Pijn en glorie van het solistendom Jan brokken en de musici 'Glasnost' stimuleert aanvraag 'verboden boeken' Eigen cultureel festival Maastricht KIJKUIT VRIJDAG 5 AUGUSTUS 1988 PAGINA 17 Tentoonstelling moderne kunst LEIDEN Vijftien kunstenaars uit Leiden en omgeving presente ren onder de titel 'Beeld 88' de ko mende weken hun werk in Galerie Stelling, het Waaggebouw en de Kunstuitleen Leiden. De tentoon stelling, die vandaag officieel is ge opend door drs R. Wolthoorn, con servator moderne kunst museum 'De Lakenhal' wil een overzicht ge ven van de hedendaagse beeldende kunst zoals die in Leiden en omge ving wordt gemaakt. Van elke kun stenaar zijn meerdere kunstwer ken te zien. Na afloop (26 augustus) zal een gedeelte van de getoonde kunstwerken tegen een geringe vergoeding bij de Kunstuitleen te leen zijn. "NEO-IMPRESSIONISTEN" - De grote zomertentoonstelling 'Neo-impressionisten' in het Rijks museum Vincent van Gogh in Am sterdam is wegens de grote belang stelling voor deze expositie met drie weken verlengd tot en met 28 augustus. Sinds de opening van de ten toonstelling op 27 mei hebben al meer dan 100.000 kunstliefhebbers de expositie bezocht. GRONINGEN - Ze had weer eens de sterren van de hemel gespeeld. In de pauze van het concert zei een mevrouw te gen haar: 'Dat God u deze gaven gegeven heeft'. Even later in de kleedkamer liet ze zich kapot op een stoel vallen en zuchtte: 'God heeft mij geen andere gaven gegeven. Ik stel niets voor. Alleen op die viool ben ik iemand. En dat wil ik wel eens laten horen'. Het citaat is van de violiste Emmy Verhey, opgetekend door de Ne derlandse auteur Jan Brokken. Zijn onlangs verschenen bundel van elf interviews onder de titel 'Met Musici' is een schot in de roos. Zelden zullen muziekcory feeën' zich zo bloot geven als de meeste geïnterviewden tegenover Jan Brokken hebben gedaan. Maar ook nooit eerder was het gevecht om de top zo meedogenloos als onder de huidige invloed van de media en de platenmaatschappijen. Jan Brokken, die in 1980 al een bundel soortgelijke interviews met schrijvers publiceerde, volgde ie der van de illustere elf een paar da gen bij hun eenzame opgang naar het podium. In Londen maakte hij een naar adem happende Youri Egorov mee toen de pianist een paar uur voor zijn recital gecon fronteerd werd met een gebroken hamertje van de es-toets. Met Em my Verhey reed hij door Friesland in haar zilverkleurige Renault Alpi ne, waar je alleen maar in kunt lig gen. Ondanks die sportwagen en de blote ballroomjurken waarin zij altijd optreedt (Emmy: de meeste violistes zien er uit als trutten*), heeft ze geen sterallures, schrijft Brokken. In zaal Amicitia in Sneek noteert hij hoe een dove bejaarde de violis te de stuipen op het lijf jaagt door tijdens een fluisterende solo heel hard tegen zijn buurman te roepen Zuiver, hè!' In de auto met de piano spelende zusjes Labèque, beiden nog sto mend heet van hun razende duo-re cital in het Utrechtse Vredenburg, valt hij bijna flauw bij 40 graden Celsius: de ramen blijven dicht om dat de dames, als de dood voor tocht, vinden dat ze langzaam moe ten afkoelen. Brokken is een uitstekende ver teller. De journalistieke verslagen van zijn muzikale ontmoetingen (alle gehouden tussen herfst 1981 en zomer 1985) laten zich lezen als korte verhalen. 