Werkvakantie in Hongarije 'Onbenullig voorval9 werd begin van lange weg GEESTELIJK LEVEN ZATERDAG 30 JULI 193{| 'Best leuk om iemand zo te helpen' £GPD) Westlandse jongeren, in leeftijd variërend van 17 tot 23 jaar, verblijven deze weken in de Hon gaarse plaats Enying bij het Bala- tonmeer, waar zij de bovenverdie ping van een kerk helpen verbou wen tot opvangruimte voor de jeugd. Bij dit karwei wordt de groep met bouwvakkers en scholieren - geassisteerd door Hongaarse leeftijdgenoten. Het projekt gaat uit van tien gerefor meerde kerken in het Westland. Cees Ridder uit De Lier. wiens 19- jarige zoon Nico, leerling-timmer man, de reis ook meemaakt, was eerder dit jaar namens deze tien in Hongarije om zich op de hoogte te stellen van de kerkelijke situatie. De betrekkingen tussen Honga rije en Nederland bestaan kerkelijk al heel lang. Predikanten uit dit Oosteuropese land studeerden al in de achttiende eeuw aan Nederland se universiteiten. Scheidingen hebben zich in de Hongaarse calvi nistische kerk niet voorgedaan, zo dat men deze zowel 'hervormd' als 'gereformeerd' kan noemen. Van daar ook dat het Werelddiakonaat van de Hervormde Kerk en de Ge reformeerde Kerken al jaren geza menlijk hulp bieden aan de ene protestantse kerk in dit land, waar de communisten in 1948 de macht aan zich trokken. Opener In 1956 kwamen de Hongaren in opstand tegen dit regime, maar de Russen sloegen de revolte bloedig neer. Het volk werd jarenlang in een ijzeren greep gehouden. Maar in de jaren 70 kwam daarin heel langzaam verandering. En nu ge nieten de Hongaren weer veel meer vrijheid. Ook voor de kerken, in clusief de Rooms-Katholieke, is een betere tijd aangebroken. "Vroeger gebeurde de kerkelijke hulp vanuit Nederland erg stil om dat die niet zo gewenst was. De mo gelijkheden om met de Hongaarse kerk een goede relatie te hebben zijn nu veel groter. Alles is een stuk opener geworden". Zei een woord voerder van het Dienstencentrum van de Gereformeerde Kerken in Leusden. De hulp van het Werelddiako naat richt zich vooral op lectuur, zowel voor predikanten als 'gewo ne' gemeenteleden. "Er worden al lerlei boeken, theologische werken maar ook boekjes voor catechese, in het Hongaars vertaald. Tegen woordig wordt die lectuur vaak in het land zelf gedrukt. Maar daar voor ontbreekt meestal het geld bij de Hongaarse kerk". Het hervormde en gereformeer de Werelddiakonaat trekken jaar lijks elk f 450.000 uit voor hulp aan landen in Oost-Europa. "Voor Roe menië bijvoorbeeld ligt die hulp weer heel anders. Daar gaan vooral medicijnen en voedsel naartoe". Naast het landelijke Wereld diakonaat zijn ook verscheidene kerkelijke gemeenten actief voor de Hongaarse kerk. Het Westland bijvoorbeeld, waar al tientallen ja ren hechte banden bestaan met Hongaarse geloofsgenoten. Regel matig wordt geld ingezameld voor Hongaarse gemeenten die het niet breed hebben. Maar daar blijft het niet bij. Westlanders steken nu let terlijk de handen uit de mouwen om een Hongaarse gemeente te helpen aan een dringend noodza kelijke voorziening. Mankracht "Je wilt persoonlijk weieens zien wat er met het geld gebeurt", zo motiveerde de bouwkundige Cees Ridder zijn bezoek. Bij dat bezoek kwam hij in contact met een Hon gaarse dominee die een verhaal deed over zijn kerkgebouw. Het werd Ridder al gauw duidelijk dat er hulp moest komen. "De domi nee had de banken op de gaanderij al gesloopt en de vloeren vlak ge maakt. Maar hij had geen geld voor bouwmaterialen en ook ontbrak 't hem aan mankracht. Hij vertelde dat hij van die ruimte een jeugdver- blijf wilde maken voor catechisa ties en andere activiteiten. Van ons heeft hij toen geld gekregen om de eerste bouwmaterialen te kopen". Terug in De Lier vond Ridder een aantal jongeren spontaan be reid de Hongaarse predikant daad werkelijk te helpen. Drie oudere begeleiders zijn met de groep mee