Afscheid van méér dan hout en steen Wij zendelingen verdienen ruim twintig maal Een kerk in Leiderdorp gaat dicht ZATERDAG 25 JUNI 1 LEIDERDORP- Milde ironie van de geschiedenis: de Hoofd- sti^atkerk, die zo'n honderd jaar geleden werd gebouwd om de rechtzinnige ex-hervorm den (ofwel gereformeerden) die met de afscheiding van dr. Abraham Kuyper waren mee gegaan een eigen onderdak te verschaffen, is nü verkocht omdat de hervormd-gerefor- meerde kerkengemeenschap in dit dorp aan twee kerken ruim genoeg heeft. Het heden herstelt gebruikmakend van de krimpende kerkelijkheid en financiën wat in het verleden is misgegaan. Was in het begin van de jaren 50 de toeloop van het gereformeerde volk naar zijn fiere Doleantiekerk nog zó, dat de zitplaatsen met een driezijdige galerij moesten worden uitgebreid, vorig jaar werd het ho ge bankenvak gesloten zonder dat dit op de begane grond met de toch al schrale bezetting moei lijkheden gaf. Het gemiddelde be zoek daalde, sinds de kerkelijke te ruggang inzette, van zo'n 600 tot 150. Op zondag 3 juli gaat de kerk dicht, om na inwendige verbou wing ruimte te bieden aan de gere formeerde gemeente in Leiden, een regionaal kerkgenootschap in de wat men noemt 'zware' hoek van het vaderlandse pro testantisme, dat met de 'gewone' gereformeerden van 1886 geen en kele spirituele binding heeft. Gedoopt Kerksluiting is niet alleen een economische, maar ook een emo tionele beslissing. Er zijn nauwe lijks plaatsen te noemen waar gelo vigen samen dieper kunnen schou wen in de zin van het bestaan dan juist daar. Ook al heeft hij als aannemer zijn bestaan altijd in de bouw gevon den, voor C. Meerburg is de Hoofd- straatkerk veel meer dan hout en steen alleen. Hij is er gedoopt, in 1905, en ook zijn vrouw. Ze zijn er getrouwd en hebben daar al hun tien kinderen ten doop gehouden. "En wat misschien nog meer spreekt: mijn vader heeft als tim merman aan de bouw van deze kerk gewerkt". Met banken en al kostte de kerk de gereformeerden Samenstelling van deze pagina: S.J. de Groot van toen f. 30.000. Een luttel be drag, naar het schijnt, maar het moest wel bij stukjes en beetjes worden afgelost. Meerburg zal dus wel wat ver drietig zijn als straks de deur defi nitief dichtvalt. "Deels wel, maar je hebt het zien aankomen. Er is in de loop der ja ren heel veel werk in deze kerk ge stoken, en dan vraag je je af hoe het toch zo ver heeft kunnen komen. Je zoekt naar oorzaken. Dan kom je vanzelf bij de ontkerkelijking. De gereformeerden van nu zijn niet meer de gereformeerden van vroe ger. De band met de kerk is losser geworden". "Dat wil niet altijd zeggen dat ze niet meer naar de kerk gaan. Ze gaan soms in andere richtingen. De een naar de ekklesia in Leiden, de ander naar een plaats waar, naar zijn gevoel, nog de persoonlijke band tussen de mens en zijn God ter sprake komt, waar om zo te zeggen nog de tere snaren wor den geraakt. Zondebesef, vrij spraak, de verhouding tot God, het Godsvertrouwen. Kortom: wat ze gewénd waren als bijbelse predi king. Als mensen het gevoel heb ben dat daarmee de hand wordt ge licht, gaan ze ergens anders zoe ken". Ook de betere levensomstandig heden hebben hun invloed, denkt Meerburg. "Mensen met een boot C. Meerburg ...gedoopt trekken erop uit, en als ze dan nog naar de kerk gaan doen ze dat daar". Hijzelf zit des zomers vrij regelmatig