Prof. E. Braches: 'Onze boeken zijn als lijken' 'Ik wil aan mezelf toekomen' Gedrukte woord van na 1850 dreigt te vergaan Minder naïef Slaapliedjes Carnavalesk Mengeling Droefenis Alleen massale conservering kan bibliotheken redden Simone Walraven ldest voor 'anoniem' leven Ernst Braches: 'Ome kinderen staat nog wat te wachten. De laatste 25 jaar is meer gedrukt dan ooit daarvoor'. OVEEVEEN - Deze krant ligt morgen, of anders over morgen, in de kattebak. Het kost weinig verbeeldings kracht om te zien hoe u uw schouders ophaalt bij deze mededeling. Per slot van re kening veroudert nieuws nog sneller dan het papier vergeelt. En als u al eens wilt nakijken of uw ouders ooit de krant hebben ge haald zijn er toch altijd de archieven? Mis! De krant die u nu leest gaat onvrijwillig in ontbinding binnen, pak weg, vijftig tot honderd jaar. En niet alleen deze krant, maar vrijwel alles wat aan het papier wordt toever trouwd. Boeken, tijdschrif ten, archieven, brieven - al les is ten dode opgeschre ven. De westerse samenle ving wordt bedreigd door een zeer ernstige vorm van geheugenverlies. Toch luidt niemand de noodklok. Nie mand? Ernst Braches, hoogleraar en hoofd Universiteitsbibliotheek van Amsterdam in ruste, spreekt van een tijdbom. Hij trekt doodge moedereerd ("Ik maakte my gere geld boos, maar nu niet meer zo") een achttiende-eeuwse gedichten bundel uit zijn rijk voorziene boe kenkast. Braches was lid van de 'Stuurgroep Conserveringsbeleid Bibliotheken en Archieven', die aan de ministers Brinkman en Deetman (respectievelijk van WVC en Onderwijs) probeerde uit te leg gen waarom alles wordt bedreigd wat na circa 1850 op papier is vast gelegd. The Weather Prophets - 'Jud ges, juries horsemen' (Crea tion) 'Diesel River', het eerste le vensteken van The Weather Prophets, was een ontroerende plaat die klonk alsof de baas van de platenmaatschappij lang had moeten praten om het drietal over hun verlegenheid heen te helpen opdat de muziek kon worden opgenomen. Bedeesde poëtische liedjes met gitaarbege leiding, uit een land waar de tijd geen vat op heeft. 'Judges, juries horsemen' doet al heel wat minder naïef aan. Keurig wisselen de snelle en meer bezonken liedjes elkaar af. De muziek is niet wezenlijk ver anderd, al is de instrumentatie wat steviger geworden. Zanger Pete Astor geeft zichzelf als gita rist nu wat meer de ruimte en maakt daar een weinig avontuur lijk gebruik van met solo's die je op je klompen voelt aankomen. Hij is een getalenteerd song- schrijver, dat klinkt op deze plaat door. Maar dit keer doet hij zijn eigen kwaliteiten geen recht. Want de door hemzelf gedane produktie is dof en vlak en dat maakt de muziek er niet mooier op. The Weather Prophets leren snel maar worden er niet wijzer UB40 - UB40 (Virgin) En UB40 maakte weer een plaat. Elf slaapverwekkende reg- gaenummers die hier en daar nog geengageerd zijn ook en mocht dat de luisteraar ontgaan "Kijk", zegt Braches, "Met deze dichtbundel is niets aan de hand. Voor 1850 werd papier vervaardigd uit lompen. Die lompen worden ge sorteerd op soort en fijngeslagen tot alleen de cellulosevezel over blijft, gewassen en met de hand ge schept. Die cellulosevezel is vrij zuiver, bevat voldoende natuur- produkten. Kijk maar, deze bundel heeft wat gelig papier, maar de structuur is nog altijd goed. Daar lig je niet wakker van." door John Oomkes "Wat gebeurt er nu in de tweede helft van de negentiende eeuw? De zegeningen van de chemie! Alles gaat hand in hand. Er wordt een grotere hoeveelheid lezers ge maakt (via bestrijding van analfa betisme en verbetering van