B
Nada van Nie, het ideale honneponnetje
Vlammend liefdesleven
Samenwerking
VS-Rusland
'Saigon': origineel en toch niets nieuws
Over liefde
drugssmokkel
en batterijen
VRIJDAG 10 JUNI 1988
PAGINA 11
BIOSCOPEN
'Une flamme dans mon coeur'; regie: Alain
Tanner; hoofdrollen' Myriam Mézières, Aziz
Kabouche en Benoit Regent; theater: Kijk-
huis, Leiden
"Racine is iets anders dan het dan
sen van de cancan", zegt Mercedes
tegen haar vriendje Johnny. Een
overgelijkbare vergelijking die
Mercedes zelf aan het slot van 'Une
flamme dans mon coeur' niettemin
aardig op één lijn brengt.
De film begint met de repetitie
van Racine's toneelstuk 'Bérénice'.
waarvan de tekst min of meer over
eenkomt met Mercedes' turbulente
liefdesleven. Ze heeft een slepende
affaire met een Afrikaanse jongen
die per sé met de westerse naam
Johnny door het leven wil gaan.
Mercedes wil eigenlijk met hem
breken, maar zijn dwingende ka
rakter laat dat niet toe. Bovendien
is Mercedes verslaafd aan hun
seksuele relatie; de fysieke kracht
waarvoor geen woorden te vinden
zijn, zoals ze dat zelf omschrijft. Ze
moet zichzelf dwingen hem buiten
haar leven te sluiten en trekt tijde
lijk in een hotelkamer.
Maar Johnny heeft iets in haar
wakker gemaakt. Mercedes kan
niet mee buiten sex, waarbij de mo
nogamie overigens wel voorop
blijft staan. In een sympathieke
journalist, die ze in de metro ont
moet, lijkt Mercedes een alleraar
digste partner te hebben gevon
den.
Maar als hij twee weken lang op
op reportage is. stort haar wereld
ineen. Ze trekt zich terug in hun.
woning en heeft het toneelwerk
verruild voor een striptease-act in
Pigalle. Haar nieuwe vriend is ge
schokt, blijft haar toch trouw, maar
is niet in staat Mercedes weer volle
dig op de been te krijgen. Hij kan
haar niet de aandacht geven, die ze
onverbiddelijk en continu ver
langt.
Een vlam in mijn hartzoals de
fraaie titel in een iets minder fraaie
vertaling luidt, is het resultaat van
een samenwerking tussen Myriam
Mézières en Alain Tanner. Het ver
haal is afkomstig van de actrice, de
regisseur hielp bij de bewerking en"
coachte haar in deze moeilijke rol.
Het resultaat stemt niet tot on
verdeeld enthousiasme. Maar wat
er ook op valt af te dingen, 'Une
flamme dans mon coeur' is in elk
geval een film die door zijn onver
bloemde vrijscènes van de geëi
gende paden afwijkt. De sex is ont
daan van alle erotische franje.
Nuanceringen zijn 'Une flamme
dans mon coeur' vreemd, de ver
houdingen zijn extreem en heftig.
Vandaar ook dat waarschijnlijk
voor zwart-wit is gekozen. Méziè
res speelt de rol van Mercedes vol
overgave; ze heeft nauwelijks
woorden nodig om de groeiende
wanhoop en hunkering uit te druk
ken.
'Une flamme dans mon coeur'
was waarschijnlijk beter uitgeval
len als de firn iets korter had ge
duurd. Ruim twee uur zijn nu uit
getrokken om de 'aftakeling' van
een intelligente vrouw te volgen.
Vooral in het tweede deel (bijvoor
beeld de periode waarin haar jour
nalistieke vriend op reportage is)
was er op vooruit gegaan met een
striktere montage.
Nu is het een film geworden die
soms aangrijpend is, soms verveelt
of irriteert, maar in elk geval stof
tot nadenken geeft. En dat is al heel
wat, ook al blijft de overheersende
indruk dat er meer had ingezeten.
