'Wat ik doe is een vak apart' GOSSIP-JOURNALIST BEN HOLTHUIS (38), SPECIALIST IN VERLIEFDHEDEN, SCHEIDINGEN EN GEBOORTEPIJNTJES Er zijn mensen die geen week end voorbij laten gaan zonder een story te verslinden over het privéleven van artiesten en an dere bekende Nederlanders. Al een goeie 15 jaar doen ze dat, sinds Story als eerste rod delmagazine op de bladen markt werd afgezet. Onder de 'lieve lezeressen en beste le zers' zijn er velen die beweren nooit kennis te nemen van 'der gelijke onzinnige pulp'. En als ze toevallig wel op de hoogte blijken van een scheiding, dan hebben ze van een en ander toevallig bij de kapper kennis genomen. Een onthullend, smaakmakend en openhartig interview met een gossip-jour nalist die van zichzelf zegt dat hij eerlijk is. door Gerard van Putten De laatste roddel al gelezen? Grote kans dat die door Ben Holthuis is verspreid. Hij gaat door voor een topper in een branche die nogal eens wordt aangeduid als laagbijde- grondse journalistiek. Geheimen blijven voor hem zelden geheim, al thans daar gaat hij prat op. Achtereenvolgens schreef hij voor Story, I Privé en Weekend, eerder verkocht hij een jaar lang onder meer warme worsten bij de Hema. Holthuis weet zich veel ge- j lezen, maar de waardering die hij krijgt voor zijn pennevruchten is beduidend minder. "Dat wil zeggen dat er veel dag- j bladcollega's op me neerkijken. Toen ik dertien jaar geleden begon trof die min achting mij nog, nu zegt het mij niets meer. Ik zit niet te wachten op de waar dering van journalisten, ik voel me gesti- muleerd als ik op vrijdagavond door de supermarkt loop en dan zie dat er nog maar drie Weekends in de schappen lig gen. Ik sta volledig achter mijn werk, an ders deed ik het niet". Gezellig kletsen Hij heeft niet het idee met iets ver keerds bezig te zijn. Dat deze vorm van journalistiek zo'n slechte naam heeft kan Holthuis niet vatten. "Het zijn vooral de mensen die mij niet kennen, die over mij oordelen en mij veroordelen. Die denken ook datje heel gemeen moet zijn om gos- sip-journalistiek te kunnen bedrijven. Onzin. Natuurlijk gaat er wel eens een gossip-journalist over de schreef, maar bij een krant gaat er ook wel eens wat fout. Wat ik doe is huis-tuin-en-keuken journalistiek. Gezellig kletsen over een ander, dat is het eigenlijk. Wat ik schrijf moet je lezen en vervolgens weggooien. Ik heb niet de pretentie verhalen van his torische waarde te schrijven". Meestal doen hij en zijn andere vak broeders dat in een stijl die veel sugge reert maar in feite weinig inhoudt. Het moet verkopen, zegt Holthuis eerlijk. "Dat is hoe dan ook het uitgangspunt. In geen geval mogen de bladen in de winkel blijven liggen". Voor hem is het geoorloofd dat een dun verhaaltje dat een zijner collega's ooit brouwde over een golfwedstrijdje tussen prins Claus en prins Johan Friso wordt bekopt met: Prins Claus raakte slaags met zoon Johan Friso. "Het is een vak apart. Niet iedereen kan het. Per soonlijk vind ik het net zo'n grote kunst te werken voor mijn blad als voor Vrij Nederland. Want je moet gericht schrij ven. In formules kunnen denken. Je moet weten wat de lezers willen weten". Nu zegt Holthuis daarvan toevallig aardig op de hoogte te zijn. Van nature heeft hij een smaak die naar eigen zeggen wat vrouwelijk aandoet. Smullen kan hij van verhalen over hoe vrouwen hun zwangerschappen hebben beleefd en hoe ze hun bevalling hebben doorstaan. "Ik wil daarover alles lezen, in geuren en kleuren, compleet met alle daarmee ge paard gaande pijntjes en pijnen. Ik ben ervan overtuigd dat ook vele lezers en le zeressen dat willen weten van die zange res die zojuist een kind heeft gekregen. Vandaar dat ik die zangeres daarover vragen stel". Waarheid "Waar het om gaat is dat de waarheid geen geweld wordt aangedaan en per soonlijk heb ik me daar nooit schuldig aan gemaakt", beweert Holthuis gloed vol, ook al weet hij dat de schijn tegen