se-mis Geen krantradio en tv in kluis van zuster Theodora Comité vroeg Leiderdorper PAGINA 2 GEESTELIJK LEVEN ZATERDAG 2 JULI 1988 LEIDERDORP-- November vorig jaar kreeg de in Leiderdorp wonen de hervormde emeritus-predikant Joh. Sierat (66) van het organisatie comité het verzoek om op zondag 17 juli 1988, twee dagen vóór de start, de preek te verzorgen in de traditionele 'Vierdaagse-mis'. Om 10 uur in de parochiekerk van de Heilige Petrus Canisius aan de Mo lenstraat in Nijmegen. Dat is de grootste rooms-katholieke kerk in de Keizer Karei-stad, want vorig jaar bleek de Sint Antoniuskerk voor de ongeveer 1150 bezoekers te klein. De citykerk heeft ruim 1250 zitplaatsen. De mis ter gelegenheid van de 72ste Vierdaagse wordt breed op gezet. Er zijn maar liefst vijf cele branten, te weten deken A. Deenen van Nijmegen, pater J. Rietmeijer uit Den Haag, aalmoezenier G. Scholten uit Borne, pastoor W. Vulto, die als gastheer optreedt, en pater Jac. van Leeuwen uit Haastrecht. Het Carmelkoor zingt tijdens de dienst de 'Mis in bes groot' van Fr. Süssmayer. Sierat predikant achtereenvol gens in Nieuw-Guinea, Wester voort en Utrecht was wel verrast toen het comité hem benaderde voor de preek. "Ik ben al jaren Vierdaagse-loper en wist van het bestaan van deze mis, ook van het streven om die een minder uit drukkelijk rooms-katholiek stem pel te geven. Maar je verwacht dan nog niet dat je daar zelf nog eens voor wordt gevraagd. Het kan zijn dat de Wandelkring Leiden en Om streken hierin de hand heeft ge had". "Ik heb er wel even over moeten nadenken. Het thema zou worden: Gods volk onderweg. Ik heb ze ge vraagd, wie ze daarmee bedoelden. Zijn dat de Vierdaagse-lopers, zijn dat alleen de rooms-katholieken of worden daarmee ook nog andere gelovigen bedoeld? Nee, het waren beslist nietj alleen de rooms-katho- lieken. Toen dat duidelijk was, heb ik erin toegestemd". Weg Het valt dominee Sierat niet moeilijk, straks op geestelijke wij ze iets over 'de weg' te zeggen. Im mers, christenen werden vanouds beschouwd als 'volk van de weg'. Hun Heer noemde zich ook zo: "Ik ben de weg. Wie Mij volgt, zal in de duisternis nihfc wandelen". "Ik probeer in die preek aan te knopen bij hoofdstuk 12 van de eerste brief van Paulus aan de Co- rinthiërs, waar de apostel de gelo vigen oproept te streven naar de hoogste gaven. Dat is nog wat an ders dan het lopen van de Zeven- heuvelenweg. Hij wijst hun een weg die nog veel verder omhoog voert. Het is ook het hoofdstuk van de vele gaven en de ene Geest. Zoals het lichaam één is en vele le den heeft, zo zijn wij zegt Paulus allen tot één lichaam gedoopt, hetzij Joden, hetzij Grieken, hetzij slaven, hetzij vrijen. Het oog kan niet tot de hand zeggen: ik heb u niet nodig, of het hoofd tot de voet: ik heb u niet nodig. Samen zijn wij het lichaam van Christus en ieder is daar voor zijn deel lid van". In het jaar van de 72ste Vierdaag se de 27ste Vierdaagse-mis. De dienst is ontstaan uit een verzoek van rooms-katholieke wandelaars uit Zwitserland die na hun trein reis de 'zondagsplicht' wilden ver vullen. Marcel Claassen van het co mité in een artikel ter gelegenheid van de 25ste Vierdaagse-mis: "De eucharistieviering aan het begin van de Vierdaagse is uitgegroeid tot een gebeurtenis die voor zeer velen verbonden is aan dit wandel- feest". Pater Willehad Kocks liep in het begin van de jaren 60 als karmeliet in zijn habijt mee en ontving de Zwitsers in zijn kerk aan de Dod- dendaal. Toen deze was afgebro ken, richtten enige gouden-kruis dragers onder leiding van Th. Merkx het comité Vierdaagse-mis op. Claassen: "In de geschiedenis van deze mis weerspiegelt zich ook de beweging in de kerk. 