gegaan. De klus moet in een paar weken zijn geklaard. Misschien kan er nog een uitstapje naar de hoofdstad Boedapest vanaf. Pieter-Jan Buitelaar (19) uit De Lier: "Voor mij is deze reis ook een beetje avontuur. Je moet het zien als een werkvakantie Bij het ge zelschap is ook Astrid Poortinga (21). "Ze wilden graag dat ik mee zou gaan. Er moet een heleboel worden schoongemaakt". En Nico Ridder: "Het is best leuk om op de- iemand te helpen". Ze gaan meestal gescheiden we gen en houden elkaar op de hoog te van wat re meemaken aan lief en leed. Willem Barnard. dichter van kerkliederen (Liedboek), vroeger hervormd predikant, en zijn vrouw. Hij ging over naar de Oud-Katholieke Kerk, zij bleef hervormd. In 'De Oud-Katholiek' doet Barnard (67) een poging tot verantwoording. "Het is eigenlijk al begonnen in 1949. Wij waren voor het eerst in Engeland en bewogen er ons, ietwat onhandig, in een goed an glicaans milieu. Daar werden ge tijden gebeden, de liturgie werd er gevierd, met hart en ziel, met hand en tand". "Ik was een protestantse jon gen van Nederlandse snit, stijf in de gewrichten, gewend aan zit ten en luisteren. Een meisje uit ons Hollandse gezelschap, net zo protestants als ik, deed niet zo moeilijk. Ze zag dat alle anderen knielden bij het Onze Vader, en voegde zich spontaan in het ge heel. Zij zonk op haar knieën en bad hoorbaar en zichtbaar. Ik voelde me buitengesloten, aar zelde een seconde en gaf mé over. Een onbenullig voorval Maar het begin van een lange weg. Ik had me. naar later blijken zou, voorgoed overgegeven.. Ik had in principe gecapituleerd". In die tijd heeft Barnard bij de Oud-Katholieke Kerk op de stoep gestaan, "op zoek naar een Nederlandse weerklank van die ervaringen overzee". Maar de be zieling van die artistiek bevlogen anglo-katholieken vond hij daar toch niet. Trouwens, hij kon spoedig opnieuw en nu voor langere tijd naar Engeland. Dat was in 1956. Toen is ook langzaamaan het plan gerijpt om ergens in een Amsterdamse kerk met een 'aan loopgemeente' te beginnen, niet in een gevestigde parochie, maar een nieuw, binnen het Neder lands protestantisme nog onge hoord begin. "Wekelijks zouden wij de Tafeldienst vieren". De hervormde gemeente van Am sterdam gaf hem die gelegenheid en het experiment slaagde, al thans daar. In 1962 werd Willem Barnard predikant in Rozendaal bij Arn hem. Daar vond hij een voe dingsbodem voor weer zo'n 'aan loopgemeente'. "Wat wij daar probeerden is wijd en zijd be kend geworden, tot in Vlaande ren en in de Romana toe". Toen hij om redenen van gezondheid het voorgangersambt moest neerleggen en als ambteloos kerkganger ei'gens weer moest zien thuis te raken, merkte hij pas "hoe ongewoon alles waar aan wij gewend waren nog altijd is in de kerken van de Reforma tie". "Jarenlang was rk mijn eigen gang gegaan. Dankzij de slordige structuur van de Hervormde Kerk kon dat. Mijn enige grens was het elastische begrip van mijn welwillende gemeente. Ik heb haar tolerantie vaak op de proef gesteld. Er stak nooit een storm op. Maar buiten die Ro- zendaalse hemelstreek bleek het klimaat vrij guur. Wij voelden ons als mensen die uit een warm land noodgedwongen repatri- "Zülk zingen als wij in Ro zendaal deden heb ik nooit meer in een gemeente meegemaakt, met die eindeloze variëteit van teksten, met stem en tegenstem, in wissel- en beurtzang en zelfs in veelstemmige canonzang. En zülk 'Schriftwerk' heb ik ook nergens meer gevonden. Wel goede preken, hier en daar, maar niet dat spannende spel van Schriftvertolking. waarbij gebe den uit de psalm voortspruiten en de uitleg als bindweefsel met de voorlezing verbonden wordt, zodanig dat de Schrift zichzelf gaat verklaren. Ik vind het zo saai: altijd eerst een stukje lezing en dan nog een stukje en dan nog een stukje....en dan een preek. Maar ik besef dat dit nu eenmaal zo gebruikelijk is en waarschijn lijk de