'Niet schrikken! Er komt nog een maillot onder' De koude oorlog in een uitdragerij Personeel Vlaamse Opera wantrouwt nieuwe leider Francisca F. Ottens maakt kostuums voor 'O Fortuna' Opdracht voor toneelauteurs Perspekt mag blijven als servicebedrijf DINSDAG 5 JULI 1 Expositie 'Jaren '50' in Parijs PARIJS (GPD) - De dagen van overvloed in het Centre Pompidou zijn voorbij. Dat is op de onlangs geopende tentoonstelling 'De jaren '50' goed zichtbaar. De schilder kunst beperkt zich ditmaal tot de vijfde etage en een algemene be wustzijnsvernauwing manifesteert zich op de begane grond, waar zo veel gebruiksvoorwerpen worden tentoongesteld dat het er wel een vlooienmarkt klijkt. 'De jaren '50' beperkt zich als expositie maar tot enkele uitingen van kunst. Ze is opnieuw bestemd voor de geculti veerde insider en niemand windt daar langer doekjes om. door Rudolph Bakker De weldoordachte tentoonstel ling moet een discussie op gang brengen over mensen en stromin gen en de invloeden die ze op el kaar hadden. Die discussie speelt zich niet langer meer op de ten- toonstellingsvloeren zelf af. Aller eerst is er weer de beroemde cata logus. Hij wordt ditmaal zo inge wikkeld dat hij bij de opening van de expositie nog niet eens klaar was en pas over een paar weken be schikbaar zal zijn. Ook de prijs van dit brok verzameld gepraat liegt er niet om. Hij zal frs. 460 gaan kos ten, dat is omgerekend zo'n f 150. En dan zijn er de discussies en de lezingen en de filmvoorstellingen. Lyrisch Aan het begin van de jaren '50 staat in de schilderkunst de zoge naamde geometrische abstractie onder invloed van Mondriaan. De AMSTERDAM (ANP) - Het Am sterdams Fonds voor de Kunst heeft aan Frouke Fokkema, Wanda Reisel en Wim de Knegt opdracht verleend tot het schrijven van een toneelstuk. Met de opdracht voor de drie stukken is een bedrag ge moeid van in totaal 26.500 gulden. Frouke Fokkema (1952) heeft op dracht gekregen voor het schrijven van het stuk 'Het vensterraam van Belle van Zuylen'. Belle van Zuy- len (1740-1805) was een Frans-Zwit serse romanschrijfster van Neder landse afkomst. Frouke Fokkema heeft evenals de andere twee to neelschrijvers al enkele stukken op haar naam staan zoals ,De omweg', 'Darrenslacht' en 'De entourage'. Wim de Knegt (1958) schrijft sinds 1986 teksten voor voorname lijk het jeugdtoneel. Hij kreeg de opdracht zijn plan tot het schrijven van het stuk 'Hamlet Electra' verder uit te werken tot een avond vullend programma. Wanda Reisel (1955) kreeg op dracht tot het schrijven van het stuk 'De vliegenier', waarvoor zij reeds een opzet heeft. Na de regie opleiding aan de Amsterdamse To neelschool is Wanda Reisel sinds 1981 werkzaam als regisseuse en als schrijfster. Zij regisseerde o.m. 'Dwaallicht' bij toneelgroep Het Volk en 'Dodendans' bij De Om weg. Als schrijfster debuteerde zij bij toneelgroep Baal met 'Ansich ten'. Sindsdien ligt bij haar de na druk op het schrijven en minder op het regisseren. In 1986 verscheen haar eerste verhalenbundel 'Jaco- bi's Tocht' en binnenkort zal een roman van haar hand verschijnen. Haar werk wordt gezien als een verbindingsschakel tussen proza en drama. Stijl en Bauhaus. Kunstenaars als Vasarely en Tingueley begonnen te werken in die stijl, maar ze worden al snel overspoeld door de reactie, die werd gevangen onder de term 'lyrische abstractie'. Hartung en Matthieu, Poliakoff en Bram van de Velde zijn zuiver non-figuratief, laten hun ontboezemingen de vrije loop, uiten zich in kleurrijke en vormloze elementen. Deze kunste naars behoorden tot de zogenaam de 'School van Parijs'. De doodsteek voor deze school kwam uit de Verenigde Staten. Op de Biënnales in Venetië