grootser dan dit
NANCY STOOP