Expositie tekenkunst Boost
Gedichten toch niet van Vondel
Run op kaartjes musical 'Cats'
Beelden van rust en beweging
Overzicht 50 jaar cartoons in Historisch Museum
Cleveringa schenkt
kunstcollectie aan Rijk
Verpletterende uitvoering
Exposities
Concerten
Den Haag
Amsterdam
W«B'-
^AUliNA 19
AMSTERDAM - Charles
Boost is niet alleen een getalen
teerd schrijver over films (hij is
de nestor van de Nederlandse
filmkritiek), hij is evenzeer een
getalenteerd tekenaar. In het
prentenkabinet van het Am
sterdams Historisch Museum
is nu een bijzonder aardige
overzichtsexpositie ('Bewogen
afstand nemen') gewijd aan
zijn tekenkunst. Een beetje
nostalgie voor wie al wat ouder
is: Boost tekende al vanaf de ja
ren 30 voor de gedrukte media.
door
Frans Keijsper
Zoals de nu 81-jarige Boost des
tijds kritisch de verrichtingen van
de sterren op het witte doek be
schouwde, zo nam hij ook het rei
len en zeilen in de maatschappij
waar, volgde de politiek van
kabinetten of zette 'uitroeptekens'
bij bepaalde gebeurtenissen die de
publieke belangstelling beroerden.
Jarenlang konden de lezers van
verschillende bladen zijn geteken
de meningen in de kolommen te
rugvinden, soms op de omslag. Dat
laatste was het geval met het uit het
verzet stammende weekblad De
Uitkijk, waarvan de voorpagina
werd gesierd door cartoons van
Charles Boost. Het tijdschrift is in
middels al lang uit de kiosken ver
dwenen.
Boost heeft als tekenaar van poli
tieke prenten en als illustrator lang
niet die faam verworven die hij als
filmcriticus had. Vanaf 1964 tot be
ginjaren tachtig gaf hij zijn mening
over film in het Haarlems Dagblad,
Skoop, Het Parool, De Groene Am
sterdammer en Film Forum. Het
Filmmuseum en het Amsterdamse
theater De Uitkijk hebben, door
zijn kennis en inzicht in de materie,
veel aan hem te danken. Voor De
Groene werkt hij trouwens nog
steeds.
De zetter
Toch was Boost in vroeger jaren
met zijn 'prenten' wekelijks in de
picture. Denken we maar aan zijn
bijdragen aan het dagblad (nu
weekblad) De Tijd. Ook verzorgde
hij illustraties voor boeken van
Henri Knap en Simon Carmiggelt.
In het geschreven woord alsmede
in zijn visuele interpretaties teken
de Charles Boost zijn tijd, legde de
oprispingen van het gemoed vast.
En een klein baasje staat nog el
ke week op de frontpagina van een
weekblad, een beetje verschrikt
over een schouder turend: de zetter
van Vrij Nederland. Het ventje
staat al 40 jaar in deze krant.
Bij de opening van de expositie
herinnerde politiek tekenaar
Opland aan dit feit met enig cynis
me: "Eén keer is er voor betaald,
daarna zijn er nooit meer reacties
geweest bij voorzichtige pogingen
over auteursrechten. Ik heb een
voorstel aan Vrij Nederland. Ik
vind VN een aardig blad, een nuttig
blad dat nimmer weg mag. Van
daar dat ik de vrijheid neem me er
tot te richten. Sinds oktober 1948 is
de zetter 40 x 52, is 2080 maal ver
schenen. Als ik een normaal tarief
zou hanteren van 10 gulden au
teursrecht per plaatsing, wat al aan
de heel redelijke kant is, dan zou
Vrij Nederland thans aan Charles
Boost 20.800 gulden verschuldigd
zijn. Laten we eens vanwege de
feestelijke bijeenkomst ruim 25 pet
korting geven. Maar dan wel ver
zoeken de verschuldigde 15.000
gulden binnen één maand over te
maken".
Schurken
Wat aanspreekt in de tekeningen
van Charles Boost is zijn eenvoud.
In een ogenschijnlijke simpelheid
weet hij een complexe situatie te
karakteriseren. Zo laat hij - om een
gevoelige plek in de Nederlandse
naoorlogse geschiedenis £e raken -
president Soekarno alle attributen
van het neokolonialisme (oliemaat
schappijen, banken etc.) met het
kleed van tafel rukken ten tijde van
de annexatie van het Nederlandse
bedrijfsleven in Indonesië, jaren
50. In die scherpe waarneming, ge
koppeld aan uitdrukkingsvaardig
heid, lag (en ligt) zijn kracht.
