'Zuinig ademhalen en schouder aan schouder
'Turandot': vitaal, maar rommelig
Bioscoopbond wil minder btw op filmkaartje
Fleetwood Mac ontstijgt subtop niet
Schönberg-kwartet: muzikaal stortbad
WOENSDAG 15 JUNI 1988
PAGINA 25
Organisatie Parkpopfestival verwacht topdrukte:
DEN HAAG - Afspraken
maken met de politie, het
regelen van de podia, bands
contracteren, een
programmakrant maken,
installaties regelen voor veel
geluid en veel licht,
dranghekken plaatsen,
veiligheidsdiensten
inschakelen, zorgen voor
opvang van kinderen; en dat
alles binnen een klein budget.
Voor die taak ziet de
organisatie van het
Parkpopfestival (26 juni) in het
Haagse Zuiderpark zich ook
dit jaar weer geplaatst.
"Slopend", noemt het
Algemeen Haags Comité het,
maar ook "waanzinnig".
door
Hans Beuzel
Een week van te voren verhuist het
bureau van het AHC naar het festi
valterrein, inclusief de telefoon en
de telefax. Twintig mensen lopen
het draaiboek na, regelen wat er te
regelen valt. Vier- tot vijfhonderd
mensen, inclusief politie, veilig
heidsdienst en de 'catering' - voor
het voedsel en de drank - zorgen op
de dag zelf dat alles zo soepel mo
gelijk draait.
Wanneer het festival weer zo ver
loopt als in voorgaande jaren, heb
ben de politie en de veiligheids
dienst een rustige dag. Geweldda
digheden zijn er nauwelijks ge
weest sinds het bestaan van het
evenement, met uitzondering van
het eerste jaar. Volgens de organi
satie heeft dat te maken met de gra
tis toegankelijkheid van het festi
val. Voor fans die teleurgesteld zijn
in hun groep is er de geruststelling
dat ze toch niets betaald hebben.
Vorig jaar was Europa's grootste
gratis popfestival goed voor
200.000 bezoekers. De capaciteit
van het Zuiderpark is met dat aan
tal nog niet uitgeput. De organisa
tie heeft het uitgerekend; als ieder
een schouder aan schouder zou
Elli Schelling (rechts) en Jan Loman, de organisatoren
staan, en niet te omvangrijk adem
haalt, zou het park een miljoen
mensen kunnen behappen. Maar
met een paar honderduizend min
der is het AHC ook tevreden.
Top
Dit jaar treden onder andere
T'Pau, Mory Kante, The Church,
Aztec Camera en Green on Red op.
De organisatoren moeten, door het
beperkte budget, mikken 'ftp groe
pen die de top nog niet bereikt heb
ben, maar dat wel kunnen gaan
doen.
Volgens Elli Schelling van het
AHC is dat in voorgaande jaren aar
dig gelukt. "Toen we de Bangles
boekten, waren die nog nergens.
Op het moment van het optreden
stonden ze boven in de hitparades.
In 1983 werd Marillion bekend na
Parkpop. De Orchestral Manoeu
vres in the Dark maakten in 1985
een comeback met het optreden in
Den Haag. 'Het zit eraan te komen'
valt vaak als we over bands pra
ten".
De kosten van Parkpop zijn laag,
als je ze vergelijkt met die van an
dere festivals. Jan Loman, ook van
het AHC, weet dat de organisato
ren van het dubbele Belgische Tor-
hout/Werchter festival 350.000 gul
den moeten neerleggen voor de
twee optredens van Sting. Parkpop
heeft twaalf groepen voor minder
dan een.ton. Het hele festival, in
clusief alle kosten, kost slechts
Stones
De groepen zijn niet alleen voor
deliger omdat ze nog niet tot de
echte groten behoren, ze rekenen
ook minder voor Parkpop dan voor
festivals waarvoor entree wordt ge
heven. De eisen die de groepen
stellen aan de organisatie zijn wat
minder exorbitant dan die van
sommige toppers. Schelling en Lo
man hebben bij de organisatie van
de Rolling Stones gewerkt. "Je
lacht je gek. Bij hun contracten ho-
Bioscoopdag in aantocht
AMSTERDAM (ANP) - De Neder
landse Bioscoop Bond (NBB) vindt
het onterecht dat Nederland - op
Denemarken na - de hoogste btw-
tarieven van Europa voor het bio
scoopbezoek heeft. Hoeft over boe
ken en tijdschriften 'slechts' zes
procent btw - en zelfs dit vinden de
boekverkopers en uitgeverijen nog
te hoog: zij pleiten voor een nul-ta
rief - te worden betaald, voor een
bioscoopkaartje geldt het hoogste
tarief van twintig procent.
