Bijna honderd en nog steeds verwonderd
1» i
i
- ll
'Verstopte' Leidse schilders in De Lakenhal
Leidse schilder Alex Rosemeier binnenkort eeuw oud
KIJKUIT
Exposities
Concerten
Den Haag
Amsterdam
Rotterdam
PAGINA 23
"Als ik voor mijn schilderijen net zoveel zou krijgen als er
nu voor die Van Goghs wordt betaald, zou ik meteen een
harem nemen, met drie Japanse, drie Chinese en drie
zwarte vrouwen".
Hier spreekt Alex Rosemeier. Geen 'Nieuwe Wilde', maar
een schilder die op 18 juli honderd jaar wordt. Een
kunstenaar die zich vooral heeft beziggehouden met het
schilderen van landschappen in impressionistische stijl,
een van de laatste vertegenwoordigers van de Leidse
School. Zijn gehoor laat het de laatste tijd afweten, maar
zijn blik is nog scherp. Af en toe vernauwen zijn ogen zich.
Alsof hij denkt de woorden te kunnen zien. Zo ongeveer
moet hij achter zijn ezel hebben gezeten, kijkend naar de
korenschoven op het land, naar de wolkenformaties die
hun schaduw voortsleurden over het Hollandse
polderland.
Alex Rosemeier is geboren in Ne-
derlands-Indië. Toen hij drie was,
stierf zijn moeder. Zijn vader had
een hoge bestuursfunktie. Aange
zien de man vaak weg was voor zijn
werk, werd Alex opgevoed door
een baboe. Toen hij twaalf jaar was,
vertrok hij samen met zijn vader
naar Nederland. Rosemeier: "Nog
zie ik die baboe op de kade naar mij
staan te wuiven. Ze gaf me een
doosje mee dat ik pas op volle zee
mocht openmaken. Er zat aarde in.
En een briefje, waarop stond: dit is
de aarde van je land, denk daar-
dOOf
Cees van Hoore
Honger
Vader Rosemeier zag zijn zoon
graag officier worden. Toen Alex
hem vertelde dat hij wilde gaan
schilderen, zei hij: 'Dat moetje niet
doen, dat is armoe'. Maar Alex zette
toch door en nam les bij Frits Jan
sen, een leraar die hem leerde in
vijfentwintig minuten een doek 'op
te zetten'. Maar makkelijk was het
'leven niet in die begintijd. Daarin
heeft zijn vader gelijk gekregen. De
dochter van de schilder herinnert
zich dat nog wel: "Mijn vaders
werk was goed, is nog steeds goed.
Maar hij heeft voor geen cent koop
manschap. Dat gaf bij ons thuis
meer dan eens financiële proble
men. Toen de kaas van 6 naar 8 cent
per ons ging, konden wij geen kaas
meer eten. De kunsthandelaren
maakten gretig misbruik van die si
tuatie. Ze gaven soms maar een
schijntje van wat een schilderij
werkelijk waard was. Maar op ze
kere dag heeft mijn moeder daar
mee afgerekend. Toen er weer zo'n
kunsthandelaar kwam die een
doek wilde meenemen voor een ap
pel en een ei, zei ze: 'Opgesodemie
terd. Kom maar terug als we hon
ger hebben'".
Mensenschuw
Langzamerhand kreeg Alex Ro
semeier de erkenning die zijn werk
verdiende. Hij werd de ontdekker
van de 'verscholen schoonheid in
de natuur' genoemd. Wat sfeer en
stemming betreft heeft zijn werk
verwantschap met het Franse im
pressionisme, maar ook met het
werk van de Haagse School. Het
licht op zijn schilderijen is souve-
rein. De kunstenaar is, in zijn eigen
woorden, 'een steeds verwonder-
- De schilder Alex Rosemeier (99): "Als ik i
hs wordt betaald zou ik meteen een harem r
r mijn schilderijen net zoveel zo
de, een zeef, waardoor de werke
lijkheid aan schoonheid, aan puur
heid wint.
In 1963 ontving hij van het Rijk
een eregeld. Veel van zijn collega
schilders waren niet zo gelukkig en
konden maar nauwelijk rondko
men van hun werk. Tijdens ons on
derhoud brengt Rosemeier het ge
sprek telkens weer op die collega's.
Op zijn vriend Van der Windt bij
voorbeeld, ook een schilder uit de
Leidse School: "Mijn vriend Van
der Windt was erg mensenschuw.
