Prince-show Parijs vol van (ster)allures 'Goochelen is kleinkunst Ingmar Bergman in de schemering van zijn carrière Plan voor groot show theater in Amsterdam PARIJS Er staat ons heel wat te wachten als Prince in au gustus drie keer in de Rotter damse Kuip zal optreden. Zijn Lovesexy Tour '88 beleefde dit weekeinde in Parijs een knal lende wereldpremière: nog sneller, nog overweldigender maar minder intiem dan de vo rig jaar zo succesvolle Sign "O' The Time Tour. door Ron de Groot Een jaar heeft Prince Roger Nelson (28) nodig gehad om een nieuwe en deels vernieuwde tournee in elkaar te zetten. Twaalf maanden waarin de wereld werd verblijd met één, maar eigenlijk twee nieuwe mees terwerken: Lovesexy en The Black Album, de plaat die op last van Prince over de hele wereld moest worden vernietigd. Het lijkt het tot nu toe sterkste staaltje van sterallu res ooit in de popbizz vertoont: mil joenen platen en cd's konden naar de vuilverbranding, Prince-idola- ten werden gedwongen om een speurtocht naar illegale kopieën van The Black Album te beginnen. Vernietigd of niet, het eerste stuk van de uit twee delen bestaan de Lovesexy Tour '88 staat gewoon in het teken van dit 'verdwenen werkje'. His Royal Badness heeft zelfs het lef om twee nummers van die 'onbereikbare' plaat te spelen (Bob George en Superfqpkyxa- lifragisexi) waarmee hij nog eens extra de geruchten en filosofiën rond het produkt aanwakkert. Het is de Ster die het zich kan veroorloven. Alles aan die man ademt sterdom uit. De sfeer rond zijn optredens is elektrisch gela den. Iedereen wil hem zien, spre ken en liefst voelen. Prince zelf vindt het prachtig. Hij zorgt er zorgvuldig voor dat de mythe in stand blijft. Dat hij onbereikbaar blijft. De manier waarop hij in zijn nieuwe toer het podium betreedt, is kenmerkend voor die houding. Gezeten in een Amerikaanse auto die op een mobiele verhoging staat, wordt hij naar het podium ge bracht. Terwijl de atmosfeer zin dert van spanning, het podium vol rook wordt geblazen en de muziek langzaam harder wordt, opent hij op z'n gemak het portier en wan delt ontspannen naar de micro foon. De Cool Hand Luke van de Nummers in Parijs gespeeld (Voor de pauze): Erotic City, Housequake, Slow Love, Ado re part I, Delicious, Jack You Off, Sister, Adore part II, U Got The Looks, Wanna Be Your Lover, Head, When U Were Mi ne, Little Red Corvette, Poplife, Controversy, Dirty Mind, Su- perfunkyxalifragisexi, End Of Controversy, Bob George, An na Stesia. (Na de pauze): I Know, Apha- bet Street, Glam Slam, The Cross, I Wish U Heaven, Kiss, Sheila's Solo, When 2 R In Lo ve, Let's Go Grazy, When Doves Cry, Purple Rain, 1999. (En als toegift, dat in Parijs overigens niet werd gespeeld: Positivily, Lovesexy). muziek. Het is maar voor even: hij trekt de microfoon met standaard naar zich toe en als een vulkaan barst hij los. Prince is dan gekleed in wit jasje, zwarte broek met witte stippels en enorm hoge naaldhakken. Zijn haar (tot op de schouders) is sa mengepakt in een staart. Het geeft hem een beetje het uiterlijk van een scheepskapitein ten tijde van de muiterij op de Bounty. Hij verkleedt zich gedurende het concert zo'n zes keer: outfits vari ërend van een wit 'kruippakje' met een zwart 'jurkje' tot de zwarte broek met wijde pijpen, superhoge laarzen en een topje van zwart kant. De stip is de nieuwe trend: vrijwel alle overhemden en broe ken die hij draagt zijn in diverse kleuren gestippeld. De Lovesexy Tour begint met Erotic City waarna de nummers el- kaar in de eerste twintig minuten van het concert snel opvolgen. Het is een in één song samengeperste reis door zijn verleden: Housequa ke, Slow Love, Adore part I, Deli cious, Jack U Off, Sister, Adore part II. Pas voor U Got The Looks valt de trein eventjes stil om ver volgens aan een tweede aaneenge- rekte serie nummers te beginnen. Prince en zijn gevolg zijn con