De geslaagde verfilming van een prachtig boek
uinnijmiHi
'Rambo III': een primitieve roes van explosies
Zimbabwe wil af van spoorwegnet Zuidafrika
Animatie met huppelende pony's
VRIJDAG 5 AUGUSTUS 1988
PAGINA 15
BIOSCOPEN
'De ondraaglijke lichtheid van het bestaan';
regie: Philip Kauffman; hofdrollen: Daniel Day
Lewis, Juliette Binoche en Lena Olin; theater:
Lido, Leiden
"Trek je klerèn uit', is een sleutel
zinnetje in 'De ondraaglijke licht
heid van het bestaan'. Sex speelt
een belangrijke rol in het leven van
Tomas, Sabina en Tereza, de drie
hoofdpersonages in deze film.
Voor de eerste twee is sex een aan
genaam tijdverdrijf, voor Tereza
heeft sex alles met liefde te maken.
In de gelijknamige roman van
Milan Kundera vormen de beleve
nissen en de motieven van dit drie
tal een leidraad voor allerlei be
spiegelingen. De auteur stelt zich
boven de partijen op. Als een pop
penspeler die zijn personages
stuurt op een manier die in zijn filo
sofieën het best van pas komen.
Het boek heeft daardoor ver
schillende lagen en werd onver-
filmbaar geacht. Maar het verleden
heeft al aangetoond dat elk boek in
principe te verfilmen valt. 'Under
the volcano' is daarvan een goed
bijvoorbeeld. 'De ondraaglijke
lichtheid van het bestaan' is dat
ook.
Twee uiteenlopende filmmakers
alleen al continentaal gezien
zijn daarvoor verantwoordelijk.
Scenarioschrijver Jean-Claude
Carrière is Fransman, heeft in de
jaren zestig en zeventig veel met
Bunuel samengewerkt en is een ty
pische representant van een intel
lectuele cinema. Regisseur Philip
Kauffman is Amerikaan, maakte
totnutoe films voor een groot pu
bliek en toonde zich vooral met
'The Right Stuff één van de beel-
dendste filmmakers van zijn gene
ratie.
Beide elementen komen won
derwel samen in 'De ondraaglijke
lichtheid van het bestaan'. De spiri
tuele dialogen vormen een fraaie
symbiose met de speelse symbo
liek die uit de handeling spreekt.
Zoals bijvoorbeeld in het begin als
chirurg Tomas tegen een verpleeg
ster zegt: "Trek je kleren uit".
Hij is de nacht daarvoor met de
verpleegster naar bed geweest en
wil haar lichaam nog eens monste
ren in zijn werkkamer. Ze wanen
zich onbespied, maar achter het
matglas in een belendende kamer
trachten collega's en een patiënt
een glimp van haar silhouet op te
vangen. Het lukt ze niet. Dit soort
pleziertjes is aan vrouwenversier
ders als Tomas voorbehouden.
Dit lijkt allemaal erg seksistisch,
maar de toon van de film is daar
voor te licht. Ook daarin is de film,
zij het met heel andere middelen,
het boek gevolgd.
Seksisme was trouwens nog nau
welijks aan de orde in de jaren zes
tig, de periode waarin het het ver
haal begint. Toen heette dat nog
vrije sex en stond bij een nieuwe
generatie hoog in het vaandel. Ze
ker bij Tomas. Hij' geniet er met
volle teugen van en in de beeldend
kunstenares Sabina vindt hij zijn
ideale sparring partner. Het woord
verliefdheid komt in hun beider
vocabulaire niet voor.
Voor Tomas verandert dat onver
wacht als hij kennis krijgt aan Te
reza, een ontwapenend meisje uit
de provincie. Het is liefde op het
eerste gezicht. Ze trekt vrijwel ter
stond bij hem in en met grote elas
ticiteit paart hij monogamie aan
vrije liefde. Tomas kan bovendien
tot zijn genoegen constateren dat
Tereza en Sabina het met elkaar
kunnen binden.
