Steeds intoleranter Israël lijkt op weg naar tragedie Consument moet absoluut zeker kunnen zijn Nederlandse Lefèbvre-beweging in financiële problemen Reportage 'We slaan, we schreeuwen, we schoppen, we worden paranoïde' TEL AVIV Op een groot plein in een noordelijke wijk van Tel Aviv worden de demonstratieborden geheven. 'Vrede Nu' en 'Eindig de bezetting'. De leuzen zijn al zo vaak herhaald door steeds dezelfde mensen. Enkele hon derden hebben die zaterdagavond de moeite genomen op hun vrije dag te komen luisteren naar de vredesoproepen van linkse politieke bewegingen. Politieagenten, veelvul dig contact houdend via hun walkie-talkies, houden de toestand gespannen in de gaten. Geweld tussen voor- en te genstanders van de Vrede Nu-beweging is bepaald geen uitzondering meer. riepen: "Jij moet worden opgehan- Onder de toehoorders staat een van de weinige Israëli's die de twee jaar geleden aangenomen wet tegen contacten met de PLO (maximale gevangenisstraf drie jaar en een geldboete) openlijk aan hun laars hebben gelapt. Latif Dori, lid van de linkse Mapam-beweging, werd door de politie opgepakt na een ontmoeting met PLO-vertegen- woordigers in Roemenië. Hij werd kort geleden veroordeeld tot an derhalf jaar, waarvan 12 maanden voorwaardelijk. Gevaarlijk 'Dat is de sfeer tegenwoordig", zegt de verbitterde vredesactivist. "Onverdraagzaamheid, dat is ge vaarlijk". De eerste politieke moord, die op Emil Greenzweig, ook tijdens een Vrede Nu-demon- stratie, enkele jaren geleden, is al gepleegd. "Er zullen meer daden van geweld volgen", voorspelt Do- door Willy Werkman "Omdat ik met ze gepraat heb over de mogelijkheid van vrede; omdat ik ze de hand heb geschud", zegt hij cynisch. "Daarom moet ik de bak in". Toen Latif Dori vanuit Roemenië naar Israël terugkeerde, werd hij behalve door de politie, opgewacht door een groep demon stranten van rabbijn Meir Kahane. Ze hadden touwen in hun hand en De Vrede Nu-toespraken zijn voorbij. De demonstranten pakken de fakkels op om voor het huis van de minister van defensie, Rabin, te gaan demonstreren tegen de de portatie van Palestijnen. tegen het opblazen van huizen, tegen de be zetting. "Luister naar de instruc ties van de politie", roepen de lei ders wat zenuwachtig door de mi crofoons. De trappelende politie- paarden schijnen de spanning te voelen. Een uur later is de fakkel demonstratie voorbij. Ditmaal zon der incidenten. Een verloren avond voor de zeker twintig persfotogra fen. Een van hen is nog maar net be komen van een gewelddadige be handeling door de politie tijdens een ander evenement. "Ik werd ge slagen en geschopt tegen mijn hoofd en in mijn zij. Ik heb een maand last gehad van mijn nie ren". Een klacht ingediend? "Ja, nog steeds niets gehoord", is het la conieke antwoord. Persfotografen en journalisten behoren tot de slachtoffers van de toenemende onverdraagzaamheid binnen de Israëlische maatschap pij. Ze ondergaan de vernedering van scheldpartijen tot en met fysie ke afranseling. In de bezette gebie den hebben soldaten in enkele ge vallen het geweer op hen gericht. Op de Israëlische wegen rijden au to's rond met stickers: "Het volk is tegen de vijandige pers". Hoer In het centrum van Jeruzalem werd vorige week een 14-jarig meisje, Tamar Forman, door een vrouwelijke politie-agente opge pikt omdat ze de 'brutaliteit' had opgebracht een T-shirt te dragen met de woorden: "Vrijheid voor de pers". De agente dwong haar het hemd uit te trekken en nam het vervolgens in beslag. Als ze weer zoiets zou doen, zou ze gearres teerd worden, was