in Noordwijk en kan daar eer preek horen die hem zeker aanspreekt, innerlijk genoeg om niet al te maatschappelijk te zijn. Meerburg die met tussenpo zen vijftien jaar ouderling is ge weest praat over de komende kerksluiting 'vrij nuchter'. "Als de onkerkelijkheid doorvreet en de trouw in de kerkgang minder wordt, valt er niet aan te ontko- Zijn herinnering gaat terug tot dominee Woudstra, de tweede pre dikant na de Doleantie (de eerste heette Vlug). Toen de catechisatie waar hij op was ten einde liep, mocht hij hem namens de groep een vloerkleed aanbieden. De do minee van de 'kleine luyden' had het niet breed. Ten tijde van domi nee Dijk waren de gereformeerden financieel in staat een tweede pre dikant aan te trekken. Zij hebben er nu drie, maar dat is, gezien de be schikbare middelen, één te veel. Het gereformeerde leven van vroeger was duidelijk en strak om lijnd. Herkenbaar aan principes en leefregels waaraan niet te tornen viel. Veilige en zekere geborgen heid. Meerburg erkent, dat ook hij de invloed van de tijd niet heeft kunnen en willen tegenhouden. "Ook al door je kinderen ben je daarin meegegroeid. En voor nieu we dingen en gedachten moet je je niet toesluiten". Hij is er gelukkig mee, dat de Hoofdstraatkerk kérk blijft. "Beter dat de bijbelse waarheid er verkon digd wordt dan een discobar of iets dergelijks. Er zal straks wel anders gepreekt worden dan bij ons, maar daar matig ik me geen oordeel over aan. De nieuwe eigenaar zit er nog niet eens in...." Dak Na de sluiting gaat 'de oude Meerburg' welgemoed naar de - van oorsprong hervormde - Dorpskerk, voor hem een eindje verderop, waar hij door zijn gaan naar de gemeenschappelijke avonddienst al aardig gewend is. Op zijn argeloze vraag of je daar ook 's morgens kunt gaan zitten waar je wilt vroeger waren er ook vaste plaatsen kon ik hem ge ruststellen. "Als je de ontwikkelingen en omstandigheden van de laatste ja ren overziet, ligt het samengaan met de hervormde broeders en zus ters voor de hand. Je hoort soms vertellen dat we elkaar vroeger zelfs niet groetten, maar dat is een fabel. We hebben nu gemerkt, dat we elkaar niet veel ontlopen. Je moet toch een kerkelijk dak boven je hoofd hebben. In het kerk-zijn met elkaar krijg je de steun en zorg die je nodig hebt. En dan is er ook nog de eenheid van de gemeente van Christus, ja, ongeacht de plaats waar je samenkomt". Voor sommigen in het oude Lei derdorp kan die ene Dorpskerk weieens ver weg zijn. Het was Meerburgs vrouw die het gesprek met een praktische wenk besloot. 'Een goed geregelde ophaaldienst'. Z#ij noemde zo al een paar mensen in haar directe omgeving voor wie de afstand te groot is. En dan maar hopen dat de smalle straten rond de Dorpskerk niet ver-1 stopt raken. 't Blijft voor de Nederlandse zendingspredikant in het buiten land een schrijnend probleem: de ongelijke verhoudingen tussen arm en rijk voelt hij aan den lij ve. De hervormde zendingspredi kant L. W. Smelt uit Peru in het blad 'De Waarheidsvriend': "De zending moet de buiten landse kerk stimuleren, zoveel mogelijk haar eigen predikanten te betalen. Maar als de gemeente daar, ondanks het feit dat velen hun tienden voor de kerk geven, het vastgestelde bedrag niet haalt? Betekent dat dan dat al leen gegoede gemeenten een pre dikant kunnen betalen? In de praktijk is dat helaas vaak zo. De door de