het on derwijs - JO). Dat roept een snel pers op. De snelpers roept het pa pier in baan-vorm op. Dat betekent dat het geschepte papier met een vezel die alle kanten opwijst, ver dwijnt. In de plaats komt papier dat op een schudzeef wordt ver vaardigd. In de structuur van dat papier komt één looprichting." Continupapier noemt Braches het. "De grondstoffen komen uit hout en niet uit lompen. Er zitten dus harsen in, het wordt chemisch gebleekt. Al die rotzooi blijft in dat papier achter. Onder invloed van licht en lucht wordt de afbraak al snel ingezet". De cellulose-vezel laat zich ver gelijken met een 'ketting'. Papier ontleent zijn kracht, flexibiliteit en plooibaarheid aan een grote hoe veelheid 'kettingen'. "Die kettin gen worden door zuur in stukken geknipt", zegt Braches, "Op een ze ker ogenblik knapt het papier dan. Prachtig papier, hoor, op het oog is er niets aan te zien. Het is het mooi ste papier van de wereld, maar het is volkomen vergaan. Als een koek je haal je het uit elkaar". dan moet hij de hoes maar bestu deren en de begeleidende tek sten lezen. Want UB40 is bezorgd over de wereld, over Hiroshima, Dresden, Tsjemobyl, Teheran, Beirut, Belfast, Soweto, Chili, Argentinië en Cambodja. Ik heb zo langzamerhand mijn buik vol van deze groep. Mijn woede over zo'n gemakzuchtige en daardoor heel ongeloofwaar dige plaat wordt nog eens ver groot na beluistering van de eer ste UB40-platen. Toen was het uit voormalig werklozen be staande gezelschap nog in staat om te prikkelen, op te zwepen. De groep moet hoognodig zelf worden opgepept en van weed op sambal overschakelen. Het is droevig te moeten vast stellen dat de groep de laatste ja ren, enkele toch sterke hits daar gelaten, steeds simpeler muziek maakt. Veel te vaak wordt de grens die loopt tussen simpel en stompzinnig overschreden. Een spontaan onder de douche tot stand gekomen riedeltje of deuntje is al voldoende voor de tegenwoordige UB40-composi- tie. Swingen doet het ook al niet meer. Slaapliedjes zijn het die in geen enkele verhouding staan tot de hoes- en songteksten. W.K. Big Audio Dynamite - 'Tighten up vol. 88' (CBS) Van Big Audio Dynamite ver schenen tot nog toe twee heel leuke platen die vrolijk en scherp tegelijk waren. Mick Jo nes, ex-Clash, en de zijnen gros sierden in dansbare tirades tegen, alles wat niet deugde. Er werd niet alleen maar gemopperd, er waren ook grappen en grollen en de muzikale veelzijdigheid (rap, reggae, Clash-achtige rock) stond het eigen BAD-geluid geenszins in de weg. Live staat De nu bedreigde hoeveelheid bi bliotheek- en archiefmateriaal in Nederland bestaat uit 150C kilome ter (de afstand Amsterdam-Rome) aan boeken, manuscripten, papie ren, dossiers, archiefstukken, tijd schriften en kranten. Een kwart van dat materiaal moet onmiddel lijk gerestaureerd worden, want anders vergaat het onverbiddelijk. Een grove schatting van de on derzoekscommissie naar de kosten komt uit op een bedrag van drie miljard gulden. Maar alleen de con touren van de schade zijn nog maar aan te geven. Vragen als: wat is er aan te doen, welk materiaal moet eerst worden gerestaureerd, zijn ei genlijk amper beantwoord. De voornaamste aanbeveling is: 'een proeftuin op te zetten, waar de ver schillende methodes voor restaura tie van papier met elkaar kunnen worden vergeleken.' Braches, minzaam: "De opzet van een miljardenproject vraagt nu eenmaal wat grootscheepser maat regelen dan we in Nederland ge wend zijn". De hoogleraar trekt niet voor het eerst aan de bel. Al vele jaren laat hij, voor sommigen tot vervelens toe, zijn waarschuwende