'Gods volk onderweg', een term van bisschop Bekkers, vond wegen naar andere christenen. Het lati.jn bleef welis waar de taal van de wereldkerk in de Vierdaagse-mis, maar voor onze buitenlandse gasten was er een welkomstwoord en zegenwens in het Duits, Engels en Frans. Ter ge legenheid van de diamanten Vier daagse in 1976 hield de voorzitter van de Koninklijke Nederlandse Bond voor Lichamelijke Opvoe ding, jhr. mr. J. M. van Riickevor- sel, de preek." "De tijd was rijp om te luisteren naar andere dan rooms-katholieke christenen. Een predikant verover de aller hart met zijn preek over krakkemikkige bankjes op aarde en tribunes in de hemel. En in 1985 puilde de kerk uit toen het oud-ka merlid Maarten Schakel (gerefor meerd) in zijn preek de wens uit sprak dat de lopers maar zouden wandelen zoals de jongelingen uit Jesaja 40: zónder moe en mat te worden". Het is traditie, dat burgerlijke en militaire autoriteiten de mis offi cieel bijwonen, zo ook bestuursle den van de bond lichamelijke op voeding, de Vereniging van Gou den-kruisdragers en de Vrienden van het Carmelkoor Nijmegen. Claassen: "Lezingen en gezan gen getuigen van het geloof aan de weg die de Heer wijst aan allen die zich op hun levenspad door Hem laten leiden. Zo kunnen wij stap voor stap iets realiseren van het diepmenselijk verlangen om in harmonie en verdraagzaamheid sa men te leven en in de Vierdaagse samen te wandelen". De deelne mers aan de mis bezegelen dat hooggestemde gevoel door na de zegenbede massaal en met kracht van overtuiging het Vierdaagse-/ lied aan te heffen. Dan laten som migen hun tranen de vrije loop. Medestander Dominee Sierat is wandelaar. Hij liep drie keer in de Vierdaagse mee toen er nog 55 kilo meter mocht worden gelopen, en sinds de afstand 40 kilometer is al weer zes keer. De laatste weken traint hij bloedserieus. Zo legde hij vorige week woensdag 44 en de dag daarop 39 kilometer af. "Ik loop zo door het hele verschijningsgebied van het Leidsch Dagblad". Voor Sierat heeft wandelen be halve een recreatief en gezond heidsmotief ook een ideële kant. "Met de auto word je gemakkelijk eikaars tegenstander. Je moet voortdurend op je hoede zijn. Maar wie wandelt, ontmoet medestan ders. Tijdens de Vierdaagse raakte ik eens met jonge Duitsers in ge sprek over de oorlog en de gevoe lens die dat nog steeds oproept. En in Noordwijkerhout knoopte een boer zomaar een praatje met me aan. Ze vragen wel eens of dat lan ge lopen wel goed is voor je li chaam. Weet je wat in Nijmegen een orthopedisch chirurg tegen me zei? Een mens heeft twee benen ge kregen om vooruit te komen, niét twee ellebogen". De Leeuwarder predikant H. Oudhof was een paar maanden voor studie in Israël. "Hoewel je tijdens een verblijf in dit land be ter op de hoogte kan raken van wat joden en christenen van el kaar scheidt, komt daardoor het gesprek over en weer nog niet in het vizier", zei Oudhof tot de kerkredacteur van de Leeuwar der Courant. "Joden zijn in dialoog niet ge ïnteresseerd. Ze vinden het leuk dat je belangstelling hebt voor hun traditie, maar er blijft altijd een gevoel van vervreemding tussen ons in staan. Die ver vreemding wordt nog versterkt door de uiterst verwarrende en weinig opbouwende manier waarop de meeste christelijke kerken en groepen in Israël pre sent zijn. Geen presentatie om trots op te zijn. Als je ziet hoe de Mormonen voor miljoenen een eigen universiteit stichten op de Sionsberg, dan vraag je je in ge- moede af: is dat nou de manier om met Israël om te gaan?" Oudhof is kritischer