nationale kerk vastge stelde salarissen zijn laag, f. 100 per maand. Wij zendelingen ver dienen ruim twintig maal zo veel". Smelt moet in Peru over predi kantssalarissen meer nadenken dan hem soms lief is. "Ik bezocht kortgeleden het gezin van onze hulpprediker. Zijn vrouw begon te huilen, want er was geen geld om eten te kopen. Ze zei: ik heb liever dat de gemeente etenswa ren brengt, zoals we dat vroeger gewend waren in de pinksterge meente, dan dat we een vast sala ris hebben waar we lang niet van rond kunnen komen. Een vast salaris brengt inderdaad het risi co mee dat de gemeenteleden denken: die komt wel rond of moet maar zien. Anderzijds: le ven van wat de gemeente brengt is ook hachelijk, want soms heb je van één produkt veel en van het andere niets". Ook is het een probleem als de hulpprediker van de ene ge meente beter wordt betaald dan die van andere. "Dat wekt jaloe zie en bedreigt het ambt omdat het materiële dan een te grote in vloed krijgt". Andere kerken ge ven geen vast salaris, maar laten het afhangen van de hoeveelheid tienden die gemeenten opbren gen. "De predikant werkt dan harder en zet zich, volgens deze kerken, meer in voor groei van de gemeente, met het risico dat hij milddadige gevers niet durft te kritiseren". Die grote tegenstellingen 'be roeren' de zendingspredikant Smelt, en het 'ontroert' hem hoe die arme hulpprediker toch nog zijn tienden geeft. De zendelin gen doen dat ook, en zelfs meer dan dat, en wonen en leven sober "om zich voortdurend tot de ar me broeder te bekeren en zo zelf arm van geest te blijven". "Maar de arme hulpprediker is een voorbeeld voor menig dominee en gemeentelid in Nederland, die dat niet doen. Zal ik het straks in Nederland doen? Of eist het le vensniveau in Holland zóveel dat je amper aan 5 procent toekomt? Of maar 2 procent?" "Lastige vragen", geeft ds. Smelt toe, "maar het is niet eer lijk, als u zendelingen uitstuurt u, dat zij alléén te kam pen krijgen met dat wereldwijde probleem van de supergrote ver schillen in inkomen. De zending ontsnapt niet aan de wereldeco- nomische en -politieke proble men, maar is er deel van. En de zendeling botst erop". Optimistisch "De Wereldraad van Kerken: een uiterst gebrekkige organisa tie, overladen met de meest onmo gelijke verwachtingen en pro gramma's, heen en weer geslin gerd tussen het belang van de lid kerken en het zoeken naar ver nieuwing. Maar als hij er niét was, zou hij vandaag nog moeten worden uitgevonden. Geen kerk kan meer kerk zijn zonder de an dere kerken". In 'Kerkinformatie' (gerefor meerd) komt drs. C. M. Boerma aan het woord, die na zes jaar zijn staffunctie bij de Wereldraad in Genève neerlegt. Met ingang van 1 augustus wordt hij hoofd van de radiodienst van de NCRV. "Op catechisatie heb ik ge leerd, dat mijn gereformeerde kerk de meeste zuivere openba ring van Christus was. Dat bete kende dat hervormden twee derangs christenen waren en dat rooms-katholieken voor halve heidenen en sectariërs doorgin gen. Dat idee veranderde pas toen ik met die anderen aan de praat was geraakt over hun kerk en geloof. Sindsdien heb ik mijn gereformeerd-zijn gerelativeerd en de woorden en daden van mijn voorgeslacht in een wat bre der kader gezet". Voor Boerma is het bestaan van de Wereldraad van Kerken een impuls voor christenen om elkaar plaatselijk te ontmoeten, te ondervragen