Als jongen droomde ik dat ik Walt Disney was
We gaan mee met muzikale trends'
Een onvolwassen Assepoester uit Frankrijk
r
Han Peekei (40) wil tekenfilm-industrie en beeldarchief opzetten
PAGINA 19
HILVERSUM - "Als jongetje
droomde ik er al van dat ik een
kleine Walt Disney was. Het zit
er dik in, dat die droom nu wer
kelijkheid gaat worden," zegt
Han Peekei. Met ingang van
september gaat hij voor het zes
de tv-seizoen de tekenfilm-se
rie 'Wordt Vervolgd' voor de
AVRO presenteren en ten be
hoeve van de KRO-tv is hij be
zig met het vervaardigen van
een serie, die 'Honderd jaar te
kenfilm' gaat heten.
Verder werkt zijn firma
Peekel-Strips-Produktions aan
programma-series voor Vero
nica en de TROS en afgelopen
week zijn besprekingen over
de produktie van een nieuw
programma voor de VARA-tv
met succes afgerond.
door
Ale van Dijk
Tijdens zijn vakantie, die gisteren
begon, viert Han Peekei zijn 25-ja-
rig omroepjubileum. Ooit begon
hij als Rotterdams scholier met gi
taar zingend zijn showbizzcarrière.
Kortgeleden startte hij in België
ook een commercieel bedrijf, dat
onder leiding van de ex-BRT-tv-
producent Cas Geysen ondermeer
programma's voor tv en activitei
ten ten behoeve van het bedrijfsle
ven gaat produceren. Voor deze
laatste activiteit beheert Han in Ne
derland de BV Peekei Produkt.
"We beginnen in Europa één van
de belangrijkste produktie-bedrij-
ven te worden," zegt hij tevreden.
Per jaar wordt in ieder geval voor
miljoenen omgezet. Voor de teken
film ziet Peekei een grote toekomst
in het verschiet.
Ierland
scopen instortte. De bioscoop was
tot dat moment de grootste afne
mer van tekenfilms. Maar toen
kwam de televisie. En die gaat in de
komende decennia een verschrik
kelijk grote slokop worden. Met al
die nieuwe satelliet-tv-netten er bij
kunnen er straks niet genoeg nieu
we tekenfilms worden aange
maakt. Welnu, Europa mag op dit
terrein niet bij Amerika achterblij
ven. Vandaar mijn plan om een
groot tekenfilm-project op te zet
ten."
- Waarom in Ierland?
Peekei: "In Ierland wordt een te
kenaar die aan tekenfilms of strip
boeken werkt, door de belasting
dienst als kunstenaar geboekt. Te
recht natuurlijk, want elk tekenin
getje in een goede tekenfilm is pure
kunst. Pure kunst, die beweegt. Te
kenfilm is een cultuurdrager voor
iedereen. Nou, als je in Ierland een
potlood gebruikt, ben je voor de
belastingdienst belastingvrij.
Daarom wonen er zoveel teke
naars. Marten Toonder van de Ollie
B. Bommelstrips woont daar niet
alleen maar om de mooie natuur.
Overigens staat nog niet vast of het
project in Ierland van de grond
komt. Het kan ook nog zijn, dat die
industrie in Nederland wordt ge
vestigd."
Peekei: "Kapitaalkrachtige
Amerikanen hebben mij al laten
weten in het project te willen inves
teren en ook uit Europa hebben
zich kandidaat-financiers gemeld.
Ook van de zijde van tekenaars
kwamen veel reacties. Hier, een
brief van de beroemde Amerikaan
se tekenaar van strips en films
Chuck Jones, ondermeer van die
befaamde Road Runners-strips. 'Ik
wil jullie wel helpen', schrijft hij.
Lees maar. Nee, die tekenfilmin
dustrie komt van de grond, daar
van ben ik zeker."
Han Peekei: 'Een van de eerste interviews met Koot
voor zijn omroep 300 gulden mee kon verdienen'
de beeldband gewist doore
- Een ander project, 1
bezig bent, is het opzetten van een
commercieel beeld- en geluidsar
chief. Hoe staat het daarmee?
Peekei: "Ik ben juist deze week
met een comité bijeen geweest dat
definitieve plannen heeft opge
steld. In dit comité zit de top van
zowel de Hilversumse identiteits-
omroepen als de ATV-omroepen.