de waarschu wing. Kort daarvoor had een woe dende menigte Tamar uitgejouwd voor 'hoer' en 'verraadster'. Het incident bereikte de interna tionale pers. De politie beloofde de zaak te zullen onderzoeken. Het T- shirtje is inmiddels aan Tamar For man teruggegeven. "Ik voel me bedreigd en gepij nigd", zegt de in Israel geboren vrouwelijke psychiater dr. Rocha- ma Maraton. "Israël is een maat schappij geworden waar macht aanbeden wordt en geweld nor maal is". We praten in een klein caféetje op de dag dat de grote politieke partijen met elkaar hebben afge sproken een 'geweldvrije verkie zingscampagne' te houden. Parle mentsvoorzitter Shlomo Hillel stuurt zijn sympathiebetuiging aan de nieuw gevormde 'Beweging voor Verdraagzaamheid'. Rochama Maraton, uitgesproken politiek links, vertelt over haar 16- jarige dochter die op school voor 'communist' werd uitgescholden. "De onverdraagzaamheid", zegt ze. "neemt duidelijk toe. Dat komt niet alleen door de aanhoudende bezetting. Onze eigen politieke lei ders. met de voormalige premier Menachem Begin voorop, zijn er schuldig aan. Begin noemde, tij dens de Israëlische invasie in Liba non in 1982, PLO-leider Yasser Arafat een "Hitler die in een bun ker zit". PLO-aanhangers waren voor hem "beesten met twee be- Beleefdheden Al in een kranteartikel acht jaar geleden waarschuwde de politieke commentator van toen, Chaim Her zog nu president van de staat Is raël voor de gevaren van de Is raëlische intolerantie. Toen nog in staat zijn eigen mening openlijk te uiten, schreef hij: "Je hoeft niet ver te zoeken naar de tekenen van de Het kan nauwelijks meer in Israël is de laatste jaren sterk toegenomen. manier waarop wij met elkaar om gaan. Je ziet het op de wegen, in de winkels, in regerings- en gemeen tekantoren. In het gebrek aan de meest elementaire beleefdheden een lach, een 'dank u'. een 'alsje blieft". Herzog sprak toen al van een "nationale tragedie" en van een "groeiend gevaar dat Israël een ge welddadige maatschappij wordt". Hij had het over ruwheid, het niet respecteren van de medemens, het gebrek aan "verdraagzaamheid voor de mening van de ander". Tijdens een politieke discussie tussen vrienden durft een van de gesprekspartners hardop te zeggen dat naar zijn mening Israël alle be zette gebieden moet opgeven. Hij wordt door zijn gastheer gevraagd het huis te verlaten. In de dagen van het romantische zionisme droomde de bekende joodse dichter Bialik hardop van een joodse staat die zijn eigen die ven zou hebben. Dan pas zou de staat 'normaal' zijn. De realiteit heeft zijn droom doen uitkomen. Israël kampt met toegenomen 1988: demonstreren tegen misdaad, maar hoe normaal dat misschien ook moge klinken en hoevelen net als dokter Maraton ook zeggen dat iedere Israëli sche automobilist een moordenaar De Israëlische cameraman Mos-% he Alpert, die voor de Amerikaanse televisiemaatschappij CBS het we reldwijd vertoonde incident filmde waarbij vier Israëlische soldaten twee Palestijnen afranselden, durf de wekenlang zijn huis niet te ver laten omdat hij door boze landge noten was bedreigd. Alperts huis moest in die tijd dag en nacht wor den bewaakt. Schieten Hoe kan het anders wanneer de inspiratie van bovenaf komt? Deze week nog zei de Israëlische minis ter Josep Shapira: "Als Palestijnen stenen naar me gooien en ik zou een revolver in mijn hand hebben, zou ik op de stenengooiers schie ten. 