D 'Auditie vaak beschamende vertoning' Ruilen van moord Regisseur Ruud van Hemert schrijft nieuw film-scenario VRIJDAG 15 JULI 1988 PAGINA 17 BIOSCOPEN De perfecte moord die je wilt ple gen moet je door een ander laten doen. Stel twee wildvreemde men sen die allebei iemand om zeep wil len helpen komen elkaar tegen. Ze kunnen dan ruilen van moord. Dan hebben beide daders geen motief voor hun moord en zullen dus ook niet verdacht worden. Degenen die wel een motief hebben, en ver dacht worden, kunnen zich beroe pen op een sluitend alibi. In de Hitchkock-film 'Strangers on a train' bespraken de hoofdper sonen de mogelijkheid van zo'n perfecte moord. In 'Throw momma from the train' van Danny De Vito (bekend van de tv-serie 'Taxi') dient deze scène als leidraad voor een zwarte komedie. Owen Lift (Danny De Vito) woont nog steeds bij zijn moeder (een werkelijk prachtige rol van Anne Ramsey). Ze is wanstaltig en tiranniseert haar zoon op een af schuwelijke manier. Verscheidene keren heeft hij op het punt gestaan haar te vermoorden. Larry (Billy Crystal; speelde vroeger de homo seksuele Jody in de tv-serie 'Soap') is de geflipte docent creatief schrij ven die het bloed van zijn ex-vrouw wel kan drinken. Ze heeft zijn boek gestolen en dat is nu een bestseller. De twee mannen komen met el kaar in contact tijdens de lessen creatief schrijven. Owen is een kin derlijk simpel mannetje dat met treintjes speelt en munten verza melt. Billy Crystal is de gefrus treerde schrijver die Owen vooral heel erg dom vindt. De kolderieke situaties liggen voor de hand en zijn ook in ruime mate aanwezig in Throw momma from the train' De leukste scènes spelen zich af in het huis van Owen, wanneer Lar ry als tegenprestatie de moeder moet vermoorden. Moet hij het wel doen en zo ja hoe? Voor Owen is het eenvoudig: dat mens moet ge woon dood. "Als je haar gezien hebt wil je haar vast ook vermoor den", zegt hij. Na de ontknoping suddert het verhaal nog enige tijd door. Jam mer van deze overbodige 'epiloog' in een verder uitstekende zwarte komedie met een knipoog naar Hitchkock. ERNA STRAATSMA AMSTERDAM - Hij is zeker geen schatje. Zijn mama was herhaaldelijk boos en omdat zijn vader voor priester stu deerde was hij er bijna niet ge weest. Eind vorige maand pre senteerde hij zijn derde speel film 'Honneponnetje': Ruud van Hemert. In zijn kantoor aan de Amsterdamse P.C. Hooftstraat is hij bezig met het schrijven van een nieuw film scenario met als werktitel 'De Meiden'. De regisseur zit achter een ouderwetse schrijfmachine. "Ik dank God dat jullie komen, want dit hier (gebaart naar de machine) kómt me echt m'n strot uit. Ik ben geen scenario schrijver, zal het ook nooit wor den. Ik ben de regisseur". door Peter Slavenburg Van Hemerts kantoor is verschanst in een riant pand. Een buitenge woon zware metalen deur verspert de toegang. Na het aanbellen open zich een luikje waarachter een vi deocamera schuilgaat. Met ver vormde stem geeft de regisseur uit gebreide instructies over hoe bo ven te komen. Een druk op de knop doet een grote serie lampen in een verder aardedonker portaal aan springen. Het lijkt allemaal op de entrée van een illegaal maar verder luxe casino. "Leuk hè", zegt Van Hemert over zijn speelgoed. "Het is vooral han dig om me al die meiden die aan de deur staan te rammelen voor een rolletje van het lijf te houden. Ik kan nu rustig even kijken of het de moeite waard is de deur open te doen. Sommigen die door hebben dat ze voor een camera staan begin nen gelijk te poseren, handjes in de nek en zo. En ik hoef alleen maar te kijken". Droomvrouw Het scenario in de schrijfmachi ne heeft als werktitel 'De Meiden'. "Een onderwerp dat me nu een maal mateloos interesseert. Zo is 'Honneponnetje' voor mij boven al- Ruud van Hemert: 'Scenario-schrijven is echt vervelend werk'. les een film over een droomvrouw, een meid die in werkelijkheid niet bestaat maar waar je wel eens aan kunt euhh, denken wanneer je 's ochtends wakker wordt. 