stant in beweging. Met de twee da mes Cat en Sheila E. als belangrijk ste 'eye-catchers' rent en springt het gezelschap rond de kleine man uit Minneapolis. In Parijs was Prin ce letterlijk en figuurlijk het mid delpunt van een 'rond' podium midden in de met vijftienduizend mensen* gevulde sporthal Le Ber- cy. In de Kuip zal hij een aanmer kelijk groter podium in de lengte van de Maastribune neerzetten. Prince maakt gebruik van een podium met drie niveaus die deels elektronisch op en neer kunnen be wegen. In het nummer Controver sy wordt daarvan voor het eerst duidelijk gebruik gemaakt. In paars en wit licht schuift langzaam een 'ouderwets' ledikant naar bo ven: Prince, inmiddels al half ont kleed, grijpt zijn Cat en trekt haar in zijn sponde voor een ritmische omhelzing waar de erotiek vanaf druipt. Seks is en blijft het handels merk van Prince. In het nummer Bob George van The Black Album wordt Prince (Bob George dus) door twee 'agen ten' geëxecuteerd. Hij valt neer op het beweegbare stukje podium, blijft liggen en zakt langzaam naar beneden. Het leidt één van de mooiste scenes van de hele Loves exy Tour '88 in. Er valt een spannende stilte die slechts wordt verstoord door een donkere, onheilspellende toon uit een synthesizer. Dan klinken plot seling de eerste (elektrische) piano klanken van het langzame Anna Stesia. In paars licht en rook schuift Prince, gezeten achter de piano, langzaam omhoog en wordt hij weer zichtbaar voor het pu bliek. Een begin om van te smullen en indrukwekkend. In het eerste deel van de Lovesexy Tour is dit ei genlijk het enige moment waarop Prince de intimiteit creFert die ver gelijkbaar is met zijn vorige con certenreeks. De echte krakers zijn voor Lovesexy deel II bewaard, dat na de pauze begint met I Know, het eerste nummer van zijn laatste el pee/cd. Een nummer waar hij ei genlijk deel I mee had moeten be ginnen. Het knalt er op een vreselij ke manier in en meteen is het pu bliek weer bij de les. Een ontketen de Prince rent over het podium, af en toe in zijn bekende (halve) spagaat over de vloer glijdend. Prince speelt de eerste drie num mer van Lovesexy ononderbroken om vervolgens in een perfecte overgang (korte stilte, donker) aan de prachtige gospel The Cross te beginnen. De kleine man staat al leen met zijn gitaar in het midden van de zaal in de schijnwerpers. Een goed getimede korte rust na het kwartiertje zinderende minu ten zinderende funk. Prince tijdens zijn optreden in Parijs. Perverse geesten willen dat met The Cross het mannelijke kruis wordt bedoeld. In werkelijkheid is het Prince's oproep om in God te gaan geloven. Deze mededeling gaat voor velen verloren in de mu zikale schoonheid van het num mer: een gedreven langzaam begin dat overgaat in een keihard ge speelde boodschap. In neonlicht verschijnen aan de bovenkant van het podium twee harten. Het is opvallend hoe Prince oude successen als Kiss en Purple Rain in een vliesdun nieuw jasje heeft gestoken waardoor de nummers, na duizend en één keer horen, toch weer verrassend zijn. Vooral Pur ple Rain is op een manier gearran geerd, die het nummer nog mooier maakt dan het vroeger eigenlijk was. Het begint melodieuzer, min der 'scheurend'. Het juiste sfeertje wordt gecreëerd door het beweeg bare podium: gevangen in de schijnwerpers komt de meester langzaam omhoog en begint hij met de ditmaal warmere gi taarklanken. Warm is ook When 2 R Are In Lo ve daarin Prince zijn liefde voor Cat niet onder stoelen of banken steekt. Terwijl het enorme hart dat vorig jaar ook werd meegesleept, langzaam openklapt, dartelen Prince en Cat hand in hand als jon ge geliefden over het podium. Een wat 'goedkope' idylle die ruw wordt verstoord door het keiharde Let's go grazy. In Parijs eindigde zaterdag de Lovesexy Tour abrupt met 1999 en dat was niet de bedoeling. Tijdens het eerste concert vrijdag had Prin ce een toegift