en eventueel in de haren te zitten. "Maar vooral is het een mogelijkheid om je sa men onder de tucht en vreugde te laten brengen van de ene Heer van de kerk. Oecumene is, hoe breed ook, ten diepste concen tratie op de ene Christus. Er wordt tussen de kerken heel wat afgetobd om van alle verschillen de confessies brood te bakken. In de oecumene kun je ontdek ken en erkennen dat Christus aan alle kerken nog steeds veel te bieden heeft. De Una Sancta be staat". Vraag van Boerma: "Hoe uniek is het christendom en hoe inspirerend kan het blijven in een open wereld die barst van de tegenstellingen?" "Zonneklaar is, dat de kerken bij de beant woording van die vraag elkaar dringend nodig hebben, met de schatten van de wijsheid die ze in de loop van de eeuwen hebben verzameld, met het elan van hun geloof en hun enthousiasme. Het wat versleten christendom van het Westen kan juist hier veel van andere kerken leren". De zes jaren bij de Wereldraad hebben Boerma over de toe komst van het christendom 'aan zienlijk optimistischer' gemaakt. Anders geloven De Leidse studentenpastor Herman Wiersinga typeert in het blad van de Studentenekklesia de theologische ontwikkelingen sinds 1945 met drie trefwoorden: existentialisering, ethisering en politisering van de geloofsvoor stellingen. De laatste oorlog wierp men sen terug op hun naakte bestaan (existentie). "Na Auschwitz viel het beeld van een voorzienig, al machtig en allesbesturend God in stukkken. De bedreigde exis tentie van enkelingen en groe pen heeft God niet meer als 'stoplap' achter de hand. Als het evangelie ergens op slaat, zal het op het concrete bestaan moeten slaan". Met 'ethisering' bedoelt Wier singa, dat het bij geloven meer om handelen gaat dan om de leer. "De invloed van de joodse theologie heeft deze kentering veroorzaakt". En politisering in de theologie komt met het besef dat de wereld zoals zij is door mensen is gemaakt, en in veel ge vallen mismaakt, onder-ontwik keld, onderdrukt en uitgebuit. "Dat betekent echter ook, dat zij door mensen te veranderen is". "Het zal niet verbazen, dat de geloofsvoorstellingen door deze drievoudige ontwikkeling gron dig verschuiven. De voorstelling van God: niet de verheven Al machtige, maar een bewogen par tijdige God. De voorstelling van de mens: niet de beklagenswaar dige zondaar, maar bondgenoot van God in zijn bevrijdingsactie. De voorstelling van de geschie denis: niet een betrekkelijk on belangrijke tussentjd' tussen het beslissende werk van Christus in het verleden en de nog te ver wachten 'eindtijd', maar een hier-en-nu, waar het aankomt op onze keus". "De voorstelling van het heil: geen buitentijdse en buitenaard se verlossing, maar concrete ver andering en bevrijding in de ge schiedenis. De voorstelling van de kerk: geen instituut voor indi vidueel zieleheil, maar een bewe ging door de bestaande kerken heen met bondgenoten ook bui ten de kerken en in andere gods diensten. De voorstelling van de bijbel: niet meer een kant en kla re openbaring van boven, maar rijke bron van vroegere bevrij- dingsverhalen, waaruit wij inspi ratie en moed putten". "Natuurlijk worden deze in grijpende veranderingen in de geloofsvoorstellingen niet door alle kerken en gelovigen ge deeld. Velen zijn bang om anders te geloven, te bidden of te zingen. Een beroep op eigen ervaringen zou in mindering