'Portretten' noemt de schrijver ze zelf liever. Zijn scherpe waarnemingen leveren daar een belangrijke bijdrage aan, maar vóór alles laat de auteur de musici hun eigen portret vertellen. Hij interrumpeert hen met vragen die de muziekliefhebber altijd op de lippen branden. Bijna allen hebben zich laten ver leiden tot verregaande openhartig heid: over hun twijfels, ijdelheden, angsten en bezweringen, maar ook over hun momenten van puur mu zikale vreugde en triomf. Krediet Je moet wel een beetje krediet hebben om.een solist door te kun nen doorzagen met de vraag of hij nooit eens een stukje uit de parti tuur vergeet. Dat deed Brokken bij pianist Youri Egorov (afgelopen voorjaar heel jong overleden). Niet over praten' smeekte de pianist, maar Brokken begon over een ac teur die altijd bang is de tekst te vergeten. En Egorov gaf toe: 'Pa niek, rampen, het is een kwestie van één, twee seconden. Soms merkt het publiek er niets van, maar één keer, in Amsterdam, merkte het publiek het wel... Van daar dat het Concertgebouworkest me niet meer uitgenodigd heeft voor andere concerten.' Brokken had natuurlijk wel kre diet bij de musici, tenslotte heeft hij ook uren met hen gepraat over hun echte muzikale drijfveren, hun zieleroerselen. Maar de pianist Pierre-Alain Volondat, met zijn malle fratsen bij het afdalen van de trap in de grote zaal van het Con certgebouw, krijgt geen genade. door Paul Bollen 'Meedogenloos worden hem na af loop enkele misslagen voor de voe ten geworpen, zoals het spelen van een d in plaats van een c. De auteur heeft de grootste moeite met het pseudo-mystieke gepraat van Vo londat en vooral van het enge echt paar dat niet van zijn zijde wil wij ken en zich voortdurend in het ge sprek mengt. Violiste Vera Beths zegt dat ze al tijd kotsmisselijk is voor een optre den. Maar als ze het niet is, gaat het juist mis. Brokken bewondert Vera duidelijk om de veelzijdigheid van haar talent en haar brede repertoi re. Haar verhaal is een van de sterk ste stukken van de bundel. Punt gaaf is de beschrijving van de ze nuwtrekjes van de ensembleleden in de solistenkamer. Het is vlak voor een optreden met Schönbergs Kammersymphonie. Brokken is er getuige van hoe Vera Beths, toch behoorlijk door de wol geverfd in het concertwezen, eerst haar partij vergeet mee te nemen en vervol gens vlak voor het betreden van het podium stokstijf blijft staan. 'Ik wil niet', stamelt ze. De cellist van het groepje vermaant haar: 'Je moet' - en geeft haar een por in de rug. Zelfs bij ouderen is de angst niet helemaal weg. De sopraan Elly Ameling moet zich aan het begin van een concert*nog altijd even moed inspreken: 'Gaat de eerste noot niet? Pech gehad, er volgen nog twee miljoen andere.' - 'Zangers zijn nu eenmaal honge rige types,' vertelt de Limburgse bas-bariton Wout Oosterkamp, ter wijl hij een taart aansnijdt. 'De voortdurende beweging van het middenrif stimuleert de maagspie ren en de spijsvertering.' Na de kof fie steekt hij een filtersigaret op en hij zal de hele avond blijven roken. 'Als je een goede techniek hebt, kan dat best,' zegt hij. Oosterkamp is 34 en denkt nog tot zijn zeventig ste en misschien nog wel langer door te kunnen zingen. Bij vrou wen ligt dat anders: 'Vrouwen stemmen van boven de zestig be staan niet.' Het is maar goed dat El ly Ameling het niet hoorde. 