De afwijkende vorm, de inzet en
het onmiskenbare vakmanschap
worden nu in de weg gezeten door
het uitgesponnen verhaal.
BART JUNGMANN
MOSKOU (AP) - De belangrijkste
Russische filmmaatschappij Mos
film heeft met de Amerikaanse
maatschappij FresFilm een samen
werkingsverband gesloten voor de
produktie van een film over de in
vasie in Rusland door Napoleon.
De Sovjet-regisseur Sergej So-
lovjef noemde de overeenkomst
een belangrijke e"n realistische stap
naar een culturele samenwerking
tussen beide landen. De film zal
een 'Russische romance' zijn met
een politieke strekking aldus de re
gisseur.
De president van de FresFilm,
Tom Meeham, toonde zich zeer in
genomen met het feit dat zijn klei
ne maatschappij er in was geslaagd
met het prestigieuze Mosfilm een
overeemkomst te sluiten.
„Iedereen in Hollywood wilde de
eerste zijn om een contract in de
Sovjetunie te tekenen," aldus Mee
ham. Hij voegde daar aan toe dat de
Sovjetunie een contract op de lan
ge termijn wilde en 'dat heb ik hen
gegeven'. Er zullen daarom meer
co-produkties worden gemaakt, al
dus de president van FresFilm.
Deze eerste film, over de invasie
van Napoleon in 1812, zal worden
gefilmd in de Sovjetunie, Polen en
Frankrijk.
Het is overigens niet de eerste ge
zamenlijke Sovjet-Amerikaanse
produktie. In de jaren zeventig
werd bijvoorbeeld 'Bluebird' met
Elizabeth Taylor in de hoofdrol ge
maakt. De film krijgt de titel 'Ren
dezvous met Napoleon' en is geba
seerd op een verhaal van Boelat
Okushava, elermeester van de be
kende balladezanger Vladimir
Visotski.
Gregory Hines (links) en William Dafoe zijn het slachtoffer
"Saigon"; regie: Christopher Crowe; hoofdrol
len: Gregory Hines. William Dafoe en Fred
Ward; theater: Luxor, Leiden
Als 'Saigon' een maatstaf is, dan
zijn de Vietnam-trauma's kenne
lijk verwerkt in de Verenigde Sta
ten. Ruim twintig jaar lang is Ame-
rika's laatste grote oorlog op talloze
manieren door Hollywoodse han
den gegaan. Film was achtereen
volgens een middel in het protest
tegen de oorlog ('Coming Home'),
voedde de revanche-gedachte
('Rambo') en toonde de bittere rea
liteit van oorlog ('Platoon'). Nu is
de oorlog geen motief meer voor
een Vietnam-film, maar dient als
decor voor een gewone misdaad
film.
Dat het decor meteen ook de titel
is. geeft al aan dat het ook weer niet
zo gewoon is. Het geeft een nieuwe
dimensie aan een oud genre, de
film noir. Gregory Hines en Willi
am Dafoe zijn de eigentijdse
Humphrey Bogarts die als twee re
chercheurs terechtkomen in een
maalstroom van geweld en intrige',
waarop ze absoluut geen vat meer
hebben.
'Saigon' begint uiterst wreed als
een Vietnamese prostituée van
dichtbij door het hoofd wordt ge
schoten. Ze blijkt het zoveelste
slachtoffer in een reeks van soort
gelijke moorden. In alle gevallen
prostituées met kinderen van Ame
rikaanse militairen. De militaire
politiemannen zien hun onderzoek
al snel naar de hoogste rangen lei
den. Waarna de stroom kan gaan
malen.
'Saigon' mag in zijn type film ori
gineel zijn, het biedt weinig
nieuws. De broeierig beerput van
een stad in oorlogstijd werd al in
vorige Vietnam-films behandeld.
