Muzikaal verjaarsfeest voor Nelson Mandela 'Montag':lang, groots en bizar Michael Clark blijft 'enfant terrible' Concertkaartjes kopen in warenhuis BEELDENBOS MAANDAG 13 JUNI 1988 KUNST PAGINA 21 Perfect verlopen maar zonder grote verrassingen De Amerikaanse zangeres Whitney Houston in actie tijdens het popcon cert voor Nelson Mandela in het Londense Wembley-stadion. (foto and oefend op de BBC het concert niet internationaal uitte zenden. Zij zei den dat ermee propaganda wordt gemaakt voor een organisatie die met terroristisch geweld haar doel einden nastreeft. De druk van bui tenaf heeft er waarschijnlijk toe ge leid dat een boodschap van Winnie Mandela, de vrouw van de gevan gen ANC-leider, niet werd voorge lezen. Opvallend was het gebrek aan verrassingen en spontane optre dens. Werd het optreden van Ste- vie Wonder het publiek aangekon digd als verrassing, de naar schat ting 400 tot 750 miljoen kijkers in de wereld waren al voor het begin van het eerste optreden op de hoogte van de komst van de maestro. Wonders optreden werd overigens vertraagd, omdat de soft ware uit zijn computer-keyboards achter de coulissen werd gestolen Het was het enige incident tijdens het verder perfect verlopen con cert. De opbrengst van het concert, naar schatting 3,5 miljoen gulden, gaat naar de Britse anti-apartheids beweging en zeven groepen die kinderen in Zuidafrika helpen. LONDEN (GPD) - Een gigan tisch verjaarsfeest, met als kroon op de vreugde een in drukwekkend vuurwerk in de vorm van zeventig verjaars- kaarsjes. Dat was de eer die Nelson Mandela, de leider van de Zuidafrikaanse verzetsbe weging ANC, afgelopen zater dag ten deel viel. Hoewel Mandela pas over ruim een maand zijn zeventigste verjaardag viert, gaven tientallen bekende tot zeer bekende artiesten zaterdag al een verjaarsconcert met een bood schap in het Londense Wembley- stadion, omringd door coryfeeen als sir Richard Attenborough. de regisseur van onder andere Cry Freedom, de actrice Whoopi Gold berg en haar collega Richard Gere. Voor de tweede maal in de ge schiedenis traden zoveel uiteenlo pende artiesten op op één plaats met dit keer als doel de vrijlating van Mandela. Voor de tweede maal, want al eerder vond een geza menlijke krachtsinspanning plaats onder de titel Live Aid: een gebeu ren dat de aandacht van de wereld moest vestigen op de honger in de Derde Wereld. Toen al bleek de formule te wer ken. Het bijeenbrengen van zo'n groot aantal popsterren dat in een marathon-concert een boodschap uitdroeg, sloeg aan. Als nooit tevo ren wist de wereld wat er aan de hand was. konden de miljoenen kijkers er niet meer om heen. "N* nsenmenigte in het Wembley-stadion luisterend naar de muzikale boodschap van de opt dende popartiesten. Zanger/acteur Harry Bellafonte vergeleek beide gebeurtenissen met elkaar. „Ons feest vandaag is de spectaculairste gebeurtenis sinds Live Aid," verklaarde hij aan het begin van het concert. Bella fonte, cultureel ambassadeur is van de Verenigde Naties: „Het is een unieke gebeurtenis voor de grote man die de leider is van het Zuidafrikaanse onderdrukte zwar te volk. Onze boodschap is zeer eenvoudig: wij groeten jou Nelson Mandela en willen dat jij en je poli tieke mede-gevangenen worden vrijgelaten". Freedom at 70, de titel van het bijna twaalf uur durende concert dat was georganiseerd door Artists Against Apartheid, verschilde op twee belangrijke punten van Live Aid. Allereerst was het concert minder spontaan en daardoor meer geroutineerd van karakter. Boven dien was de boodschap dit maal een stuk politieker. De manier waarop Whoopi Gold berg, een