met twee nummers gegeven: Positively en Lovesexy. Tot verbazing van iedereen vertrok Prince na 1999 en kwam hij niet meer terug. Er moet iets mis zijn gegaan, al werd niet duidelijk wat. Toen de lichten van de zaal aangingen, was nog niet eens iedereen van de band van het podium. Die moesten ren nend een goed heenkomen zoeken. De verbaasde toeschouwers ble ven nog minuten wachten maar de kleine man hield het voor gezien. Hij wilde het titelnummer van de hele toer niet meer spelen en daar moet een bijzondere reden voor zijn geweest. Gevreesd moet worden dat de show rond het optreden van Prince in de Kuip (17, 18 en 19 augustus) voor een deel zal mislukken. De lichteffecten die het in de donkere zaal zo prachtig doen, vallen in het daglicht van Rotterdam weg. Jam mer, want juist de rook en het licht geven de Lovesexy Tour '88 de spanning die Prince zo graag wil. Daarbij komt dat ook de mindere intimiteit, of liever het mindere contact met het publiek, in deze toer het optreden in het stadion Feyenoord nog eens extra moeilijk maakt. Aan de andere kant: Neder land wacht in spannning op Prince en één knip met de vingers doet volksstammen al sidderen. Terecht of niet: Prince is als absolute we reldster nog steeds groeiende. De band van Prince bestaat uit: Sheila E. - drums en percussie. Dr. Flink - toetsen. Boni Boyer - zang en toetsen. Miko Weaver - gitaar en zang. Levi Saucer jr - bas en zang. Eric Leeds - sax en fluit. Atlanta Bliss - trompet. Cat - zang. Joop van den Ende: AMSTERDAM (GPD) - Joop van den Ende, producer van talrijke televisieprogramma's, wil in Amsterdam een nieuw theater bouwen dat aan circa tweeduizend toeschouwers plaats moet bieden. In het thea ter zouden langlopende en kostbare produkties worden opgevoerd. Volgens Van den Ende verkeren zijn plannen nog in een voorberei dende fase. Hij heeft gesproken met architecten en de gemeente Amsterdam en is op zoek naar fi nanciers. De beslissing om een nieuw theater in Amsterdam te bouwen wil Van der Ende over een half jaar nemen. In die tijd wil hij van Amsterdam horen of men hem een geschikte lokatie kan aanbie den. De gemeente Amsterdam staat positief tegenover Van der Ende's plannen. In 1990 wil Van der Ende de succesvolle grootse Engelse musical Les Miserables voor Ne derland produceren. Hij heeft de rechten voor deze musical, maar kan vooralsnog geen geschikte lo catie vinden. Op zoek naar een geschikt thea ter stootte de producer overal zijn neus. „Ik had datzelfde ook al met Cats. Die musical hadden we pro bleemloos veel langer door kunnen laten spelen, maar Carré wilde zich niet lenen voor een langlopende productie. Er is in Nederland geen enkel theater waar je een grote pro ductie kunt laten uitvoeren, zonder dat van tevoren vaststaat wanneer de serie voorstellingen afloopt." Voor Theater Carré is de nieuwe musical die Van der Ende wil pro duceren ook te klein. De producer: „Het is net als bij de opera. Produk ties worden hoe langer hoe groter, massaler, spectaculairder. De be staande theaters kunnen daar niet meer op inspelen. Amsterdam had ook een nieuw muziektheater no dig om een beetje bij te kunnen blijven. Datzelfde geldt ook voor musicals en andere spektakels." STOCKHOLM (AP) - Op 14 juli wordt de Zweedse regisseur en scenarioschrijver Ingmar Berg man 70 en heeft hij de fase bereikt in zijn leven die hijzelf de „scheme ring" van zijn carrière noemt. Dat geldt dan misschien voor zijn carri ère als filmmaker maar niet als to neelregisseur, want daarin wentelt hij zich nog in een reeks grote suc- Bergman is herstellende van een heupoperatie en zal op 14 juli zijn verjaardag in familiekring vieren op het lommerrijke eiland Faro in de Oostzee met zijn acht kinderen en zijn vijfde vrouw Ingrid. De maker van zovele films waar in emoties en relaties werden blootgelegd zoals bijna geen enke le andere regisseur het heeft klaar