'De Mei den' wordt een soort thriller. De film zal wel een andere titel krijgen maar meiden spelen er zeker een belangrijke rol in. Ik ben nog op zoek naar actrices en acteurs. Aan de opnameperiode wil ik een work shop verbinden, voor debutanten en voor mensen waar het wel inzit maar tot nu toe nog niet uitgeko- Van Hemert heeft de reputatie van een keiharde niets en niemand ontziende regisseur. Daar staat te genover dat vrijwel ieder die met hem werkte slechts met grote waardering over hem spreekt. "Naar mijn idee zou iedere regis seur dat moeten zijn. Uiteindelijk zijn het altijd de acteurs die het moeten waarmaken. Je kunt een nog zo goed verhaal hebben of een perfecte enscenering, zonder ac teurs ben je nergens. Wanneer ik een filmkarakter zie moet dat gelijk staan aan een paar bladzijden infor matie, zonder dat er verder iets uit gelegd hoeft te worden". Een advertentie waarin Van He mert een oproep deed voor een hoofdrolspeelster voor 'Honnepon netje' leverde 6250 reacties op. Hij bracht het aantal terug tot 250 en liet de gegadigden vervolgens voor een auditie opdraven in hotel Krasnapolsky. "In feite is zoiets na tuurlijk een beschamende verto ning, maar voor mij was het een feest. Al die meiden die met hun oma of tante helemaal uit Gronin gen of Middelburg kwamen: de ge sprekken deden we natuurlijk zon der oma en tante. Maar ja, het leven is hard. Ik vond het vreselijk lullig om iedereen af te moeten wijzen. Er zat echt niemand bij, nou hoe wel toch één meisje, Ellen. Behalve Nada van Nie heeft zij ook een scr eentest gedaan. Misschien dat ik haar kan gebruiken in 'De Meiden'. "Ik vind het moeilijk precies uit te leggen waar ik nou naar zoek bij zo'n auditie. Uiteindelijk is het iets dat niet in werkelijkheid bestaat, omdat die droomvrouw niet be staat. Dus kijk ik naar het uiterlijk. Is zo'n meisje mooi, heeft ze lekke re tieten. Tsja, het is niet anders. Maar ik kijk ook naar eerlijkheid, of zo'n meisje een beetje recht door zee is. Heel belangrijk is de manier waarop ze reageert, of ze alert is en Van Hemert gebruikt het verhaal van 'Honneponnetje' om met insti tuten als politie en justitie, de ka tholieke kerk en nog veel meer za ken de spot te drijven. Aardig is in dit verband te weten dat Ruud van Hemert - zoon van Willy van He mert - zelf op enkele kostscholen zat en van zeer katholieke huize komt. "Mijn vader ja, die was ontzet tend katholiek. Dat is-ie trouwens nog steeds. Wanneer je iets als het Dagboek van een herdershond maakt ben je natuurlijk katholiek. Hij heeft zelfs nog voor priester ge studeerd; ik was er bijna niet ge weest. Als jongen ben ik een jaar lang geheel uit vrije wil met een vriendje elke zondag naar de kerk geweest. Ik vond die missen prach- Extremen "Ik denk bij voorkeur in ex tremen. In de eerste versie van het verhaal woonde Honneponnetje gewoon bij haar ouders thuis. Later bedacht ik dat katholiek internaat, omdat dat een plaats is waar je in je doen en laten wordt beperkt. Het tanende katholicisme