'Iedere pianist is bang voor zijn handen,' zei Youri Egorov. Hij had ze verzekerd. Zijn dagelijkse zorg was vooral de temperatuur wan neer hij moest optreden. Over de pauze van het recital in Londen klaagde hij: 'Mijn vingers waren (in de eerste helft van het concert) ui terst soepel geworden en mijn li chaam kokend heet. Maar in de so listenkamer was het steenkoud. Ik voelde mijn vingers meteen verstij ven en ook de spieren in mijn on derarmen...' Emmy Verhey (haar vader was concertmeester van het Frysk Or kest) heeft vroeger in Friesland paard gereden. Ze was niet bang voor haar handen, zegt ze. Jan Brokken: 'Ze is het type dat zich vlak voor een concert van de kaas schaaf bedient. En dat zich dan ook onherroepelijk in de vingers snijdt.' Ook voor Emmy Verhey is kou een voortdurend probleem. (Ten tijde van het interview vroor het trouwens negen graden). Zelfs na een Paganini-concert heeft ze het koud. Dirigenten schrikken al tijd wanneer ze haar een hand ge- V8Voor een concert moet ze twee uur spelen om haar handen enigszins soepel te krijgen. Ze heeft geen fantastische handen, vindt ze zelf. Er is ook iets eigenaar digs mee. Ze drukt haar handen te gen elkaar: de vingers van de lin kerhand zijn zeker een centimeter langer dan die van de rechter hand- Tegen Volondat zegt Brokken: Mooie handen. 'Prachtige handen,' verbetert Volondat. In tegenstel ling tot de meeste pianisten is hij zeer voldaan over zijn handen. 'Be schaafd' noemt hij ze zelf. Moeders Waarom ze het allemaal doen? Zo'n zenuwenleven leiden, het hoofd in de wolken en op het rand je van de afgrond? Ameling: 'Om dat we allemaal onze vader en moe der een genoegen willen doen.' Ou we stof, vindt ze, maar toch... Muzi kale kinderen zijn meestal de droom van ambitieuze ouders, vooral van moeders wier carrière strandde in een huwelijk. 'Ik heb dit vak niet gekozen,' zegt Egorov in een vermoeide bui. (Altijd maar vliegen, overal ter wereld komen en toch nooit echt wat van de we reld zien). Mijn moeder heeft het voor me gekozen. Zij zorgde ervoor dat ik iedere dag achter de piano zat, maar ik wilde buiten spelen.' Sopraan Elly Ameling: 'We willen allemaal onze vader en moeder een ge noegen doen'. (foto pr> rondreizen is eigenlijk alleen nog de muziek zelf. 'Op één velletje mu ziek staat meer dan je ooit kunt waarmaken' - en daarbij denkt hij natuurlijk vooral aan de solo-suites van Bach. Bijlsma praat als iemand die in de spiegel kijkt en niet weet of hij lachen moet of huilen. Zijn roem is wereldwijd en toch tobt hij nog dikwijls met het vinden van de goede toon, de juiste uitdrukking. Tranen Aandoenlijk is Bijlsma's verhaal over de Stradivarius-cello die hem in een New Yorks museum in de handen gedrukt werd om er op te spelen. Hij was niet zo'n instru mentenfreak, had hy nog gezegd. Maar toen hij begon te spelen, wist hij niet wat hem overkwam. Zo'n krachtige, rijke toon had hij niet verwacht. Mensen kwamen om hem heen staan en de tranen big gelden hem over de wangen. 'Na veertig jaar cello spelen liep hij tegen zo'n juweel van een in strument aan,' bedacht hij treurig. Wat had hij allemaal voor mooie dingen kunnen doen!... Nu is het te laat... Een heel leven verpest!' Het zijn heel strenge moeders die hun muzikale kinderen pushen. Zo ook de moeder van de Franse zus jes Katia en Marielle Labèque. Van hun zevende jaar af hebben ze nooit vakantie gehad. Hun moeder was vroeger zelf concertpianiste. Ze zit nog heel dikwijls in de zaal wanneer haar dochters optreden en dan moet ze steevast huilen. Een kostelijk verhaal, dat van de zusjes Labèque, die niet op hun bekkie gevallen blijken. Ze zijn ei genlijk heel nuchter, maken ruzie op z'n tijd, treden afzonderlijk ook met anderen op (Katia speelt in de groep van jazzgitarist John McL aughlin), hebben ieder hun eigen vriend(en). Ze zijn begonnen met muziek van Boulez, Messiaen, Li- geti, Berio maar hebben tegen woordig natuurlijk meer succes met Gershwin en Scott Joplin. Cellist Anner Bijlsma (54) rea geerde heel laconiek toen hij op zijn 25ste het Casals-concours in Mexico gewonnen had: 'Moet ik dit nu