Voorzitter drs. J. Wolff van de
NBB spreekt hierover zijn onvrede
uit. "Het gaat immers om hetzelfde
soort hardware. Het zijn allemaal
informatiedragers, waarbij niet zou
mogen uitmaken of de informatie
op papier staat of op celluloid".
De bioscopen staan overigens
niet alleen; ook schouwburgen en
concertgebouwen zitten in de hoge
tariefsgroep en ook zij vinden dat
ze in een lagere tariefsgroep thuis
horen. Wolff verklaart dat de bio
scopen zeker niet uit zijn op over
heidssubsidies. "We willen ge
woon kostendekkend werken. Het
zou dan echter alleszins redelijk
zijn als we niet ook nog extra belast
zouden worden," stelt hij. Mogelijk
dat het opheffen van de Europese
grenzen in 1992 enige 'verlichting'
voor de Nederlandse bioscopen
brengt, doordat het btw-tarief in al
le landen gelijk gesteld moet wor
den. Al bestaat volgens Wolff na
tuurlijk ook de kans dat het Neder
landse tarief wordt gehanteerd. Be
sprekingen hierover zijn in volle
gang. Al jaren overigens, evenals
de lobby vanuit „bioscoopland"
om het btw-tarief te verlagen.
De bioscopen trekken echter
niet al te publiekelijk aan de bel en
kiezen evenmin voor acties zoals
bij voorbeeld de uitgevers, die mo
menteel door middel van boeken
leggers actie voeren voor een lager
btw-tarief.
Het publiek zal namelijk weinig
of niets merken van een lager btw-
tarief op het bioscoopkaartje. De
prijs zal er zeker niet automatisch
door zakken. "We streven naar een
zo hoog mogelijke omzet. Het geld
dat vrijkomt door een lager btw-ta
rief zouden we kunnen herinveste
ren, of gedeeltelijk beschikbaar
kunnen stellen voor bij voorbeeld
de stimulering van de produktie
van Nederlandse films", aldus
Wolff.
De bioscoopbond doet er in ieder
geval alles aan om het bioscoopbe
zoek te blijven stimuleren. Donder
dag 16 juni staat daarom de Natio
nale Bioscoopdag op het program
ma. Op deze dag, die plaatsvindt in
het kader van het Europese Jaar
van de Film en de Televisie, zijn al
le bioscoopvoorstellingen toegan
kelijk voor 2,50 gulden. Daarom
heen zullen op lokaal niveau zoveel
mogelijk initiatieven worden ont
plooid, zoals live-muziek, rondlei
dingen en dergelijke. De NBB
hoopt op een grote belangstelling.
„Het is in ieder geval een rustdag
tijdens de Europese Voetbalkam
pioenschappen. Nou alleen nog
ietsje minder mooi weer....", aldus
Wolff.
ren boekwerkjes van 50 pagina's
met de eisen voor alle voorzienin
gen rond het optreden".
Toch hebben ook de Parkpop
groepen zo hun wensen. Los Lobos
wilde in een voorgaand jaar meer
dere merken Mexicaans bier, dus
moest Elli op zoek in Den Haag, tot
ze een slijter vond die dat bier ver
kocht. "Vreselijk lekker", aldus El
li. Catherina and the Waves wilden,
vertellen Schelling en Loman, al
leen witte handdoeken in de kleed
kamer, om te kunnen zien of ze al
gebruikt waren. Er mocht geen ge
kleurd randje aan zitten. En de
groep Dr. and the Medics, idioten
van beroep met ongelooflijke kap
seis, vroeg een collectie bussen
met verschillende kleuren haarlak.
Banaan
Parkpop heeft volgens de organi-
naam verworven in
"De platenmaat-
de bands die we
full-power tegen-
an hun bands con
tracteren. Ze bouwen er een hele
marketingcampagne omheen. 'Ye-
ke yeke' is nu een hit geweest van
Mory Kante, maar op het moment
dat we hem konden strikken kreeg
het nummer nog nauwelijks aan
dacht".
