'Geen behoefte aan al die flitsen en fratsen
Sky Radio: muziek die niemand irriteert
Portret van bekritiseerd Journaal
Venetië eert Ivens met Gouden Leeuw
HILVERSUM (GPD) - „Sky
Radio gaat 24 uur per etmaal
non-stop muziek draaien, die
niemand irriteert. Geen hard
rock, maar ook geen James
Last. De luisteraar zal zich aan
geen enkele plaat storen. De
programmering zal zich uitste
kend lenen als achtergrondmu
ziek voor horeca en winkelbe
drijven. Wij zijn puur commer
cieel, experimenten laten we
aan andere stations over," zegt
Ton Lathouwers (28). Hij was
eind-redacteur van Veronica-
programma's als 'De grote ver
warring', 'Radio Romantica',
'Club Veronica Vrienden', pre
senteerde het nieuws-journaal
in Tineke's Ochtendshows op
tv, en op de radio 'Veronica
Nieuwsradio'.
door
Ale van Dijk
Wat beweegt iemand, die in Hilver
sum bezig is aan een razendsnelle
journalistieke carrière bij radio en
tv, van de ene op de andere dag de
dagelijkse leiding op zich te nemen
van een commercieel radio-station,
dat vanaf 30 september in de pro
grammatische sector slechts één
muzieksamensteller in dienst zal
hebben?
Lathouwers: ,,Ach, in mijn vrije
tijd zal ik in Hilversum heus jour
nalistieke programma's blijven
maken. Die contacten zijn al ge
legd. Maar het leek me ontzettend
leuk om een station als Sky-radio
helemaal van de grond af aan op te
bouwen."
Bij Veronica heeft Lathouwers
vele jaren lang nauw samenge
werkt met Rob de Boer. Deze
laatste was tien. jaar producer bij
Veronica. De Boer vertrok bij Ve
ronica toen de exploitatie van het
populaire popprogramma 'Count
down' wereldwijd zo commercieel
ging worden, dat zelfs Veronica-
baas Rob Out tegenover minister
Brinkman niet langer kon volhou
den, dat er geen grote winsten wer
den geboekt.
De Boer streek in Bussum neer
waar hij intussen een commercieel
uitstekend florerend bedrijf uit de
grond heeft gestampt. Vanuit een
oude tv-studio gaat 'Countdown'
tot in Japan en Nieuw-Zeeland de
hele wereld over en ook de produk-
tie van 'Europe's No. 1 show' legt
Rob de Boer Produktions B.V.
geen windeieren. In Europa wordt
'Countdown' sinds eind vorig jaar
door 'Sky Channel' opgekocht en
uitgezonden, vandaar De Boer's
connectie met het tv-station van
multi-mediamagnaat Rupert Mur
doch.
En zo ontstond ook het plan om
De Boer vanuit Bussum het radio
station Sky-Radio te laten opzet
ten. In Bussum wordt daartoe een
geheel gecomputeriseerde studio
gebouwd. De compact-disc's en de
commercials, voorgeprogram
meerd door de muzieksapienstel-
ler, zullen 24 uur per etmaal door
de computer op de satelliet-zender
worden gezet zonder dat er een
mensenhand aan te pas komt.
„Dat is toch fascinerend om dat
helemaal op te bouwen? Ik ben van
het begin af aan bij de besprekin
gen betrokken geweest," zegt Lat
houwers.
Na een Atheneum-opleiding en
mislukte poging om tot de
School voor de Journalistiek in
Utrecht te worden toegelaten be
gon Lathouwers zijn radio-carrière
bij de illegale zeezender Radio Ca
roline. Een tweede poging tot de
journalistieke school in Utrecht te
worden toegelaten slaagde. Lat
houwers werkte intussen bij het
dagblad De Gooi- en Eemlander en
hij liep stage bij Veronica: ,,Ik kon
wel bij de Gooi- en Eemlander blij
ven, maar de omroep trok me meer
In Hilversum is hij nu op zoek
naar de man of vrouw, die het dage
lijkse non-stop-menu van Sky-ra
dio moet gaan samenstellen. Hij
heeft al iemand op het oog, zegt hij,
maar hij wil nog geen naam noe
men. De nieuwe muzieksamenstel
ler van Sky Radio werkt nu in elk
geval nog bij een Hilversumse be-
stelomroep.