geluid ho ren. "Ik heb gezegd: jullie bouwen wél grote, nieuwe bibliotheken. Je maakt je zorgen over de kosten van de klok, en de lift, en de vloeren, en de studiezalen. Maar waar het ei genlijk om gaat - de boeken - dat in teresseert je geen ros. Die hele boel gaat naar de Filistijnen". Zo'n tien jaar geleden kondigden Frankrijk en Amerika aan hun col lecties negentiende-eeuwse litera tuur achter slot en grendel te zet ten. In Den Haag maakte men zich niet druk. Waarom? "Omdat het verwachtingspatroon van het ge bruik van boeken uit de vorige eeuw niet hoog lag", zegt Braches. "We waren in Nederland meer be zorgd over boeken uit de zeven tiende en achttiende eeuw dan over het negentiende-eeuwse. Maar in de laatste decennia is een zeer sterke belangstelling gegroeid voor de negentiende eeuw. En vooral voor het negentiende-eeuw se tijdschrift". Resultaat was een grotere 'ge- bruiksdruk'. Boeken en tijdschrif ten uit de vorige eeuw werden meer uitgeleend en vaker gefotoco- pieerd. "Meer gebruik van zwakker materiaal", zegt Braches. "Toen heb ik luidkeels geroepen: en nü moet er wat gebeuren". Uiteinde lijk leidde dat tot eèn initiatief groep vanuit het bibliotheekwe zen, en weer later tot de instelling van een zogeheten 'klankbord commissie'. Als de nood aan de man is, werkt de overheid in Ne derland in ieder geval héél zorgvul dig. Sneeuwen "Binnen een week verwelkt pa pier al. De krant van vandaag is let terlijk niet meer de krant van over een week," zegt Ernst Braches, "Het is alsof er een doodsproces overheen gaat. Het sterft als een blad. Een boek van een jaar of tach tig oud staat keurig op de plank, hoor, maar gebruik het één keer en de groep, getuige haar optreden in De Kuip als supporting act van U2 haar mannetje. Het is daarom heel moeilijk te geloven dat 'Tighten up vol. 88' een BAD-plaat is. Van de teksten is op zijn mildst gezegd niet meer overgebleven dan afgekeurde wandtegelspreuken. Tot over maat van ramp is de muziek ook mijlen ver achteruitgehold. Car navaleske ongein is troef. Het ge heel maakt de indruk haastig in elkaar te zijn gedonderd. Vooral drummer Greg Roberts maakt er een potje van. Op niet een num mer komt hij verder dan wat fan- fare-achtig getrommel. Getuige sluitstuk 'Just play music', eigenlijk nog het meest geslaagde nummer, interesseert het kwintet het verder ook hele maal niet wat anderen van hun muziek vinden. Laten we verder dan ook maar geen woorden vuil maken aan deze uitglijder. W.K. Lyle Lovett - 'Pontiac' (RCA) Country, blues, jazz en folk, dat zijn de stijlen waarvan Lyle xerox het een paar keer, en het be gint te sneeuwen". Hij geeft het voorbeeld van het ISG, het Instituut van Sociale Ge schiedenis in Amsterdam, dat zich vooral bezighoudt met de geschie denis van de arbeidersbeweging in de vorige eeuw. "Die hebben de grootste problemen. De socialisten en anarchisten hebben toen niet op goed papier gedrukt. Het zou ze verboden moeten zijn. Geen poen natuurlijk, de revolutie heeft geen geld. Moetje kijken hoe het blaadje Provo is gemaakt! In de Amster damse Universiteitsbibliotheek is dat in een gesloten kast gestopt, van het publiek af. Want het spul vergaat als de pest. Al dat gesten cilde, al de revolutie gaat er het eerst aan!" Internationaal wordt er gesleu teld aan oplossingen voor dit veel omvattende probleem. In Canada, de Verenigde Staten, de Sovjetu nie, Frankrijk en Oostenrijk zijn 'natte' en 'droge' methoden in ont wikkeling. Hele bibliotheken moe ten door onderdompeling of via een gasmethode worden gered van verval, in een adembenemende ra ce tegen de