Sumatraspoorlijn kostte aan tienduizenden mensen het leven Geboortedorp van ouders Dukakis platgelopen fii poLmM iv/r IfottfM Eens zal paus bezoek brengen aan Sovjetunie PAGINA 2 DINSDAG 14 JUNI 1938 Monument voor 'vergeten'' Japans project tijdens Tweede Wereldoorlog De aanleg van de Birmaspoorlijn tijdens de Tweede Wereldoorlog bij een groot publiek bekend door de film 'Bridge on the river Kwai' heeft meer tot de verbeelding ge sproken dan andere dergelijke dwangarbeidersprojecten in door de Japanners bezet Azië. De Suma traspoorlijn is een voorbeeld van zo'n vergeten projectwaarbij tien duizenden dwangarbeiders, blan ken en Indonesiërs, het leven heb ben gelaten. Voorzitter H. Neuman (72) van het Comité Sumatra Spoorlijn gaat terug in de tijd twee weken voor de onthulling van een monument voor de omgekomenen, in het Arnhemse museum Bron beek. ARNHEM "We leefden in geïmproviseerde kampen, gemaakt van hout en be dekt met palmbladeren. Daar is nu natuurlijk niets meer van te zienNa een half jaar is alles daar al vergaan". Als 28-jarige militair is Neu man bij de aanleg van de Su matraspoorlijn betrokken geweest. Hij was een van de 6.607 krijgsgevangenen die naar dit grote Indonesische eiland werden getranspor teerd om er in de hitte van het tropische oerwoud rails te leggen. door Pieter Lamberts Per dag moest er 2,7 kilometer spoorlijn gereed komen. Hoe, dat interesseerde de Japanners niet, als het vastgestel de aantal kilometers maar afkwam. "De Jappen die bij de bouw van de spoorweg betrokken waren hadden er zelf ook helemaal geen trek in". (archieffoto! "Bij het transport zijn er al veel om het leven gekomen. Aan de Suma- traanse westkust is een schip getor pedeerd met 1.462 mannen aan boord. Bij een gelijke actie aan de oostkust zijn 178 mannen omgeko men. Onderweg hebben bij elkaar dus al 1.640 mannen het loodje ge legd". legt Neuman uit. Tijdens de aanleg van de 220 ki lometer lange spoorlijn op Midden- Sumatra zijn nog eens 706 man schappen om het leven gekomen. Neuman: "Bij elkaar ongeveer 2.346 mannen, dat is ongeveer 35,5 procent van alle aan de spoorlijn toegewezen krijgsgevangenen. Romoesha's Hoe schrikbarend deze cijfers al zijn, bij de Indonesische dwangar beiders nemen zij waarlijk nacht- merrie-achtige proporties aan. Van de 30.000 romoesha's die naar Su matra zijn versleept om daar voor de Japanners een spoorlijn aan te leggen, waren er bij de capitulatie van Japan op 15 augustus 1945 nog maar 6.000 in leven. Neuman: "Van hen is dus tachtig procent om het leven gekomen". Werden de blanke krijgsgevan genen op zijn zachtst gezegd al met goed behandeld, met de romoes ha's was dit helemaal het geval. "Ze werden bij razzia's op Java op gepakt, geronseld, op schepen ge zet en naar Sumatra gebracht", ver telt Neuman. Dit gebeurde zonder enige vorm van organisatie. Volgens Neuman is dat vooral de reden geweest waarom er zoveel romoesha's zijn gestorven. "Kijk toen wij van de KNIL bij de spoorlijn aankwamen, werden de taken meteen verdeeld. Een groep ging latrines graven, een andere groep zette de keuken op. etcetera. Zo'n organisatie hadden de romoesha's niet". Een andere oorzaak voor het ex treem hoge percentage gestorve nen is de karigheid van de rantsoe nen. Neuman: "Je kreeg een beetje rijst. Heel af en toe waren er ook darmen of gezoute vis. Maar de Jappen leefden zelf ook onder het normale rantsoen. Die streek daar in Midden-Sumatra is heel dunbe volkt en karig. De bevolking had al moeite genoeg zichzelf in leven te houden en het rantsoen voor de Jappen bij elkaar te krijgen". Onder die omstandigheden moesten de dwangarbeiders aan de spoorlijn werken. Daarbij hadden