mijn hele leven doen?' - een vraag die hij zich nu nog wel eens stelt. Wat hij overgehouden heeft van dertig jaar over de aardkluit MOSKOU (AP) - Het Sovjet rege ringsblad Izvestia heeft een lijst ge publiceerd van de 12 meest popu laire boeken in de Sovjetunie. De krant publiceerde de lijst die is ge baseerd op de wachtlijsten in de leeszalen waar de Sovjetburger kan intekenen op een boek dat ter plekke moet worden gelezen. Daar uit blijkt dat de boeken die dankzij 'glasnost' van de plank bij de cen sor zijn verdwenen zeer succesvol zijn. Nummer 1 op de lijst van Izvestia is Anatoly Ribakovs 'Kin deren van de Arbat'. Het regerings blad pleitte er overigens voor om de 'verboden' boeken met grote op lages op de markt te brengen. In de Sovjetunie kunnen de men sen boeken meenemen uit de bi bliotheek, maar de vaak gelezen werken worden binnenshuis ge houden om diefstal te voorkomen. De boete die wordt opgelegd als een boek niet wordt teruggebracht is echter aanzienlijk lager dan de prijs die voor een werk moet wor den betaald op de zwarte markt. De meeste boeken die op de lijst van Izvestia staan werden jaren ge leden geschreven maar mochten niet worden uitgegeven. Zo werd Ribakovs 'Kinderen van de Arbat' ruim 20 jaar geleden uitgebracht. In dit boek wordt het leven be schreven van een student die wordt vervolgd en verbannen tij dens het bewind van Josef Stalin in de jaren '30. Het tijdperk Stalin Cellist Anner Bijlsma: 'Moet ik dit nu mijn hele leven doen?' MAASTRICHT (ANP) - De gemeente Maastricht orga niseert de komende maanden een omvangrijk pro gramma met culturele activiteiten. De provincie Lim burg en Maastricht hebben zes ton op tafel gelegd. Het festival omvat in augustus, september en oktober tien manifestaties van praktisch alle kunstvormen. Dat heeft de Maastrichtse wethouder van cultuur Peters gisteren bekendgemaakt. Hij zei het te betreuren dat het ministerie van WVC geen bijdrage heeft gegeven. Vanaf zaterdag wordt op pleinen in de stad een week lang het Limburgs Straattheaterfestival georgani seerd. Vervolgens heeft van 14 tot en met 21 augustus de manifestatie Rocking Maastricht plaats met optre dens van de groepen Tröckener Kecks, Fatal Flowers en Raymond van het Groenewoud. Van 24 augustus tot en met 4 september wordt het programma Breakpoint gehouden, piet onder meer het nieuwe programma van Freek de Jonge, optredens van Marijke Boon, Kees van Kooten en de Belgische zanger Johan Verminnen. De Jan van Eijck Academie, die veertig jaar bestaat, haakt in met een tentoonstelling van werken van beeldhouwer Charles Vos in de periode 8 tot en met 22 september. Een tweede expositie van 1 tot en met 17 oktober is gewijd aan het werk van stafleden van de academie. Wat de beeldende kunsten betreft, brengt het festival nog tentoonstellingen van grafisch werk, schilderijen en beelden en de manifestatie Kunste naars Kiezen Kunst. Gewijde muziek staat ook op het programma, even als vijfstedenconcerten door orkesten uit Brussel, Luik, Tongeren, Keulen en Maastricht en een jazzfesti val. Tenslotte is op 23 september de kunstmanifestatie Werk en Uitvoering in het kader van de officiële ope ning van het MECC (Maastrichts Expositie en Congres Centrum) bij het festival betrokken. Andere populaire werken zijn Pasternaks" Doktor Zhivago' (num mer 4) dat slechts in een beperkte oplage als boek is verschenen maar eerder dit jaar in afleveringen werd afgedrukt in het blad Novy Mir. De best-sellerUjst van Izvestia ziet er als volgt uit: 1. Kinderen van de Arbat, Anatoly Ribakov 2. Witte Kleding, V. Doedintsev 