En de waanzinnige systematiek
van de massamoordenaar heeft
ook haar filmverleden. Dus is 'Sai
gon' een gemiddelde misdaadfilm
die meer suggereert dan het waar
maakt, maar het in zijn acteurs re
delijk goed heeft getroffen.
B.J.
'Can't buy me love'; regie: Steve Bash, hoofd
rollen: Patrick Dempsey en Amanda Peter
son; theater: Euro, Alphen
i de i
of I
In navolging
succesvolle tienerfilms van de af
gelopen periode is 'Can't buy me
love' gemaakt. Decor is weer eens
de middelbare school, waar studie
hoofd Ronald geen kans maakt bij
de populaire meisjes. Zij verkiezen
de sportieve jongens.
Ronald weet een van de meest
begeerde meisjes zover te krijgen
dat ze net doet alsof ze in hem gein-
teresseerd is. Geld speelt daarbij
wel degelijk een rol, en het is dui
delijk dat de titel van de film (even
eens de titel van een oude Beatles
hit) daarop inspeelt.
'Fatal Beauty'; regie: Tom Holland; hoofdrol
len: Whoopi Goldberg en Sam Elliott; theater-
City, Katwijk
Sinds 'The Color Purple' heeft
Whoopi Goldberg zich vooral laten
kennen als comedienne, in 'Fatal
Beauty' speelt ze een rechercheur
die in Los Angeles achter een nar
cotica-bende aanzit. De term fatal
beauty staat voor een dodelijk co-
caïne-mengsel. De ironische toon
en het grappige hoofd van de
hoofdrolspeelster vormen een te
genwicht voor het geweld. Zanger
Ruben Blades speelt een collega
van Goldberg.
'Batteries not included'; regie- Matthew Rob-
bins; hoofdrollen Hume Cronin en Jessica
Tandy; theater: City, Katwijk
Zonder batterijen staat de speel
goedauto stil, loopt de robot niet,
weigert het laserpistool dienst.
Maar in de film 'Batteries not inclu
ded' wordt deze speelgoedwet
doorbroken. Piepkleine schotels
vliegen in het rond en slurpen zelf
de energie uit het stopcontact.
In dit romantische sprookje
dreigt een knokploeg een bejaard
echtpaar uit hun afbraakpand te
zetten. Ruimtewezentjes schieten,
als de nood het hoogst is, in hun
schotels te hulp. Ze vliegen als een
vlinder en steken als een bij. om de
woorden van een ex-bokser even
aan te halen.
AMSTERDAM Filmregisseur
Ruud van Hemert bekeek zesdui
zend meisjes en met tweeduizend
daarvan voerde hij een gesprek in
de hoop op die manier het meest
geschikte meisje te vinden voor
een hoofdrol in zijn film 'Honne
ponnetje'. Pas toen werd hij op
merkzaam gemaakt op de 21-jarige
blonde Nada van Nie.
door
Margriet Hunfeld
Zij werkte voor een reclamebu
reau, had al wat televisie-spots ge
daan en bovendien een rolletje ge
had in 'Zeg 's AAA'. Nada kwam.
zag en overwon. Van Hemert vond
in Nada van Nie zijn ideale Honne
ponnetje en zo werd ze de hoofdrol
speelster in een Nederlandse fami
liefilm die eind deze maand in pre
mière gaat.
Nada van Nie, 'verzorgd' noncha
lant, hongerig en uitgeblust na
twee interviews en enkele zakelij
ke besprekingen: ,,Ik ben heel erg
nuchter. Vooral wat al dat filmge-
doe betreft. Komt waarschijnlijk
doordat mijn vader in die business
zat (René van Nie maakte onder
meer 'Een Stille Liefde' en 'Kind
van de Zon', red.). Ik heb het altijd
allemaal heel gewoon gevonden,
nog steeds. Sommige mensen den
ken voortdurend dat ik alles aan
mijn vader te danken zou hebben.
Maar ik verzeker je dat dit niet zo
is. mijn vader woont al heel lang
niet meer in Nederland. Ik heb wel
veel aan zijn adviezen gehad".
