Jazz-opleiding stopt bij VABA-( lansorkest 'Alleen collega's vinden dat het niet kan' Weinig verrassingen op gemoedelijk popfestival in Torhout De donder op aarde Bird-prijswinnaar Willem Breaker (44): MAANDAG 4 JULI 1988 KUNST PAGINA 19 TORHOUT (GPD) - Zaterdag tegen middernacht keert de Brit se popmuzikant Sting nog één keer terug op het podium van het Belgische openluchtfestival Tor hout. Zichzelf slechts begelei dend op akoestische gitaar en met de hulp van 60.000 door- door Wierd Duk weekte toeschouwers zingt hij Message In A Bottle. De eenvoud van dat moment is in zekere zin kenmerkend voor de twaalfde editie van het TorhoutWerchter. popfestival dat dit weekeinde plaatshad. L)e massale bekendheid van de bezoekers met het werk van de gecontracteerde muzikanten duidt er al op dat organisator Herman Schueremans en zijn medewerkers weinig risico's hadden genomen. Los Lobos, INXS, Bryan Adams, Sting en in mindere mate John Hiatt, het zijn artiesten die allang geleden bewezen hebben met gemak een festival van deze omvang aan te kunnen. Bovendien toerde een aantal van hen onlangs nog door verschillende Europese landen, zodat verrassingen bij voorbaat leken uitgesloten. De shows van INXS en Sting bijvoorbeeld wa ren nagenoeg identiek aan de op tredens die zij eerder onder meer in ons land gaven. Na het uitvallen van reggae zanger Ziggy Marley, de oudste zoon van Bob die ergens op de Belgische snelwegen z'n gevoel voor richting verloor, bleven slechts de Amerikaanse 10.000 Maniacs en Carmel, de groep rond de blonde zangeres Carmel McCourt, over als relatief 'nieu we' acts. Het is voor een band een ondankbare taak rond een uur of elf 's morgens een nog sfeerloos festival te openen. De folkrock van 10.000 Maniacs, de band die in 1981 debuteerde maar pas sinds het verschijnen van de elpee In My Tribe in 1987, is doorgedrongen tot een breder publiek, klonk desondanks over tuigend en gedreven. Na de ingetogen, voor een groot openluchtfestival haast té zachte songs van de 30-jarige Carmel McCourt, de zangeres die oogt als een filmster uit de jaren '50, moest Los Lobos het hoogte punt van de middag worden. De Mexicaanse Amerikanen, die vo rig jaar een grote hit scoorden met de traditional La Bamba, zijn onverstoorbaar en sympa thiek. Hun mengeling van tradi tionele Mexicaanse volksmuziek en rock roll, met glansrollen voor de beide zangers en gitaris ten David Hidalgo en Cesar Rosas, was ook nu weer doeltref fend maar klonk enigzins routi- Intenser was het optreden van John Hiatt, de Amerikaanse sin- gersongwriter die naar Belgie was gekomen om revanche te ne men op een naar eigen zeggen minder geslaagd optreden op hetzelfde festival in 1984. Hiatt, die in zijn leven en carrière wei nig bespaard is gebleven, kan te genwoordig z'n geluk niet op. Hij is opnieuw getrouwd, heeft in middels een kind en met de vor-ig jaar verschenen elpee Bring The Family lijkt hij eindelijk alge meen herkend te worden als de grote artiest die hij al jaren is. Ga degeslagen door z'n collega's van Los Lobos bracht Hiatt een hom mage aan het huwelijksleven. Een mooi gezicht, een lachende Hiatt die kletsnat van het zweet Thank You Girl opdraagt aan z'n vrouw Nancy. Hiatt triomfeerde zaterdagmiddag dankzij z'n prachtige songs en z'n doorzet tingsvermogen. Dat laatste geldt ook voor de Australische band INXS. Hoe wel de groep allang een grote li ve-reputatie bezit, brak ze in Eu ropa nooit echt door. Sinds het uitbrengen van de elpee Kick