Dit inspannende maar bevredi
gende dubbelleven wordt ver
stoord als de Russen Praag binnen
vallen en een einde maken aan een
democratisch experiment. Een
breekpunt in de geschiedenis, in
het boek en in de film.
Alledrie komen uiteindelijk in
Zwitserland terecht. Tereza kan er
niet aarden en keert terug naar
Tsjechoslowakije, kort daarop ge
volgd door Tomas. Alleen Sabina
voelt zich best in het westen en be
landt uiteindelijk in Amerika. Bij
terugkeer komt Tomas' verraad
IHnp
:V'X'ï Vv-Vv.
Daniel Day Lewis en Juliette Binoche als Tomas en Tereza in een innige omstrengeling.
aan de communistische principes
hem duur te staan. Hij moet naar
een primitief ziekenhuis op het
platteland.
In het exclusieve gezelschap van
Tereza leert hij in een boerse ge
meenschap andere kanten van het
bestaan waarderen. De melancho
lie blijft, maar dat was in het bui
tenland niet anders geweest. Tere
za is in Amerika even droefgeestig.
Melancholie is Tsjechen eigen, zo
leert ook het boek.
'De ondraaglijke lichtheid van
het bestaan' is één van de zeldzame
boekverfilmingen die perfect aan
sluiten bij het oorspronkelijk werk.
Sterker nog: de film laat zich het
best waarderen als de kijker eerste
het boek heeft gelezen. De schrij
ver helpt de filmmakers als het wa
re door de film in een historisch en
filosofisch kader te plaatsen.
BART JUNGMANN
haaltje bedacht. Een boze heks en
'My little pony'; theater: Euro, Alphen haar twee oliedomme dochters be-
sluiten de feestvierende pony's
voorgoed te vernietigen.
Ze produceren een loodgrijze
modderbrij die vanuit hun vulkaan
het hele Ponyland overstroomt. De
pony's gaan op zoek naar hulp en
samen met drie kinderen komen ze
bij de Flutter-Pony's. Tot ieders
verbazing blijken die in staat de
brij terug te blazen naar de vul
kaan. En zo komen alle pony's keu
rig op hun hoefjes terecht.
'My little pony' is in het Neder
lands nagesynchroniseerd. Het zijn
dezelfde, wat schelle stemmen die
ook figuurtjes als Smurfen en
Snorkels in de mond worden ge
legd. Daarnaast heeft deze teken
film ook zijn eigen liedjes.
Vroeger verschenen populaire fi
guurtjes uit tekenfilms pas in de
speelgoedwinkel nadat ze in de
bioscoop hun populariteit hadden
bewezen. Tegenwoordig gaat het
andersom. De speelgoedindustrie
bedacht 'Masters of the Universe'
en als bijprodukt kwam er een
speelfilm. Hetzelfde is met 'My
Little Pony' gebeurd. De bontge
kleurde pluche paardjes huppelen
pas sinds kort in getekende vorm
over het witte doek.
Omdat er geen anderhalf uur ge
vuld kan worden met alleen maar
huppelende paardjes en andere
wollige schepsels is er ook een ver-
(OP)NIEUW
'De ondraaglijke lichtheid van het be
staan' - Lido, Leiden
'Rambo III' - Luxor, Leiden en Euro.
Alphen
'My little pony' - Euro, Alphen
'The last emperor' - Oscar-winnend
epos over laatste keizer van China.
Trianon, Leiden en Greenway, Voor
schoten
'Wall Street' - Michael Douglas als de
cynische geldmaniak die de regels
van Wall Street aan zijn laars lapt, Ci
ty, Katwijk.