Dus, als wij het goed begrijpen,
is er voor Lathouwers bij Sky Ra
dio programmatisch niets meer te
doen als die man of vrouw er een
maal is? Lathouwers: „Ik blijf na
tuurlijk ook een vinger is de pro
grammatische pap houden. Wij
kiezen bewust voor één samenstel
ler, want als je er verschillende
mensen aan zet zal dat de herken
baarheid van de zender niet bevor
deren. En Sky Radio moet 24 uur
per dag een specifieke Sky-Radio-
sound krijgen. In feite zal elk uur
hetzelfde moeten klinken. We gaan
er van uit, dat de luisteraar de mu
ziek als achtergrondbehang zal
consumeren."
De muziek, die Sky gaat uitzen
den, is volgens Lathouwers het
best te omschrijven als 'Adult Con
temporary'. Lathouwers: „Uitge
breid onderzoek heeft uitgewezen,
dat non-stop muziek bij de gemid
delde luisteraar bijzonder populair
is. Het best komt dit tot uiting in
Nederland, waar 'Muziek terwijl u
werkt' 'Arbeidsvitaminen' en
'Goud van oud' de best beluisterde
programma's zijn. Vrijwel al die
programma's worden non-stop uit
gezonden."
- Hoe ziet zo'n Europees Arbeids
vitaminen-uur er uit? In Stock
holm zullen ze niet op 'Corrie en de
Rekels' zitten te wachten.
Lathouwers: „Bij de start gaan
we er voorlopig van uit, dat de pro
gramma's voornamelijk in Neder
land te horen zullen zijn. Daarnaast
zijn we bezig om ook in de Skan-
dinavische landen, België en Zwit
serland op de kabel te komen. Dat
zijn allemaal landen met de gemid
delde muzikale smaak van Neder
land.
In zo'n uur Sky-muziek zouden
oude songs en muzikale nummers
van John Lennon, Ramazotti, Ma
donna, George Michael, France
Gall, The Cars, Totoi, Miinchener
Freiheit, Simon Garfunkel, Glen
Medeiros, Patti Austin James In
gram, Sade, Rolling Stones, Ma
ma's and Papa's, UB40 and Chris-
sie Hynde en Chris Beburgh ('The
lady in red') kunnen opklinken. De
taal zal geen probleem worden. De
taal van de muziek is immers niet
gebonden aan grenzen."
1(1) Push it - Salt n Pepa
2(2) The Twist - Fat Boys
Chubby Checker
3(8) Tribute - The Pasadenas
4 (7) Breakfast in bed - UB 40
Chrissie Hynde
5(5) Aanvallen - Holland
6(3) Fast car - Tracy Chap-
7 (10) I owe you nothing - Bros
8 (6) Het oranje lied - De Hol
landers
9 (14) Monkey - George Michael
10 (13) Never tear us apart -
INXS
11 4) Wij houden van oranje -
André Hazes Ned Elf
tal
32
33 (39)
34 (24)
35 (21)
37 (30)
38
Tougher than the rest -
Bruce Springsteen
Love will save the day -
Whitney Houston
Do you love me - The
Contours
Oh what a night - F Valli
Four Seasons
Stop - Sam Brown
plam Slam - Prince
There's a beat going on -
London Beat
The right stuff - Vanessa
Williams
Don't be afraid - Robert
Cray Band.
Eenmaal kom jij terug -
Koos Alberts
Sout Africa - Revelation
Time
Be gentle - BVSMP
Love Cat - Roberto Jac-
ketti
Superfly Guy - S Express
Don't blame it on that
girl - Matt Bianco
Pamela - Toto
Wild World - Maxi Priest
Another part of me - Mi
chael Jackson
Circle in the sand - Bel
inda Carlisle
En la playa - Los Fieras
Samantha Diesel
Chica Cubana - Tatjana
Perfect - Fairground At
traction
Dragon's legend - Koto
Doctorin' the Tardis -
The Timelords
Loosey's rap - Rick Ja-
39 (23) Nothing's gonna change
- Glenn Medeiros
40 (38) I'm real - James Browm
Gerard van der Wulp: hoofdre
dacteur van het NOS-Journaal.