verstandigste methode". Na zijn vertrek uit Rozendaal vond Willem Barnard in Utrechts oud-katholieke kerk een schatbewaarster "die al deze kostbaarheden van symboliek en ritueel en oud-christelijke veelzeggendheid niét had afge schaft en niet had ingeruild voor intussen lang verouderde nieu wigheden uit de zestiende tot en met de twintigste eeuw". De communie grijpt hem vaak zo aan, dat hij denkt: nu is alles goed, nu pas geloof ik. "En ik ge loof als een jonge vogel, de vogel uit psalm 84. door mijn mond open te doen. Ik doe mijn mond open en het Woord wordt mij op de tong gelegd, als Brood. Tien tallen jaren heb ik gesproken, het Woord Gods in de mond ge nomen, pratende. Nu mag het zó. Het Woord op de tong, de zegen op het hoofd". De bisschop legde hem bij zijn toetreding de han den op. Soms vragen welmenende hem: is die Oud-Katho lieke Kerk niet te klein? Dan ant woordt Willem Barnard steeds: "Ja, dat is waar, maar iedere kerk die kleiner is dan de hele kerk is te klein". Maria Bij het lezen van de pauselij ke brief over 'de moeder van de Verlosser' (ter gelegenheid van het Mariajaar) heeft Bruno van der Made. schrijver in het tijd schrift 'Nederlands Religieuzen', meermalen gedacht: wat wordt het toch allemaal moeilijk en in gewikkeld gemaakt om het toch maar heel mooi te maken. Tegen het eind van het Mariajaar mij mert hij wat na over de vraag hoe men in 1988 aankijkt tegen 'Ma- "Persoonlijk heb ik nogal eens het gevoel gehad dat veel vernuf tige beschouwingen over Maria mijn relatie tot haar eerder in de weg stonden dan verder hielpen Natuurlijk kunnen over Maria veel verheven dingen worden ge zegd, maar als wij tot grote hoog- WILLEM BAR NARD ...buiten Rozen daal vrij guur... te zijn gestegen kan het gezond zijn weer eens omlaag te gaan en te zeggen: Maria was een mens. doodgewoon een mens, zoals wij, voor honderd procent". De religieus Van der Made vindt in de brief van de pa.us een 'wirwar van beelden', waarmee hij geen raad weet. "Het zal alle maal wel waar zijn en heel diep doordacht, maar ik word er niet warm of koud van. Ik krijg het gevoel veel overbodige verpak king te moeten weghalen vóór ik iets vind dat me echt aanspreekt. Waarom loopt men in dergelijke stukken zo weg van het gewoon menselijke om te vluchten in al lerlei abstrakte en ingewikkelde bespiegelingen9" "De pauselijke beschouwin gen mogen gezien worden als ui tingen van liefde en eerbied, geen kwaad woord erover, maar er komt, voor mij tenminste, een verzadigingspunt, waarbij ik denk: waar is de échte Maria, de vrouw die door de straten van Nazareth liep, haar huis schoon maakte en de kleren van Jozef en Jezus waste, de Maria die haar kind troostte als het gevallen was en die ging kijken hoe de zieke buurvrouw het maakte? Die Ma ria is me eigenlijk veel dierbaar der. Uit liefde en eerbied kan ik haar overladen met eretitels, schilderen als de allerschoonste koningin, maar ik moet dan wel oppassen dat ik degene die ik zo hoog vereer niet juist heel ver van mij wegschuif en onbereik baar maak". Van der Made noemt dat 'ge vaarlijke eerbied', omdat er af stand door geschapen wordt. "Wat eindeloos ver verwijderd is. daagt niet meer uit. Daar kan ik toch niet aan tippen". Ook de jonge kerk zette Maria niet op een troon. "Nergens wordt ver teld, dat de apostelen haar in moeilijke zaken om raad vroe gen. Nergens blijkt dat ze op de voorgrond trad. In menig opzicht moet zij tot haar dood een onop vallende vrouw zijn gebleven, waarmee niet is gezegd dat ze on belangrijk was". "Maria was een gelovige vrouw. Maar haar geloof was, net als het onze, vaak een weg door het donker. Wie onbevangen het evangelie leest, krijgt de indruk dat zij ook vragen had bij het openbaar optreden van Jezus. Vragen, angsten, geen weg meer zien, zich van God verlaten voe len. Als Jezus zelf dit alles ge kend heeft, zou dan het geloofs