De verknochtheid van Wim Bosboom
X
X
X
X
X
X
X
TELEVISIE TOEGELICHT
Sponsorwerver bij 'Boymans'
Zwart gat na voetbal
TV-RUBRIEK
X
r
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X^
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
'4 i
I
X
'X
X
X
X
X
X
X
X
X1
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X1
X
X
ZATERDAG 25 JUNI 1988!
IN HET WEEKEINDE
Off Holland
De VPRO toont beelden van het
'Off Holland festival'. Deze keer
komen onder andere de 'Tanzfa-
brik Berlin' - met 'Buddy Bodies'
- en de 'Nacht van Cage' - aange
boden aan de avantgardistische
componist John Cage - aan de
beurt. Vijftig stukken van Cage
zullen gelijktijdig ten gehore
worden gebracht door gerenom
meerde Cage-vertolkers. (Zon.
Nederland 2, 23.26 uur).
Bopha
Ontvoering
De Amerikaanse speelfilm 'De
Ontvoering' wordt vanavond uit
gezonden door de NCRV. De
film speelt rond de televisiever
slaggeefster Nicole Thomson
(gespeeld door Genevieve Bu-
jold). Zij wil in de Sovjetunie een
interview houden met een voor
aanstaand geleerde. Ze krijgt in
Rusland te maken met een vrou
welijke arts die haar zieke klein
dochter het land uit wil smokke
len. De vrouw geeft haar boven
dien documenten over geheime
experimenten met kinderen. De
verslaggeefster wordt in een
moeilijk parket gebracht, ook al
omdat ze een vriendschappeljke
verhouding heeft gekregen met
een hooggeplaatste Russische
collega. Deze wordt gespeeld
door Michael York. (Zat. Neder
land, 20.03 uur).
Sport Special
De tennissport staat centraal in
een 'Sport special' van Veronica.
Naast aandacht voor het demon
stratie-toernooi dat werd georga
niseerd door de Haagse tennis
vereniging Leimonias, gaat de
special ook in op mode, kunst,
cabaret en muziek die met tennis
te maken heeft en de historie van
de sport. In het stadion van Lei
monias speelde Michiel Scha
pers tegen Vijay Amritraj, onder
andere bekend door zijn rol in de
James Bond-film 'Octopussy'.
De Roemeen Ilie Nastase, tennis-
komiek, speelde tegen de Ameri
kaan Vitas Gerulaitis. De laatste
zet zich, naast zijn tennisloop-
baan, in voor de minder bedeel
de jeugd van New York. Hij orga
niseert tenniskampen voor ze.
(Zat. Nederland 2, 21.45 uur).
The Duellist
Tijdens de Napoleontische oor
logen doet de omstandigheid
zich voor dat de jonge huzaar Ar-
mand D'Hubert verplicht is een
duel aan te gaan met zijn mede
officier Gabriël Feraud. Ze tref
fen elkaar in vier verschillende
gevechten, waarbij D'Hubert
zijn leven in de waagschaal stelt.
D'Hubert verwerft een be
ruchtheid waar hij niet van ge
diend is. Hij wil de zaak laten rus
ten, maar Feraud wil dat niet en
D'Hubert moet hem gehoorza
men. Wanneer D'Hubert terug
gekeerd is naar zijn familie,
denkt hij dat hij rust krijgt. Toch
duikt Feraud weer op. Deze wil
weer een duel. Keith Carradine
speelt D'Hubert, Harvey Keitel
speelt Feraud. (Zat. Nederland 2,
22.30 uur).
Het tweede deel van Ikon's drie
luik over zwart theater uit Zuid
Afrika heet 'Bopha, arrest'. Het
stuk wordt gespeeld door The
Earth Players, die in Johannes
burg een stuk opvoeren over een
conflict binnen de zwarte ge
meenschap. Zwarte mensen wer
ken bij de politie en komen daar
bij tegenover hun eigen mensen
te staan. In 'Bopha, arrest' over
komt dat een militante scholier,
die met zijn vader, een zwarte po-
litie-agent, krijgt te maken.