klok. "Boeken zijn nét lijken", zegt Braches. "Het zijn na tuurlijke produkten. Ze ademen uit de lucht, en ze vergaan er ook nog aan. Je moet die boeken ontzu ren, en een buffer aanbrengen te gen volgende aanslagen". "Onze kinderen staat nog wat te wachten. De laatste 25 jaar is meer gedrukt dan ooit daarvoor. Dus waar geef je prioriteit aan? Kranten lijkt me, vanwege het inferieure materiaal waarop ze gedrukt wor den". Microfotografie helpt niet, vindt Braches. In de eerste plaat redt je het originele boek of medium er niet mee, ten tweede is de levens duur van microfilm zeer eindig, en ten derde is het een zeer arbeidsin tensieve, langdurige operatie. "Re ken voor elke pagina een seconde HILVERSUM - Simone Walraven trekt zich per 1 oktober helemaal terug uit het radio-en televisiewe reldje. Ze verlaat Veronica en gaat ook niet voor een andere omroep werken. Simone is 21 jaar en heeft het na vier jaar wel bekeken. "Ik kies nu eens voor mezelf. Ik wil dingen gaan doen waar ik sinds mijn zeventiende nooit aan toe ben gekomen. Ik wil af van de druk van de publiciteit en het herkend wor den. Het klinkt misschien wat vreemd, maar ik wil gewoon me zelf kunnen zijn en niet steeds als de 'Bekende Nederlander' te moe ten leven". De Amsterdamse Simone Walra ven kwam op haar zeventiende in dienst bij Veronica. Ze maakte Lovett zich op zijn debuutalbum 'Pontiac' bedient. De 30-jarige voormalige journalist uit Texas mengt deze muziekstromingen met gemak door elkaar. Een ver rassend debuut van deze zanger, songschrijver en gitarist. Op kant een overheersen voor al de country en folkachtige nummers. (Emmylou Harris zingt in twee nummers mee.) Jazz en blues overheersen op kant tweej Met de single 'She's no lady' (she's my wife) oogst de op (een gezondere versie van) Willy De- ville lijkende Amerikaan op dit moment enig succes in Neder land. Een liedje over een huwe lijk dat niets meer voorstelt. Het gevoel is verdwenen, de econo mische verbondenheid is over gebleven. Het ingetogen titel nummer 'Pontiac' handelt even eens over de sleur in het dagelijk se leven. Direct daar achteraan komt het vrolijke 'She's hot to go'. Een nummer waarvan het in tro sprekend lijkt op de eerste to nen van de herkenningsmelodie van de Muppetshow. Lyle Lovett blinkt in vele stij len uit, sombere blues met een en ga eens uit van de twintig mil joen boeken die nu bedreigd zijn. Een andere drager, ook een elek tronische is geen oplossing". Culturele ramp Er tekent zich een culturele ramp af door de beperkte levens duur van papier. Braches is er niet gerust op. "De waarde van wat ver- eerst alleen radioprogramma's als Trend en presenteerde later op te levisie het programma School plein. Vorig jaar kwam Simones le ven in een nog hogere versnelling toen zij de presentatie van Count down van Adam Curry overnam. "Toen ik vier jaar geleden eindexa men had gedaan ben ik bij Veroni ca full-time werken. Heel leuk, maar wel keihard werken omdat ik alles moest leren. Ik heb nooit een 'break' genomen, maar heb steeds elke nieuwe kans die me werd ge boden met heel veel enthousiasme en met beide handen aangepakt. Dat kost enorm veel energie. Ik heb me steeds voor honderd pro cent ingezet. Niet met tegenzin hoor. Ik was dolblij dat ik zoveel Ariejan Korteweg pOp door: Wim Koevoet Erna Straatsma vleugje jazz en aanstekelijke countryachtige liedjes. 'Pontiac' is weer eens het bewijs dat deze oorspronkelijke muziekstromin gen de tijd trotseren. E.S. Joy Division - 'Substance' (Fac tory) Van 'Warsaw' naar 'Love will tear us apart', Joy Division heeft in drie jaar een lange weg afge legd. In 1977 begon de groep met simpele punkachtige gitaarmu ziek, drie jaar later, vlak voordat de band werd opgeheven omdat zanger Ian Curtis zelfmoord pleegde, was dat veranderd in symfonische pop. 