is daar verandering in gekomen. De van dit album getrokken singles staan hoog genoteerd in de hitlijsten en foto's van de ijde- le zanger Michael Hutchence duiken op in de verschillende popbladen. Toch is INXS niet slechts een flauw hitparade- groepje. Ondanks het egocentris me van de bandleden dat wezen lijk contact met de toeschouwers in de weg staat, weet de band dankzij jarenlange live-ervaring als geen ander een groot publiek te bespelen. De krachtige, afgemeten songs van INXS, voor het merendeel afkomstig van Kick, denderen als een stoomwals over het dan nog zonnige festiCalterrein. De ordedienst heeft z'n handen vol aan het wegdragen van flauwge vallen fans die uit de verhitte rij en worden geplukt. Opmerkelijk is het verschil in mentaliteit met Bryan Adams. In de gespierde rock van de Cana dees is plaats voor een zekere in timiteit die aan INXS vreemd is. Adams deelt zijn muziek met z'n laaiend enthousiaste fans, speelt op hen in en is geloofwaardig. Songs als Run To You, Cuts Like A Knife, Heat Of The Night, lij ken op muziek gezette fragmen ten uit een romantisch jongens boek. Adams heeft slechts één eenvoudig verhaal te vertellen, maar dat beheerst hij dan ook tot in de finesses. Rijker aan emoties is de mu ziek van Sting. De voormalige voorman van The Police, die het festival afsluit, is uitgegroeid tot een artiest die in staat is een breed scala aan stemmingen de revue te laten passeren zonder dat er sprake is van stijlbreuken. Evenals eerder dit jaar in Den Haag speelde de Brit zaterdag een selectie van composities van zijn twee tot nog toe verschenen solo-albums aangevuld met op nieuw gearrangeerde songs uit zijn tijd met The Police. Hoewel het concert af en toe te lijden had onder een zekere meligheid, was het toch het natuurlijke en ver wachte hoogtepunt van een ge moedelijk festival. Torhout leverde dan mis schien weinig verrassingen op. het muzikale peil was van een constant hoog niveau. In haar opzet een pleidooi te houden voor de eenvoud en kracht die echte popsongs tot klassiekers kan maken, is de organisatie van TorhoutWerchter in elk geval ge slaagd. Leids Slagwerkfestival Leids Slagwerkfestival met o.a. Willem 'Afrikit' Jansen, slagwerkgroep Den Haag en Slagerij van Kampen. Bijgewoond op het waterpodium en in De Waag op 2 juli. LEIDEN Terwijl de wolken hemel opentrekt en marimba en trommels van de Slagwerkgroep Den Haag in het busje geladen worden, klinken er buiten De Waag knallende geluiden alsof er zojuist een vuurwerk is aange stoken. Het is de Slagerij van Kampen die zonder veel bekijks de akoestiek test van de ruimte rondom het waterpodium. Deze Eindhovense formatie zal het festival besluiten met een specta- kulaire percussie-show in de open lucht. De hele dag is er al naar de lucht geloerd, 's Middags, als Willem Jansen - de Nikkelen Ne- lis van de Afrikaanse muziek- als een bezetene zijn Afrikit be speelt, laat een aarzelende zon zich telkens weer tussen de drei gende regenluchten zien. Menig marktbezoeker neemt een kijkje en veel doelgerichte luisteraars nemen plaats op de tribunes en de terrasjes om het waterpodium heen. De verrichtingen van Jan sen zijn adembenemend. Borst, armen en benen zijn behangen met rinkelend en kletterend ma teriaal. Voeten, handen en mond brengen ritmische geluiden voort en onderwijl beweegt hij met zijn rug een bos lange bam boestaven tegen elkaar. Het op treden van de Leidse groep de Djemga's daarna met hun afro- antiliaanse muziek is