hadden Pol lock, Tobey en De Kooning furore gemaakt. Ze traden op met kracht en buiten alle bestaande normen, ook de allermodernste. Pop Art kreeg de overhand met Rauschen- berg (die voorwerpen in zijn 'doe ken' opnam) en Jasper Johns, die uitblonk in schilderingen van vlag gen en bierblikken. Als reactie daarop kwam Yves Klein met zijn 'monochromen'. Koude oorlog Op de vijfde etage van het Centre Pompidou is dat allemaal min of meer braaf te zien en er zijn veel doeken en voorwerpen uit privé- collecties, die een gang naar de ten toonstelling zin geven. Toch wer den de jaren '50 natuurlijk niet door de schilderkunst en beeld houwkunst beheerst (Giacometti en Csar), maar door de politieke en sociale beroering: de Korea-oorlog en de Koude oorlog, de dood van Stalin, de jaren van Nehru en de zich formerende Derde Wereld, om maar eens wat te noemen. Al deze elementen, die in vroeger jaren in het 'Centre' minstens een hele eta ge in beslag genomen zouden heb ben, worden nu in snelle vaart ge toond via een geraffineerde dia projectie van oude foto's uit het weekblad 'Match'. In het geheel niet getoond wordt de ware aard van de samenleving in die jaren zo kort na de Tweede Wereldoorlog, waarin een herleefd victorianisme de jeugd in een har nas ving van taboes en verboden, ('Herinnert u zich nog de tijd dat seks vies was en de lucht schoon') en waar in Frankrijk Brigitte Bar dot als een Jeanne d'Arc van de seksuele bevrijding werd be schouwd. Een overzicht van de Franse lite ratuur in de jaren '50 wordt op de tentoonstelling in het 'Centre' afge daan met een bescheiden deel-ex- positie over de boekwinkel 'la Hu- ne', die naast het café 'Les Deux Magots' nog steeds in St. Germain des Prés te vinden is. Wanorde Verreweg het interessantse on derdeel van de expositie in het 'Centre Pompidou' bevindt zich op de 'mezzanine' even boven de be gane grond. Daar is een verzame ling meubelen, gebruiksvoorwer pen, affiches en bric-a-brac te zien zoals die in jaren '50 door iedereen werden benut, maar geëtaleerd op een manier die meer doet denken aan het Amsterdamse 'Veilinghuis de Zon' en de Parijse 'Marché aux puces'. In een onbeschrijflijke wanorde is alles er door de ontwer per op hopen geworpen en in on overzichtelijke hoeken gedrukt. Schemerlampen en bureaus, stoe len en schrijfmachines, ijskasten, radio's en de eerste TV-toestellen staan er als in een ouderwets boel huis dooreen. Toch zijn een deel van die lang niet allemaal mooie vijftiger-jaren voorwerpen afkomstig uit chique galeries in het Quartier Latin. Directeur Francois Lassanour van de 'Galerie Downtown' vertelt me dat de opbouw van dit deel van de expositie dit keer niet aan een museoloog was opgedragen, maar aan een 'echte' kunstenaar en dat was de ruim 40-jarige architect Jean Nouvel, die verantwoordelijk is voor het brillante 'Arabische centrum' bij de Jardin des Plantes. "Nouvel is notabane een leerling van Prouvé", vertelt de galeriedi recteur, ,"k denk dat hij het nodig had zich tegen zijn beroemde leer meester te verzetten, om zich van zijn wortels te bevrijden". De 'falsicatie van de historie door de manier waarop al die meu belen niet in hun juiste samenhang worden geëxposeerd' (in de woor den van Galerie-dirfecteur Lassa nour) betekent op deze tentoon stelling over de jaren '50 in het 'Centre Pompidou' wel een wereld primeur: zoals de ontwerper zich door middel van zijn vormgeving heeft verzet tegen een achter hem liggende periode maakte hij op zijn beurt een autonoom en nog nooit eerder vertoond 'kunstwerk. (De tentoonstelling is tot 17 okto ber in het Centre Pompidou te zien, dat op dinsdag gesloten is). HAARLEM (GPD) - De technische