van de presentatrices, de hete brei wist te omzeilen - de BBC had al voor de uitzending een fel protest van de Zuidafrikaanse regering aan haar broek was prachtig. Nadat ze eerst twee Britse insti tuten, de Times en premier That cher, over de hekel haalde, liet ze het publiek tweemaal hard 'Nelson Mandela' roepen. Vervolgens vroeg ze als de vermoorde on schuld zelf of ze nu iets politieks had gezegd. De boodschap liet ech ter niets te wensen over: Mandela moet vrij en het Zuidafrikaanse re gime moet weg. De organisatoren verklaarden dat het concert een oproep is van de hele wereld aan Zuidafrika dat Mandela vóór zijn verjaardag wordt vrijgelaten. Mandela werd 24 jaar geleden als leider van het ANC wegens hoogverraad veroordeeld tot levenslange gevangenisstraf. Leden van het ANC vechten op kleine schaal een guerrilla-oorlog tegen het blanke minderheidsbe wind in Pretoria. Mandela zelf, die wordt vastgehouden in de Pollsmoor-gevangenis, was van het concert op de hoogte gesteld door zijn vrouw Winnie. „De boodschap zit in de muziek" schreeuwde een van de artiesten het publiek toe en niets was min der waar. Titels van bekende num mers als Ain't No Mountain High Enough en Set them Free bleken van toepassing op de situatie waar in Nesion Mandela verkeert. Sting opende het concert met de woor den „Free, free, set them free". On der de artiesten en groepen die op traden waren Dire Straits, Simple Minds, the Fat Boys, UB40, Eury- thmics, de in ballingschap levende Zuidafrikaanse zangeres Miriam Makeba en trompettist Hugh Masa- kela, Roberta Flack, Joe Cocker, Phil Collins, George Michael, Whit ney Houston en Midge Ure. De strubbelingen rond de we reldwijde uitzending van de BBC, de beelden vonden hun weg naar meer dan 50 landen waaronder de Sovjetunie en Japan, hadden een merkbare weerslag op het concert. De zangers en groepen deden, on danks een verzekering van de BBC yia geluiden uit Zuidafrika en van conservatieve Britse parlementsle den, een flink brok politiek in hun boodschap. Daarmee protesteer den ze tegen de pogingen van bui tenaf om het concert zo a-politiek mogelijk te maken. George Michael herinnerde er kort aan dat de artiesten op het hart was gedrukt niet live voor de came ra politieke verklaringen te geven. Nog vrijdagavond riep Michael zijn fans toe: „De politiek van de Britse regering tegenover Zuidafrika is vuiligheid." De regering van pre mier Margaret Thatcher weigert zich aan te sluiten bij sancties te gen Zuidafrika, omdat volgens haar daar de zwarten het slachtof fer zouden worden. De Zuidafrikaanse regering en conservatieve Britse politici heb ben de aFgelopen dagen druk uitge MONTAG, een quasi concertante uitvoe ring van de eerste dag van de opera-cyclus 'Licht' door Karlhemz Stockhausen. Bijge woond op 12 juni in het Concertgebouw. Nog te zien op 13 juni. AMSTERDAM Wie in of bui ten muziekschoolverband les geeft in het vak 'algemeen muzi kale vorming' moet beslist naar deze opera gaan. Daar treedt de Nederlandse fluitiste Kathinka Pasveer op als kindervanger, die kinderen leert alle mogelijke ge luiden en bewegingen tot mu ziek te verheffen. Uiteindelijk verdwijnen de kinderen fluit- spelend in hoger sferen. Zo eindigt 'Montag', de eerste opera van de 7-delige week-cy- clus 'Licht'. Stockhausen is een man die de dingen ruim ziet en groots wil aanpakken. Licht is in zijn visie een universeel be grip, dat in de diverse culturen en godsdiensten terug te vinden is als bv. God, Boeddha, Chris tus, het universum. Reeds eerder waren de opera's 'Donnerstag' (1981) en 'Sammstag' (1984) uit deze kosmologische