'Telefono Rosso' - Rex. Leiden
BLIJVERS
'Moonstruck' - Cher won een Oscar
voor haar hoofdrol in deze operette
achtige komedie van Norman
Jewison, Euro, Alphen
'Salsa' - Latijnsamerikaans dansspek-
takel in de orde van 'Dirty Dancing',
Lido, Leiden
'Crocodile Dundee 2' - argeloos na-
raakt opnieuw in de clinch
t Newyorkse gangsters, Lido, Lei-
'Honneponnetje' - naïef meisje laat
erotische fantasieën van oudere he
ren overkoken, Lido, Leiden en Euro,
Alphen
'Cry freedom' - levensverhaal van
Zuidafrikaanse verzetsleider Steve
Biko door de ogen van blanke journa
list gezien, Euro, Alphen en City, Kat
wijk
'Police Academy 5' - vijfde zomer van
politie-onderbroekenlol, Euro, Al
phen, Greenway, Voorschoten en Ci
ty, Katwijk
'Three men and a baby' - succesvolle
komedie van Franse makelij ging nog
eens door de gehaktmolen van Holly
wood en het resultaat is best aardig,
Lido, Leiden
'Jungle Book' - Walt Disney-film vol
komische avonturen van het jongetje
Mowgli - Lido, Leiden
DEN HAAG
'Honneponnetje' - Asta (463500), al
'Biloxi Blues' - Asta, al.
'Salsa', Asta, al.
'Three men and a baby' - Babyion
(471656), al.
'Bright lights, big city' - Babylon, 12
'De ondraaglijke lichtheid van het be
staan' - Babylon, al.
'Rambo III' - Cineac (630637), 12 jr.
A Clockwork Orange' - Cineac, 16 jr.
Blue Jean Cop' - Cineac. 12 jr
Cry Freedom' - Metropole (456756),
al.
The Last Emperor' - Metropole, al.
'Crocodile Dundee 2' - Metropole, al.
The bedroom window' - Metropole,
12 jr.
Filmzomer '88 - Metropole
The Couch Trip' - Odeon (462400), al
Throw momma from the train' -
Odeon, al.
'Rambo III' - Odeon, 12 jr.
'Police Academy 5' - Odeon. al
'Maurice' - Studio 656402), 16 jr.
Fatal Attraction' - Studio, 12 jr.
'Oci Ciornie' - Studio. 16 ir
AMSTERDAM
'Moonstruck' - Alfa (278806), al.
'Bright lights, big city' - Alfa, 12 jr.
'Biloxi Blues' - Alfa, al
'No way out' - Alfa, al
'The last emperor' - Alhambra
(233192), al.
'The bedroom window' - Alhambra,
12 jr.
'De ondraaglijke lichtheid van het be
staan' - Bellevue Cinerama (234876),
al.
'Police Academy 5' - Cinerama, al.
'Salsa' - Calypso (234876), al.
'Raw' - Calypso, 16 jr.
'Beyond Therapy' - Cinecenter
(236615), al.
'A Clockwork Orange' - Cinecenter,
16 jr.
'Der Himmel uber Berlin' - Cinecen
ter, 16 jr.
'Oci Ciornie' - Cinecenter, 16 jr.
Salsa' - Cinema Int., al.
'Crocodile Dundee 2' - Cinema Int., al.
'Honneponnetje' - City (234579), al.
'Three men and a baby' - City.
'Rambo III' - City, 12 jr.
'Blue Jean Cop' - City, 12 jr
'C'eravamo tanti amati' - Knterion,
(231708), 16 jr.
'II Conformista' - Knterion, 16 jr.
'Belly of an architect' - The Movies
(245790), 16 jr.
Filmzomer '88 - The Movies, 16 jr
Bird now' - The Movies, 16 jr.
'Salsa' - Tuschinski (262633), al
'The Couch Trip' - Tuschinski, al
'Cry Freedom' - Tuschinski, al.
'Crocodile Dundee 2' - Tuschinski, al.
'Maurice' - Tuschinski, al.
'Fatal Attraction' - Tuschinski, 12 jr.
'House of games' - Tuschinski Cineac
(243639), al.