'Bopha' betekent 'arrest'. Een
begrip in Zuidafrika, omdat je
om vrijwel niets gearresteerd
kunt worden. Dat overkomt ook
de zoon. Op het politiebureau
wordt hij geconfronteerd met de
vader, die zijn zoon al heeft uitge
legd dat een baan als politieagent
één van de weinige manieren is
om in Zuidafrika een vast inko
men te verwerven. Dan komt er
een bericht binnen dat een woe
dende menigte het huis van zijn
vader in brand heeft gestoken.
De zoon moet een keuze maken.
De film is gedeeltelijk een regi
stratie van het toneelstuk en
voor een ander deel documen
tair. Er worden verbanden ge
legd met de alledaagse realiteit
in Zuidafrika. De acteurs halen
hun materiaal uit verhalen van
de mensen in de 'townships'.
Twee acteurs hebben zelf familie
bij de zwarte politie. (Zon. Ne
derland 3, 21.15 uur).
The Duellist vanavond te zien op Nederland 2
'Met het oog op morgen' viert koperen jubileum
HILVERSUM - Hij is totaal ver
knocht aan zijn programma 'Met
het oog op morgen'. Wim Bosboom
(59), al tien jaar lang vaste presenta
tor van dit NOS-radioprogramma
dat 29 juni haar twaalf en een half
jarig jubileum viert. Hij is vrijwel
de enig overgeblevene van een hele
generatie "ouwe rotten" als Aad
van den Heuvel en Koos Postema.
"Die twee hebben indertijd het
zware, eigen stempel op het pro
gramma gedrukt. Er is veel verloop
geweest in het presentatieteam.
Het moet in Nederland allemaal
jong hè; jong, jong, en luisteren
naar Veronica".
door
Renate van Iperen
Die verknochtheid van Bos
boom aan 'Het oog' komt voor een
groot deel doordat hij in het pro
gramma volkomen zichzelf kan
zijn. "Ik kan zeggen wat ik van een
bepaald onderwerp vind. Het
mooie is dat je in 'Het oog' kunt
strijden tegen de waan van de dag.
Als er weer eens gezeur is over de
studentenbeurzen, dan kan ik laten
doorschemeren, dat wij de best be
taalde en meest weldoorvoede stu
dentengemeenschap van Europa
hebben. Maar ik ga nóóit te ver: ik
heb die ring van zelfcensuur om
me heen, zoals je vroeger bij tand
pasta de ring van zelfvertrouwen
had."
Bosboom meent dat de eigen in
breng van de presentator de kleur
van de uitzending kan bepalen.
"Stel dat er morgen een complex
windmolens wordt geopend. Per
soonlijk vind ik dat een enorme
vooruitgang, omdat ik milieube
wust ben. In de uitzending zeg ik
dan dat die windmolens er abso
luut moeten komen, omdat ze ten
dele helpen, waarna ik er vervol
gens op wijs dat ze in een wijder
verband niet echt helpen. Kijk, dat
maakt het programma zo ver
schrikkelijk persoonlijk. Niemand
Wim Bosboom: 'Ik hoop zelf een evergreen te zijn'.
van de redactie zegt: nou moet je
dit en dat vragen. Als dat zou ge
beuren, was ik gauw weg".
Herhalingsoefening
Volgens Wim Bosboom schuilt
de grote kracht van 'Het oog' ook in
het feit dat luisteraars zich in de
ROTTERDAM (ANP) - Het Rotter
damse museum Boymans- van
Beuningen heeft een medewerk
ster in dienst genomen om spon
sors aan te trekken. Volgens een
woordvoerder van het museum is
Boymans hiermee het eerste muse
um in Nederland met een vaste
fondsenwerver. Met het aantrek
ken van extra sponsorgelden hoopt
het museum in ieder geval het ten
toonstellingsbudget, nu 450.000
gulden, te verdubbelen. Een even
tuele meeropbrengst zal aange
wend worden voor nieuwe aanko
pen.
In deze nieuwe functie is be
noemd Cecilia Groot, die eerder
onder meer verantwoordelijk was
voor de fondsenwerving voor ma
nifestaties als 'Amsterdam culture
le hoofdstad van Europa 1987' en
'La France aux Pays-Bas'. Cecilia
Groot studeerde aan de Leidse
Reinwardtacademie, een opleiding
voor museumfuncties.