'Ook als ik niet in levensgevaar verkeer en het volgens de officiële instructies niet is toegestaan om te schieten". In het Israëlische parle :h geweld. De onverdraagzaamheid (foto AP) ment, de Knesset, maken politieke tegenstanders elkaar voor het oog van de televisiecamera's uit voor "communist, PLO'er, nazi". "We worden paranoide", zegt dr. Maraton, met de volgende sigaret tussen haar vingers. "We schreeu wen, we slaan, we schoppen. We vergrendelen onze huizen met ket tingen en alarmsystemen. Waar is de tijd, die ik me nog kan herinne ren, dat niemand zelfs zijn voor deur afsloot". Haar diagnose is even scherp als verontrustend. "We zijn een maat schappij geworden met een heel klein hoofd en een heel dikke buik. In die buik groeit een buitenbaan moederlijke zwangerschap. De buik is al bezig te ontploffen. Een dokter moet onmiddellijk ingrij pen om het leven te redden. Er moet een scherpe snee gemaakt worden, anders volgt de dood". De dood? "Oorlog, verwoesting, een te hoge prijs in vergelijking met de snee die de grens moet zijn tussen het Israël van voor 1967 en de be zette gebieden. Ik heb nog een klein beetje hoop. Niet meer". DEN HAAG "Fraudeurs houd je niet tegen, overal kom je mensen tegen die op de rand van de wet bezig zijn. Rommelaars kunnen zich nu nog verschuilen in een berg anoniem vlees, maar straks is dat afgelopen. Stel dat er iets gevonden wordt in vlees van een bepaald merk, dan kan de leverancier wel inpakken". door Theo Haerkens Voor ir. R.J. Tazelaar, voorzitter van het Produktschap voor Vee en Vlees, is het zo helder als glas. In voering van merknamen voor vlees is dé oplossing om goed vlees te ga randeren. Als blijkt dat een produ cent zich niet aan de regels houdt, koopt de consument dat merk niet meer en kan de producent wel in pakken. "Rommelaars moeten hard aan gepakt worden, want een paar van die lui kunnen het voor de hele branche verzieken". Tazelaar houdt niet van half werk: "We moe ten dat niet zelf doen. De mensen denken dan toch dat het produkt schap met die bedrijven twee han den op één buik is. Het is veel effec tiever om onregelmatigheden te la ten onderzoeken door onafhanke lijke instanties. Desnoods sturen we zelf de inspectie erop af als we denken dat er ergens iets aan de hand is". De voorzitter neemt het zekere voor het onzekere. Zo benadert hij ook het gebruik van het anti-hoest middel voor kalveren, clenbuterol. "Zolang niet onomstotelijk vast staat dat het produkt veilig is voor mens én dier, moet het niet ge bruikt worden". Op dit moment doen onafhankelijk instanties on vandaan komt. Als je ontevreden bent, kun je wel naar een andere slager gaan, maar misschien heeft die wel vlees van hetzelfde beest." Merknaam Een merknaam garandeert vlees van een beest dat op een bepaalde manier is gefokt en geslacht. "Het was fantastisch geweest als een producent had kunnen zeggen: In mijn vlees zit geen clenbuterol. Ik garandeer dat dat in mijn bedrijf niet gebruikt wordt". Merkvlees is vlees van een con stante, gegarandeerde kwaliteit. Als de consument tevreden is, koopt hij dat, ook als is het mis schien iets duurder. Hoeveel extra goed vlees mag kosten is niet dui delijk. Tazelaar volgt met belang stelling de verkoop van 'scharrel vlees' van varkens en kippen. Het kippevlees is twee keer zo duur als een gewoon kippetje in de super markt en daardoor weinig in trek. Ook voor de export is invoering van merken belangrijk. Neder lands vlees heeft nu geen imago in het buitenland om de doodeenvou dige reden dat het er anoniem ligt. Niemand weet dat het uit Neder land komt.'Van kaas en bloemen weten de mensen in Duitsland, Frankrijk en Italië dat wel en die produkten hebben er een goede Vandaag praat