- Maar de ambitie om filmster te
worden heb je waarschijnlijk wel
van huis uit meegekregen
Nada: „Welnee. Ik wilde vroeger
als verpleegster naar de Derde We
reld. Pas toen ik merkte hoe lekker
ik me voel voor een camera, begon
dat gevoel te groeien om daarin
verder te gaan. Ik vind acteren
prettig. Daarom zit ik komend tele
visieseizoen in een serie van Annie
M.G. Schmidt met Adèle Bloemen-
daal en Rijk de Gooyer. Dat vind ik
fantastisch. Het is een soort ver
wennerij voor een aankomend ac
trice waar ik alleen maar heel erg
blij over kan zijn. Ik heb ongelofe
lijk veel mazzel gehad."
- Je bent erg fotogeniek, zoals dat
heet. Dat heeft natuurlijk in je
voordeel gewerkt
Nada: ,,Ik denk het wel, ja. Maar
ik heb ook auditie moeten doen en
daar ben ik tenslotte op gekozen.
Dus ik kan wel wat. Ik heb alleen
nergens een opleiding gevolgd,
nooit op een toneelschool geweest.
Ik vraag me trouwens af in hoever
re je het acteren kunt leren. Als je
goed bent, ben je goed. En dan nog
iets: hoeveel mensen gaan er niet
naar een toneelschool en krijgen
nooit een rol. Bovendien denk ik
dat de praktijk de beste leerschool
- Maar je moet toch ook iets we
ten? Je kunt toch niet zomaar, koud
van school af een hoofdrol in een
(dure) film spelen?
Nada van Nie: "Ik heb totnutoe
ongelofelijk veel mazzel gehad".
(foto GPD)
Nada: „Oh, ik heb erg veel gere
peteerd, hoor. Bovendien heb ik
me erg verdiept in die rol. Om dat
naïeve meisje te spelen, ben ik zelfs
een paar dagen in een klooster
gaan wonen. Ik wilde dat vrome,
gedisciplineerde sfeertje onder
gaan en begrijpen. Ik wilde kun
nen voelen hoe het is, opgevoed te
worden door nonnen en braaf te
moeten wezen op gezag".
"Maar ik heb me ook verdiept in
mezelf, hoe ik was toen ik zestien
was, hoe ik eruit zag, foto's beke
ken van die tijd, lange gesprekken
met mijn moeder gevoerd. Dat heb
ik allemaal nodig gehad. Ik wilde
een manier vinden om zo normaal
mogelijk te kunnen acteren, zo
echt mogelijk over te komen op het
publiek".
Nadenkend. „Wat ik wèl erg
moeilijk vond was dat gevoel van:
die film draait letterlijk helemaal
om mij. Het Hangt van mijn presta
tie af of dit een succes wordt of een
flop. Dat maakte me angstig."
- Heb je om die reden meegewerkt
aan een gewaagde fotoreportage in
een bekend 'familieblad'. Om de
aandacht op jezelf te vestigen?
Bits: „Dat was absoluut niet de
bedoeling, die fotoreportage. Ik
ben witheet geworden van de ma
nier waarop zoiets ontstaat. Ik wil
de absoluut niet naakt op de foto.
maar goed, ze pakken je dan toch.
Op de set wanneer je je net staat om
te kleden. Oneerlijk en gemeen
dus. Tegenwoordig zal me dat niet
meer gebeuren, ik werk nu met
mensen die me tegen dergelijke
praktijken beschermen. Intussen
heeft die fotoreportage wel een
smet geworpen op mijn naam en
daar gruw ik van".
„Aan de andere kant moetje het
ook niet weer te belangrijk maken.
Waar het mij in dit leven om gaat, is
onafhankelijk zijn. Toen ik veer
tien was kreeg ik mijn eigen geld
en verdiende ik links en rechts wat
bij, als ik iets extra's wilde kopen.
