'Je houdt er een paar leuke ruikers aan over Vertrouwde kwaliteit Paul van Vliet Letterenfonds dreigt 8 ton subsidie mis te lopen Toon 'Knudde' van Driel krijgt Stripschapprijs Van WVC-strijd tegen de 'ontlezing' zijn auteurs de dupe 'Een Gat in de Lucht' 'Een Gat in de Lucht', one man show van en door Paul van Vliet, Muzikale begelei ding: John Eskes. Klaas van Dijk en Frans Span. Gezien op 30 juli in het Circusthea ter, Scheveningen. Aldaar nog de komen de weken (behalve op zondag en maan dag) te zien. Op 10,11 en 12 november en op 12 en 13 mei in de Leidse Schouwburg te zien. DEN HAAG Een rijke traditie getrouw heeft Paul van Vliet de ze weken wederom zijn intrek genomen in 'zijn vaste zomerre- sidentie'; Scheveingen. In het Circustheater brengt hij de eer ste officiële voorstellingen van zijn nieuwe programma 'Een Gat in de Lucht'. Na deze zomerserie hoopt hij met zijn zevende one man show nog twee seizoenen lang door Nederland en België te kunnen trekken. Dat is nogal wat, maar het blijkt toch steeds weer te kunnen omdat een groot publiek hem in de loop der jaren bijzonder is gaan waarderen. De één houdt vooral van zijn licht- poëtische liedjes, de ander kiest meer voor de komische types a la 'Bram van de Commune' en 'Ma joor Kees!. Zijn zorgvuldig opge bouwde programmaformule is daarop ook ditmaal weer afge stemd. 'Een gat in de Lucht' bevat dan ook weer een paar mooie liedjes. Zo valt er een loflied op de vrouw te beluisteren, en bezingt Van Vliet zijn optimitisch vertrou wen in een betere toekomst. 'Als wij niet meer geloven dat het kan: wie dan wel?' Dezelfde the matiek: klingt door in 'Jan Ta melijk'. Cynisch afstand hou dend gelooft Jan Tamelijk niet meer in wonderen. Van Vliet heeft zelfs zijn aloude 'De Zee' weer op het repertoire genomen, omdat het helaas actueler is dan ooit. De wat zorglijke ondertoon keert terug in een paar conféren ces. Pure grappenmakerij is er ook, bijvoorbeeld tijdens de le zing over 'Gastronomie Automa tiek' en wanneer hij in 'Wijs op reis' de tips behandelt ter voor koming van de bekende reison- gemakken. Paul van Vliet weet zo langza merhand wel, wat het publiek van hem verwacht. Ook in 'Een Gat in de Lucht' komt hij aan die verwachtingen tegemoet, zonder nadrukkelijk in herhalingen of pure voorspelbaarheden te ver vallen. Zonder meer is dat een grote prestatie. Zijn positie brengt natuurlijk met zich mee, dat hij zich geen missers meer kan veroorloven. In recente in terviews heeft Van Vliet dan ook verteld, hoe grondig hij door middel van leesvoorstellingen (onder de titel 'Paul in het klad') en oefenvoorstellingen een show opbouwt. Dat alles maakt dat de programma's van deze door gewinterde theaterman in elk ge val garant staan voor een avond stijlvol entertainment. Desondanks kun je soms nog uitschieters onderscheiden. De vorige show van Paul van Vliet ('Over Leven') bijvoorbeeld was zo'n uitschieter, doordat het een paar onvergetelijke nummers bevatte. Dat niveau evenaart 'Een Gat in de Lucht' eerlijk ge zegd niet, omdat maar een enkel nummer in je hoofd blijft han gen. Echt opmerkelijk is eigen lijk alleen de conférence van Koos, die tegen zijn zin naar een verkleedfeestje moet. Dit num mer zal (zoals ook Van Vliet zelf schijnt te verwachten) hoge ogen gaan gooien. Anton, de zwager van Koos, wordt 50 jaar, en meent daarom een 'leuk' ver kleedfeest te moeten geven. Koos vindt dat helemaal niet 'leuk' maar moet wel vopr zijn fatsoen, en overweegt nu in wel ke uitmonstering hij op