'Van schrijven word je niet rijk' Fleur Bourgonje blij met Betje Wolff-prijs Kunstsponsoring in 1987 ruim 25 miljoen KIJKUIT Exposities Concerten Den Haag Amsterdam Rotterdam De schrijfster Fleur Bourgonje ontvangt zondagmiddag in Middenbeemster de Betje Wolff-prijs, bestaande uit een oorkonde en een geldbedrag van vijfduizend gulden. Ze krijgt de prijs, die dit voorjaar werd ingesteld ter gelegenheid van de 250e geboortedag van Betje Wolff, voor haar hele oeuvre. De jury, bestaande uit Doeschka Meijsing, Emmy van Overeem en Wim Zaal, roemt met name 'de moed om voor haar overtuigingen uit te komen', en het feit dat Fleur Bourgonje zich niet tot een genre heeft beperkt (ze schreef een roman, een novelle en een dichtbundel). Verder wordt de schrijfster een 'erfgename van Betje Wolff genoemd vanwege haar 'onafhankelijkheid van geest', en omdat 'haar vrouwelijke hoofdpersonen zich bewust rekenschap geven van hun plaats in de wereld'. Fleur Bourgonje werd al eerder bekroond. Voor haar debuutroman 'Spoorloos' (1985) kreeg ze op 2 december 1986 het Goudèn Ezelsoor. Wie is deze schrijfster, die met haar kleine oeuvre zo aan de weg timmert, en die zelden ingaat op het verzoek om een interview? AMSTERDAM - Als dochter van een smid werd Fleur Bourgonje in 1946 geboren in Achterveld, een dorp in de Gelderse Vallei. Begin twintig, kon ze de reiskoorts niet langer bedwingen. Ze trok naar Frankrijk, dat ze na een jaar ver ruilde voor Zuid-Amerika, dat ze van 1970 tot 1980 haar thuishaven zou noemen. Tijdens de coup tegen Allende (op 11 september 1973) woonde ze in de Chileense hoofd stad Santiago. Ze ontvluchtte de chaos van de burgeroorlog en zocht haar heil in Argentinië, waar in die tijd verdwijningen aan de or de van de dag waren. Uiteindelijk vestigt ze zich in Venezuela. door Peter Dicker Daar doet ze vertaalwerk en in 1980 publiceert ze een - journalis tiek - boek over de prostitutie ('La luna se desangra por el otro costa- do'.) Als ze op het punt staat zich met haar dochtertje Paloma defini tief te vestigen in een Venezolaans bergdorpje, besluit ze plotseling te rug te keren naar het vaderland. Hier zet ze haar journalistieke werk voort. Maar de ervaringen van tien jaar op het Zuidameri- kaanse subcontinent kan ze daar' niet in kwijt. Die blijven gisten tot ze een uitweg vinden in een literai re vorm. In januari 1985 verschijnt Fleur Bourgonjes korte debuutro man 'Spoorloos'. De hoofdper soon, Hanna, lijkt veel gemeen te hebben met wat van de schrijfster bekend is. Ook zij verlaat haar ge boortedorp en reist via Frankrijk naar Latijns Amerika. Daar raakt zij betrokken bij de woelige politie ke verwikkelingen van de jaren ze ventig. Paaseiland De roman, als dat een juiste be- Operawedstiijd op Wagneriaanse schaal in Wenen WENEN (RTR) - Driehonderd ad- spirant-operazangers en zangeres sen uit 34 landen zijn gisteren in Wenen aangekomen om deel te ne men aan de grootste operawed strijd die ooit in de wereld is gehou den. Hun doel: te worden opge merkt door een deskundige jury van 26 leden uit de hele wereld. De Internationale Belvedere Competi tie gaat een week duren. Behalve geldprijzen krijge de winnaars doorgaans belangrijke internatio nale contracten "Er zijn hier zoveel belangrijke mensen datje, zelfs als je geen prijs wint, een kans loopt op een con tract", aldus de 31-jarige Ameri kaanse deelnemer William Riley. De Weense Kammeroper organi seert deze wedstrijd al zeven jaar •met de Oostenrijkse staatstabaks- maatschappij. Echter nog nooit zijn er zoveel inschrijvers teleurge steld. Een voorlichter deelde mee dat er dit jaar meer dan 200 kandi daten zijn afgeschreven vanwege de te grote belangstelling. De 33-jarige Hongaarse Valeria Somoggvari uit Budapest, een van de 