leven van Maria rimpelloos zijn verlopen?" Er is een tekst uit de vijfde eeuw waarin Maria haar kind vraagt: Wat zal ik voor je doen? Zal ik je voeden uit mijn borst of zal ik je eren als God? Zal ik voor je zorgen als een moeder of zal ik je dienen als dienares? Zal ik je in de armen nemen als een kind of zal ik tot je bidden als tot God? Bruno van der Made: "Hebben wij Maria niet dikwijls het ver keerde antwoord laten geven?" Belachelijk Dominee Mary An Bezemer (31), garnizoenspredikante van Den Haag en van de marechaus see in Zuid-Holland, draagt de geestelijke zorg voor ongeveer 5000 beroepsmilitairen en 1000 dienstplichtigen. "Nou, die zie ik niet allemaal, hoor. Er is een vas te kern die je geregeld ziet. Bo vendien deel ik het werk met de aalmoezenier". Renate van dei- Zee van het hervormde blad Woord en Dienstsprak met haar. "In principe is dit aantal bela chelijk groot. Je kunt alleen zor gen dat ie hun werk goed kent. zodat je. als er iets is. weet in wel ke sfeer de dingen gebeuren. De dominee thuis weet meestal maar weinig van het leger af en daarom komen veel militairen, hoewel ze thuis een dominee hebben, ook nog naar mij toe". Mary Bezemer komt zelden mensen met gewetensbezwaren tegen. "In de bijna driejaar dat ik hier werk heb ik dat maar twee of drie keer gehad. De beroeps heb ben vantevoren al over die din gen nagedacht en de dienstplich tigen zien hier in Den Haag niet zoveel wapens. Zë hebben meestal administratieve functies en kunnen gewetensbezwaren gemakkelijk wegschuiven". In de geestelijke verzorgings uren praat ds. Bezemer over ge loof en christendom. "Dat zijn geen godsdienstlessen, maar rustpunten met uitwisseling van gedachten. Elk onderwerp kan daar aan de orde komen. Ieders opvatting en geloof mag erin doorklinken, zo ook mijn idea len. Ik vertel over hindoeisme en islam omdat er ook mensen uit die richting in het leger zijn. Zo kunnen we met elkaar in gesprek komen en voelen die mensen zich erkend en gerespecteerd". Alles wat landmacht is in deze buurt kan op bezoek van Mary Bezemer rekenen. Ze doet ook ziekenbezoek, maar kan omdat het zo'n groot gebied is niet naar alle mensen gaan. Zij stuurt dan een kaart en waarschuwt de do minee in de buurt. Soms heeft ze een doop .of huwelijk en preken doet ze ook af en toe. "Op oefe ningen heb je soms maar vier mensen in de tent. een andere keer veertig of tachtig. En alles zonder microfoon". Met de marechaussee gaat ze wel mee als er aanhoudingen moeten gebeuren. "Ik bezoek ook vaak mensen in de cellen. Datje er bent, geeft zo-iemand al even een verzetje; dan mag hij z'n cel uit. En geloof me, zo'n kleine politiecel is.helemaal niet leuk". En dan leidt Mary An Bezemer ook nog conferenties. "Een rust punt voor de militairen. Een paar dagen ontspannen met elkaar omgaan, dingen leren over jezelf en anderen, spelletjes doen, films kijken, lekker eten. Zo le ren de mensen elkaar goed ken- S. J. DE GROOT LEIDEN. Herv. Gem. Hoogl. kerk 10 ds. Kool stra, gez. dienst, 11.45 studentenekklesia: Marekerk 10 dr. Meijers, 5 ds. Middelkoop, Babyloniënbroek; Maranathak. (L. Morsweg) 10 ds. Boswijk, Lisse; Oecumenische geloofs gemeenschap De Regenboog (Merenwijk) 10 ds. De Mey-Meulendi|k; Bethlehemkerk (Drift- str.) 10 hr, J. Henzen sr.. Leiderdorp, gez dienst: Bevri|dingsk. (Montgomerystr.) 10 kand. A H. Drost. 5 ds Koolstra; Vredesk (Burggravenl.) 10 dr. v.d. Zwaan; Waalse kerk (Breestr.) geen dienst; 'Stevenshof (geb. 'Dijkhof j 10 kand. mevr. S. P. Vermeer. Acad. Ziekenhuis 9 rk. dienst, 10.15 ds. v, 't Hof; Diakonessenhuis elke zal. 10.30 rk. dienst, morgen 10.30 ds. v. Achterberg. Geref. Kerk Vredeskerk zie herv. gem.; Petrak. (Surina- mestr.) zie Bethl.kerk Driftstr.; Oude Vest zie Hoogl.kerk; Maranathak. zie herv. gem.; Be- vrijdingsk. zie herv. gem., bejaardenhuis Groenhoven 10 hr. J. Henzen jr. Geref. K. Vrijg. (Herengr.) 