het ver kleedfeest zal verschijnen. Naast de introductie van deze Koos keert trouwens de vertrouwde Benny weer uitgebreid terug. Deze onvervalste Hagenees is niet langer conciërge, maar nu als toneelmeester bij Paul van Vliet werkzaam. In die hoedanig heid zal hij ons een paar roddels over zijn nieuwe werkgever toe vertrouwen. Een belangrijk verschil met de twee vorige shows is echter dat ditmaal niet Ben van der Linden de muziek heeft gecomponeerd. Van der Linden had namelijk zo'n specifieke 'sound' voor de shows ontwikkeld. Vooral met een aantal synthesizers en com puters had hij een rijke orkestra le klankkleur weten te creëren. In dit programma tekent John Eskes voor de muzikale leiding en voor het merendeel van de composities. Eskes werkte ook al in vorige shows mee en zal daar door zeker beinvloed zijn. Toch beperken hij en zijn collega's zich tot een minder geprofileerde muzikale begeleiding dan we ge wend waren. 'Een gat in de Lucht' biedt der halve vertrouwde kwaliteit, maar helaas wat weinig opmer kelijke verrassingen. WIJNAND ZEILSTRA. Paul van Vliet: kennelijk op zijn gemak in 'Een Gat in de Lucht'. er tegen verzet, vond ik dat ik hem moest krijgen. Toen Gerrit dejager hem vorig jaar ontving dacht ik 'Waar is dit voor?' Want hij was in derdaad ook aan de beurt. We ko men allemaal aan de beurt, maar met de volgorde ervan was ik het niet eens". Vier strips maakt hij per dag voor het Algemeen Dagblad, waar in hij met zijn FC Knudde (debuut 1973) enorm populair werd. En een dubbele strip voor De Telegraaf. Bijzonderheid is zeker dat Toon van Driel tegenwoordig zijn eigen strips uitgeeft: Land Productions. Zijn vrouw Jolanda kleurt Toons strips, Raymond Nicholson 'inkt' de tekeningen. Vind je tekenaars zo labiel? "Ja. Vanuit het instabiele maak je nog wel eens mooie dingen. Ik geloof inderdaad datje mensen die 'zeker weten' überhaupt in het da gelijks leven moet mijden. Maar mensen die werken vanuit het on zekere, van de hak op de tak sprin gen en dus inconsequent zijn, ma ken iets moois. Absoluut. Ik geloof dat een hoop mensen die creatief bezig zijn chaotisch denken, een zig-zag-beleid voeren. Je moet een beetje in de war zijn. Heb je het in je dan moetje nog maar afwachten of een ander dat ook vindt. Het is een aaneenschakeling van mallig heid". "Ik heb nooit het idee gehad te kenaar te worden. Tot nu toe was mijn leven een aaneenschakeling van misverstanden, van een hele boel beroepen die niet doorgingen. Uiteindelijk heb ik een tijdje vast werk gehad bij de KLM ajs hof meester kortverband. Toen dat was afgelopen wist ik het helemaal niet meer. Ik ga maar doen waar ik zin in heb, dacht ik. Poppetjes teke nen. Vergelijkingsmateriaal had ik niet". Knudde werd geboren. "Vanuit een ongelooflijk simpele techniek, een anti-techniek, ben ik gedroch ten gaan maken die mensen toen leuk vonden. Er waren er die zei den dat ze met de mond getekend waren. Daar heb ik mee leren le ven. Anderen zeiden: hij kan niet alleen leuk verzinnen, maar de poppetjes ook goed laten acteren. Zo heb ik stromen van mensen over me heengekregen die allemaal iets vonden". "In het verleden ging die Strip schapprijs voornamelijk mijn neus voorbij omdat ik toch niet voldeed aan kwaliteitsnormen van de oude school. Ik heb dus baanbrekend werk verricht vanuit mijn onbenul. Ik kon niet anders, want ik heb nooit een opleiding gehad, deed maar wat". Lachend: "Dan verricht je altijd baanbrekend werk. Je bent dan gauw authentiek omdat je niet weet hoe je