Naast de optredens op de twee
grote podia, is er nog een extra pro
gramma op Parkpop. Het Alge
meen Haags Comité wil aandacht
besteden aan trends in de popmu
ziek. Onder de noemer 'Holland
rocks the house' treden breakdan-
cers, rappers, hiphop-bands en
scratchers op. De organisatie
noemt de 'Three Wize Men' uit En
geland als belangrijkste attractie.
Naast het podium waarop de
trends worden geëtaleerd, wordt
een skateboard-baan geïnstalleerd,
die om zijn vorm de bijnaam 'de ba
naan' kreeg. Haagse verfspuiters
zullen bij de grote podia linnen
schermen bewerken met graffity-
kunst.
Eén van de sponsors van het fes
tival, Coca Cola, wil graag haar logo
terugvinden in de graffity-kunst.
De gigant is een nieuwe geldschie
ter voor het festival. Sponsors
brengen het grootste deel van de
kosten op, ergens tussen 60 en 70
procent. Verder draait Parkpop op
de radio- en tv-rechten die het AHC
ontvangt van de VARA, die beel
den van Parkpop zal uitzenden in
'Zomerrock', de subsidies die de
organisatie ontvangt en de verkoop
van drank en snacks.
Woodstock
Parkpop wordt doorgaans be
zocht door een breed publiek. In te
genstelling tot 'gewone' festivals
waar doorgaans aanzienlijke en
treeprijzen - al gauw veertig gulden
- worden geheven die slechts door
popliefhebbers worden neerge
val
teld, kost Parkpop dus riiets. Daar
om zijn in het Zuiderpark traditie
getrouw veel dagjesmensen te vin
den. "Vlak voor het podium zie je
vaak de fans van de bands. Op hon
derd meter zie je de bezoekers die
komen om lekker te relaxen. Daar
achter heb je 'de kijkers".
"Vorig jaar troffen we bijvoor
beeld een bejaard echtpaar. We
vroegen waarom ze op zo'n popfes
tival kwamen en het antwoord was
'Oh, mijnheer, we zouden gaan fiet
sen, maar we komen hier niet meer
weg'. Aan de andere kant kwamen
we een vrouwtje tegen dat zei dat
ze elke dag de eendjes kwam voe
ren. En waarom nou niet, vroeg ze
zich af'.
"Het is een soort Woodstock
voor iedereen, jongeren, ouderen,
kinderen. Daarom is er ook een
kinderopvang. Zoals op elk festival
raken ook kinderen zoek. Jan Dou-
we Kroeske, die het programma
presenteerde, moest al een keer op
het podium uitroepen dat als de
moeder van het kind dat hij op het
toneel had nu niet kwam, hij het
mee zou nemen".
Of Kroeske ook dit jaar weer de
presentatie zal verzorgen is nog
niet zeker. Schellling en Loman
vertellen dat de presentator zich el
ke jaar suf loopt om èn het pro
gramma aan te kondigen èn de
bands te interviewen voor de
VARA. En een presentator die hij
gend het podium op komt is ook
niet alles.
Jutteractie
Na afloop van het festival zal een
gigantische bende zijn ontstaan op
Brinkman kocht gisteren de eerste kaartjes voor de Nationale Bioscoop
dag bij Fons Rademakers. (foto gpdi
Concert Fleetwood Mac. Gehoord op 14 ju
ni in de Kuip, alwaar vanavond nog een
concert wordt gegeven.
ROTTERDAM (GPD) - Fleet
wood Mac voor het eerst sinds
acht jaar op een Nederlands po
dium. Na de geslaagde wederop
standing vórig jaar met het ze
ventiende album 'Tango In The
Night', waarvan nog steeds hits
worden geplukt, zou dat langver
wachte concertbezoek een pop
gebeurtenis van de eerste catego
rie moeten zijn.