Dat betekende dat ik me al snel
heel verantwoordelijk ging opstel
len ten aanzien van geld. Het zal
mij dan ook niet gebeuren dat ik af
hankelijk word van een man, dat
Ruud van Hemert bekeek zesdui
zend meisjes en kwam uit bij Nada
van Nie. (foto pr)
hij op die manier macht over me
krijgt".
"Het probleem is dat je als onaf
hankelijke vrouw met een functie,-
met je eigen geld, toch meer moeite
krijgt met een vriend. Datzelfde
geldt voor het soort aandacht die ik
nu krijg. Denk vooral niet dat zo
iets je tot de vedette van de plaatse
lijke disco maakt of zo. Datje vanaf
het moment dat je als 21-jarige op
het filmdoek verschijnt elk feest
kunt binnenlopen en door mannen
te worden geadoreerd".
"Het tegendeel is waar. Zodra je
iets bereikt hebt, krijgen de meeste
jongens toch iets van: hé, wat is
dat? Ze kijken liever eerst de kat
uit de boom: of ze je wel aan kun
nen, of ze geen blauwtje bij je lo
pen. Niet dat ik daar mee zit, ik heb
al drie jaar een vaste vriend, maar
ik vertel dit alleen omdat het beeld
over jonge filmsterren zo anders is
dan de werkelijkheid".
(OP)NIEUW
'Saigon' - Luxor, Leiden
-vijk
included' - City, Kat-
'Fatal Beauty' - City, Katwijk
'Young doctors in lust' - Rex. Leiden
'The Running Man' - Arnold Scwarze-
negger in futuristische achtervol
gingsfilm. Euro, Alphen
"Nuts' - Barbra Streisand als prostitu
ee in gevecht met haar verleden en ju
ridische rimram. Euro. Alphen
'Zoeken naar Eileen' - mistige filmbe
werking van Leon de Winters min of
meer gelijknamig boek. Greenway.
Voorschoten
BLIJVERS
'Schorem van de school' - jongens
en meisjes die niet willen deugen, be
teren hun leven, Euro, Alphen
'Clockwork Orange' - bekende film
van Stanley Kubrick in de herkan
sing. Malcolm McDowell als een
'hooligan' voor zijn tijd. Greenway,
Voorschoten
Dragnet' - Dan Aykroyd zet de tijd
stil in verfilming van oude stripdetec
tive. City. Katwijk
'Luchtmacht Academie - lachfilm.
Tnanon. Leiden
'Broadcast News' - ironische film
over liefdes en werkzaamheden op de
redactie van een tv-journaal, Lido,
Leiden
'Three men and a baby' - succesvolle
komedie van Franse makelij ging nog
eens door de gehaktmolen van Holly
wood en het resultaat is best aardig,
Lido, Leiden en Euro, Alphen
'Moonstruck' - Cher als spil in uitbun
dige klucht - Lido, Leiden
'Jungle Book' - Walt Disney-film vol
komische avonturen van het jongetje
Mowgli - Luxor. Leiden. Euro. Al-
'Crv Freedom' - blanke journalist en
zwarte activist worden vriendjes -
Lido. Leiden
'Dirty Dancing' - eenvoudige
DEN HAAG
'Saigon' Asta (463500), 12 jr,
'Overboeard' - Asta, al.
'Moonstruck' - Asta, al.
'Three men and a baby' - Babyion
(471656), al.
'Planes, trains and automobiles' - Ba
bylon al.
'Ironweed' - Babylon, 16 jr
Raw' - Cineac (630637). 16 jr.
"Three men and a baby' - Cineac, al.
'Prayer for the dying' - Cineac. 16 jr
'Cry Freedom" - Metropole (456756).
al.
'The Last Emperor' - Metropole. al.
'De ondraaglijke lichtheid van het be
staan' - Metropole. al.
"Babette's Feast' - Metropole, al.
Fatal Attraction' - Metropole, 12 jr.
'No way out' - Odeon (462400), 12 jr.
'Missing in Action 3' - Odeon, 16 jr.