ze, zo vertelt Neuman, voor een ki lometer rails slechts een vierde van het aantal mensen dat aan de Bir- maspoorlijn werkte. "De verhou ding was een op vier. Dat betekent dus dat wij eigenlijk veel harder moesten werken" Geen materiaal Per dag moest er 2,7 kilometer spoorlijn gereed komen. Hoe. dat interesseerde de Japanners niet, als het vastgestelde aantal kilome ters maar afkwam. Neuman: "Bo vendien hadden de Jappen, die bij de bouw van de spoorweg betrok ken waren, er zelf ook helemaal geen trek in. Ze hadden van het mi nisterie in Tokio te horen gekre gen, dat ze geen materiaal kregen. Dat moesten ze maar zien te organi seren". Bielzen, rails en locomotie ven werden dan ook elders uit de Indonesische archipel vandaan ge haald. Bij de aanleg van de spoorlijn zorgden de dwangarbeiders er wel voor hun werk niet al te goed te kla ren. In de buurt van de kust geko men, moesten er eerst dijkjes wor den opgeworpen. Neuman: "Het is daar erg moerassig. Maar wat de den wij? We maakten een verho ging van takken en bladeren met daaroverheen aarde. Dat leek al snel heel wat. Alleen, een locomo tief dragen kon zo'n talud natuur lijk niet". Dit was te merken na afloop van de oorlog, toen de krijgsgevange nen door de geallieerden werden weggehaald. "Er zijn toen enkele locomotieven ontspoord. Die lig gen er nu nog. Toen ik een paar jaar geleden op Sumatra was, heb ik ze nog gezien", aldus Neuman. De spoorlijn is door de Japan ners zelf nooit gebruikt. Hij kwam net klaar op de dag, dat Japan capi tuleerde. In 1949 heeft de Neder landse ingenieur Koster nog beke ken of de spoorlijn te repareren viel. Maar dat bleek onbegonnen werk. Neuman: „Er waren bijvoor beeld geen lasplaten aangebracht, niet alle bouten en moeren zaten op hun plaats. Hij was gewoon slecht aangelegd". Na afloop van de oorlog zijn de krijgsgevangenen niet meteen weggehaald. Ze waren voor het ge mak even vergeten, legt Neuman uit. Op een gegeven moment wer den ze dan toch 'ontdekt'. "De En gelsen en Amerikanen werden meteen weggehaald en naar huis gebracht, maar de Nederlanders niet. Die bleven in Indonesië. Ze werden bij het KNIL ingedeeld" Herdenking Dertig jaar na de gebeurtenissen op Sumatra is Neuman met een ex- medegevangene het Comité Suma tra Spoorweg begonnen. Neuman: "Begonnen, niet opgericht. Dat klinkt veel te officieel". De collega initiatiefnemer is inmiddels overle den. "Niet zo vreemd, als je be denkt dat ik met 72 jaar een broekie ben", grinnikt Neuman. "De ge middelde leeftijd van de leden ligt op tachtig jaar. De jongeren waren destijds al weggehaald om aan de Birmaspoorweg te werken. Alleen de ouderen waren over". Van de overlevenden zal een aan tal op 15 juni wel in het Koninklijk militair tehuis Bronbeek in Am- hem zijn te vinden. Die dag onthult het Comité Sumatra Spoorweg een monument voor de gevallenen. On der de aanwezigen is onder meer de cultureel attaché van de Indone sische ambassade in Den Haag. Neuman: "Ook wil ik proberen G. Lee naar Nederland te halen als vertegenwoordiger van de gealli eerden". TT Oofcltó J4 UTRECHT - "Met dit congres willen we vooral de grote volks- culturele waarde van de kermis onderstrepen. Het congres moet ook de aanzet geven om het feno meen kermis eindelijk eens we tenschappelijk te onderzoeken Dat is tot onze grote verbazing in Nederland nog nooit gebeurd". door Joop van Dalfsen/ANP Dat zegt directeur Ineke Strou- ken van het Informatiecentrum Volkscultuur in Utrecht. Onder het motto 'Een volksvermaak in de schijnwerpers' wordt op 16 ju ni in de Beekse Bergen in Hilva- renbeek door een professor, een ambtenaar, een vertegenwoordi ger van het Nationaal Kermis- museum, een