'Zo'n sax is net een mens' 'Een echt bandje, heuse liedjes' Nieuwe cabaretprijs niet alom gewaardeerd Exposities Concerten Den Haag Amsterdam mmii swjulim PAGINA 17 Meer subsidie Folkloristisch danstheater Neil Finn: 'Houd het klein, en flexibel, dat is het geheim Sanborn: handelsreiziger in jazzmuziek Neil Finn (Crowded House), songschrijver in traditie Beatles oorspronkelijk songschrijversta lent beschikt. Crowded House is eindelijk weer een 'écht bandje' met 'heuse liedjes'. Neil lacht daar om: "Klopt. Houd het klein, en flexibel, dat is het geheim". li AMSTERDAM Zijn broer, Tim I Finn, drukte zich tijdens concerten van hun beider band Split Enz al- 1 tijd pontificaal een keer of twintig op. "Het publiek riep daar altijd i. om: press ups, press ups!", herin- i nert Neil Finn zich lachend. Di door I John Oomkes Split Enz, oorspronkelijk een j band met een sterke voorkeur voor theater en krankzinnige kapsels, stond in 1972 helemaal aan het be gin van de hausse van bands uit Nieuw Zeeland. De waardering l voor Split Enz zou pas tien jaar la- 3 ter komen, nadat de band zich had ontwikkeld tot een minder in het oog springend, maar opvallend me lodieus en vitaal spelende band. Met hetzelfde gevoel voor humor dat Tim Finn etaleerde, stapt Neil nog steeds door het leven. Nadat Split Enz in 1984 definitief het loodje legde, formeerde hij het trio Crowded House, dat op 21 juli een memorabel concert verzorgde in een uitverkocht Paradiso. Twee el pees - een titelloos debuut en het recente Temple of Low Men - tonen aan dat Neil Finn over een voortref felijk stemgeluid en een hoogst Sovjet-fümbond krijgt dikke vinger in pap MOSKOU (RTR) - De Bond van Filmwerkers van de Sovjetunie, een baanbrekende macht in de her vormingsbeweging, gaat aparte gil den vormen voor producers, ac teurs, draaiboekschrijvers en criti ci. Dit heeft het persagentschap TASS gisteren bericht. De nieuwe gilden, gebaseerd op de structuur in de Amerikaanse filmindustrie waar gilden aanzien lijke invloed uitoefenen, zullen een dikke vinger in de pap hebben bij het besturen van de bond en de Sovjetindustrie als geheel, aldus TASS. De Bond van Filmwerkers was in de loop van de 40 jaar een ver lengstuk van de staat geworden. Echter, in 1986 werd op een con gres de oude leiding al opzij gezet en begon een radicale reorganisa tie. TASS deelde mee dat de direc teuren van de gilden in geheime verkiezingen zullen worden geko- De bonden van schrijvers, toon dichters en architecten zijn nog niet zover als de filmbond. De com ponistenbond staat nog steeds on der leiding van Tichon Chrennik- ov, die in 1948 onder Jozef Stalin werd aangesteld om een zuivering uit te voeren. De componist Otar Taktjasjvili heeft reeds kenbaar ge maakt dat ook deze bond "gerecon strueerd en gedemocratiseerd" moet worden. De criticus Vjatsjes- lav Ivanov zegt het hetzelfde over de schrijversbond, die volgens hem in zijn huidige structuur waar deloos is. Filmgeschiedenis in stadswijk Potsdam Kostschooljongen "Omdat ik altijd gitaar heb ge speeld heb ik de show-kant van het vak nooit zo ontwikkeld als Tim heeft gedaan", zegt de 27-jarige Neil, "Maar ik voel me meer op mijn gemak dan vroeger. Het was altijd een luxe om Tim naast je op het podium te hebben. Ik sprong maar wat met hem mee toen we in Split Enz zaten. Als ik nu video's uit die tijd zie, denk ik: wat was ik toen een onnozele hals." Neil Finn oogt nu meer als een