(foto GPD)
uitzending kunnen herkennen. Je
weet per avond precies wat je
krijgt: een meneer, die je slecht
vindt, of een mevrouw, die wel
meevalt. Er wordt met mensen ge
sproken op een manier die de luis
teraar waardeert. Bovendien is
lang niet iedereen in de gelegen
heid het nieuws de hele dag te vol
gen. We brengen in „Het oog" een
soort herhalingsoefening van het
nieuwsaanbod aan het einde van
de dag. We praten mensen op een
heel persoonlijke manier bij."
In de tien jaar als presentator van
'Het oog' zijn Bosboom een paar
uitzendingen extra goed bijgeble
ven: die rondom de Falklandoorlog
in 1982 en het neerstorten in zee
van Henk Brink met zijn luchtbal
lon in 1985. "Correspondent Louis
Velleman meldde vanuit Londen
dat er 'iets' aan de hand was in de
crisis rondom de Falklandeilan-
den. Nog in de uitzending, tegen
twaalven kwam het bericht dat Ar
gentijnse straaljagers een Brits
schip hadden aangevallen. Op dat
moment wisten we nog niet dat ve
le honderden marinemensen ver
dronken waren. Dat was een heel
indrukwekkende uitzending".
Een andere bijzondere uitzen
ding was toen Henk Brink, diens
vrouw en Evert Louwman in zee
waren gestort met hun luchtballon.
"We hebben toen heel snel Scheve-
ningen Radio gebeld en binnen
tien minuten was Brink recht
streeks in de uitzending. Hij was
doornat, watje zelfs kon horen, en
reageerde heel emotioneel. Brink
dacht toen dat het neerstorten aan
het ontwerp van die ballon lag. Ik
had hem de vreselijkste dingen
kunnen laten zeggen over de ont
werper. Ook een taak van de ver
slaggever: op zo'n moment moetje
iemand bewust afremmen. Ach
teraf bleek trouwens dat de beman
ning misschien zelf een foutje had
gemaakt. In ieder geval was het wel
een schoolvoorbeeld van hyper-
journalistiek en geluk".
Dieptepunt
Als dieptepunt in zijn carrière als
presentator van 'Het Oog' noemt
Bosboom een gepland interview
met Dolf Coppes, dat uiteindelijk
niet doorging. "Ik wilde met hem
spreken over een onderdeel uit het
jaarverslag van de ontwikkelings
instantie waaraan hij verbonden
was. Daarin stond onder meer dat
een componistencollectief uit De
venter 20.000 gulden had gekregen
om strijdliederen te ontwikkelen
voor de derde wereld. Dat is na
tuurlijk droeve flauwekul. Kijk,
daar heb je het weer: de waan van
de dag, de nieuwe kleren van de
keizer. Daarover wilde ik met hem
spreken, maar tijdens het voorge
sprek bleek dat Dolf dat absoluut
niet wilde. Ik zei toen: nou, dan wil
ik dat hele gesprek niet. Waarop
Dolf giftig wegliep en ik hem giftig
zat na te kijken".
De muziek, die in 'Het Oog' ge
draaid wordt, komt zoveel moge
lijk overeen met de smaak en de
sfeer van de presentator van die
avond. Herman van der Velden en
Hanneke Derboven zijn verant
woordelijk voor de keuze. Bos
boom: "Ik wil niet van die harde
rot-muziek, dat monotone disco-
gejank. Zulke muziek past ook niet
in zo'n uitzending tussen elf en
twaalf uur 's avonds. Bij mij hoort
het 'evergreen-idee': Sinatra, As-
trud Gilberto". Lachend: "Ik hoop
zelf ook een evergreen te zijn".
Ik wil geen paniek zaaien, dat is
ook nergens voor nodig, maar
aan de andere kant zou het niet
van wijs beleid getuigen de ogen
voor de werkelijkheid te sluiten:
na zaterdag vallen we in een diep
zwart gaat, en het zal veel gees
teskracht en besef voor betrek
kelijkheid vergen om daar weer
bovenuit te krabbelen.
Geen voetbal meer!
Gelukkig is sport op de televi
sie net zoiets als het weer. Na re
gen komt zonneschijn, na zonne
schijn komt een bewolkte hemel,
na die bewolkte hemel een
windstil dagje, enzovoort.
Er is altijd weer!