geworden tegenover "de goedkope manier waarop wij in het christendom het Oude Testament hebben ge probeerd te annexeren". Twee maanden 'ruiken' aan een zo complexe en tegelijk rijke reli gieuze traditie als het jodendom, met op de achtergrond nog de politieke heksenketel van het Midden-Oosten, stemt hem tot bescheidenheid. "Je kunt maar een fractie meepikken van wat er geboden wordt". Niet optimistisch is hij over de grotendeels door religieuze ach tergronden bepaalde politieke si tuatie in Israël. "Er zit aan beide kanten zoveel fundamentalisme, dat er weinig perspectief is voor de toekomst. Als christenen moeten wij eerbied hebben voor het onloochenbare feit dat het joodse volk een uitverkoren volk is, maar omdat de orthodoxe jo den zulke religieuze aspecten rechtstreeks in politieke termen vertalen, kom je in een onwrik bare toestand. Gevoegd bij de hopeloze verdeeldheid in zowel het joodse als het palestijnse kamp, is er weinig reden hoopvol te zijn". Volgens de Leeuwarder predi kant kan zowel het joodse als het islamitische fundamentalisme in het Midden-Oosten als een ant woord worden gezien op de 'cul turele en religieuze uitverkoop in Europa en de Verenigde Staten'. "Ik ben me gaan afvragen wat wij de wereld nu eigenlijk nog te bieden hebben. We zullen als christenen in het Westen weer moeten ontdekken wat het bete kent, in de God van de openba ring te geloven. Het gaat niet om ons idee over God, maar om Gods bedoeling met ons men- Kluizenares Na lang zoeken is zuster Theodora Leemreis neergestre ken in het karmelietessenklooster van Zenderen. Daar is haar sterk gekoesterd verlangen om als klui zenares verder te leven werkelijk heid geworden. Haar kluis, ge bouwd in 1986 op een stuk grond grenzend aan de slottuin van het klooster, lijkt op een moderne eenpersoons-woning. Imma Bur gers van het tijdschrift 'Neder landse Religieuzen' sprak met haar. "Terugkijkend moet ik zeg gen, dat ik hoewel ik een ge meenschapsmens ben al jong een grote marge van alleen-zijn nodig had om tot mijn diepe zelf te komen. Ik koos dan ook na veel strijd uitdrukkelijk voor het beschouwende kloosterleven". Maar in het klooster met zijn ge meenschapsleven bleef ook het verlangen naar strikte eenzaam heid. In 1973 trok zij zich in Veld- driel met een medezuster terug op de bovenverdieping van een pastorie, later in een klooster in Nijmegen. Tien jaar hebben zij dat betrekkelijke kluizenaarsbe staan samen beleefd, totdat de medezuster van Theodora over leed. Toen begon haar grote zoektocht. Die bracht haar ten slotte in Zenderen, waar de com muniteit haar de gelegenheid bood om naast de slottuin een kluis te laten bouwen. Voor de dagelijkse eucharistieviering, konventsgesprekken, bijeen komsten en conferenties komt zij nog naar het klooster. "Als je als kluizenares gaat le ven, moet je degelijk in de ge meenschap gevormd zijn. Ik kan niet zomaar alles dóen wat mij goed dunkt, en handel in overleg met de priorin en de teit. Er zijn daarvoor goede af spraken gemaakt". Op de vraag hoe zij het gemis aan voortdurende vorming, in spraak, steun en correctie door de gemeenschap ervaart, ant woordde zuster Theodora: "Ook de eenzaamheid is vormend. Ze ontmasktert al je illusies en er zijn geen vluchtmogelijkheden. Een oudvader zegt: blijf volhar den in je cel en je cel zal je alles leren. Mijn werkzaaamheden verricht ik in mijn kluis ten dien ste van de gemeenschap. Zomers heb ik mijn handen vol aan de tuin, 's winters naai ik voor de communiteit. Momenteel ben ik bezig met spinnen". De dag begint voor zuster Theodora de enige karmelie tes in Nederland die