heel wat tammer en voorspelbaarder. Het avondprogramma begint in de Waag. Daar wordt het ver schil tussen de Westerse en de Afrikaanse cultuur nog eens aan den lijve tastbaar gemaakt. De groep Africa Soli mag zijn tradi tionele Guinese volksmuziek dan wel in Europa voor geld ver kopen, toch wortelen deze ritmes nog voelbaar in een cultuur die het moet hebben van 'Doen' (zin gen, klappen en dansen). Het luisteren maar deze muziek is opwinend, maar na een half uur heb je de indruk dat het zware, alles beheersende dreunen van de trommen je ingewanden door elkaar schudt. De enige manier om dit geweld te doorstaan is om eraan deel te nemen. Vooral de leidende trommelaar met zijn ijzeren slag en de elastieken dan seres met haar rollende ogen en billen zijn voortdurend in de weer om het publiek aktief bij het gebeuren te betrekken. Tevoren hadden de zéér vak kundige leden van de slagwerk- groep Den Haag muziek 'om te luisteren' gespeeld. Muziek die niet in jarenlange traditie bij het volk ontstaan was. maar die be dacht was door individuele com ponisten als John Cage en Steve Reich. Beide componisten heb ben bijgedragen aan de vernieu wingen op het gebied van de westerse cultuurmuziek. Inte ressant is wel dat beide compo nisten ritmes uit de Afrikaanse cultuur hebben bestudeerd en - hoorbaar - in hun stukken ver werkt. De vier spelers van de Slagerij hadden inmiddels in het sche merdonker - het was half elf 's avonds - plaats genomen hoog en koud op hun torens rondom het water om "Op eenzame hoogten" uit te voeren, een stuk dat spe ciaal voor deze gelegenheid was geschreven. Onder de luifel van een soort limonade-tentje coör dineerde een geluidstechnicus met regelpaneel de communica tie van de vier met koptelefoons gehelmde drummers. Terwijl op het waterpodium een flinke bat terij luidsprekers de versterkte slagwerkgeluiden weergaf, gin gen de knallende klappen en de kletterende petsen hun eigen on voorspelbaar leven leiden, zodat het soms was of de donder zelf een ronde maakte tussen de ge vels van de huizen. En terwijl de nacht viel en daardoor de spelers steeds feller werden uitgelicht in het donker, stroomden de men sen toe over de Hoogstraat, het Waaghoofd en de nieuwe Waag- brug om deze Leidse 'Son-et-Lu- mière' met een feestelijk gevoel over zich heen te laten komen. MONICA SCHIKS AMSTERDAM "Ik ben in elk geval trouw aan m'n ei gen gekte", zegt rietblazer, or kestleider en componist Wil lem Breuker (44) op de vraag of hij zichzelf ziet als jazz-muzi- kant. Niettemin is aan de grote motor achter het Willem Breu ker Kollektief de Bird-prijs 1988 toegekend, de internatio nale jazzprijs van het North Sea Jazz Festival. Deze prijs gaat naar muzikanten die zich in de jazzwereld op bijzondere wijze hebben onderscheiden. door Henk Suurmond Breuker voelt zich gevleid met de prijs. "Ik ben in goed gezelschap dit jaar. De andere Bird-winnaars zijn toch mensen die iets voorstel len in de geschiedenis van de jazz muziek". Hij voegt daar aan toe dat hij in de afgelopen twintig jaar dat hij bezig is met professioneel mu ziek maken al een hele reeks prij zen kreeg. Zoals de Wessel Ilcken Prijs in 1970 voor de meest veelbe lovende jonge jazzmusicus, het Gouden Kalf voor filmmuziek en een Edison. "Toch een hele serie van die din gen waar je dan ook een keer bij- hoort. Nu dan de Bird-prijs. Dan komen er allemaal gelukstelegram men binnen en telefoontjes. Zegt er iemand: 'wat leuk datje nou ook eindelijk eens een prijs