Hij sloot zich thuis op. Als je bij
hem binnen wilde, moest je op een
bepaalde manier aan de deur klop
pen. Warm eten deed hij bijna niet.
Toen ik daar achter kwam en dat
tegen mijn vrouw zei, is ze hem tel
kens een pannetje eten gaan bren
gen. Op een dag klopte ik bij hem
aan. Hij gooide de sleutel uit het
raam. Kom maar boven zei hij, ik
ben ziek. Hij zag er verschrikkelijk
slecht uit. Hij had over de veertig
graden koorts. Ik vraag aan hem:
wie is je dokter? Dokter, zegt hij,
die heb ik niet. Wat is dan je zieken
fonds, vraag ik aan hem. Had-ie
ook niet. Toen ben ik naar een arts
gegaan en heb tegen hem mijn on
gerustheid geuit. Mijn vriend had
blaaskanker. Twee weken later
was hij dood. Dat is zielig zoiets,
treurig'.
Aan Noorden, een klein plaatsje
in de buurt van Nieuwkoop, be
waart Rosemeier goede herinne
ringen. Hij kwam daar samen met
nog een aantal schilders altijd in
het pension van 'moeder Verzij
den', een vrouw die nooit op school
was geweest, maar die de schilder
kunst een warm hart toedroeg. Ze
was als een 'moeder' voor die lasti
ge jongens, die erg humeurig kon
den zijn als het schilderen buiten
weer eens niet was gelukt. Dan
sloeg ze een arm om hen heen en
zei: 'Maak je toch niet druk. Mor
gen gaat het weer beter'.
In Nieuwkoop kreeg de familie
Rosemeier voor een jaar lang een
huisje aangeboden van een arts.
Het was een ideale plek om te schil
deren. Rosemeier: "Je had er direct
contact met de natuur, met het wa
ter, het land, de dieren. De wilde
zwanen aten er gewoon uit mijn
hand. Als ik er zat te werken, kreeg
ik altijd bezoek van een kat. Die gaf
ik dan wat melk of zo. Op een dag,
toen ik weer eens bezig was, zag ik
de kat aan de overkant van een
sloot lopen. Plotseling sprong dat
gekke dier in het water en zwom hij
naar me toe. Een kat - moet je je
voorstellen!"
Afwijking
Rosemeier noemt het schilderen
met veel zelfspot 'een afwijking'.
Toch heeft hij vrijwel zijn hele le
ven niets anders gedaan. Toen hij
uit arren moede een keer een baan
had aangenomen bij de afdeling
geologie, waar hij vulkanen moest
schilderen, werd hij na een tijd
ziek. Hij kreeg een afwijking aan de
dikke darm. Ondanks de vaste in
komsten, leek het ook zijn vrouw
maar beter dat hij de brui gaf aan
deze baan.
Als hij in het schilderen werd be
lemmerd, kon hij af en toe flink
driftig worden. De dochter van de
schilder: "Als hij weer eens zo'n
bui had, zei mijn moeder altijd: o,
jongens, hij heeft weer 'aandrang'.
Dan was hij niet te genieten en
gooide en smeet hij met van alles.
Zelfs met tomaten. We gingen dan
maar een tijdje wandelen en als we
dan terugkwamen was de bui weer
overgetrokken".
Naakten
'Wees goed voor elk schepsel,
dan wordt iedere dag een feestdag'.
Dat is in het kort de levensfilosofie
van de schilder, die liefde voor het
leven nog steeds niet kwijt is. En
ook zijn liefde voor de mens is nog
intact. Hij heeft prachtige portret
ten gemaakt. Ook geschilderd naar
naaktmodel. "Ik heb nog een hele
boel naakttekemngen liggen, maar
de mensen willen dat niet aan de
muur". Zijn dochter: "Mijn vader
mocht de modellen altijd 'voor
keuren', zoals dat werd genoemd.
Dan was hij naar de academie in
Den Haag geweest en dan zei hij te
gen zijn collega's: ja, dat is wel wat.
In Noorden, waar wij een tijdje
hebben gewoond, hingen veel van
die naakten. Postbode Jan de Snor
wist niet wat hij zag toen mijn moe
der hem eens had binnengeroepen
voor een kopje erwtensoep - hij
verslikte zich lelijk bij het zien van
zoveel verleidelijkheid'.