Er zitten financiers in, banken
(Pierson en ABN), hoogleraren en
ook drs B. Gipnau, directeur van
de VW-Nederland. Er is een voor
stel naar minister Brinkman ge
stuurd om in september een finan
cieel onderbouwd plan te laten ma
ken door een bureau dat op dat ter
rein deskundig is. In oktober moet
dat plan op tafel liggen. Aan de
hand van dat financiële plaatje zal
de wijze van financieren worden
vastgesteld. Het moet
ciële onderneming worden die
zichzelf bedruipt".
- Hoeveel geld heb je nodig?
Peekei: "Ruw geschat 60 mil
joen. Ook de overheid zal er in moe
ten investeren. Sinds ik mijn plan
nen bekend maakte, hebben zich al
enkele kapitaalkrachtigen ge
meld".
Beschaafde wereld
Han Peekei liep al 'tien tot vijf
tien jaar' rood aan bij de gedachte,
dat in Nederland niets voor verre
nageslachten bewaard bleef.
Peekei: "Nederland is het enige
land in wat ik dan maar de be
schaafde wereld noem dat geen
beeld- en geluidsarchief rijk is. Er
bestaat hier alleen maar een archi-
veringsplicht voor geschreven ma
teriaal. In New York of Parijs of
Londen hoef je maar een gebouw
binnen te lopen en je kan tegen een
geringe vergoeding rondneuzen in
alle programma's, die ooit door ra
dio en tv zijn uitgezonden. Maar
ook veel materiaal van amateurs
ligt daar opgeslagen. In Nederland
zijn duizenden amateurs, die op
film of video materiaal van on
schatbare betekenis op zolder heb
ben liggen. Ik kreeg een brief van
een haringboer uit Noord-Neder
land. Hij meldde me, dat hij alles
wat de laatste tientallen jaren op
voetbalgebied op tv is uitgezonden
allemaal op de band heeft opgeno
men. Een stapel van vele tientallen
decimeters hoogte heeft hij liggen.
Zijn kinderen zullen het misschien
nog bewaren, maar zijn kleinkinde
ren zullen het hoogstwaarschijn
lijk in de vuilnisbak laten belan
den.
Denk eens aan die enorme ver
grijzing, die in Nederland voor de
deur staat. Hoeveel mensen zullen
er tegen het einde van deze eeuw
niet met belangstelling naar tv-
beelden uit de jaren vijftig of zestig
willen kijken of naar radio-klank
beelden uit die tijd willen luiste
LONDEN- De kleine Joe Geary
uit het Engelse Enfield is uit zo'n
honderd kandidaten uitgekozen
om de hoofdrol te spelen in de
film 'Charlie the Kid'. Deze nieu
we televisieserie behandelt het le-
van de beroemde Charlie
Chaplin in de leeftijd van elf tot
vijftien jaar. Op die leeftijd
bracht de komiek zijn leven door
in een weeshuis in Londen. Moe
der Hannah wordt overigens in
de serie gespeeld door het fotomo
del uit de jaren zestig, Twiggy.
Ter introductie van de filmse
rie poseerde Joe Geary met een
wassenbeeld van de volwassen
Charlie Chaplin in de straten
i Londen.
Voorstelling: Cendrillon (1985) van het
Lyon Opera Ballet. Regie en choreografie:
Maguy Marin. Muziek: Serge Prokovjev-
/Jean Schwartz. Decor en kostuums' Mont-
serrat Casanova. Gezien op 19 juli in de St
opera alwaar nog tot en met 24 juli.
AMSTERDAM - Wist u dat er
van het bekende sprookje Asse
poester ruim vijfhonderd versies
bekend zijn? Heel wat choreo
grafen hebben hun inspiratie
dan ook in Assepoester gezocht
en hun visie tentoongespreid:
van Marius Petipa in 1893 tot Mi
chel Fokine in 1938, van Peter
Darrell in 1979 tot Maguy Marin
in 1985.
De Fran^aise Maguy Marin
heeft in het verleden gedanst bij
onder anderen Maurice Béjart en
bij de Amerikaanse Carolyn
Carlson die afgelopen seizoen
nog in het Muziektheater te gast
was. Van haar heeft Marin onge
twijfeld de theatraliteit overge
nomen zozeer zelfs dat er van
dans eigenlijk weinig sprake is in
Cendrillon. Marin maakt gebruik
van de Assepoestermuziek van
Prokovjev maar meer als toeval
lig geluidsdecor dan als aanzet
tot en intensivering van de dans.