krijgt'. Die weet dan eigenlijk totaal niet dat ik zo'n beetje alles wat je in Neder land in het vrije circuit kan halen al heb gehad. Je moet het iemand niet kwalijk nemen maar het is wel Jazz-politie Over de mentaliteit in Nederland ten opzichte van jazz-muziek is Breuker slecht te spreken. "In dit land hebben wij een jazz-politie van mensen die het woord 'jazz' claimen. Daar mag niemand aan komen. Die hebben echt nog zoiets van: jazz is onze muziek. Dat is dan de muziek die loopt tot het midden van de jaren '60. Alles wat daarna gebeurt, dat kan niet meer. Dat is eigenlijk heel merkwaardig. Je mag jazz van mij ook pampus of pietje puk noemen, het zal me een zorg zijn. Maar er moet wel muziek worden gemaakt. Maar in Neder land heerst er een soort sectarisme waar ik mezelf niet in wil begeven. Ik wil er niets mee te maken heb ben". De overheid weet volgens Breu ker namelijk niets van jazzmuziek. "Dat kan je ze ook niet kwalijk ne men, ze kunnen er ook geen diplo ma in halen. Ik bedoel, het is mu ziek die je niet kunt leren; je kunt het of je kunt het niet. Iemand kan op een klarinet of een viool iets le ren spelen, als je maar hard genoeg studeert. En dan kan het nog krak kemikkig zijn, maar je kan iemand met noten nog iets aan z'n verstand peuteren. Maar er zijn fantastische klassieke muzikanten, die echt de sterren van de hemel spelen, maar die geen drie maten kunnen impro viseren. Dat slaat nergens op. Maar hoe leg je dat aan een overheid uit. Dat kun je niet uitleggen. Een amb tenaar is vaak iemand met een uni versitaire opleiding. Maar diens er varing gaat ook niet verder dan schoolavondjes met dixieland-mu- ziek. Ze kennen de Dutch Swing College Band, met alle respect, maar hun muzikale kennis of voor keur reikt toch niet zover dat ze een inzicht hebben in de ontwikkelin gen van de jazz-muziek. Vanaf 1970 is dat een onderwerp dat me dage lijks achtervolgd heeft" "Hoewel er de laatste jaren veel jonge jazz-muzikanten van de con servatoria afkomen heeft Breuker geen hoge pet op van de jazz-oplei- dingen. "Er worden steeds meer mensen losgelaten uit die kinder- muziek-gevangenis. Er is natuur lijk een potentieel van mensen dat er aanleg toe heeft. Als je die een opleiding biedt, kun je je beter in die muziek bekwamen. Maar men sen die een diploma hebben zijn vaak nog zeer krakkemikkige mu zikanten, valt mij op. Die absoluut niet kunnen spelen. Die zijn dan opgeleid tot leraar, dus die kunnen daar weer verder de boel in de ma ling nemen". "Ik denk dat het ook niet zoveel zin heeft om muzikanten op te lei den op een technisch hoog niveau met muzikale disciplines die uit de veertiger-vijftiger jaren stammen. Dat is een soort muziek van de ra dio-orkesten zoals de Skymasters en het Vara-dansorkest. Een hele generatie muzikanten is nu ge traind in een muzieksoort waarvan ik het idee heb dat die voorbij is. Die opleidingen lopen achter de feiten aan" "Maar we zijn erg slecht geïnfor meerd in Nederland. We hebben nauwelijks enige eerbied voor wat we zelf doen. Dat is treurig. Onze informatie over muziek loopt via het Willem Duys/Pim Jacobs-cir cuit. Dat is onze informatiebron. En die houdt ergens op. Die is na tuurlijk heel erg gebrekkig. Boven dien, wat hebben wij op school ge leerd, wat weten wij van onze eigen cultuur, van onze schilders, van on- Willem Breuker: 'Ik ben trouw aan mijn eigen gekte'. ze componisten? Toch helemaal niks. Spelen Nederlandse symfo nie-orkesten Nederlandse muziek? Is er een