83 inschrijvers uit een Oost- europese land, zegt: "Het is erg op windende kans; thuis zijn er maar heel weinig mogelijkheden". naming is, is opgebouwd uit een aantal indringende schetsen. Die spelen in Chili, Argentinië, op het Paaseiland en in Venezuela. Soms gaat het om ervaringen van Hanna, soms tekent zij geschiedenissen op uit de mond van anderen (meestal vrouwen). De stijl is uiterst helder, het woordgebruik bijna 'zuinig'. Centrale thema's zijn: onderdruk king en onoplosbare existentiële eenzaamheid, vaak leidend tot een geestelijk isolement. De romanfi guren zijn veelal op zoek naar lief de en vooral naar zichzelf. De afronding komt als de hoofdper soon met haar dochter onverwacht het vliegtuig naar Nederland neemt. Met 'Spoorloos' is de naam van Fleur Bourgonje gemaakt. Zij blijkt er het best verkopende de buut van 1985 mee te hebben afge leverd (drie. drukken scoren 8.898 exemplaren). En dat levert haar op 2 december 1986 Het Gouden Ezelsoor op, de literaire prijs van de organisatie van Fabrikanten van Grafische Eindprodukten (FGE). De novelle 'De Terugkeer', die in 1986 verschijnt, is meer ik-gericht. Een jonge yrouw keert per trein van Parijs terug naar Amsterdam. Ze overdenkt hoe, ze in die stad een half jaar eerder haar man en doch ter alleen heeft gelaten. Herinne ringen aan de teloorgang van een liefde en haar ervaringen in Parijs worden afgewisseld met toekomst verwachtingen. Haar eigen terug keer versmelt met die van haar va der, die doodgewaand, in 1945 on verwacht terugkeert uit de hel van het concentratiekamp Buchen- wald. Als de trein het Centraal Station binnenloopt heeft ze besloten niet naar huis te gaan, een eigen leven te leiden en als journaliste aan de slag te gaan. Een opmerkelijke overeenkomst met het leven van de schrijfster. Interessant is verder dat de hoofdpersoon van 'De Te rugkeer' in Parijs begonnen is ge dichten te schrijven; het eerstvol gende wat van Bourgonje ver schijnt is de poëziebundel 'Stenen voor het begin' (1987). In deze bundel gaat het zoeken naar de eigen identiteit onverdro ten voort. In de eerste afdeling gaat de dichteres Bourgonje terug naar de pure staat van het kind-zijn. De tweede afdeling bevat de neerslag van haar Zuidamerikaanse periode en de derde spreekt de taal van 'een balling in eigen land'. Toch is deze poëzie tamelijk abstract, ontdaan van alle - overbodige - anekdotiek, zodat een aardige distantie tot het onderwerp wordt verkregen. Spinoza - Uw literaire debuut leverde een prijs op vanwege de verkoopresul taten. Een novelle en een verzen bundel verder krijgt V opnieuw een prijsdit maal voor uw oeuvre tot nog toe. Bepaald geen slechte score. Fleur Bourgonje: "Ik maak een duidelijk onderscheid tussen een prijs die mij wordt toegekend op grond van verkoopcijfers en een prijs op grond van literaire kwali teit. De laatste interesseert mij na tuurlijk het meest, al geldt daarbij wel een restrictie: welke instantie geeft de prijs, uit welke personen bestaat de jury? Er zijn instanties waarvan ik geen stuiver zou willen aanpakken, anderen waarbij ik mij vereerd zou voelen. Spinoza waar schuwde al: behoed u voor de lof van uw tegenstander". "Met de Betje Wolff-prijs van de gemeente Beemster ben ik blij. Betje Wolff was in haar tijd een ver lichte geest, een vrouw met een helder oordeel en een scherpe pen. Dat was 250 jaar geleden - in Neder land - vrij ongewoon. Ze was zeer belezen en trok met haar vriendin in een rijtuigje dwars door Europa, een beeld dat mij wel aanspreekt. En verder was zij een van de eer sten die schreef over de gelijkheid van man en vrouw en over de rech ten van het kind, weliswaar op een moralizerende toon, maar toch". - Hoe kijkt U tegen het literaire prijzensysteem aan? "Ik leef