Honderd jaar wordt de schilder
binnenkort. Zal hij het schilderen
niet missen na zijn dood? Rosemei
er: "Dat kan niet". Bestaat er dan
geen hemel, geen hiernamaals9 Ro
semeier: "Ik weet het niet. Ik ge
loof wel in een soort goedheid die
boven ons staat. Maar of Onze Lie
ve Heer nou ook echt bestaat...kijk
eens om je heen, wat er in de we
reld allemaal gebeurt. Zou Onze
Lieve Heer dat allemaal gedogen.
Nee, ik vertrouw dat niet".
ITALIAANS TONEEL De recen
sie over de gisteren In het kader
van het Holland Festival opgevoer
de Itaffaanse familte-comedie 'La
Serva Amorosa' van het Teatro Co-
murtale Gubblo ts te vinden op pa
gina
t 'Oude stoep in de Meije' van Alex Rosemeier.
Expositie 'Schilderijen en tekeningen uit ei
gen bezit 1850-1925' t/m 24 juli. Stedelijk
Museum De Lakenhal, Oude Singel 28-32,
Leiden. Openingstijden di. t/m za. van 10-
LEIDEN - In de afgelopen jaren
heeft museum De Lakenhal door
middel van afzonderlijke ten
toonstellingen aandacht besteed
aan de Leidse versies van stro
mingen als het Realisme en het
Impressionisme. Ruimtegebrek,
zo wordt nu, evenals in het verle
den het geval was, benadrukt, is
er de oorzaak van dat het publiek
zelden de kans krijgt werk uit de
periode 1850-1925 te bezichtigen.
Daar is - tijdelijk - verandering in
gekomen nu de directeur van de
Lakenhal M.L. Wurfbain, uit de
collectie van het museum een
tentoonstelling heeft samenge
steld waarin .verschillende gene
raties Leidse kunstenaars uit de
ze tijd zijn samengebracht. Het
overzicht van de ontwikkeling
binnen de kunst alhier begint
met het werk van Hugo Bakker
Korff en zijn vrienden/collega's
Hendrik Ringeling en J.L. Cor
net en komt via Leidse, impres
sionistisch werkende schilders
als Van der Nat en Van Driesten,
bij Coba Ritsema, één van de
Amsterdamse Joffers.
Ter gelegenheid van de hon-
derste verjaardag van Alex Rose
meier is een apart deel van deze
tentoonstelling gewijd aan het
oeuvre van deze Leidse schilder,
die gerekend wordt tot 'de Leid
se school' vanwege de sterke ver
wantschap met de Haagse im
pressionisten. Evenals bij Van
der Nat en Van Driesten vormde
het landschap het belangrijkste
thema in Rosemeiers schilderij
en. In de direct naar de natuur
geschilderde voorstellingen was
het scheppen van een sterke
sfeer van belang, naast het berei
ken van een harmonie in het
kleurgebruik. 'Maannacht in
Noorden' en 'Oude Stoep in de
Meije' beantwoorden goed aan
deze schilderkunstige uitgangs
punten en zij behoren daarmee
tot de meest geslaagde stukken
van Rosemeiers werk.
Binnen het impressionisme
ontwikkelden Menso Kamer-
lingh Onnes en Floris Verster
een eigen richting door de sym
bolische betekenis die zij bij
voorbeeld aan stillevens gaven.
In 'Vaas met rozen' van Menso
Kamerlingh Onnes uit 1890,
duidt de weergave van de uitge
bloeide bloemen op verganke
lijkheid, maar een titel als 'Val-
sche weelde' benadrukt de die
pere betekenis nog sterker.
Veel stukken van Verster wa
ren enkele jaren geleden op een
overzichtstentoonstelling van
zijn werk in de Lakenhal te zien
en een deer van het werk van
Bakker Korff, Cornet en Ringe
ling zal de trouwe museumbe
zoeker zich nog kunnen herinne
ren van de aan hen gewijde expo
sitie in 1982. De bekende interi
eur-taferelen van Bakker Korff
en de sfeervolle atelier-voorstel
lingen van Cornet zijn aangevuld
met landschappen en stadsge
zichten van minder bekende
kunstenaars als Leembruggen
en Kikkert. Door niet alleen de
toonaangevende figuren voor
het voetlicht te brengen wordt
het werk van verschillende gene
raties kunstenaars in een groter
geheel geplaatst, al zullen veel
mensen die niet zo thuis zijn in
de ontwikkeling van de kunst in
cle 19de en begin 20ste eeuw het
ontbreken van verdere toelich
ting op de expositie als een ge
mis ervaren, zoals in enkele reac-
ti es ook te lezen valt. Deze selec
tie, als 'meesterwerken' om
schreven werken, is tot en met 24
juli te bezichtigen.