10 en 5. Chr. Geref K. (Steenschuur) 9.30 leesdiensl, 5.30 ds. Buys, Alblasserdam. Geref. Gem. (N. Rijn) 10 en 4.30. Geref. Gem. in Ned. (Bethlehemkerk Driftstr.) 11.30 en 5.30 Evang.-Luth. Gem. (Hoogl. Kerkgr.) 10.15 ds Mosterl. Doops- gez.-Remonstr Gem. (Lokhorstk. Pieters- kerkstr.) 10 mevr. ds. C. Philipse. Baptisten gemeente (Petrakerk Surinamestr.) 10 hr. H. Tieleman Evang. Gemeenschap (Middelste- gr. 3) 9 evang. A. Jansen, 10.30 evang. T Korft. Evangeliecentrum-Pinksterbew. (Bethlehemskerk Lammermarkt) 10 evang. J. Zijlstra, wo. 8 gebedsdienst. Pinkstergem. (O. Vest 13) 10 hr. J. Eikerbout. Leger des Heils (hoek Vestestr./Groenesteeg) 10 en 5. Nieuw-Apost Kerk (H Rijnd. 24): 9 30 en 4, wo. 8. Zevendedag-adventisten ('De Ontmoe ting'. Noordhofland V.schoten) elke zat. 10 tot 11 bijbelstudie. 11 tot 12 predikatie. Chnsteli|- ke Wetenschap (Steensch. 6) 10 30. Kerk van J. Chr v.d. Heiligen der L. Dagen (Brahmsl.) 9.30. 10.30 en 11.20. Oud-Kath. K. (Zoeterw- singel) zo. 10. Rooms-Kath. K. Haagweg zat. 7, zo. 10 30; Herensingel zat. 7, zo 9.30 en 11, Riindijk (Leiden-Stevenshof) zat 7, zo. 9.30; Steenschuur zat, 7. zo. 8.30, 10, 11.30, 6 en 7 (lof); Boshuizerkade zat. 7, zo. 9.30 en 11Lammenschansweg zat. 7, zo. 9 en 10.30; Haarl.straat zal. 7, zo. 10.30 en 12.15; Meren- wijk zie herv. gem.; H. Rijndijk (zie Zoeterwou- ABBENES: Herv. Gem. 9 30 ds. Wijngaar den. AARLANDERVEEN Herv. Gem. zie geref kerk. Geref. Kerk 9.30 ds P de Bruyn, O geest. 6.30 ds. P Wamelink. Noordwijk Chr. Geref. Kerk 9.30 leesdienst. 4 ds. Breman. Mijdrecht. Rk Kerk zat 7. zo. 10.30 ALPHEN AAN DEN RIJN: Herv Gem. Ad- ventskerk 9.30 de. Lourens, Steggerda, 6.30 ds. Jonkman; Kruiskerk 9.30 ds. F. J. Boer; Opstandingskerk 9.30 ds. B. Knotlnerus, Baarn; G. Herderkerk 9 ds. Verheul; De Bron 10.30 en 6.30 ds. Verheul; Oudshoornse kerk 10 ds. Ter Bals; Sionskerk (Meteoorlaan) 9.30 ds. Vermaal, Vlaardihgen, 6.30 ds. De Jong, Leiden. Geref. Kerk Mar.kerk 9.30 ds. v.d. Haagen, Leidschendam; Salv.kerk 9.30 ds. Jonkman, 6.30 ds. v.d. Wal, Houten. Geref. K. Vrijg. (school Bospark, Beatrixl. 4) 9.30 en 5. Ned. Geref. Kerk (school Willemstr.) 9.30 br. R. Scholma, 4 30 br. M. Woensdregt. Chr. Ge ref Kerk (Grijpensteinstr.) 9 30 leesdienst. 2.30 ds. De Romph Oud-Geref. Gem (Hooftstr. 240) 9.30 en 4 Bapt.gem. (Molen- werfstr. 1) 10 en 6.30 ds Koekkoek, Bapt- gem. Noord (school Kalkovenw. 62) 10 ds. W. Veenstra. Volle-evang.gem. ('De Ark', Pr. Hendrikstr. 54) 10. Pinkstergem. 'Het Licht' (Morgenstersch. Briljantstr. 1) zo. 10. Chris tengemeente 'De Hoeksteen' (geb. 'Bethel', hoek Emmalaan) zo. 10. Leger des H. (Zon neweg 3) 10 en 5. Remonstr. Gem. (Van Man- dersloostr. 36) 10 ds. T. Siccama. Rk Kerk Bonifaciusk zat. 7, zo. 9.45 en 11.30; Piusk. zat. 7. zo. 9 en 10.30; De Bron zat. 7. zo 10 BENTHUIZEN Herv Gem. 9 30 ds Ko- revaar. R.dam, 6 ds. Jongkind. Brandwijk Ge ref. /Herv. Gem. (geb. 'De Hoeksteen', Sch- weitzerstr -Bernhardstr.) 10 dr. C. Klapwijk. Den Haag. Geref. Gem. 9.30 en 6. BODEGRAVEN. Herv. Gem Dorpskerk 9.30 ds. Maalpad, Schipluiden, 6.30 ds. Wieman; Salv.kerk 9.30 ds. v. Delen, Veenendaal, 6.30 ds. Tertouw. R.dam: Bethl.kerk (Nieuwerbruq) 9.30 ds. v. Slooten. Putten, 6.30 ds. v Delen Geref. Kerk 9.30 hr. Th. Delleman. Gouda, 6.30 ds. H. de Jong, Tienhoven. Geref. Gem. (Stationsweg 17) 10 en 6.30. Evang-Luth Gem 9 ds. C. Visser. Utrecht. BOSKOOP Herv Gem Dorpskerk 9.30 ds. Holst. Voorburg, zie ook geref. kerk; De Stek 9.30 ds. v. 't Hoff. Geref. Kerk 9.30 ds. Dron- kerl. Gouda, 6.30 kand. D. Rodenburg, Kat wijk aan Zee. Chr. Geref. Kerk 9.30 ds. J. de Jong, Veenendaal, 5 ouderling C. Hagesteijn. Geref. Gem. 9.30 en 6 ds. G Kuijt Volle Evang.gemeente 'Bethel' (Burg. Colijnstr. 