als kluize naar leeft om 5 uur 's morgens en eindigt om 9 uur 's avonds. "Daarbinnen speelt zich heel mijn kluizenaarsbestaan af, met vaste tijden voor het kerkelijk of ficie, stil gebed, studie, lezing en handenarbeid. Omdat ik zelf de maaltijden verzorg, is er toch de nodige afwisseling in lichaams houding als er geen tuinwerk is". Als zij alleen bidt, voelt zij zich dan nog verbonden met de kerk? "Alleen-zijn staat niet tegenover gemeenschap. Een mens is altijd medemens via anderen. Ik er vaar in geloof, dat ik verbonden ben met hen in Christus. Ik mag mij scharen in de rijen van bid dende mensen die in naam van de mensheid Gods lof verkondi gen. Daarbij neem ik de vreug den en het leed van de mensen mee naar Hem die zich verwaar digd heeft dit mensenleven mee te leven. Juist als kluizenares ontwikkel je een sterk gemeen schapsgevoel. Je roeping is ten dienste van het volk Gods, niet ten bate van eigen heiligheid". 'Natuurlijk' kent zuster Theo dora 'de bekoring van het naar- jezelf-terugbuigen'. "Zowel in verheven momenten als in dor heid en troosteloosheid; dit blijft je niet bespaard. Maar de een zaamheid is van een harde eer lijkheid. Je komt tegenover je zelf te staan tot aan de wortels. Dit leven wordt, denk ik, daarom een radikaal leven genoemd. Het kluizenaarsleven is een uiterma te geschikte vorm om tot deze diepte te komen. Door het veel alleen-zijn wordt je geloof ont daan van alle afgoden. Je moetje werkelijk inzetten om God met heel je hart en al je krachten lief te hebben". Haar grootste ontspanning is het tuinwerk. Maar dat is ook een grote inspanning. "Vervolgens is er een platenbijbel. Ik lees soms gedichten en brei wel eens naast het spinnen en weven. De tijd schriften die de communiteit leest komen ook in mijn kluis. Maar geen krant, radio en tv". Samenstelling van deze pagina: S. J. de Groot Velema en Liedboek Dat in de Christelijke Gere formeerde Kerken niet meer uit-, sluiteiid psalmen worden gezon gen, is langzamerhand wel be kend. Weinigen zullen echter we ten, dat ook in die kring het Lied boek voor de Kerken hier en daar positief wordt ontvangen en ge bruikt. D. Koole praatte voor het landelijke kerkblad 'De Wekker' met de Goudse predikant drs. A. W. Velema. Hij is geen bewonde raar van de bundel 'Schriftberij mingen' die de laatste synode van zijn kerk aan de plaatselijke kerken heeft gepresenteerd. "Over die bundel ben ik inder daad verre van enthousiast. Met alle respect voor de kunde en in tegriteit van de dichters Klein en Troost, maar wat beoog je als kerken nu eigenlijk met zo'n bundel? Op de scholen Wordt die zeker niet erkend, laat staan ge bruikt. Men heeft daar het Lied boek voor de Kerken. En als ik eerlijk ben en dat wil ik ook zijn dan is ook in de kerken al les te zeggen voor het gebruik van dit liedboek". "Ik ben mij bewust dat er tus sen de 491 liederen enkele zitten die niet of niet helemaal met Schrift en belijdenis sporen. Maar die zijn aan te wijzen en te negeren. Ook staan er zogenaam de vaderlandse liederen in die er, wat mij betreft, niet in thuis ho ren. Maar voor het overige hoor je in veel liederen de kerk van al le eeuwen zingen, van Ambrosi- us tot Luther en van Luther tot nu toe. In dit liedboek zit zo'n grote geestelijke rijkdom, zoveel echte piëteit en gezonde mys tiek, dat het jammer is dat het on der ons ongebruikt blijft. God troont op de lofzangen van zijn volk. Welnu, ik meen dat die lof zangen ook in het liedboek te vinden zijn". Velema gelooft niet zo aan de behoefte in zijn kerk aan berijm de Schriftgedeelten. "De waar dering binnen eigen kring is zo