NANCY STOOP.
Toewijding en tijd, gedrevenheid en
geduld, gevoel voor artisticiteit en
een voortdurend gevecht met het te
gebruiken materiaal. Al degenen die
zich oprecht met de beeldende kun
sten bezig houden weten wat dit alles
inhoudt. Tot de beeldende kunsten
mag ook het maken van wandkleden,
tegenwoordig textiele werkvormen
genoemd, worden gerekend. En tex
tiele werkvormen vormen de grote
passie van de Hazerswoudse Lidy van
der Spek. Al geruime tijd houdt zij
zich met haar hartstocht bezig, zoals
onder meer blijkt uit haar niet onaan
zienlijke expositielijst. Lidy van der
Spek heeft haar in houten lijsten ge
plaatste werksstukken nu opgehan
gen in de Hooglandse kerk in Leiden.
Meer dan vijfentwintig met behulp
van gemengde technieken vervaar
digde wandkleden zijn er de komen
de weken weken te zien. Men kan zich
op deze tentoonstelling er van over
tuigen dat Lidy van der Spek gevoelig
is voor kleurnuances en zich daar
naast graag laat inspireren door ande
re uitingen van kunst zoals literatuur
en muziek, terwijl reisimpressies, in
dit geval Italiaanse, kennelijk ook een
rol van betekenis spelen. De titel van
het uit twee delen bestaande werk
stuk 'Krater Vesuvius' en die van het
door de kleur groen overheerste
'Solfatara', waarin met veel fantasie
stukjes steen zijn verwerkt, wijzen al
thans in die richting. Een witgeschil
derde tak is aan het uit grote witte en
blauwe vlakken bestaande en door
een cirkel met embryonaal aandoend
motief onderbroken werkstuk 'Aan
stille wateren' gehecht. Zijn sommige
stukken somber van kleurstelling
(zwart, grijs en donkerbruin), andere
ademen door het gebruik van zachte
tinten een sfeer van tederheid. 'En
aan de overzijde rozensteden' bijvoor
beeld doet nogal poëtisch, sprookjes
achtig zo men wil, aan. Veel diepte
werking gaat uit van het eerste stuk,
dat men links van de expositieruimte
ziet hangen, 'Luchtkastelen I', en een
kijkdooseffect biedt het wat etherisch
aandoende werk 'Ik was buiten'. Elk
werkstuk kent uiteraard zijn prijs,
voor wie daar niet op hoeft te letten is
er een royale keus, voor wie de beurs
wat krap
Leiden
Stedelijk Museum De Lakenhal - Ou
de Singel 28-32, 'Verzameld en ge
toond' over spaarpotten, t/m 26/6; di.
t/m za. 10-17 uur, zo. 13-17 uur.
Rijksmuseum voor Volkenkunde -
Steenstraat, aquarellen en arabisch
schrift van Esma Yigitoglu, t/m 26/6;
'Ulama, het oud-Indiaanse balspel',
t/m 12/9; di. t/m za. 10-17 uur, zo. 13-17
Rijksmuseum van Oudheder - Ra
penburg 28, 'Nederland Onderste Bo
ven', de archeologische rijkdom van
ons bodemarchief, t/m 1/9; di. t/m za.
10-17 uur, zo 13-17 uur.
Koninklijk Penningkabinet - Rapen
burg 28, dubbelexpositie: 'Tweehon
derd jaar verzamelen' en 'Schepen
met geld', t/m jan 1988; di. za. 10-17
Openbare Bibliotheek - Nieuwstraat
4, fototentoonstelling 'Arbeiders in
Turkije - hun leven en strijd', een
overzicht van de arbeidersbeweging
in Turkije vanaf eind vorige eeuw tot
heden, tot 28/6.
Art Tea House - Stille Mare 4, werk
van Rene Alejandro Gutierrez, tot
eind juni.
't Huys Benee - Nieuwe Rijn 3, perma
nente tentoonstelling van werk Leny
Noyen, vr. 14-16 uur en za. en zo. van
12-16 uur.
