Q Rotterdam aantrekkelijk voor filmmakers Een leven van naastenliefde Verknipte fïEm over terrorist VRIJDAG 17 JUNI 1988 PAGINA 9 'Babette's Feast'; regie: Gabriel Axel; hoofd rollen: Slephane Audran, Gudmar Wivesson en Jean-Phlippe Lafont; theater: Kijkhuis, Lei- Het leven is geen lolletje voor Mar tina en Filippa. Integendeel, de twee domineesdochters leiden een leven van naastenliefde, waarin so berheid het hoogste goed is. Elke avond trekken ze met pannetjes broodpap langs de huisjes van dorpsgenoten om de zwakken in hun kleine samenleving te voeden en te laven. Met de rest van de wereld willen de godvruchtige bewoners van dit Deense visserspaatsje niets te ma ken hebben. Maar een enkele keer doorbreekt de rest van de wereld dat isolement en daarover gaat 'Ba bette's Feast', een verfilming van een verhaal dat Karen Blixen on der haar pseudoniem Isak Dinesen schreef. Blixen was twee jaar geleden hoofdpersonage in 'Out of Africa', een film die goed was voor een handvol Oscars. Het lot heeft ge wild (of liever: de jury van de Aca demy heeft gewild) dat 'Babette's Feast' dit jaar de Oscar kreeg als beste buitenlandse film. Zonder de meeste andere kandi daten voor die prijs te hebben ge zien, is er zeker vrede te hebben met die keuze. 'Babette's Feast' heeft een fijnzinnige kleinschalig heid zonder kneuterig te worden en tekent op lichtvoetige toon het zwaar godsdienstige milieu. De af standelijke, literaire opzet waarbij gebruik wordt gemaakt van een vertelster doen sterk denken aan de verfilming van James Joyce's 'The Dead'. 'Babette's Feast' prikt een paar essentiële momenten uit het leven van Martina (vernoemd naar Mar tin Luther) en Filippa (vernoemd naar diens vriend Philippus Me- lanchthon). Als jonge meisjes Stéphane Audran als de Franse huishoudster in Deense dienst. straalden ze een pure schoonheid uit, waarvoor de jongens in het dorp zeer gevoelig waren. Geen van hen komt echter bij de meisjes in de buurt, daar zorgt vader wel Maar hij kan niet verhinderen dat de vonk toch tweemaal over slaat. Een Deense militair en een verdwaalde Franse operazanger kunnen weliswaar niet door het pantser heen breken, maar ze doen de meisjes wel beseffen dat er meer is dan een zorgzame samenleving. Vooral de gezongen verleidingspo ging van de joyeuze Fransman Achille Papin is door regisseur Ga briel Axel met grote zwierigheid in beeld gebracht. Vele jaren later doet Papin een beroep op de naastenliefde van zijn voormalige liefje. In Frankrijk is de Commune van Parijs neergeslagen en daarom staat in 1871 een vrouw bij de inmiddels al wat bejaarde zusters op de stoep: Babette Her- sant. Berooid er op de vlucht is Ba- bette bereid ,m desnoods voor niets als huishoudster bij de dames in dienst te mogen treden. De Francaise voegt zich met op vallend gemak in het sobere Deen se leven; ook de taalbarrière is gauw overwonnen. Haar enige band met het vaderland is een lote rijbriefje dat elk jaar automatisch wordt verlengd. Als het na veertien jaar prijs is, vraagt Babette voor het eerst een gunst aan de dames. Ze wil van dat geld voor één keer een echt Frans diner serveren, ter her innering aan de vader van Martina en Filippa. In dit slotakkoord komen de twee uitersten werkèlijk met el kaar in botsing. De dorpsbewo ners, voor wie de kleinste uitbun digheid een doodzonde is, zien in de culinaire geneugten des levens een duivelse verleiding. Dat levert een komisch schouwspel op; vol doende ingetogen gebracht om leuk te blijven. In de aandacht voor 'Babette's Feast' is de nadruk op het eetspek- takel komen te liggen. Vooral in Amerika moet het voorbeeld van schildpaddensoep en kwartels in sacrofagen