schrijver en twee exploitanten serieus en diep gaand gesproken over de kermis. Elk jaar zijn er in Nederland meer dan 2.000 kermissen, vooral in Limburg, Brabant en Noord en Zuid-Holland. Op die kermis sen zorgen ongeveer 1.100 ex ploitanten met naar schatting 2.000 attracties voor alle mogelij ke vormen van vermaak. En mil joenen ondergaan dat. De kermis, met een eeuwen lange geschiedenis, is anno 1988 nog springlevend maar dreigt wel steeds meer in het gedrang te komen. Hoge pachtprijzen, ruimtegebrek op de standplaat sen en toenemende concurrentie van de pretparken maken het voor de exploitanten steeds moeilijker om het hoofd boven water te houden. Volkscultuur Kermis is een belangrijk cultu reel verschijnsel. Ineke Strou- ken en haar naaste medewerkers Piet de Boer en Albert van der Zeijden zijn daar heel stellig in. Toch staat volkscultuur bij we- Kennis krijgt eindelijk' erkenning van wetenschap tenschappelijke onderzoekers niet bovenaan het lijstje. "Oorlo gen, koningshuizen, politiek en ga zo maar door worden wel we tenschappelijk ontleed. Volks cultuur niet. Dat verbaasd ons ontzettend omdat volkscultuur in feite het dagelijkse leven zelf is", zegt Albert van der Zeijden. "Hoeveel mensen gaan er jaar lijks naar de kermis? Wie zijn die bezoekers en wat trekt hen nu juist aan? Hoe leven, wonen en werken de exploitantenfamilies? Wat zeggen kermisattracties en kermismuziek over de tijd waar in ze favoriet waren? Allemaal vragen waar we eigenlijk het ant woord niet op weten", aldus Ine ke Strouken. Het Informatiecentrum Volks cultuur is ëen door het ministerie van WVC gesubsidieerde instel ling, die landelijk initiatieven on dersteunt. De medewerkers han teren een ruime marge als het gaat om volkscultuur. Ook de re ligie en bijvoorbeeld de manier waarop de was wordt opgehan gen is volgens Ineke Strouken een uiting van volkscultuur. "Niet alleen klompendansen, klederdrachten, oude ambach ten en de gebruiken bij geboor tes, huwelijk en dood behoren tot de volkscultuur. Ook wat de mensen eten en hoe ze dat doen hoort daar bij. Hoe ze feesten en wat ze zingen op het voetbalveld is eveneens volkscultuur, net zo goed als de moppen en verhalen die de elkaar vertellen" Creativiteit Hoewel het kermisbedrijf de afgelopen decennia nogal is ver anderd is er ook veel hetzelfde gebleven. "Er zijn andere attrac ties gekomen en er worden steeds meer eisen gesteld aan de exploitant. Maar nog steeds geldt dat het vooral een familiebedrijf iedereen meewerkt, dat i mobiel bestaan leiden en dat ze veel creativiteit ^moeten kunnen opbrengen", al- 'dus de directeur van het cen trum. Piet de Boer vult aan: "Ker misexploitanten zijn er erg op ge spitst dat hun vak wordt erkend. Ze beschouwen zich als zelfstan dig ondernemer in een vrij be roep waarin hard wordt ge werkt". Wetenschappelijk is de kermis over het hoofd gezien, vinden ze. "Sociologisch is er ook heel wei nig van bekend. Wat verwachten bezoekers van een kermis. Dat is nooit fatsoenlijk nagegaan. Dat komt misschien omdat een ker mis een paar dagen een plaats aandoet en dan weer verdwijnt. Naar het carnaval, ook een uiting van volkscultuur, is wel onder zoek verricht. Maar dat drukt dan ook veel langer een stempel op een gemeenschap". Het congres, bedoeld voor des kundigen op het gebied van de volkscultuur, exploitanten, be zoekers van kermissen en over heden, moet een aanzet geven om het fenomeen nu eindelijk eens wetenschappelijk te onder zoeken. Daarnaast is het de be doeling een aanzet te geven voor de oprichting van een stichting die zich bezig moet gaan houden met het behoud van het materie- Ie erfgoed. Nu verdwijnen afge dankte