als schrijfster nogal te ruggetrokken, buiten het literaire circuit. Mijn werk is schrijven, al les wat daaromheen gebeurt dringt niet echt tot mij door of laat ik niet tot mij doordringen. Alle nevenac tiviteiten van het schrijven zoals le zingen, vraaggesprekken, forums en interviews leveren mij een te grote spanning op en vormen een bron van misverstanden. Boven dien denk ik dat ik weinig of niets toe te voegen heb aan datgene wat ik schrijf. Ik probeer een gemoeds toestand te creëren waarin ik onge voelig ben voor kritieken die uit de losse pols geschreven zijn. En zoals ik ongevoelig begin te worden voor de kritiek, zo laat ik mij ook met meeslepen door het tromgeroffel van het prijzencircus. Daar gaat het bij literatuur - bij kunst in het alge meen - niet om. Het schrijven is een zuiver individuele daad, en of je daarvoor beloond wordt of niet, dat doet er in laatste instantie niet toe. Dat mag je werk inhoudelijk niet beïnvloeden". "Iets anders is het geld wat aan een publieke erkenning verbonden is. Van schrijven word je niet rijk, integendeel'. Behalve als je bestsel lers schrijft, je in de publiciteit stort of een beroemdheid bent. Maar, om concreet te zijn, ik word er niet rijk van. Ik kan mijzelf niet in leven houden zonder nevenacti viteiten en zonder een beroep te doen op het Fonds voor de Letter en, hoe graag ik dat ook zou willen. Het liefst zou ik nooit meer een beursaanvraagformulier invullen met vragen over mijn werkplan en mijn vorderingen van het afgelo pen jaar. Als ik moet invullen dat ik in een jaar twintig gedichten heb geschreven en voor de nog te schrijven laatste tien een stipendi um nodig heb - om te leven - dan druist dat erg in tegen mijn streven naar privacy en onafhankelijkheid. Want geld en gedichten hebben niets met elkaar te maken. Maar toch: met een lege maag en een ka potte typemachine kan ik niet wer ken". Everly Brothers naar Nederland SOESTDIJK (ANP) - Het legenda rische popduo The Everly Brothers komt eind oktober voor een zestal concerten naar Nederland. Don en Phil Everly - hun laatste optreden in ons land dateert van 1972 - zullen 27 oktober in de Ericahal in Apel doorn optreden, 28 oktober in de Frieslandhal in Leeuwarden, 29 ok tober in Ahoy in Rotterdam, 1 no vember in de Markthal in Utrecht, 3 november in Maaspoort in Den Bosch en 4 november in de Veiling hal in Alkmaar. Het voorprogram ma wordt verzorgd door de van het liedje 'The streets of London' be kende zanger Ralph McTell. Op zondag 28 augustus zal in De Doelen in Rotterdam een country music-festival gehouden worden waarbij optredens op het program- ma staan van onder andere Dottie West, Kitty Wells en Dave Dudley. - U schreef achtereenvolgens een roman, een novelle en een verzen bundel. Is die opeenvolging toeval lig, of is er sprake van een verder gaande verstilling, een 'meer wil len zeggen met minder woorden'? "Ik geloof niet in het toeval. Hoogstens in het 'bedoelde' of 'ge stuurde' toeval zoals de Argentijn se schrijver Julio Cortézar dat noemt. In het werk van iedere schrijver zit een ontwikkeling, om dat zijn/haar denken en zijn/haar technisch kunnen zich ontwikkelt. Zo zou dat tenminste moeten ziin. In mijn geval lijkt het misschien willekeurig omdat ik, voordat ik 'Spoorloos' schreef, al vrij veel ge dichten had geschreven. Die heb ik hier achtergelaten bij mijn vertrek naar Zuid-Amerika en ze zijn verlo ren gegaan. En dus niet gepubli ceerd, behalve de paar die ik me na tien jaar nog herinnerde". "'Spoorloos' heb ik niet als een traditionele roman geschreven, maar als een collage van een aantal verhalen die met elkaar verbonden zijn door één lange rode draad, het centrale thema. Daarna heb ik in opdracht van het Nederlands Bla zers Ensemble een libretto