moet tekenen, maar je hebt er wel een zekere kijk op. In derdaad denk ik dat ik vergelijk baar ben met Schulz van Peanuts. De Amerikaanse stijl. Daar ben ik in de loop der jaren redelijk bedre ven in geraakt. Ik voel geen ver wantschap met andere stripteke naars, omdat ik meer verwant schap voel met journalisten. Ik maak het liefst korte grappen, kwak mijn tekeningen eruit op ge voel". Naar zijn mening heeft de Avro- televisie met zijn grap 'Tikkie trug', waar zo'n honderd filmpjes van zijn gemaakt, belangrijk bijgedra gen aan zijn succes. Hij kondigt aan dat zijn strip Knudde een revi val zal beleven in Panorama. In het recente verleden heeft hij namelijk problemen gehad met zijn uitgever Vrijbuiter. Aan die uitgever had hij namelijk zijn rechten op Knudde verkocht. Toen Toon ontdekte dat zijn strip een enorm succes was ge worden, wilde hij die rechten te rug. De uitgever weigerde. Er wer den drie gedingen gevoerd. Dat le verde voor Toon in elk geval op dat hij het recht op voorpublikatie van Knudde mocht blijven uitoefenen. In de toekomst wil hij zijn strip ook gebundeld gaan uitgeven. De juri dische mogelijkheid of onmoge lijkheid ervan zal, wanneer zijn voormalige uitgever daar protest tegen aantekent, bij de rechter blij ken. André van Duin Een andere successtory is de strip André van Duin, die hij begon in het omroepblad van Veronica. De Nederlandse komiek die hij erg bewondert. "Ik ben met knikkende knieën naar hem toegegaan. Zei hem geen grote uitgever te zijn, maar dat ik met mijn vrouw zo'n bedrijf was begonnen. 'Ik wil pagi na's over u maken, waarbij u ge woon een eigen leven leidt'. André vond het prachtig. Zijn managers - heel vriendelijke mensen - vonden het ook goed. Dat geluk hadden we. Toen de strip eenmaal liep, vroeg ik me af of ik wel leuk bleef'. "Veronica hebben we overleefd, zoals ik het altijd noem. Ik geloof dat ik in stripland een uitzondering ben. Ik wil veel laten zien, dat zal wel weer een roep om erkenning zijn. Ik weet het zelf niet, maar als ik er geen blad voor zou hebben, zou ik als een razende gaan schilde ren. Waarom iemand zo'n prestatie drang heeft, weet ik niet. Ik móet. Fantastisch leuk werk vind ik het. Je tekent maar wat, gewoon aan de huistafel. Daar hoef ik echt niet voor weg". In de Serie Meesterpianisten 1988/1989 in het Amsterdamse Concertgebouw zijn elf pianisten gecontracteerd. Achtereenvolgens zullen .concerten verzorgen: Bruno Leonardo Gelber (23 oktober), Ivo Pogorelich (20 november), Horacio Gutierrez (11 december), Zoltan Kocsis (8 januari), Shura Cherkass- ky (12 februari), Bella Davidovich (26 februari), Katia en Marielle La- beque (2 april), Alfred Brendel (16 april), Radu Lupu (7 mei) en Mur ray Perahia (21 mei) Bij Van Gendt Book Auctions aan de Keizersgracht in Amster dam komt op 27 en 28 september een grote collectie brieven, hand schriften en pamfletten onder de veilinghamer. Zo wordt een parti culiere verzameling brieven van en aan Simon Vestdijk aangeboden. Verder is er correspondentie van onder anderen de schilders Ch. Leickert, Jan Sluyters en Jozef Is- raëls. Ook worden 1250 originele pamfletten geveild betreffende stadhouder-koning Willem III en zijn vrouw Mary. Deze vlugschrif ten geven een duidelijk beeld van de politieke en sociale verhoudin gen in hun tijd, aldus het veiling huis. Tenslotte is er zogenoemde exil- literatuur van emigranten die se dert de machtsovername van Hit- Ier de gang van zaken kritisch volg den en in eigen land niet vrij moch ten