hem is. Nu zes jaar geleden spanden Cor- ry Konings en haar toenmalige echtge note Piet Roeien een kort geding tegen hem aan, toen hij als Story-reporter had geschreven over een liefde die was opge bloeid tussen de voormalige zangeres van de Rekels en ene Dave, lid van het Limburgse zangduo Mark en Dave. Vol gens de zangeres was er niets waar van wat Holthuis had geschreven; ze eiste rectificatie van het gewraakte artikel en een schadevergoeding van 15.000 gul den. De president van de Haarlemse rechtbank velde een Salomonsoordeel: Holthuis moest zijn opstel rectificeren, Corry Konings kreeg geen schadever goeding. "Dit is een zaak waaraan ik slechte her inneringen bewaar, omdat ik nu nog staande hou dat ik geen feitelijke onjuist heden heb geschreven. Ik zit nu weer bij Corry op de bank, maar echt goed ge maakt hebben wij het nooit. Dat kan ei genlijk ook niet, want zij en Piet hebben destijds niet de waarheid gesproken voor de rechtbank. Dat neem ik haar nog kwalijk. Ik ging destijds onvoorbereid naar de rechtszaal, omdat ik ervan uit ging dat ik niks had misdaan en mij ook niks kon gebeuren. Achteraf zeg ik dat ik nooit meer onvoorbereid naar een rech ter zal stappen. Achteraf zeg ik ook dat de journalisten van de dagbladen mij geen recht hebben gedaan omdat ze het hebben vertikt die Daye om commentaar te vragen en dat zowel Corry als Story er beter van is geworden, van die hele zaak. Wij verkochten in die dagen bij het leven, terwijl Corry er twee hits aan heeft over gehouden. Eerst 'Adio' en vervolgens 'Het was allemaal gelogen'. Tot haar scheiding, die drie jaar later werd uitge sproken, heb ik haar niet meer gespro ken. Niettemin wist ik als eerste journa list dat Corry en Piet in scheiding lagen". Eerlijk "Ik ben gewend de bekende Nederlan ders eerlijk te benaderen voor een inter view. Als ik gehoord heb dat de persoon in kwestie in scheiding ligt, zeg ik dus niet dat ik kom voor z'n mooie tuin. Het vervelende is dat sommige artiesten mij alles vertellen om dan vervolgens te gaan roepen dat alles van A tot Z is verzonnen, zodra het op schrift staat. Heel smerig vind ik dat, temeer omdat ik te allen tijde bereid ben mijn stukken vooraf te laten lezen". De man die zichzelf uitgeeft voor gos sip-journalist, maar die door zijn vijan den bij herhaling wordt afgeschilderd als een voyeur in de nabijheid van de Gooise matras, geeft toe dat hij zijn 'onderwer pen' wel eens onder druk moet zetten om ze te verleiden tot een gesprek. Vriende lijk doch dringend wordt dan aangekon digd dat er hoe dan ook een verhaal wordt geschreven, ook als er geen mede werking wordt verleend. "Naar mijn mening heeft dat niets te maken met chantage en nog minder met voyeurisme. Als ik iemand bel, heeft de gene die ik aanspreek altijd het recht af te zien van een gesprek. Maar ik vind dat ik op mijn beurt wel het recht heb die zelfde persoon over te halen tot een inter view. Temeer omdat ik liever met een ster praat over een scheiding dan met de andere partij. Er zijn mensen die toch halsstarrig blijven weigeren. Voor mij ligt het er dan aan wie moeilijk blijft doen. Een zangeres die van gekkigheid niet wist wat ze moest doen om in de pu bliciteit te komen toen ze nog onbekend was, daar heb ik weinig consideratie Nieuws is nieuws "Ik heb het meegemaakt dat zo'n meid mij het hele rijtje van verliefd, verloofd en getrouwd heeft laten afwerken. Maar toen haar huwelijk vervolgens strandde was ze ineens niet thuis. Terwijl ik daar vóór op de belachelijkste uren welkom was. Kijk, dan voel ik me genoodzaakt uit te gaan van de feiten die mij bekend zijn. En dan kunnen de collega's die op mij neerkijken wel roepen dat een schei ding niets heeft te maken met de vocale prestaties van de zangeres, maar daar stel ik dan tegenover dat nieuws nieuws is. Als morgen Erica Terpstra met haar auto in de sloot terechtkomt zetten die zelfde journalisten dat bericht