'Ironweed' - De Uitkijk (237460), 16 jr.
TELEVISIE
In 'The return of a soldier' en
'Bobby Deerfield' wordt het
sentiment niet geschuwd. Toch
zijn beide films nogal verschil
lend uitgepakt en dat heeft alles
te maken met het verschil tussen
Engels en Amerikaans drama.
Het tragische verhaal van de
teruggekeerde soldaat wordt op
ingetogen wijze verteld en dat ty
peert de Engelse werkwijze.
Alan Bates speelt officier Chris
Baldry die in de Eerste Wereld
oorlog heeft meegevochten, in
een shock-tostand terugkeert en
aan geheugenverlies lijdt. Zijn
eigen vrouw (Julie Christie)
komt hem onbekend voor, alleen
een jeugdvriendin (Glenda Jack
son) roept herinneringen op. Vol
gens dokters orders moet hij het
contact weer aanhalen, maar dat
vindt mevrouw Baldry niet leuk.
Ziekte is ook de doorslagge
vende factor in het verhaal van
'Bobby Deerfield'. Al Pacino
speelt een autoracer die in een
Zwitserse kliniek een gewonde
collega opzoekt en daar kennis
krijgt aan een jonge vrouw
(Marthe Keiler). Hun karakters
botsen op alle fronten, maar de
verliefdheid laat zich daardoor
niet afremmen. Maar haar ziekte
geeft hun verhouding een on
heilspellend karakter. Smaakvol
sentimenteel. Beide films zijn
vanavond te zien. 'The return of a
soldier' om 20.15 uur (Nederland
1) en 'Bobby Deerfield' om 20.20
uur (België).
Op dezelfde zender morgen
middag 'Duck Soup', een film
met de gebroeders Marx. Grou-
cho is op zijn best als de minister
president in een piepklein ko
ninkrijk (16.00 uur). Morgen
avond op BBC 2 'La Balance',
een Franse thriler die in 1982 in
eigen land uitbundig werd ge
prezen en bekroond. Philippe
Léotard speelt een ex-crimmeel
die nu gemene zaak maakt met
de politie en Nathalie Baye is
heel goed als de vriendin van de
gangster op wie wordt gejaagd
(00.40 uur).
Op Nederland 3 wordt van
avond de cyclus rond Bette Da-
vis opgevolgd door een film
reeks, waarin Humphrey Bogart
centraal staat. In 'To have and to
have not' speelt hij een Ameri
kaanse schipper die op het Fran
se eiland Martinique zich tegen
de Vichy-collaborateurs keert
om een jonge landgenote (Lau
ren Bacall) te helpen. Aanvang
20.29 uur.
Het aantal kinderfilms waaraan
ook volwassenen plezier bele
ven, is gering. Meestal gaat het
om snel bedachte, snel gemaakte
werkstukjes waar het gebrek aan
inspiratie van afdruipt. Het is im
mers toch maar voor een kri
tiekloos publiek. Maar het kan
anders. Een voorbeeld is 'The
spirit chaser' van Brian Tren-
chard Smith.
Het verhaal is geschreven
vanuit'de belevingswereld van
kinderen, maar het heeft een
heel volwassen achtergrond. Het
kost weinig moeite je te verplaat
sen in de fantasiewereld van
Henry Thomas (het vriendje van
'E.T.'), een zeer zelfstandige, zeer
ondernemende jongen. Hij raakt
geboeid door een monster dat
soms boven het water van een
meer komt uitborrelen. Een
soort Loch Ness-beest dus.
De jongen wordt nu eens niet
gehinderd door lastige ouders,
maar hij heeft een soort nestor
die hem eerder stimuleert dan af
remt. Zijn pogingen om achter
het geheim van het meer te ko
men leiden tot zeer spannende
avonturen die voortreffelijk zijn
gefilmd. 'The spirit chaser'
steekt niet alleen ver uit boven
de meeste kinderfilms, maar ook
boven menig film voor volwasse
nen. Miami-label.