(foto GPD)
Franse actrice
Helene Vallier
(56) overleden
PARIJS (AFP) - De Franse toneel
speelster Hélène Vallier, zuster van
de actrices Marina Vlaay en Odile
Versois en een van de vier gezus
ters Poliakoff, is op 56-jarige leef
tijd aan een hersenbloeding overle
den in Marseille.
Hélène Vallier en haar drie zus
ters waren dochters van een Russi
sche bariton, Wladimir de Polia
koff, en een balletdanseres, Militza
Envald, die beiden na de Russische
revolutie uitweken naar Frankrijk.
Hélène Vallier vatte, net als haar
drie zusters, een artistieke carrière
op.
Zij gold als een van de beste ver
tolksters van de stukken van Henri
de Montherland.
In 1966 speelde Hélène Vallier
met Odile Versois en Marina Vlady
in een onvergetelijke opvoering
van Anton Tsjechovs 'Drie Gezus
ters'.
HILVERSUM (GPD) - Op het Belgische televisienieuws
na is het NOS-Journaal het allerslechtste programma in
zijn soort. Dat vindt Sylvain Ephimenco, correspondent in
Nederland van het Franse dagblad Libération. Elke avond
ergert hij zich weer groen en geel. Toch is het Journaal een
van de best bekeken programma's op de Nederlandse tele
visie: per uitzending kijkt zeker een miljoen Nederlanders.
Het Journaal van acht uur trekt zelfs bijna 2'/, miljoen be
langstellenden, die het bovendien waarderen met een fraai
rapportcijfer: een 7. Tv-makers vinden het maar niks. Wat
is er mis met het Journaal?
Wat is er niet mis mee, kan je vol
gens Sylvain Ephimenco beter vra
gen. De bulletins zijn volgens hem
te kort, de gesprekken met studio-
gasten verlopen stroef en de pre
sentatoren hebben te weinig ken
nis van zaken.
Hilversumse programmamakers
delen die harde kritiek. De pro
beersels van het NOS-Journaal zijn
aardig, maar het resultaat lijkt vol
gens hen nergens naar. "Een en al
toeters en bellen", vindt de een. "Je
krijgt het idee dat het uiterlijk van
het Journaal wordt bepaald door
mensen die er absoluut geen ver
stand van hebben", meent een an
der. "De kijker heeft echt geen be
hoefte aan al die flitsen en fratsen".
Kritiek op 'het Journaal is niet
nieuw. Of het nu onder leiding
stond van Ed van Westerloo met
zijn zakelijke aanpak, of onder die
van Peter Brusse die zijn 'wens om
een Journaal naar Brits vobrbeeld
te maken steeds gedwarsboomd
Zeker is wel dat de kritiek altijd
een hoogtepunt bereikt, wanneer
het Journaal zijn aanpak wijzigt.
Dat gebeurde dus ook weer na het
aantreden van de nieuwe hoofdre
dactie. Onder haar verantwoorde
lijkheid werden begin april van dit
jaar de jongste veranderingen
doorgevoerd. En voor september
staan er al weer nieuwe op stapel.
door
Roland Frisart en
JanineBoddé
"Tot nu toe zijn we vooral met or
ganisatorische veranderingen be
zig geweest", verdedigt hoofdre
dacteur Gerard van der Wulp zich.
"Met de inhoudelijke vernieuwing
van het Journaal is alleen maar een
begin gemaakt. Het zal zeker nog
een jaar schaaf- en slijpwerk kos
ten voor we kunnen zeggen: Nu
hebben we een beetje een idee hoe
het uiteindelijk moet worden".