is op die ma nier ook een onderwerp dat ik goed gebruiken kan. Met mijn eigen ver leden heeft dat niet veel te maken, denk ik. Ik vind dat filmjournalis ten maar uit moeten zoeken hoe dat zit. "Er zijn zoveel dingen waardoor je beperkt kunt worden: je ouders, de kerk, je man of je vrouw. Ik trek me daar altijd zo min mogelijk iets van aan, ik luister nooit naar ie mand. Ook als kind niet, ik was ze ker een ettertje. Bij de VPRO deed ik ook waar ik zin in had, dat is me altijd uitstekend bevallen. De pro gramma's die ik gemaakt heb (on der meer De Barend Servet- en Fred Haché-shows en de Marathon Eetshow) werden altijd hevig be kritiseerd maar scoorden mooi de hoogste kijk- en waarderingscijfers van alle VPRO-programma's". "Ik wil me graag doen gelden. Met alles, ook met sport bijvoor beeld. Ik vind niets zo irritant als een tweede plaats: ik wil winnen. Dat is heel vermoeiend ja, maar bij het maken van een film moet het zo zijn. Je hebt te maken met zo veel geld en zo veel mensen: daar moet je je hele leven in gooien. Die film ben je zelf, op dat moment. Zodra een film klaar is, is dat afgelopen. Dan kun je er zelf verder niks meer aan doen en moet je maar afwach ten wat het wordt". Scenario "Het schrijven van een scenario voor 'De Meiden' is echt vervelend werk, gewoon van half negen tot half zes, een kwestie van discipline. Ik ben geen scenario-schrijver, ik zit twee jaar mijn tijd te verdoen met iets dat ik niet goed kan. Maar ik ken bij God niemand die het be ter kan, dat is de moeilijkheid. Ik droom van de dag waarop ik tegen iemand kan zeggen: hier heb je het idee, ga je gang, over twee maan den klaar en wél geniaal graag". FILMS OP VIDEO In de afgelopen weken zijn er zo veel films uitgebracht dat er nau welijks door te komen is. Daar om een rubriek vol 'kortjes'. 'Shadows on the Wall' van Pa trick C. Poole brengt journalist Gary Swanson op het spoor van een doodgewaande filmster die een moord zou hebben gepleegd. Jaren vijftig-sfeer is aardig ge troffen en Wilford Brimley speelt heel bekwaam een cowboy held. Goed in zijn soort. Van RCA. In 'Case closed' van Dick Lowry geeft veteraan Charles Durning Byron Allen een lesje in acteren. Samen vormen ze een politieduo op zoek naar een ge stolen diamant. Hoe dichter ze bij de diamant komen, hoe meer lijken er zijn. Byron doet leuk ook als er niets is om leuk over te doen. Durning is leuk omdat hij 'gewoon' doet. van CBS/Fox. Vrouwen hebben te vaak on dergeschikte rollen in films. In 'Crimes of the heart' van Bruce Beresford is dat anders. Diane Keaton, Jessica Lange en Sissy Spacek schitteren in dit verfilm de toneelstuk over zusters die al ledrie hun eigenaardigheden hebben. Het spel is tot in de puntjes verzorgd en het verhaal is zeer de moeite waard. De on dertoon van droefheid wordt ge compenseerd door snelle dialo gen en verrassende scènes. Prachtig is de lachbui van Kea ton er Spacek als ze Lange ver tellen dat opa dood is. Zo zie je het niet vaak, tegenwoordig. Van Esselte CIC. In 'Positive I.D.' van Andy An derson is de hoofdrol voor Step hanie Rascoe. Ze is ooit ver kracht en zint op wraak. Daar voor moet ze een dubbelrol spe len. Het duurt lang voor Anders on ter zake komt en als het einde lijk zover is verandert Rascoe wel heel snel van een lusteloze patiënte in een keiharde moorde nares. Opvallend is de rol van John Davies. Een echtgenoot zo lief als hij bestaat in het echt niet. Van Esselte CIC. 