Zo er van al die (falende) politici
en eventuele politieke schurken uit
de jaren 50 tot en met 70 thans iets
vertederends uitgaat, hebben zij
niets aan zichzelf, maar alles aan
Charles Boost te danken. Ten min
ste, op deze tentoonstelling. De da
De cartoons en het soepele handschrift van Charles Boost.
DEN HAAG (ANP/GPD) Mr.
Piet Cleveringa, vermaard verza
melaar van moderne Nederlandse
beeldende kunst, heeft zijn privé-
verzameling aan het Rijk geschon
ken. De schenking bestaat uit 170
werken uit de jaren zestig, zeventig
en tachtig. De verzameling wordt
in gedeelten overgedragen. De to
tale collectie zal in 1993 helemaal in
het bezit zijn van de Rijksdienst
Beeldende Kunst, die de rijkscol
lectie beheerd.
De dienst zegt bijzonder ver
heugd te zijn over de schenking die
prachtig aansluit bij de werken uit
eigen verzameling. .Cleveringa
heeft zich bij het verzamelen altijd
laten leiden door zijn gevoel voor
schoonheid. Hij heeft geen uitge
sproken voorkeur voor e
Als blijk van erkentelijkheid en
om de Cleveringa-collectie een blij
vend referentiekader te geven, stelt
de dienst een catalogus samen
alle werken in woord en
beeld worden gedocumenteerd. De
documentatie wordt voorafgegaan
door vier essays van kunstcritici
waarin de verschillende clusters
van samenhangende werken wor
den besproken.
Cleveringa zelf is auteur van
twee artikelen: over de totstandko
ming van zijn verzameling en over
de geschiedenis van de Kijk-
schuur, een door hem ingestelde
expositieruimte in zijn woonplaats
Acquoy, waarin hij tientallen expo
sities van moderne kunst heeft ge
houden.
In het Noordbrabants Museum
in 's Hertogenbosch wordt van 17
september tot 21 november een
eerste presentatie van de verzame
ling gehouden met de titel 'Op het
eerste gezicht - De collectie Cleve
ringa'. De tentoonstelling bevat cir
ca 100 werken. Na Den Bosch zal
hij in Delft, in het Stedelijk Muse
um 'Het Prinsenhof worden ge
toond, van 10 december tot 30 janu
ari 1989.
den van Drees, Cals, Romme, Beel,
Luns, De Gaulle, om een paar suc-
zijn
Bewogen afstand nemen. Teke
ningen van Charles Boost. Amster
dams Historisch Museum, Kalver-
goed opgetekend in Boosts soepele straat 92. Dagelijks geopend
handschrift. 11-17 u. T/m 2 oktober.
AMSTERDAM (ANP) - Van de in
totaal 170.000 toegangsbewijzen
voor de tweede serie voorstellin
gen van de musical Cats in het Ko
ninklijk Theater Carré in Amster
dam zijn er al 130.000 verkocht,
hoewel de première pas op 18 au
gustus zal plaats hebben. Vorig
jaar zorgde deze musical drie
maanden lang voor uitverkochte
zalen in Carré. De musical wordt
dit jaar tot en met 20 november op
de planken gezet in het theater aan
de Amstel.
Intussen zijn de repetities voor
Cats en de bouw van het decor
weer begonnen. Naast de negen
tien leden van de oude groep die
Cats voor het voetlicht bracht, zijn
er veertien nieuwelingen aange
trokken. Na audities in Nederland
en Frankrijk is Carré er niet in ge
slaagd alle belangrijke zangrollen
weer door Nederlanders uit te laten
voeren. Wel is de groep aangevuld
met zeer sterke dansers en danse
ressen, aldus de Carré-woordvoer
der. De huidige samenstelling is in-
ternationaler, dan die van vorig
jaar. Uit Frankrijk en Amerika ko
men vijf dansers en uit Duitsland
en Oostenrijk twee danseressen.
De produktie wordt opnieuw be
geleid door het oorspronkelijke
creatieve team. Doordat Carré een
aantal nieuwe sponsors wist te in
teresseren zal het decor een totale
vernieuwing ondergaan. Nieuw
zijn ook de costuums en de prui
ken.