Het Achterhuis - Nieuwe Rijn 38, per
manente expositie; Vijf eeuwen mode
in miniatuur, di. t/m za. 10-16 uur.
Galerie Stelling - Burgsteeg 14, schil-
derijen en tekeningen van Jan van
der Ploeg, tot 29/6; wo. t/m za. 13.30-18
uur, zo. 14-17 uur.
Holiday Inn - Haagse Schouwweg 10
(blauwe gang), werk van Jean-Paul
Spits, t/m 31/6.
i Oude Rijn 56, exposit
Signaal, Studio voor vormgeving -
Groenesteeg 10, ontwerpers en vorm
gevers tonen diverse ontwerpen, te
vens presentatiemappen, do. 12-21
12-18 u
12-17 v
Stichting Beeld en Grafiek - Hoog
landse Kerkgracht 20A, werk van
Feng, Erik-Jan Kuiper en Cees van
den Oever, atelierbezoek na afspraak,
tel: 146024.
Sociëteit Quintus - Korte Mare 34,
tentoonstelling van leden van Quin
tus in de vorm van schilderij, druk, fo
to, tekening of beeld.
Galerie van der Vlist - Botermarkt 3,
Bernie Autsema en Bart Filet, schil
derijen en zeefdrukken, tot 30 juni, di.
Galerie Denise Stephan - Bakker-
steeg 18-20, schilderijen en beelden
van Evert van Hemert, t/m 26/6; vr.za-
.zo. 13.30-17.30 uur.
Art Centre Droomfabriek - Oude Sin
gel 56, Peter van der Heuvel, collages,
gebruik van verschillende papier-
Intermezzo - Haarlemmerstraat 226,
maritiem schilderes Jenny Buikhui
zen (uit Katwijk) met aquarellen over
onderwerpen als: schepen, zee en
De Evenaar - Endegeesterstraatweg 5,
Annelies de Krom met o.a. krijt- en
ecoline tekeningen en schilderijen,
Onderzoekcentrum Sturing en Sa
menleving - Maresingel 3, schilderij
en en tekeningen van Jan van Eden,
tot 16/9; geopend tijdens kantooru-
Katwijk
alerie 'De Witte Duif - Koninginne
weg 12a, schilderijen, aquarellen,et
sen en gravures van o.a. Ludolf Berk
meier, Tjeerd Bottema, W.A. Wasse-
11-13 u
114-17 v
Noordwij k
Petit Royal - Voorstraat 76, Tiny van
der Sar met kleuretsen 'Bloemen en
planten in de Orangerie', geopend
dag. behalve woe, na 14 uur.
Galerie 'Drieluik - Voorstraat 57,
aquarellen van Janice Boekholt, t/m
1/8; expositie rond het thema 'thee',
tot 15/8; dag. 10-17.30 uur.
Rijnsaterwoude
Galerie De Barg - Woudsedijk 12,
aquarellen van Coby Hoeneveld-Tön-
jes, t/m 26/6; vr. za. zo. 14-16 uur.
Rijnsburg
Genootschap Oud Rijnsburg - Oude
Vlietweg 6, permanente tentoonstel
ling 'De andere Middeleeuwen'; the
ma tentoonstelling 'Nederland in Be
drijf - Handel in Rijnsburg', vr. 19-21
uur, za. 10-16 uur.
Sassenheim
De Twee Wezen - Hoofdstraat 2, schil
derijen en aquarellen van Margreet
Maas-Polanen, tot 25/7.
Ambachts- en Baljuwhuis - Voor
straat 12, Evert den Hartog met klein-
plastiek, t/m 26/6; dag. van 14-17 uur.
Warmond
Het Oude Raadhuis - Dorpsstraat 36,
aquarellen van Betty Giltay-Erkelens
en keramiek (o.a. sieraden) van Cees
van Vliet, t/m 30/6; wo.do. 14-16 uur.
za. 11-16 uur, di. 19-21 uur
Galerie De Pomp - Dorpsstraat 38,
Aad van der Lee met schilderijen,
Emmie en Teun de Graaff - van der
Lee met beeldhouwwerk (marmer,
gietcement en arduin), t/m 30/6, woe.
do. za. 14-16 uur, woe. 10-12 uur, di. 19-
21 uur.