'Inner space' van Joe Dante is een film uit de Spielberg school Knap gemaakt, veel spanning en met mooie beelden van Dennis Quaid die, verkleind door een se rum, in het lichaam van beweeg lijke Martin Short wordt inge spoten. Aanrader voor een fami lieavondje. Van Warner Home Video. Studentes leggen het loodje in 'Fatal pulse' van Anthony Christopher. Omdat in de eerste scène wordt getoond wie het ge daan moet hebben is het natuur lijk een ander. De studentes zijn gekozen op hun lichaamsvor men. Van RCA. Charles Bronson is lekker op dreef in 'Borderline' van Jerrold Freedman. Hij zoekt de moorde naar van een collega die ingezet is bij de bewaking van de grens met Mexico. Film is niet snel, maar wel goed. Van CBS/Fox. Popster Richie Valens over leed toen hij 17 jaar was. Hij was toen al beroemd. 'La Bamba' van Luis Valdez is een mooi eerbe wijs aan Valens en Lou Diamonds Phillips speelt diens leven heel knap. De film bruist van de muziek en van het pittige tempo, en zal niet alleen de lief hebbers van popmuziek uit de ja ren vijftig een plezier doen. Van RCA. Jeugdig talent is er in over vloed in de USA. In 'Some kind of wonderful' van Howard Deutch laten Eric Stolz en Mary Stuart Masterton zien dat ze er heel wat van kunnen in een geijkt puberverhaal: verlegen scholier wordt verliefd op mooi ste meid van de school, maar moet heel wat hindernissen over winnen om haar te krijgen. Intus sen heeft hij maar niet in de ga ten dat een jongensachtig buur meisje nog mooier is en boven dien verliefd op hem. Van Essel te CIC. Er zijn verschillende films ge maakt die 'The chase' heten en allemaal gaan ze over achtervol gingen, meestal op mensen die door de politie worden gezocht. In 'Chase' van Rod Holcomb wordt krap aan een kwartier ge jaagd op advocate Jennifer O'N eill en een zwerver die wordt ver dacht van moord. De eerste vijf kwartier zijn om te tonen dat O'Neill zich als vrouw-van-de- wereld best handhaaft in een dorp dat veertig jaar in de Ameri kaanse beschaving achterloopt. Het meest te genieten valt er van een mooie rolletje van Richard Farnsworth als oude rechter. CB S/Fox. 'Blue hotel' is een film uit de voor televisie gemaakte serie 'Private eye'. De sfeer is die van het begin van de jaren zestig en ze is door regisseur Rob Cohen heel mooi in beeld gebracht. Maar het verhaal is tamelijk knudde. Het tempo ligt zo traag dat het lijkf alsof alle medewer kers dagelijks ruim valium nut tigden. Josh Brolin, de helft van een detective-duo, is meer bezig met poëtische beschouwingen over rock, roll, leven en liefde dan met onderzoeken, waardoor Michael Woods al het werk alleen moet doen. Geen wonder dat hij er zo lang over doet. Van Esselte CIC. Hoe veel talent volkomen kan miskleunen is goed te zien aan 'Ishtar' van Elaine May. Warren Beatty en Dustin Hoffman kre gen op een feestje een leuk idee: ze zouden een zangduo gaan spe len dat in Noordafrika in een spionagetoestand verzeild raakt. Op papier moet het humoristisch hebben geleken, op film is het treurnis. Beatty en Hoffman den ken geruime tijd dat Isabelle Ad- jani een jongen is. Dumbo's. Hebt u Adjani wel eens gezien? RCA PETER DE ZWAAN (OP)NIEUW 'Throw momma from the train' - Lido, 'Batteries not include' - Greenway, Voorschoten 'Can't buy me love' - Greenway, Voor schoten 'Like father like son' - City, Katwijk BLIJVERS 'Crocodile Dundee 2' - argeloos na tuurmens raakt opnieuw in de clinch met Newyorkse gangsters, Lido, Lei- 'Half Moon Street' - moderne Ameri kaanse vrouw wordt via escort-ser vice slachtoffer van boze