het produktschap over de toekomst van de rundvee houderij in Nederland. De beper king van de melkproduktie heeft ruimte geschapen in de stal en Tazelaar wil dat de boeren de lege plaatsen gebruiken voor vleeskoei en. Overal in de weilanden lopen tegenwoordig dieren van Franse origine, echte vleesrassen. "Door kruising met Nederlandse vee kan het aanbod gevarieerder worden. Het vlees van dat vee moet straks in de winkel terug te vinden zijn. Goede waar levert zijn geld op en de boer vaart daar wel bij." Tazelaar produktschapwil gerommel met vlees uitbannen derzoek naar het gebruik van het middel in de kalvermesterij. Bijwerking Clenbuterol is een geneesmiddel tegen hoest bij kalveren. Zo wordt het ook al jaren op kleine schaal ge bruikt met toestemming van de overheid. "Dat betekent dat het on derzocht is en dat er geen schadelij ke effecten gevonden zijn", aldus Tazelaar. Sinds het begin van het jaar is de prijs van het geneesmid del drastisch verlaagd, doordat het patent afliep. Iedereen kon het toen gaan produceren. Op dat moment werd de bijwer king van het geneesmiddel - een kalf ontwikkelt meer vlees en min der vet - voor de boeren interes sant. Die bijwerking was allang be kend maar door de hoge kosten commercieel niet de moeite. Een aantal veeartsen blijkt er geen been in ziet onbeperkt recepten uit te schrijven en bovendien is het mid del sinds kort vrij verkrijgbaar in de handel. "Dat betreur ik zeer en de hele sector met mij". Het produktschap zelf trok in april bij minister Braks (landbouw) aan de bel trok om het gebruik aan banden te leggen. Tazelaar wil dat het middel weer uit de vrije handel verdwijnt. Apothekers moeten het leveren en de dierenarts moet het toedienen. Gisteren heeft het pro duktschap Braks opnieuw om maatregelen gevraagd. De overheid is volgens hem in gebreke gebleven, maar Tazelaar geeft toe dat het Braks juridisch niet mogelijk was eerder in te grij i die lui kunnen het i pen. "Eerst moet er misbruik gec- ontstateerd zijn, pas dan kan er in gegrepen worden. Toen wij aan de bel trokken, sprake van ei niets doen". daar nog geen ooc+ra1\r,a aks kon dus nog bestraling Met het gebruik van clenbuterol wordt voor de zoveelste keer de aandacht gevestigd op gerommel in de wereld van vee en vlees. In het verleden zorgde toediening van hormonén in Brabant voor op schudding en van recenter datum zijn de discussies over radio-actie ve bestraling van vlees om bederf tegen te gaan en de affaire met be smet vlees uit de River Rio. Tazelaar gelooft niet dat deze za ken de goede naam van Nederland in het buitenland geschaad heeft. "Er wordt geen vlees bestraald, omdat de consument het niet wil. Je moet niet proberen hem dat voor te zetten, ook al is de radio-ac tiviteit geringer dan die van som mige plaatsen op aarde. Met zoiets doorgaan is nog erger dan eërt paar- demiddel en daarmee snijdt de producent van het vlees zichzelf in de vingers". Wat de River Rio betreft ziet Tazelaar ook geen probleem. Dat heeft niets met de reputatie van Nederland te maken omdat het rundvlees afkomstig is uit Dene marken en Ierland. De Nederland se koeien zijn toen op stal gezet. Tazelaar is er niet van overtuigd dat consumptie schadelijk is, maar vindt op psychologische gronden dat het vlees vernietigd moet wor den. "De consument moet er abso luut zeker van zijn dat hij een goed stuk vlees op zijn bord krijgt". Juist daarom is de voorzitter van het schap een warm pleitbezorger voor het invoeren van merknamen in vlees, zoals de coöperatieve slachterij Coveco van plan is. "Nie mand