komen op het bijzondere van God, Christus, de kerk of de bijbel". Naar Wiersinga's overtuiging is er geen sprake van mogelijke concurrentie tussen God en mens of mens en Christus. "Wij met onze ervaringen vormen een schakel tussen de ervaringen van (bijbelse en historische) voor gangers en die van komende ge neraties. Op verschillende plaat sen wordt een mei leving dan ook dankbaar vaard". De studentenpastor denkt aan de activiteiten en vieringen van de Leidse Studentenekklesia. "Wij hebben daar geen afgeron de nieuwe theologie. Maar we zijn daar wel naar op zoek. En wij gebruiken en maken, teksten die aan onze eigentijdse' geloofs voorstellingen meer recht doen. Als de secularisatie zo'n ant woord van kerk en theologie op roept, lijkt me dat een posit ief ge volg van dit verschijnsel". LEIDEN: Herv. Gem. Hoogl. kerk 10 zie kerk Oude Vest, 11.45 studentenkklesia; Marekerk 10 dr. Haitsma, Boskoop, 5 dr. Meijers; Mara- nathak. (L. Morsweg) 10 ds. Kramer, Oecu menische geloofsgemeenschap De Regen boog (Merenwijk) 10 ds. Hortensius; Bethle- hemkerk (Driftstr.) zie Petrakerk, Bevrijdingsk. (Montgomerystr.) 10 ds. M. G. Veenstra, 5 ds. Hortensius; Vredesk. (Burggravenl.) 10 ds. Schouten; Waalse kerk (Breestr.) 10.30 as. Ribs Wijk 'Stevenshof' (geb. 'Dijkhof') 10 kand. mevr. S. P. Vermeer. Acad. Ziekenhuis 9 rk. dienst, 10.15 ds. v. Beinum. Diakones- senhuis elke zat. 10.30 rk. dienst, morgen 10.30 ds. v. 't Hof Endegeest zie Oegstgeest. Geref. Kerk Vredeskerk zie herv. gem.; Pe trak. (Surinamestr10 ds. Nauta, gez. dienst; Oude Vest 10 ds. Alblas, gez. dienst; Mara- nathak. zie herv. gem., Bevri|dingsk. zie herv. gemeente, bejaardenhuis Groenhoven 10 ds. Verdoorn; Merenwijk zie herv. gemeente. Ge ref. K. Vrijg. (Herengr.) 10 en 5 prof. H. M.ph- mann Chr. Geref. K. (Steenschuur) 9.30 en 5 ds. Den Hertog. Geref. Gem. (N. Rijn) 10 en 4.30 ds. Boogaard. Geref. Gem. in Ned. (Bethlehemkerk Driftstr.) 11.30 en 5.30. Evang.-Luth. Gem. (Hoogl. Kerkgr.) 10.15 ds. Mostert. Doopsgez.-Remonstr. Gem. (Lok- horstk. Pieterskerkstr.) 10 ds. F. Knoppers, mmv kerkkoor. Baptistengemeente (in Bethl- .Kerk Driftstr.) 9.30 ds. Agtereek. Evang. Ge meenschap (Middelstegr. 3) 9 evang. R. Sus- senbach, 10.30 evang. W. Smit. Evangelie- centrum-Pinksterbew. (Bethlehemskerk Lam mermarkt) zo. 10 rev. P. Olson, wo. 8 hr. Zijl- stra. Pinkstergem. (O. Vest 13) 10 br. J. Elker- bout. Leger des Heils (hoek Ves- testr./Groenesteeg) 10 en 5. Nieuw-Apost. Kerk (H. Rijnd. 24): 9.30 en 4, wo. 8. Zevende dag-adventisten ('De Ontmoeting', Noordhof land V.schoten)elke zat. 10 tot 11 bijbelstu die, 11 tot 12 predikatie. Christelijke Weten schap (Steensch. 6) 10.30. Kerk van J. Chr. v.d. Heiligen der L. Dagen (Brahmsl.) 9.30, 10.30 en 11.20. Oud-Kath K (Zoeterw.singel) zo. 10. Rooms-Kath. K. Haagweg zat. 7. zo. 10 30; Herensingel zat. 7. zo. 9.30 en 11Rijn dijk (Leiden-Stevenshof) zat. 7. zo. 9.30; Steenschuur zat. 7. zo. 8.30,10,11.30.6 en 7 (lof); Boshuizerkade zat. 7. zo. 9.30 en 11 Lammenschansweg zat. 7, zo. 9 en 10.30; Haart.straat zat. 7, zo. 10.30 en 12.15; Meren wijk zie herv. gem., H. Rijndijk (zie Zoeterwou- ds. Steinhart (Alphen), 10.30 ds. Nieuwen- huis, 6.30 kand. G. J. de Bruin, Nieuwveen; Ashram (Marsdiep) 10 ds. Mulder; Ouds- hoornse kerk 10 ds. Ter Bals; Sionskerk (Me teoorlaan) 9.30 en 6.30 ds. Ouwendijk. Geref. Kerk Mar.kerk 9.30 ds. Wilschut. 