Wassenaar
Hotel Wassenaar - Katwijkseweg 33,
schilderijen en aquarellen van Karla
C.J. van Tongeren, t/m 1/8.
Cultureel Centrum De Warenar -
Kerkstraat 75, 'De wondere wereld
onder water', gefotografeerd door die-
Klassiek
Juryleden van het tweede nationale
orgelconcours, dat deze week in Lei
den wordt gehouden, zullen van
avond de orgels van de Hooglandse
kerk en de Pieterskerk bespelen.
Aanvang 20.15 uur.
Het finalistenconcert van het nationa
le orgelconcours heeft zaterdagavond
plaats in de Pieterskerk. Op deze
avond zullen ook de prijzen aan de
uitgereikt. Aanvang 20.15 uur.
Het Toonkunstorkest Leiden geeft
zondagmiddag een concert in de Lok-
horstkerk. Het programma vermeldt
werken van Schubert (Symphonie
nr.6 in C gr.), Mozart (Les petits riens,
KV 299 b), Boieldieu (Ouverture van
de opera 'Jean de Paris') en Haydn
(Trompetconcert in Es gr.). Als solist
werkt mee de solotrompettist van het
Residentie-Orkest, Huug Steketee.
Aanvang 20.15 uur.
Pop
Zaterdag zal voor de derde keer het
muzikale popcircus Leiden Gaat
Vreemd plaatshebben. Hierbij zullen
dit jaar maar liefst 15, voor deze gele
genheid samengestelde, groepen een
15 minuten durende set ten gehore
brengen. Deze combinaties van Leid- -
se muzikanten zijn allemaal zeer di
vers; elke combinatie zal een rap ten
gehore brengen. Aanvang 20.30 uur,
Leids Vrijetijdscentrum, Breestraat
66, Leiden.
In zowel de Droomfabriek als het
Leids Vrijetijdscentrum is vanavond
een swingavond. Zaterdag staat in de
Droomfabriek de Zuidamerikaanse
band Las Maracas op de planken. Dit
trio brengt tropische muziek van
Mexico tot Argentinië. Aanvang 21.30
uur, Droomfabriek, Oude Singel 56,
PR Nutsspaarbanken - Doezastraat 35/37
Circustheater
dag., 20.15 uur; Xian Ballet met: 'The
soul of the terra cotta army'.
Koninklijke Schouwburg
vr 24,19.00 uur; HF. Theatro Comuna-
le Gubbio met 'La Serva Amorosa',
van Carlo Goldini.
Muziektheater
vr 24. 20.15 uur; HF. Het Nationale
Ballet, mmv Theodora Geraets (viool)
en Hanson Kwartet en Nederlands
Ballet Orkest olv Roelof van Diesten.
za 25, 20 15 uur: Rotterdamse Dans
groep: 'Materia Prima"met li
ziek v
Test Department.
14.00 uur; Het Chineese Staatscircus-
/Guangdonggroep,
Concertgebouw
za 25, 14.00 uur, HF. Radio Symfonie
Orkest olv Reinbert de Leeuw, mmv
Groot Omroepkoor, Nederlands Ope
rakoor.
do 30, 20.15 uur; HF. Concertgebouw
Orkest olv Klaus Tennstedt, mmv Ja
kob Slagter (hoorn).
Muziektheater
vr 24, 20.15 uur; HF. Sydney Dance
Company.
Stadsscliouburg
vr 24 (première), za 25, zo 26, 20.15
uur; HF. Stephen Petronio Company
di 28 (tv-opname), wo 29. do 30, 20.15
uur; HF. Lalala Human Steps.
De Doelen
vr 24. wo 29. 20.15 uur; Rotterdams
Philharmonisch Orkest: Mozartcy-
za 25, 20.15 uur; Einduitvoering Klas
sieke muziek door het Rotterdams
Conservatorium met o.a. Bartok-con-
ma 27, 20.15 uur; Rotterdams Jeugd
kamerorkest en gastorkest Greater
Baltimore Youth Orchestra.
Rotterdamse Schouwburg
vr 24. za 25, 20.15 uur; Theatre du Mo
vement met: 'Attention on la Marche',
Frans bewegingstheater met als the
ma 27^28. 20.15 uur; HF. Het Natio
nale Ballet: Four Schumann Pieces-
Hans van Manen. Nieuw Ballet-Niels
Christie/Ellen Taffe Zwillich, Nieuw
Ballet- Edouard Lock.