uiteenlopend, dat het tot niets leidt. In behoudende gemeenten laat men de bundel links liggen. Uit andere overwegingen waar schijnlijk dan men er daar op na houdt, maar ik kan mijn mede broeders daar geen ongelijk ge- Angstig Niemand zal verbaasd opkij ken als gezegd wordt: de kerk moet op de bres staan om de men senrechten te eerbiedigen. Maar hoe is het gesteld met de mensen rechten in eigen kerk'De Roer om', alternatief nieuws-, service- en communicatieblad ten dienste van de parochies in het Bossche bisdomy heeft in zijn korte ge schiedenis voorbeelden verza meld die deze vraag onderstre pen. "Een lid van de werkgroep 'Vrouw en Kerk' werd niet her benoemd omdat ze bestuurslid is van de stichting 'De Roerom'. Mensen durven niet in dit tijd schrift te schrijven omdat zij angstig zijn voor represailles. En kelen kiezen daarom voor een pseudoniem. Interviews en ge sprekken worden op vriendelij ke, maar besliste toon afgewezen omdat mensen niet zeker zijn van de gevolgen van hun uitspra ken". Het hoofartikel herinnert aan de recente manifestatie van de beweging 'Acht Mei' in Utrecht. Daar werd gevraagd naar knelsi- tuaties in de kerk waarbij men senrechten in het geding zijn, en om mogelijkheden voor grotere rechtszekerheid. "Want hoe dur ven wij ons een gemeenschap in liefde tot God en alle mensen te noemen als wij onszelf niet kri tisch onder de loep nemen?" De 'zomeravondzang' in Kc wijks Oude Kerk elke woens dagavond in het seizoen be staat 20 jaar. 'Hervormd Week blad' van de Confessionele Vere niging schrijft daarover deze week. "Een samenkomst van men sen uit allerlei woonplaatsen en kerken. Echt een stukje oecume ne. Niet opgelegd; maar spon taan en levend. Wat is het geheim van deze avonden? Wel. het een voudige geestelijke lied. Psal men, gezangen en liederen. De evangelisatiecommissie waakt voor een goed evenwicht tussen deze categorieën, waarbij de na druk ligt op 'meezingers'. De zo meravondzang is niet bedoeld om vreemde liederen in te stude ren, maar om het bekende lied spontaan te zingen. En dat ge beurt. Er zijn woensdagavonden dat de Oude Kerk met haar 1200 zitplaatsen overvol is!" LEIDEN: Herv. Gem. Hoogl. kerk 10 ds. Al- blas, gez. dienst, 11.45 studentenekklesia; Marekerk 10 dr. Meijers, 5 dr. Balke, 's Grave- land; Maranathak. (L. Morsweg) 10 kand. mevr. S. P. Vermeer; Oecumenische geloofs gemeenschap De Regenboog (Merenwijk) 10 pastoor v. Well; Bethlehemkerk (Driftstr.) 10 ds. v. 't Hof te Voorhout; Bevrijdingsk (Mont- gomerystr.) 10 ds. Jansen. 5 ds. Schouten; Vredesk. (Burggravenl10 ds. Nauta. Waalse kerk (Breestr.) 10.30 ds. Ribs. Wijk 'Stevens hof' (geb. 'Dijkhof') 10 mevr. M R. Limburg- Klokke. Acad. Ziekenhuis 9 rk. dienst, 10.15 ds. v. Beinum, ha. Diakonessenhuis elke zat. 10 30 rk. dienst, morgen 10.30 ds. Vroeginde- weij, Katwijk aan Zee. Geref. Kerk Vredeskerk zie herv. gem.; Petrak. (Surinamestr.) 10.30 dovendienst, hr. H. Landman, in zijzaal, zie ook Bethl.kerk Driftstraat; Oude Vest zie Hooyl.kerk; Maranathak. zie herv. gem.; Be- vri|dmgsk. zie herv. gem.; bejaardenhuis Groenhoven 10 ds. Hemmes. Geref. K. Vrijg. (Herengr.) 10 en 5 prof. dr. N. H. Gootjes. Chr. Geref. K. (Steenschuur) 9.30 en 5 ds. Den Hertog. Geref. Gem. (N. Rijn) 10 (ha) en 4.30 ds. Boogaard Evang.-Luth. Gem. (Hoogl. Kerkgr.) 10.15 ds. Mostert. Doopsgez.-Re- monstr. Gem. (Lokhorstk. Pieterskerkstr.) 10 ds. C. M. Vos-Wiegand. Baptistengemeente (Petrakerk Surinamestr.) 10 ds. Agtereek, ha. Evang. Gemeenschap (Middelstegr. 