The Running Man' - Odeon, 12 jr.
'Serpent and the Rainbow" - Odeon.
16 jr.
'Dancers' - Studio 656402), al.
'Somenone to watch over me' - Stu-
'Oci Ciornie' - Studio. 16 jr
AMSTERDAM
'Moonstruck' - Alfa (278806), al.
"Wall Street' - Alfa. al.
"Broadcast News' - Alfa. al.
'No Way Out' - Alfa, al.
'The last emperor' Alhambra
(233192). al.
'Cry Freedom' - Alhambra, al.
'Three men and a baby' - Bellevue Ci
nerama. al.
Someone to watch over me' - Calypso
(234876). 12 jr.
'Ironweed' - Calypso. 16 jr
The Dead" - Cinecenter (236615). 16 jr.
Tutto Benigni' - Cinecenter. 16 jr.
Barfly' - Cinecenter. 12 jr.
'Une flamme dans mon coeur' - Cine
center, 16 jr.
'Oci Ciornie' - Cinecenter. 16 jr.
'Three men and a babv' - Cinema Int.,
al.
Prayer for the dying' - Cinema Int., 16
jr.
The Running Man' - City (234579). 12
jr.
Amsterdamned' - City, 12 jr
Missing in Action 3' - City, 12 jr.
'Serpent and the Rainbow' - City, 16
'Raw' - City, 16 jr
'Saigon' - City, 12 jr
'Dirty Dancing' - City al
'Out of Africa' - Kriterion. (231708), 16
Passione d'amore' - Kriterion. 16 jr.
Telefono Rosso' - Parisien (246540).
18 jr.
Girls of the night' - Parisien. 18 jr.
'Bellv of an architect' - The Movies
(245790), 16 jr.
Good Morning Babilonia' - The Mo-
,16 jr.
'Prayer for the dying' - Tuschinski
(262633), 16 jr.
'Dr. Zhivago' - Tuschinski, 16 jr
'Anatevka' - Tuschinski. al.
'De ondraaglijke lichtheid van het be
staan' - Tuschinski. 12 jr
'Overboard' - Tuschinski. al.
"Fatal Attraction' - Tuschinski. 12 jr.
'Rent-a-cop' - Tuschinski Cineac
(243639). 12 jr.
Operafilms in kader Off Holland - De
Uitkijk (237460), al.
TELEVISIE
In een week die wordt beheerst
door voetbal lijken films vooral
bedoeld om de verloren uurtjes
op te vullen. Het aanbod valt wat
tegen. Mocht vanavond de span
ning van Westduitsland-Italië
niet te snijden zijn, dan kan wor
den overgeschakeld naar België
1 voor 'Black Sunday'. Een spek
takelfilm, waarin de belangrijk
ste sportwedstrijd in Amerika
(Super Bowl) door terrorisme
dreigt te worden gegetroffen.
Over spanning gesproken.
Bij een inval in het hoofdkwar
tier van Zwarte September
wordt duidelijk dat een aanslag
wordt beraamd in de Verenigde
Staten. Robert Shaw staat als
majoor Kabakov voor de zware
taak voortijdig achter het waar
en wanneer te komen, Marthe
Keiler moet als de Palestijnse
terroriste hem te vlug af zijn
(20.45 uur).
Morgenavond op Duitsland 2
Heaven knows Mr. Allison' van
John Huston, een film uit 1956.
Robert Mitchum speelt een Ame
rikaanse korporaal die tijdens de
Tweede Wereldoorlog strandt op
een eiland in de Stille Oceaan.
Als hij op inspectietocht gaat,
stuit hij op een non (Deborah
Kerr) die na een evacuatie is ach
tergebleven. Beiden moeten zien
te overleven in een vijandige we
reld (20.15 uur).
'Streets of Fire' is een opval
lende musical-achtige jeugdfilm
van Walter Hill. Diane Lane
speelt een rockzangeres die
wordt ontvoerd door een bende
en Michael Pare wil haar bevrij
den. Vanavond om 23.35 uur te
zien op Duitsland 1 en het is te
hopen dat de opwindende mu
ziek de nasynchronisatie over
leeft.