83) 9.30 br. D. van Steenis, di. 8 bijbelstudie. HAZERSWOUDE Herv. Gem. 9.30 kand. J Muldery, Bergschenhoek, 6.30 kand. P. Ver- hage, Gouda. Geref. Kerk 9.30 en 5 hr. Sj. Buitenhuis. Utrecht. Rk Kerk: dorp zat. 7. zo. 10; Anker zat. 7, zo. 10.30; Rijndijk zo. 9. HILLEGOM: Herv. Gem. 9.30 en 7 ds. Roth- fusz. Geref. Kerk ('Hoeksteen') zie herv. ge meente. Chr. Gerei. Kerk 11 ds. Aarnoudse, 5 ds. v. Dijken. Rk Kerk: Mart. zat 7, zo 10; Jo- zefk. zat. 7. zo. 10 HOOGMADE Herv Gem 10 dienst. Rk Kerk zat 7. zo 10. DE KAAG- Herv. Gem. 9.30 ds. Bogers. Al phen. Rk Kerk zat. 7, zo. 10 KATWIJK AAN DEN RIJN: Herv. Gem. Dorpsk. 9.30 ds. Aarents, 6 ds. v. Niel; Ontm- .kerk 10 en 6.30 ds. Sloof. Herv. Gem. 'De Rank' (P. Groen-college) zie Katwijk aan Zee. Geref. Kerk 9.30 en 6.30 ds. Kersten. Rk Kerk zat. 7. zo. 10. KATWIJK AAN ZEE Herv Gem. N Kerk 10 ds Visser. 6 ds. Schuurman; O. Kerk 10 ds Sjollema. 6 ds. Volk; Ichthusk. 10 ds. Drieber gen. 5 ds. Groenenberg, Oud-Beijerland. Pniëlk. 9.30 ds. Breure, Linschoten, 6 ds. Sjol lema; Maranathakerk (Rijnsoever) 10 ds. Bo gaard, 6 ds. Stekelenburg, Houten. Overduin 2.15 hr. E J. Bergman 'De Hoeksteen' (Bur- gersdijkstr.) 9.30 ds. F. Wattjes, Duitse dienst Hen/. Gem. 'De Rank' (aula P. Groen-college Pr. Frederikdreef 15) 10 kand. E. Hagen, Lei den. Geref. Kerk Vr.kerk 9.30 hr. D. J. Brou wer, 5 ds. Kersten; Triumfatork. 9.30 ds. W. Bos, Wi|k bij Duurstede. Geref. K. Vrijg. 9.30 en 4 ds. J. Heij. Ned. Geref. K, (aula Beste- vaer-mavo) 9.30 ds. Zwarts. 7 prof. A. Troost Chr. Geref. K. 10 en 5 ds. H. C v.d. Ent. Vrije Chr. Geref. Gem. (Unizaal) 10 en 5 ds. v.d Belt. Geref. Gem. (Remisestr.) 10 en 5 lees dienst, wo. 3 aug. 7.30 ds. Golvsrdingen, Utrecht Geref Gem in Ned. (Louwestr.) 10 en 5 Volle-evang.gem. (Voorstr. 48) 9.45. Onafh baptistengem. (Ambachtsweg 2) 10 hr. H. Houwink, Surhuizum. KOUDEKERK AAN DEN RIJN; Herv. Gem. 10 ds. Lapré, 7 dr. Bade Geref. Kerk 10 dr. Bade. LEIDERDORP Herv Gem. en Geref. Kerk Dorpsk. 10 ds. Knorth, 6.30 ds Stegeman; Scheppingsk. 9 ds Stegeman. Leythenrode 10 mevr. ds. E. Visser. Elis.-ziekenhuis 9.30 ds Brommel, 10.45 hoogmis Bapt.gem. (wijkgeb. Zijlkw.) 10 hr. J. de Vries. Rk Kerk zat. 7, zo 10 en 11.30 LEIMUIDEN Herv. Gem. 9.30 ds. Schilt. Ge ref. Kerk 9.30 ds. D. Averes, 7 ds. Oegema. O geest Rk Kerk zat 7. zo. 9.30 en 11 15. LISSE: Herv. Gem. Dorpskerk 10 hr. J. Goed hart. 7 ds. De Gelder; Pauluskerk 10 ds. De Gelder. Geref. Kerk 10 ds. Rietveld. Leiden, 7 ds. v.d. Woude, Wassenaar. Geref. K. Vrijg. (Prinsessestr 1) 9.30 leesdienst, 4.30 ds. Heida. Ned. Geref. Kerk (Salvatori) zie chr. geref. kerk. Chr. Geref. Kerk 10 ds. Westerink, Den Helder, 7 ds. v. Dijken. Geref. Gem. 10 en 4 ds. Hakkenberg, Groningen. Evangeliege meente (Heereweg 52a) 9.45. Rk Kerk- Agat- hakerk zat. 7. zo. 10 en 11.30; Poelpolder zat. 7. zo 10.30; Mariakerk zat. 7. zo. 9 en 10.30; Engelbew. zat. 7. zo 10 NIEUWKOOP Herv Gem. 9.30 hr. A van Eeden, Putten, 6.30 hr. J. W. Hoffenaar. Voor hout. Geref. Kerk 9.30 ds. Hiensch, Ba- rendrecht. Chr. Geref. Kerk 9.30 leesdi ensl. 7 ds. Boiten, Schiedam. Remonstr. Gem. 10. Evang. gem. (ver.gebouw 'De Rank', Regt- huysplein) 12 nam. Rk Kerk zat. 7, zo. 9 en 1045. NIEUWVEEN: Herv. Gem. 9.30 ds. De Graaff, 6.30 ds. Kirpestein, Waardenburg. Geref. Kerk 9.30 ds. Végh, Scheveningen. Rk Kerk zat. 7. zo. 9 en 11. NIEUW-VENNEP Herv. Gem. 9.30 ds. Kret, S heim, 7 ds. Eijsenga, Zwammerdam. Geref Kerk 9.30 hr. J. W. Hoffenaar, Voorhout. 6.30 ds. Wijngaarden. Chr. Geref. Kerk 9 30 lees dienst, 4 ds. J. Breman. Rk Kerk zat. 7. zo. 10. NOORDEN: Herv, Gem. 9.30 kand. J. Flik- weert, Reeuwijk, 7 kand. J. van Goor, Putten. Geref. Kerk (W. Verlaat) 9.30 hr. C, Voogt, 7 ds. Keyser, Utrecht. NOORDWIJK Herv. Gem Grote of St. Jer- oensk. (Binnen) 10 ds. Hoekstra. O.geest. 5 ds. Goossen. Wadd.veen, 7 ds. P. Dekker, Vorden; Hoofdstr. (Zee) 10 ds. Steegman. Ridderkerk. 8 nam. Duitse dienst, ds. F. Wat tjes; De Rank (Golfbaan) 10 ds. v. Eijk. Gouda. Geref. Kerk Buurtkerk (Hoofdstr.) 