op ruime schaal ge volgd zijn. Babette (een goede rol van Stéphane Audran) maakt er in derdaad wat moois van en de berei ding van al die heerlijkheden wordt heel smakelijk in beeld ge bracht. Daarmee wordt de film als ge heel echter te kort gedaan. Het voorspel, waarmee zorgvuldig en gedetailleerd naar dit culinair or gasme wordt toegewerkt, is even essentieel voor de kwaliteiten van 'Babette's Feast'. Een Film voor fijnproevers. BART JUNGMANN BIOSCOPE 'A prayer for the dying'; regie: Mike Hodges; hoofdrollen: Mickey Rourke, Alan Bates en Bqb Hoskins; theater: Lido, Leiden Zo nu en dan rijst nog weieens de vraag wie nu eigenlijk de belang rijkste persoon bij het filmmaken is. De laatste decennia eist de regis seur die hoofdrol voor zich op, maar soms tekent een scenario schrijver of de hoofdrolspeler daar tegen verzet aan. Vroeger gold echter de produ cent als de verantwoordelijk man, de rest was uitvoerend personeel. Die tijd herleeft met 'A prayer for the dying' en het uitvoerend perso neel mort. Producent Samuel Gol- dwyn heeft zoveel in deze film ge sneden en veranderd dat hoofdrol speler Mickey Rourke en regisseur Mike Hodges zich ervan gedistanti eerd hebben. Vergelijken kan (voorlopig) niet, maar wel kan worden vastgesteld dat 'A prayer for the dying' duide lijk heeft geleden onder de bewer king. Het is een onevenwichtige film geworden, waarin de bedoe lingen achter een dikke mist ver borgen blijven. Hodges en Rourke dachten met 'A prayer for the dying' een psy chologische film te maken, terwijl Goldwyn kennelijk een misdaad- film voor beide een lot niets. Rourke speelt een IRA-strijder die na een mislukte aanslag - in plaats van een militair konvooi wordt een schoolbus opgeblazen - het strijden eraan geeft. Om naar Amerika te kunnen vluchten, heeft hij de hulp nodig van een gangster. In ruil daarvoor moet hij een con currerende boef om zeep helpen en daarvan is een priester getuigen. Door bij hem in de biecht te gaan, dwingt hij de priester tot ge heimhouding, waarna alle dilem ma's van schuld en boete ter tafel moeten komen. Dat was kennelijk ook de oorspronkelijke bedoeling van 'A prayer for the dying', maar juist die scenes zullen in de vuilnis bak terecht zijn gekomen. Het aanvaardbare spel van Ba tes, Rourke en Hoskins kunnen niet verhullen dat de motieven van de terrorist zijn teruggebracht tot clichés en die clichés worden op een gezochte en potsierlijke ma nier naar de oppervlakte gehaald. Zo moet een blind meisje de ogen van onze IRA-man openen en is de kille gangster officieel begrafenis ondernemer van beroep. Te gek voor woorden, laat staan voor een film. Mickey Rourke als IRA-terrorist Martin Fellon, Meer filmers doen beroep op produktiefonds AMSTERDAM (ANP) - Filmma kers doen vaker een beroep op het Fonds voor de Nederlandse Film. Het aantal aanvragen voor een fi- nanciéle bijdrage is vorig jaar 'spectaculair' gestegen. In totaal werden 208 aanvragen ingediend. Dat is maar liefst zeventig procent meer dan in 1984, het jaar waarin het fonds werd opgericht. De stijging is zeker opvallend omdat in 1986 nog sprake was van een stagnatie van het aantal aan vragen. Vooral filmmakers die zich nog niet eerder tot het fonds wend den, deden er nu een beroep op. "Het is echter nog niet vast te stel len of het hier gaat om een nieuwe generatie filmmakers die zich voor nu en de toekomst aandient, dan wel van een incidentele opleving van de belangstelling voor het mé tier", aldus het fonds. Voor een deel wordt de stijging verklaard door de hogere produk- tiekosten voor de films. Daarnaast is de samenwerking rriet de om roep een oorzaak, aldus het fonds. Nadat de relatie