De voorpremières beginnen op
13 augustus en zijn toegankelijk te
gen verlaagde prijs.
De katten die vorig jaar in de musical Cats speelden
LONDEN (AP) De Britse pianist John Ogden heeft gisteravond in de
Queen Elizabeth Hall in Londen een ovatie van 10 minuten gekregen voor
zijn uitvoering van Opus Clavicembalisticum, een pianowerk van 3 uur
en 45 minuten van de componist Khaikosru Shapurj Sorabji. In het werk,
dat eigenlijk achter elkaar gespeeld moet worden, waren twee pauzes van
20 minuten ingelast, zodat de belangstellenden een avondje uit van in to
taal 4 uur en 25 minuten hadden.
Een muziekcritica, Nazlin Bhimani, noemde de uitvoering "verbijste
rend en verpletterend", en sprak van een perfect huwelijk tussen twee ge
nieën, Ogden en Sorabji.
Sorabji, een Brits componist van gemengd Indiaas-Spaans-Siciliaanse
afkomst, schreef het stuk in 1929-1930. Hij verzorgde in 1930 in Glasgow
persoonlijk de première, maar in 1936 verbood hij verdere uitvoering van
zijn werken, zonder daar ooit een verklaring voor te geven. Pas in 1976 gaf
hij voor het eerst weer toestemming.
Expositie met foto's van Wim Horster en te
keningen van Ubaldo Sichi, t/m 30 juli. Ga
lerie Stelling, Burgsteeg 14, Leiden. Ope
ningstijden: wo. t/m za. van 13.30-18.00
uur en zo. van 14.00-17.00 uur,
Leiden- De Stelling-expositie
van de maand juli met werk van
Wim Horster en Ubaldo Sichi,
staat helemaal in het teken van
de dans. Het is niet de eerste
maal dat deze kunstvorm hier
aandacht krijgt, maar het opval
lende aan deze presentatie is dat
de dans, of liever "de menselijke
figuur in rust en beweging", niet
alleen het centrale thema in het
werk van Horster en Sichi is; bei
de kunstenaars hebben ook een
eigen bijdrage geleverd aan de
performance 'Salomé - 2', die het
afgelopen weekeinde tweemaal
is opgevoerd door de danseres
sen Nien-Mari Chatz en Eva
Maarssen. Zo verzorgde Horster
diaprojecties, die als achter
grond dienden,' terwijl Sichi.
twee sciencefiction- achtige mas
kers van plexigas en een stoel
maakte.
Niet de inhoud van de perfor
mance maar de wijze van uitvoe
ren was voor Ubaldo Sichi aan
leiding om een serie tekeningen
te maken waarin hij soms heel
raak, soms ook minder goed de
beweging van de danseressen ge
troffen heeft. Dit deel van Sichi's
werk krijgt juist door de relatie
met de Salomé-dans meer een
heid maar gezien als afzonderlij
ke tekeningen blijft slechts de
snelle impressie van de bewe
ging over.
Het andere deel van de ten
toonstelling geeft een overzicht
van de samenwerking tussen
Horster en Sichi bij vorige pro
jecten, waarbij zij zich lieten in
spireren door de dans. De andere
tekeningen van Sichi laten in di
recte of meer uitgewerkte vorm
liggende figuren zien die het dy
namische karakter vooral ontle
nen aan de lijnvoering. De tegen
stelling tussen rust en beweging
is ook in het fotowerk van Wim
Horster terug te vinden. De reeks
'Body-Shape' bestaat uit con
trastrijke foto's van delen van
het lichaam. In de geabstraheer
de vorm van dit thema bereikte
Horster naar mijn idee het sterk
ste resultaat.
In de context van dit project
past de fotoserie 'Dance' heel
goed. Het bewogen beeld laat
verschillende momenten van de
dans zien, terwijl ergens anders
de cirkel in het zand het patroon
van de beweging zichtbaar
maakt.
De samenwerking tussen de
twee kunstenaars resulteerde
verder in een speciaal vervaar
digde zeefdruk, die de wissel
werking tussen beeldende kunst
en dans verbeeldt. Deze exposi
tie sluit aardig aan bij ander ten
toonstellingen die Stelling orga
niseerde over beeldende kunst in
relatie tot andere kunstvormen.
