'Veel mensen voelen aan wat ik doormaak' Expo '92 van Sevilla is nu al zwaar omstreden Carly Simon: songschrijfster uit hang naar optimisme en geborgenheid Wereldberoemd, maar zo bekend als ze had kunnen zijn zal ze nooit worden: Carly Simon. De inmiddels 43-jarige Amerikaanse zangeres/songschrijfster heeft gehinderd door plankenkoorts slechts zelden op een podium gestaan. Het Amerikaanse videobedrijf HBR wist de telg uit een beroemd uitgeversgeslacht echter te verleiden tot een uniek optreden in haar achtertuin, op het strand van het Amerikaanse eilandje Martha's Vineyard. Van dit live-concert (vermoedelijk in het najaar op de Nederlandse tv) verschijnt binnenkort een lp/cd. Onlangs was ze even in Amsterdam. Een mooi, jong meisje in een kort rokje vangt alle blikken in Ameri- cain. Blond, brede glimlach, een overdaad aan jeugd. De dochter uit de fijn-voor-de-lijn reclame. Als twee druppels water lijkend op moe der. door John Oomkes Sally (14) is een van de twee kinderen van Carly Simon en James Taylor. Ze wil actrice worden, en vertelt nu al met een ingestudeerde verveeldheid hoe zwaar het is om nu weer de één en dan weer de ander op tournee te vergezellen. "Je doet het om dicht bij je vader en moeder te zijn, maar in feite hang je er maar wat bij". Het lot van een showbusiness-kind. Zowel Carly Simon als James Taylor be hoort al meer dan twintig jaar tot het se lecte clubje songschrijvers dat het leven van hun generatiegenoten feilloos ty peerde. Carly en James werden net te laat geboren om in de jaren zestig oproer te kunnen kraaien, en waren er net te vroeg bij om aan de gezapigheid van de jaren zeventig uitmondend in het ik- tijdperk te kunnen ontsnappen, j Zo schreef Carly 'You're so Vain', over de ijdelheid van Hollywood-hartenbre- ker Warren Beatty (en niet Mick Jagger, J zoals wel eens ten onrechte werd aange nomen), terwijl Taylor er geen moeite mee had om in 'Fire and Rain' zijn drugs verslaving bespreekbaar te maken. Open en bloot Toen Carly en James in 1972 trouw den, kon de Amerikaanse pers dan ook niet genoeg krijgen van dit alternatieve society-huwelijk (beiden stammen uit een aristocratisch geslacht). De media werden trouwens op hun wenken be diend doordat beide echtelieden hun lief en leed binnen hun relatie breed uitma ten in liedvorm. Open en bloot, zoals dat in die tijd 'moest kunnen'. Het aanvankelijke geluk werd beli chaamd in het duet 'Mockingbird' (overi gens een cover van Inez Charlie Foxx). Carly: "Als ik James vergezelde op tour nee stond dat lied elke avond op het re pertoire, maar het was iedere keer weer de vraag of ik wel zou durven. Dan hield producer Peter Asher de hele avond mijn hand vast om me te kalmeren, en kreeg James een seintje of het er die keer wél of niet in zou zitten". Ze ligt languit op het hotelbed, sans gé ne. Even eerder heeft ze geposeerd voor de fotograaf, met de vrijheid van een fo tomodel en de vriendelijkheid van een jong meisje van even in de veertig. Lan ge, gebruinde benen onder een kort jurk je. Een glimlach zo breed als de Willem de Zwijgerlaan, expressieve ogen in een toch al wat getekend gezicht. Waren alle moeders uit de halvarine-sterspotjes maar zo leuk. Het eiland van La Cartuja, inge klemd tussen de natuurlijke en de kunstarm van de rivier de Guadal quivir, ziet er nog uit als een verlaten woestijngebied. Op het kale stuk grond van .215 hectare zal binnen vier jaar het complex van de Expo '92 van Sevilla moeten verrijzen. Nu is er nog bijzonder weinig te zien. door Gerrit Jan Hoek Aan de buitenrand van het terrein wordt wel driftig gesleuteld aan het historische complex van het klooster van Santa Ma ria de las Cuevas. Een architectonisch ju weeltje uit de 15e eeuw, waar Columbus met de Karthuizermonniken zijn ontdek kingsreizen voorbereidde