theatergroep Perspekt gaat door als servicebedrijf voor het Neder landse theaterleven. Het ministerie van WVC heeft subsidie verleend voor drie jaar, daarna moet Per spekt financieel op eigen benen kunnen staan. Aanvankelijk zou de in Haarlem gevestigde groep worden opgehe ven. De Raad voor de Kunst had hiertoe geadviseerd. Na protesten van o.m. de provincie Noord-Hol land kreeg een onafhankelijk ad viesbureau van WVC de opdracht tot een zogenaamd 'verzelfstandi- gingsonderzoek' voor Perspekt. De uitkomst van dit rapport wordt nu door WVC naar waarde geschat. Eigen produkties zal Perspekt in de toekomst niet meer uitbrengen. In het 20-jarige bestaan heeft de groep grote ervaring en kennis op gedaan op het terrein van de thea tertechniek. Bovendien beschikt Perspekt over geavanceerde appa ratuur. Boekenkast uit de ja Benoeming Gerard Mortier maakt einde aan bezetting ANTWERPEN (GPD) - Het perso neel van de Vlaamse Opera is bang dat het definitief op straat komt te staan. De 260 technici en musici van de oeprahuizen in Antwerpen en Gent hechten niet veel belang aan de woorden van Gerard Mor tier, de kersverse directeur van de Vlaamse Opera. Mortier gaf on langs te kennen dat de audities op 'humane wijze' zouden gebeuren, maar het ontslagen personeel denkt dat Mortier met een geheel nieuwe ploeg aan de gang wil. Met de benoeming van Gerard Mortier (ook directeur van de Brus selse opera) als leider van de Vlaamse Opera, komt voorlopig een eind aan het jarenlange touw trekken en geharrewar rond de opera in het noorden van België. Mortier heeft zich in elk geval voor een periode van drie jaar aan de Vlaamse Opera verbonden. Hij heeft een budget van ruim 25 mil joen gulden tot zijn beschikking gekregen voor waarschijnlijk acht produkties per jaar. Mortier wil in Antwerpen vooral jong talent een kans geven zich te ontwikkelen: in tegenstelling tot Brussel ziet hij Antwerpen als een werkplaats. Bezetting De benoeming van Mortier maakt een einde aan de wekenlan ge bezetting door het personeel van de twee operahuizen in Gent en Antwerpen. De 260 perso neelsleden zetten daarmee P. de Wael - cultuurminister van de Vlaamse deelregering - onder druk eindelijk eens.een beslissing te ne men over de penibele toestand van de Vlaamse Opera. Artistiek en vooral financieel was het een puin hoop in Antwerpen en Gent. Op dit moment is er bij de Vlaamse Opera een verlies van ruim 37 miljoen gul den. Een woordvoerder van het Vlaamse muziekgezelschap geeft desgevraagd te kennen niet echt blij te zijn met de benoeming van Mortier. "Artistiek hebben we niets op die man aan te merken", aldus de woordvoerder. "Maar zijn uitspraken over hoe het in de toe komst moet, zijn dermate onduide lijk dat we vrezen voor de toe komst". "In het openbaar heeft Mortier steeds gezegd dat de audities op 'humane wijze' zullen geschieden Maar overal zingt het rond dat hij het liefst met een geheel nieuwe ploeg wil beginnen en niets moet weten van de 260 werknemers van de Vlaamse Opera. Ook zijn uit spraak dat hij een Vlaamse direc teur, dramaturg en financieel di recteur wil benoemen, nemen wij met een korretje zout", aldus de woordvoerder. "Er worden hier in België al namen van Franse en Tjechoslovaakse musici ge noemd... Vandaar d^t wij zeggen: Eerst zien wat hij er van waar maakt, en pas dan geloven wij hem..". Het personeel is ook bang dat de nieuwe directeur het geld dat be doeld is voor de Vlaamse Opera zal gebruiken voor 'zijn' Brusselse muziektempel. In Brussel kijkt hij inmiddels tegen een tekort van ruim veertig miljoen gulden aan. "Dat ligt toch voor de hand, niet", aldus een woordvoerder. "En wat je dan krijgt is een zeer