Gestolen auto is via Antwerpen snel het land uit CDA: christelijke politiek zonder kerk CRI: bendes financieren aankoop drugs en wapens met export Commercieel circuit rond reageerbuiskind Gereformeerde Kerken hangt ultimatum boven het hoofd DEN HAAG Dure en snelle auto's zijn geliefde objecten voor autodieven. De gestolen voertuigen kwijtraken is geen probleem. Zolang de auto in Nederland blijft, bestaat het gevaar dat hij wordt opgespoord. Maar de afzetmarkt is wereldwijd en controle op export van gestolen wagens is er nauwelijks. "Een gestolen auto exporteren? Dat is heel makke lijk. Je rijdt gewoon met een rotvaart naar de Antwerpse haven en zet hem daar op een boot", aldus C. de Rooij, hoofd van de Autodiefstalcentrale van de Centrale Recherche In formatiedienst (CRI). door Runa Hellinga Vorige week rolde de politie in Am sterdam een bende van elf mensen op, die zich gespecialiseerd had in de export van gestolen auto's naar Ghana en Nigeria. Volgens De Rooij geen uitzonderlijke zaak. Autodiefstal is, al staat het te boek als kleine criminaliteit, vaak in handen van de georganiseerde mis daad. Persoonlijk vindt hij dat de ernst van het misdrijf dan ook wordt on derschat: "Niemand interesseert zich er echt voor, maar autodiefstal is vaak een makkelijke manier om aan geld voor andere misdaad te komen. Ons zijn gevallen bekend waarin het geld voor wapenaanko pen en voor drugshandel werd ge bruikt". In 1987 werden er 20.000 auto's in Nederland gestolen: 11.000 werden er weer teruggevonden. Van de overige 9.000 is naar schatting de helft versleuteld en gebruikt om andere gestolen auto's een nieuwe identiteit te geven. Een groot deel van het restant is op de boot naar een verre bestemming gestuurd. De bende die in Amsterdam werd aangehouden, exporteerde vooral naar Ghana en Nigeria. Maar in principe worden de auto's volgens Van Rooij over de hele we reld verspreid. Amerika is een be kend exportgebied, evenals Liba non, de Arabische landen en het verre oosten. Vrachtwagens Autodiefstal is een internationa le aangelegenheid en dat maakt het moeilijk aan te pakken. Dieven uit Italië en Frankrijk voeren hun au to's bij voorkeur via Noord-Europa uit, terwijl de Nederlandse bendes vaak naar een zuidelijke haven rij den om hun wagens daar op de boot te zetten. Het gaat overwe gend om luxe-auto's, maar de ben des schromen ook niet voor de diefstal en export van hele vracht wagens. Die worden vaak iri delen uitgevoerd en vinden vooral aftrek in Griekenland en Turkijb. De pakkans is gering, omdat op Europees niveau geen informatie over autodiefstallen wordt uitge wisseld. Van Rooij: "We zitten te gillen om een Europese pot, een centrale computer waar alle dief stallen uit heel Europa inzitten". Maar komt er volgens hem voorlo pig niet van. Het gaat om uitwisse ling van gegevens met een zekere privacy en dat ligt politiek zeer ge voelig. In alle grotere Europese haven steden wordt regelmatig gstolen waar verscheept, samen met ladin gen legaal geexporteerde tweede hands auto's. Controle daarop ont breekt ten ene male. "Soms wor den er hier 5.000 auto's tegelijker tijd ingeladen", aldus Henk Stop pelenburg van de Rotterdamse ri vierpolitie. "Geen douaneambte naar die dan gaat controleren of de papieren van al die wagens in orde zijn. Het enige wat de douane wil weten, is of een handelaar niet ten onrechte btw terugvordert. Dat kan namelijk als je een auto uit voert". Volgens hem is Rotterdam - na Antwerpen - de grootste haven als het om doorvoer van gestolen au to's gaat. Dat komt voor een deel omdat Rotterdam een grote door voerhaven voor legaal uitgevoerde tweedehandswagens is en de ille gale wagens dus niet opvallen. De rivierpolitie heeft er tot nu toe geen enkel zicht op om hoeveel auto's per jaar het nu eigenlijk gaat. Daar om is men onlangs met een uitge breid onderzoek begonnen. Stoppelenburg heeft de indruk, dat export van gestolen auto's bij vlagen gaat: "Heb je de kop van een bende afgehakt, dan zakt de uit voer weer even in tot ergens