weet hu waar zijn biefstukje De Nederlandse volgelingen van de geëxcommuniceerde aartsbisschop Lefebvre kampen met ernstige Financiële proble men. Dit blijkt uit een brief van de in het Brabantse Gerwen ge vestigde priesterbroederschap Sint Pius X, die de Lefèbvre-aan- hangers dinsdag hébben ontvan gen van prior R. de Merode van de Sint Clemens priorij. De priesterbroederschap moet deze maand tenminste 22.000 gulden krijgen wil ze het hoofd boven water kunnen houden, zo blijkt uit de brief. De Merode ver trouwt erop dat de Nederlandse aanhangers van Lefèbvre hun normale bijdragen zullen verho gen met tenminste 100 gulden. Blijft de gevraagde steun uit dan kan het werk van de priester broederschap in Nederland „niet meer in leven worden gehou den" aldus de oproep. In juni van dit jaar steunden nog 111 van de 450 tot dan toe be kende donateurs het werk van de priesterbroederschap. Dit aantal is in juli gedaald tot 47. Nog slechts circa tien procent van de Nederlandse Lefebvre-aanhang steunt het werk van de priester broederschap. De kas vertoont als gevolg hiervan een tekort van ruim 10.000 gulden terwijl de maandelijkse lasten 12.000 gul den bedragen. Het aantal leden van de twee grote kerken in de Duitse Bonds republiek blijft afnemen. Vol gens de nieuwste, nog niet gepu bliceerde cijfers van de Evangeli sche Kerk in Duitsland (EKD) en de Rooms-Katholleke Kerk wa ren eind 1986 61,2 miljoen van de 61,1 miljoen Westduitsers bij een van beide kerken aangesloten. Dat betekende een daling met 0,4 procent tot 83,8 procent van de gehele bevolking. Ongeveer 215.000 mensen zegden hun lid maatschap van een van beide kerken op. Van hen waren er 138.981 afkomstig uit de EKD. Deze kerk heeft nu 24,9 miljoen leden. De RK kerk verenigt 26,3 miljoen mensen. Van de bftna 10 miljoen men sen die niet bij een van de twee grote kerken zijn aangesloten, zijn de buitenkerkelijken de grootste groep. Elf procent van de Westduitsers noemde zich eind 1986 buitenkerkelijk. De Is lam telde bijna twee miljoen le den. Bij de zogeheten 'vrije ker ken' en andere godsdienstige groepen is twee procent van de bevolking aangesloten. Censuur Aan de vooravond van het gesprek tussen de staat en de lei ding van de Evangelische Kerk in de DDR over het ingrijpen van de autoriteiten in de kerkelijke berichtgeving zijn diverse kerk bladen opnieuw getroffen door de censuur. Vooral het medede lingenblad van de Bond van Evangelische Kerken, waarin be langrijke besluiten van de bij de Bond aangesloten kerken volle dig worden gepubliceerd, heeft het moeten ontgelden. Gisteren werd in Oost-Berlijn bekend dat de autoriteiten de verspreiding van het jongste nummer van het blad hebben verboden, omdat dat onder meer de volledige tekst van de beslui ten van de synode van de Bond van afgelopen herfst bevatte. Vooral met de uitspraak dat elke gewapende dienst in het leger (in tegenstelling tot de zogenaamde bouw-dienst) „een waagstuk" is, was de staat niet gelukkig. De sy node besprak destijds ook een voorstel van een Oostberlijnse basisgroep om de diverse beper kingen in de DDR-samenleving te veroordelen. En de berichtge ving daarover kon volgens de staat evenmin door de beugel. De censuur op kerkelijke bla den is sinds de ongeregeldheden van februari dit jaar aanzienlijk verscherpt. De autoriteiten heb ben de redacties van de kerkelij ke bladen steeds voorgehouden dat ze met hun berichtgeving over maatschappelijke thema's inbreuk maken op de grondwet telijke scheiding van kerk en staat. Tot de onderwerpen waar van de redacties af