standaard-repertoire van de highlights van Nederlandse composities? Absoluut niet. Wordt Nederlandse muziek over de grens gespeeld? Absoluut niet. Heeft de Wiener Philharmoniker of de Berli ner Philharmoniker ooit een stuk van een Nederlandse componist gespeeld? Absoluut niet. Ik bedoel, bij Arnhem en Breda houdt het ei genlijk al op. Er zijn eigenlijk maar een paar muzikanten die zich am bassadeur kunnen noemen voor Nederland in het buitenland. Daar behoor ik dan zelf ook toe. En het Concertgebouworkest en nog een paar mensen. Ik moet zeggen dat ik er uitsluitend uit ervaring zo scep tisch tegenaan kijk". Beledigend Het omroepwereldje en de ge lfoto and schreven media werken niet be paald mee. "Ik zie daar gigantisch grote gaten. Alleen wanneer je heel erg stom bent, krijg je daar je een radio-programma. Dan mag je iets over muziek zeggen. Het is heej erg schrijnend als je ziet hoe de gram- mofoonplatenkeuze van bepaalde programma's is, hoe de plaatjes worden uitgezocht. Dat slaat echt helemaal nergens op". Daarnaast bevindt de geschre ven muziek-kritiek zich op een schrikbarend laag peil, meent Breuker. "Watje nergens op de we reld ziet, is dat mensen die bewe ren iets over muziek te mogen schrijven, genadeloos omgaan met hun tegenstander. Dat gaat vaak heel ver. Mensonterend en beledi gend". Breuker wijt dat aan een soort minderwaardigheidscom plex. "Vaak zijn critici mislukte muzikanten". Willebrord Frequin quiz-master in Tour-show van KRO: HILVERSUM - "Ik heb op re portage in de Derde Wereld mensen bij bosjes zien sterven. Daar werd je gek van. Dan ga je aan God twijfelen. In Calcutta was ik bij moeder Theresa. Om haar heen zag je mensen, die er erger aan toe waren dan in Da chau. Alleen maar botten. Als Brandpunt-verslaggever heb ik heel veel sociale ellende op tv gepresenteerd. Ik zou niet weten waarom ik niet meer se rieus zou worden genomen als ik eens een keer plezier heb. De mensen mogen mij ook wel eens lachend zien. Ik word er voor de kijkers niet minder ge loofwaardig door". door Ale van Dijk Willebrord Frequin (46 jaar, 25 jaar werkzaam bij de KRO-tv) Heeft er zelf geen enkele moeite mee, dat zijn werkgever hem vanaf vandaag drie weken lang op tv presenteert als quizmaster. Programma-maker Jef Radema kers ('Pin Up', 'Klasgenoten') be dacht voor de KRO de 'Tourkwis' en hij stelde de KRO-leiding ook voor Frequin de quiz te laten pre senteren: "Tussen amusement en informatie bestaat geen verschil", legt hij uit. "Iemand is goed of niet. Het maakt niet uit waar je zo ie mand neerzet. Elke keer als ik naar Willebrord in Brandpunt keek amuseerde hij mij. Dus ik vond hem goed. In Amerika en Enge land is het de gewoonste zaak van de wereld dat iedere bèroemdheid ook feeling heeft voor entertaine- ment". Frequin: "Als ik een quiz heb ge presenteerd of aan 'Sterrenslag' heb meegedaan, zou ik de paus niet meer geloofwaardig kunnen inter viewen. Ga nou gauw zeg. Dat is ty pisch de hypocrisie in Nederland ten top. Maar het zijn alleen colle ga-journalisten, de zeikerds, die daarover beginnen te zeuren. De kijkers reageren er niet op die ma nier op". Rademakers: "Toen ik met het idee voor de quiz bij de KRO kwam, vonden ze dat leuk. Toen ik Willebrord als quizmaster voorstel de, vonden ze het in het begin een beetje raar". Frequin: "Die Tourkwis wordt ook een beetje informatief, overi gens. Er moeten ook journalistieke vragen worden gesteld. En het wordt hopelijk een beetje gezellig". Ere-gast In totaal