en waar hij na zijn dood 27 jaar begraven lag, alvorens naar de kathedraal te verhuizen. Achter het klooster verrijzen een aan tal merkwaardige schoorstenen. Dat zijn de ovens van de in 1841 door de Britse fa milie Pickman gevestigde keramiekfa briek, die bijna integraal naast het Kart- huizerklooster (dat na de restauratie als ontvangstcentrum voor VIP's dienst zal doen) zal blijven bestaan. Op 20 april 1992 moeten de poorten van de wereldtentoonstelling open, maar gezien de huidige stand van zaken lijkt Hercules eraan te pas te moeten komen om alles op tijd af te krijgen. Felix Losada, adjunct-chef public relations, ziet het echter allemaal niet zo somber in. "Er is absoluut geen reden voor paniek. We liggen zelfs voor op het schema. Me dio volgend jaar gaan we beginnen met de bouw van de paviljoens en dan heb ben we nog bijna drie jaar". Op dit moment is de organisatie van de "Ik kan me niet voorstellen dat ik ooit op tournee zou gaan", zegt ze lachend, als ik klaag over de manier waarop ze haar trouwe fans verwaarloost. "Misschien dat mijn grenzeloze optimisme me nog eens over mijn nervositeit heen helpt. Mijn zenuwstelsel is nooit goed tot ont wikkeling gekomen. Daar had ik al in de wieg last van. Ik ben die podiumangst nooit de baas geworden, misschien vind ik het wel goed zo". "Die plankenkoorts varieert van het gevoel dat ik doodga tot het gevoel dat ik op het punt stp te exploderen. Vaak ben ik zo duizelig dat ik denk dat ik de wereld zie draaien. Het is heel extreem. Als die angst zich zou laten vergelijken met het gevoel van vlinders in je buik, dan zou ik er tegen opgewassen zijn. Maar het is zo angstig omdat ik alle controle kwijt ben. Op den duur krijg ik hartkloppingen. En dan kun je absoluut niet zingen". Trots Met angst en beven zag Carly dan ook het video-concert tegemoet. Alles werd er aan gedaan om haar angsten niet te voeden: slechts 300 bezoekers zagen het optreden, waarvoor twee weken werd gerepeteerd. "Op de video kun je zien dat ik op bepaalde momenten echt trots ben op mezelf. Zo nu en dan glimlach ik zelfs! Op dat concert kwam ik mijn angsten te boven. Ik zou zo graag in staat zijn die vrees voor eens en altijd uit te bannen". Ze zingt een paar regels uit een oud liedje. Loepzuiver, liggend op een elle boog. "Ken je 'That's the way I've always heard it should be'? Ik kon dat tijdens dat concert niet doen. Bij dat nummer moet ik mezelf op piano begeleiden. En het was stervenskoud op het strand waar het concert werd gegeven. Mijn vingers bleven steken. Het waaide zo erg dat het aanvoelde alsof het maar een paar gra den boven nul was. Maar het ging, omdat ik me veilig voelde". Geborgenheid is een centraal begrip in de wat terughoudend verlopende carriè re van Carly Simon. Op haar vijftien el pees blikt ze vaak terug naar haar veilige jeligd. Zo zijn er in de videoclip van 'Coming around again', het titelnummer van haar recente studio-elpee, filmopna men verwerkt die haar vader, de uitgever Richard Simon (van Simon Schuster) ooit maakte. Het is dezelfde zekerheid die ze zocht in haar leven met James Tay lor, en die ze nu lijkt te hebben gevonden in een tweede huwelijk met de Ierse schrijver James Hart. Ze praat met veel waardering over diens pen. "Ik zou wil len dat mijn teksten meer poëtisch wa ren", zegt ze opeens, als ze toch even haar werk met het zijne vergelijkt. Maar neem een liedje als 'Boys in the Trees'. Daarin beschrijft ze hoe een meis je in haar puberteit zich het contact met het andere geslacht voorstelt. En dat ge beurt op een heel beeldende manier. Car ly, glimlachend: "Ik houd van dat liedje. Dat zou ik meer moeten doen. James Taylor is daar meer toe in staat dan ik. Mijn manier van schrijven komt vaak Expo nog druk doende met de voorberei dingen om een zo