jarenlang onbevre digend was, is de samenwerking het afgelopen jaar beter geworden. ROTTERDAM (GPD) - 'SCOTTY, privé-detective in Rotterdam' is de titel van een film die Pim de la Par- ra nog deze zomer hoopt te voltooi en. Wanneer alles goed gaat kan de film op 3 september in première gaan in Rotterdam, daar wordt de film ook opgenomen. Mede dank zij een financiële bijdrage van de Rotterdamse Kunst Stichting is de film mogelijk geworden. Sinds zijn come-back in 1985 wist Pim de la Parra tot nu ieder jaar een film van de grond te krij gen. Hoewel 1988 is uitgeroepen tot het Internationale Film en Televi siejaar, staan de zaken er nu iets moeilijker voor. Daarom ook is de medewerking van de gemeente Rotterdam zo belangrijk. De la Par ra: „Het zou toch te gek zijn wan neer het me juist dit jaar niet zou lukken een film te maken?" De la Parra heeft een speciale band met de havenstad. „Een mooie stad, waar ik altijd al heb willen werken. Het ziet er naar uit dat dat nu eindelijk gaat lukken. Rotterdam was de eerste Neder landse stad waarmee ik kennis maakte toen ik in 1960 uit Surina me kwam. Ik had een broer die hier studeerde. Dat eerste bezoek aan een grote Europese stad maakte een diepe indruk op me en die nooit meer is verdwenen". Een Nederlandse speelfilm vergt gemiddeld een half jaar voorberei ding, vijf weken produktietijd, een maand of vier afwerking plus zo'n twee miljoen gulden. De La Parra denkt 'SCOTTY, privé-detective in Rotterdam' na vijf dagen repeteren in acht dagen te kunnen draaien. De afwerking zou nog geen maand vergen en de totale kosten net iets meer dan twee ton. De la Parra: „Niemand kan zo snel en goed koop werken. Anderen zouden het wel kunnen kunnen, maar ze blok keren zich zelf door de grote Holly- wood-droom na te streven. Nie mand durft zo eenvoudig te wer ken als ik". Herdigein, onder andere bekend uit de tv-serie 'Op zoek naar Jolan- da' en de speelfilm 'Op zoek naar Eileen'. Barbara Martijn, ook te zien in 'Amsterdamned' speelt zijn echtgenote. De detective raakt ver strikt in een zaak die hem al snel boven het hoofd groeit. De verhou ding met zijn echtgenote verloopt dat Rotterdam heeft overigens toch opvallend veel belangstelling van filmmakers. De opnamen voor 'Laura Ley' zijn zojuist beëindigd, Ben Verbong komt eind deze zo mer naar Rotterdam om een film te maken en de Britse cineast Peter Greenaway denkt in december te beginnen aan produktie vol Rotter damse lokaties. Ben Verbong, regisseur van on der andere 'Het meisje met het ro de haar', begint op 13 augustus met de opnamen voor 'De Cassière', een eigentijds drama. Verbong schreef het scenario samen met Willem Jan Otten. „Het gaat over een 17-jarig meisje dat zwanger is en en zeer tegen de zin van haar omgeving besluit haar kind te hou den. Ze duikt onder in de grote stad. Uiteindelijk pleegt ze een aantal bankovervallen om haar kind in leven te houden". Op het moment zoekt Ben Ver bong nog naar een hoofdrolspeel ster. „Ik heb al honderden meisjes een screentest laten doen, maar ik ben er nog niet uit. Het moet na tuurlijk een grote, nieuwe ontdek king worden. Daarom heb ik ook verder nog geen acteurs, want dat is afhankelijk van wie ik voor de rol van het meisje neem". Ben Verbong koos weloverwo gen Rotterdam als decor voor 'De Cassière'. „Ik ben echt gegrepen door de sfeer van de stad. Boven dien verlangt dat meisje naar een andere wereld. Rotterdam is als grote havenstad een omgeving wens reëel is". FILMS OP VIDEO Door zijn rol in 'Pretty in Pink' is Jon Cryer populair geworden bij een jeugdig bioscooppubliek. Door die ene film schaarde hij zich in het rijtje beginnende ac teurs (onder wie Emilio