Maandag op dezelfde zender
'Kvinnors Vantan', een film van
Ingmar Bergman. Voor het eerst
ontpopt Bergman zich hier als de
regisseur die vrouwen sterker,
intelligenter en gevoeliger acht
dan mannen. In deze film uit
1952 wachten vier schoonzusters
in een zomerhuis op de komst
van hun echtgenoten en wisselen
ondertussen hun teleurstellin
gen uit (23.15 uur).
'Jules et Jim', de beroemde
film van Francois Truffaut, werd
in 1980 bewerkt door Paul Ma-
zursky. Onder de titel 'Willie
and Phil' ontmoeten twee man
nen elkaar tijdens een voorstel
ling van 'Jules et Jim' en worden
vrienden. Zowel Phil als Willie is
gecharmeerd van Jeannette en er
ontstaat net zo'n driehoeksver
houding als in het Franse origi
neel (21.00 uur, maandag, België
1).
FILMHUIZEN
Van Sergei Paradzjanov, de op
vallendste verschijning op het
laatste fimfestival in Rotterdam,
vertoont Filmhuis LVC volgen
de week 'De kleur van de gra
naatappel'. De film heeft de
vorm van een episch gedicht,
waarin met veel symboliek het
verhaal wordt verteld van Sayat
Nova, een 18e eeuwse monnik en
dichter (woensdag en donderdag
21.15 uur).
Dit weekeinde heeft het Film
huis 'Querelle de Brest', de
laatste film van Rainer Werner
Fassbinder, op het programma
staan. Brad Davis speelt de ma
troos Querelle die in de haven
stad Brest het middelpunt is van
smokkel, moord, intriges en lief
de. 'Een meesterwerk over de
frustraties van het homo-zijn in
een kleinburgerlijke samenle
ving', aldus de Speelfilmency
clopedie. Jeanne Moreau speelt
een opmerkelijke bijrol (van
avond tot en met zondag 21.15
uur).
Vanavond in het Kijkhuis 'La
Bamba', de film waarin het korte
levensverhaal van popster Rit
chie Valens wordt verteld. Lou
Diamond Philips speelt met veel
overtuiging de muzikant, wiens
carrière al was geëindigd zonder
echt begonnen te zijn.
Valens kwam op 17-jarige leef
tijd samen met Buddy Holly om
bij een vliegtuigongeluk. Regis
seur Martin Valdez probeert een
indruk te geven van de Mexi
caanse chicano-gemeenschap in
Californië en trof het dat Los Lo
bos van het titelnummer 'La
Bamba' vorig jaar weer een flin
ke hit maakte (20.00 en 22.15
uur).
Sergie Paradzjanov, regisseur
van 'De kleur van de granaatap
pel'. (foto GPD)
'Une flamme de mon coeur' is
de hele week (afgezien van zon
dag) om 19.30 en 21.45 uur als
première in het Kijkhuis te zien.
Maandag draait hier 'Hannah
and her sisters' van Woody Al
len. Het is een komische studie
van een intellectueel milieu in
Manhattan met Mia Farrow als
Hannah en Michael Caine als
rokkenjager (20.00 en 22.15 uur).
'Idcntificatizione di una donna'
(dinsdag, zelfde tijden) is een
film van Michelangelo Antonio-
ni, waarin een filmregisseur op
zoekt gaat naar De Vrouw (met
hoofdletters dus),
De filmklassieker 'Hiroshima
mon amour" van Alain Resnais
keert woensdag terug in het
Kijkhuis. De liefdesgeschiedenis
tussen een Franse vrouw en een
Japanner wordt overheerst door
de oorlog en de kernramp in Hi
roshima (20.00 en 22.15 uur).
Mézières in 'Une flamme dans mon coeur'
Aziz Kabouche