Speuren naar het neusje van de zalm Warmonder Peter Buis was 32 jaar de Nederlandse 'sterrenwacht' van Michelin SATERDAG Ï1 JUNI 198B EXTRA PAGINA 35 Het beleid van de redactie van de Michelin-gids is er altijd op gericht geweest om zo min mogelijk naar buiten te treden. Met andere woorden: integriteit en gepaste soberheid staan bij het bandenconcern hoog in het vaandel. Reclame voor het rode boek waarin restaurants en hotels worden beoordeeld, maakt het bedrijf nimmer. Inspecteurs van de Guide Michelin houden ook elke vorm van publiciteit tegen. Zelfs wanneer een inspecteur met pensioen is gegaan. Dat geldt ook voor Peter Buis, die in Nederland 32 jaar de touwtjes in handen had. Radio en tv alsmede de schrijvende pers benaderden hem voor een interview. Zonder opgaaf van redenen weigerde hij. Voor deze krant maakte hij echter een uitzondering. Vijfentwintigduizend keer zette hij zijn voet over de drempel van een Nederlands horecabedrijf. Tweedui zend keer at hij in een sterrenrestau rant of een restaurant dat op de grens stond er één te krijgen of er één te verliezen. Enige duizenden keren at hij in een „gewone" horeca gelegenheid en meer dan een mil joen kilometer zat hij achter het stuur van zijn auto om deze activitei ten te kunnen ontplooien. door Jan van Stipriaan 'Sterrenwacht' Peter Buis van de Mi chelin hotel-restaurantgids (inderdaad: ook van de banden) heeft het zo'n dertig jaar zonder problemen volgehouden; en kele weken geleden moest hij voorrang verlenen aan de jonge generatie; hij werd 65 jaar. Veertig jaar geleden kwam Peter Buis uit Warmond als administratief mede werker bij de Michelin-bandenfabriek in Amsterdam in dienst. Restaurantgidsen bestonden toen nog niet, maar als service aan de automobilist werd al wel in die richting gedacht. Negen jaar later, in 1957, rolden de eerste rode gidsen van de pers, toen nog in een tamelijk beperkte oplage. Peter Buis is de man geweest die aan de wieg heeft gestaan van deze nieuwe tak van het Michelin-concern. "Ik was al in m'n jeugd geïnteresseerd in de horeca. Dat kwam doordat enkele familieleden destijds in het vak zaten. Ik was in feite al gevormd voor de horeca. Bovendien spreek ik goed Frans. Dat alles was bij m'n bazen bekend". Klasseren Het kon natuurlijk niet uitblijven: Buis werd gepolst of hjj inspecteur wilde worden voor de gids. Dat was niet tegen dovemansoren gezegd. "Twee jaar heb ik in Parijs bij het hoofdkantoor van Miche lin een opleiding gevolgd. Praktijk, maar ook veel theorie. Je krijgt daar les van er varen inspecteurs, mensen die al vele ja ren in het vak zitten. Je wordt meegeno men het land in om hotels en restaurants te bezoeken en te leren klasseren. Waar je op moet letten en dergelijke. Pas na twee jaar mag je een horecagelegenheid zelf beoordelen, dan word je eigenlijk culi nair voor vol aangezien. Na de twee jaar in Parijs volgde ik nog een opleiding in het beoordelen van wintersporthotels". De Michelin-gids valt in feite in drie delen uiteen. Er wordt een beoordeling gemaakt in de vorm van een aantal couverts van de totale entourage van een restaurant en er wordt gekeken naar de prestaties die in de keuken worden geleverd. Beloning door middel van één of meer sterren behoort dan tot de moge lijkheden. Bovendien worden hotels aan een grondige inspectie onderworpen. "De rapporten die ik maakte van de be drijven die ik bezocht, waren zeer gede tailleerd. Je moet op werkelijk alle as pecten ingaan: comfort, properheid, ont vangst, rust, ligging, wijnen, koffie en na tuurlijk de prijzen die in verhouding moeten staan tot wat er wordt geboden. Maar we letten bij voorbeeld in hotels ook op andere dingen: hoe het zwem bad eruit ziet, de sauna, de tennisbaan, de vergaderruimtes en de kamers. Ver der stappen we keukens binnen en bekij ken we onder meer het fornuis en de ijs kast. Ook wordt de kaart grondig doorge licht. De uitvoering van de kaart is vaak in het Frans, maar de grammatica laat nog wel eens te wensen over. Verder kij ken we of de modernismen die zijn inge voerd niet sleets zijn. Dat komt helaas nog wel eens voor", aldus Buis. Geen gesjoemel Van elke bezochte zaak worden uitge breide rapporten met negatieve en posi tieve coëfficiënten gemaakt, waardoor er gemakkelijk vergelijkingen gemaakt kunnen worden met de