lid van het Britse parlement, die er door hun kleding (Neil draagt san dalen en een vest) altijd blijven uit zien als de eeuwige kostschooljon gen. Live steekt hij de draak met al les wat maar naar macho-gedrag verwijst. Zo combineert hij zijn ei gen song Sister Madly met een kos telijke parodie op Whole lotta lo- vin' van Led Zeppelin. Neil: "Maar dat doen we alleen als de sfeer zo goed is dat we ons uitgedaagd voe len". DEN HAAG (ANP) - De Stichting Scheveningen Bad heeft veront waardigd gereageerd op het feit dat haar jaarlijkse 'Scheveningen Ca baret Prijs' concurrentie dreigt te krijgen van een gloednieuwe 'Ne derlandse Cabaretprijs'. De Stich ting uit haar kritiek in een brief aan de Vereniging van Schouwburg en Concertgebouwdirecties in Ne derland. Ze meent dat haar prijs ook een nationaal karakter heeft en dat er voor twee cabaretprijzen waarvoor min of meer dezelfde cri teria gelden in een klein land als In Crowded House kan Finn zijn voorliefde voor Beatle-achtige songs nog verder doordrijven dan in Split Enz. "Ik beschouw me niet als een bijzondere gitarist. Net zoals George Harrison - die overi gens beter was dan ik - bepaal ik me tot begeleidingsakkoorden want ik concentreer me toch vooral op het zingen. Die aanpak levert als vanzelf een jaren zestig-effect. Dankzij onze producer Mitchell Froom komen we nog dichter bij het geluid van The Beatles". Dwaas "Het is gevaarlijk om met Mc Cartney en Lennon te worden ver geleken. Zolang het als compli ment is bedoeld, ga ik die associa tie niet uit de weg. Per slot van re kening zal het misschien nooit ge beuren dat ik zulke goeie liedjes schrijf als zij hebben gedaan. Ik zou een dwaas zijn om van dat ni veau uit te gaan. Ze vormen wél een stimulans. Als je toch beïn vloed wordt, dan maar door de besten." Soms komen Neil Finn's melo dieën vervaarlijk dicht bij Lennon- McCartney. Into Temptation, een prachtig lied over de dubbele mo raal die hem als opgroeiende ka- het onze geen plaats is. De Vereniging van Schouwburg en Concertgebouwdirecties maak te deze week de instelling van de nieuwe cabaretprijs bekend. Die zal tegelijk met nog drie andere nieuwe prijzen en alle al bestaande Nederlandse theaterprijzen naar buitenlands voorbeeld tijdens een groot gala worden uitgereikt. Dat speelt zich af op 19 september in de Stadsschouwburg in Amsterdam. De KRO en Joop van den Ende Produktions zorgen voor een tholieke jongen parten speelden, lijkt sprekend op A Day in the Life van Sgt.Pepper. "Grappig dat je dat zegt", lacht Neil besmuikt, "Nadat we Into Temptation had den opgenomen kreeg ik het er la ter benauwd van. Wat je onbewust toch niet meezeult!" Neil werkt in Crowded House nauw samen met een kleine, hech te ritmesectie, bestaande uit Paul Hester (drums) en Nick Seymour (bas). Live vult de Nieuwzeelander Mike Gap (orgel) het groepsgeluid wat aan, maar de eenvoud staat voorop. Neil: "Er kan nog altijd heel veel gedaan worden met slechts drie akkoorden. Iemand die zegt dat dat passé is heeft ongelijk. Er is geen beperkte hoeveelheid mogelijkheid van combinaties. Je kunt vlak bij de melodielijn van een ander lied zitten en toch door hooks, grooves en breaks een vol strekt ander beeld oproepen". Blijft de vraag waarom de twee de elpee een complexe titel draagt. Neil: "Die verwijst naar het gedrag van de hypocrieten in deze tijd. Die tv-dominees als Jimmy Swaggart. Geen uitgangspunten hebben ze. Kijk, ik