ook op de voorpagina van hun krant, terwijl dat toch ook niets te maken heeft met de po litiek". Gemeten naar zijn journalistieke nor men is in beginsel is alles, maar dan ook alles dat te maken heeft met een bekende Nederlander het waard gepubliceerd te worden. Als geen ander weet hij dat zijn lezerskring van alles over artiesten wil weten; nieuwsgierigheid is al vijftien jaar het bestaansrecht van de bladen. Holthuis laat evenwel doorschemeren dat hij meer weet dan hij zijn lijfblad toe vertrouwt. Er kan voor hem weliswaar veel, maar niet alles. Ook Holthuis zegt zijn ethische grenzen te hebben. Zou hij werkelijk een boekje open doen over het privéleven van menige Nederlandse ar tiest, volgens hem trilde dit land dan op zijn grondvesten. "Onlangs kreeg ik bij voorbeeld nog foto's in handen gespeeld van een heel bekende tv-presentator die zich ophoudt in een of ander sekshuis. Zijn huwelijk staat op springen, maar ik acht de tijd nog niet rijp om erover te pu bliceren. Al ga ik er altijd van uit dat de collega's van andere bladen ook van een en ander op de hoogte zijn, mijn gevoel zegt op dit moment dat ik dat niet kan maken". Rivaliteit De concurrentieslag met 'die andere bladen' wordt verbeten uitgevochten, al is die volgens Holthuis lang niet meer zo moordend als enkele jaren terug. Dat neemt niet weg dat de rivaliteit groot is, de dames en heren proberen elkaar voortdurend vliegen af te vangen en el kaar op een dwaalspoor te brengen. Van collegialiteit is hoegenaamd geen spra ke, benadrukt Holthuis. "Het zal voor buitenstaanders opge fokt aandoen, maar wij mogen geen nieuwtje missen. Als Privé morgen met een cover komt die ik heb gemist, ben ik het hele weekend uit mijn doen. Dan ben ik nauwelijks aanspreekbaar. Gelukkig komt het weinig voor, al proberen de journalisten van de andere bladen onder werpen te claimen. Ik wist bijvoorbeeld dat de juwelen van wijlen Ank van der Moer waren gestolen bij haar dochter. Ik belde die dochter op. Ze bevestigde dat die juwelen gestolen waren, maar ze zei er meteen bij dat ze dat eigenlijk niet mocht vertellen omdat ze Privé al de be lofte had gedaan het nieuws over die diefstal exclusief te geven". "Daar wordt grif voor betaald, ik weet bijvoorbeeld ook dat George Baker zijn baby duur heeft verkocht aan Story. Voor een bedrag dat in de buurt van tien duizend gulden lag. Daar doe ik dus niet aan mee, aan dergelijke praktijken". Zijn tipgevers verschaffen hem al ge noeg informatie, Holthuis laat zich er op voorstaan over zoveel contacten te be schikken dat hij niet met flappen hoeft te zwaaien. Op anonieme telefoontjes zegt hij niet in te gaan, liever verneemt hij het 'nieuws' uit de eerste hand. "De meeste tipgevers zijn de artiesten zelf. Die kun nen heel openhartig zijn over zichzelf, als het hun zo uitkomt. Je hebt erbij, die bel len mij elke dag. Vooral aankomende sterren doen dat. Nu zijn die voor ons minder interessant. Als wij ons blad zou den volplempen met allerlei aankomen de artiesten, dan werd er niet één meer verkocht. Nee, waar mensen wel op zit ten te wachten is het stuk over de artiest die in de goot is beland". Getekend Journalist wilde hij altijd al worden, als jonge jongen verlangde hij al naar een baantje bij een krant. Daar is het nooit van gekomen. En daar zal het ook nooit van komen, weet hij. Een jaar of wat gele den solliciteerde Holthuis bij enkele dag bladen, hij wilde ook wel eens een ver slag over een raadsvergadering schrij ven. Maar zijn verleden als gossip-jour nalist strekte niet bepaald tot aanbeve ling. "Wie eenmaal bij een roddelblad heeft gewerkt is getekend", zegt Holthuis, die zonder blikken of blozen probeert aan te tonen dat zijn manier van werken niet eens zo veel verschilt van die van Sonja Barend. "En die zet zich vaak tegen ons af. Maar als ik zie hoe zij de 38-jarige con certpianist Piet de Vis ondervraagt over zijn huwelijk met een 