Sinds de mensheid bestaat is
nog nooit iemand 's ochtends
wakker geworden, om daarna,
uit het raam kijkend, verrast uit
te roepen: „Kom eens gauw kij
ken, er is vandaag geen weer!"
Zo zal er ook na zaterdag nog
altijd volop sport te zien zijn op
de TV.
Eerst Wimbledon (dat is maar
vast begonnen).
Daarna de Tour de France.
Daarna de Olympische Spelen
in Seoul.
En daarna begint de voetbal
competitie weer!
Ik ken mensen in mijn directe
omgeving die vinden dat er te
veel sport op de televisie is,- ter
wijl ik ze nooit hoor klagen over
te veel weer. Zij leven in de ver
onderstelling dat vooral de Ne
derlandse televisie het op dat ge
bied erg bont maakt. Zij vergis
sen zich. De Engelse televisie is
nog veel erger, of zal ik zeggen:
stringenter in dat opzicht. Ik wijs
op de urenlange beeldverslagen
van golf- en cricketwedstrijden.
Op de onstuimige aandacht voor
snooker, darts en bowling. Je
kunt Hilversum toch niet verwij
ten dat men daar urenlang stil
staat bij het kaatsen in Friesland,
of het klootschieten in Twente.
Of laat ik een ander voorbeeld
geven.
Ook de Nederlandse televisie
besteedt natuurlijk aandacht aan
Wimbledon. Maar in betrekke
lijk bescheiden mate. Pas op
maandag krijgen we via Neder
land 3 het eerste rechtstreekse
verslag te zien. Laten we hopen
dat Michiel Schapers van Ivan
Lendl heeft gewonnen, anders
gaat het net zo als vroeger met
Tom Okker, die wel de kwartfi
nale haalde maar nooit de Neder
landse televisie, omdat die pas
bij de halve finales begon te kij
ken. Daardoor zijn wij ook het
enige land ter wereld (samen met
Burkina Faso) dat Tom Okker
nooit op Wimbledon in aktie
heeft gezien!
Ik overdrijf?
Toegegeven, maar feit is dat de
Engelsen, die in feite geen enkel
belang bij Wimbledon hebben
omdat al hun landgenoten er al
in de eerste of tweede ronde uit
worden gemept, ons op donder
dag al via BBC 1 en 2 vergastten
op 8 uur en 40 minuten Wimble
don.
Daar heb je tenminste pak an!
Op een gegeven moment scha
kelde BBC 2 tussen twee partijen
door zelfs even over naar BBC 1,
waarop weer een andere partij
werd uitgezonden. Beviel de ene
partij op BBC 1 je niet, dan kon je
dus overschakelen naar een an
dere partij op BBC 2. Dat noem
ik pas service aan het publiek!
Maar nu weer even over het
voetbal. En over het commentaar
daarbij. Je moet er toch niet aan
denken dat je in het stadion
naast Eddy Poelmann of Evert
ten Napel zou komen te zitten,
die aan een stuk door je kop suf
zitten te lullen met informatie
die niets met het spel van dat mo
ment te maken heeft! Het is me,
om de waarheid te zeggen, wel
eens gebeurd, in het Olympisch
Stadion. Toen zaten ze achter
me, broederlijk naast elkaar, zon
der een verslag voor radio en TV
te hoeven geven. Het praten aan
een stuk door bleek toen hun
tweede natuur te zijn,- ik ben ho
rendol in de rust ergens anders
gaan zitten. Je moet ze nageven
dat ze zich tot in de puntjes op el
ke wedstrijd voorbereiden, en
honderd maal zoveel feiten en
weetjes weten en in hun geheu
gen hebben opgeslagen dan ik,
die me toch ook wel eens sport
journalist noem, ooit zou kunnen
opspuien.
Ze weten alles!
Maar ik wil tijdens zo'n wed
strijd niet alles weten, en zou het
gegeven dat de vrouw van de
kapper van Marco van Basten
een steenpuist heeft graag heb
ben ingeruild voor maar een h i n
t tijdens al die keren dat Wim
Kiefts doelpunt tegen Ierland ge
toond werd, dat Marcootje toen
uit buitenspelpositie terugliep.
Want dat was relevanter dan die
door mij nu even verzonnen
steenpuist.