veertien 'prominente' Nederlanders zullen vanaf maan dag tot eind juli in zeven afleverin gen van de quiz worden getest op hun kennis van de Tour de France van vroeger en nu. In elke afleve ring zit ook een ere-gast (zoals Wim van Est of Woutje Wagtmans), die herinneringen aan de Tour ophaalt. Elke aflevering zijn er historische beelden van de Tour te zien en de finish van de op de dag van uitzen ding verreden etappe. Hoofdprijs is elke aflevering een speciaal door oud-Tourwinnaar Jan Janssen ver vaardigde (gele) rennersfiets. Televisie-kijkend Nederland heeft de nieuwbakken quizmaster Frequin buiten 'Brandpunt' wel vaker lachend in beeld gezien. Zo'n zes, zeven keer deed hij mee aan AVRO's 'Sterrenslag.' Van Fre- quins journalistieke tv-collega's za gen we alleen Wim Bosboom nog vaker in 'Sterrenslag.' Rademakers: "Ik heb Willebrord nooit in 'Sterrenslag' aan het werk gezien. Ik heb hem louter op zijn verschijnen in 'Brandpunt' geko- Frequin: "Ach, ik kom uit het zuiden en ik hou dus van gezellig heid. De eerste keer dat ik als lid van het KRO-team in 'Sterrenslag' verscheen, was dat voor mij een openbaring. Meteen de eerste avond Willem Duys en Fred Bena- vente, die aan de piano al improvi serend de meest uitdagende lim- mericks zaten te maken. Tranen met tuiten lachen was het elke keer gedurende de drie dagen die de op namen in beslag namen. Een ple zier dat we hadden. Na afloop was je helemaal kapot, maar ik had meer ontspanning opgedaan dan gedurende mijn hele jaarlijkse va kanties. Alleen aan die zomerse af leveringen van 'Sterrenslag' doe ik niet mee. Daarvoor duren de opna men maar één dag". Zijn Sterrenslag-verschijningen hebben bij de kijker zijn geloof waardigheid als Brandpunt-repor ter niet aangetast, daarvan is Fre quin overtuigd. Waar hij wel vele tientallen brieven en telefoontjes over kreeg was zijn ziekenhuisge- sprek in Brandpunt met een Belg, die nog bleek te leven toen hij al door een dokter dood verklaard in een lijkkist terecht was gekomen. Frequin: "Ze vielen over mijn vraag: 'Als je nou onder de grond had gelegen, wat had je dan ge daan?' Ik word daar nog altijd over aangesproken. Toen ik naar die Belg toeging had ik net een film ge zien, die Hitchcock naar een ver haal van Roald Dahl had gemaakt. Daarin werd ook een man in een kist levend begraven, maar hij kwam er nooit meer uit. Het ge beurt zelden dat er zoveel brieven en telefoontjes over een onderdeel van een actualiteitenrubriek bin nenkomen". Spraakmakend En toch maakte Frequin in zijn Brandpunt-periode vele spraak makende onderwerpen. In Surina me reisde hij mee met een colonne, die onderweg in het oerwoud werd beschoten. Vooral de manier, waar op Frequin een gewonde uit het kreupelhout opgeviste 'aanvaller' ondervroeg, wekte veel wrevel bij kijkers. Frequin weet tot op de dag van vandaag nog steeds niet of de hele aanval door legerleider Bou- terse in scène was gezet: "Maar de kogels vlogen wel om m'n oren, het is een wonder, dat ik niet tot de ge wonden behoorde". Als zijn kortste spraakmakende interview beschouwt hij zijn 'inter view' met prins Bernhard ten tijde van de Lockheed-affaire: 'Hoog heid, wat vindt u van die beschul diging?' was de enige vraag, die hij bij het passeren van de prins stel de. Opzien baarde ook een inter view, dat hij met een eendjesvoe- rende Van Agt in de tuin van het Haagse Catshuis maakte. Het was in de spannende tijd van de forma tie van een nieuw kabinet en de op positie binnen het