mannen, Trianon, Leiden 'Honneponnetje' - naïef meisje laat erotische fantasieën van oudere he ren overkoken, Luxor, Leiden en Eu ro, Alphen* 'Cry freedom' - levensverhaal van Zuidafrikaanse verzetsleider Steve Biko door de ogen van blanke journa list gezien, Euro, Alphen 'Police Academy 5' - vijfde zomer van politie-onderbroekenlol, Lido, Lei den en Euro, Alphen 'Bright lights big city' - Michael J. Fox gaat ten onder aan grotestadsleven, Lido, Leiden 'The last emperor' - episch verhaal over laatste keizer in China, Green way, Voorschoten en City, Katwijk 'Dream lover' - Rex, Leiden 'Three men and a baby' - succesvolle komedie van Franse makelij ging nog eens door de gehaktmolen van Holly wood en het resultaat is best aardig, City, Katwijk en Lido, Leiden 'Jungle Book' - Walt Disney-film vol komische avonturen van het jongetje Mowgli - Lido, Leiden, Euro, Alphen 'No way out' - intrigerende spionage thriller met Kevin Costner als de blonde held, City, Katwijk 'Disney's revue van tekenfilmsterren' - Greenway, Voorschoten 'De reddertjes' - City, Katwijk DEN HAAG 'Honneponnetje' - Asta (463500), al. 'Police Academy 5' - Asta, al. 'Overboard, Asta, al. 'Three men and a baby' - Babyion (471656), al. 'Bright lights, big city' - Babylon, 12 jr. 'De ondraaglijke lichtheid van het be staan' - Babylon, al. 'Dr. Zhivago' - Cineac (630637), 12 jr. 'Three men and a baby' - Cineac, al. 'Crocodile Dundee 2' - Cineac, al. 'Cry Freedom' - Metropole (456756), al. The Last Emperor' - Metropole, al. 'Crocodile Dndee 2' - Metropole. al. 'Maurice' - Metropole. 16 jr. Filmzomer '88 - Metropole 'Honneponnetje' - Odeon (462400), al. 'Throw momma from the train' - Odeon, al. 'No Man's Land' - Odeon, 12 jr, 'Police Academy 5' - Odeon, al. 'No Way Out' - Studio 656402), 12 jr. 'Fatal Attraction' - Studio, 12 jr. 'Oci Ciornie' - Studio, 16 jr. AMSTERDAM 'Moonstruck' - Alfa (278806), al. 'Bright lights, big city' - Alfa, 12 jr. 'Someone to watch over me' - Alfa, 12 No way out' - Alfa. al. 'The last emperor' - Alhambra (233192). al. 'Maurice' - Alhambra, 16 jr. 'De ondraaglijke lichtheid van het be staan' - Bellevue Cinerama (234876), al. 'Police Academy 5' - Cinerama, al. 'Throw momma from the train' - Ca lypso (234876), 12 jr. 'Hamburger Hill' - Calypso, al. 'The Dead' - Cinecenter (236615), 16 jr. 'Barfly' - Cinecenter, 12 jr. 'Der Himmel über Berlin' - Cinecen ter, 16 jr. 'Oci Ciornie' - Cinecenter, 16 jr. 'A prayer for the dying' - Cinecenter, 16 jr. 'Honneponnetje' - Cinema Int., al. 'Crocodile Dundee 2' - Cinema Int., al. 'Honneponnetje' - City (234579), al. 'Amsterdamned' - City, 12 jr. 'Defense play' - City. 12 jr. 'Three men and a baby' - City, al. 'Raw' - City, 16 jr. 'Saigon' - City, 12 jr. 'No Man's Land' - City 16 jr. 'Paths of glory' - Kriterion, (231708), 16 jr. 'II Conformista' - Kriterion, 16 jr. 'The dark angel' - Parisien (246540), 18 jr- 'Dirty blonde' - Parisien, 18 jr. 'Belly of an architect' - The Movies (245790), 16 jr. Filmzomer '88 - The Movies, 16 jr. 'Bird now' - The Movies, 16 jr. 'Maurice' - Tuschinski (262633), 16 jr. 'Police Academy 5' - Tuschinski, 16 jr. 'Cry Freedom' - Tuschinski, al. 'Crocodile Dundee 2' - Tuschinski, al. 'Overboard' - Tuschinski, al. 'Fatal Attraction' - Tuschinski, 12 jr. 'House of games' - Tuschinski Cineac (243639), al. 