goed flore rende Munt in Brussel en twee krakkemikkige opera's in Antwer pen en Gent. Daar zijn wij dus heel bang voor". Gerard Mortier was niet bereik baar voor commentaar. Koren in Leiden LEIDEN- Het mannenkoor 'Die Haghe Sanghers' zal in het komen de weekeinde optreden als gast heer van het jongenskoor'La Psa- lette' uit het Franse Rennes. Op zondagochtend zullen de Franse zangertjes een dienst opluisteren in de Hartebrugkerk (10.30 uur) en op zondagmiddag zullen ze in de Hooglandse kerk optreden in het kader van de Lakenfeesten (15.00 uur). Het Canedese koor 'The Richard Eaton Singers' uit Edmonton zijn medio deze maand te gast bij 'Hag- acantare'. Het Canadese koor treedt op 17 juli in de Hooglandse kerk op. Honderdzestig acteurs aan kleden. Dat is de taak waar voor modeontwerpster Francisca F. Ottens zich ge steld ziet. Zij verzorgt de kostuums voor de monster- produktie 'O Fortuna', waarmee op 15,16 en 17 sep tember de Stichting Leidse Uitmarkt haar lustrum viert. Wij namen een kijkje in haar 'atelier'. door Cees van Hoore De ontwerpen van Francisca Ot tens hangen 'naaiklaar' over de stoelen in een hoge ruimte van de Pieterskerk. Het is er een komen en gaan van acteurs en actrices die moeten passen. Waar ooit donder preken werden voorbereid, klinkt nu de stem van de ontwerpster. Zij zegt hoe ceintuurs moeten worden gedragen en zet hoofddeksels in de meest ondeugende stand. Ze kijkt of de jurk van 'De Getemde Feeks' de vormen van de actrice die deze dame speelt wel goed omsluit. Het oog wil ook wat. Ottens, die de modeacademie van Bob Molenaar heeft gevolgd, moest voor dit zware karwei haar baan opzeggen. Zij houdt zich nu nog uitsluitend bezig met'de aan kleding van 'O Fortuna'. "Ik heb de werkzaamheden een beetje ver keerd ingeschat. Had nooit ge dacht dat ik er dagwerk aan zou hebben. Maar ach, ik vind het leuk om te doen en dan valt het niet In 'O Fortuna' zijn twee wereld beroemde geschiedenissen ver werkt: 'Koning Arthur en de Rid ders van de Tafelronde' en 'De ge temde feeks' van Shakespeare. Daarnaast zijn er de zogenaamde vagantenliederen die deel uitma- AMSTERDAM (ANP) - Nieuwe postzegels met werk van Appel, Corneille en Constant, drie kunstenaars van de veertig jaar geleden opgerichte COBRA-groep, zijn vanaf vandaag te verkrijgen zijn bij alle postinstellingen in ons land en de Filatelistische Dienst van de PTT in Groningen. Minister Smit-Kroes, verantwoordelijk voor de PTT, overhandigde gisteren de eerste exemplaren aan haar collega Brinkman van cultuur. Dat gebeurde in het Amsterdamse Stedelijk Museum, waar in 1949 de eerste grote tentoonstelling was gewijd aan de COBRA-beu e- ging (een samentrekking van Copenhagen, Brussel en Amsterdam). Kunstenaars uit de steden Kopenhagen, Brussel en Amsterdam maakten deel uit van deze groep van experimentele kunstenaars. Minister Smit-Kroes herinnerde er aan dat pas laat besloten is de COBRA-zegels uit te geven. Het lag aanvan kelijk in de bedoeling op 19 januari een bijzondere zegel uit te geven ter gelegenheid van de vijftigste verjaardag van koningin Beatrix. De koningin uitte echter de wens haar verjaardag niet te gedenken met een 'persoonlijke' postzegel, maar een serie zegels te laten verschijnen gewijd aan de hedendaagse beeldende kunst, die haar na aan het hart ligt. Zo ontstond de gedachte om de COBRA-groep als exponent van de schilderkunst er uit te lichten, aangezien de ze internationale beweging precies veertig jaar geleden in Parijs werd opgericht. De minister noemde de uitgifte van deze zegels dan ook een verlaat verjaarscadeau voor de koningin. Minister Brinkman wees er op dat de postzegel met werk van Appel 55 cent