kermisattracties veelal naar het buitenland waar verza melaars er grof geld voor neertel len. ATHENE Het is de vraag of de 81-jarige Jakovos Manolis het nog steeds wel zo leuk vindt de plek aan te wijzen waar hij zijn huis liet neerzetten, op de ruines van dat van Panos Dukakis, dat hij in 1933 voor 1200 drachmes had gekocht. door Frans van Hasselt presi- Naarmate de kansen dentskandidaat Michalis Dukakis, Panos' in Amerika geboren zoon, stegen, kwamen er meer binnen- en buitenlandse journalisten om de situatie in ogenschouw te nemen. En dat zal nog wel even doorgaan. De kokarde van de democratische kandidaat heeft Manolis nog wel op. zoals trouwens menig dorpsge noot. Bij de ingang van het ruim 900 meter hoog gelegen, 800 inwoners tellende, van olijven en veeteelt le vende dorp Pelopi op het Griekse eiland Lesbos, staat sinds enkele dagen een bord met in het Engels „Welkom in het land van Michael Dukakis" en de hoofdstraat voor zover men daarvan kan spreken in dit bergdorp is naar de president in spé genoemd. Achternicht Cleo patra Stefanidou pleit ervoor dat Dukakis in het dorp een traditio neel presidentieel buitenverblijf ter beschikking krijgt, waar hij zijn geliefde hobby, de tuinbouw, kan beoefenen. De burgemeester, Konstandinos Stefanou, heeft al aangekondigd na Dukakis' verkiezing de beide Mi chaels (hem en Gorbatsjov) naar zijn dorp te zullen uitnodigen voor een "topconferentie". Maar dan moet wel de weg worden verbe terd. Dat is trouwens het enige wat de bewoners van Dukakis' verkie zing venvachten. De kandidaat heeft aangekondigd als eerste land Griekenland te zullen bezoeken en dan, liefst met Pasen, in ,zijn' dorp te zijn. „Als ze de weg laten zoals hij nu is, maken we ons belachelijk", zeggen ze in Pelopi. „In 1976 was het al een schandaal. Dukakis was toen gouverneur van Massachu setts en kwam met zijn familie n; ons dorp. Hij heeft er een boel v termeloenen gegeten". Michael Dukakis Ook de rest van de Grieken ver wacht vooralsnog niet zo bijster veel van een Griekse president. Dat is mede de schuld van Spyros Ag- new, alias Anagnostopoulos, die in 1972 vice-president van de Vere nigde Staten werd, maar Nixons politiek inzake Griekenland en Cy prus geenszins een pro-Griekse wending heeft kunnen geven. Ook hij bezocht het dorp waar zijn va der vandaan kwam, Gargaliana, op de Peloponnesos, en onder het toe ziend oog van de toen regerende kolonels werd daar zelfs een olijf boompje geplant; maar dat was na het roemloos einde van Agnew en de junta geen lang leven meer be schoren. In de fatsoenlijke en democrati sche Dukakis hebben de Grieken wat meer plezier, tenslotte heeft die, anders dan Agnew, zijn Grieks tenminste aangehouden. En Duka kis zal ook heel' wat meer macht krijgen. Maar pessimistische Grie ken zien aankomen dat hij die macht juist niet ten gunste van de Grieken zal aanwenden, zoals een onderwijzer die zijn eigen kind in de klas heeft en tegen dat kind soms extra streng is. Wel is te verwachten dat van Griekse kant de Amerikaans ge- trainde Andreas Papandreou, die stellig de voorkeur geeft aan Duka kis boven Bush, zich dit jaar enige matiging zal opleggen in zijn hou ding tegenover de Verenigde Sta ten en in het bijzonder de Ameri kaanse bases op Grieks grondge bied, waarover volgend jaar een nieuw verdrag moet worden geslo ten. Reeds spreekt hij niet meer over Amerika, maar over „één van de twee supermachten waarmee wij in onderhandeling zijn". Pa pandreou zou Dukakis' 'Grieks heid' niet in diskrediet willen bren gen dooreen scherpe anti-Ameri kaanse opstelling. Overigens kan men hier horen gekscheren: „Waarom zouden de Verenigde Staten geen Griekse