In plaats daarvan worden de.
twee uitverkochte optredens in
Ahoy' (gisteravond en vanavond)
overschaduwd door alle Kuip-
spektakels, deze week met name
die van de collega-veteranen van
Pink Floyd. Terecht of niet, dat is
natuurlijk de vraag. En het ant
woord luidt: in feite wel. Als con
certattractie heeft Fleetwood
Mac niet (meer) de mega-uitstra-
ling, die tegenwoordig vereist is
om de subtop te ontstijgen.
Voor een niet gering deel heeft
die zelf onderkende devaluatie
het Feyenoordstadion was pu-
blieksmatig haalbaar te ma
ken met het verdwijnen van
Lindsey Buckingham, jarenlang
de stuwende kracht vande
anglo-Amerikaanse softrockfor-
matie. De vooral in de studio do
minerende zanger-gitarist zette
er na de afronding van 'Tango In
The Night' onverwacht (voor de
buitenwereld) een punt achter.
Enerzijds uit wens om zijn solo
carrière verder te ontwikkelen,
anderzijds vanwege zijn afkeer
voor het toeren, waartoe FM te
genover zijn platenmaatschappij
en fans wel verplicht was.
De vier resterende leden
(drummer Mick Fleetwood, bas
sist John McVie, zangeres-toet
senist Christine McVie en zange
res Stevie Nicks) trokken voor
hem maar liefst twee vaste ver
vangers aan: leadgitarist annex
zanger Rick Vito en zingend
slaggitarist Billy Burnette. Daar
naast werden voor deze wereld
tournee nog drie huurlingen ge-
recruteerd: percussionist Isaac
Assante en de achtergrondzan
geressen Sharon Celani en Lori
Perry.
Op deze oorlogssterkte bleek
Fleetwood Mac gisteravond ge
makkelijk in staat om een gretig
Ahoy' bijna twee uur lang naar
haar hand te zetten. Niettemin
moeten de doorgewinterde fans
(sommigen lopen al twintig jaar
mee, het merendeel vanaf het
succesalbum 'Rumours' uit 1977)
zich toch wel even in de oren
hebben gewreven bij het horen
van diverse klassiekers uit de
mond van de nieuwkomers. Zo
mocht Billy Burnette zich zelfs
uitleven met het aloude 'Oh
Well', dat plotseling minder
Fleetwood Mac klonk dan ooit.
Waar nodig heeft de groep, die
uit haar uitgebreide archief op
merkelijk veel 'Rumours' plukte,
zich evenwel niet aangepast: van
verrassende uitvoeringen was
nauwelijks sprake. Degelijkheid
was het motto. Daarbij werd
evenals in 1980 in hetzelfde
Ahoy' niet op decibels gekeken,
ging het er soms keihard aan toe.
Zonder de stugge Lindsey
Buckingham straalde Fleetwood
Mac in elk geval wel meer vrien
delijkheid uit. De dames McVie
en Nicks, die keurig de zangpar
tijen verdeelden, overlaadden de
zaal met dankwoorden. De losse
re aanpak kwam voorts tot uiting
in diverse terugblikken op de
bluesy beginperiode en in de lu
dieke solo van Mick Fleetwood,
waarbij hij zijn voorkeur voor
Afrikaanse ritmen even mocht
demonstreren.
De recente FM-hits uit de ko
ker van Buckingham ('Big Love',
Family Man') bleven achterwe
ge.
De meeste uitbundigheid maak
te' aan het slot (uiteraard) het
grootste singlesucces 'Go Your
Own Way' los. Prima donna Ste
vie Nicks, onverminderd een
soort tegenpool van toffe meid
Christine McVie, toverde ook bij
de toegiften helaas 'Sara' niet
meer uit haar hoge hoed. 'Don't
Stop' fungeerde nu als een net
even te gladde wegwezer.