groot mogelijk aantal landen naar Sevilla te lokken. "We zijn er in beginsel van uitgegaan dat we 60 lan den nodig hadden om de Expo econo misch een soort minimumgarantie te ge ven. Nu hebben al 64 landen zich vastge legd en 12 internationale organisaties hebben toegezegd ook een paviljoen te openen". Historische glorie De Expo '92 is opgezet om Sevilla weer de oude historische glorie te geven. Losada: "Vergeet niet dat Sevilla al de hoofdstad van de wereld was, toen Parijs nog maar een gehucht was en Madrid nog niet eens bestond. Tegenwoordig is Sevilla een ingeslapen stad. Dat moet door de Expo '92 veranderen. Daarom is dat de grote droom, niet alleen van Sevil la, maar van heel Andalusië". Als 'wekker' van het doornroosje Se villa moeten de miljoenen bezoekers fungeren, die in een kleine zes maanden de poorten van de Expo '92 moeten pas seren. "We gokken op een kaartverkoop van rond de 28 miljoen", verklaart Mi guel Villegas Sanchez, manager van de afdeling Toerisme optimistisch. "Veel inwoners van Sevilla zullen in die zes maanden meerdere keren naar de Expo komen. In totaal rekenen we op onge veer 18 miljoen bezoekers. Iets meer dan de helft uit Spanje, de rest uit het buiten land". over als een vorm van verslaggeving. Ik beschrijf wat er met me gebeurt. Het is goed, omdat ontzettend veel mensen aanvoelen wat ik doormaak en hetzelfde lijken te hebben doorgemaakt". Geëmotioneerd "Ik schrijf heel veel van me af. Niet al tijd hoor. Een song als 'The wives are in Connecticut' beschrijft bijvoorbeeld de manier waarop vaderlief de bloemetjes buiten zet op het moment dat moeder niet thuis is, en dat nummer gaat over iets wat een vriendin van me is overko men. Maar over het algemeen schrijf ik als ik het idee heb in een chaos te verke ren. Door over die verwarrende gevoe lens te schrijven maak je ze in zekere zin tweedehands. Je verpakt ze in een fraai papiertje en kunt ze aan". De meeste mensen in haar vak zingen hun liedjes avond aan avond. Die songs worden dan geleidelijk aan ontdaan van de emoties waarmee ze geschreven zijn. Van dat proces blijft Carly Simon gevrij waard, want ze treedt zo goed als nooit op. "Dat is juist. Ik heb die ervaring niet. Als ik mijn eigen songs weer zing kan ik Wie ooit heeft geprobeerd hotelruimte in Sevilla te reserveren zal zich afvragen waar de organisatie die bezoekers wil on derbrengen. "Inderdaad heeft Sevilla een chronisch tekort aan bedden", be aamt Sanchez. "In een straal van 30 mi nuten rijden hebben we een capaciteit van 310.000 overnachtingen per maand, campings en pensionnetjes inbegrepen. Maar in de topmaand juli verwachten we ruim 5 miljoen bezoekers. Omgerekend een tekort van ruim 114.000 bedden per nacht. Maar niet iedereen zal in Sevilla overnachten. Veel toeristen, die hun va kantie doorbrengen aan de Costa del Sol, zullen maar één dagje overwippen naar Sevilla. Er bestaat een al uitgewerkt plan om de verbindingswegen naar de Costa del Sol en de Costa Blanca ingrijpend te verbeteren. En in 1992 moet ook de su persnelle trein rijden, die het mogelijk maakt om in drie uur van Madrid naar Sevilla te reizen". Een andere negatieve bijkomstigheid zijn de enorm hoge temperaturen, die 's zomers in Sevilla worden gemeten. Vaak stijgt het kwik ver boven de 40 gra den en dat nodigt niet uit tot een wande ling over het Expo-terrein. Om te voor komen dat de bezoekers levend worden gegrild heeft de organisatie een uiterst ambitieus project ontwikkeld. Even bui ten het expositieterrein worden ruim 300.000 bomen en planten gekweekt, die over vier jaar voor de noodzakelijke schaduw moeten zorgen. Samen met een dus behoorlijk geëmotioneerd raken. Tij dens het video-concert huil ik hier en daar. Bijvoorbeeld in 'Never been gone'. Dat is een heel beeldend liedje. Ik schreef het toen ik met de pont terug keerde naar Martha's Vineyard na een af wezigheid van enkele maanden, omdat ik zo nodig in New York moeilijke opna mesessies moest voltooien". Er zijn meer liedjes die veel ontroering bij haar bewerkstelligen. 