82-jarige dame- ....neem me niet kwalijk, maar ze stelde bijna dezelfde vragen. En zo ging ze ook te werk tijdens het afscheidsprogramma van de Zangeres zonder Naam". Ook al zou hij nu alsnog in de gelegen heid worden gesteld over te stappen naar een krant, Holthuis zou er niet over pein zen. Hij zegt zijn plaats te hebben gevon den bij zijn huidige werkgever, waar zijn stukken worden geplaatst zoals hij ze heeft geschreven. Zijn vrijheid van han delen is groot, .en de beloning navenant. Dat was wel even anders bij Privé, waar hij ooit drie weken werkte. Zoals Holthuis het uitdrukt werd daar ver langd, nee, geëist dat er uit een bepaalde persoon meer verhaal werd gehaald dan er in wezen in zat. "Ik beschikte al over de nodige contacten, ook met mensen die per se niet in dat blad wilden staan. Uiteindelijk gaven ze toch hun toestem ming. Om mij. Die mensen voelden zich naderhand verraden, omdat aan mijn verhalen een bepaalde draai was gege ven, omdat er koppen boven werden ge zet die die mensen niet wilden en die ik niet wilde". Tonnen De 38-jarige Holthuis heeft ermee le ren leven dat hij wel eens met de nek wordt aangekeken. Het deert hem niet meer, zegt de specialist in verliefdheden, huwelijken, geboortén en scheidingen. Wat anderen over hem zeggen kan hem nauwelijks schelen, althans zo doet hij het voorkomen. Bovendien ontvangt hij maandelijks een ruim uitgevallen finan ciële compensatie voor de omstreden re putatie die hij, hoe eerlijk Holthuis zich zelf ook vindt, in de loop der jaren heeft opgebouwd. Deze vorm van journalistiek betaalt immers heel goed, de salarissen die wor den betaald in deze speciale sector ont stijgen verre de journalisten-cao. De bla den hebben met tonnen gesmeten om el- kaars beste krachten weg te kopen. Ook Holthuis kan er zeer goed van leven, maar er moet vooral niet worden gedacht dat hij zijn beroep ziet als een middel om snel rijk te worden. Dat kan hier in Ne derland nu eenmaal niet, weet hij. Vertel hem wat: in wat hij de gouden jaren van de gele pers noemt is hij hoogst persoon lijk uitgekleed door de fiscus. Holthuis heeft leergeld betaald. Al zijn belangen heeft hij nu ondergebracht in een bv. Hij heeft een manager in de arm genomen. Holthuis zegt er niets voor te voelen dat hem ooit nog eens een poot door de belasting wordt uitgedraaid. "Ik mag dan meer verdienen dan de gemid delde Nederlander, als ik al mijn uren bij elkaar optel zou ik bij wijze van spreken net zo goed af zijn met een bijstandsuit kering. Vannacht nog lag ik om kwart over drie op bed en vanmorgen stond ik er om half acht alweer naast". Niet inslapen "Want in dit werk mag je niet inslapen, je moet al heel vroeg in de morgen gaan bellen. Om nieuwtjes te vergaren, om ie mand snel te interviewen. Zelf lees ik nooit terug wat ik schrijf. Voor mij is een onderwerp afgerond zodra de laatste punt op papier is gezet. Wat dat betreft zie ik geen verschil met de kruidenier. Die zal zich ook niet afvragen waar zijn kilo suiker uiteindelijk is terechtgeko men". "Ik maak wel veel meer uren dan die kruidenier. Mijn lezers zullen er geen idee van hebben hoeveel autokilometers en hoeveel uren er zijn geïnvesteerd in één nieuwtje. Er zijn soms weken bij dat ik de ene na de andere party afloop, om contacten te leggen. Als ik dan 's nachts mijn ogen dichtdoe zie ik alleen nog maar handen en glazen. Want er wordt zo links en rechts wat afgezopen in het we reldje waarin ik me beroepshalve be geef'. "Ik zit nu weer bij Corry Konings op de bank. Maar echt. goedgemaakt hebben we het nooit". "Ik wist bijvoorbeeld dat de juwelen van wijlen Ank van der Moer waren gestolen bij haar dochter". Ben Holthuis bij de Waagtoren in Alkmaar: "Ik heb niet het idee met iets verkeerds bezig te zijn" GPD) "Sonja Barend zet zich vaak tegen ons af. Maar in feite hanteert zij dezelfde methoden". (foto ANP)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 21