10 ds. Korenhoff, Heemstede, 7 ds. Christ, Kat wijk aan Zee; Vinkenl. (Binnen) 10 ds Dekker, Vorden. Kapel W. v.d. Bergh-stichting 11 ds. v.d. Wal. Houten, Sole Mio' 9 ds. v.d. Lee. Rk Kerk Zee zat. 7. zo 10.30; Binnen zat 7. zo. 9.30 en 11 NOORDWIJKERHOUT Dorpsk. 10 ds. Streefland, Nijkerk. Rk Kerk Victork. zat. 7. zo. 9 en 11Jozefk. zat. 7. zo. 9 en 10.30; De Zilk zat. 7, zo. 10.30. OEGSTGEEST: Herv. Gem. Groene of Will- .kerk 10 ds. Vegter; Pauluskerk 10 ds. J. Irik; Gemeentecentrum (Lijtw.) 10.30 ds. J. Ver donk, Enkhuizen. 7 avondgebed. Geref. Kerk zie herv. gemeente Geref. Kerk Vrijg. (aula Dr. Schilderschool) 9.30 en 4.30. Ned. Geref. Kerk (Gem.cenlrum) 8.45 br. J. Nugteren. 4 ds. J. Kranenburg. Groningen, ha. Van Wijc- kerslooth 4 nam. ds. I. Enklaar. Endegeest 10 pater Boshouwers Volle-evangeliegem (Gem.centrum) 4. Rk Kerk Will.kerk zat. 7, zo. 9 en 10.30 OUD-ADE: Rk Kerk zat. 7. zo. 9 OUDE EN NIEUWE WETERING: Herv. Gem. 9.30 dienst. Geref. K. 9.30 en 6.30 hr. P. Vrij hof, A.dam. Remonstr. Gem. 10 hr. H. Berg man. Rk Kerk zat. 7, zo. 9.15 en 11. ROELOFARENDSVEEN: Rk Kerk Mar Pres zat 7, zo. 10; Petrus-B. zat. 7, zo. 9.30 en 11.30. RIJNSATERWOUDE Herv Gem. 9,30 ds v.d. Hoeven, 7 hr. J. de Haan. Chr. Geref. K. 9.30 leesdienst, 2.15 ds. Bogaard, Bussum. RIJNSBURG Herv. Gem. Laurentiuskerk 9.30 ds. v. Niel, 5 ds. Wisse, R.dam; Bethel- kerk 9.30 ds. Christ, Katwijk aan Zee. Geref. Kerk Petrakerk 9.30 ds. Terpstra, 5 ds. Snel, Immanuelkerk 9.30 ds. Rullmann, Den Haag, 7 ds. Schellens, Glimmen; Maranathakerk 9.30 ds. Snel, 5 ds. Schellens. Geref. Kerk Vrijg. 10 en 5.15 ds. O. W. Bouwsma. Chr. Geref. K. 9 en 5 ds. v. Sorge. Evang. Christen- gem. (aula mavo) 10 ds. M. de Jong. Beunin- gen. Rk Kerk zo. 10.30 RIJPWETERING: Rk Kerk zo. 9 en 10.30. SASSENHEIM Herv. Gem. 9.30 ds. Hem mes, O.geest, 7 hr. H. J. van Straalen, O.geest. Geref Kerk 9.30 hr P. A Stam, R.dam. Chr. Geref. K. 9.30 en 7 ds. Aarnoud se. Rk Kerk zat 7. zo. 9.30 en 11 TER AAR: Herv. Gem. 9.30 kand. A. Lagen dijk, Leiden, 6.30 hr. E. Bergman, Katwijk aan Zee. Geref. Kerk 9.30 ds. Buikema, 6.30 ds. De Reus. Rk Kerk Aardam zat. 7, zo. 9 en 12: kerk Langeraar zat. 7, zo. 9.30 en 11.30. VALKENBURG Herv. Gem. 10 dr. Vermeu len, 6.30 hr. A. Meulenberg. Katwijk, gez. zangdienst Geref. Kerk 9.30 ds. Oegema, 6.30 zie herv. gemeente. Geref K. Vrijg 9.30 en 4.30 ds H Wilschut. Bunschoten VOORHOUT Herv/Geref Kerkgemeen-" schap 10 ds. D. Keuning, Noordwijk Rk Kerk zat 7. zo. 9 en 10 30. VOORSCHOTEN: Herv. Gem. Dorpskerk 10 ds. De Zeeuw, 7 ds. v.d. Schoot; De Ontmoe ting (Noordhofland) 10 ds. Blanken. Hulp en Heil-kerk (Schakenbosch) 10 ds. Honig. Herv In China is een commissie vaq tien leden begonnen met het uit-j werken van een nieuwe gods-; dienstwet. Er zitten ook vertegen-, woordigers in van de patriottische Katholieke Kerk, die de paus nie| erkent. Een paar leden hebben a| een bezoek gebracht aan Oost-, europese landen, zoals Hongarije en Polen, om gegevens te verzame len en ervaringen uit te wisselen. De nieuwe wet moet vrijheid vanj- godsdienst garanderen in dien zinj dat de gelovigen hun godsdiensti-), ge plichten ongestoord kunnen) vervullen. Nü kunnen niet-gelovi-! gen godsdienstige bijeenkomsten) nog ongestraft verhinderen. De nieuwe wet moet ook de taken van het regeringsbureau voor gods dienstzaken en de rechten en plich ten van godsdienstige organisaties vastleggen. Bisschop Jin Luxian, de niet door het Vaticaan erkende bis schop van Shanghai, wil verbete ring van de betrekkingen tusseni China en het Vaticaan en spoedig; gesprekken tussen Rome en de pa triottische vereniging van Chinesei, katholieken. Hij is lid van deze on-i geveer drie miljoen leden tellende! vereniging en had een vraagge sprek met een rk Italiaans maand-, blad. De problemen tussen het Vati caan en de vereniging