publiceren voor, tijdens en na de oorlog (1933-1947). De kijkdagen zijn op 23, 24 en 25 september. "Ik heb ze natuurlijk allemaal verwenst. Ik zou die prijs niet kun nen nemen, een ontzettend dank baar gegeven. Maar het is een bui tengewoon hypocriete instelling waar ik maar voor uitkom. Al had ik 'm al tien jaar geleden moeten hebben". De tekenaars in de jury waren Dick Matena en Gerrit de Jager. Een tweetal voor wie hij overigens groot respect heeft. "Er zijn in het verleden tekenaars geweest met wie ik altijd ruzie kreeg, van wie ik vond dat zij het niet goed deden. Zo is er een hoop ruzie ontstaan, waar bij ik me niet populair heb ge maakt. Het was voor mij een ver rassing, want ik dacht dat Joost Swarte aan de beurt was. Die stond op de lijst. Nooit heb ik begrepen wat die met strips te maken had. Behalve dan zijn grafische standjes en zo". Tweeslachtigheid "Ik vind het goed, onderga het gelaten, moet ik eerlijk bekennen. Stuk ben ik er niet van, er niet blij mee. Schuringa van het Stripschap zei: 'We hebben besloten aan jou de prijs uit te keren, maar in gods naam, ga het niemand vertellen'. Dus mijn vrouw zegt: 'Dit is je kans om hem te weigeren, want dat heb je jarenlang geroepen'. En nou wil ik het allemaal meemaken, hè? Dan krijg je die ontiegelijke twee slachtigheid. Jarenlang heb ik me door Frans Keijsper AMSTERDAM - Door een ver schillende interpretatie van de eind vorig jaar door de Tweede Kamer aangenomen 'motie Nuis' dreigt het Fonds voor de Letteren een subsidie mis te lo pen van acht ton. Hierover is een conflict ontstaan tussen het Fonds voor de Letteren en het ministerie van WVC. door Gerlof Leistra In de motie Nuis werd minister Brinkman verzocht de structurele achterstand bij het Fonds voor de Letteren op te heffen door jaarlijks vier ton extra beschikbaar te stel len. Het Fonds voor de Letteren is er steeds van uitgaan dat men dit geld met ingang van dit jaar zou krijgen. Volgens Peter Berger, hoofd van de afdeling Letteren van WVC, wordt de aanvullende Gubsi- die echter pas in 1991 structureel. Bij wijze van tegemoetkoming krijgt het Fonds in 1989 en 1990 jaarlijks twee ton extra. Directe uitvoering van de motie Nuis is volgens Berger onmogelijk. "Dan hadden ze maar een dekking moeten geven. Het gat is inderdaad acht ton, maar dat geld is er dom weg niet. Daar zal het Fonds toch mee moeten leren leven. Het nieu we Kunstenplan voorziet in forse verschuivingen binnen de kun stenbegroting. maar dat duurt wel even. Eerst krijgen we natuurlijk allerlei arob-procedures. Die moe ten we afwachten voor we ook maar iets kunnen beginnen". D66-kamerlid Aad Nuis bestrijdt de versie van Berger. "Wij hebben wel degelijk een mogelijke dek king gegeven. Maar het is heel dui delijk: als in september bij de be grotingsbehandeling blijkt dat de minister een andere interpretatie aan onze motie heeft gegeven, is dat het moment om hem op de vin gers te tikken. Dan is hij de klos. Döt pikt de Kamer niet. Er is na tuurlijk best geld, maar de minister moet gewoon naar de Kamer luis teren en niet al het geld willen be steden aan een klassiekenreeks en leesbevordering. Dat geld moet je niet uit de kunstenbegroting halen. Dat is een taak van Onderwijs of Sociaal-Cultureel werk". *Het Fonds voor de Letteren krijgt nu een jaarlijkse subsidie van 3,8 miljoen gulden en is daar mee de grootste gesubsidieerde li teraire organisatie. Zonder de aan vullende subsidie komt men in de problemen. "Het is zelfs de vraag of die vier ton extra