anders een stel slimmeriken op het idee komt dat op deze manier makke lijk geld te verdienen is". Voor een dure Mercedes krijgt een drugsverslaafde 500 tot 1.500 gulden van de georganiseerde bendes, die de gestolen auto vervolgens onherken baar veranderen of het land uitvoeren. (Archietiotu) Evenals Van Rooij is hij ervan overtuigd dat autodiefstal vooral een zaak van de georganiseerde misdaad is: "We hebben anderhalf jaar geleden in samepwerking met de politie in Parijs een bende opge rold, die was heel hiërargisch geor ganiseerd. Die hadden een afdeling die voor de diefstallen zorgde, een afdeling die over het geld ging en een afdeling die zich alleen maar met de export bezig hield". In Nederland worden de meeste autodiefstallen gepleegd door ver slaafden. Die verkopen de auto door aan bendes. Ze krijgen voor een dure mercedes zo'n 500 tot 1.500 gulden. Niet veel "maar het stelen van een auto is een karweitje van niets", constateert Van Rooij. "Twee contactdraadjes tegen el kaar en weg ben je". Hij heeft niet veel vertrouwen in de beveiligings installaties die met name bezitters van dure wagens in laten bouwen. "Dan komen ze gewoon met een ta kel en zetten hem daar in een keer op. Als je dat op klaarlichte dag doet, is er niemand die daarvan op kijkt". Er zijn in ons land volgens Van Rooij twee centra van autodiefstal. Amsterdam staat onbetwist num mer één. Dertig tot veertig procent van alle auto's die jaarlijks verdwij nen, wordt in de hoofdstad gesto len. Limburg is een goede tweede. Van Rooij: "Dat ligt zo lekker tus sen België en Duitsland, daar kun je makkelijk alle kanten op". De to tale schade door autodiefstal raamt hij op 160 miljoen gulden per jaar. Doordat autodiefstal onder de kleine criminaliteit valt, heeft het misdrijf volgens Van Rooij weinig prioriteit bij de opsporing. Vroeger hadden veel korpsen een vast auto team, maar die zijn in het kader van de bezuinigingen allemaal opgehe ven. Nu wordt er ad hoe wel eens een team gevormd. Maar juist in Amsterdam, waar het leeuwendeel van de diefstallen wordt gepleegd, heeft de politie het zo druk, dat au to's daar geen enkele aandacht hebben. Van Rooij: "Er vallen zel den doden of gewonden bij en we moeten ook reëel blijven. We kun nen gewoon niet alles doen". NIJMEGEN - Tien jaar geleden werd in Engeland Louise Brown, 's werelds eerste reageerbuisba by geboren. Een storm van pro test ontstond. De buitenbaar- moederlijke bevruchting zou ethisch absoluut onverantwoord zijn. Het moest direct verboden worden. Er was ook verbazing, en... hoop. Hoop bij echtparen om toch nog een eigen kind te kunnen krijgen. Ondanks de pro testen gingen wetenschappers door en sindsdien zijn duizenden reageerbuisbaby's ter wereld ge komen. door Ed vari Ham In 1983 had m het Dijkzigtzie- kenhuis in Rotterdam de beval ling plaats van de eerste Neder landse reageerbuisbaby. In 1985 bepaalde de toenmalige staatsse cretaris Van der Reijden (volks gezondheid) dat vijf academi sche ziekenhuizen zich mochten bezig houden met reageerbuis bevruchtingen. Maar inmiddels is er een wachtlijst van tegen de twee jaar ontstaan. In Nijmegen komen morgen Nederlandse we tenschappers en deskundigen bijeen, om de laatste stand van zaken rond de reageerbuisbe. vruchting te bepraten. De buitenbaarmoederlijke be vruchting is niet zaligmakend: de kans dat vrouwen via deze methode een kind ter wereld brengen, ligt rond de 25 procent. Daar is de laatste vier, vijf jaar geen verandering in gekomen, al heeft men stukje bij beetje kans gezien wat verbeteringen aan te brengen. Nog maar een paar jaar geleden moest een vrouw onder narcose worden gebracht bij het wegnemen van de eiblaasjes; te genwoordig is het een poliklini sche behandeling, die alles bij el kaar een paar dagen in beslag neemt. De praktijk heeft inmiddels geleerd dat er bij de bevalling niet meer of minder problemen zijn, dan als het kind op de nor male wijze was verwekt. Ook heeft het absoluut geen invloed op eventueel aangeboren afwij kingen. "Wat dat