Een fragment uit de Franse balletproduktie 'Cendrillon'.
valligheid en terloopsheid van
Marins versie wel. Eenheid en'
een duidelijk uitgangspunt lij
ken te ontbreken; Cendrillon zit
een beetje als los zand aan elkaar.
En dat levert slechts hier en daar
iets leuks op zoals bijvoorbeeld
de muziekcollage van babybab
bels op band.
Assepoester speelt zich af in de
wereld van het kind. De dansers
gaan gekleed als houterige ma
rionetten in adembenemend
goede kostuums en maskers die
alle personages, of liever types,
goed karakteriseren. Zo zijn de
drie stiefzusters dikke en plom
pe lelijkerds met bolle en venij
nige babykoppen. Marin heeft
hen ook een boerse motoriek
aangemeten maar het maximum
uit humoristische en theatrale ef
fecten heeft ze niet weten te ha
len. Net zoals ze de mogelijkhe
den van het levensgrote poppen
huisdecor grotendeels onbenut
laat.
Assepoester zelf komt ook al
niet overtuigend uit de verf om
dat ze te weinig het lieve slacht
offertje is en teveel een meisje
van dertien in een dozijn. Nie
mand die zich daar natuurlijk
graag mee identificeert. En die
knappe prins van haar is maar
een muurbloem van klasse. Niks
held of hopeloos verliefde jonge
ling. Zonde en een misser want
Marin concentreert zich wel op
het willen vertellen van een ver
haal.
Van de dans hoeven we het
ook al niet te hebben: die is bij
Marin tot ondergeschoven kind
je verworden. De paar bewegin
gen die de dansers maken getui
gen niet bepaald van een creatief
idioom om van patronen en lij
nen maar te zwijgen.
Tja, als volwassen toeschou
wer moet je het dus hebben van
een enkele leuke vondst of grap.
Voor kinderen daarentegen lijkt
het me een zeer amusante voor
stelling. Er gebeurt tenslotte veel
(al is het vaak spannings- en
bloedeloos) en een sprookje blijft
iets magisch houden. Als familie
voorstelling kan ik u Cendrillon
zeker aanraden, maar voor de
doorgewinterde theaterbezoeker
valt Marin door de mand. Be
hoorlijk zelfs.
INGRID VAN
FRANKENHUYZEN
Wall Street Crash dit najaar weer in Nederland
Doktor Faustus'
in Scala Milaan
MILAAN (DPA) - Op het program
ma van het operaseizoen van
1988/89 van het Teatro alla Scala in
Milaan staat de eerste opvoering
van 'Doktor Faustus', naar de ro
man van Thomas Mann, van de he
dendaagse Italiaanse componist
Giacomo Manzoni.
Het seizoen wordt op 7 december
geopend met een monumentale,
zes uur durende uitvoering van
Gioacchino Antonio Rossini's
'Guglielmo Tell' en verder zijn er
voorstellingen in nieuwe enscene
ringen van Carl Maria von Webers
'Oberon' (in het Duits), Giuseppe
Verdi's 'Luisa Miller', Christoph
Willibald Glucks 'Orfeo ed Euridi-
ce' en 'Adriana Lecouvreur' van
Francesco Cilea.
KNOKKE - „We zijn negen
jaar geleden in Londen begon
nen toen we als groep failliet
waren verklaard. Ons eerste ge
zamenlijke optreden was na
een week op een financiële
ramp uitgedraaid. Vandaar de
naam van de groep, met het
woordje 'crash' (ondergang) er
door
Ale van Dijk
Negen jaar later kunnen de twee
vrouwelijke en vier mannelijke le
den van de nu wereldberoemde
Engelse close-harmony-groep
'Wall Street Crash' het verhaal van
hun moeizame begin schaterend
van het lachen vertellen.
Ze zijn nu allemaal rond de der
tig jaar. Als twintigers ontmoetten
ze elkaar in Londen toen ze drie
maanden als 'backmg-singers' (een
soort achtergrondkoor) meewerk
ten aan een serie tv-shows. Ze had
den alle zes één ideaal: doorgaan in
de wereld van de showbusiness.
