Dordrecht herdenkt 70ste verjaardag Cees Buddingh' Rotterdam krijgt nieuwe Kunst- en Antiekbeurs Makarova als gast-soliste terug bij Kirov-ballet Bezorgdheid over uitblijven nieuwe wet leenrecht Na ruzie tussen organisatoren HAARLEM/ROTTERDAM (GPD) - „De organisatoren van De Doelen waren twee Dordrechtse kooplieden van kleding. Die zijn vijftien jaar geleden begonnen. Ze hebben daar een verrekte leuke beurs neergezet, absoluut. Maar ze konden niet met hun tijd mee, snapten niet wat er in het vak omging. Dachten dat het wel goed zou blijven gaan". door Frans Keijsper Anton van der Gulik is antiquair in Haarlem. Hij is de drijvende kracht achter de nieuwe Kunst- en An tiekbeurs die dit najaar voor het eerst in de Laurenskerk in Rotter dam wordt gehouden: van 1 t/m 9 oktober. Recent kwam het tot een breuk met de heren A. van Loon en D. van de Broek uit Dordrecht, die tot nu toe de antiekbeurs in De Doelen opzetten. Van der Gulik heeft zelf nooit in De Doelen ge staan, evenmin als hij dit jaar in de Laurenskerk met een stand aanwe zig is. Maar hij is voorzitter van de succesvolle antiekbeurs in Breda en voorzitter van Vereniging Ne derlands Antiquairs Genootschap. De antiekbeurs in De Doelen be staat niet meer. - Waarom opnieuw een beurs in Rotterdam, als Breda met ruim 15.000 betalende bezoekers zo goed draait? „Dan moeten we terug naar de traditie. Mensen die in Delft ston den zijn in Rotterdam begonnen. Je groeide er, ging betere kwaliteit verkopen. Zo kwam je in Delft. Maar wat is er gaande? Het publiek is lui, het gaat niet meer naar de za ken toe. Het wil veel zien op een klein gebied. Je kunt ook zeggen: de drempel is te hoog. Als er echter een grote groep antiquairs bij el kaar zit, dan wil het wel. Gebleken is dat de gemiddelde antiquair twee keer per jaar een beurs nodig heeft. Rotterdam moest blijven doorgaan, ook voor mijn leden van de Vereniging. Die hadden mij ge vraagd of ik Rotterdam nieuw le ven wilde inblazen. Dat is ge beurd". Bovendien vergisten de twee Dordtenaren zich volgens hem in de vakantiespreiding. „Je kunt in de derde week van augustus geen beurs houden. Half september gaan de mensen aan antiek den ken, het seizoen begint weer". - De Doelen telde zo'n 40, 50 deel nemers. Waardoor ging het fout? „Er was een raad van advies, die uit drie personen bestond en in het bestuur van de beurs zou worden opgenomen, de antiquairs: Karei van der Wolf, Bram van der Linden en Jan Dücker. Maar Van Loon en Van de Broek hebben zich nooit iets van hen aangetrokken. Deze drie hebben op een gegeven mo ment contact met mij gezocht en gezegd dat zij met deze twee heren niet meer verder wilden". Van der Gulik, de twee Doelen organisatoren en enige adviseurs gingen om de tafel zitten. Van der Gulik: „Van Loon en Van de Broek zijn akkoord gegaan dat we De Doelen zouden vergeten, naar een andere plaats zouden gaan. Zij wil den de standbouw doen, wij zou den de organisatie ervan overne men. Geen problemen. Totdat deze twee heren ondanks de mondelin ge afspraken weer zijn gaan probe ren hun eigen beursje in De Doelen nieuw leven in te blazen. Door hun gekonkel heeft een aantal anti quairs gezegd hieraan niet meer te willen meedoen". Woordbreuk? Van Loon ontkent dat er sprake is van woordbreuk. „Het is bezij den de waarheid dat we iets achter de rug om hebben gedaan. Die bij eenkomst is op 11 maart geweest en daar zijn geen vaste afspraken gemaakt". „De beurs vorig jaar was niet succesvol", geeft Van Loon toe. „Het tijdstip in De Doelen was ech ter niet te verschuiven. We hebben nog naar het Trade Center en Boy mans gekeken. En over kwaliteit gesproken, ik laat het aan de bui tenstaander over om straks De Doelen en de Laurenskerk met el kaar te vergelijken. Van der Guliks opmerking over woordbreuk vind ik akelig. Hij wil twee beurzen per jaar houden: één