Na het vertrek van Peter Brusse
in september vorig jaar, wist nie
mand wie hem zou opvolgen. Som
migen zeiden dat de nieuwe hoofd
redacteur een buitenstaander zou
moeten zijn, omdat alleen zo ie
mand de verstarde patronen uit de
tijd van Van Westerloo zou kunnen
doorbreken. Maar dat gebeurde
niet. In december vorig jaar trad de
nieuwe leiding aan: Gerard van der
Wulp als hoofdredacteur, Tom
Kamlag en Jan Roodenburg als
zijn adjuncten. Alle drie hadden
een ruime Journaal-ervaring. Van
der Wulp als chef van de Haagse re
dactie, Roodenburg als eindredac
teur buitenland en Kamlag al tij
dens Brusse's bewind als adjunct-
hoofdredacteur.
UTRECHT - Het Filmfestival van
Venetië zal Joris Ivens eren met
een Gouden Leeuw als bekroning
van het complete oeuvre van deze
Nederlandse cineast. Het festival,
dat duurt van 29 augustus tot en
met 9 september, heeft bovendien
de wereldpremière aangekondigd
van 'Une Histoire De Vent', de
nieuwe film van Ivens. Une 'Histoi
re de Vent' werd opgenomen in
China en is de eerste produktie die
Ivens gemaakt heeft sinds 'Hoe
Yoekong de Bergen Verzette',
twaalf jaar geleden. 'Une Histoire
De Vent' is tevens de eerste naoor
logse film die Ivens vervaardigd
heeft met geldelijke steun van de
Nederlandse overheid.
door
Pieter van Lierop
Sinds 'Indonesia Calling' in 1945,
waarmee Ivens partij trok voor de
Indonesische vrijheidsstrijders,
lag de documentarist uit de gratie
bij de Nederlandse gezagsdragers.
Een verzoening kwam pas twee
jaar geleden tot stand toen Minister
Brinkman van WVC bereid bléek
om Ivens in zijn woning in Parijs
een Gouden Kalf te overhandigen,
de Algemene Cultuurprijs van de
Nederlandse Filmdagen.
De organisatie van de Filmdagen
hoopt eind september 'Une Histore
de Vent' in in Nederland in premiè
re te kunnen brengen, maar het is
niet denkbeeldig dat die gebeurte
nis pas later in Ivens geboorte
plaats Nijmegen zal plaatshebben.
Daar zal op 19 november een spe
ciale Ivens-huldiging worden geor
ganiseerd ter gelegenheid van de
negentigste verjaardag van de cine
ast.
Er zullen behalve de film van
Ivens geen Nederlandse films wor
den getoond op het 45e Filmfesti
val van Venetië. Het kansrijk ge
achte 'Shadow Man' (van produ
cent Gijs Versluys en regisseur
Joris Ivens.
"oto ANP)
Pjotr Andrejev) werd te laat inge
zonden om nog in aanmerking te
kunnen komen voor selectie. Maar
Rutger Hauer maakt in theorie
kans om als acteur in Venetië be
kroond te worden, omdat hij de
hoofdrol speelt in 'Legend Óf A
Holy Drinker', een door Ermanno
Olmi geregisseerde film die gese
lecteerd is voor de hoofdcompeti
tie.
De presentatie in Venetië van
'Une Histoire de Vent' gebeurt in
het kader van een reeks speciale
'hors concours'-voorstejlingen.
Daartoe behoren ook wereldpre
mières van Sergej Paradzjanovs
'Asik Kerib', van Iosselinai's 'Een
Klein Klooster' in Toscane, van
Zeffirelli's 'De Jonge Toscanini' en
van Martin Scorsese's 'The Last
Temptation of Christ'. De aankon
diging van die laatste film heeft al
vast voor de nodige deining ge
zorgd, vanwege èen veronderstel
de godslasterlijke tendens. De Ita
liaanse christen-democratische
partij, heeft de organisatie van de
Biennale opgeroepen om Scorse
se's film, die een scène bevat waar
in Christus overweegt van zijn
kruis af te komen uit begeerte naar
Maria Magdalena, van het pro
gramma af te voeren. Maar festival
directeur Biraghi heeft zich daar
toe niet bereid verklaard.