Een genre waarvan ik dacht
dat het volkomen dood was ge
filmd, is dat van de hoge-golven-
mooie-meiden-films. Dat gedoe
van snotneuzen die na veel ge
sputter kampioen zeilen of sur
fen worden, is tot vervelens toe
in beeld gebracht. Maar wat
blijkt: het oude verhaal heeft
toch nog aantrekkelijke kanten
als vakmensen zich ermee gaan
bezighouden. Randal Kleiser be
dacht, schreef en produceerde
'North shore' en William Phelps
regisseerde.
Het verhaal bevat niets nieuws
en is inderdaad dat van de puber
die hogerop wil door kampioen
surfen te worden, maar de aan
pak en de manier van filmen zijn
verademend. Niet eerder zag ik
zulke schitterende opnamen van
branding-surfen en niet eerder
zag ik een strandfilm waarin zo
veel aandacht is besteed aan lo-
katies en dialogen. Aanbevolen
voor liefhebbers van zand en
schuim. Esselte CIC.
Een legendarische schat, een
geheimzinnige man en nieuws
gierige kinderen zorgen voor
spanning in 'Crystal stone' van
Antonio Pelaez, een voor niet al
te oude kinderen aantrekkelijk
werk. Daarin zit alles wat voor
het betere avonturenwerk nodig
is. De nasynchronisatie in het
Engels doet 'Crystal stone' enige
afbreuk, maar over zulke kleinig
heden heb ik kinderen nog nooit
horen klagen. Vestron Video.
Voor dezelfde leeftijdsgroep is
'Going bananas' van Boaz Da
vidson (de vaste regisseur van
Canon-bazen Globus en Golan).
De film is opgenomen in Afrika.
In Zuidafrika zelfs, zo wordt ge
zegd, en dat stemt achterdochtig.
Ronduit bedenkelijk is dat de
meeste negers die erin voorko
men of maf of debiel zijn. Wel
prachtig is het acteerwerk van
Dom DeLuise, een begenadigd
en zeer onderschat komedie-ac
teur. Van Vestron.
Voor volwassenen bedoeld
(geloof ik) is 'Chocolate cop', een
werk van de Zwitser Michael
Waldleitner. Kinderen zullen
mogelijk plezier beleven aan de
agent die na een schietpartij zijn
chocola-pistool opeet, maar aan
mij was het niet besteed. Met
Zwitserse humor is het al net zo
als met Duitse humor: je krijgt er
kleine pukkeltjes van. Vestron.
PETER DE ZWAAN
MAPUTO (IPS) Zimbabwe is
druk bezig zich los te maken van
het Zuidafrikaanse spoorwegnet.
De goederen uit het voormalig
Rhodesië gaan straks de grens over
via de Beira-corridor of de Lim-
popo-spoorlijn. beide met als eind
punt Mozambique. De Limpopo-
lijn is vorige week 'gered'. Donor
landen brachten tijdens een confe
rentie in de Mogambiquaanse
hoofdstad Maputo 60 miljoen dol
lar (120 miljoen gulden) bijeen om
de route op te knappen.
De 530 kilometer lange spoorweg
verbindt Zimbabwe met de haven
stad Maputo in het oostelijke buur
land, maar biedt ook Botswana.
Zambia en Zaire een alternatief
voor Zuidafrikaanse transportrou
tes. Mozambique sloot de in de ja
ren vijftig aangelegde lijn in 1976
voor internationaal verkeer.Het
land volgde daarmee de sancties
die de Verenigde Naties tegen het
Rhodesische regime van Ian
Smith.
De spoorweg ging weer open in
1981, na de onafhankelijkheid van
Zimbabwe, maar werd drie jaar la
ter opnieuw gesloten. Toen waren
het de acties van rebellen van het
Mozambiquaans Nationaal Verzet
(Renamo) die verkeer nagenoeg
onmogelijk maakten. Bovendien
waren sommige delen van de
spoorbaan bijna niet meer berijd
baar door slecht onderhoud.