compositie in première gegaan. Maandag géén wasdag is de dag van Eva, de vrouw die het leven aan de mensheid schenkt. In de eerste akte (eerste geboor te) gaat het mis. Deze mens blijkt half dier, half mens te zijn en vol doet niet aan de (muzikale) eisen. Maar Stockhausen gelooft in reïncarnatie en Eva's tweede ba ring in de tweede akte levert een betere, gezondere en vooral mu zikalere mensheid op, die ten slotte in de derde akte naar hoger sferen wordt geleid. ~T~ Ofschoon het hier een concer tante uitvoering betrof, kwamen er toch verkleedpartijen aan te pas en toneel-ensceneringen. EVA de in verleidelijk groen gestoken bassethoorn-speelster Susanne Stephens en haar mannelijke wederhelft AVE de als man verklede altfluitiste Kathinka Pasveer kruisen hun instrumenten en gaan een vijan dig duel aan dat langzamerhand overgaat in een toenaderings-du- et. Op de achtergrond verschijnt een (mannen- en vrouwen)koor. dat in de bevroren houdingen van etalagepoppen ragfijne klankgordijnen optrekt. Niets laat déze Duitse compo nist over aan het toeval. Zoals hij vaste reeksen van toonhoogten ontwerpt en van ritmen en klanksterkten, zó brouwt hij ook zijn eigen woordmengsel van let ters van het alfabet, van getallen, van namen en omkeringen daar- vart. Slechts de ingewijde kent de zin van Stockhausens teksten. De bewegingen van de musici zijn beperkt tot een reeks van dertien basisgebaren, zodat de visuele vorm van de muziek ten minste niet verstoord kan wor den door het toeval of door ze nuwtrekkingen van de musici. We zien tweemaal 'een worp' kinderen. De eerste, misgeboor te vertoont dan ook opzettelijk houterige zenuwtrekjes. De tweede groep een stel perfecte zangertjes voert tijdens het zingen een soort gebarentaal uit, waardoor toch het beeld van ge dresseerde aapjes werd opgeroe-' pen. Uitvoeringen van Stock hausens werken door zijn 'trou pe', zijn muzikale hofhouding kunnen de vergelijking met dres suur goed doorstaan. En reken maar dat iedereen die aan deze uitvoering meewerkt, precies ge traind is in wat hem of haar te doen staat. Ieder lid van de 4 ko ren, van elke sopraan, tenor, van Eva en Lucifer, van de als een Jan Klaasen optredende slag werker. Stockhausen zelf stond dan bovendien nog als een spin in het midden van zijn muzikaal- electronische web het geheel op een 40-kanaals mengpaneel te re gelen. Nadeel van Montag is dat het toch wel lang duurt. Stockhau sen neemt zich de tijd om zijn symboliek aan de man te bren gen. Als nuchtere Hollander ben je snel geneigd om een loopje met deze serieuze sterrenbe dwinger te nemen. Toch raak ik telkens opnieuw in de ban van het grootse en het bizarre van zijn muziektheater. Muziek en theater vormen bij hem een een heid als yin en yang. Eigenlijk houd ik gewoon van dit soort sterrenmuziek. Stockhausen als de Steven Spielberg van de wes terse avant-garde muziek. De boodschap neem ik op de koop toe. MONICA SCHIKS Voorstelling' Michael Clark and Company met I am a curious Orange. Choreografie: Michael Clark. Muziek: the fall (live). Kos tuums: Leigh Bowery. Gezien op 11 juni in Schouwburg te Amsterdam in het Hol land Festival. AMSTERDAM - Bij binnen komst in de schouwburg heerst i onrustige en uitgelaten sfeer. Er gaat iets gebeuren. Voor dat het doek opengaat is er al een de live spelende post-punk groep The Fall te ho- Net als bij een 'echt' popcon cert zindert het in de zaal. Dan, bij het horen van het Wilhelmus, staan twee vaderlandslievende ouderen op. Het doek gaat open, het Wilhelmus wordt een aantal keer herhaald en afgewisseld door het Engelse volkslied. Of te