'Ironweed' - De Uitki jk (237460), 16 jr. TELEVISIE Een tijdelijke persoonswisseling tussen moeder en dochter is het onderwerp in 'Freaky friday'. Jodie Foster speelt de 13-jarige Jessica die besluit een dagje met haar moeder (Barbara Harris) te ruilen omdat ze ontevreden zijn over hun eigen leven. Een verma kelijke klucht (zaterdag, Ned. 1, 19.18 uur). Peter Jan Rens verdient de kost tegenwoordig als quizmas ter, maar ooit had hij serieuze filmplannen. In 1983 maakte hij in Ate de Jongs 'Brandende lief de' zijn debuut als filmacteur. Sa men met zijn vriend Kees (Huub van der Lubbe) neemt hij taalles sen bij mevrouw Bonnema en wordt verliefd op zijn (getrouw de) buurvrouw Anna (Monique van de Ven). Vergeleken met de andére Jan Wolkers-verfilmin gen ('Turks Fruit', 'Terug naar Oegstgeest') is 'Brandende Lief de' de minst geslaagde (zaterdag, Ned. 2, 22.30 uur). De onmacht van de generatie kinderen van Joe Cocker en Wil- leke Alberti, daarover gaat 'De Orionnevel' van Jurriën Rood. Hoofdpersonen zijn drie derti gers die hun idealen verloren zijn. Ironie en overdrijving voe ren de boventoon in deze film uit 1987. Met de vraag 'Vindt u het leven leuk?' houdt Gerdo een medetrimmer staande. Deze man probeert Gerdo op te beu ren met wat leuke verhalen. Zon der succes overigens (zaterdag, Ned. 2, 00.20 uur). Linda Blair is in The Exorcist 11, the heretic' opnieuw door de duivel bezeten. Het arme kind. Een priester moet net als in deel een zijn kunstjes vertonen om het meisje te bevrijden. Leuke ef fecten maar na de succesvolle voorganger een totaal overbodi ge film (BRT 1, 20.40 uur). Een boeiende politieke thriller is The parallax view'. Verslag gever Joe (Warren Beatty) wordt de toegang tot een verkiezings bijeenkomst geweigerd. Hij zou het een en ander wel eens ver draaien. Jammer, want net die avond wordt de senator ver moord. Joe stort zich toch maar op de zaak (zondag, BBC 2, 23.45 uur). FILMHUIZEN De laatste film van Wim Wenders heet 'Der Himmel über Berlin'. Een sprookjesachtig verhaal in zwart/wit over twee engelen op aarde. Een van de twee, gespeeld door Bruno Ganz, besluit terug te keren naar het aardse bestaan wanneer hij verliefd wordt op een trapeze-werkster. De charme van het gewone, dagelijkse be staan staat centraal in 'Der Him mel über Berlin'. Peter 'Colum- bo' Falk speelt een opvallende bijrol. Tot en met woensdag te zien in het Kijkhuis (19.30 en 21.45 uur). Zondag en maandag is het Kijkhui-s gesloten. Eerst op de plaat, vervolgens op Broadway en daarna de film: 'Jesus Christ Superstar'. Van avond te zien in het Kijkhuis (20.00 en 22.15 uur). Een vrije in terpretatie van het Christus-ver haal dat vooral voor de musical liefhebbers een aanrader lijkt. Met rollen van onder anderen Yvonne Elliman, Carl Anderson en Ted Neeley. 'De grote stilte' van Ingmar Bergman heet oorspronkelijk 'Tystnaden'. Het is het verhaal van twee reizende zusters die te recht komen in een land waarvan ze de taal niet spreken. Anna zoekt losse seksuele contacten in de stad en de aan tuberculose lij dende lesbische Esther ver maakt zich in de hotelkamer met drank en studieboeken. Woens dag in het Kijkhuis (20.00 en 22.15 uur). Monica Vitti is in 'II deserto rosso' een ingenieursvrouw die kampt met psychische proble men. Ze vervreemdt van man en kind. Een romance vergert de zaak nog eens, Regisseur Mi chelangelo Antonioni schetst het verhaal tegen het decor van een geïndustrialiseerde samenleving waarin de gevoelsarmoede toe neemt. Donderdag in het Kijk huis (20 en 22.15 uur). Danny Devito en Billy Cristal, te 'Throw momma from the train' GPD)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 17