Estevez, Rob Lowe, Andrew McCarthy en Molly Ringwald) die er zeker van kunnen zijn dat ze in de eerstko mende jaren werk voldoende zullen hebben. De meesten van hen verstaan hun vak uitste kend, wat dat betreft schijnt er in Amerika een bijna onuitputtelij ke bron aan talent te zijn. Jon Cryer is tamelijk veelzijdig en zeer recent zijn er twee geheel verschillende filmp op video ver schenen, die dat aantonen. De eerste is 'Home front' van Alan Smithee, een komedie over een jongen van zeer rijke ouders die op 10-jarige leeftijd in een kost school is gedumpt, maar die zes jaar later naar huis wordt ge haald omdat pa en ma de buiten wereld willen tonen dat ze een gelukkig familieleven hebben. Cryer doet vreselijk zijn best om als kind door zijn ouders ge accepteerd te worden en die po gingen zijn vermakelijk en ont roerend tegelijk. Cryer speelt kortom heel goed en hij krijgt prachtig partij van Lynn Redgra ve die op schitterende wijze de keiharde, door de wol geverfde echtgenote speelt van een zacht aardig man die koste wat het kost senator zal blijven. Van RCV 2001. Wie Cryer in een heel ander rol wil zien, kan terecht bij de scien- ce-fictionserie 'Amazing stories'. Esselte CIC heeft tot nu toe vier cassettes uitgegeven waarop steeds drie verhalen staan die in het griezel- en het horrorgenre vallen. In 'Amazing stories, deel 3' is Cryer bezig met het op che mische wijze samenstellen van de ideale vriendin. Erg lukken doet het niet, maar gek is het wel. De films zijn oorspronkelijk gemaakt voor de televisie. Elk onderdeel heeft een andere regis seur, maar met de meeste onder delen heeft Steven Speilberg zich, als producent, bezig gehou den. Echte horror of griezel bie den de verhalen niet en dat maakt ze toegankelijk voor dege nen die aan kleine beetjes ge noeg hebben. Christopher Lemmon is de zoon van de beroemde Jack Lemmon en wie goed kijkt kan zien dat hij veel van vaders dyna miek heeft. 'Flush', geregisseerd door James Frawley, toont de mogelijkheden van Christopher Lemmon uitgebreid. De film heette oorspronkelijk 'The out laws' en was bedoeld als voorlo per van een tv-serie waarin Lem mon een ontsnapte gevangene moest spelen, die samen met een vriend achterna wordt gezeten door ex-gevangenenbewaarder Charles Napier. 'Flush' over stijgt nergens de gemiddelde, vaardig gemaakte Amerikaanse komedie, maar het tempo is hoog genoeg om aardig te blijven. Van Esselte CIC. Met een beetje fantasie kun je de Superman-films ook als ko medies zien. Al het gedoe van Christopher Reeve om vliegend steeds maar de wereld te redden heeft een vermakelijk kantje. In 'Superman 4, the quest for pea ce' van Sidney Furie moet Reeve zelfs raketten in een net vangen om te voorkomen dat de aarde kapot gaat. Gene Hackman blijft leuk als de sléchterik die veel plezier beleeft aan zijn boosaar digheden. Van Vestron Video. Voor de heel kleintjes noem ik 'Ewok 2', een nieuwe serie avon turen van de Ewoks, die beertjes die bekend werden door de Star wars-serie van George Lucas. Van CBS/Fox. PETER DE ZWAAN (OP)NIEUW 'A prayer for the dying' - Luxor, Leiden 'Braddock' - Deze film heeft als on dertitel 'Missing in Action III' en dat maakt veel duidelijk. Chuck Norris, de kolonel die zijn militaire kamera den in Vietnam niet kan vergeten, balt voor de derde keer zijn vuisten en trekt voor de derde keer zijn geweer. Euro, Alphen 'Brandende Verlangens' - Rex, Lei den 'A night on the town' - lichtvoetige jongerenfilm over een uit de hand ge lopen babysit, Greenway, Voorscho- 'Dr. Strangelove' - satire van Stanley Kubrick op de wapenwedloop. Greenway. Voorschoten 'Nightmare on Elm Street 3' - griezeli ge Freddy