LOUIS DU MOULIN
viool. Henk Guittart-altviool. Hans Wou
denberg-cello) en Arleen Augér-sopraan
voerden werken uit van de vroege tweede
Weense school: Schönberg, Berg en We-
bern. Gehoord op 14 juni in de kleine zaal
AMSTERDAM In tegenstel
ling tot de muziek van Haydn,
Mozart en Beethoven (eerste
Weense school) zijn de composi
ties van de tweede Weense
school absoluut niet geschikt
voor het rustig verteren van de
avondmaaltijd. Desondanks was
de kleine zaal volgestroomd met
liefhebbers van atonale muziek:
muziek die zich onder de experi
menterende handen van Arnold
Schönberg langzamerhand heeft
losgemaakt van de oude, be
proefde wetten van de totale
zwaartekracht. Muziek die fi
guurlijk, maar in dit geval ook
letterlijk geschapen is om een ge
dicht als 'Entrückung' van
Stefan George te verbeelden. (De
dichter beziet de wereld vanuit
een bovenaards standpunt). In
de traditie van Beethoven en Ma
hler heeft Schönberg in de
laatste twee delen van zijn
'Tweede Strijkkwartet' (1907)
een extra partij voor zang (ge
dichten van Stefan George) op
genomen. Gelukkig besteedde
de componist zóveel zorg aan de
samenhang tussen tekst en mu
ziek, en gelukkig gaf Arleen Au-
gér een zó perfecte en kristalhel-,
dere vertolking van het werk, dat
het gezwollen, filosofische Duits
er een stuk begrijpelijker op
werd.
Niet alleen van het publiek
werd een groot concentratiever
mogen geëist, ook de strijkers
moesten zich tot het uiterste in
spannen om het verre, onweers-
achtige- gerommel van orkestge
luiden uit de grote zaal te nege
ren. Mijn zaalgenoten deden er'
nog een schepje bovenop door
ongegeneerd te hoesten. Derge
lijke geluiden zijn niet in over
eenstemming te brengen met de
tere klankrijkdom van Anton
Weberns 'Funf Satze opus 5' We-
bern beschikt over een rijkge
schakeerd klankpalet. Zeker in
1909 zullen de mensen raar heb
ben ppgekeken van de ijle gelui
den van een over snaren glijden
de strijkstok, van het plukken en
boventoons jammeren. De leden
van het Schönberg ensemble be
toonden zich ware specialisten in
het verfrissend spelen van deze
'oudere' nieuwe muziek.
Het Strijkkwartet uit 1910 van
Alban Berg is één van de eerste
werken in het atonale idioom,
waarin herkenbare motieven
worden toegepast. De muziek
krijgt daardoor een geweldige,
emotionele lading. De altviolist
veerde in de volle vaart van het
spel herhaaldelijk op uit zijn
stoel en de toehoorders werden
op gezette tijden onthaald op een
muzikaal stortbad.
Aan het langdurig en dringnd
applaus was te horen dat dit voor
velen een onvergetelijke uitvoe
ring is geweest.
MONICA SCHIKS.
Turandot' (oorspronkelijke titel: Turandot
oder Der Kongress der Weisswascher)'
van Bertolt Brecht door Jongerentheater
van de Stichting Cervelaat. Regie: Hugo
Maerten. Gezien op 14 juni in het kader van
De Haagse Zomer in een tent op Het Plein.
Aldaar nog vanavond en morgenavond te
DEN HAAG - Het culturele festi
val 'De Haagse Zomer' biedt een
aantal manifestaties, waarvan
het gedeelte op Het Plein met
muziek, theater en beeldende
kunst in tenten en in de open
lucht het meest uitgebreide on
derdeel vormt. In dit festivalka
der brengt de Stichting Cerve
laat een theaterproduktie door
jongeren uit: scholieren, al dan
niet met toneelervaring, worden
begeleid door professionele re
gisseurs. Voor de eerste voorstel
ling binnen dit Cervelaat-projekt
tekent acteur/regisseur Hugo
Maerten, die daarbij voor 'Turan
dot' van Bertolt Brecht koos.
Vitaal is de produktie vol
Brechtiaans spektakel zeker ge»-
worden. De ruim dertig spelers
zetten zich met jeugdig enthou
siasme in om aan de vele gebeur-
tenissen in keizerlijk China ge
stalte te geven. De Chinese eco
nomie is namelijk ontwricht
door een nijpend tekort aan ka
toen. De katoenoogst was welis
waar bijzonder goed, maar door
toedoen van de keizer - die zijn
katoenmonopolie bedreigd zag -
is er een kunstmatig tekort ge
creëerd. Het volk wordt opstan
dig en hoopt op Kai Ho, die de
noodzakelijke hervormingen zal
doorvoeren.