per jaar wel ge noeg is," zegt secretaris Sylvia Dornseiffer. "Voor een werkelijk goed beleid hebben we een paar miljoen extra nodig. Dat zal in sep tember ook wel blijken uit onze nieuwe beleidsnota". Het Fonds voor de Letteren ver strekt werkbeurzen, debutanten beurzen, aanvullende honoraria voor onder meer vertalingen en li teraire tijdschriftpublicaties, reis beurzen en opdrachten. De 'harde kern' bestaat uit 100 vertalers en 175 auteurs. Ook bij het Fonds loopt men niet over van enthou siasme voor de plannen van de mi nister. "Met die klassiekenreeks en sterke nadruk op leesbevordering lijkt hij te kiezen voor een boekbe- leid in plaats van voor een auteurs- beleid". lijkt hij te kiezen voor een boekbe- leid in plaats van voor een auteurs- beleid". "Klopt," zegt Peter Berger. "Dat wordt ook de kern van de letteren- nota die in augustus verschijnt. Je kunt je niet onttrekken aan wat er in het boekenvak gebeurt. Als we niets doen, duvelt de boekenmarkt binnen acht jaar in elkaar. Daar moeten we nu al maatregelen tegen nemen. De 'ontlezing' is schrikba rend. Misschien tien procent van de bevolking leest nog. Eigenlijk mag ik dat niet zeggen, maar het onderwijs in Nederland is natuur lijk ook verschrikkelijk slecht. Leesbevordering is helaas bittere noodzaak". Er wordt al jaren met smart ge wacht op een letterennota. Waarom heeft die zo lang op zich laten wachten? Berger: "Ja kijk, mijn nota is geen vodje. Anders had ik wel in veertien dagen met mijn lin kerhand iets op papier gezet. Er staat nogal wat in. Zo heb ik gepro beerd een legitimering voor het be leid te geven en heb ik het kwali teitscriterium eens uitgespit. Het is een werkstuk van tweehonderd pa gina's geworden". Nuis: "Ik ben benieuwd. Maar ik verwacht niet dat Berger met zijn nota plotseling de sluizen van het inzicht zal openen. In één ding heeft hij wel gelijk: we willen te veel voor te weinig geld. Nederland is een uitbundig land geworden. Vroeger zaten we allemaal thuis met een boekje, een strijkje en een schilderijtje aan de muur. Nu moe ten we allemaal zo nodig de straat op voor allerlei grote spektakels. En dat geld moet toch ergens van daan komen?!" JERUZALEM - De populaire Spaanse zanger Julio Iglesias heeft het af gelopen weekeinde in Israël doorgebracht om er twee concerten te geven. Iglesias bezocht o.m. de klaagmuur in Jeruzalem, waar hij het kennelijk goed kon vinden met een aantal orthodoxe joden. (foto ap> BADHOEVEDORP - "Het is gek dat tekenaars aan teke naars prijzen gaan geven. La- bielen die andere labielen een prijsje toekennen. Het komt mijn neus uit. Je houdt er een paar leuke ruikers aan over. Je ziet het. En de telefoon staat roodgloeiend". Striptekenaar Toon van Driel: "Vanuit het onzekere maak je nog wel eens mooie dingen". Toon van Driel (1945) heeft de Stripschapprijs '88 gekregen voor 'zijn hele oeuvre. Het gesprek in zijn huis in Badhoevedorp wordt enige keren onderbroken wanneer er weer een enorme kleurige struik richting Toons voordeur komt aan gewandeld. De zoveelste geurige felicitatie voor de schepper van Knudde, de strip André van Duin, De Stamgasten, De Liefhebbers, Hullie, Rokus, De Kanjers. "Als er nog een paar fanatici zijn die kri tiek hebben, zijn die na de prijs nu ook verstomd. Deze heeft een krankjoreme bijwerking. Je krijgt een soort label aan je reet hangen, een Keurmerk van Huisvrouwen. Je wordt bijgezet in een mausole um, ineens sta je in de Eregalerij

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 16