beoordeling van natuurlijk voor - is er treurnis alom. Daarmee wordt in feite toch wel bewe zen hoeveel waarde aan een ster wordt gehecht. En in het verlengde daarvan zou je kunnen zeggen dat de inspecteurs van Michelin een behoorlijke 'machtspo sitie' hebben. Daar was Peter Buis zich ook terdege van bewust. "Natuurlijk, met een ster gaatje aanzien en omzet be hoorlijk omhoog. Het bedrijf wordt met die extra waardering internationaal er kend en krijgt veel meer eters uit het bui tenland. Je krijgt ook pas een ster (of twee of drie, red.) als je er in je eigen prijsklasse bovenuit steekt. Met andere woorden: je moet iets speciaals te bieden hebben", zegt de gepensioneerde ster renwacht van Michelin. Over sterren gesproken: Michelin gaat niet over één nacht ijs bij een eventuele toewijzing van een ster. Van elk bedrijf dat reeds een ster heeft of kans maakt er één te krijgen, wordt een rapport bijge houden met alle denkbare en ondenkba re min- en pluspunten. Niet alleen in de vorm van tekst, ook in grafieken. Gege vens over de bedrijven komen bij voor beeld ook binnen via de lezer. Achterin de gids zit een formulier dat ingevuld kan worden opgestuurd naar de redactie. De andere gegevens komen van de in specteurs. Want wanneer het om een ster gaat, wordt vaak advies ingewonnen van collega's uit België, Frankrijk en Enge land, die in sommige gevallen internatio naal opereren. "Ik was uiteindelijk in Ne derland verantwoordelijk, maar vroeg ook adviezen van buitenlandse colle ga's". Discussies tussen de partijen zijn uit den boze. Het komt overigens in de praktijk niet voor dat een restaurant Mi chelin onder druk zet voor een ster dan wel voor een andere goede (en dus op den duur lucratieve) beoordeling. "Bij de sterrenbeoordeling moet je naar alles kijken. Is er voldoende eten, is het goed op temperatuur. Je kijkt naar de wachttijd, de ingrediënten, de harmonie van die ingrediënten en of er verse en eerlijke produkten gebruikt zijn. Door m'n ervaring en kennis heb ik een fijne smaak ontwikkeld. Ik wist waarmee ik bezig was. Ook zeer belangrijk is of het produkt z'n eigen smaak heeft behou den. Tarbot, om een klein voorbeeld te noemen, moet naar tarbot smaken. Dat geldt ook voor vlees. De smaak van een sausje of dressing mag niet te overheer send worden". Betere kwaliteit Erg scheutig is Michelin nooit met het uitdelen van de felbegeerde sterren ge weest, maar misschien is dat juist wel de kracht van het bedrijf ("Wij geven geen opsomming van bedrijven, maar een se lectie"). In 1957 telde ons land acht res taurants met een ster, nu zijn dat er 52. Je zou kunnen zeggen dat het aantal restau rants aanzienlijk is gegroeid, maar ook zou de stelling verdedigd kunnen wor den dat de kwaliteit is verbeterd. Met dat laatste is Buis het eens. „Het peil van restaurants is aanzienlijk om hoog gegaan. Er zijn tegenwoordig zo veel jonge chefs die zich nadrukkelijk willen manifesteren en ook stage hebben gelopen bij gerenommeerde koks. Het nadeel is dat deze gemotiveerde mensen met hun salariswensen invloed zouden kunnen uitoefenen op de prijzen van het eten. Je moet altijd blijven koken, zon der dat de prijzen omhoog gaan. Daar moet goed op worden gelet, want steeds meer mensen kunnen steeds minder be steden". De Michelin-gids heeft de naam alleen een selectie te maken van dure, chique hotels en restaurants. Buis, de constant lyrisch en vrolijk pratende horecafreak, reageert nu voor het eerst iets geprik keld. "Dat is volstrekt niet waar. Het is altijd m'n streven geweest om er ook een voudige restaurants in te zetten, waar de mensen zonder drempelvrees naar bin nen kunnen. De zaken die maar een cou vert (vijf is maximum) hebben, zijn in de meerderheid, want ik heb altijd gepro beerd om het zo gunstig mogelijk te hou den", stelt Buis. Plattegrond Niet alleen de beoordeling van de ho reca gebeurt zeer consciëntieus, zelfs de plattegronden in de gids worden nauw keurig gecontroleerd. Ieder jaar worden bij de gemeenten de nieuwe stadskaar- ten gehaald. Die worden echter niet zon der meer verkleind en afgedrukt. Miche- lin-werknemers rijden met de auto alles nog na. De kaart wordt door het banden bedrijf als het ware van a tot z gecontro leerd. Dat gebeurt met alle honderden plattegronden. Bovendien wordt uitge stippeld en op de