zijn, naar-, Luxian verzekerde, niet theolo gisch maar politiek van aard. De[ vereniging en de regering van Chi-1 na zien de diplomatieke betrekkin gen die het Vaticaan nog altijd on derhoudt met Taiwan, als het grote - struikelblok. Belastering van het rooms-ka-^ tholieke geloof blijft in Italië straf-1 baar, ook al is het sinds 1984 geen) staatsgodsdienst meer. Dat heeft K het constitutioneel gerechtshof in,, Rome bepaald. Openlijke godslas tering of belastering van door rooms-katholieken vereerde perso nen of symbolen kan, net als voor heen, worden bestraft met een geldboete tussen 20.000 en 600.000 lire (30 tot 900 gulden). Het ge rechtshof argumenteerde zijn uit- spraak met erop te wijzen dat ver uit de meeste Italianen behoren tot de Rooms-Katholieke Kerk. Vorig jaar is het aantal baptis- - ten in de wereld met bijna 1,4 mil joen toegenomen tot 35,5 miljoen. Dat blijkt uit cijfers van de Wereld- bond van Baptisten. Evenals vori- ge jaren was de groei het sterkst in de Verenigde Staten, waar meer dan 80 procent van alle baptisten woont. Vorig jaar werd daar een aanwas van een miljoen leden gere gistreerd. Afrika noteerde een .- groei van 17.000 leden (1,5 miljoen) I en Azië van 320.000 (2,3 miljoen). Ook in Zuidkorea en het noor- j den van India was sprake van een forse stijging. Europa liet na jaren van achteruitgang een lichte verbe tering zien (tot 1,1 miljoen in to taal). In ons land wonen ruim 15.000 gedoopte baptisten, van wie veruit de meesten zijn aangesloten bij een van de tachtig gemeenten die zich hebben verenigd in de j Unie van Baptistengemeenten. In Zweden wordt gewerkt aan een hedendaagse geloofsbelijde nis. Onder verantwoordelijkheid van het centrale bestuur van de Lu- therse staatskerk is een speciaal I corpité daarmee bezig. De nieuwe belijdenis moet klaar zijn in 1993. Dan wordt herdacht dat 400 jaar ge- - leden de 'Augsburgse Confessie' als credo werd aangenomen. evang. op geref. grondslag (kerkgeb. 'Reho- i both', A. van Leeuwenhoekkade) 9.30 ds j Muilwijk, Monster, 4.30 ds. G. H. van Kooten Geref. Kerk 10 ds. v.d. Schoot. Geref. K. Vrijg. (Bachlaan) 10 en 4.30 ds. L. Douw. Rk Kerk Laur.kerk zat. 7. zo. 11. M. Godskerk. zat 7. zo. 9.30. Kerk van Engeland (British school in The Netherlands, J. v. Hooflaan 3) 10.15 an glicaanse dienst WADDINXVEEN Herv Gem Brugk. 9.30 hr M. Westerink, Zegveld, 5 ds Maasland, Ca- pelle a.d. IJssel; Hoeksteen 9 ds. Goossen, 6.30 ds. Gerritsen, Alblasserdam; Bethelk 9.30 kand. L. D. Burger. 5 ds. Graafland. Na- gele-Tollebeek; Imm.kerk 9.30 ds. v. Houwe- lingen. Geref. Kerk Kruisk. 10.30 ds. De Moor, 5 hr. A. van Veen; Ontm.kerk 9 ds. De Moor Chr. Afgesch. Gem. 9.30 en 5. Oud-Geref. Gem. (Mercunusweg 29) 10 en 6.30. WARMOND: Herv. Gem. 10 ds. Boonstra. I Hoogmade. Rk Kerk zat. 7, zo. 8.30 en 10.30. WASSENAAR; Herv. Gem Dorpsk. 10 ds. Ten Kate, Den Haag, 4.30 ds. De Bie, Pa- pendrecht: Kievietk. ('Samen op weg') 10 ds J Visser: Messiask zie Zijllaankerk; Dorps centrum 9 30 kand v. Dis. Geref Kerk Zijllaan 10 ds. v.d. Woude, 7 ds. Boswijk, Lisse. Ned Prot. Bond (Kerkdam) 10.30 prof. dr. Sperna j Weiland, R.dam. WOUBRUGGE: Herv. Gem. 9.30 ds. De Leeuw, Maarn, 6.30 dr. Haitsma, Boskoop, j Geref. Kerk 9.30 hr. W. J. Schot, O.geest, 6.30 ds. Den Heeten, Hoofddorp. Rk Kerk zat. 7, zo. 10. ZEVENHOVEN Herv Gem 9.30 hr. J. de j Haan, 7 ds. Dronkert, Gouda. Geref. Kerk 9.30 ds G. Terlaak, Alphen, 7 zie herv. ge meente. Rk Kerk zat 7, zo. 9 en 10.45 ZOETERWOUDE Herv. Gem. 10 drs. A. Wi|l- huizen Rk Kerk St. Jan zo. 9.30; Chr Dienaark. zat. 7, zo. 10; Meerburgkerk H Rijndijk zat. 7, zo. 9 30 en 11 ZWAMMERDAM: Herv. Gem. 9.30 ds. Enge- lage, Zuidbroek, 6.30 Kielder, Vianen. Geref. Kerk 9.30 ds. De Reus. 6.30 ds. Buikema Westlandse jongeren bij de kerk Hongarije. De Lier. Nu op werkvakantie

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 2