3. De Favoriet, Valentin Pikoel 4. Dokter Zhivago, Boris Pasternak 5. De Nieuwe Afspraak, Aleksan- der Bek 6. De Gouden Wolk Sluimerde, Anatoli Pristavkin 7. Het Hakblok, Djingiz Aitmatov 8. De Godfather, Mario Puzo 9. Voorwaarts, Voorwaarts, Voor waarts, Michail Sjatrov 10. Leven en Lot, Vasili Grossman 11. De Geschiedenis van de Rege ring in Rusland, Nicolai Karamzin 12. De Meester en Margarita, Mi chail Boelgakov OPENLUCHTMUSEUM - De hoogleraar dr. J. W. (Jan Willem) Drukker wordt per 1 oktober aan gesteld als tijdelijk directeur van het Nederlands Openlucht Muse um (NOM) in Arnhem. Drukker is docent sociaal-economische ge schiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen. Exposities Leiden Rijksmuseum voor Volkenkunde - Steen straat, 'Ulama, het oud-Indiaanse balspel', t/m 12/9; di. t/m za. 10-17 uur, zo. 13-17 Rijksmuseum van Oudheden - Rapenburg 28. 'Nederland Onderste Boven', de ar cheologische rijkdom van ons bodemar chief. t/m 1/9; di. t/m za. 10-17 uur. zo 13- 17 uur. Rijksmuseum van Geologie en Mineralogie - Hooglandse Kerkgracht 17, tentoonstel ling 'Geologie op Postzegels', t/m 4/9; ma. t/m vr. 10-17 uur. zo. 14-17 uur. Koninklijk Penningkabinet - Rapenburg 28. dubbelexpositie: Tweehonderd jaar verza melen' en 'Schepen met geld', t/m jan 1989; di. za. 10-17 uur. zon- en feestd. 13- 17 uur. Pieterskerk, 'Uit Bad', foto's van Job Ub- bink, tot eind sept. 't Huys Benee - Nieuwe Rijn 3. permanente tentoonstelling van werk Leny Noyen, vr. 14-16 uur en za. en zo. van 12-16 uur. Het Achterhuis Nieuwe Rijn 38, perma nente expositie; Vijf eeuwen mode in mini atuur, di. t/m za. 10-16 uur. Holiday Inn - Haagse Schouwweg 10 (blau we gang), foto's van Lucie Schouten, t/m 31/8. Nutsspaarbanken - Doezastraat 35/37 en Oude Rijn 56, exposities van leden van de Grafiekwinkel Inkt, o.a. etsen, litho's en houtsnedes. Signaal, Studio voor vormgeving - Groenesteeg 10, ontwerpers en vormge vers tonen diverse ontwerpen, tevens pre sentatiemappen, do. 12-21 uur, vr. 12-18 uur, za. 12-17 uur. Stichting Beeld en Grafiek - Hooglandse Kerkgracht 20A, werk van Feng, Erik-Jan Kuiper en Cees van den Oever, atelierbe- zoek na afspraak. tel:146024. Sociëteit Quintus - Korte Mare 34. tentoon stelling van leden van Quintus in de vorm van schilderij, druk, foto, tekening of beeld. Galerie Fenix - Botermarkt 26, schilderijen van Rob Regeer, t/m 29/8. Galerie Amber - Hooglandsekerkgracht 8. Oostaziatische kunst: basiscollectie van Ir ma Roefs-de Wit. Japanse en Chinese rol- schilderingen; tevens tentoonstelling van raku-aardewerk van Annelies Buchardt en Emilie Kooien; wo. t/m zo. 11-17.30 uur. Intermezzo - Haarlemmerstraat 226, mari tiem schilderes Jenny Buikhuizen (uit Kat wijk) met aquarellen over onderwerpen als: schepen, zee en strand. Onderzoekcentrum Sturing en Samenle ving - Maresingel 3, schilderijen en tekenin gen van Jan van Eden, tot 16/9; geopend tijdens kantooruren. Praktijk P. de Bakker - Rijnsburgerweg 7, pastels, olieverf- en acrylschilderijen van Willemiem van Ineveld, t/m 25/8; ma. t/m vr. van 10-17 uur. Art Tea House Korte Mare, aquarellen van de Leidse kunstenares Ursula Dierks t/m 31/8. Openbare Bibliotheek - Nieuwstraat 4, Mo lenexpositie i.s.m. de Rijnlandse Molen stichting t/m 28/8. Galerie 'Oe Kleine Klup' - Nieuwe Rijn 1 'New York', expositie zwart-wit fotografie van Teun Voeten, t/m 28/8. Kunstuitleen - Lammermarkt, 'Beeld '88', werk van 15 Leidse kunstenaars (in drie verschillende lokaties) t/m 26/8; wo.t/m za. 12-17 uur Oe Waag Aalmarkt 21'Beeld '88', wo.t/m zo. 12-17 uur; Galerie