kaart gearceerd aange geven wat de beste doorgangsroute is, zonder verwikkeld te raken in doodlo pende straatjes of smalle steegjes. Uit de horeca komen weinig of nooit negatieve reacties op de gids. "Daar blijkt toch wel uit dat er serieus en inte ger wordt gewerkt". En dat klopt, als we afgaan op de woorden van Jaap Klosse, de zojuist afgetreden voorzitter van de Alliance Gastronomique Néerlandaise (een organisatie van een aantal gerenom meerde restaurants). "Zonder twijfel mag worden gesteld dat waarschijnlijk niets ter wereld de gastronomie zo in po sitieve zin heeft beïnvloed als de Guide Michelin". Peter Buis (tweede van links) tijdens zijn afscheidsreceptie: een toast op meer dan dertig jaar 'sterren' maken. een jaar eerder. Je zou misschien denken dat Buis nooit relaxed, maar juist altijd met een zekere spanning een hotel of res taurant binnenstapte. Het tegendeel was "Je moet toch iedere dag eten? Boven dien heb ik heb altijd door de ogen van de gast gekeken. Ik zat daar niet puur als Michelin-inspecteur. Altijd ben ik er voor m'n gevoel van uitgegaan dat ik ge woon gast was. Desondanks was ik na tuurlijk kritisch: je moet het kaf van het koren weten te scheiden, selectief zijn. Bij twijfel is het altijd nee. Er wordt niet gesjoemeld. Vergeet niet dat een inspec teur kwalitatief bezig is, niet kwantita tief'. "Duizend adressen per jaar (tien a twaalf per dag, red.) bezocht ik en zeer vele keren at ik natuurlijk buiten de deur. Ik heb het altijd als een grote sport gezien om nieuwe bedrijven te ontdek ken die nog volkomen onbekend waren. Vandaar dat het me nooit verveelde; an ders had ik ook nooit zolang volgehou den. Ik zat altijd met plezier aan tafel en vond het enig om de verrichtingen van het bedienend personeel en de chef te be kijken en te beoordelen. Je moet het zien als een ceremonie, een sociaal gebeu- In de dertig jaar dat Peter Buis zijn werk deed, reserveerde hij in de restau rants steeds onder een fictieve naam. "Kijk, ik heb een regel. Als ze niet kun nen koken, kunnen ze het ook niet wan neer er vijf inspecteurs van Michelin in de zaak zitten. Daar bedoel ik mee, dat het vakmanschap van de keuken bepaal de grenzen heeft. Op een gegeven mo ment kun je gewoon niet beter". Integriteit Als Buis had afgerekend maakte hij soms z'n ware naam en identiteit be kend, met name wanneer hij er een werk bezoek van wilde maken en dus rondge leid moest worden. "Het gebeurde wel eens dat de restaurateurs verrast waren. Zodra mijn aanwezigheid bekend werd, kwam de eigenaar vaak direct naar me toe. Hij vond het prettig om me vervol gens rond te leiden. Nee, discussies met de restauranthouders waren er nooit bij. Dat is ook niet de bedoeling. Ik bezocht De aankleding speelt een belangrijke rol bij de beoordeling. een bedrijf ook niet in het belang van het restaurant, maar natuurlijk voor de con sument, die zo objectief mogelijk voor gelicht wil worden. Integriteit staat bo venaan", aldus Buis. "Laatst moesten we naar België om een restaurant te keuren. Het bedrijf stond kandidaat om een ster te krijgen. Toch altijd een belangrijke beslissing. We waren er met zes inspecteurs naar binnen gegaan, en gingen verspreid over drie tafeltjes zitten. Aan elke tafel twee. Met tussenpozen gingen we naar binnen om zo min mogelijk op te vallen. De hoqfdinspecteur werd door de restaura teur herkend, de anderen niet. Die man kreeg toen alle aandacht. Het was me neer voor en meneer na. Toen hij de zaak verliet, werd hij met alle egards uitgelei de gedaan en vriendelijk uitgezwaaid. Even later kwam de restaurantbaas weer binnen, liep langs ons tafeltje en zei: "Dat was nog eens een geluk. Ik herken de de inspecteur van Michelin. Gelukkig maar. Want de inspecteurs die onder een fictieve naam ergens eten, zijn niet te ver trouwen". Plussen en minnen Wanneer we het hebben over de Mi chelin-gids ontkomen we niet aan de sterren. Daar heeft de guide z'n naams bekendheid mede aan te danken. Elk voorjaar kijken de restaurateurs in span ning uit naar de nieuwe gids of ze een ster hebben gekregen dan wel verloren. Waar een (extra) ster wordt vergeven, wordt dezelfde avond nog een uitgebreid feestje gebouwd. Wanneer een restau rant een ster verliest - want ook dat komt

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 35