schiet ook tekort, maar ik weet dat ik een dubbele moraal heb". rechtstreekse televisie-uitzending onder de titel 'Haal het doek maar op'. De Stichting Scheveningen Bad wijst erop dat zij in 1983 het initia tief voor haar cabaretprijs nam om in een leemte te voorzien. De lijst van winnaars van de afgelopen zes jaren is voor de Stichting een illu stratie van het nationale karakter ervan: Herman van Veen, Martine Bijl, Jenny Arean, Adèle Bloemen- daal, VDQS en Youp van 't Hek. De prijs wordt jaarlijks uitgereikt tij dens het Cabaret Gala Schevenin gen dat door de radio wordt uitge zonden en in '87 bij het eerste lus trum ook de televisie haalde. De Stichting is verbaasd en te leurgesteld dat ze "van derden" moest vernemen dat de Vereniging van Schouwburg- en Concertge bouwdirecties een nieuwe cabaret prijs in het leven heeft geroepen, terwijl de bewuste vereniging zélf in de jury voor de Scheveningse prijs is vertegenwoordigd. DEN HAAG Het jazzcircus trekt door Europa. Van plaats tot plaats, van festival naar festival reizen groepen en solisten, soms nauwe lijks nog wetend waar ze spelen, voor wie en wanneer. Zomer bete kent voor de Amerikaanse musici rennen door Europa. Vertrek- en aankomsttijden bepalen het le vensritme. Vandaar dat altsaxofo nist David Sanborn een half uur na zo'n concert wat uitgeblust in zijn kleedkamer voor zich heen kijkt. Keurige jonge meneer, die nu op eens een bril blijkt te dragen. Han delsreiziger in jazz? door Hans Visser Hij is die middag met vertraging aangekomen. Vanavond spelen, in terview en morgenochtend weer verder. Waarheen? Parijs, Japan, Hong Kong, Canada. In september New York. En zijn nieuwste elpee is ook net klaar. Sanborn leunt even zwaar over een zwarte koffer met zijn altsax. In een wit foudraal ligt er nog een op de grond. "Reserve", legt hij uit. "Moet je wel bij je hebben, want je weet maar nooit. Maar dit (hij klopt even op de zwarte koffer) is mijn fa voriet". "Waarom? Hij past beter bij mijn persoonlijkheid. Zo'n sax is net een mens. Elke sax heeft een eigen karakter. Omdat uiteenlopende mensen nu eenmaal ook verschil lende wensen hebben, gaat het er om dat het karakter van een instru ment zo dicht mogelijk bij het jou we past". "Ik ben deze alt een keer tegen gekomen, ergens onderweg. Er kwam een vent op mij af, die zei een sax te hebben die mij mis schien zou bevallen. Hij komt uit Frankrijk. Tegenwoordig komen ze ook uit Japan, maar die zijn niet zo geweldig. Toch maken ze daar al erg mooie sopraansaxen, maar met de alten leren ze het ook wel". Waarom speelt Sanborn juist op een alt? "Als kind had ik polio. Ik was een jaar of elf. toen de dokter me adviseerde een blaasinstru ment te gaan bespelen. Goed om de longen te activeren. Mijn vader vroeg wat ik dan het liefst zou wil len. 'Een altsax', zei ik, want in die tijd, de jaren vijftig, had hij een band met een paar geweldige alt- AMSTERDAM (GPD) - Het Folklo- rische Danstheater moet zijn subsi die behouden. In de toekomst moet ze zelfs worden verhoogd. Dat heeft de Raad voor de Kunst in een brief laten weten aan minister Brinkman van WVC. In januari had Brinkman aan de Raad voor de Kunst gevraagd of er aanleiding was 'om het Folkloris tisch Danstheater nog langer struc tureel te subsidiëren'. Daarbij wil de de minister ook geadviseerd worden over de positie van het ge zelschap 'als representant van het voornamelijk op verstrooiing ge richte theater'. De Raad voor de Kunst is van mening dat het Folkloristisch Danstheater zijn plaats binnen het dansbestel moet behouden. 