zet zijn lange nagels in weerloze slachtoffers, Citv, Katwijk 'Something Wild' - Jeff Daniels be landt als suffig kantoormannetje in opwindend avontuur. City. Katwijk 'One flew over the cuckoo's nest' - Jack Nicholson als de leider van een opstand in een psychiatrische inrich ting, City, Katwijk BLIJVERS 'Nuts' - Barbra Streisand als prosti- tuée in gevecht met haar verleden en juridische rimram, Euro, Alphen 'Schorem van de school' - jongens en meisjes die niet willen deugen, bete ren hun leven. Euro, Alphen 'Clockwork Orange' - bekende film van Stanley Kubrick in de herkan sing. Malcolm McDowell als een 'hooligan' voor zijn tijd, Greenway, Voorschoten 'Luchtmacht Academie' - lachfilm, Trianon. Leiden 'Broadcast News' - ironische film over liefdes en werkzaamheden op de redactie van een tv-journaal, Lido, Leiden 'Three men and a baby' - succesvolle komedie van Franse makelij ging nog eens door de gehaktmolen van Holly wood en het resultaat is best aardig, Lido, Leiden en Euro, Alphen 'Moonstruck' - Cher als spil in uitbun dige klucht - Lido, Leiden 'Jungle Book' - Walt Disney-film vol komische avonturen van het jongetje Mowgli - Luxor, Leiden, Euro, Al- 'Cry Freedom' - blanke journalist en zwarte activist worden vriendjes - Lido, Leiden 'Dirty Dancing' - eenvoudige maar charmante dansfilm - Greenway, Voorschoten 'No way out' - intrigerende spionage thriller' met Kevin Costner als de blonde held, Lido. Leiden DEN HAAG 'Saigon' - Asta (463500), 12 jr. 'Overboard' - Asta, al. 'Moonstruck' - Asta, al. 'Three men and a bab (471656), al. 'Planes, trains and automobiles' - Ba bylon al. 'Ironweed' - Babylon, 16 jr. 'Raw' - Cineac (630637). 16 jr. 'Three men and a baby' - Cineac, al. Prayer for the dying' - Cineac, 16 jr. 'Cry Freedom' - Metropole (456756), al. 'The Last Emperor' - Metropole. al. 'De ondraaglijke lichtheid van het be staan' - Metropole, al. 'Babette's Feast' - Metropole. al. 'Fatal Attraction' - Metropole. 12 jr. 'No way out' - Odeon (462400), 12 jr. 'Missing in Action 3' - Odeon, AMSTERDAM 'Moonstruck' - Alfa (278806), al 'Wall Street' - Alfa. al. 'Broadcast News' - Alfa, al. 'No Way Out' - Alfa, al. 'The last emperor' - Alhambra (233192), al 'Cry Freedom' - Alhambra, al. 'Three men and a baby' - Bellevue Ci- 'Someone to watch over me' - Calvpso (234876), 12 jr. 'Ironweed' - Calypso, 16 jr. 'The Dead' - Cineeenter (236615), 16 jr. 'Tutto Benigm' - Cineeenter, 16 jr. 'Barfly' 'Une flamme dans r 16 jr. - Cine- 'Prayer for the dying' - Cinema Int., 16 jr. 'The Running Man' - City (234579), 12 'Amsterdamned' - City, 12 jr. 'Missing in Action 3' - City, 12 jr. 'Serpent and the Rainbow' - City, 16 jr- 'Raw' - City, 16 jr. 'Saigon' - City, 12 jr. 'No Man's Land' - City 12 jr. 'La Dernière Femme' - Kriterion, (231708), 16 jr. 'Passione d'amore' - Kriterion, 16 jr. 'Telefono Rosso' - Parisien (246540), 18 jr. 'Pruimenbloesem' - Parisien, 18 jr. 'Bellv of an architect' - The Movies (245790), 16 jr. 'Good Morning Babilonia' - The Mo vies, 16 jr. 'Der Himmel über Berlin' - The Mo vies, 16 jr. 'Prayer for the dying' - Tuschinski (262633), 16 jr. 'Dr. Zhivago' - Tuschinski, 16 jr. 'Irma la Douce' - Tuschinski, al. 'De ondraaglijke lichtheid van het be staan' - Tuschinski, 12 jr. 'Overboard' - Tuschinski, al. 'Fatal Attraction' - Tuschinski, 12 jr. 'Dirty Dancing' - Tuschinski Cineac (243639), al. Operafilms in kader Off Holland - De Uitkijk (237460), al. T E L E VISIE Twee weken geleden is hier al de aandacht gevestigd op de serie kleine speelfilms die Duitsland 2 uitzendt, films waaraan de om roep ook een financiële bijdrage heeft geleverd. Vanavond in die reeks 'Fatherland' van Ken Loach. Destijds goed genoeg voor de hoofdprijs op het Ber- lijnse filmfestival, maar niet voor roulatie in de Nederlandse bio scopen. 