De Italiaanse regisseur Franco
Zeffirelli heeft gisteren laten weten
dat hij zijn nieuwe film met Eliza
beth Taylor terugtrekt van het
filmfestival van Venetië uit protest
tegen het besluit om de omstreden
film "De laatste Verzoeking van Je
zus" op het programma te zetten.
"Ik heb er hoegenaamd geen zin in
om betrokken te worden bij de
schandalen, controverses en pro
testen die het komende festival van
Venetië zullen kenmerken," zei
Zeffirelli tegen verslaggevers in
Rome.
Volgens de regisseur is het be
sluit van de directeur van het festi
val, Guglielmo Biraghi, om Martin
Scorseses film een plaats te geven,
een enorme misrekening. De film
van de Amerikaan is van bepaalde
zijde gekritiseerd als een beledi
ging van het christendom. "Ik
denk dat het Biraghi de kop zal
kosten. Venetië is niet de plaats
voor dit soort heibel," aldus Zeffi
relli.
Zeffirelli zei dat hij "The Last
Temptétion of Christ" had gezien
en dat hij hem 'werkelijk afschu
welijk, volkomen ontspoord' vond.
'Wat ik onverdraaglijk vind, is de
provocatie die van deze film uit
gaat voor de katholieke en christe
lijke wereld," voegde hij er aan toe.
Franco Zeffirelli had aanvanke
lijk in Venetië zijn nieuwste film,
"The Young Toscanini", met Eliza-
beth Taylor, willen presenteren.
Het is de eerste film van Taylor in
zeven jaar.
"Maar," zei hij, "er gaat veel werk
zitten in de soundtrack van de film
en ik voel er niets voor om bloed en
tranen te zweten om deel te kun
nen nemen aan zo'n troep. Venetië
verdient het soort première niet
dat wij het aan te bieden hebben"
Schamper verbindt eindredac
teur en presentator Paul Witteman
van VARA's Achter Het Nieuws de
figuren Van Westerloo en Van der
Wulp met elkaar als hij zegt: "Ze
kunnen uitstekend met elkaar
overweg. Ze vormen een duo met
een hoog CDA-gehalte".
Van der Wulp bestrijdt toespelin
gen dat NOS tv-baas Van Wester
loo nog steeds als 'schaduw-hoofd-
redacteur' zou fungeren. "Ik ben
zeker geen hoofdredacteur onder
curatele en ik heb er nog nooit wat
van gemerkt dat Van Westerloo
zich zou bemoeien met de journa
listieke inhoud van de bulletins.
Wij, de nieuwe hoofdredactie, doen
de zaken. Wij maken de keuzes. Zo
simpel ligt dat".
Het hoofdredactionele trio is vol
gens eigen zeggen het eerste half
jaar druk bezig geweest de 70 men
sen tellende Journaal-redactie te
reorganiseren. Volgends Van der
Wulp had dat nogal wat voeten in
de aarde, want "bijna iedereen is
op een andere plaats gezet".
Binding
Aan elke Journaal-uitzending
werkt nu een vast team en ook de
tweedeling van redacteuren voor
-binnenlands- en buitenlands
nieuws is verdwenen. Van der
Wulp: "Vroeger was elke deelre
dactie verantwoordelijk voor alle
nieuwsuitzendingen behalve voor
het Half Zes Journaal. Dat is altijd
al gemaakt door een vaste ploeg.
Maar verder deed iedereen de ver
schillende Journaals per toerbeurt.
Daardoor raakte iedereen steeds
minder betrokken bij de verschil
lende bulletins. Er was geen echte
binding meer. Zo kwam het Jour
naal vroeger nooit verder dan het
aan elkaar rijgen van onderwerpen.
En dat hebben we willen verande-
Elke ochtend opnieuw vergadert
de hoofdredactie met eindredac
teuren en bureauredacteuren over
het onderwerpenlijstje van die dag.