CDA van de dis sidenten. Terwijl Jaap van Mee- kren zelf (toen nog AVRO-tv), Ach- Cannon doorbreekt culturele boycot UTRECHT (GPD) - Filmmaat schappij Cannon ontduikt op grote schaal de door de Verenigde Naties ingestelde culturele boycot van Zuid-Afrika. Van minstens acht door Cannon geproduceerde films meldt het Amerikaans vakblad Va riety dat ze op zijn minst voor een deel in Zuid-Afrika zijn opgeno- Variety meldt dat Cannons Zuid- afrikaanse zaakwaarnemer Avi Lerner werkzaam geweest is als executive producer of als co-pro- ducent bij deze films. Ook de on langs op de lange baan geschoven, door Fons Rademakers te regisse ren film, 'An Instant In The Wind' had producent Cannon in Zuid- Afrika willen laten opnemen. ter het Nieuws en Den Haag Van daag in het perscentrum 'Nieuws poort' vertoefden, vroeg Frequin in het holst van de nacht aan de met een auto vertrekkende Van Agt: "Nog steeds katholiek?" Van Agt: "U ook?" Frequin: "Ik kreeg het toch voor elkaar, dat ik hem namens de ka tholieke omroeporganisatie de vol gende morgen vroeg mocht bellen. In de Catstuin filmde ik die volgen de morgen Van Agt al eendjesvoe- rend. De eendjes gingen er van door. "'t Lijkt de fractie wel, die heeft u ook niet in de hand", riep ik. En wel vijf keer herhaalde ik de vraag of hij niet liever met de WD in zee ging dan met de PvdA. Nadat hij al in de deur van het Catshuis was verdwenen, opende hij die deur nog een keer en riep: "Inder- daadi, liever met de WD". Dat was de volgende morgen overal het voorpagina-nieuws". Befaamd zijn in dit soort reporta ges de vaak ietwat knorrige, korze lige toon van interviewen van Fre quin. "Ik ben meestal en beetje pit tig in mijn vraagesprekken", be aamt hij. "Soms pruimen de men sen dat niet. Maar kijk, bij de tv heb je een beperkte uitzendtijd. Als ik iemand te veel ruimte geef, dan kun je er de problematiek nooit in weergeven. En ik hou bij inter views niet van achteraf veel monte ren. Ik hou niet van het redeneren in de trant van aan de ene kant dit en aan de andere kant dat. Ik zie die tijdteller dan alweer lopen. Als je korte vragen stelt en korte ant woorden krijgt kun je ook uitste kend genuanceerd zijn. Het medi um tv is in de loop der tijden toch al steeds opppervlakkiger gewor den". Spanningen De vele reportages, die hij voor Brandpunt in de Derde Wereld maakte als opvolger van Aad van den Heuvel, hebben zijn leven zeer beinvloed, zegt Frequin. "Ik ben Willebrord Frequin: 'Ik ben door het zien van zoveel ellende niet meer de gezellige, vrolijke jongen, die ik eigenlijk ben'. (foto gpd>. door het zien van zoveel ellende niet meer de gezellige, vrolijke jon gen, die ik eigenlijk ben", vertelt hij. "Naast die reportages uit de Derde Wereld brengen wij ook veel reportages over sociaal onrecht vaardige zaken, de problemen van homoseksuelen. Ik heb onlangs nog in het geheim in Polen en Tjechoslowakije geweest en daar moet je medewerking vragen van mensen, die hun hele leven lang een strafkamp in moeten als hun medewerking ontdekt wordt. Ik ben net weer terug uit Rusland, je wordt er erg droevig van, in fami lie-kring geeft mijn werk giganti sche spanningen. Ik heb er al een huwelijk mee verspeeld. Ik ben op een punt gekomen, dat als die Tourkwis mij bevalt en als het de KRO ook bevalt, dat ik dan mis schien wel naar een andere kant van het tv-maken ga schuiven. On der één voorwaarde: Ik moet vol doende worden gecoached".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 19