kost, die van Corneille 65 cent en die van Constant 75 cent. „Ik dacht altijd dat werk van Appel de meeste rente opbracht en die van Constant de min ste. Maar misschien kunnen we hier wel spreken van een herwaardering", aldus Brinkman. Ontwerper van de zegels is Jan Bons uit Amsterdam, die het voor de zegels meest geschikte werk heeft uitgeko- zen' (foto ANPl stof tegen een zacht prijsje be zorgd. Wat de voering betreft: ik gebruik een schijnvoering. Daar mee vul ik de kostuums op. Het is dat bobbeltjesplastic - dat spul dat zo lekker knalt als je erop trapt". Voor de meeste ontwerpen is Francisca F. Ottens uitgegaan van een basispatroon. Alleen voor de hoofdrolspelers zijn de kostuums op maat gemaakt. Daarbij is reke ning gehouden met wat de spelers op het toneel moeten doen. Een 'wilde' vrouw als 'De Getemde Feeks' kun je natuurlijk niet laten optreden in een kokerrok. En ook de schermers die in deze produktie de degens zullen kruisen, moeten enige armslag hebben. Die hebben dus kostuums met wat wijdere mouwen. Maar hoe zit het met ui terlijk van de spelers, is daarmee ook rekening gehouden bij het ont werpen? Ottens: 'Of de kostuums echt 'staan', bedoel je? Ja, kijk, met de kleur van de ogen en de haren van zoveel spelers tegelijk hebben we niet telkens rekening kunnen hou den. Dat hebben we wel gedaan bij de hoofdrolspelers. Neem Vrouwe Fortuna, die wordt gespeeld door de Surinaamse Jenny Mijnhijmer. Zo iemand kun je met haar donke re huidskleur natuurlijk geen zwart pak aantrekken. Dan zou haar gezicht niet meer goed uitko- De komende twee maanden zal Ottens zich gaan bezighouden met het beschilderen van de pakken, die nu nog effen zijn. Zij doet dat met de hand, maar gebruikt daarbij wel schabionen die over de stof heen worden gelegd. Op de gete kende ontwerpen van Ottens zijn de motieven en dessins al met kleu rige streken aangegeven. Ontwerpen is een ding. Dragen is vers twee. Zitten de kleren van Ot tens nu echt lekker? Petruccio 'Ja, hoor, ik voel me er kiplekker in'. En naar zijn witte benen kijkend: 'Niet schrikken, niet schrikken, er komt nog een maillot onder'. V.l.n.r. Liesbeth Verkley (De Getemde Feeks), Govert van Wielick (hoedenmaker), Francisca F. Ottens (ontwerp ster), Henriétte van Rijn (organisatie 'O Fortuna'), Peter v.d. Voort (Petruccio) en Stephan Rijkers (kleermaker). ken van Orffs 'Carmina Burana', het muziekstuk waarop 'O Fortu na' is gebaseerd. Men zou al deze 'geschiedenissen' wat betreft het modebeeld in de aankleding van 'O Fortuna' hebben kunnen verwer ken, maar er is voor een andere op zet gekozen. Ottens: 'Ik heb omwil le van de eenheid voor eén stijl ge kozen. Daarbij heb ik me laten in spireren door het suprematisme, een stroming in de schilderkunst die naar een abstract geometrische vormen streefde. De grondlegger daarvan was de schilder Malevitsj. We hebben de kleren net als de vor men van deze suprematisten hoe kig gehouden, a-symmetrisch. Dat geeft het stuk vaart, snelheid. En het wijst op de disharmonie in het karakter van de mens, zijn ver scheurdheid, om maar eens een groot woord te gebruiken. Het gaat in dit stuk immers om uitersten als geluk en ongeluk". Een probleem bij het maken van de kleding waren de kosten. Het mocht allemaal niet te duur uitval len. De ontwerpster: "Je moet re kenen: de kleren zullen maar drie keer worden gebruikt. Er zijn maar drie voorstellingen. Dan kun je geen dure stoffen gaan verwerken. Bij de balletten hebben wij bijvoor beeld gekozen voor glanskatoen. Een bedrijf uit Leiden heeft ons die Twee spelers uit 'O Fortuna' in kostuums van Ottens. (foto Mark Lamers)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 17