gelijkertijd afgespeeld. Een ui terst knuddige en slordige cho reografie begeleidt de melodie ën. Het lijkt wel of de dansers lood in hun benen en armen heb ben terwijl ze al freewheelend de ruimte H Michael Clark is met zijn Com pany terug in Nederland na het overweldigende succes op het Holland Festival van vorig jaar. Een grote schare fans begroet de groep juichend en fluitend en be zet ai swingend de zijpaden. De eclectische punkdans. van de Schot kun je eigenlijk nauwe lijks nog dans noemen. Zijn voorstellingen zijn happenings, performances die gemaakt zijn voor dat ene moment maar zeker niet voor de eeuwigheid. Het moet het liefst een uit de hand gelopen grap blijven. Zo slaat de titel I am a curious Orange op de glorieuze overtocht van prins Willem III van Oranje naar Enge land waar hij trouwt met Mary II, dit zo'n driehonderd jaar gele den. Maar Clark voert ook een als sinaasappel en citroen verklede danser ten tonele. Als een dunne rode draad door de voorstelling loopt de beeld vorming over beide landen. U begrijpt, de molens draaien op de hoofden van de dansers en Engeland lijkt bij de gratie van het voetbal te bestaan. Een elftal met doel; de bal die zich als bom ontpopt; de stervoetballer als jongleur maar ook de groteske trainer (met toupet) op krukken krijgen vorm in Benny Hill-ach- tige dansscènes. Het verbond tussen beide landen ligt besloten in hun gezamenlijke McDonalds zaken: als decorstukken funge ren de uit hun krachten gegroei de Franse frietjes en de Big Mac. waarop de gitariste van The Fall staat te spelen. Et voila de inwis selbaarheid van eikaars con sumptiemaatschappijen. Dit gekkenhuis van bewegingen en objecten wordt gecompleteerd door de meest bizarre en gewel dige kostuums waarop Michael Clark een patent lijkt te hebben. Maar natuurlijk ook door de har de muziek van The Fall dat zelfs een keer zonder dansers een r speelt. s Orange is zoals gezegd een performance van de eerste orde. Improviseren is structureel en dat merk je ook. De dans wordt soms pijnlijk slor dig uitgevoerd. De choreografie is toch al het minst interessante gedeelte van de voorstelling: de bewegingen zijn slappe parodie ën op het academische balleti dioom. Clark deelt deze tegen draadsheid met William Forsy- the maar mist de vervangende esthetiek van de laatste. Forsy- the gaat verder dan spot en paro die. Wat niet wil zeggen dat I am a curious Orange geen goede voorstelling zou zijn. Integen- deel. Clark vergoed zijn choreo grafisch gebrek ruimschoots met andere theatrale middelen, zodat ik met recht kan spreken van een spraakmakende belevenis. Aanwinsten Rijksmuseum V. van Gogh AMSTERDAM/LEIDEN (ANP) - Het Rijksmuseum Vincent van Gogh in Amsterdam is onlangs in het bezit gekomen van de bijbel van Theodorus van Gogh, de vader van Vincent. De bijbel is in bruikleen afgestaan door de Doopsgezinde en Remonstrantse Gemeente in Leiden. Van Gogh heeft deze bijbel in 1885 in Nuenen geschilderd, enkele maanden na de dood van zijn vader. Dit doek hangt in het Van Goghmuseum. AMSTERDAM (GPD) - Vanaf van daag kan men bij de klantenservice van alle V D-vestigingen in de grotere provinciesteden en bij alle vestigingen in Noord-Holland een kaartje kopen voor een of meer van de 23 concerten, die deze zomer in het Concertgebouw worden ge houden. De toegangsprijzen zijn bewust laag gehouden: twintig gul den per kaartje en met CJP zelfs vijftien gulden. De concerten vin den plaats tussen 2 juli en 19 augus tus. „Wij worden blijkbaar gezien als een aantrekkelijk produkt dat je aan je klanten kunt slijten. Dat is toch schitterend. Het is een