NANCY STOOP
Werk van de fotograaf Teun Voeten is tot
en met 28 augustus te zien in de expositie
ruimte van 'De Kleine Klup' (Nieuwe Rijn
1). De expositie is gewijd aan de stad New
delijk werkte, aantrof, greep hij naar de ca
mera om die indrukken vast te leggen.
Autodidact Tein Voeten is sinds drie jaar
free-lance werkzaam in de architectuur- en
reportagefotografie. Publicaties van zijn
hand verschijnen met regelmaat in archi
tectuurtijdschriften en andere bladen.
rondzwierf, maar ook in Harlem, de Bronx
en Lower Eastside. De tentoonstelling
'New York', het resultaat van deze rond
zwervingen, omvat zeven series van elk
drie foto's, waar binnen elke serie een fi
guur centraal staat. De expositie, die mor
genmiddag (18.00 uur) wordt geopend, is
dagelijks te bezichtigen van 10.00 tot 22.00
De beeldend kunstenaar Bert Kiewiet ex
poseert zijn bronzen projecten tot eind au
gustus in de tuin van de Beukenhof in
Oegstgeest. Het is de bedoeling om onder
de noemer 'Beelden in de tuinen van de
Beukenhof' elke zomer beeldende kunste
naars de gelegenheid te geven in deze om
geving te exposeren. De exposities van he
dendaagse Nederlandse kunst zullen
steeds in de maanden juni, juli en augustus
worden gehouden. Elk jaar, zo is de bedoe
ling, zullen drie beeldhouwers worden uit
genodigd om gedurende één maand te ex
poseren. Voor de bezoekers bestaat de ge
legenheid om met begeleiding van de kun
stenaar een rondleiding te maken.
De expositie van Bert Kiewiet wordt mor
genmiddag (13.00 uur) verricht door NOS-
van der Reyden.
Leiden
Rijksmuseum voor Volkenkunde - Steen
straat, 'Ulama, het oud-Indiaanse balspel',
t/m 12/9; di. t/m za. 10-17 uur, zo. 13-17
Rijksmuseum van Oudheden - Rapenburg
28, 'Nederland Onderste Boven', de ar
cheologische rijkdom van ons bodemar-
Rijksmuseum van Geologie en Mineralogie
- Hooglandse Kerkgracht 17, tentoonstel
ling 'Geologie op Postzegels', t/m 4/9; ma.
t/m vr. 10-17 uur, zo. 14-17 uur.
Koninklijk Penningkabinet - Rapenburg 28,
dubbelexpositie: Tweehonderd jaar verza
melen' en 'Schepen met geld', t/m jan
1988; di. za. 10-17 uur, zon-en feestd. 13-
Het Achterhuis - Nieuwe Rijn 38, perma
nente expositie; Vijf eeuwen mode in mini
atuur, di. t/m za. 10-16 uur.
i, tekeningen en schilderingen, tot 29/7.
Nutsspaarbanken - Doezastraat 35/37
Oude Rijn 56, exposities van leden van c
Grafiekwinkel Inkt, o.a. etsen, litho's e
houtsnedes.
HEEMSTEDE De directeur
van de bibliotheek in Heemste
de Hans Krol zegt dat de ont
dekte twee gedichten van
Joost van den Vondel in het
Haarlemse Gemeente-archief
niet door deze 17de-eeuwse
dichter geschreven zijn.
door
Frans Keijsper
De vondst, die recent in het
nieuws kwam, werd gedaan door
de Amsterdamse clavecinist en
musicoloog Bob van Asperen, be
treft een bruiloftslied op het huwe
lijk van Cornelis de Great en Catha-
Guldewagen (1675) en psalm
128
David.
"Een paar jaar geleden, ook toen
in de vroege zomer, meende men in
Hoorn een tot dan toe onbekend
gedicht van Vondel ontdekt te heb
ben. Na bestudering van metrum
e.d. moest de conclusie luiden dat,
zoals zo vaak bij dit soort 'ontdek
kingen', de wens de vader van de
gedachte geweest was. De geschie
denis lijkt zich te herhalen, nu in de
Spaarnestad, zo rijk aan cultureel
erfgoed en al evenzeer aan legende
vorming".
In de kwestie raadpleegde Hans
Krol ook zijn plaatsgenote, de Von
del-deskundige mevrouw dr. M.A.