Dat wordt samengesteld aan de
hand van onder meer telex-nieuws
van de persbureaus, kranten en het
beschikbare beeldmateriaal. Naast
het werk van de correspondenten
wordt er voor de buitenlandse beel
den drie keer per dag een beroep
gedaan op de uitzendingen van de
EVN, een organisatie van niet-
commerciële televisiestations die
hun beelden onderling uitwisse
len.
Het bij elkaar harken van het
nieuws (de nieuwsgaring) is nu de
taak van de centrale redactie, die
uit ongeveer 25 mensen bestaat.
Die houden onder meer de telexen
en de kranten bij en sturen camera
ploegen op pad. Daarnaast bewer
ken drie vaste teams het nieuws
voor de verschillende uitzendin
gen: een voor Acht Uur, een voor
Half Zes en een gecombineerde
ploeg voor Zeven Uur en Half Elf.
Zo hoopt de hoofdredactie dat elk
Journaal op den duur een eigen -
herkenbaar - karakter ontwikkelt.
Kon ex-hoofdredacteur Brusse
geen organisatorische vernieuwin
gen doordrukken, nu schijnt ieder
een voor veranderingen op de bar
ricaden te staan. "Ik heb sterk de
indruk dat de redactie zeer enthou
siast is", zegt Van der Wulp. "Zij
het dan dat men harder moet wer
ken dan vroeger, omdat het alle
maal nog nieuw is. Maar de mensen
zitten nu dichter bij het eindpro-
dukt dan ooit en dat verhoogt de
betrokkenheid".
Toen de nieuwe hooidredactie
december vorig jaar aantrad, ver
kondigde Van der Wulp dat het
Journaal spannend, beter en snel
ler zou worden. Critici en tv-colle-
ga's wilden dan ook wel eens zien
wat er zou gebeuren. "Er is wat ge
rommeld met de gezichten, dat is
alles", zegt eindredacteur Ton Ver-
lind van KRO's Brandpunt. "In fei
te kunnen ze volstaan met het Acht
Uur Journaal, de rest zijn vervelen
de herhalingen, met uitzondering
van het Half Zes Journaal". Eindre
dacteur Bart in 't Hout van AVRO's
Televizier is het daarmee eens:
"Als er zo met de decors en gezich
ten wordt gerommeld, krijg ik de
indruk dat ze gebrek aan kwaliteit
proberen te verhullen".
Zich verwerend zegt Van der
Wulp: "We zijn inderdaad begon
nen met sleutelen aan de inhoud en
de vormgeving. Maar niemand kan
staande houden dat er nog geen
wezenlijke veranderingen zijn
doorgevoerd. Zo'n vijfjaar geleden
draaide inderdaad alles om het
Journaal van acht uur. Tegenwoor
dig gaan we er van uit dat er elke
dag twee hoofdbulletins gemaakt
moeten worden: het Journaal van
zeven uur en dat van acht uur".
Toegankelijk
"Beide moeten ze in elk geval het
belangrijkste nieuws van de afgelo
pen twintig uur bevatten. Maar het
zijn twee verschillende formules.
Mensen die om zeven uur kijken,
willen snel en toegankelijk het
nieuws voorgeschoteld krijgen. En
wie naar de uitzending van acht
uur kijkt, kan er op rekenen dat een
paar onderwerpen uitgebreid wor
den behandeld".
Elk Journaal heeft nu zijn eigen,
vaste, presentatoren zoals Joop
van Zijl en Maartje van Weegen bij
het Acht Uur Journaal of Henny
Stoel bij het Half Zes Journaal.
"Wij hebben bij elk Journaal de
best passende presentatoren uitge
kozen", omschrijft Van der Wulp
de huidige indeling. "Zo hebben
we nogal sterke persoonlijkheden
op het Acht Uur Journaal gezet,
omdat dat bulletin de presentator
centraal stelt. Bij het Half Elf en het
Zeven Uur Journaal hebben we
wat jongere types gezet, omdat die
uitzendingen allebei kort en krach
tig zijn. De combinatie snel en jong
vinden we goed samengaan".
De rol van de nieuwslezer is ove
rigens drastisch veranderd. Hij of
zij is niet langer een spreekpop,
maar een volwaardig journalist.