president kunnen krijgen? Grie kenland heeft toch al bijna zeven jaar een Amerikaanse premier?". Sovjet-partijleider Michael Gorbatsjov zei gisteren na een ge sprek met kardinaal Casaroli. tweede man in de Vaticaanse hi ërarchie, dat de tijd nog niet rijp is voor een bezoek van de paus aan de Sovjetunie. "Voor het zo ver is moet er nog een hoop gebeu ren", antwoordde de partijleider in een reactie op vragen van journalisten. Minister van bui tenlandse zaken Sjevardnadze, die ook met de kardinaal sprak, merkte echter op, dat de tijd zal komen dat de paus een bezoek aan de Sovjetunie kan brengen. "Wij hebben grote plannen", zei hij. Een toelichting daarop gaf hij echter niet. Casaroli, 'minister van buiten landse zaken' in het Vaticaan, is in Rusland in verband met het 1000-jarig bestaan van het chris tendom aldaar, evenals kardi naal Willebrands, voorzitter van de congregatie voor de eenheid der christenen. Hijzelf deelde na afloop van het gesprek met Gor batsjov in het Kremlin mee. dat van diplomatieke betrekkingen tussen het Vaticaan en de Sov jetunie nog geen sprake kan zijn. "Wij hebben in open sfeer met el kaar gesproken. Daardoor was het mogelijk, dingen te zeggen die.in een andere sfeer niet ge zegd hadden kunnen worden". Rome en Moskou verschillen onder meer van mening over de positie van de Oekraïens-Katho- lieke Kerk. Deze kerk werd in 1946 verboden. Een deel van de gelovigen weigerde zich bij de Russisch-Orthodoxe Kerk aan te sluiten en bleef ondergronds trouw aan Rome. Binnenkort zullen in Finland vertegenwoor digers van de Rooms-Katholieke Kerk en de Russisch-Orthodoxe Kerk over dit probleem praten. Afgelopen vrijdag had kardinaal Willebrands in Moskou al ge sprekken met Oekraïense gelovi gen. Aan beide kanten werden hierover geen mededelingen ge daan. Kruisbeeld. In de openbare scholen in Italië blijft in de loka len een kruisbeeld hangen. Dat heeft de hoogste rechterlijke in stantie van het land, de Consiglio di Stato, gisteren bepaald. Vol gens deze beslissing heeft de cru cifix, afgezien van zijn betekenis voor gelovigen, een 'onafhanke lijke universele waarde'. De vraag of een kruisbeeld wel of niet thuishoort in een openba re school, houdt de gemoederen in Italië bezig sinds vier jaar gele den het concordaat van 1929 tus sen kerk en staat werd herzien. Het rooms-katholicisme is geen staatsgodsdienst meer. Verscheidene instanties, waar onder de Federatie van Protes tantse Kerken in Italië, hadden liever gezien dat de scheiding tussen kerk en staat verder was gegaan. De protestantse kerken beschouwen de crucifix in het schoollokaal als 'religieuze dis criminatie'. Zij bepleitten eerder dit jaar verwijdering van alle reli gieuze symbolen uit scholen en openbare gebouwen. Paus en Lefebvre. De paus heeft de conservatieve aartsbis schop Marcel Lefebvre in een persoonlijke brief opgeroepen, af te zien van het voornemen om op 30 juni zelf bisschoppen te wijden, en niet aan te sturen op een definitieve breuk met het Vaticaan. Dat bevestigde curie kardinaal Edouard Gagnon gis teren. Hij onderzocht in op dracht van de paus de leerstelli ge positie van Lefebvres eigen priesterorde. Volgens Gagnon is overeen stemming tussen Lefebvre en het Vaticaan nog steeds moge lijk. Lefebvre is van plan, zijn standpunt nog deze week nader uiteen te zetten. Hij heeft tot nu toe altijd geweigerd de hervor mingen van het Tweede Vati caans Concilie te aanvaarden. Zijn missen zijn uitsluitend in het Latijn. Onderscheiding. De voorzit ter van de (blanke) Nederduits Gereformeerde Kerk, professor Johan Heyns, is begiftigd met de hoogste Zuidafrikaanse onder scheiding: de Gouden Orde van de Democratie