6.30 ds. Boer; Salv.kerk 9.30 ds. Boer, 6 30 ds. G. J. Terlaak. Geref. K. Vrijg. (school Bospark, Beatrixl. 4) 9.30 en 5 ds. Room. Ned. Geref. Kerk (school Willemstr.) 9.30 ds. J. Keuning. 4.30 stud. K. Holwerda. Chr. Geref. Kerk (Grij- pensteinstr.) 9.30 en 4.30 ds. v.d. Meij. Oud- Geref. Gem. (Hooftstr. 240) 9.30 en 4. Bapt- .gem. (Molenwerfstr. 1) 10 en 6.30 ds. Koek koek. Bapt.gem. Noord (school Kalkovenw. 62) 10 ds. W. Veenstra, 6.30 hr. Joh. v.d. Steen. Volle-evang gem. ('De Ark', Pr. Hen- drikstr 54) 10 hr. J. v.d. Brink. Pinkstergem. Het Licht' (Morgenstersch. Briljantstr. 1) zo. 10. Christengemeente 'De Hoeksteen' (geb. 'Bethel', hoek Emmalaan) zo. 10. Leger des H. (Zonneweg 3) 10 en 5. Remonstr. Gem. (Van Mandersloostr. 36) geen dienst. Rk Kerk: Bonifaciusk. zat. 7, zo. 9.45 en 11.30; Piusk. zat 7, zo. 9 en 10 30; De Bron zat. 7, zo. 9 en BENTHUIZEN: Herv. Gem. 9 30 ds Harte- man. Wijk, 6 ds Boer Geref /Herv. Gem. (geb. 'De HoeksteenSchweitzerstr.-Bern- hardstr.) 10 hr E. H. Zoomers. Geref. Gem. 9 30 en 6 leesdienst. BODEGRAVEN: Herv Gem Dorpskerk 9.30 en 6.30 ds. v.d. Hoef; Salv.kerk 9.30 en 6.30 ds. Terlouw; Bethl.kerk (Nieuwerbrug) 9.30 en 6.30 ds. Wieman. Avondmaal. Geref. Kerk 9.30 ds. Elderman, 6 30 ds. v.d. Berg. Geref. Gem. (Stationsweg 17) 10 en 6.30 ds. Bac. Evang.-Luth. Gem. 10.30 mevr. H. W. Muller, BOSKOOP: Herv. Gem. Dorpskerk 9.30 ds. v.d. Pol, 6.30 ds. G. de Jong, gez. dienst; De Stek 9.30 ds. De Jong. Geref. Kerk 9.30 hr. M. Ridder, S.heim, zie ook herv. gemeente. de). ABBENES. Herv. Gem. 9 30 hr. J. W. Hoffe- AARLANDERVEEN: Herv. Gem. 9.30 dr. L. G. Zwanenburg. Ede, 7 ds. v. Driel. Geref Kerk 9.30 ds. Keijser, Utrecht, 6.30 ds. Wil schut. Chr. Geref. Kerk 9.30 ds. v. Beek, Vee- nendaal, ha, 5 ds. Westerink, Bunschoten. Rk Kerk zat. 7. zo. 10.30. ALPHEN AAN DEN RIJN: Herv. Gem. Ad- ventskerk 9.30 ds. De Jonge, Zaamslag, 6.30 ds. M. van Maanen, Mijdrecht; Kruiskerk geen dienst'; Opstandingskerk 9.30 en 6.30 ds. Om- mermg; Nabij (Van Lennepstr.) 9.30 ds. N. Dijkstra. Houten, G. Herderkerk 10 dr. C. Wig mans (Alphen), 7 geen dienst; De Bron 9.15 Chr. Geref. Kerk 9.30 en 5 ds. Carlier, Hilver sum. Geref. Gem. 9.30 en 6 ds. v. Aalst, 29 ju ni 7.30 ds. E. Venema. HAZERSWOUDE: Herv. Gem. 9.30 en 6.30 kand. C. v. Dis, Wassenaar. Geref. Kerk 9.30 en 5 ds. Huisman, ha. Rk Kerk. dorp zat. 7. zo. 10 en 11.30; Anker zat. 7, zo. 10.30; Rijndijk HILLEGOM Herv. Gem. 10 ds. Verbeek. Ge ref. Kerk ('Hoeksteen') 10 hr. G. Zijlstra. Rijs wijk. 7 ds. Verbeek, jeugddienst. Chr. Geref. Kerk 10 en 7 ds. v. Langevelde. Rk Kerk: Mart. zat. 7, zo. 9 en 11Jozefk. zat. 7, zo. 10 en 11.30. KATWIJK AAN DEN RIJN: Herv. Gem. Dorpsk. 9,30 ds. Sloof, 6 ds. Raadgever, Tiel, jeugddienst; Ontm.kerk 10 dr. v.d. Bank, Ede, 6 30 ds. Kattenberg. Herv. Gem. 'De Rank' (P. Groen-college) zie Katwijk aan Zee. Geref. Kerk 9.30 ds. v. Breevoort, 6 30 ds. Kersten. Rk Kerk zat. 7. zo. 10. KATWIJK AAN ZEE: Herv. Gem. N. Kerk 10 ds. Driebergen, ha, 6 ds. Hovius; O. Kerk 10 ds. Vroegindeweij, ha, 6 ds. Sjollema, Ich- thusk. 10 ds. Volk, ha, 5 ds. Christ, ha, Pniélk. 9.30 ds. Sjollema, ha, 6 ds. Volk, ha, Mara- nathakerk (Rijnsoever) I0ds. Visser, ha, 6ds Schuurman. Overduin 2.15 ds. v.d. Beid, ha. 'De Hoeksteen' (Burgersdijkstr.) 10 doven- dienst. hr B. R. Steenbergen. Herv. Gem. 