in het voor- en een in het najaar. We zouden nooit in conflict zijn gekomen als die beurs eind september, begin oktober zou zijn gehouden". De nieuwe beurs in de Laurens kerk is 1250 vierkante meter groot; er zijn tot nu toe 38 deelnemers. Dat betekent dat de Laurenskerk bijna is 'uitverkocht'. De organisa toren rekenen voor de eerste keer op 6000 bezoekers. Het is niet alles goud wat er blinkt in de antiekhandel, zo blijkt uit Van der Guliks relaas. „In de jaren '70 ging alles de goe de kant op, iedereen verdiende be hoorlijk zijn brood. Dat is begin ja ren '80 een beetje afgezakt, er is een leuke impuls geweest begin '84 en '85. Nu gaat het langzaam maar ze ker weer omlaag. Dat was dus heel duidelijk merkbaar op de beurs in de Doelen van Rotterdam. „Aanvullend hierop is het van cruciaal belang te weten hoe het in Nederland in elkaar zit. We hebben een heel beperkt, klein gebied. Daarop werken denk ik een 150, 200 heel goede antiquairs en kunst handelaren. Laten we zeggen: ze verdwijnen. Je ziet er steeds min der met een goede zaak." - Waar zit 'm dat in? „Ik denk dat het een algemeen cultuurpatroon aan het worden is. Alles vervlakt. Dat zie je toch wel om je heen. Als je alleen al kijkt naar de grote winkelstraten, de kle dingzaken. Dat is met antiek ook zo. De mensen komen binnen en vragen naar een antiek grenen meubel. Grenen is - zou ik bijna zeggen - in principe niet antiek. Ze weten het niet meer. Wat ontbreekt is de hele culturele vorming, op school wordt er niets aan gedaan. Ga zo maar door. En wat men niet kent... Kortom, vul maar in". Uit zijn woorden blijkt dat veel goede (meubel)stukken naar het buitenland verdwijnen. Moet de antiekhandelaar dan zelf niet naar het buitenland gaan om die zaken hierheen te halen? Er blijkt ook een fiscaal probleem aan te kleven. „Antiquairs en kunsthandelaren moeten een voorraad hebben. Die kost een kapitaal. Hoe kun je in he melsnaam een voorraad opbouwen met een dergelijk belastingregime als het onze? Een slager en een bak ker kunnen aan het eind van de week sec bepalen wat ze verdiend hebben. En ze dragen belasting af. We willen best belasting betalen, maar we zitten met het probleem dat we in een kapitaal-intensieve sector zitten". Verleden jaar is Van der Gulik voorzitter van de beurs van Breda geworden. „In korte tijd hebben we in Breda een heleboel omge gooid. Ook Breda had de neiging langzaam maar zeker bergafwaarts te gaan. Maar het hele niveau is ge zakt. Het niveau van Delft is niet meer hetzelfde als twintig jaar gele den. Je zag er tien,, vijftien chauf feurs die hun bazen en bazinnen daar naar binnen brachten. Over dreven dat de Rolls Royces af en aan reden, maar er stond nog al wat. Dat zie je niet meer. Het pu bliek dat antiek verstaat gaat grij zer worden, kleiner". 'Aanval van WF. Hermans deed hem de das om' door Joop van Halen en Ares Koopman. Precies een maand later ver schijnt bij de Haagse uitgeverij Bzztóh een bijna geheel aan Bud dingh' gewijd nummer van het lite raire tijdschrift Bzzlletin. Hierin wordt het dagboek geopenbaard dat Cees Buddftigh' in 1942 bij hield. Het blad bevat verder bijdra gen van onder meer Hans van Stra ten, Theo van Baaren, Nico -Scheepmaker, René Stoute, Ares Koopman en Martin Mooij. In september worden in biblio fiele editie bij de Mikadopers acht gedichten gebundeld onder de titel 'De eeuw van het kind'. Het in zijn dagboeken herhaaldelijk aange kondigde 'Mijn katten en ik' komt in oktober uit bij Uitgeverij Ca dans. En in de boekenweek 1989 ver schijnt bij De Bezige Bij het lang verwachte vijfde deel van die dag boeken onder de titel 'Nog eentje dan om het af te leren'. De titel lijkt een plagerijtje in de richting van Willem Frederik Hermans, die Buddingh' eind 1978, na het ver schijnen van 'Een mooie tijd om la ter te worden, Dagboeknotities deel 