3) 9 en 10.30 evang. S. van Groningen. Evangelie- centrum-Pinksterbew. (Bethlehemskerk Lam mermarkt) zo. 10 evang. Zijlstra, wo. 8 ge bedsdienst. Pinkstergem. (O. Vest 13) 10 evang. J. Tan. Leger des Heils (hoek Vestestr./Groenesteeg) 10 en 7. Nieuw-Apos- tolische Kerk (Hoge Rijndijk 24) 9.30 en 4, wo. 8. Christelijke Wetenschap (Steensch. 6) 10 30. Genootschap der Vrienden ('Quakers') 10.30 (Rapenburg 6). Oud-Kath. K. (Zoeterw. singel) zo. 10. Rooms-Kath. K. Haagweg zat. 7, zo. 10.30; Herensingel zat. 7, zo. 9.30 en 11; Rijndijk (Leiden-Stevenshof) zat. 7, zo. 9.30; Steenschuur zat. 7, zo. 8.30, 10, 11.30, 6 en 7 (lof); Boshuizerkade zat. 7, zo. 9.30 en 11Lammenschansweg zat 7, zo. 9 en 10.30; Haari.straat zat. 7, zo. 10.30 en 12.15; Meren wijk zie herv. gem.; H. Rijndijk (zie Zoeter- woude). AARLANDERVEEN: Herv. Gem. 9.30 hr. J. de Haan, Zevenhoven, 7 ds. Schilt, Leimui- den. Geref. Kerk 9.30 ds. v. Wijngaarden, 6.30 ds. Boer. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 4 ds. v.d. Zwaag, Klundert. Rk Kerk zat. 7. zo. 10.30. ALPHEN AAN DEN RIJN: Herv. Gem, Ad- ventskerk 9.30 ds. Ommering, 6.30 ds Wil schut; Kruiskerk 9.30 ds. H. v. Gosliga, Beilen; Opstandingskerk 9.30 ds. Steinhart; G. Her derkerk 10 ds. Moll. 7 ds. Nieuwenhuis; De Bron 9.15 ds. Verheul. 10.30 ds. Nieuwen huis. 6.30 ds. Verheul; Ashram (Marsdiep) 10 ds. Mulder; Oudshoornse kerk 10 dr. A. W. Cramer, Leiden; Sionskerk (Meteoorlaan) 9 30 kand. J. Flikweert, Reeuwijk, 6.30 ds. Noorlander, Elim. Geref. Kerk Mar.kerk 9.30 ds. Wilschut, 6.30 zie Adventskerk; Salv.kerk 9.30 ds. Boer, 6.30 ds. Ommering. Geref. K. Vrijg. (school Bospark, Beatrixl. 4) 9.30 en 5 ds. Room. Ned. Geref. Kerk (school Willem- str.) 9.30 ds. Zwarts, na, 4.30 kand. J. Winter. Chr. Geref. Kerk (Grijpensteinstr.) 9.30 en 4.30 ds. G. Blom. Bapt.gem. (Molenwerfstr. 1) 10 en 6.30 ds. Koekkoek. Bapt.gem. Noord (school Kalkovenw. 62) 10 ds. G. v. 't Wout. Volle-evang.gem. ('De Ark', Pr. Hendrikstr. 54) 10 hr. A. v.d. Hoorn. Pinkstergem. 'Het Licht' (Morgenstersch. Briljantstr. 1) zo. 10. Christengemeente 'De Hoeksteen' (geb. 'Bethel', hoek Emmalaan) zo. 10. Leger des Heils (Zonneweg 3) 10 en 7. Remonstr. Gem. (Van Mandersloostr. 36) 10 ds. J. v. Rossum. Rk Kerk: Bonifaciusk. zat. 7, zo. 9.45 en 11,30; Plusk. zat. 7, zo. 9 en 10.30; De Bron zat. 7, zo. 9 en 11. BENTHUIZEN: Herv. Gem. 9,30 ds. G. C. de Jong, Zoetermeer, 6 ds, Boer. Geref./Herv. Gem. (geb. De Hoeksteen', Schweitzerstr.- Bernhard9tr.) 10 ds. W. v.d. Linden, Amstel veen. Geref. Gem. 9.30 en 6 ds. v. Aalst. BODEGRAVEN: Herv. Gem. Dorpskerk 9.30 ds. Runia, Soest, 6.30 ds. Geluk, Baarn; Salv.kerk 9.30 ds. v.d. Hoef. 8.30 ds. Prins, Werkhoven; Bethl.kerk (Nleuwerbrug) 9.30 ds. Beens, Lunteren, 6.30 ds. Schipper. Drie bergen. Geref. Kerk 9.30 ds. v.d. Berg, 6.30 ds. Los, Pijnacker. Geref. Gem. (Stationsweg 17) 10 en 6.30 ds. Bac. Evang.-Luth. Gem. 9 ds. v. Beek. BOSKOOP: Herv. Gem. Dorpskerk 9.30 ds. Eijsenga, Zwammerdam, 6.30 zie geref. kerk; De Stek 9.30 hr. A. Bouman. Geref. Kerk 9.30 ds. J. Stolk, Zuidwolde, 6.30 ds. Jansen, Lei den. Chr. Geref. Kerk 9.30 oud. H. v. 't Spijker, 5 dienst. Geref. Gem. 9.30 leesdienst, 7*ds. Boogaard, Leiden. HAZERSWOUDE: Herv. Gem. 9.30 en 6.30 ds De Graaf, ha. Geref. Kerk 9.30 ds. v.d. Horst, Katwijk, 5 ds. Huisman. Rk Kerk: dorp zat. 7, zo. 10 en 11.30; Anker zat. 7. zo. 10.30; Rijndijk zo. 9. HILLEGOM: Herv. Gem. 9.30 en 7 ds. Hof land. Geref. Kerk ('Hoeksteen') zie herv ge meente. Chr. Geref. Kerk 10 en 7 ds. v. Lanpe- velde. Rk Kerk: Mart. zat. 7, zo. 9 en 11; Jozefk. zat. 7, zo. 10 en 11.30. KATWIJK AAN DEN RIJN: Herv. Gem. Dorpsk. 