'De Rank' (aula P. Groen-college Pr. Frederik- dreef 15) 10 ds. H. Westera-Franke. Geref. Kerk Vr.kerk 9.30 ds. Kersten, 5 ds. Koster; Triumfatork. 9.30 ds. Koster, 5 ds. v. Bree voort. Geref. K. Vrijg. 9.30 leesdienst. 4.30 ds. Heida. Ned. Geref. K. (aula Bestevaer-mavo) 9.30 en 7 kand. K. Holwerda. Chr. Geref. K. 10 ds. 5 ds. Slagboom. Vrije Chr. Geref. Gem. (Unizaal) 10 en 5 ds. v.d. Belt. Geref. Gem. (Remisestr.) 10 en 5 leesdienst, wo. 29 juni 7 30 ds. F. Harinck. Geref. Gem. in Ned. (Lou- westr.) 10 en 5. Volle-evang.gem. (Voorstr. 48) 9.45. Onafh. baptistengem. (Ambachts- weg 2) 10 ds. J. A. Visser, ma. 8.15 bijbelstu- KOUDEKERK AAN DEN RIJN: Herv. Gem. 10 ds. J. v. Dok, Alphen, zie ook geref. kerk. Ge ref. Kerk 10 ds. v.d. Lugt, 7 ds. 't Hooft, Lisse. LEIDERDORP: Herv. Gem. en Geref. Kerk Dorpsk. 10 en 6.30 ds. v.d. Born; Hoofdstr. 10 ds. Doesburg, ha; Scheppingsk. 9 en 10.30 ds. v. Loenen. Leylhenrode 10 pater Poelma. Elis.-ziekenhuis 10 dienst. Bapt.gem. (wijk- geb. Zijlkw.) 10 hr. D. de Gier, Hillegom. Rk Kerk z 10 e 1.30. LEIMUIDEN: Herv. Gem. 9.30 ds. Schilt. Ge ref. Kerk 9.30 en 7 ds. v.d. Kooi, ha. Rk Kerk zat. 7, zo. 9.30 en 11.15. LISSE: Herv. Gem. Dorpskerk 10 ds. De Gel der; Pauluskerk 10 ds. 't Hooft, 7 ds. De Gel der. Geref. Kerk 10 ds. Bras, 7 ds. Boswijk. Geref. K. Vrijg. (Prinsessestr. 1) 9.30 en 4.30 ds. J. Arnold. Ned. Geref. Kerk (Salvatori) 10 45 ds. De Lange, O.geest, 5 ds. Vos. Chr. Geref. Kerk 10 ds. H. R. Wey, 7 ds. v. Dijken. Geref. Gem. 10 en 4 ds. Weststrate, 's Gra venpolder Evangeliegemeente (Heereweg 52a) 9.45 hr. J. Valk Rk Kerk' Agathakerk zat. 7, zo. 10 en 11.30, Poelpolder zat. 7, zo. 10.30; Manakerk zat. 7, zo. 9 en 10.30; Engel- bew. zat. 7, zo. 10. NIEUWKOOP: Herv. Gem. 9.30 ds. Kielder, Vianen, 6 ds. Wegerif. Geref. Kerk 9.30 mevr. A. Teusink-Meijer, Mijdrecht. Chr. Geref. Kerk 9.30 leesdienst. 7 ds. Beekhuis. R.dam. Re monstr. Gem. 9.30 dr. Meijering. Evang. gem. (Kruispunt, Kennedylaan 33) 9.30. Rk Kerk zat. 7. zo. 9 en 10.45. NIEUWVEEN. Herv. Gem. 9.30 en 6 30 ds. De Graaft Geref. Kerk 9.30 ds. Den Heeten. Hoofddorp, 7 ds. Baane. Rk Kerk zat. 7, zo. 9 NIEUW-VENNEP: Herv. Gem. 9.30 hr. J. W. v.d. Kamp. 8everwijk, 7 ds. De Graaf, H.wou- de. Geref. Kerk 9.30 en 6.30 ds. Rang, ha. NOORDEN: Herv. Gem. 9.30 ds. Geuze, 7 ds. S. Jumelet. Polsbroek. Geref. Kerk (W. Ver laat) 9.30 ds. v.d. Berg, Bodegraven, 7 hr. M. (Zee) 10 ds. Ruitenburg, 7 ds. Elgersma; De Rank (Golfbaan) 10 ds. Schalkoorl, Delft. Zie ook geref. kerk. Geref. Kerk Buurtkerk (Hoofd str.) 10 ds. Kuiper; Vinkenl. (Bmneb) 10 ds. El- gersama, ha. 7 ds. Ruitenburg, ha. Zie ook herv. gemeente. Kapel W. v.d. Bergh-stichtmg 11 hr. T. de Bock. Den Helder. 'Sole Mio' 9 ds. Ruitenburg. Ned. Prot. Bond (aula O.Zeew.) geen dienst. Rk Kerk Zee zat. 7, zo. 10.30; Binnen zat. 7, zo. 9.30 en 11 NOORDWIJKERHOUT: Dorpsk. 10 ds. Mackaay, Leiden. Rk Kerk Victork. zat. 7, zo. 9 en 11; Jozefk. zat. 7, zo. 9 en 10.30, De Zilk zat. 7, zo. 10.30. Pauluskerk 10 ds. G. Boer, Driebergen; Ge meentecentrum (Lijtw.) 