Maar in Engeland is de concurren
tie voor solisten in het vak nog
moordender dan elders in de we
reld.
In de uren, waarin er niet voor de
tv-shows behoefde te worden ge
zongen, gingen de 'zes' een eigen
repertoire instuderen. Het grote
voorbeeld in die jaren was de Ame
rikaanse topgroep 'Manhattan
Transfer'.
„Toen de serie tv-shows was ge
ëindigd hebben we wat geld kun
nen lenen van een Westduitse ba
ron, een goede bekende van één
van ons. Met dat geld hebben we
voor een week een club gehuurd in
de Londense wijk Chelsea. We no
digden per brief alle mensen uit,
die bij de Engelse tv wat in de melk
te brokkelen hadden. Na een week
redelijk succesvol optreden moes
ten we stoppen omdat ons geld op
was. Op dat moment meldde zich
een man bij ons. „Mijn broer is pro
ducer bij de BBC," zo sprak hij „Hij
is op het ogenblik in Amerika,
maar hij moet jullie zien. Waar kan
hij naar jullie komen kijken?"
We wisten het voor elkaar te krij
gen nog een avond in het He-
athrow-hotel op te treden. De broer
was inmiddels teruggekeerd uit
Amerika." Het bleek Gerry Maxyn
te zijn. Een producer van wereld
faam, want hij begeleidde onder
meer Engelbert Humperdinck en
Gilbert O' Sullivan naar wereld
faam.
Maxyn neemt het verhaal van de
leden van 'Wal1 Street Crash' over:
„Mijn broer had gelijk. Ik was on
middellijk gewonnen. Die mensen
werkten met zo'n aanstekelijk en
thousiasme, daar zag ik een grote
toekomst voor. Zelfs als de start
moest plaatsvinden in het met clo
se-harmony zo verwende Enge
land". Maxyn zorgde er voor, dat
de groep binnen de kortst mogelij
ke tijd kon optreden in een toen-
dertijd zeer populaire zaterdag
avondshow op de BBC-tv. En als
bij toverslag regende het vervol
gens uitnodigingen voor optre
dens. Via tal van andere tv-shows
steeg de populariteit van de groep
razendsnel.
In de afgelopen negen jaar zijn al
die talenten steeds beter gebun
deld.
Hoe verklaart Gerry, dat close-
harmony-groepen als 'Wall Street
Crash' alle muzikale modes trotse
ren en zelfs zeer langdurig populair
kunnen blijven? En dan ook nog
ver buiten de Engelse grenzen.
Gerry Maxyn: „In de eerste
plaats omdat we songs brengen,
die de mensen graag horen. We
voeren een show op die de mensen
graag zien. Close-harmony-groe-
pen zijn op die manier niet aan mo
de-grillen onderhevig. Daarnaast
maakt de groep zelf repertoire en
dat betekent, dat de muzikale mo
de van de tijd waarin dat repertoire
ontstaat, in hun werk doorklinkt.
Op de derde plaats komt dat ze er
allemaal nog even veel plezier in
hebben als negen jaar geleden".
Wall Street Crash: uit failliete groep geboren.
gen song- en artiesten-cultuur.
Gerry: „De groep heeft vier keer
voor het tv-station van Monte Carlo
opgetreden. Bij één van die optre
dens was een producer van de Itali
aanse tv aanwezig. Hij had een in
troductie-nummer nodig voor een
film-serie, die langdurig op de Itali
aanse tv zou lopen. Die intro is toen
door 'Wall Street Crash' in Milaan
ingezongen. Een jaar lang klonk el
ke week dat nummer op de Itali
aanse tv. Dat stuk is daardoor een
hit geworden en daarmee was ook
ren. Hoe hoog is de waardering niet
voor documentaires met authentie
ke beelden uit de eerste helft van
deze eeuw".
Saciaal aspect
"Er zit trouwens ook nog een
groot sociaal aspect aan het pro
ject. Er zijn de afgelopen jaren in
Hilversum tientallen oud-collega's,
programma-makers dus, door de
omroepen aan de kant gezet. Op
vaak niet al te elegante wijze en
vooral als gevolg van de bezuini
gingen. Het zijn in vele gevallen
mensen, die een onschatbare ken
nis hebben over het beeldmateriaal
zoals dat in de afgelopen twintig,
dertig jaar gemaakt is. De omroe
pen laten die mensen volledig in de
kou staan. Er gaat geen maand
voorbij of ik word wel door één van
hen opgebeld. Man, ik vlieg tegen
het plafond, roepen ze door de tele
foon. Die oudere programma-ma
kers zouden kunnen worden inge
schakeld bij het samenstellen van
het beeldarchief'.