Schenkeveld-van der Dussen. Die
ziet er populair gezegd 'geen brood
in', aldus Hans Krol.
De bibliothecaris, die zelf zegt
geen Vondel-deskundige te zijn,
merkt op dat na enkele luttele uren
Vondel-studie op grond van een
reeks argumenten met 99,9 procent
zekerheid kan worden vastgesteld
dat de prins der dichters wederom
onrecht wordt aangedaan "door
hem op dubieuze gronden poëzie
in de schoenen te schuiven die be
duidend beneden zijn gekende en
erkende artistieke peil ligt".
De gedichten zaten tezamen in
een bundel, gedrukt door Nicoilaes
Brauw, afkomstig uit de Zuidelijk
Signaal, Studio voor vormgeving -
Groenesteeg 10, ontwerpers en vormge
vers tonen diverse ontwerpen, tevens pre
sentatiemappen, do. 12-21 uur, vr. 12-18
Stichting Beeld en Grafiek - Hooglandse
Kerkgracht 20A, werk van Feng, Erik-Jan
Kuiper en Cees van den Oever, atelierbe-
zoek na afspraak, tel: 146024.
Sociëteit Quintus - Korte Mare 34, tentoon
stelling van leden van Quintus in de vorm
van schilderij, druk, foto, tekening of beeld.
Galerie Amber - Hooglandsekerkgracht 8,
Oostaziatische kunst: basiscollectie van Ir
ma Roefs-de Wit, Japanse en Chinese rol-
schilderingen; tevens tentoonstelling van
Art Centre Droomfabriek - Oude Singel 56,
Henny Hartevelt en Sjef Oltheten expose
ren hun voorstudies en dokumentatie van
het duo-schilderij, welke zij in het kader van
de Lakenfeesten georganiseerd hebben,
t/m 31/7; zo. t/m do. 10-13 uur, vr. en za.
10-14 uur.
Intermezzo - Haarlemmerstraat 226, mari
tiem schilderes Jenny Buikhuizen (uit Kat
wijk) met aquarellen over onderwerpen als:
Onderzoekcentrum Sturing en Samenle
ving - Maresingel 3, schilderijen en tekenin
gen van Jan van Eden, tot 16/9; geopend
tijdens kantooruren.
de vele foto's, die Teun Voeten in New York heeft gemaakt.
Praktijk P. de Bakker - Rijnsburgerweg 7,
pastels, olieverf- en acrylschilderijen van
Willemiem van Ineveld, t/m 25/8; ma. t/m
vr. van 10-17 uur.
Katwijk
Galerie 'De Witte Duif' - Koninginneweg
12a, schilderijen, aquarellen, etsen en gra
vures van o.a. Ludolf Berkmeier, Tjeerd
Bottema, W.A. Wassenaar en tal van ande
re kunstenaars, t/m 30/7; uitsluitend op za
terdagen van 11-13 uur en van 14-17 uur.
Stichting Katwijks Museum, Voorstraat 46,
aquarellen van Albert-Jan Cool, tot 3/9; di.
t/m za. van 10-12 uur en van 14-17 uur.
Noorden
Hotel Restaurant 'De Warergeus' - Simon
van Capelweg 10, Adolfo Ramón Torcal
met olieverfschilderijen, t/m 14/8; dag. van
af 10 uur.
Noordwijk
Petit Royal Voorstraat 76, Tiny van der
Sar met kleuretsen 'Bloemen en planten in
de Orangerie', geopend dag. behalve woe,
na 14 uur.
Galerie 'Drieluik - Voorstraat 57, aquarel
len van Janice Boekholt, t/m 1/8; expositie
rond het thema 'thee', tot 15/8; dag. 10-
Nederlanden. Hij drukte geen wer
ken van Vondel, aldus Krol. "Brui
loftslied en psalm zijn ondertekend
met de initialen J.W. Met de
naamletters J.v.V. ondertekende J.
van Vlakveld zijn te Haarlem in
1663 verschenen treurspel 'Hilde-
gardt of doorstreede kuysheyd'.
Ook Joost van den Vondel onderte
kende als zodanig in tenminste ze
ven werken, gepubliceerd tussen
1622 en 1663, overigens geen enke
le huwelijkszang".
Hoogbejaard
Een ander argument van Krol is
onder meer dat er geen enkele his
torische aantoonbare relatie is ge
weest tussen Vondel en het brui-
loftspaar of wederzijdse familie.