9.30 ds. Aarents, 6 ds. Sloof; Ontm.kerk 10 ds. Sloof, 6.30 ds. Aarents. Ge ref. Kerk 9.30 ds. Koster, 6.30 ds. Kersten. Vliegkamp Valkenburg 10,30 ds. A. v. Melle, Den Haag. Rk Kerk zat. 7, zo. 10. KATWIJK AAN ZEE: Herv. Gem. N. Kerk 10 ds. Volk, 6 ds. Sjollema; O. Kerk 10 ds. Schuurman, 6 ds. C. v.d. Berg; Ichthusk. 10 ds. Christ, dovenvertolking, 5 ds. Hovius; Pniëlk. 9.30 ds. v.d. Berg, 6 ds. Bogaard; Ma- ranathakerk (Rijnsoever) 10 ds. Bogaard. 6 ds. Vroegindeweij. Overduin 2.15 ds. A. Baas. Herv. Gem. 'De Rank' (aula P. Groen-college Pr. Frederikdreef 15) 10 ds. Westera-Franke. ha. Geref. Kerk Vr.kerk 9.30 ds. Kersten, 5 ds. v. Breevoort; Triumfatork. 9.30 ds. v. Bree- voort, 5 ds. Koster. Geref. K. Vrijg. 9.30 en 4 ds. Heida. Ned. Geref. Kerk (aula Bestevaer mavo) 11 ds. J. Brink, 7 ds. Zwarts. Chr. Ge ref. K. 10 en 5 ds. Slagboom. Geref. Gem. (Remisestr.) 10 en 5. Volle-evang.gem. (Voor- str. 48) 9.45. Onafh. baptistengem. (Am- bachtsweg 2) 10 hr. M. Stam, Geleen, ha. Soefi-beweging Universel Murad Hassil (ein de Zuid-Boulevard) 4 nam. universele ere dienst. KOUDEKERK AAN DEN RIJN: Herv. Gem. 10 ds. Lapré, 7 ds. Aalders, Woubrugge. Geref. Kerk 10 ds. v.d. Lugt, 7 zie herv. gemeente. LEIDERDORP: Herv. Gem. en Geref. Kerk Dorpsk. 10 mevr. ds. E. Visser, Leiderdorp, 6.30 ds. Doesburg; Hoofdstraatkerk 10 af- scheidsdienst ivm met sluiting van deze kerk; Scheppingsk. 9 en 10.30 ds. v.d. Born. Leythenrode 10 ds. W. de Leeuw. Elis.-zie- kenhuis 9.30 hr. A. Nicolai, 10.45 hoogmis. Bapt gem. (wijkgeb. Zijlkw.) 10 hr. J. de Vries, ha. Rk Kerk zat. 7, zo. 10 en 11.30. LISSE: Herv. Gem. Dorpskerk 10 en 7 ds. 't Hooft; Pauluskerk 10 hr. H. Bakker, Katwijk. Geref. Kerk 10 en 7 ds. Boswijk, ha. Geref. K. Vrijg. (Prinsessestr. 1) 9.30 leesdienst, 3 ds. Room. Ned. Geref. Kerk (Salvatori) 10 en 7 ds. Vos. Chr. Geref. Kerk 10 en 7 ds. v. Dijken. Geref. Gem. 10 en 4 leesdienst. Evangelie gemeente (Heereweg 52a) 9.45 hr. M. A. Brands. Rk Kerk: Agathakerk zat. 7, zo. 10 en 11.30; Poelpolder zat. 7, zo. 10.30; Mariakerk zat. 7, zo. 9 en 10.30; Engelbew. zat. 7, zo. 10. NIEUWKOOP: Herv. Gem. 9.30 ds. Wegerif, 6.30 ds. Eijsenga. Geref. Kerk 9.30 dr. C. Wig mans, Alphen. Chr. Geref. Kerk 9.30 lees dienst, 7 ds. J. Boiten. Remonstr. Gem. 10 ds. Friederich. Evang. gem. (Kruispunt, Kennedy- laan 33) 9.30. Rk Kerk zat. 7, zo. 9 en 10.45. NIEUWVEEN: Herv. Gem. 9.30 en 6.30 ds. De Graaff. Geref. Kerk 9.30 v.d. Kooi, 7 ds. Baane. Rk Kerk zat. 7, zo. 9 en 11. NIEUW-VENNEP: Herv. Gem. 9.30 ds. v. Niel. Rijnsburg, 7 ds. Ten Voorde. Geref. Kerk 9.30 hr. N. van Asperen, Weesp, 6.30 ds. Hei- ner, Woerden. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 4.30 stud. H. Peet. Rk Kerk zat. 7. zo. 10. NOORDWIJK: Herv. Gem. Grote of St. Je- roensk. (Binnen) 10 ds. Verbeek, Hillegom, 5 ds. Exalto, Benthuizen, 7 drs. G. A. Scholte; Hoofdstr. (Zee) 10 ds. Ruitenburg; De Rank (Golfbaan) 10 ds. v.d. Velden, Woerden. Ge ref. Kerk Buurtkerk (Hoofdstr.) 10 drs. Scholte, 7 ds. Elgersma; Vinkenl. (Binnen) 10 ds. El- gersma. Kapel W. v.d. Bergh-stichting 11 ds. Slofstra. 'Sole Mio' 9 ds. Elgersma. Ned. Prot. Bond (aula O.Zeew.) 10.30 mevr. C. Duhoux- Rueb, Wassenaar. Rk Kerk Zee zat. 7, zo. 10.30; Binnen zat. 7, zo. 9.30 en 11. NOORDWIJKERHOUT: Dorpsk. 10 hr. W. J. Schot, Oegstgeest, gezinsdienst. Rk Kerk Vic- tork. zat. 7, zo. 9 en 11Jozefk. zat. 7, zo. 9 en 10.30. OEGSTGEEST: Herv. Gem. Groene of Will.kerk 10 ds. Da Costa; Pauluskerk 10 ds. Plomp; Gemeentecentrum (Lijtw.) 