'Daar voor zijn ad-hoc subsidies niet vol doende, omdat folkoredans vraagt om gespecialiseerd ensemblewerk dat alleen bij een vast gezelschap voldoende kwaliteit kan bieden'. Het Folkloristisch Danstheater is 'zeer ingenomen' met het advies van de Raad voor de Kunst. Het ge zelschap 'wacht met spanning af welke consequenties minister Brinkman aan het advies zal ver binden. saxofonisten, David Newman en Hank Crawford. Dat geluid van die twee, zó spelen, dat wilde ik ook kunnen. En kijk, hier sta ik dan. Nog steeds met een altsax". Bewondering Sanborn werd geboren in Tam pa. Florida op 30 juli 1945. maar verhuisde met zijn ouders al snel naar Saint Louis waar hij verder opgroeide. Daar begon hij te spelen bij bluesbands en rvthm and blues bandsgroepjes. Maar de grootste invloed op zijn ontwikkeling had uiteindelijk Ray Charles. "Natuurlijk, iedere saxofonist luistert graag naar Charlie Parker. Oók een altsaxofinist. Hij was echt de grootste, maar bij mij ging het toen toch echt om die twee altsaxo- finisten bij Ray Charles en die man zelf uiteraard. Ik hield van die mu ziek, omdat het een combinatie was van jazz, rythm and blues en gospel. Dat was muziek die me echt iets deed. Dat is nog steeds zo, het is enorm krachtige muziek". "Of die muziek van toen nog is terug te vinden mijn huidige spel. valt voor mij moeilijk vast te stel len. Dan zou ik mezelf moeten ana lyseren en daar heb ik weinig be hoefte aan. Het gaat er mij om of ik tijdens het spelen word geraakt. Ik probeer elke keer weer nog beter te spelen dan de vorige keer, dat wel. Het heeft daarom weinig zin om mijn eigen opnamen te beluisteren. Als ik een nieuwe plaat maakt moet dat wel. Maar het spelen zelf moet spontaan, emotineel gaan. Ik zoek het niet in een historisch per spectief. Hoewel er altijd wel in vloeden van vroeger merkbaar zul len zijn. Dat gaat dan vanzelf'. Verkopen Sanborn maakte een reeks eigen platen. Zijn nieuwste heet 'Close Up'. Daarnaast is hij op dit moment de meest gevraagde altsaxofonist van Amerika. Talloze platen van anderen geeft hij met zijn uit dui zenden herkenbare toon een apart tintje mee. Zo is hij ook te gast op de volgende plaat van Robert Cray. "Met hem heb ik nog wel willen werken, maar voorlopig speel ik niet meer mee op andermans pla ten. Gewoon omdat ik er geen lol meer in heb. Het was echt leuk om met bepaalde mensen te spelen die ik respecteer, maar nu ik er niet meer van hoef te leven is het welle tjes". Bij de jongste generatie jazzmu zikanten, opgegroeid met de ver worvenheden van de moderne elektronika, bespeurt Sanborn een nieuwe ontwikkeling. "Hun niveau wordt niet alleen beter, maar ze verdiepen zich ook in de bebop. Ze proberen heel serieus muziek te maken, die een bepaalde stijl, een richting heeft. Ze gebruiken nu al die mogelijkheden. Maar alle ont wikkelingen verlopen in cirkels. Fusion lijkt nu uit de mode te zijn en akoestische muziek is weer in opkomst. Over paar jaar komt de elektronika terug in de jazz". "Toch moet jazz vooral spontaan zijn, al dan niet commercieel. Want wat is commercie? Het betekent dat je iets maakt dat moet verko pen. Muziek die een verbazingwek kend groot publiek heeft, kan ook wel kwaliteit hebben, al zit er ook een hoop rotzooi tussen. Het gaat om de spontaniteit. Als je muziek wilt