'Orpheus' bij voorbeeld, geënt op de gelijknamige Griekse mythe over de halfgod die men sen en dieren met zijn spel tot tranen toe ontroerde, en zelfs zijn vrouw Eurydice» aan de dood onttrok. Orpheus was ontroostbaar toen hij Eurydice weer ver loor. Carly: "Ik las de legende voor aan mijn zoon Ben bij het slapen gaan. Meestal verzon ik zelf verhaaltjes. Tijdens het voorlezen dacht ik: die legende gaat voor een belangrijk deel ook voor mijn leven op. Of, voor een deel van de gevoelens die ik voor mijn ex-man koester. Hoe Ja mes op Orpheus leek, en mensen enthou siast maakte met zijn songs". "Terwijl ik het voorlas zei ik tegen Ben ingenieus systeem van fonteinen en de grootste kunstmatige waterval ter we reld wil men een soort micro-klimaat be reiken, dat zorgt voor een temperatuur tussen de 28 en 30 graden. Economische impuls De Expo '92 moet Sevilla niet alleen meer populariteit bezorgen, maar moet vooral ook fungeren als de economische impuls van een van de meest achterge bleven gebieden van Spanje, met een werkloosheid tussen de 25 en 30 procent. "Met de Expo is een totale investering gemoeid van bijna 12 miljard gulden", licht de secretaris-generaal van de Expo '92, Jose Luis Ballester toe. "Daarvan heeft 1,7 miljard direct betrekking op het expositieterrein en ruim 10 miljard is be stemd voor investeringen in de infra structuur in de regio. Ook sectoren als de horeca, de toeristenindustrie, transport bedrijven en banken profiteren mee van de Expo". "Denk alleen maar eens aan het ge - het was angstaanjagend, zo vreemd ik zei: Ben, waar gaat deze legende over? Hij zei: over jou en vader. Misschien pik te hij onbewust op wat ik dacht. Toen hij insliep pakte ik de gitaar en schreef 'Or pheus' binnen tien minuten. De melodie pakt me nog altijd in". Groepsmens Waarom doet James Taylor haar aan Orpheus denken? Carly: "Als hij zingt ontroert hij de mensen tot tranen toe. En ik moet denken aan de manier waarop ik hem volgde in zijn carrière. Achter hem aan de heuvel op liep. wachtend op het moment dat hij zou omkijken. Het was geen erg bevredigende relatie. Er was geen saamhorigheidsgevoel. James is meer een Einzelgdngerik ben een groepsmens. Onze samenwerking frus treerde me vaak. Toen we klikten was het te gek; daarna was er eenzaamheid". Ze correspondeerden nadien veelal in hun songs. Niet altijd even openlijk, maar voor degenen die tussen de regels doorlazen was het duidelijk dat James over haar schreef, en zij vaak over hem. Ze zakt weg in mijmering, haar gezicht schatte aantal van 70.000 maaltijden per dag en de ruim 100.000 dagelijkse over nachtingen. Voorlopig gaan we er van uit dat de Expo tot 1992 ongeveer 194.000 nieuwe arbeidsplaatsen per jaar ople vert". Spanjaarden zouden geen echte Span jaarden zijn als dit financiële buiten kansje niet werd aangegrepen om onder ling op grote schaal met elkaar te kibbe len. De stagnatie in de afgelopen jaren was vooral toe te schrijven aan het con flict tussen de conservatieve commissa ris van de Expo, Manuel Olivencia, en de socialistische autoriteiten van Andalu sië, die een groter aandeel in de besluit vorming voor zich opeisten. Ook de werkgeversorganisatie van Andalusië, CEA, bestookte de organisatie met kri tiek, omdat de grote kluif niet bij regio nale bedrijven belandde, maar bij de gro te Spaanse en internationale onderne mingen. Jose Luis Ballester. "Alle Andalusi- sche bedrijven hebben de kans gehad om op de projecten in te tekenen. Dat be bedekkend met twee lange lokken. "Ge- .brek aan communicatie. Eén van de twee weet hoe de liefde zou moeten zijn, de an der bewijst daar alleen lippendienst aan, terwijl hij bezig is met een heel ander vak". "Het aardige van ons contact is dat we elkaar uitnodigden om mee te zingen tij dens de opnamen van de liedjes die we over elkaar schreven. Ik schreef een heel wreed liedje. 