Met live-interviews en een losse,
vaak vertrouwelijke presentatie-
stijl is de stijve 'Fred Emmer
nieuwslezer' van vroeger uit de
Journaal-studio verdreven. Nu
probeert men met een glimlach en
af en toe een kwinkslag een vloei
ende overgang naar een volgend
onderwerp te maken en met gasten
wordt live - in de studio of via een
satellietverbinding - onderhou
dend 'gekeuveld'.
Over de verschillende presenta
toren lopen de meningen uiteen,
maar buiten kijf staat dat het pre
sentatie-duo Van Zijl/Van Weegen
goed aanslaat. Hoewel sommige
critici vinden dat Van Zijl vaak "te
snel praat en te gekunsteld over
komt", is men over het algemeen
zeer enthousiast.
Vlotte babbel
Het keurslijf van de snelle jour
nalist met de vlotte babbel, waar de
nieuwslezers door de huidige
hoofdredactie in zijn geperst, ont
lokt veel critici het nodige com
mentaar. Het Journaal krijgt de
presentatoren die het verdient, zo
vindt VARA-programmamaker
Witteman. Ton Verlind: "Ik erger
me vooral aan die 'leuke' zinnetjes
om de verschillende onderwerpen
aan elkaar te praten. Als je Neder
landers dwingt om leuk, los en ont
spannen te zijn, levert dat bijna al
tijd een karikatuur op. Wij zijn nou
eenmaal een houterig volkje. Die
krampachtige kwinkslagen tussen
de presentatoren en bij voorbeeld
de weerman vind ik ronduit ver
schrikkelijk. Negen van de tien
keer valt zo'n poging compleet in
het water".
Dat geldt volgens hem ook voor
de interviews die de nieuwslezers
tijdens de uitzendingen afnemen,
want "sommige presentatoren
hebben daar duidelijk geen kaas
van gegeten en dat ziet er dan
meteen zó knullig uit. Een slecht
interview is gewoon een belediging
voor de kijker, dat kun je dan ook
het beste achterwege laten". Een
mening die door veel van zijn tv-
collega's wordt gedeeld. Zo kan het
Journaal "beter die gesprekjes van
te voren opnemen en monteren",
meent In 't Hout van Televizier.
"Dan brengen ze tenminste
nieuws, in plaats van een hoop ge
klets". "Of die interviews helemaal
schrappen", vindt Peter Vaster-
man, docent massacommunicatie
aan het Instituut voor de Journalis
tiek in Utrecht. "Wat heb je nou aan
al die pratende koppen. Het Jour
naal is een visueel avondblad, dat
zaken moet laten zién".
Van der Wulp raakt duidelijk
geïrriteerd door alle op- en aanmer
kingen over de 'gezichten van het
Journaal'. "Het is altijd hetzelfde,
wie het ook zegt. Over Maartje krijg
ik bij voorbeeld geregeld brieven
dat ze teveel met haar hoofd
schudt! Ik word er zo draaierig van.
Als mensen het belangrijk vinden
om met dergelijke feitjes aan te ko
men zetten, denk ik altijd maar: als
ze daérover moeten zeuren, dan zit
het inhoudelijk wel snor met het
Journaal".
Of de presentatoren wel of niet
kunnen interviewen, daarover
wenst de nieuwe hoofdredacteur
niet te praten. "Ze voldoen uitste
kend en passen binnen de formules
van de verschillende Journaals",
zegt hij gedecideerd. Over de in
voering van de gesprekken met
buitenlandse correspondenten en
gasten merkt hij op: "Onze bul
letins worden altijd rechtstreeks
uitgezonden en door middel van
zo'n interview maak je dat nog eens
extra duidelijk aan de kijker. Bo
vendien willen we sommige onder
werpen verder uitdiepen. Dan kun
je natuurlijk de presentator een he
le verhandeling laten houden,
maar je kunt ook de aanpak van je
programma laten aansluiten op
wat er in de huiskamers gebeurt:
met elkaar praten. Een doodge
woon gesprek tussen twee mensen,
daar streven wij naar. En het duurt
natuurlijk even voor je zoiets onder
de knie hebt. Dat geldt zowel voor
de presentator als voor het zoeken
van de juiste gesprekspartners".