10.30 mevr. E. Hagen, Leiden, 7 ds. Plomp, vesper. Geref. Kerk 10 ds. Bovenberg. Geref. Kerk Vrijg. (aula Dr. Schilderschool) 9.30 en 4.30 leesdienst. Ned. Geref. Kerk (Gem.centrum) 8.45 en 4 ds. De Lange. Van Wijckerslooth 4 hr. H. J. v. Straalen. Endegeest 10 ds. Friederich. Volle- evangeliegem. (Gem.centrum) 4. Rk Kerk Wil- I kerk zat. 7, zo. 9 en 10.30. OUD-ADE: Rk Kerk zat. 7, zo. 9. OUDE EN NIEUWE WETERING: Herv. Gem. 9.30 hr. J. de Haan. Geref. K. 9.30 en 6.30 ds. Zijl, ha. Remonstr. Gem. geen dienst. Rk Kerk ROELOFARENDSVEEN: Rk Kerk Mar. Pres. zat. 7, zo. 10; Petrus-B. zat. 7, zo. 9.30 en 11.30. Je (Dr.). Geref. Kerk Petrakerk 9.30 ds. Dekker, Vorden, 7 dr. v. Oeveren, Leek; Immanuelkerk 9 en 10.30 ds. Cziria, 5 ds. Dekker; Maranathakerk 9.30 dr. v. Oeve ren. 5 ds. Cziria. Vlietstede 3 nam. ds. Cziria, ha. Geref. Kerk Vrijg. 10 en 5.15 ds. Grutter. Chr. Geref. K. 9.30 en 5 ds. H. Klomp, Nun- speet. Evang. Christengem. (aula mavo) 10 evabng. M. Brands, Rijssenhout. Rk Kerk zo. 10.30. 1 10.30. VOORSCHOTEN: Herv. Gem. Dorpskerk 11 ds. v.d. Schgot. parkdienst, bij regen in de kerk, 7 ds. De Zeeuw; De Ontmoeting (Noord hofland) geen dienst. Hulp en Heil-kerk (Scha- kenbosch) 10 ds. Verheule. Herv. evang. op geref. grondslag (kerkgeb. 'Rehoboth', A. van Leeuwenhoekkade) 9.30 ds. Kunz, Waddinx- veen, 4.30 kand. J. de Jong, Bleskensgraaf. Geref. Kerk 10 ds. De Zeeuw. Geref. K. Vrijg. (Bachlaan) 10 en 5 ds. J. Hagg. Aulagemeen schap Noordhofland 10.30 agapè-viering in het teken van Taizé. Rk Kerk Laur.kerk zat. 7, zo. 11M. Godskerk. zat. 7, zo. 9.30. Kerk van Engeland (British school in The Netherlands, J. v. Hooflaan 3) 10.15 anglicaanse dienst. WADDINXVEEN: Herv. Gem. Brugk. 9.30 ds. Schipaanboord, 5 ds. Kunz; Hoeksteen 9.30 kand. W. Groenenboom, 6.30 ds. Schipaan boord; Bethelk. 9.30 ds. A. v.d. Berg, Harder wijk, 5 ds. Goossen; Rehoboth-school 9.30 ds. Goossen; Imm.kerk 9.30 ds. Posthumus Meyjes, Bunnik, 7 ds. J. v. Vliet, Amersfoort. Geref. Kerk Kruisk. 10.30 en 5 ds. Bongers; Ontm.kerk 9.30 ds. D. Schneider, Zeist. Geref. K. Vrijg. (Kruiskerk) 8.30 ds. M. v. Veelen, Delft, 2.45 ds. H. de Vries, Zwijndrecht. Chr. Afgesch. Gem. 9.30 en 5 ds. v.d. Want. Oud- Geref. Gem. (Mercuriusweq 29) 10 en 6.30. 8.30 en 10.30. WASSENAAR: Herv. Gem. Dorpsk. 10 ds. Verseput, O.geest, 4.30 ds. Maasland, Capel- le a.d. IJssel; Kievietk. ('Samen op weg') 10 ds. Janse de Jonge; Messiask. 10 ds. v. Waasbergen; Dorpscentrum 9.30 ds. W. Dek ker. R.dam. Geref. Kerk Zijllaan 10 ds. J. Zijl stra, A.dam, 7 mevr. ds. Attema-Roosjen, Nieuwerbrug. Ned. Prot. Bond (Kerkdam) 10.30 dr. J. Buitkamp, R.dam. De RIJPWETERING: Rk Kerk z 110.30. SASSENHEIM: Herv. Gem. 9. 10.30 en 7 ds. Vollebregt. Geref. Kerk 9.30 hr. A. Vercoute- dienst. Rk Kerk ren, Voorburg, 7 zie herv. gemeente. Chr. Ge ref. K. 10 ds. Aarnoudse. 7 kand. J. G. Schen- au, Valthermond. Ned. Prot. Bond (Jul.laan 17) geen dienst. Rk Kerk zat. 7, zo. 9.30 en 11 ZEVENHOVEN: Herv. Gem. 9.30 ds. Schrij ver, Woerden, 7 zie geref. kerk. Geref. Kerk 9.30 hr. M. Schreuder, 7 hr. J. de Haan, gez. ZOETERWOUDE Herv. Gem. 10 drs. A. Ni- colai. Rk Kerk St. Jan zat. 7.30, zo. 9.30; Chr. Dienaark. zo. 10; Meerburgkerk H. Rijndijk t Kooten, Delft; Hoofdstr. TER AAR: Hen/. Gem. 9.30 hr. J. Goedhart, Nieuwkoop, 6.30 ds. Stam. Geref Kerk 9.30 en 6.30 ds. De Reus, ha. Rk Kerk Aardam zat 7, zo. 9 en 12, kerk Langeraar zat. 7. zo. 9.30 ZWAMMERDAM: Herv. Gem. 9.30 en 6.30 ds. Eijsenga, ha. Geref. Kerk 9.30 kand. J. v. Wallinga, L.dorp, 6.30 dr. H. Bade. Remonstr. Gem. geen dienst.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 2