maken die geld oplevert, kun je het wel vergeten. Maak daarorrt de muziek die je leuk vindt en wacht dan maar af of het publiek daar op afkomt. De enige grens die ik ken is de duur van mijn concer ten." Waar haalt hij de kracht vandaan om zich dan toch elke keer weer zo helemaal te geven? Van het vlieg tuig, naar het hotel. Dan spelen, slapen en weer het vliegtuig. "Het is vooral de magie van het publiek. Je komt aan in een zaal met men sen die iets van je verwachten. Dan ga je spelen, de muziek windt je op, de reacties van het publiek maken dat je verder wordt gestimuleerd". David Sanborn: 'Het is vooral de magie van het publiek WEST-BERLIJN (DPA) - In een dèeDDRS^ten brorDuk°sefiïmge" Stichting Scheveningen Bad verontwaardigd schiedenis in straatnamen leven dig gehouden worden. Naast ac teurs en actrices als Asta Nielsen, Hans Albers, Conrad Veidt en Eduard von Winterstein, zullen be langrijke regisseurs van weleer ge ëerd worden, zoals Friedrich Wil helm Murnau, die dit jaar 100 jaar wordt, Konrad Wolf, Slatan Dudow en Wolfgang Staudte. Andere stra ten en pleinen zullen worden ver noemd naar Fritz Lang en Ernst Lubitsch die in Hollywood furore maakten en naar Erich Pommer, die 'Decla' (1919) en 'Das Kabinett des Dr. Caligari' maakte. Een bejaardentehuis wordt het 'Henny Porten'-huis en bewoners van de wijk kunnen in restaurant 'Blauer Engel' eten. Leiden Rijksmuseum voor Volkenkunde - Steen- Rijksmuseum van Oudheden - Rapenburg 28, 'Nederland Onderste Boven', de ar cheologische rijkdom van ons bodemar chief, t/m 1/9; di. t/m za. 10-17 uur, zo 13- Rijksmuseum van Geologie en Mineralogie - Hooglandse Kerkgracht 17, tentoonstel ling 'Geologie op Postzegels', t/m 4/9; ma. t/m vr. 10-17 uur, zo. 14-17 uur. Koninklijk Penningkabinet - Rapenburg 28, dubbelexpositie: Tweehonderd iaar verza melen' en 'Schepen met geld', t/m jan 1989; di. za. 10-17 uur, zon- en feestd. 13- 't Huys Benee - Nieuwe Rijn 3, permanente tentoonstelling van werk Leny Noyen. vr. 14-16 uur en za. en zo. van 12-16 uur Het Achterhuis - Nieuwe Rijn 38, perma nente expositie: Vijf eeuwen mode in mini atuur. di. t/m za. 10-16 uur. Holiday Inn - Haagse Schouwweg 10 (blau we gang), werk van Jean-Paul Spits, t/m 31 juli; foto's van Lucie Schouten, van 1/8 t/m 31/8. Nutsspaarbanken - Doezastraat 35/37 en Oude Rijn 56, exposities van leden van de Grafiekwinkel Inkt, o.a. etsen, litho's en houtsnedes. Signaal, Studio voor vormgeving - Groenesteeg 10. ontwerpers en vormge vers tonen diverse ontwerpen, tevens pre sentatiemappen, do. 12-21 uur, vr. 12-18 uur, za. 12-17 uur. Stichting Beeld en Grafiek Hooglandse Kerkgracht 20A, werk van Feng, Erik-Jan Kuiper en Cees van den Oever, atelierbe- zoek na afspraak, tel:146024. Sociëteit Quintus - Korte Mare 34, tentoon stelling van leden van Quintus in de vorm van schilderij, druk, foto, tekening of beeld. Galerie Stelling - Burgsteeg 14, foto's van Wim Horster en tekeningen van Ubaldo Sichi, t/m 30/7; wo. t/m za. van 13.30-18 Galerie Amber - Hooglandsekerkgracht 8, Oostaziatische kunst: basiscollectie van Ir ma Roefs-de Wit, Japanse en Chinese rol- schilderingen; tevens tentoonstelling van raku-aardewerk van Annelies Buchardt en Emilie Kooien; wo. t/m zo. 11-17.30 uur. Art Centre Droomfabriek - Oude Singel 56, Henny Hartevelt en Sjef Oltheten expose ren hun voorstudies en dokumentatie van het duo-schilderij, welke zij in het kader van de Lakenfeesten