Primeurs
Bij het selecteren van de inter
view-kandidaten streeft het Jour
naal in feite naar primeurs: mensen
die informatie prijsgeven die ande
re media (kranten en radio) nog
niet hebben gehad. Dat lukt lang
niet altijd. Van der Wulp: "Soms
hebben we mensen die heel goed
overkomen in een voorgesprek,
maar die vervolgens helemaal in el
kaar klappen tijdens de uitzending.
Maar dan is het al te laat".
Het uiterlijk van het Journaal, de
vorm waarin de onderwerpen wor
den gegoten, vindt de nieuwe
hoofdredactie zeer belangrijk. Be
gin september staan dan ook wat
vormgeving betreft nieuwe veran
deringen op stapel. Er komt (al
weer!) een nieuw muziekje, het we
reldbolletje aan het begin ver
dwijnt, evenals de cijfers die aange
ven om welke Journaal-uitzending
het gaat. Over wat daarvoor in de
plaats komt, wil Van der Wulp al
leen kwijt dat "het heel mooi is en
niet alleen aan het begin en einde,
maar ook middenin de Journaals
zal opduiken".
Deze cosmetische aanpassingen
zijn ongetwijfeld aangemerkt als
de meest in het oog lopende veran
deringen. Toch beweert Van der
Wulp dat ze alleen maar dienen om
het allerbelangrijkste, de inhoud,
beter over te brengen. Volgens de
hoofdredacteur zoekt men bij het
Journaal in feite alleen maar "naar
een juist evenwicht tussen de lich
te en zware onderwerpen. Daarbij
gaat het om twee zaken: wat vin
den wij belangrijk en wat vinden
de kijkers belangrijk? Dat zijn de
twee uitgangspunten die we hante
ren en daarom zal het Journaal ook
nooit een 'show' worden, waarin
we uitsluitend datgene brengen
waarvan gedacht wordt dat de
mensen het wel vreten".
Vooral de rubriek kort binnen-
/buitenlands nieuws is veel critici
een doorn in het oog. "Een heel on
bevredigend rubriekje", moppert
In 't Hout. "Ze komen met een on
derwerp dat me interesseert, maar
ik word nauwelijks iets wijzer van
twee zinnetjes!".
Van der Wulp kan zich niet echt
druk maken over alle kritiek. Hij is
er aan gewend. "Ach, mensen die
ons te oppervlakkig of te knullig
vinden,.. Ik vind zulke opmerkin
gen helemaal niet belangrijk. Het is
duidelijk dat die kritiekspuiers
niet de kracht hebben om over hun
eigen interessegebied heen te stap
pen. Zij zijn er op gebrand om an
deren hun mening op te dringen".
Beeldtaal
Ook wat de toekomst betreft zal
het Journaal zich niets aantrekken
van de critici. De inmiddels uitge
stippelde lijn wordt gewoon verder
doorgetrokken. Het zal moeilijk
worden voor de nieuwe hoofdre-
dactie om iedere kijker tevreden te
stellen. Sommigen beweren dat het
pas goed wordt als de vormgeving
weer de ondergeschikte rol krijgt
uit de tijd van Ed van Westerloo.
Anderen vinden dat het Journaal
juist meer in beelden moet gaan
denken. Voorstander van dat
laatste is bij voorbeeld oud-hoofd
redacteur Peter Brusse. "Er wordt
nog veel te veel verteld, terwijl de
kracht van beeldtaal moet worden
gebruikt. Nederland is zich nog
steeds niet genoeg bewust van de
symbolische waarde die beelden
kunnen hebben. Men moet visueel
gaan denken Reagan die over het
Rode Plein loopt zegt veel meer
over zijn veranderde houding ten
opzichte van de Sovjetunie, dan
een droge verhandeling. Die visue
le manier van denken mis ik overi
gens niet alleen bij het Journaal,
maar bij de hele Nederlandse tele
visie".