1 Nasynchronisatie hoeft hier niet zo'n bezwaar te zijn omdat de film zich in- Duitsland af speelt. Een Oostduitse protest zanger komt in eigen land om po litieke redenen niet aan de bak en krijgt een uitreisvisum. Hij vestigt zich in Berlijn en moet daar leren leven met andere strikte wetten, die van de com mercie (22.45 uur). Tussen de voetbalbedrijven door is morgenavond op BBC 2 'Anatomy of a murder' te zien, een prachtige rechtbankfilm die Otto Preminger met James Ste wart in de hoofdrol maakte. Ste wart speelt een aardige advocaat die zich met hart en ziel inzet voor een militair. Hij heeft de aanrander van zijn vrouw dood geschoten en George C. Scott probeert als de officier van justi tie hem daarvoor veroordeeld te krijgen (21.00 uur). Op dezelfde zender een avond later om 12 uur 'The last picture show', een nostalgische sfeerte kening van Peter Bogdanovich. Hij portretteert een groepje tie ners dat zich aan de vooravond van de Koreaanse oorlog ver veelt in een Texaans stadje. Re gisseur Alex Cox ('Sid and Nan cy') leidt de film in. Liefhebbers van Bette Midler zullen mis schien meer plezier beleven aan 'The Rosé'. Ze speelt in deze wat onevenwichige film een zange res wier karakter en zang be doeld herinneringen oproept aan Janis Joplin (België 1, 20.40 uur). 'Quintet' is een minder beken de film van Robert Altman. Een sprookje in ijs noemde hij de film zelf. Hij schetst hierin een angst wekkende toekomst, waarin de ondergang van de wereld wordt gevolgd door een nieuwe ijstijd. Paul Newman en Vittorio Gas man proberen te overleven (don derdag, Duitsland 2, 23.10 uur). FILMHUIZEN 'On the Waterfront', de klassieke Brando-film, is dit weekeinde in Filmhuis LVC te zien. Marlon Brando speelt een schlemielige havenarbeider die door zijn lief de voor Eva Maria Saint tot het hogere wordt geroepen. Als een Don Quichotte trekt hij ten strij de tegen de corrupte machtheb bers van de havenvakbond en keert zich daarmee tegen zijn broer (onvergetelijke rol van Lee J. Cobb). Budd Schulberg schreef het verhaal, Elia Kazan deed de regie (tot en met zondag, 21.15 uur). Volgende week woensdag en donderdag draait hier 'Ran' van de Japanse meester Akira Ku rosawa. In deze Shakespeare-be- werking komen drie zonen van een grootgrondbezitter met el kaar in conflict (21.15 uur). Naast de première van 'Babet te's Feast' nog vier films in het Kijkhuis. Vandaag en morgen gaat 'Wish you were here' in her haling. De ster van deze Engelse film is de jeugdige Emily Lloyd. Als een jong, vrijgevochten meis je gooit zij in het kleinburgerlijke Engeland van de jaren vijftig bij na letterlijk haar kont tegen de kribbe. Regie is van David Lie- land (20.00 en 22.15 uur). 'Diva' is een sprookjesachtige thriller, waarin een jeugdige postbode in het geheim een op name maakt van het optreden van een operazangeres en zo in een bijzonder ingewikkeld mis daad-complot belandt. Regie Een vrij recente foto van Mar lon B rando, hoofdrolspeler in 'On the waterfront'. (archieffoto) Jean-Jacques beneix (20.00 en 22.,15 uur). 'Les Enfants du Pa radis' is een Franse produktie van klassieke status. Marcel Car- né maakte onder deze titel een drie uur durend spektakel dat zich afspeelt in het Parijs van de vorige eeuw (dinsdag 20.00 uur). 'Brutti, Sporchi e Cattivi' is een al wat oudere film van Ettore Scola. Op de vuilnisbelten van Rome situeerde hij deze zwarte komedie, waarin een gezin van list en bedrog aan elkaar hangt (20.00 en 22.15 uur).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 9