Niet dat ik het commentaar
zou willen afschaffen, want het
vervult wel degelijk een nuttige
functie. Je zit tenslotte thuis
maar in je dooie eentje, of hoog
uit met een man of wat, in een al
te rustige omgeving te kijken, en
hebt als toeschouwer emotioneel
gezien dus een achterstand op de
kijkers op de tribune, die zich op
genomen voelen in het grote ge
heel (juichen, boeroepen, the wa
ve). De commentator kan als in
termediair dienen bij het com
penseren van dat emotionele ver
lies. Maar dan gaat het dus echt
om emotie, en niet om informa
tie, want er is immers geen infor
matieverlies, alleen maar emotie-
verlies ten opzichte van de sta
dionbezoekers!
Kryptogram
2
5
i
e>
9
9
/O
'2
'5
!S
'9
■20
2!
i2
'25
79
is
V
spreken we het dier bij de
vier. 7. Zou het helpen als je
daarop op een pony rijdt? 10.
Asbakje. 12. Achteraan de
bruid heeft het nog een
staartje. 13. Arm dier. 17. Een
doos met vracht is erg moeilijk
te behandelen. 19. Spinnekop-
pen! 20. Dit moet je er maar
eens drastisch in zetten... 22.
...maar niet teveel... 23. ...dus
weinig, meisje.
1. Vieze mop hoort hierin
thuis. 4. Vooraan een dier zit
een zwam. 8. Blik van verstand-,,
houding? 9. Veel kleuren op
een gladde strook. 11Dit is een
ijsbreker als hij bezig is. 14.
Voortzetting van de fuif. 15.
Voor het gewichtige, houd je
daaraan. 16. Hen voor de beste
uit met je koker. 18. Is vaak een
onweersslag. 21. Het doen van
de kurk op de fles is het einde.
24. Het waren houdingen die,
anders benadrukt, uiteenzet
tingen behoeven. 25. Tocht
voor wie door eigenmachtig
optreden zijn air verliest. 26.
Ligt in Beigië middenin het
spoorwegbedrijf. Wat een oe
nen, hè? 27. Als je het eet, zet
dan je kraagje maar op.
Vertikaal:
1. Daar kun je de kriebels van
krijgen als je goed kijkt. 2. Een
rustplaats voor een meisje tus
sen de anderen. 3. Daar kwam
nogal eens wat turf binnen. 5.
Gemeten met de twijg. 6. Daar
De prijs van 25,werd toege
kend aan: J. van Tuijn, Schelpen
kade 51, 2313 ZX Leiden.
Oplossingen onder vermelding
van 'Puzzel' voor donderdag op
briefkaart of in een enveloppe zen
den aan: Redactie Leidsch Dag
blad, Postbus 54, 2300 AB Leiden.
ZATERDAG
Radio 1 na 18 uur
TROS: 18.06 Coulissen. NOS:
19.02 NOS Homonos - extra. 20.02
Langs de lijn. 22.02 Metro's music.
23.07 Met het oog op morgen.
KRO: 0.02 Oogluik. 1.02-7.00 Nie
mandsland.
Radio 2 na 18 uur
KRO: 18.03 Echo. 18.15 Levenslief
en levensleed. 19.00-7.00 Zie radio
Radio 3 na 18 uur
NOS: 18.03 Driespoor. NCRV:
19.04-00.00 Midzomerradio.
Radio 4 na 18 uur
NOS: 18.00 Nws. VOO: 18.02
Avondstemming. Werken van
Bliss. Ysaye, Fauré. Koechlin. Sch-
mttke en Mendelssohn. NOS: 20.00
Nws. KRO: 20.02 KRO Klassiek op
de zaterdagavond: 1. Philidor Trio.
Werken van Chausson en Franck.-
2. 21.20 Werken van De Machault.