10.30 prof. dr. Sperna Weiland, 7 avondgebed. Geref. Kerk zie Pauluskerk. Geref. Kerk Vrijg. (aula Dr. Schilderschool) 9.30 en 4.30 ds. Pol, Kam pen. Ned. Geref. Kerk (Gem.centrum) 8.45 kand. M. Janssens, 4 ds. De Lange, ha. Van Wijckerslooth 4 ds. H. Rijksen, ha. Endegeest 10 pater Boshouwers. Volle-evangeliegem. (Gem.centrum) 4. Rk Kerk Will.kerk zat. 7, zo. 9 en 10.30. OUDE EN NIEUWE WETERING: Herv. Gem. 9 30 hr. J. Goedhart. Nieuwkoop. Geref. K. 9.30 ds. Zijl, 6.30 ds. De Reus. Remonstr. Gem. 10 dr. Meijering. Rk Kerk zat. 7. zo. 9.15 ROELOFARENDSVEEN: Rk Kerk Mar. Pres. zat. 7, zo. 10; Petrus-B. zat. 7, zo. 9.30 en 11.30. RIJNSATERWOUDE: Herv. Gem. 9.30 ds. v.d. Hoeven, 7 ds. v. Driel. Chr. Geref. K. 9.30 leesdienst, 2 ds. P. Beekhuis. RIJNSBURG: Herv. Gem. Laurentiuskerk 9.30 en 5 ds. Wagter; Bethelkerk 9.30 ds. Poot, Zoetermeer. Geref. Kerk Petrakerk 9.30 ds. Terpstra, 5 ds. Cziria; Immanuelkerk 9 en 10.30 ds. J. Vreugdenhil, 7 ds. P. v.d. Horst; Maranathakerk 9.30 ds. Cziria, 5 ds. Terpstra. Geref. Kerk Vrijg. 10 en 5.15 ds. Grutter. Chr. Geref. K. 9.30 en 5 ds. v. Sorge. Evang. Chris- tengem. (aula mavo) 10 evang. K. v. Galen, Nootdorp, ha. Rk Kerk zo. 10.30. SASSENHEIM: Herv. Gem. 9.30 ds. Volle- bregt, 7 hr. M. de Ridder. Geref. Kerk 9.30 ds. Bras, 7 zie herv. gemeente. Chr. Geref. K. 10 en 7 kand. M. Hogenbirk, Apeldoorn. Ned. Prot. Bond (Jul.laan 17) 10 mevr. J. A. Broström-Bruin. Rk Kerk zat. 7, zo. 9.30 en 11 TER AAR: Herv. Gem. 9.30 ds. E. Bouman. Scheveningen, 6.30 ds. Stam. Geref. Kerk 9.30 ds. De Reus, 6.30 ds. v.d. Kooi, Leimui- den. Rk Kerk Aardam zat. 7, zo. 9 en 12; kerk Langeraar zat. 7, zo. 9.30 en 11.30. VALKENÖURG: Herv. Gem. 10 ds. Verme i- len, 6.30 ds. Germans, Sassenheim. Gerei Kerk 9.30 drs. Wamelink, Noordwijk, 6.30 ds Cziria. Geref. K. Vrijg. 8.30 ds. Geelhoed. 5 30 ds. Heida. Vliegkamp Valkenburg zie Katwijk aari den Rijn. VOORHOUT: Herv./Geref. Kerkgemeen schap 10 dsr. C. J. de Jong. Rk Kerk za: 7, «..n. 9 en 10.30. VOORSCHOTEN: Herv. Gem. Dorps! 10 en 7 ds. v.d. Schoot; De Ontmoeting hofland) 10 ds. Blanken. Hulp en K rk (Schakenbosch) 10 ds. Honig, zat öl. Herv. evang. op geref. grondslag 0 ?b. 'Rehoboth', A. van Leeuwenhcekkac. 30 ds. K. Groenendijk. Sommelsdijk, 4.30 G. H. v. Kooten. Geref. Kerk 10 ds. De Zeeuw. Geref. K. Vrijg. (Bachlaan) 10 en 5 ds, H W. Noordman. Rk Kerk Laur.kerk zat 7. zo. '1. M. Godskerk. zat. 7. zo. 9.30. Kerk van F e- land (British school in The Netherlands v Hooflaan 3) 10.15 anglicaanse dienst WADDINXVEEN: Herv Gem. Brugk Kunz, 5 ds. Rijken, Stad aan 't H? Hoeksteen 9.30 ds. Schipaanboord. Kunz; Bethelk. 9.30 kand. A. v. Vuure o Abma, Gouda; Rehoboth-school 9.30 J. Groenenboom; Imm.kerk 9.30 ds. Lok. Alphen. Geref. KerkKru.sk. 10.15 ds huis, Zeist, 5 ds. De Kok, R.dam; Ontm.kei 9.30 ds. Bongers. Remonstr. Gem. 10 ds. De Jon ge, Gouda. WARMOND: Herv. Gem. 10 ds. Muis. ha Rk Kerk zat. 7, zo. 8.30 en 10.30. WASSENAAR Herv Gem. Dorpsk. 0 ds. Steenstra, 4.30 ds. A. J. de Jong. Leiden: Kie- vietk. ('Samen op weg') 10 prof. dr J W Schulte Nordholt; Messiask. 10 ds Hartzheim; Dorpscentrum 9.30 ds. v. Trigt, Middelharnis. Geref. Kerk Zijllaan 10 ds. Mol. Domburg. 7 ds Rienstra. Scheveningen Ned. Prot. Bond (Kerkdam) 10.30 prof. dr. v. Goud oever, Amstelveen. WOUBRUGGE'. Herv. Gem. 9.30 en 6.30 ds v. 1 Hof. Geref. Kerk 9.30 ds. Aalders. 6 30 ds. v.d. Lugt, Koudekerk. Rk Kerk zat. 7, zo. 10. ZOETERWOUDE: Herv. Gem. 10 drs. Wijlhui- zen, gezinsdienst. Rk Kerk St. Jan zo. 9.30, Chr. Dienaark. zat. 7. zo. 10; Meerburg! erk H Riindijk zat. 7, zo. 9 30 en 11. ZWAMMERDAM: Hen/. Gem. 9.30 kand C Haasnoot, Lisse, 6.30 ds. Wegerif. Geref. Kerk 9.30 en 6.30 drs. N. Scheps, Heerlen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 2