Stelling - Burgsteeg 14, 'Beeld '88', wo.t/m zo. 12-18 uur. Galerie Time is Art' - Nieuwstraat 10, Enk Jan Kuiper met grafiek, van 7/7 t/m 1/9; wo. t/m za. 14-17.30 uur, do. tot 21 .uur. Koffie-eethuisje 'Piggelmee' - Jan Vossen- steeg, schilderijen en tekeningen van An nette de Priester, t/m 2/9; ma.t/m vr. 9.30- 18 uur, do. 9.30-21 uur, za. 9.30-17 uur. Hillegom Kunstgalerie 'Catharina' Meerstraat 12b, Floris van den Berg. gouaches en pastels; Ellen Haven, aquarellen; Hans Haven, olie verf en pastel; Dea Veldhuyzen van Zan ten, gouaches; Leo Weijers, foto's, t/m 13/8; di. t/m vr. 9-18 uur, za. 10-17 uur. Katwijk Stichting Katwijks Museum, Voorstraat 46, aquarellen van Albert-Jan Cool, tot 3/9; di. t/m za. van 10-12 uur en van 14-17 uur. Leiderdorp Verpleeghuis 'Leythenrode' Hoogmade- seweg 55, Ann G.S. de Leede-Venekamp met tafrelen uitgevoerd in kantklostech niek, tot 15/9; dag. 10-20 uur. Noorden Hotel Restaurant 'De Watergeus' - Simon van Capelweg 10, Adolfo Ramón Torcal met olieverfschilderijen, t/m 14/8; dag. van af 10 uur. Noordwijk Petit Royal - Voorstraat 76, Tiny van der Sar met kleuretsen 'Bloemen en planten in de Orangerie', geopend dag. behalve woe, na 14 uur. Galerie 'Drieluik - Voorstraat 57, expositie rond het thema thee', tot 15/8; dag. 10- 17.30 uur. Huis ter Duin, verkoop expositie olieverf schilderijen van o.a. Brouwer, Kranenburg, De Jong, Keizer en Van Dijk, t/m 7/8; 14-21 Rijnsburg Genootschap Oud Rijnsburg - Oude Vliet- weg 6. permanente tentoonstelling 'De an dere Middeleeuwen'; thema tentoonstel ling 'Nederland in Bedrijf - Handel in Rijns burg', vr. 19-21 uur, za. 10-16 uur. Warmond Mariënhaven - Mgr. Aengenentlaan 3, aquarellen van Hans Verdijk, t/m aug.; dag. Galerie de Pomp - Dorpsstraat 38, schilde rijen en keramiek van Ankie de Reus. etsen en zeefdrukken van Fred Schimmel, t/m 25/8; di. 19-21 uur, wo. 10-12 uur, wo.do- .za. 14-16 uur. Vereniging het Oude Raadhuis - Dorps straat 36, 'Oogstsymbolen van Stro' onder auspiciën van de Stichting voor Oogstfol- klore en Strosymboliek 'Ceres', t/m 25/8; di. 19-21 uur, wo.do.zo. 14-16 uur, za. 11- 14 uur. De befaamde Amerikaanse so praan Jessye Norman treedt woensdagavond 10 augustus in het Concertgebouw in Amster dam Op. (foto ANP) Concerten Klassiek Ada v.d. Vlist (Utrechts Conservatorium) bespeelt zaterdagmiddag het orgel van de Hooglandse kerk. Aanvang 13.30 uur. De organist Charles de Wolff geeft vrijdag avond 12 augustus een concert in de Pie terskerk. Hij zal op deze K&O-avond wer ken vertolken van Sweelinck, Buxtehude, Bach, Reger en Mendelssohn-Bartholdy. Aanvang 20.15 uur. Pop In de Leidse Droomfabriek speelt zater dagavond de groep Los Mambos. De muzi kanten brengen tropische muziek uit het Caribisch gebied. Aanvang 21.30 uur. Den Haag Circustheater vr 5. za 6, di 9. wo 10, do 11, 20.15 uur; Paul van Vliet met zijn nieuwe show "n Gat in de lucht'. Amsterdam Concertgebouw zo 7, 20.15 uur; L'Orchstre Mondial des Jeunesses Musicales olv Sixten Ehriing met werk van Strauss, Szedrin en Sibelius, di 9. 20.15 uur; Nationaal Jeugdorkest olv Adam Gatehouse met werk van Bruckner, wo 10, 20.15 uur; Gustav Mahler Jugend- orchester, Tölzer Knabenchor olv Claudio Abbado. mmv Jessye Norman (sopraan), do 1120.15 uur; concert Heinrich Stiff (cel lo). werk van Bach. Stadsschouwburg vr 5, za 6,220.15 uur; 'Romeo and Julliet', van Shakespeare (Engelstalige voorstel ling). ma 8, di 9, wo 10, do 1120.15 uur, wo ook 14.00 uur; Flamencos en route 'A Juan, momentos de Don Juan Flamenco'.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 17