Loevendie, Trad./Van der Sangen
Radio 5 na 18 uur
NOS 18.00 Nws. EO: 18.10 lyi Ha-
berter (Goed nieuws). 18.25 Kayen
Rasia (Er is hoop). IOS 18.40 Ara
bisch progr. NOS: 19.00 Progr.
buitenl. werknemers. EO:
20.30 Laat ons de rustdag wijden.
21.20 Metterdaad hulpverlening.
21.15 Reflector. 21.35 Deze week.
22.00-22.15 Gouden orgelklanken.'
en Erkin/Van Bewurden. 22.00 Or
gelrubriek. 22.20 Laudate. 23.00-
00.00 Trippe.
OMROEP RIJNLAND
12.00-13.00 Hindostaans/Suri-
naams programma
13.00-15.00 Noordwijk Lokaal
15.00-19.00 Vandaag de dag
op zaterdag
19.00-20.00 Voorhout Lokaal
VLOK KATWIJK
09.00-10.00 Warm draaien',
muziekprogramma
10.00-11.00 'Informatief',
nieuws en actualiteiten
11.00-13.00 'Jongerensoos'.
jongerenprogramma
13.00-14.00 'Groeten en ver
zoeken'. populair verzoekplaten-
programma
14.00-15.00 'Het blijft Hollands',
muziekprogramma
15.00-17.00 'Sport', o.a. voet
bal
17.00-18.00 'Vooruit met de
geit', muziekprogramma
ZONDAG
Radio 1 na 18 uur
VPRO: 18.05 Het Spoor. AVRO:
19.02 Leuterkoek en zandgebak.
19.10 Sssssst. 19.30 De her
sengymnastiek. 20.02 Toppers van
toen. 21.02 Play it again.... 22.02
Radio 1 voor 18 uur
NOS: elk heel uur nieuws. KRO:
7.02 KRO's Ontbijtshow. 7.53 Ter
overweging. EO: 8.05 Groot
Nieuws met om 8.25 Overdenking.
VOO: 9.02 Veronica Sport. TROS:
10.02 Wegwezen. VARA: 11.02
Now is the t-me. NOS: 23.07 Met
het oog op morgen. TROS 00.02
De Nachtwacht. 4 02 Afiossmg van
de nachtwacht. 5.02-7.00 Krieken
Adje.
o 2 voor 18 uur
NOS: elk heel uur nieuws. VARA:
13.02 Vroege Vogels. 10.02 Tony
van Verre ontmoette Jan Blaaser
(6). AVRO: 10.30 Muziekmozaiek.
12.02 Nederlands op AVRO 2.
13.02 AVRO-magazine. 14.02
AVRO-Phone. 16.02 Guitar spe
cial. 16.30 Kom 'ns langs op Stil-
Radio 2 na 18 uur
18.02 Swing low. 19.00-7.00 Zie ra
dio 1.
Radio 3 voor 18 uur
NOS: elk heel uur nieuws. KRO:
8.02 Hurrie-up. 9.02 Zin in pop.
10.02 De wakkere wereld. 12.02
KRO-miniparade. 13.02 Het wees
huis van de hits. 15.02 Tijd voor
toen. 16.02 KRO's Zalige Liefdes-
eye. 20.02 Radio Thuisland 21 02
Oe krijsende tafel. 22.02-00.00 Op
Slag van Maandag.
Radio 4 voor 18 uur
NOS: 8.00 Nws. 8.02 H-Vier. 9.00
Musica Religiosa et Profana. 9.55
Progr.overz. KRO/RKK: 10.00 Eu
charistieviering. NOS: 11.00 Ne-
derl. Mozartweek Zeist 1988: Ne
derlands Mozart Trio. 13.00 Nws.
13.02 Holland Festival Journ. 13.10
Opera Matinee. 14.00 Onder de
Groene Linde. 14.15 Concert op de
zondagmiddag: Concertgebouw-
ork. olv Bernard Haitink. Symfonie
nr.7 in E gr.t., Bruckner, (ca. 15.35
Praten over muziek). 16.30 Disko-
tabel.
22.00 Kamerconcert:
Van Barok tot heden in kleine be
zetting. Paul Tortelier, cello en Ma
ria de la Pau, piano. Werken van
Debussy, Brahms en Tortelier.
23.00-00.00 Finale, cult, magazine.
Radio 5 voor 18 uur
NOS: 6.30-6.49 Scheepv.- en
marktber en uitgebreid weerbe
richt. 9.00 Nws. NCRV: 9.02 Woord
op zondag. 9.30 Te Deum
Laudamus. NOS: 9.55 Waterstan
den. IKON: 10.00 Om het recht lief
te hebben. Herh. 10.10 Kerkdienst.
10.58 Wilde Ganzen. 11.00 De an
dere wereld van zondagmorgen.