4' genadeloos aanviel in een stuk in NRC Handelsblad. Toch had Buddingh' die titel al in 1975 in zijn dagboek genoteerd, zoals hij ook de titels voor de in 1990 en 1991 te verschijnen vervolgdelen, 'Ge armd naar de brand' en 'Het is toch niet te geloven allemaal', zelf heeft vastgelegd. Hermans Algemeen wordt aangenomen dat het stokken van de publicatie van de dagboeken is te wijten aan Hermans' aanval. Hermans, die Buddingh' slordigheid, luiheid en armoedig taalgebruik verweet, schreef niet te begrijpen welke le zers het dagboek kopen: "Voor een kwart bestaat het uit boektitels en uit beschrijvingen van schaakpar tijtjes tussen de schrijver en andere wereldkampioenen. Voor een tweede kwart is het een opsom ming van ontelbare namen: schooi en voetbalvriendjes van de auteur - misschien koopt iedereen het wiens naam er in staat". Hermans somde tal van spel-, taal- en stijlfouten op en vond dat Buddingh' maar twaalf uur per dag, zeven dagen in de week, aan zijn schrijftafel moest gaan zitten in plaats van 'zitten leuteren in Cul turele Raden, stad en land afreizen naar boekenweekkwizzen, poëzie- congressen, vergaderingen van de PvdA, van De Bezige bij. Stomme voetbalwedstrijden, imbeciele cricketklappenuitdelers volgen op de televisie". De beheerder van Buddingh's li teraire nalatenschap, Ares Koop man, die afstudeerde op diens poë zie, gelooft niet dat het alleen de schuld van Hermans is dat er tus sen de publikatie van 'Een mooie tijd om later te worden' en 'Nog eentje dan om het af te leren' een gat is gevallen van elf jaar. Om streeks de tijd dat Hermans' artikel in de krant stond, kreeg Bud dingh', die in de jaren veertig zes jaar lang wegens tuberculose in Tentoonstelling Cézanne verlengd AMSTERDAM (GPD) - Begin au gustus, na een looptijd van drie we ken, had de Cézanne-tentoonstel- ling in Museum Overholland al 15.000 bezoekers getrokken. Een ongekend aantal gezien de grootte van het museum. De tekeningen en aquarellen zouden tot 18 septem ber in de Amsterdamse villa te zien zijn. Directeur-conservator Christi- aan Braun heeft weten te bewerk stelligen dat de Cézanne-schetsbla- den tot 2 oktober kunnen blijven hangen. Het Kunstmuseum Basel en het Mu jfrum Boymans stemden in met de verlenging. Schorsing directeur Historisch Museum DORDRECHT - De zeventigste ge boortedag van de dichter-schrijver C. Buddingh' (7 augustus 1918 - 24 november 1985) wordt herdacht met een stroom van publikaties en een manifestatie in Dordrecht, de stad waarvan hij ereburger was en waar hij zijn hele leven heeft ge woond. door Frank van Dijl Het sluitstuk van 'Dordt monumenteel' op 20 augustus wordt een ode aan Buddingh'. Tien dichters zullen ieder een dierge dicht naar keuze lezen uit de bun del 'Wil het bezoek afscheid ne men?' en in een eigen tekst een al dan niet zorgelijke blik op de toe komst werpen. Van de uitgenodig de dichters hebben Arie van den Berg, Jan Eijkelboom, Simon Vin kenoog en René Stoute al toege zegd te zullen komen. De Bud- dingh'-avond wordt georganiseerd LONDEN (DPA) - Achttien jaar nadat de danseres Natalia Makaro va tijdens een optreden in Londen het Sovjetrussische balletgezel schap Kirov verliet en in Groot- Brittannië om politiek asiel vroeg, heeft zij zaterdagavond in de Britse hoofdstad weer met de befaamde groep geschitterd. "Ik was zo ze nuwachtig, dat ik rilde als nooit te voren," vertelde zij na haar rol in het Zwanenmeer te hebben ver vuld. Makarova, die 47 jaar is en in Groot-Brittannië woont, had van tevoren aan de Russische autoritei ten moeten vragen of zij met het ge zelschap mocht optreden. Tijdens de vele open doekjes keerde zij op zeker ogenblik haar rug naar het publiek om met dit het gezelschap toe te klappen. Gevraagd of zij nu ook weer in de Sovjetunie zou gaan dansen, ant woordde Makarova: "Ik geloof dat nu alles kan." Ook