gespeeld, heeft in elk geval al zijn laatste bioscoopfilm gemaakt, zoals Bergman zelf zegt, met 'Fan ny en Alexander' uit 1982. Die film werd gehonoreerd met vier Oscars, maar dat hij daarna bij de pakken neer is gaan zitten kan nauwelijks worden gezegd. Tot en met 1991 heeft Bergman nog de nodige thea- terprodukties in Zweden op stapel staan. Het theater en de film heeft Berg man zelf ooit vergeleken met „mijn vrouw en mijn maitresse" en het lijkt er op dat hij in de „schemering van de carrière" dan uiteindelijk voor zijn vrouw heeft gekozen. In april nog boekte hij enorm succes en lovende kritieken voor zijn enscenering van Eugene O'N eills 'Long Day Journey Into Night'. Zijn autobiografie 'Lanter- na Magica' die vorig jaar verscheen was een best-seller. De Zweedstalige uitvoering van 'Hamlet' in een hedendaagse versie onder regie van Ingmar Bergman mag dan niet bij alle Zweedse criti ci goed hebben gelegen maar in Florence en in Londen was het een sensatie. Bergman meent zelf dat hij met Hamlet het beste wat hij in zich heeft, heeft gegeven. Zijn volgende project is Shakespeare's A Winters tale' dat in het 200 jaar oude Ko ninklijk Theater in Stockholm zal worden opgevoerd. daarbuiten) maar dat is ooit anders geweest. Zo speelde zijn heetgeba kerde temperament hem wel eens parten. Of zoals de actrice Gunnel Lindblom het omschreef: „Hij noemde iedereen die niet met het meubilair smeet geremd." In 1969 sloeg hij een theatercriticus die hem fel had aangepakt hard om de oren en dat leverde hem een zware boete op wegens mishandeling. „Het was de moeite waard," heeft Bergman daarover gezegd. Op het ogenblik ligt hij niet meer wakker van de kritieken. „Iedereen is aardig voor me. Ik vermoed dat het komt omdat ik oud ben en ongevaarlijk." De Zweden hebben zich lange tijd meer geinteresseerd voor zijn affaires dan voor zijn kunst. Maar mogelijk dat het huidige huwelijk dat al sinds de jaren '70 stand houdt de aandacht heeft verlegd. In zijn biografie betreurt hij zijn eerdere grilligheid en schrijft hij het toe aan zijn seksuele obsessies. „Er zijn vele jaren in mijn leven geweest dat ik zo bezig was met wat ik deed dat ik vrouwen en kin deren heb vergeten. Nu ik wat ou der ben is het bijzonder aardig en lonend om mijn kinderen te leren kennen." Bergman was Zwedens jongste theaterregisseur toen hij op 26-jari- ge leeftijd ging werken bij het Stadstheater van Helsingborg. Het theater is ook in zijn verdere carrière de belangrijkste inspiratie bron geweest. Maar echt bekend'werd hij met zijn films. In 1944 was hij assistent regisseur in Sjobergs Hets en in de daaropvolgende jaren schreef hij scenario's voor Svensk Filmindus- tri. In 1946 debuteerde hij met 'Det regnar pa var karlek'. Hij kreeg drie Oscars voor de beste buitenlandse film met 'De Maagdenbron' (1960), de in 1960 ge- maaktè Als in een donkere spiegel' (1962) en 'Fanny en Alexander'. Ter gelegenheid van zijn verjaar- dig heeft het Zweedse Filminsti tuut een speciale Engelse editie van zijn magazine, Chaplin, uitge geven als eerbetoon aan de man die Wereldkampioenschappen deze maand in Den Haag Ingmar Bergman: 70 jaar. (archieffoto) zoveel heeft bijgedragen aan de filmindustrie en de internationale carrières van acteurs als Liv Ul- mann, Bibi Andersson of Max von Sydow. In Chaplin staat ook een bijdrage van Woody Allen die nooit te be roerd is geweest om duidelijk te maken hoeveel invloed Bergman op zijn werk en leven heeft. Als een van de tientallen internationale re gisseurs die een bijdrage aan Chaplin hebben geleverd schrijft Allen: „Hij is waarschijnlijk de grootste filmartiest, in alle facet ten, sinds de uitvinding van de filmcamera." Na Fanny en Alexander heeft Bergman de filmerij echter opge geven en keerde hij terug naar zijn 'vrouw', het theater. Een uitzonde ring vormde nog de televisiefilm Na de repetitie (1984). JEUGDORKESTEN - In het Con certgebouw in Amsterdam worden tussen 14 juli en 17 augustus zeven concerten gegeven in het kader van IBM Zomerfestival voor Jeugdorkesten. De serie wordt ge opend met een optreden door het European Community Chamber Orchestra onder leiding van Ivor Bolton. Op 24 juli verzorgt het Or chestra Giovanile Italiana een con cert. Dirigent is dan Piero Bellugi. Verder staan concerten gepro grammeerd op 3, 7, 9, 16 en 17 au gustus. OOSTERBEEK (GPD) - Op luchting. Dat is de eerste reac tie als we Jaap de Ridder zie als hij de deur van zijn Ooster- beekse flat opent. Geen hoge hoed, zwarte cape en goochel- stok. Voor ons staat een 'nor male' Nederlander waaraan niet te zien is dat hij de kpnst der goochelaars beoefent. Want geef toe, wie is er in voor een serieus gesprek met een man die van het op grote schaal oplichten van mensen zijn vak heeft gemaakt. door Sandra van Maanen De Ridder is secretaris van de Nederlandse Magische Unie, de organisatie die erin ge-; slaagd is 's werelds beste goo chelaars te contracteren voor een grote show later deze maand in Den Haag. Aan deze show zijn het wereldcongres en het wereldkampioenschap voor goochelaars gekoppeld. Goochelen. De een is er weg van, de ander zou het liefst de algehele verdwijntruc toepas sen als zich weer een nieuwe grapjas aankondigt. Een ge sprek met een man die daar over alles weet. Amateurgoochelaar. Die titel past me het best, meent De Ridder. „Bij mij begon het net zo als bij alle an deren. Je ziet op jeugdige leeftijd voor het eerst een goochelaar en raakt daardoor volledig in de ban. Thuis probeer je de trucjes na die uiteraard gedoemd zijn volledig de mist in te gaan. Dan tref je op het gegeven ogenblik een knaap die je wel een trucje wil leren. Na hon derd mislukte uitvoeringen lukt het je eindelijk toch. Tja, en ben je er dan een beetje gevoelig voor, dan is het hek van de dam. Dan wordt de hele familie bestookt met trucs. Je sluit je aan bij een goo- chelvereniging (er zijn er maar liefst 23 in Nederland, red.) en voor je het weet zitje in het bestuur van de Nederlandse Magische Unie". Dat Nederland niet echt warm loopt voor de verwarrende shows van magiërs, blijkt uit het gegeven dat er slechts een handjevol be roepsgoochelaars is, dat ermee een goed belegde boterham verdient. „In Amerika is dat anders", weet Jaap de Ridder. „Daar worden ka pitalen gestoken in nieuwe shows die worden gevreten door het pu bliek. Amerikanen zijn meer in voor amusement. In Nederland heeft het publiek toch nog altijd enige moeite met het feit dat men bij de' neus wordt genomen. Maar bedonderen is een te zwaar woord. Het gaat de goochelaar erom dat fiij de toeschouwers kan verbazen. Ze doen een poging bewondering af te dwingen. Zaken die via natuurkun dige wetten volstrekt niet mogelijk zijn, toch laten plaatshebben". Het vervelende voor het publiek is, dat niemand erachter komt hoe een truc in elkaar zit. De gooche laars hullen zich in stilzwijgen wanneer het nieuwe acts betreft. Nederlands bekendste goochelaar Hans Kazan doorbrak die afspraak door voor de televisie weliswaar tijdens een kinderprogramma, maar toch trucs uit te leggen. Dit initiatief werd hem niet in dank af genomen. In goochelaarskringen vroeg men zich af of dit nou wel no dig was. Tenslotte werden er, zij het op beperkte schaal, eigen gla zen ingegooid. Handel in trucs De Ridder: „Binnen het gooche laarscircuit is een florerende han del in trucs op gang gekomen. Om dat er op trucs geen patent kan worden aangevraagd, zijn de be denkers in wezen vogelvrij. Het snel verkopen van een truc, levert vaak meer op dan er zelf mee op tournee gaan. Goocheldealers spe len hierbij een belangrijke rol. De iets minder spectaculaire trucs worden op papier gezet en in eigen beheer uitgegeven. Hiervoor be staat een grijs circuit. In de boek handel zijn deze werken niet te ver krijgen, maar