'Substance' de plaat waarop al le singles van Joy Division zijn verzameld, is - om met de schrij ver Garcia Marquez te spreken - te beschouwen als een kroniek van een aangekonigde dood. Vanaf het prille begin is de mu ziek doortrokken van een grote droefenis, die zich soms uit in wanhoop, dan weer in berusting. Curtis was - net als zijn geestver want Jim Morrison - een predi ker met een grote drang zijn boodschap uit te dragen, overi gens in de wetenschap dat het al lemaal niets uit zou maken. Hij had vanaf de kansel hel en zwa velzuur kunnen verkondigen, maar koos voor zijn onheilspel lende profetieën de popmuziek. Joy Division was de celebrale halbroer van punk, waarmee het de afkeer van technische hoog standjes deelde. De geluidskwaliteit van de op namen is vaak verre van opti maal, maar 'Substance* laat hel der het belang van Joy Division voor de popmuziek van de jaren tachtig horen. Een belang dat toeneemt naarmate de groep lan ger verleden tijd is en New Order verder in het slop raakt. loren gaat is zo moeilijk aan te to nen, en dat is in deze cynische tijd een belangrijk criterium. Rendeert het wel? Dat is de vraag". Hij haalt zijn schouders op. "De bronnen uit de negentiende en twintigste eeuw zullen over hon derdjaar nog wel bestaan, maar als dan alleen een heel klein elite groepje toegestaan wordt om uitge- kansen kreeg, vooral omdat ik op mijn school steeds te horen had ge kregen dat het voor heel veel jonge mensen moeilijk was om aan de slag te komen. Ik zag dat ook wel bij mijn schoolgenoten. Ze konden nergens aan de slag. Zelfs voor sta- ge-lopen komen de meesten niet in aanmerking. Vandaar dat ik me be voorrecht voelde". door Frederike Contant Simone wil beslist niet de indruk wekken dat zij met tegenzin haar werk heeft gedaan de laatste jaren. "Ik heb het fantastisch gevonden en ben ook heel dankbaar dat ik zo leuk terecht ben gekomen. Ik ben heel goed begeleid door Lex Har ding. Heb mogen werken in een wereldje waarvan veel leeftijdsge noten alleen maar dromen, maar begin dit jaar was ik op vakantie en besefte plotseling dat er meer moest zijn dan popmuziek en pu bliciteit. Mijn leven was ook in zo'n stroomversnelling gekomen toen ik Countdown ging doen en ook nog eens de film Donna Donna maakte. Iedereen sprak me aan op straat, een leger journalisten viel over me heen, winkeliers wilden me hebben voor het opnenen van winkels en zaalhouders voor het presenteren van drive-inn shows. Dat is niet mis. Je wordt geleefd. Ik heb daar zelf voor gekozen en wil daar ook niet zielig over doen, maar nu kies ik heel bewust voor een anoniem leven. Tijd voor mezelf. Nadenken over wat ik dan wel wil". „Het eerste half jaar ga ik alleen maar dingen doen die ik leuk vind. Zoals zelf muziek maken, theaters bezoeken, vrienden opzoeken en me orienteren op de arbeidsmarkt. Ik denk dat best veel mensen zul len denken dat het arrogant is om zomaar te stoppen met dit werk. Maar ik ben het heel erg gaan relati veren. Ik zie dit echt als werk en an dere mensen wisselen toch ook vaak van baan of stromen door. In januari heb ik voor mezelf besloten dat ik dit leven niet meer wil en ben toen goed gaan sparen. Tenslotte, zit ik straks zonder inkomen en ik kan het waarschijnlijk een half jaar rust met zuurstofmaskers en een spateltje in de hand brosse bladzi j de na bladzijde om te slaan, waar blijven we dan. Het