Kannibalisme
- Je hebt zelf ook heel wat pro
gramma's gemaakt in de afgelopen
25 jaar. Is daarvan nog wat be
waard gebleven?
Peekei: "In 1978 heb ik ooit een
programma-serie voor de tv ge
maakt, die onder de titel 'Wie in het
Nederlands wil zingen' te zien is
geweest. Daarin zaten interviews
met bijvoorbeeld Koot en Bie van
toen en met tal van anderen in die
jaren. Het was toen al een uniek
historisch document. Het pro
gramma was voor die tijd heel
duur. Het kostte twee en een halve
ton. Drie maanden later is het door
een boekhouder, die er voor zijn
omroep 300 gulden mee kon ver
dienen, gewist. Dat soort kanniba
lisme vindt nog regelmatig plaats.
Ik heb er nooit naar gezocht, maar
van mijn KRO-tv-serie 'Heel de
mens' is waarschijnlijk geen beeld
meer te vinden."
Hoe komt het, dat 'Wall Street de naam van 'Wall Street Crash' ge-
Crash' vooral in Italië zoveel sue- vestigd".
cessen boekt? Italianen zweren O
nog meer dan Fransen bij hun ei- Kn<
groep het op het Europese vaste
land onbekende talent Laura Sku-
ce en de winnaars van het festival
1988 mochten voorstellen waren
we ook te zien op het Haagse jazz
festival. Komende herfst hopen we
een tournee te maken, die ons door
heel Nederland voert en die eindigt
in Carré. We brengen dan ook in
Nederland ons nieuwe album uit
en een nieuwe single. Met nage
noeg allemaal nieuw eigen werk.
En dat we alle muzikale mode-gril
len overleven, bewijst dat we met
de muzikale trends meegaan. Ons
repertoire wordt niet gedragen
door alleen maar geheide hits uit
het verleden."
1 2) Push it - Salt 'n Pepa
2 (1) Fast car - Tracy Chap-
3(7) Wij houden van Oranje-
A Hazes Ned Elftal
4(3) South Africa - Revela
tion Time
5 (13) The Twist - Fat Boys
Chubby Checker
6(6) Love will save the day -
Whitney Houston
7 (15) Het Oranje Lied - De
Hollanders
8 (12) Breakfast in Bed - UB 40
Chrissie Hynde
9 (20) Aanvallen - Holland
10 (10) Do you love me - The
Contours
11 4)
12 9)
13 8)
14 5)
15 (18)
16 (11)
17 (17)
18 (30)
19 (22)
20
21 (19)
24 (31)
25
26
27 (26)
28 (21)
29 (14)
30 (36)
31
32 (37)
33
34 (23)
35 (25)
36 (24)
37 (29)
38
39 (33)
40 (28)
Perfect - Fairgroun At
traction
Pamela Toto
Wild World - Maxi Priest
Nothing's gonna change
- Glenn Medeiros
I owe you nothing - Bros
Chica Cuban a - Tatjana
Circle in the Sand - Bel
inda Carlisle
Never tear us apart
lnxs
Tougher then the rest
Bruce Springsteen
Tribute - The Pasadenas
Doctor in the Tardis -
The Timelords
Check this out - La Mix
Oh what a night - F Valli
Four Seasons
Be gentle - BVSMP
Monkey - George Michael
The best of joint m
Flim Flam
Hotel California - The
Eagles
Born to be alive - Patrick
Hernandez
Dirty Diana - Michael
Jackson
Don't go - Hothouse Flo
wers
Don't blame it on that
girl - Matt Bianco
Stop your fussin' - Toni
Childs
There's a beat going c
London Beat
Theme from S Efxire.
The S Express
Blue Monday - New Or-
Eros
der
Ma che bello
Ramazzotti
Oh Patti - Scritti Politti
I'm real - James Bri
Tomorrow people - Zig-
gy Marley
Ponte a Cantar - Jose Fe-
liciano