georganiseerd hebben, t/m 31/7; zo. t/m do. 10-13 uur. vr. en za. 10-14 uur. Intermezzo - Haarlemmerstraat 226, mari tiem schilderes Jenny Buikhuizen (uit Kat wijk) met aquarellen over onderwerpen als: schepen, zee en strand. Onderzoekcentrum Sturing en Samenle ving - Maresingel 3, schilderijen en tekenin gen van Jan van Eden, tot 16/9; geopend tijdens kantooruren. Praktijk P. de Bakker - Rijnsburgerweg 7, pastels, olieverf- en acrylschilderijen van Willemiem van Ineveld, t/m 25/8; ma. t/m vr. van 10-17 uur. Art Tea House - Korte Mare, aquarellen van de Leidse kunstenares Ursula Dierks Openbare Bibliotheek - Nieuwstraat 4, Mo lenexpositie i.s.m. de Rijnlandse Molen stichting t/m 28/8. Galerie 'De Kleine Klup' - Nieuwe Rijn 1, 'New York', expositie zwart-wit fotografie van Teun Voeten, t/m 28 aug. Hillegom Kunstgalerie 'Catharina' - Meerstraat 12b, Floris van den Berg, gouaches en pastels; Ellen Haven, aquarellen, Hans Haven, olie verf en pastel; Dea Veldhuyzen van Zan ten, gouaches; Leo Weijers, foto's, t/m 13/8; di. t/m vr. 9-18 uur. za. 1C-17 uur. Katwijk Galerie 'De Witte Duif' - Koninginneweg 12a, schilderijen, aquarellen, etsen en gra vures van o.a. Ludolf Berkmeier, Tjeerd Bottema. W.A. Wassenaar en tal van ande re kunstenaars, t/m 30/7; uitsluitend op za terdagen van 11-13 uur en van 14-17 uur. Stichting Katwijks Museum, Voorstraat 46, aquarellen van Albert-Jan Cool, tot 3/9; di. t/m za. van 10-12 uur en van 14-17 uur. Hotel Restaurant 'De Watergeus' - Simon van Capelweg 10, Adolfo Ramón Torcal met olieverfschilderijen, t/m 14/8; dag. van af 10 uur. Noordwijk Petit Royal - Voorstraat 76. Tiny van der Sar met kleuretsen Bloemen en planten in de Orangerie', geopend dag. behalve woe. Galerie 'Drieluik - Voorstraat 57, aquarel len van Janice Boekholt, t/m 1/8; expositie rond het thema 'thee', tot 15/8; dag. 10- 17.30 uur. Huis ter Duin, verkoop expositie olieverf schilderijen van o.a. Brouwer, Kranenburg, De Jong, Keizer en Van Dijk, van 2/8 t/m f/8; 14-21 uur. Rijnsburg Genootschap Oud Rijnsburg - Oude Vliet- weg 6, permanente tentoonstelling 'De an dere Middeleeuwen'; thema tentoonstel ling 'Nederland in Bedrijf - Handel in Rijns burg', vr. 19-21 uur, za. 10-16 uur. Warmond Mariënhaven - Mgr. Aengenentlaan 3, aquarellen van Hans Verdijk, t/m aug.; dag. van 9-12 uur. Hotel Wassenaar Katwijkseweg 33, schil derijen en aquarellen van Karla C.J. van Tongeren, t/m 1/8. Jan Schmitz zal vanavond in het kader van de zomerconcertserie van KSO het orgel van de Pieterskerk bespelen. Het program ma vermeldt werken van Bach, Franck, Sa- i, Badings, Martinu, Gigout e.a. Aanvang André Kroese (Sweelinck Conservatorium) verzorgt morgen het wekelijkse zaterdag middagconcert in de Hooglandse kerk. Aanvang 13.30 uur. Gerrit Christiaan de Gier uit Groenekan geeft morgenmiddag een orgelconcert in de Hartebrugkerk. Aanvang 15 00 uur. Circustheater vr 29. za 30, di 2, wo 3, do 4, 20.15 i Paul van Vliet met zijn show: 'n Gat in de lucht. zo 31, 12.15 uur; Pia Beck's One Woman Show. Congresgebouw 3 ook 15.00 Concertgebouw wo 3, 20.15 uur; The National Youth Or chestra of Great Britain olv Christopher Seaman, werk van Dukas en Stravinsky. Stadsschouwburg vr 29. za 30, 20.15 uur; optreden Saratin Ensemble. di 2. wo 3, do 4, 20.15 uur; Temba Theatre met 'Romeo and Juliet', van Shakespeare (Engelstalige voorstelling).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 17