voor een opera geschreven, een meng vorm van proza en poëzie. Daarna een novelle en een gedichtenbun del. Nu ben ik de laatste hand aan het leggen aan een nieuwe cyclus gedichten. Maar ondertussen schrijf ik ook af en toe proza". "Het is wel zo, dat ik in de poëzie mijn thema, mijn 'waarheid' het dichtst kan benaderen. Door een beeld, een ritme, de toon vooral. In de poëzie voel ik mij het zuiverst, zonder versiering. Mijzelf en ook de taal". - Wat vindt U van de kritiek, hier en daar gehoord naar aanleiding van Spoorloosdat u te dicht bij de feitelijkheid zou zijn gebleven, te veel 'journalistiek' zou hebben be dreven en daardoor de vorm zou hebben veronachtzaamd? "U zult waarschijnlijk al begre pen hebben dat ik mij van de kri tiek niet al te veel aantrek. Als de critici de gelaagdheid van 'Spoor loos' en van mijn werk in het alge meen niet opmerken, dan is dal hun probleem. Niet het mijne. Ik schrijf niet om de lezer of de critici te behagen; ik schrijf omdat ik dat wil en kies voor mijn thema de vorm die ik - op dat moment - daar voor geschikt acht, of die zich van zelf aandient". - Kunt U iets zeggen over de op vallende trek van uw hoofdperso nen om te reizen en trekkendes noods met achterlating van fami lie, gezin of huwelijk. Is dit een zwerven zonder doel, of wordt ei wel degelijk gezocht naar een be stemming of vervulling? "Uit respect voor de lezer inter preteer ik mijn eigen werk nooit. Ik leg in een tekst wat ik erin wil leg gen, en het interpreteren ervan laai ik geheel aan de lezer over. Ik be leef het avontuur van het schrijven het creëren, en de lezer het avon tuur van het ontdekken, het lezen Daarbij wil ik hem/haar niet op weg helpen, of in een bepaalde richting duwen. Dat zou ik beledi gend vinden". Van Abbemuseum wordt gestut voor expositie Serra EINDHOVEN (GPD) - Voor de tentoonstelling 'Tien beelden voor het Van Abbemuseum' van de Amerikaanse beeldhouwer Ri chard Serra wordt een groot deel van het Eindhovens museum ge stut. De stalen sculpturen van Ser ra zijn zo zwaar dat de directie niet het risico wil lopen dat het oude deel van het museum instort. De tentoonstelling (die 4 septem ber wordt geopend en te zien is tot 30 oktober) is twee jaar geleden al vastgesteld door de toenmalige di recteur Rudi Fuchs. Een woord voerder van het museum geeft des gevraagd te kennen dat de tentoon stelling 'eigenlijk niet kan'. "Het is echt een gigantisch karwei. De sta len beelden zijn enorm zwaar. Een van de kleinste beelden weegt toch nog altijd een ton of negen". "Vandaar dat we onaer ae expo sitieruimten, in de depot- en kan toorruimten, speciale stutten aan brengen. Tijdens de plaatsing van de beelden worden die kamers ont ruimd. Wederom uit een oogpunt van veiligheid. Het is waarlijk een hachelijke onderneming. Het is ook iets wat je niet elk jaar kan doen". AMSTERDAM (ANP) - De bij drage van het bedrijfsleven aan de kunst (kunstsponsoring) is vorig jaar opgelopen tot mini maal 25 miljoen gulden. Dit zegt de Stichting Sponsors voor Kunst in het jaarverslag over 1987. Volgens de stichting is dit nog maar een voorzichtige schat ting, omdat moeilijk is na te gaan wat de omvang is van de finan ciële ondersteuning door bedrij ven voor kunstactiviteiten op kleinere schaal in de provincie. Bij het bedrag van 25 miljoen gulden heeft de stichting niet meegerekend de gift van de Gas unie van 25 miljoen gulden voor de nieuwbouw van het Gronin ger Museum. Bovendien heeft zij de aankopen door bedrijven van beeldende kunst en opdrachten aan beeldende kunstenaars bui ten beschouwing gelaten. Hier mee is volgens de stichting een bedrag van minstens 50 miljoen gulden gemoeid. Het bedrag van minimaal 25 miljoen gulden be treft uitsluitend de sponsoring van