unieke vorm van kunstspreiding. Als het een succes wordt, gaan we er vol gend jaar zeker mee door". Drs. M. Sanders, directeur van het Con certgebouw in Amsterdam, ver wacht veel van de samenwerking met de warenhuisgigant. Volgens Sanders is gestreefd naar een programma voor een OVERLEDEN De Amerikaanse schrijver Louis L'Amour, van wiens boeken over het leven van de Amerikaanse pioniers in het Wes ten zo'n 200 miljoen exemplaren zijn verkocht, is op 80-jarige leef tijd in Los Angeles overleden, kreeg in 1984 de Medal of Freedom, de hoogste Amerikaanse burgeron derscheiding, uit handen van de Amerikaanse president Reagan. Ruim 45 van zijn boeken, waaron der zijn debuut, Hondo', werden bewerkt tot films. Het museum heeft voorts on langs een tweede pastel van Odilon Redon verworven. De pastel (Moe der en zoon) meet 59,5 cm x 43,6 cm en dateert vermoedelijk uit 1898. Voorgesteld zijn Camille Fafte, de vrouw van Redon, met het portret van hun negen jaar oude zoon Ari. Andries Bonger kocht het werk in 1908. Gezien de banden die Bonger had met Redon en de gebroeders Van Gogh, noemt het museum de pastel een uiterst belangrijke en zinvolle aanwinst. Zowel de bijbel als de pastel is nog niet te bezichtigen. RECORDPRIJS - Een lamp die is ontworpen door de Amerikaanse architect Frank Lloyd Wright is za terdag op een veiling van Christie's verkocht voor 1,4 miljoen gulden. Het was een recordprijs voor 20ste- eeuwse Amerikaanse decoratieve kunst. De koper van de lamp werd slechts aangeduid als een kunst handelaar in New York. OTTERLOO - Prins Claus heeft zaterdag in aanwezigheid van koningin Beatrix en minister Brinkman van WVC het nieuwe beeldenbos van het rijksmuseum Kröller-Müller in het Nationaal Park de Hoge Veluwe geopend. Dat gebeurde ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van het museum. Het beeldenbos, een uitbreiding van de al langer bestaande beeldentuin van het museum, is 20 hectare groot. Er staan kunstwerken in van 32 kunstenaars uit binnen- en buitenland. Prins Claus verichtte de opening met een druk op een knop, waarmee hij een dia-klankbeeld startte, dat een 'overzicht van de totstandkoming van de tentoongestelde werken gaf. Daarna werden koningin en prins rechts door directeur Oxenaarvan het Kröller-Müllermuseum rondgeleid. Tijdens die rondleiding voerde het koninklijk paar verscheidene gesprekken met kunstenaars, die in het nieuwe beeldenbos exposeren. (foto anp) breed publiek. Er is een festival voor jeugdorkesten met als grote klapper het concert van het We reldjeugdorkest op zondag 7 au gustus. Dit uit jongeren van circa dertig nationaliteiten bestaande or kest was nooit eerder in Nederland te zien. Verder vertolkt een aantal gerenommeerde kamerorkesten muziek van Mozart, is er een serie met jonge veelbelovende solisten als Isabelle van Keulen, Heinrich Schiff, Frank Peter Zimmerman en Naum Grubert en valt er in de klei ne zaal de nodige kamermuziek te beluisteren. De opening wordt eert avond met de 'Greatest Hits' Van Michel Legrand, uitgevoerd door het Metropole Orkest met Legrand zelf als dirigent. Voor het hele project is volgens Sanders "geen cent" subsidie ge vraagd. „We hebben een paar spon sors gevonden, maar zoals altijd is het publiek onze grootste sponsor. De recette is de belangrijkste post op onze begroting. Wij zijn natuur lijk ook een beetje een warenhuis. Een soort winkel van Sinkel waar van alles te koop is. Van een gratis lunchconcert tot een concert van Horowitz voor tweehonderd gul den". Martijn Sanders: gezamenlijke actie.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 21