Om de boel te sussen wordt
een congres van Knappe Koppen
georganiseerd. De Knappe Kop
pen verzinnen in hun toespraken
leugenachtige redenen voor het
ontstane tekort aan katoen. Het
volk geeft hierop het nodige
commentaar, dat via televisie
schermen tot het publiek in de
tent doordringt. Dat is een aardi
ge vondst. Verder is het verloop
van de voorstelling erg rommelig
en komt de verhaallijn vaak nau
welijks uit de verf. De zaalopstel
ling is in een kring; gespeeld
wordt er hoofdzakelijk op de
middellijn. Aan de ene kant van
die speelcirkel bevindt zich de
hofhouding van de keizer, aan
het andere einde de toegang tot
het speelvlak, vanwaar het een
voortdurend komen en gaan is
van een verwarrende veelheid
van personen. Er gebeurt dus
steeds heel veel. Maar door de in-
dentieke bewegingspatronen
valt het herhalingsaspect des te
meer op, en is misschien ook het
verloop van het verhaal moeilij
ker te volgen.
Voor een deel is dat allemaal
natuurlijk te herleiden tot het
warrige, vrij onbekende stuk, dat
Brecht (in tegenstelling tot zijn
klassiek geworden werken)
nooit zelf geregisseerd heeft.
Toch valt bij deze voorstelling
niet aan de indruk te ontkomen,
dat er met dit enthousiasme stel
jonge spelers en de verzorgde
aankleding gewoon nog méér in
had kunnen zitten, althans méér
overzichtelijkheid.
WIJNAND ZEILSTRA.
het veld. Daarvoor heeft het AHC
de 'jutteractie' bedacht. Om half
negen mag iedereen van twaalf jaar
en ouder zakken komen vullen in
het park. Voor elke zak krijgt de
vuiler een rijksdaalder. "Niet al
leen jongeren werken daar aan
mee, iedereen die geld kan gebrui
ken helpt. Vorig jaar was het park
in anderhalf uur schoon. Er was zo
veel troep verzameld dat de ge
meentereiniging met alle beschik
bare wagens de zakken niet eens in
één keer weg kreeg".
Voor één ding wil het AHC graag
waarschuwen. "Neem geen glas of
blikken drank mee naar het festi
val. Anders zijn de veertig EH-
BO'ers de hele dag met niks anders
bezig dan met het behandelen van
snijwonden. Bezoekers die met he
le kratten bier aankomen, om die te
verkopen op het veld, verzoeken
we hierbij buiten het park te blij-
1 1 Nothing's gonna change -
Glenn Medeiros
2 2 Theme from s express -
The S Express
3 6 Dirty Diana - Michael
Jackson
4 5 Divine emotions - Narada
5 4 Tomorrow people - Ziggy
Marley
6 3 Everywhere - Fleetwood
Mac
7 15 Bluemonday 88-NewOr
der
8 16 Fast car - Tracy Chap-
9 18 Perfect - Fairground At
traction
10 8 Bamboleo - Gipsy.Kings
11 14 A love supreme - Will
Downing
12 7 Ye ke ye ke - Mory Kante
13 11 Gragile - Sting
14 23 Ma che bello.. Eros
Ramazzotti
15 10 One more try - George Mi
chael
16 9 Alphabet street - Prince
17 12 Get lucky - Jermaine Ste
wart
18 25 Ponteacantar-JoseFeli-
ciano
19 38 South Africa - Revelation
Time
20 19 I don't want to live Fo
reigner
21 30 My love Julio Iglesias e
Stevie Wonder
22 24 Hold on to love - Jon An
derson
23 17 Get it - Stevie Wonder en
Michael Jackson
24 13 Prove your love - Taylor
Dayne
25 Push it - Salt n Pepa
26 20 Made in Russia - CCCP
27 28 lm nin'alu - Ofra Hazas
28 32 The payback mix part
one - James Brown
29 Wild world - Maxi Priest
30 Chica Cubana - Tatjana
31 37 Who's leaving who - Ha-
zell Dean
32 22 Stop loving you Toto
33 - The race - Yello
34 21 I want you back - M. Jack
son en Jackson 5
35 My one temptation - Mi
ca Paris
36 The blood that moves the
body - A Ha
37 39 Hey mr Heartache - Kim
Wilde
38 Ajiything for you - Grant
en Forsyth
39 Don't wanna give up
Dennis Jones
40 29 Bedrock - Georgio