tentoonstellingen, concerten en evenementen. De Stichting Sponsors voor Kunst tekent daarbij aan dat in het begin van de jaren tachtig het bedrag dat in kunstsponsoring omging nog onder de twee mil joen gulden lag. Zij trekt hieruit de conclusie dat kunstsponso ring een steeds belangrijker plaats zal innemen in de finan ciering van culturele evenemen ten en zich heeft ontwikkeld tot een algemeen maatschappelijk verschijnsel in ons land. Dat laatste was de voornaamste doel stelling van de stichting bij haar oprichting in november 1983. Zij heeft minister Brinkman van WVC er intussen op gewezen dat sponsoring geen alibi mag zijn voor bezuinigingen in de culture le sector. De stichting zegt er gelukkig mee te zijn dat Brinkman haar voorstel heeft gehonoreerd om namen van sponsors te mogen tonen op de televisie. Speciaal voor kunstuitzendingen op Ne derland 3 biedt dit goede voor uitzichten, aldus de stichting. Het Groot Chinees Staatscircus, te zien in het Ned. Congresgebouw in Den Haag. (fotopr) Hillegom Kunstgalerij "Catharina" - Hillegom, Floris v.d. Berg met gouache's en pastels, Ellen Haven met aquarellen, Hans haven met olieverf en pastel, Dea Veldhuyzen van Zanten, gouache's en Leo Wijers fotogra fie, t/m 13/8, geopend di t/m vr 9-18 uur, za 10-17uur. Leiden Rijksmuseum voor Volkenkunde - Steen straat, 'Ulama, het oud-Indiaanse balspel', t/m 12/9; di. t/m za. 10-17 uur, zo. 13-17 Rijksmuseum van Oudheden - Rapenburg 28, 'Nederland Onderste Boven', de ar cheologische rijkdom van ons bodemar chief, t/m 1/9; di. t/m za. 10-17 uur, zo 13-17 uur. Rijksmuseum van Geologie en Mineralogie -.Hooglandse Kerkgracht 17, tentoonstel ling 'Geologie op Postzegels', t/m 4/9; ma. t/mvr. 10-17 uur, zo. 14-17 uur. Koninklijk Penningkabinet Rapenburg 28, dubbelexpositie: Tweehonderd jaar verza melen' en 'Schepen met geld', t/m jan 1988; di. za. 10-17 uur, zon- en feestd. 13-17 uur. Pieterskerk, 'Uit Bad', foto's van Job Ub- bink, tot eind sept. 't Huys Benee - Nieuwe Rijn 3, permanente tentoonstelling van werk Leny Noyen, vr. 14-16 uur en za. en zo. van 12-16 uur. Het Achterhuis - Nieuwe Rijn 38, perma nente expositie; Vijf eeuwen mode in mini atuur, di. t/m za. 10-16 uur. Koffie-eethuisje 'Piggelmee' - Jan Vossen- steeg 59, Annelies de Krom met krijt, eco- line, tekeningen en schilderingen, tot 29/7. Holiday Inn - Haagse Schouwweg 10 (blau we gang), werk van Jean-Paul Spits, t/m 31 Nutsspaarbanken - Doezastraat 35/37 en Oude Rijn 56, exposities van leden van de Grafiekwinkel Inkt, o.a. etsen, litho's en houtsnedes. Signaal, Studio voor vormgeving - Groenesteeg 10, ontwerpers en vormge vers tonen diverse ontwerpen, tevens pre sentatiemappen, do. 12-21 uur, vr. 12-18 uur, za. 12-17 uur. Stichting Beeld en Grafiek - Hooglandse Kerkgracht 20A, werk van Feng, Erik-Jan Kuiper en Cees van den Oever, atelierbe- zoek na afspraak, tel:146024. Sociëteit Quintus - Korte Mare 34, tentoon stelling van leden van Quintus in de vorm van schilderij, druk, foto, tekening of beeld. Galerie Stelling - Burgsteeg 14, foto's van Wim Horster en tekeningen van Ubaldo Sichi, van 8/7 t/m 30/7; wo. t/m za. van 13.30-18 uur. Galerie Fenix - Botermarkt 26, schilderijen van Rob Regeer, t/m 29/8. Galerie Amber - Hooglandsekerkgracht 8, Oostaziatische kunst: basiscollectie van Ir ma Roefs-de Wit, Japanse en Chinese rol- schilderingen; tevens tentoonstelling van raku-aardewerk van Annelies Buchardt en Emilie Kooien; wo. t/m zo. 11-17.30 uur. Art Centre Droomfabriek - Oude Singel 56, Henny Hartevelt en Sjef Oltheten expose ren hun voorstudies en dokumentatie van het duo-schilderij, welke zij in het kader van de Lakenfeesten georganiseerd hebben/ t/m 31/7; zo. t/m do. 10-13 uur, vr. en za. 10-14 uur. Intermezzo - Haarlemmerstraat 