Twee jaar geleden begonnen de
eerste herstelwerkzaamheden.
Groot-Brittannie investeerde 48
miljoen gulden in herstelwerk
zaamheden over 130 kilometer. De
Zimbabwaanse spoorwegen voer
den het werk uit aan de 60 laatste
kilometers naar Zimbabwe.
Nu dat werk vrijwel is afgerond
moet de tweede fase beginnen: het
bruikbaar maken van de resteren
de 400 kilometer, het opknappen
van spoorweggebouwen en leve
ring van goed materieel.
De toegezegde steun van donor
landen is genoeg om de plannen,
die tot eind 1991 zijn gemaakt, ook
uit te voeren. Behalve de 60 mil
joen dollar die op tafel is gelegd
zijn er nog wat informele toezeg
gingen, zodat de totale steun op on
geveer 100 miljoen dollar zal uitlo
pen. Voor een derde fase, die tot
het jaar 2000 moet lopen, is nog
eens 100 miljoen dollar nodig.
De grootste donatie, 34,5 miljoen
dollar, kwam van de Amerikaanse
regeringsorganisatie Usaid. West-
duitsland schonk 13,5 miljoen dol
lar en Canada 20 miljoen dollar.
Opvallend was de bijdrage van
Botswana, lid van de Zuidelijk
Afrikaanse Conferentie voor Ont
wikkelingscoördinatie (Sadcc).
Het land schonk voor drie miljoen
dollar aan spoorbiels, goed voor
een lengte van 100 kilomter. Het is
voor het eerst dat een Sadcc-lid
De conferentiegangers maakten
zich zorgen over de veiligheid van
de spoorlijn, die evenals de Beira-
corridor, onder voortdurende drei
ging van Renamo-acties staat. Vo
rige donderdag nog schoten rebel
len hun machinegeweren leeg op
een diesellocomotief op het station
van Magude, 100 kilometer ten
noorden van de Mozambiquaanse
hoofdstad. De schade aan het ma-
De Beira-corridor, een pijplei
ding, weg en spoorlijn, is het gro
tendeels te gebruiken dank zij be
waking van 12.000 Zimbabwaanse
militairen. De directeur van de af
deling Zuidelijke Verbeteringen
van het ministerie van vervoer, Pe
dro Figueiredo, waarschuwde dat
zonder effectieve bescherming uit
voering van de projecten geen zin
heeft. Mozambique heeft de dono
ren dan ook logistieke militaire
hulp gevraagd voor militairen die
de spoorweg bewaken. Het is nog
niet bekend wanneer de Limpopo-
lijn opengaat voor internationaal
verkeer, maar Figueiredo hoopt op
eind dit jaar.
toegepast dan in 'Hamburger Hill',
een anti-oorlogsfilm. Het gruwelij
ke van het geweld heeft plaatsge
maakt voor sensatie en opwinding,
met als enig doel de kijker in een
roes van explosies mee te slepen.
Stallone's Rambo is zo langza
merhand uitgegroeid tot een held
die weinig menselijks meer heeft.
Zijn beperkt acteertalent en zijn
voorkeur voor zinnen van hoog
stens drie woorden waren al be
kend, maar hier is van de nood een
deugd gemaakt. Van begin tot eind
handhaaft Stallone dezelfde som
bere, gekwelde blik, en wanneer ie
mand hem vraagt waarom hij dit al
lemaal doet is zijn antwoord een
voudig: "I gotta go".
Op een paar plaatsen in de film
zien we kinderen bewonderend
naar hem opkijken. Je krijgt de in
druk dat Stallone poseert als een
heilige martelaar. Daarop wijst ook
de eerste scene, waarin we hem in
een boeddhistisch klooster aan
treffen. Suggesties die niet erg fris
zijn.