NOS: 12.00 Nws. VOO: 12.05 Het
zwarte gat. (NOS: 13.00 Nws.)
14.00 Radio Romantica. NOS:
16.55 Meded. en schippersberich
ten. IKON: 17.00 Kerkdienst. 17.58
Wilde Ganzen.
Radio 5 na 18 uur
NOS: 18.00 Nws. IKON: 18.10
Mensen. 18.25 Liturgie kerkmuz.
IOS: 18.40 De onbekende islam.
NOS: 19.00 Progr. voor buitenl.
wërknemers. 19.20 Suara Maluku.
19.55 Tambu. 20.30 Zorg en Hoop.
21.20 NOS Cultuur Special. 22.00
Dichter bij de dichter. 22.10 Jazz uit
het historisch archief. 22.40-23.00
Hobbyscoop.
LOKALE OMROEP ALPHEN
20.00-21.00 Alphens Nieuw-
smagazme
21.00-22.00 Sportcarrousel
MAANDAG
Radio 1 voor 18 uur
NOS: elk heel uur nieuws. NCRV:
7.03 Hier en nu. 7.15 Het Levende
Woord. 7.22 Lichte muziek. 7.30
Nws. 7.33 Hier en nu. 8.30 Maan
dagmorgen Magazine. (9.30,10.30
en 11.30 Nieuwsoverz. Hier en
nu.). 12.05 Boer en tuinder. 12.32
Over kopen gesproken zomeredi-
tie. 12.50 Moment. NOS: 12.56 Me-
voor land- en tuinbouw.
NCRV: 13.08 Hier en nu. NOS:
4.05 Veronica Nieuwsradio.
Radio 2 voor iö uur
NOS: elk heel uur nieuws. TROS:
7.03 TROS Continu Muziek. (8.03-
1.15 TROS-Aktua) 9.03 TROS
Gouden Uren. 11.03 Op Volle Toe-
12.03 André van Duin. 13.06
TROS Aktua- 13.15 Tijd voor Tets-
14.03 Muziek uit duizenden
EO: 15.03 Met muziek het hele land
16.03 Open huis ontmoeting.
16.58 EO-Metterdaad Hulpverle
ning. 17.03 Ronduit Radiokrant.
Radio 3 voor 18 uur
NOS: elk heel uur nieuws. AVRO:
7.03 De Baas van de week. 9.03 Ar
beidsvitaminen. 12.03 Hollands
Glorie. 14.03 Toppop Radio. 16.03
Toppop twintig.
Radio 4 voor 18 uur
KRO: 7.00 Nws. 7.02 Aubade (8.00
Nws). 9.30 Daar word ik stil
Journ.) 13.50 Over kunst en kui
tuur. 14.00 KRO-Klassiek op maan
dagmiddag. 16.00 In antwoord op
uw schrijven. 16.50 KRO-Literair:
over poèzie. VARA: 17.00 Ralph
Vaughan Williams.
Radio 5 voor 18 uur
NOS: 6.30-6.49 Scheepv- en
marktber. en uitgebreid weerbe
richt. 9 00 Nws. 9.02 NOS Sportief
9.25 Waterstanden. RVU 9.30
Derde Wereld Kinderfestival
VARA 10-00 Factor 5. met om
.00 Berichten van en over oude-
n. NOS: 12.00 Nws. HUM.VER-
BOND: 12.05 Het voordeel van de
vijfel. NOS: 13.00 Nws. VARA
13.10 Faktor 5, met Bericht van bui
ten. AVRO: 14.00 Moet je horen.
VARA: 14.05 Kids. 14.25 China.
f.45 Chips die je niet kunt eten.
15.00 Bericht uit het Koninkrijk.
NOS: 16.30 NOS Kindermagazine.
17.00 Wat een taal. 17.30 NOS
Cultuurmagazine. 17.55 Meded. en
schippersberichten.
RADIO WEST
7.15-8.00 ochtendmagazine,
met nieuws, aktualiteiten, weers-
berichten en verkeersinformatie
12.00-13.00 Lunch-uur, met
nwsoverzicht, progr.aank., ser-
vicerubr., weerber., verkeersinf.,
land- en tuinbouwinf., de kwis
Hebbes en de voorstelling van de
dag.