226, mari tiem schilderes Jenny Buikhuizen (uit Kat wijk) met aquarellen over onderwerpen als: schepen, zee en strand. Onderzoekcentrum Sturing en Samenle ving - Maresingel 3, schilderijen en tekenin gen van Jan van Eden, tot 16/9; geopend tijdens kantooruren. Praktijk P. de Bakker - Rijnsburgerweg 7, pastels, olieverf- en acrylschilderijen van Willemiem van Ineveld, t/m 25/8; ma. t/m vr. van 10-17 uur. Art Tea House Korte Mare, aquarellen van de Leidse kunstenares Ursula Dierks t/m 31 aug. Openbare Bibliotheek - Nieuwstraat 4, Mo lenexpositie i.s.m. de Rijnlandse Molen stichting t/m 28/8. De Kleine klup - Nieuwe Rijn 1"New York" expositie zwart-wit fotografie van Teun Voeten, t/m 28 aug. Katwijk Galerie 'De Witte Duif' - Koninginneweg 12a, schilderijen, aquarellen, etsen en gra vures van o.a. Ludolf Berkmeier, Tjeerd Bottema, W.A. Wassenaar en tal van ande re kunstenaars, t/m 30/7; uitsluitend op za terdagen van 11-13 uur en van 14-17 uur. Stichting Katwijks Museum, Voorstraat 46, aquarellen van Albert-Jan Cool, tot 3/9; di. t/m za. van 10-12 uur en van 14-17 uur. Noorden Hotel Restaurant 'De Warergeus' - Simon van Capelweg 10, Adolfo Ramón Torcal met olieverfschilderijen, t/m 14/8; dag. van- Noordwijk Petit Royal - Voorstraat 76, Tiny van der Sar met kleuretsen 'Bloemen en planten in de Orangerie', geopend dag. behalve woe, Galerie 'Drieluik - Voorstraat 57, aquarel len van Janice Boekholt, t/m 1/8; expositie rond het thema 'thee', tot 15/8; dag. 10-17.30 uur. Rijnsburg Genootschap Oud Rijnsburg - Oude Vliet- weg 6, permanente tentoonstelling 'De an dere Middeleeuwen'; thema tentoonstel ling 'Nederland in Bedrijf - Handel in Rijns burg', vr. 19-21 uur, za. 10-16 uur. Sassenheim De Twee Wezen - Hoofdstraat 2, schilderij en en aquarellen van Margreet Maas-Pola- nen, tot 25/7. Warmond Mariënhaven - Mgr. Aengenentlaan 3, aquarellen van Hans Verdijk, t/m aug.dag. van 9-12 uur. Galerie de Pomp - Dorpsstraat 38, olieverf schilderijen van Leendert v.d. Berg, Ada Gons Goosen met beschilderde doosjes, t/m 28/7, geopend di. 19-21 uur, woe 10-12 en 14-16 uur, do, za en zo 14-16 uur. Wassenaar Hotel Wassenaar - Katwijkseweg 33, schil derijen en aquarellen van Karla C.J. van Tongeren, t/m 1/8. Klassiek Dick Koomans (Sweelinck Conservatori um) bespeelt zaterdagmiddag het orgel van de Hooglandse kerk. Aanvang 13.30 Cornelis Joh. van der Wijngaard (Delft) ver zorgt het zaterdagmiddagconcert op het orgel van de Hartebrugkerk. (Aanvang 15.00 uur). In de Droomfabriek is vanavond een swing avond, morgenavond speelt de Latijns- Amerikaanse groep El Nani en zondag is er weer een mogelijkheid tot swingen onder leiding van DJ. Joury Perestrojka. Aanvang 21.30 uur, Oude Singel 56, Leiden. Pop De Amsterdamse groep de Tröckener Kecks speelt vanavond in het Leids Vrijetijd Centrum. Aanvang 22.30 uur, Breestraat 66, Leiden. Circustheater vr 22, 20.15 uur; World Magic Show. Nederlands Congresgebouw 22 t/m 27 beh. ma, 20.00 uur; Groot Chi nees Staatscircus. Concertgebouw za 23, 20.15 uur; Frank Peter Zimmerman viool, Alexander Lonquich piano, met werk van Beethoven, Prokovjef en Brahms, zo 24, 20.15 uur; Orchestra Giovanile Itali ans olv Hubert Soudant, werk van Brahms en Mozart. di 26, 20.15 uur; Naum Grubert, met Beethoven en Rachmaninow. do 28,20.15 uur; Isabelle van Keulen viool, Daniël Blumenthal piano, met werk van Schubert en Lutoslawski. Muziektheater vr 22 t/m zo 24, 20.15 uur; Lyon Opera Bal let 'Cendrillon'. Nieuwe De La mar Theater dl 26 t/m do 28, 20.15 uur; Pieter-Dick Uys 'Adapt or Dye'. Stadsschouwburg vr 22 t/m do 28,20.15 uur; Saratin Ensem ble. De Doelen vr 22, 20.00 uur; Continental Singers Orchestra met 'Run to Win'.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 19