Het hoogtepunt van zijn marte
laarschap is het eigenhandig dicht-
branden van een gemene wond
met behulp van buskruit. Vanaf
dat moment is hij een getergd wild
beest dat alleen nog zijn instincten
volgt. Hoezeer Rambo wordt ge
mythologiseerd, blijkt ook uit het
slotgevecht waarin Stallone zijn
Russische tegenstander verslaat.
Ze treffen elkaar niet in het klassie
ke man-tegen-man-gevecht, maar.
verborgen achter de pantserplaten
van een zware tank en een ge
vechtshelikopter. De helden zijn
letterlijk vechtmachines gewor
den.
LEO BANKERSEN
Regie: Peter MacDonald; hoofdrollen: Sylves
ter Stallone en Richard Crenna; theaters:
Luxor, Leiden en Euro, Alphen
Een ding is duidelijk: 'Rambo III'
geeft het publiek precies wat het
verwacht. Voor de liefhebbers ont
ketent Stallone weer een ware ge
weldsexplosie wanneer hij in Af
ghanistan eigenhandig een Russi
sche basis met de grond gelijk
maakt.
Anderen zullen vaststellen dat
we te maken hebben met een pri
mitieve koude-oorlogsfilm waarin
de Russen als sadistische maniak
ken worden afgeschilderd. Maar
heeft het nog zin je daarover op te
winden? In Amerika is Rambo al
onttroond door de onschuldige
held Crocodile Dundee, en boven
dien loopt de film achter de feiten
aan. De Russische terugtocht uit
Afghanistan is in volle gang, en
Reagan heeft Gorbatsjov de hand
geschud.
Net als in 'Rocky IV' heeft Syl
vester Stallone, die zelf meeschreef
aan het scenario, de Russische beer
als directe tegenstander uitgeko
zen. Vietnam heeft plaatsgemaakt
voor Afghanistan, en niemand zal
kunnen bewereen dat aan die keu
ze geen sterke politieke sentimen
ten ten grondslag liggen.
Maar net als in 'Rambo II' is het
opvallend hoe de film zich tegelij
kertijd afzet tegen alles wat naar
politici ruikt. John Rambo is het
prototype van de Vietnam-vete-
raan die zich door zijn land in de
steek gelaten voelt. Aanvankelijk
weigert hij daarom mee te doen aan
een geheime missie die het Af
ghaanse verzet van luchtdoelraket
ten moet voorzien. „Ik heb mijn
oorlog gehad", zo luidt .jn com
mentaar. Pas wanneer zijn vriend
en leermeester kolonel Trautman
(Richard Crenna) door de Russen
Richard Crenna (links) en Sylvestei
gevangen is genomen, gaat hij tot
actie over.
De slottitels vermelden dat
'Rambo III' is opgedragen aan het
dappere volk van Afghanistan. Een
mededeling die een tikje schijnhei
lig overkomt, want de Afghaanse
zaak speelt niet werkelijk een rol in
de film, en die dappere strijders
zijn niets meer dan kleurrijke figu
ranten.
houden de vijand in het oog.
'Rambo III' is een actiefilm van
het zuiverste water die zonder om
haal op zijn doel afstevent. Inhou
delijk bedient de film zich van de
meest doorzichtige en fantasieloze
clichés. Puur technisch gezien is
het hele spektakel fantastisch in
beeld gebracht, daarover hoeft
geen misverstand te bestaan.
Peter MacDonald maakt hier
weliswaar zijn debuut als regis
(foto GFD)
seur, maar kan al bogen op 31 jaar
ervaring als tweede regisseur en di
rector of photography. In die
laatste functie was hij ook verant
woordelijk voor het camerawerk
van de Vietnam-film 'Hamburger
Hill'.
De fotografie en vooral de mon
tage zijn ook de sterke punten van
'Rambo III', maar deze technieken
zijn op een volstrekt andere manier