wordt dan voorzichtiger omspringen met het Verdrag van Versailles dan het Ta pijt van Bayeux. Het vervelende is dat er zo verschrikkelijk veel 'tapij ten van Bayeux' uit de negentiende en twintigste eeuw zijn". uitzingen. Als ik dan nog niet pre cies weet wat ik wil gaan doen, ga ik misschien wel ergens schoon maken of in een winkel staan om aan geld te komen. Ik vind het waanzinnig als mensen dat raar vinden alleen maar omdat ik Simo ne Walraven ben die op tv is ge weest. Ik ben gewoon een mens met eigen verlangens en wensen en ga beslist niet teren op succes dat ik heb gehad". Simone verheugt zich op een 'normaal' leven. "De afgelopen ja ren heeft iedereen zich met me be moeit. Je moet dit doen, je moet dat doen. Ik werd overal herkend, had overal sociale controle. Niet alleen in Hilversum, maar ook als je gaat tanken, ook als je' boodschappen doet, ook als je in je portiek staat en zelfs als je in je eigen huis zit, want dan belt Jan en alleman je op. Ik kon echt niet meer relaxen. Begin dit jaar kreeg ik steeds vaker het gevoel van: dit is het allemaal niet waard, wat ben ik nou eigenlijk aan het doen? Waar leiden dit soort toe standen toe. Ik denk dat ik net op tijd aan die gevoelens heb toegege ven, want ik kreeg steeds vaker het gevoel dat anderen bezit van me hadden genomen en dat ik geen controle meer over mijn leven had. Mijn vriend, zelf muzikant, zei op eem gegeven momènt tegen me Maar je kunt toch stoppen? Toen dacht ik 'verdomd ik kan zelf aan de rem trekken'. Eigenlijk is het heel logisch maar als je in zo'n stroomversnelling zit realiseer je jezelf eigenlijk niet dat stoppen ook nog tot de mogelijkheden be hoort". Simone is eerlijk genoeg om foe te geven dat zij natuurlijk ook een heel bijzondere tijd heeft mogen beleven. "Ik heb kansen gekregen waar anderen alleen maar van dro men. Het is toch fantastisch dat ik een man als Paul McCartney heb mogen interviewen. Ik was toen van te voren vreselijk nerveus en had me enorm goed voorbereid, maar toen hij er eenmaal stond viel alles weg. Hij was gewoon relaxed en heel aardig. Dat is prachtig en leuk voor een plakboek, maar ik blijf erbij dat er meer moet zijn dan popmuziek. Dat ga ik nu ontdek ken en wie weet wat ik allemaal op mijn weg tegenkom...." Al het papier dat vanaf het midden van de negentiende eeuw is ge bruikt is aan versneld verval onderhevig. Slechts massale conserve ringsmethoden kunnen hele bibliotheken en archieven redden. Met een dergelijke operatie zijn miljarden gemoeid. Ernst Braches, hoogleraar in ruste en lid van de Stuurgroep Conser veringsbeleid Archieven en Bibliotheken, heeft deze week aan minis ter Brinkman van WVC rapport uitgebracht over de dreigende ramp. Uit dat rapport blijkt dat het voor massafabricage vervaardigde papier van na 1850 veel gevoeliger is voor de invloeden van zuren dan het uit lompen vervaardigde, geschepte papier van voor die tijd. Het ook nu toegepaste papier wordt binnen een looptijd van vijftig tot honderd jaar bros en verpulvert. Internationaal wordt nijver gespeurd naar veilig methoden om con servering op grote schaal mogelijk te maken. Braches zegt dat er haast bij is, want "miljoenen en miljoenen boeken, dossierstukken en ar chieven dreigen voorgoed verloren te gaan". Braches: "Probeer eens bij het Van Gogh-museum toestemming te krijgen om de brieven van Vincent van Gogh in te kijken. Dat kan en mag niet meer uit angst dat die brieven verpulveren. Maar het gaat niet alleen om cultuurerfenissen, maar alles wat op papier is vastge legd".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 25