voor Verdienste lijke Dienst. De president kent deze onderscheiding toe als er kenning van "uitzonderlijke diensten aan het land bewezen". Er zijn op het ogenblik vijftig Zuidafrikanen met de Gouden Orde. Boekenverkoop 'Kerk en Wereld' in Drieber gen, centrum voor scholing, vor ming en toerusting, verkoopt za terdag 18 juni een deel van de boeken, brochures en tijdschrif ten uit eigen bibliotheek. Reden is dat men geen kans ziet de bi bliotheek doelmatig bij te hou den en een goede plaats te geven. Predikanten, theologische stu denten, kerkelijke werkers en anderen zijn welkom. De ver koop (in de kapel) staat onder lei ding van ds. J. Vuijst, vroeger di recteur van 'Kerk en Wereld'. Katwijk. Het wekelijkse zanguur op woensdagavond 8 uur in de Oude Kerk aan de Bou levard in Katwijk aan Zee, uit gaande van de Evangelisatie commissie van de hervormde ge meente en de gereformeerde kerk, is weer begonnen. De reeks sluit dit jaar op 31 augustus. Er is altijd medewerking van een koor of solist, zoals morgen van 'Song of Praise' met Arie Pronk als diri gent. De Oude Kerk gaat deze avonden om half 8 open. Kerken dicht. De hervorm den en gereformeerden in de Leidse binnenstad kerken in juli en augustus in de Hooglandse kerk. De Oude Vest-kerk is dan dicht. In Oegstgeest is deze maanden de gereformeerde kerk aan de Mauritslaan gesloten. Er wordt dan gezamenlijk gekerkt in de Groene Kerk en de Pauluskerk. In Leiderdorp wordt op 3 juli de laatste dienst gehouden in de ge reformeerde kerk aan de Hoofd straat, uitgaande van de her- vormd-gereformeerde kerkenge- meenschap. Zoals gemeld, is dit kerkgebouw, met het tegenover liggende verenigingsgebouw 'Irene', verkocht aan de gerefor meerde gemeente in Leiden, die haar kerkgebouw aan de Nieuwe Rijn wil verlaten. Alphen aan den Rijn. Op ini tiatief van de Vereniging van Vrijzinnige Hervormden in Zuid-Holland komen op zondag 14 augustus hervormden uit de hele provincie naar Alphen aan den Rijn voor een ontmoetings dag in en rond de Oudshoornse kerk. De wijkgemeente Ouds hoornse Kerk treedt dan als gast vrouw op. Op het programma staan on der meer een kerkdienst, met medewerking van het Konink lijk zangkoor van de Nederland se Protestantenbond in Alphen, orgelconcert, inleiding over de geschiedenis van de kerk en haar 17 gebrandschilderde ramen, lunch, tentoonstelling van Alp- hense kunstenaars over de Ouds hoornse kerk en concert door de Oudshoornse cantorij. Hervormde Kerk: aangeno men de benoeming tot bijstand in het pastoraat te Nijmegen (hervormd-gereformeerd) L. Schellevis, emeritus-predikant aldaar, de benoeming tot vicaris in Utrecht mevrouw H. K. Groen Groningen, de benoeming tot pastoraal medewerker te Amers foort (voor samenwerkingsver band remonstranten, doopsge zinden en vrijzinnige hervorm den) mevrouw C. van Egmond aldaar; beroepen te Middelburg (buitengewone wijkgemeente Gereformeerde Bond) C. Trouw borst Vlaardingen, te Dordrecht G. F. Smaling Rijnsburg, te Schoonoord (Dr.) voor deelwerk kandidaat mevrouw P. A. Bak ker, te Peize (Dr.) voor her- vormd-gereformeerde federatie H. Pais, cursusleider bij 'De Es- senburgh' te Hierden, wonend te Harderwijk; aangenomen naar Hillegersberg G. A. Koelman Oosterwolde (Fr.), naar Nijehas- ke-Haskerdijken (Fr.) voor deel werk kandidaat C. Wessel Gro ningen. Gereformeerde Kerken: be roepen te Schermerhorn voor deelwerk kandidaat mevrouw A. G. Oosterhof Amsterdam. Gereformeerde Kerken Vrij gemaakt: beroepen te Bedum J. van de Wetering Haulerwijk. Christelijke Gereformeerde Kerken: aangenomen naar Pa- pendrecht kandidaat H. van de Steege Apeldoorn.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 2