'Fairweather Father' (de va der die mooi weer speelt). Maar hij zong het, James is geen aansteller. Niet dat hij erover begon. Als ik hem brieven schreef, maakte hij ze niet open. In die tijd was hij verdwaasd door drugs. Ik liep tegen een ondoordringbare muur op. Ik heb vaak gedacht dat hij zou sterven". "Hij is helder nu. Bevrijd van die bal last. Afgekickt. Op zijn laatste elpee staan wat mooie dingen, maar hij is niet zo gegroeid als ik had gehoopt. Ik be doel: hij kan zo veel meer dan wat hij nu laat zien. Hij is zo'n groot artiest. Soms speelt hij het veilig en laat hij zijn hart te weinig spreken. Ik herken dat. Met het hart heb ik geen problemen, met het ge brek aan artistiek avontuur wèl". drijven in de rest van Spanje de conces sies in de wacht hebben gesleept, komt doordat ze een veel betere infrastructuur bezitten en grotere garanties bieden. Maar ook Sevilla profiteert wel degelijk mee. Onder meer omdat veel ondercon tracten hier moeten worden uitgevoerd en hier dus ook werkgelegenheid en in komsten opleveren". Ook het toekomstige gebruik van het Expo-terrein na de officiële sluiting op 12 oktober 1992 is een steen des aan stoots. Felix Losada: "Over het toekom stig gebruik van de Expo is nog geen concreet besluit genomen. Maar er wordt wel degelijk over gedacht. Een interna tionaal tabaksconsortium heeft al aange boden om zijn paviljoen 'na 1993 te ge bruiken als wetenschappelijk onder zoekscentrum voor tabaksplanten. En een Duits bedrijf van elektronica wil van zijn paviljoen een opleidingscentrum maken voor Spaanstalige employees". Eiffeltoren De meeste kritiek moesten de organi satoren van de Expo '92 tot dusverre in casseren van de architecten en het ge meentebestuur van Sevilla. De laatste verwijt de organisatoren dat de hele op zet en vormgeving achter de rug van het gemeentebestuur omgaat. Het is nog kinderspel vergeleken bij wat de archtecten tegen de Expo in stelling heb ben gebracht. "Architectonisch is de Expo '92 een sa botage van Sevilla", verklaarde Jorge Glusberg, lid van de internationale arch- titectenfederatie CICA, in juni van dit jaar. En de president van het college van architecten van Sevilla, Gabriel Campu- zano, gebruikte deze maand de pagina's van het al evenmin enthousiaste lokale blad El Correo de Andalucia om de vormgeving van de Expo aan te vallen. "Het image van de Expo berokkent Se villa grote schade. Het centrum van de stad kan vervallen tot een soort margina le wijk van Sevilla. De Expo staat volle dig los van Sevilla". Jose Luis Ballester tilt er niet zo zwaar aan. "De kritiek is niet gefundeerd. Op de Expo van 1899 van Parijs kreeg de Eif feltoren om dezelfde reden ongelooflijk veel kritiek. Maar vandaag de dag is die zelfde Eiffeltoren de grootste trekpleis ter van de Franse hoofdstad". 1992 wordt een magisch jaar voor Spanje. Niet alleen wordt dan op grote schaal herdacht dat Cristobal Columbus 500 jaar geleden voor het eerst voet op Amerikaanse bodem zette, maar ook worden in I992 de Olympische Spelen in Barcelona gehouden. Madrid mag zich dat jaar bovendien de culturele hoofdstad van Europa noemen, terwijl Sevilla is belast met de organisatie van dé Expo '92. Dat laatste evenement staat nu al ter discussie. De ovens van de keramiekfabriek vormen de merkwaardige achtergrond van het terrein waarop de Expo zal verrijzen. (.pin Carly Simon (43): "Mijn zenuwstelsel is nooit goed tot ontwikkeling gekomen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 23