moeten blij ven worden gerekend de onmo gelijkheid om naar het westen te reizen, het onderwijs, de dienst plicht en milieu- en energiepro blemen. De Amerikanen schenken een kleiner gedeelte van hun in komen aan de kerken. Dat blijkt uit een onderzoek naar de giften aan 31 kerken, dat is uitgevoerd door 'De lege graftombe', een niet op winst gericht onder zoeksbureau in de staat Illinois. Het gaat om de eerste studie waarbij de groei van het netto in komen van de Amerikanen is vergeleken met het percentage van hun inkomen dat zij aan de kerk geven. Andere onderzoe kingen hebben aangetoond dat vele kerken ondanks een dalend ledental hun inkomsten zien groeien, wat erop wijst dat min der mensen meer bijdragen. Maar het onderzoek van de 'lege graftombe' maakt duidelijk dat de kerkleden een kleiner deel van hun netto inkomen aan de kerk schenken dan vroeger het geval was. In 1968 gaven de leden van de 31 kerken gemiddeld 3,05 pro cent van hun netto inkomen aan de kerk. In 1985 was het gemid delde percentage 2,79. In die 17 jaar nam het netto-inkomen ge middeld 31 procent toe en groei de de gemiddelde bijdrage nog geen 23 procent. In het onderzoeksrapport wordt erop gewezen dat de giften voor zending en werelddiaco- naat van alle protestantse kerken in de Verenigde Staten in 1985 1,3 miljard dollar bedroegen, aanzienlijk minder dan de uitga ven voor huisdieren (8 miljard dollar) en snijbloemen (3,5 mil jard dollar). „Het lijkt erop dat de kerken te weinig rekening heb ben gehouden met de ontwikke lingen na 1950. Toen begonnen de meeste Amerikanen onder scheid te maken tussen het inko men dat ze voor hun levenson derhoud nodig hadden en dat wat zij voor niet-noodzakelijke uitgaven over hadden", aldus Sylvia Ronsvalle van het onder zoeksbureau. „De commercie heeft die ontwikkeling beter in de gaten gehad". De 'lege graftome' publiceerde in 1984 het rapport 'De verbor gen miljarden: het vermogen van de kerk in de Verenigde Staten'. Daarin werd betoogd dat de christenen in de Verenigde Sta ten de armoede in de wereld kon den uitbannen, als zij hun inko men op een andere manier zou den besteden. Ronsvalle ziet in de resultaten van de recente stu die een ondersteuning van deze opvatting. „Als elk kerklid tien procent van zijn of haar netto in komen aan de kerk zou geven zouden er letterlijk tientallen miljarden dollar beschikbaar ko men", aldus Ronsvalle. Zij dringt er bij de kerken op aan de gelovi gen er telkens aan te herinneren dat zij veel kunnen doen aan de bestrijding van de armoede in de wereld en wel „op een manier die de wereld nog nooit heeft ge- Vier procent van de 378 bis schoppen en ruim 13.000 pries ters die in de Braziliaanse RK Kerk werkzaam zijn, is uit Ne derland afkomstig. Dit blijkt uit een recent onderzoek van het in Rio de Janeiro gevestigde cen trum voor kerkelijke statistiek en sociaal onderzoek (CERIS). Vgn de bisschoppen en pries ters is 60 procent Braziliaan. De grootste groep buitenlandse geestelijken zijn de Italianen, ge volgd door de Duitsers, Neder landers en Spanjaarden. BEROEPINGSBERICHTEN Nederlands Hervormde Kerk Benoemd tot geestelijk verzor ger van ziekenhuis Lievensberg en psychiatrisch ziekenhuis Vre derust te Bergen op Zoom (per 1 nov. 1988): mevr. T. de Nie, predi kant voor buitengewone werk zaamheden (secretaris van de raad voor de zending) wonend in Oegstgeest, die deze benoeming heeft aangenomen. Gereformeerde Kerken Vrij gemaakt Beroepen te Lutten: drs. T. P. Nap, kandidaat te Groningen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 2