In 1674 was Vondel hoogbejaard,
hij schreef toen bij uitzondering
nog drie gedichten, waarvan twee
fraaie bruiloftsdichten op het twee
de huwelijk van zijn aangetrouwde
nicht en trouwe vriendin Agnes
Block. "Vanaf 1675 tot zijn overlij
den vier jaar later heeft de grootste
onzer dichters geen poëzie meer
Rijnsburg
Genootschap Oud Rijnsburg - Oude
i'; thema i
ling 'Nederland in Bedrijf - Handel in Rijns
burg'. vr. 19-21 uur, za. 10-16 uur.
Sassenheim
De Twee Wezen - Hoofdstraat 2, schilderij
en en aquarellen van Margreet Maas-Pola-
Warmond
Mariënhaven - Mgr. Aengenentlaan 3,
aquarellen van Hans Verdijk, t/m aug.; dag.
Hotel Wassenaar - Katwijkseweg 33, s
derijen en aquarellen van Karla C.J.
Tongeren, t/m 1/8.
Richard Ram zal vanavond in het kader
van de K&O-zomerserie het orgel van de
Hooglandse kerk bespelen. Op het pro
gramma staan composities van o.a. Bach,
Buxtehude, Scheidemann en Bruhns. Aan
vang 20.15 uur.
Michelle Leclerc geeft vanavond een reci
tal in de Nieuwe Kerk in Katwijk aan Zee.
Ze zal werken van o.a. Vivaldi, Mozart,
Franck, Messiaen en Duruflé ten gehore
brengen. Aanvang 20.15 uur.
Aart Bergwerff (Rotterdams Conservatori
um) bespeelt morgenmiddag het orgel van
de Hooglandse kerk. Aanvang 13.30 uur.
Het Canadese koor The Richard Eaton
Singers' uit Edmonton geeft zondagavond
een uitvoering in de Hooglandse kerk. Aan
vang 20.00 uur.
geschreven, mogelijk met uitzon
dering van twee regeltjes vlak voor
zijn dood, bekend onder de titel
Grafschrift op zichzelven: 'Hier let
Vondel zonder rou, Hij 's gestorven
van de kou'.
Onwaarschijnlijk acht Hans Krol
dat Vondel, die gestopt was met
dichten in 1674, in 1675 nog een ge
dicht met 26 strofen schreef. De
veronderstelling echter van Bob
van Asperen en de door deze aan
gevoerde Vondel-deskundige dr.
Marijke Spies dat Vondel het vers
eerder geschreven zal hebben, is
naar zijn mening zuiver hypothe
tisch en weinig wetenschappelijk.
Marijke Spies zei naar aanleiding
van de vondst dat ze niet zou weten
wie anders zo zou kunnen dichten.
Krol vindt dat bevreemding wek
kend. Volgens hem zijn er tiental
len dichters zoals Haarlemse rede
rijkers, die dit ook zouden kunnen.
Verder zegt Hans Krol de ge
dachte alleen al absurd zo niet twij
felachtig te vinden dat Vondel van
de 150 psalmen enkel nummer 128
andermaal met een nieuwe inhoud
zou hebben berijmd.
Pop
De Haagse groep The Headhunters speelt
vanavond op het zoldercafé van het Leids
Vrijetijds Centrum. Deze viermansformatie
brengt voornamelijk eigen nummers: ener
gieke rock&roll. Aanvang 23.30 uur, Bree-
straat 66, Leiden.
In de Droomfabriek is zaterdagavond een
optreden van de Latijns-Amerikaanse
groep Cachibache. De drie muzikanten
verwerken Candombe (samenvoegsel van
Spaanse gitaarmuziek en Afrikaanse rit
men) met de moderne Latijns-Amerikaan
se muziek, zoals bijvoorbeeld salsa en
samba. Swingend dus. Aanvang 21.30 uur,
Oude Singel 56, Leiden.
Circustheater
vr 15. 20.15 uur; Be
Chez Nous (travesti-ri
Muziektheater
vr 15 t/m zo 17,20.15 uur; London Contem
porary Dance Orchestra,
di 19 t/m do 2120.15 uur; Lyon Opera Bal-
Stadsschouwburg
vr 15 en za 16, 20. 15 uur; Reflex met o.a.
'Verbruik', 'Partnership - Pas de stops', 'Af-