de naar het wes ten uitgeweken dansers Rudolf Nurejev -- die inmiddels weer in zijn geboorteland op bezoek is ge weest - en Michail Barischnikov waren vroeger aan het Kirov-gezel- schap verbonden. Zonnestraal lag, last van een sana torium-syndroom. De dichter viel vanaf die tijd ten prooi aan diepe depressies. In een nagelaten dagboekaante kening van 2 oktober 1979, die zal worden opgenomen in 'Nog eentje dan om het af te leren', noteerde Buddingh' - na een schrijfpauze van meer dan een jaar - daarover: "Ik leefde in een totaal irreële we reld, het was net alsof alles om mij heen zich kilometers van mij van daan afspeelde en mij tegelijkertijd als nauwe, op elkaar aanschuiven de bergwanden vermorzelde. In diezelfde periode kwam de totaal onverwachte en zeer felle aanval van Hermans op mij in NRC Han delsblad, een aanval die ik natuur lijk nooit leuk zou hebben gevon den, maar anders na zo'n dag of drie, vier, toch wel weer zou heb ben geïncasseerd". Volgens Koopman, die de na gelaten dagboeken zal bezorgen, is dit de enige keer dat Buddingh' re ageerde op het artikel van Her mans. Uit het feit dat hij met dag boekaantekeningen doorging en dat hij al vóór 1979 voorbereidin gen had getroffen voor het publice ren van het vijfde deel, leidt Koop- mans af dat de dichter zich niet wil de laten kennen. Hij denkt dat an dere omstandigheden hem uitein delijk van publikatie hebben weer houden. Karaktermoord Jan Eijkelboom, die met Cees Buddingh' bevriend was, deelt die mening niet helemaal. Hij zegt: "Ik denl^ dat dat stuk van Hermans hem kapotgemaakt heeft. Daarna heeft hij last gekregen van depres sies. Hij weet dat aan dat sanatori um-syndroom, maar volgens mij - ik heb het er nooit met hem over gehad, ik vond het onderwerp te pijnlijk - heeft die aanval hem de das om gedaan. Het was wat de En gelsen noemen karaktermoord". Een andere vriend van Bud dingh', Roel Leentvaar, herinnert zich dat de dichter op de dag waar op de NRC Hermans' stuk had ge publiceerd zei, dat hij, hoewel hij het een vervelend stuk vond, Her mans een groot romanschrijver bleef vinden. Pas in het laatste schrift waarin Buddingh' zijn dagboeknotities bijhield, vond Koopman een aan wijzing dat publicatie weer werd overwogen. Op 12 mei 1985 schreef Buddingh': "Vandaag besloten volgende week te beginnen met het uittypen van een nieuw deel van deze notities. Er wordt me nog zo vaak gevraagd wanneer er weer een komt". Een halfjaar later, op 12 november, houden de aantekenin gen definitief op, op de 24ste van die maand overleed Buddingh', 67 jaar oud, in het ziekenhuis. AMSTERDAM "(GPD) Directeur drs. U. Vroom van het Amsterdams Historisch Museum is door het ge meentebestuur sinds begin vorige week geschorst. Wethouder van Cultuur in de hoofdstad, mevrouw M. Luimstra-Albeda, heeft dit be vestigd. Over de reden van de schorsing wil zij niets zeggen. "Het gaat om een precaire zaak. In het kader van het onderzoek dat nog gaande is, vinden wij het niet ge past om nu al nadere mededeling te doen". Het onderzoek spitst zich volgens een woordvoerder van de wethouder toe op een aantal 'onre gelmatigheden van materiele aard'. De heer Vroom is ruim drie jaar directeur van het Amsterdams His torisch Museum. Daarvoor was hij vijftien jaar directeur van het Bin nen- en Buitenmuseum in Enkhui zen, alwaar hij grote waardering genoot voor de totstandkoming van het Buitenmuseum. Concertzaal in Enschede ENSCHEDE De bouw van iet nieuwe Concertgebouw in Enschede vordert. In de grote zaal wordt op het ogenblik hard gewerkt om alles in orde te krij gen voor de officiële opening op 9 september a.s. Het Concertge bouw annex conservatorium ligt in het hartje van de voor malige textielstad. In de grote zaal is een nieuw type vloercon structie toegepast: de parket vloer kan door een druk op de knop via luchtkussens