iedere goochelaar weet er aan te komen". Wat maakt iemand tot een goed goochelaar? Zijn daarvoor speciale eigenschappen nodig? De Ridder: „Over specifieke eigenschappen kun je in dit geval denk ik niet spreken. Wel moet een goochelaar, wil hij echt iets bereiken, veel van het vak afweten. Met drie trucs kom je niet ver. Variatie in het pro gramma is heel belangrijk. Ik denk dat Nederlandse goochelaars het zwaarder hebben dan hun Ameri kaanse collega's. Die kunnen te rugvallen op een complete crew. Belichting, kleding, mimiek wor den verzorgd. Zelfs de trucs wor den vaak door anderen bedacht". „Daarnaast moet een goochelaar Goochelen, trucs in de sfeer van de magie. (foto gpd) zijn eigen grenzen kennen", weet De Ridder. „Nooit met een truc op de bühne voordat je die volledig in de vingers hebt. Bij dit alles is uit straling natuurlijk van levensbe lang. Maar dat zie je bij alle arties ten. Vooral tegenwoordig in de popmuziek. Een leuke meiden band doet het-altijd goed, of ze nou iets van muziek weten of niet. Op een goochelaar is dat laatste na tuurlijk niet van toepassing, die moet vooral een perfectionist zijn". Hoezo perfectionist? Denk eens aan Tommy Cooper... „Ja, daar noem je d'r ook eentje", schater lacht De Ridder. „Die man was uniek in zijn soort. Maar bijna nie mand weet dat hij ooit, aan het pril le begin van zijn carrière, serieus goochelaar wilde worden. Tijdens het eerste optreden liep echter al les onverwacht uit de hand. Cooper heeft goed gezien dat daar zijn kracht lag. Hij was gewoon de fi guurvoor zo'n act. Kromme benen, grote voeten, een vreselijk dom hoofd met daarop een fez. De crea tie was compleet". In Nederland bestaat geen oplei ding voor goochelaars. De Ridder ziet dat als een gemis waaraan de Nederlandse cultuur debet is. „Er valt op dit gebied veel te leren. Voor goochelaars in spe is het heel moeilijk een goede begeleider te vinden. Want iemand die over een flink aantal goede trucs beschikt, hoeft nog geen succesvolle gooche laar te zijn, een man die het publiek kan bewerken. Er zijn goochelaars die de Kleinkunstacademie volgen om zich op die manier voor te be reiden op hun vak. Vooral de mi miek is heel belangrijk". Het vervelende abracadabra-ge- doe stoort veel mensen. Is dat nou nodig? „Nee, het is een misver stand dat iedere goochelaar over een aantal bewegingen beschikt waardoor zijn show wordt bepaald. De eeuwige toverstok en hoge hoed zijn ook allang uit. Wat me steekt is dat goochelen nog steeds onder de noemer variété valt. Wij schikken het liever onder de klein kunst. Gelukkig verdwijnt de slechte naam, die het goochelen eeuwen in Nederland had de laatste jaren een beetje. Jeroen Bosch legde de slechte reputatie vast op een van zijn doeken. Daar op zie je hoe het publiek bestolen wordt, wanneer het naar een goo chelaar staat te kijken", zegt De Ridder. Tijdens het wereldgoochelaars- congres van 18 tot en met 23 juli in het Congresgebouw in Den Haag, nemen de 150 beste goochelaars deel aan de wereldkampioen schappen. Er worden prijzen toe gekend in verschillende categorie ën, zoals manipulatie, illusionisme, close-up, cabaret, mentale magie en uitvinding. Ook Nederlandse goochelaars doen mee. Acht keer hebben landgenoten de titel we reldkampioen veroverd. Richard Ross was twee keer kampioen, de inmiddels overleden Fred Kaps drie keer. Vier shows Voor het publiek worden vier avondvullende shows verzorgd met onder anderen de Japanse illu- sioniste Princess Tenko. Van 17 tot en met 22 juli heeft in Schevenin- gen een straatgoochelfestival plaats, waaraan goochelaars uit verschillende landen deelnemen. Tenslotte is er de hele maand juli in het Museon aan de Stadhouder slaan een tentoonstelling over we derzijdse beïnvloeding van 'Goo chelkunst en Wetenschap', waar 'ook elke dag goochelaars te zien zyn.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 15