met zit plaatsen en al onder het podi- i worden geschoven. (foto ANP) Uitgevers en auteurs willen 15 miljoen gulden AMSTERDAM (GPD) - Uitgevers en schrijvers maken zich grote zor gen over het uitblijven van een nieuwe wettelijke regeling van het leenrecht. Dat hebben de Konink lijke Nederlandse Uitgeversbond (KNUB) en de Vereniging van Let- terkundingen (WL) in een brief aan de ministers van Justitie en WVC laten weten. Sinds 1 januari 1987 is de zoge naamde leenvergoedingsregeling (waarbij uitgevers en auteurs een bepaald bedrag krijgen voor elk boek dat via de bibliotheken wordt uitgeleend) van kracht als onder deel van de Welzijnswet. Met in gang van 1 januari 1990 zal deze re geling echter vervallen, tenzij voor dat tijdstip een nieuw wetsont werp, waarin het leenrecht wordt geregeld, bij het parlement wordt ingediend. De voorbereiding voor een nieuw wetsontwerp is in gang ge zet, maar WVC en Justitie zijn het nog niet eens zijn over de vraag of de leenvergoedingsregeling moet worden gebaseerd op een cultuur politieke of op een auteursrechte lijke grondslag. De KNUB en de VVL zijn van mening dat deze kwestie zich al te lange tijd in een impasse bevindt en vrezen dat het nieuwe wetsontwerp niet voor 1 ja nuari 1990 klaar zal zijn. Bij de invoering van het leen recht werd door de overheid een to taal bedrag van 15 miljoen gulden als 'een redelijke en billijke vergoe ding' gezien voor het geld dat uit gevers en schrijvers derven als boeken niet worden gekocht in de boekhandel, maar worden geleend in de bibliotheek. Het ministerie van WVC draagt aan dat bedrag 5 miljoen gulden bij, de rest moet van de bibliotheken komen. Des tijds werd besloten tot invoering van het leenrecht in fasen. Dit jaar zal 7,5 miljoen aan uitgevers en au teurs worden uitgekeerd, in 1989 10 miljoen. De KNUB en de WL gaan er, in hun brief aan de minis ters, vanuit dat er in 1990 'ten min ste een bedrag van 15 miljoen gul den' zal worden uitgekeerd. Cees Buddingh (links) in gezelschap van Bert Schierbeek. dijk, Robert Terwindt, Pieter Son- nemans, Richard Smeets, Jan van Reeven, Arthur Puts, Joop van Meel, Klaus van de Locht, Han Klinkhamer, Diederick van Kleef, Ko de Jonge, Jacqueline de Jong, Piet Jetten, Klaas Gubbels, Ad Gerritsen, Diane Dijckhoff, Ruud van der Beele en Arno Arts. Openingstijden van de tentoon stelling: woensdag tot en met zater dag: 11 tot 16 uur en zondag van 12 tot 16 uur. Expositie voor slachtoffers honger en apartheid ARNHEM (GPD) Schrijfster Liesbeth den Uyl opent op zater dag 13 augustus de verkoop-expo sitie 'Kunstenaars tegen Honger en Apartheid in Zuid-Afrika'. Van 13 tot 29 augustus is deze tentoonstel ling te bezichtigen in de Grote of Eusebiuskerk in Arnhem. Eind 1986 ontstond bij een aantal kunstenaars in Saarland (BRD) het initiatief om een actie op poten te zetten voor slachtoffers van honger en apartheid in Zuid-Afrika. Zij zonden doeken van tachtig bij tachtig centimeter naar 350 kunste naars in 39 landen over de hele we reld. Met het verzoek deze beschil derd terug te sturen, al dan niet ver bonden met het thema. Ruim 250 kunstenaars uit 29 lan den gaven gehoor aan de oproep en stelden gratis werk ter beschik king. Vanaf eind vorig jaar reist de ze tentoonstelling door Europa. Zij was onder meer te zien in Saar- brücken, Keulen, Brussel, Metz, Parijs en Dusseldorf. Bezoekers van de expositie kunnen een bod doen op een van de werken door het invullen van een kaart. Het mi- nimummschrijfbedrag is vijfhon derd Duitse mark. De expositie is in Nederland al leen te zien in Arnhem. Deelne mers zijn onder meer Klaus Staeck (BRD), Shimamoto (Jap), Schiefer- decker (DDR), Padin (Uruguay), Gerz (Fr), Cavellini (It). De Neder landse inzending bestaat uit werk van Albert van de Weide, Ans Ver-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 15