betreft zijn we nergens meer bang voor", zegt de Nijmeegse gynaecoloog dr. H. Hollanders. In het Sint Raboud- ziekenhuis worden jaarlijks zo'n 150 patiënten behandeld. Lande lijk zijn. dat er in de ziekenhui zen-met-toestemming tegen de zeshonderd en in totaal worden er op jaarbasis zo'n 2500 pogin gen ondernomen om op deze wij ze een zwangerschap te berei ken. Gedoogbeleid In de praktijk zijn het er echter veel meer. Dat komt doordat ver schillende ziekenhuizen zich met reageerbuisbaby's bezig houden, die daarvoor geen na drukkelijke toestemming heb ben gekregen. Er wordt niet te genop getreden. Er wordt een ge doogbeleid gehanteerd. Deze zie kenhuizen kruipen door de ma zen van de wet, omdat het minis terie geen antwoord geeft op ver zoeken om een vergunning. "Wie zwijgt stemt toe", zo wordt ger^- Wat de medici zorgen baart, is dat er rond de reageerbuisbaby een commercieel circuit aan het ontstaan is. Behalve in de vijf academische ziekenhuizen, moe ten ouders in bijna alle gevallen de behandelkosten zelf betalen. En die zijn niet gering. Eén po ging om de moeder op deze wijze zwanger te maken, kost rond de vijfduizend gulden. Maar bijna altijd zijn verschillende pogin gen nodig, terwijl het resultaat nooit zeker is. Een enkele particuliere ziekte kostenverzekeraar heeft de rea geerbuisbevruchting in het pak ket opgenomen, maar de mees ten hebben een afwachtende houding aangenomen. Fonds- verzekerden missen in ieder ge val nog de boot. Met het plan Dekker in het vooruizicht, zijn velen sceptisch gestemd. De bui tenbaarmoederlijke bevruchtin gen in de ziekenhuizen-met-toe stemming worden op het ogen blik nog vergoed door de Zieken fondsraad. Dit is echter een tijde lijke zaak. In december wordt er een kostenonderzoek bekendge maakt. Wie daarna gaat betalen, is nog niet bekend. Volgens dr. Hollanders trek ken nog steeds kinderloze echt paren de grens over om in het buitenland door middel van de reageerbuis de bevruchting tot stand te laten brengen. Daar wordt met de ethische normen op een andere wijze omgespron gen. "Maar behandeling in het buitenland is alleen weggelegd voor een enkeling. Het is er pe perduur". Als voorbeeld noemt hij een ziekenhuis in Brussel, waar de behandeling alleen al 6000 gulden kost. Daarbij komt nog eens een rekening voor de verpleging en andere zaken. "En dan hebben we het nog maar over eén poging". Het stelen van een auto is "een karweitje van niets: twee contactdraad jes tegen elkaar en weg ben je". (foto gpl» DEN HAAG - Het CDA wil geen partij van het confessionele type zijn. Het is niet gebonden aan ker kelijke belijdenissen of richtlijnen, het bepleit geen tegenstelling tus sen christenen en niet-christenen. Er is wel sprake van een politie ke overtuiging van christelijke sig natuur, maar de aanhang valt niet samen met die van een kerk of reli gieuze groepering. Daarin onder scheidt het CDA zich niet alleen van 'klein rechts' (RPF, SGP en GPV), maar ook van de klassieke confessionele partijen waaruit het CDA is voortgekomen (ARP, CHU en KVP). Prof. dr. D.Th.Kuiper zegt dit in het boekje Christendemocratie, een uitgave van de Stichting Bur gerschapskunde, die daarmee de beschrijvingen van de politieke stromingen in ons land heeft vol tooid. Gisteren werd het werkje aangeboden aan premier Lubbers. Kuiper komt in zijn studie tot de slotsom, dat de vroegere ARP niet zo vooruitstrevend is geweest als altijd werd aangenomen. Volgens hem is de vooruitstrevendheid van de KVP van veel groter belang ge weest dan die van ARP en CHU. Juist de KVP, als grootste van de drie toenmalige confessionele par tijen, heeft de stoot gegeven tot de oprichting van het CDA. De aanvankelijke vrees dat het CDA na de totstandkoming in 1984 verzeild zou raken in een strijd tus sen de oude bloedgroepen, werd niet bewaarheid. Eeh van de rede nen daarvan is waarschijnlijk dat de leden van de drie partijen op het grondvlak al jaren eerder toe wa ren aan samenwerking dan de hoofdbesturen. Ook de voorspel ling dat het CDA een omgebouwde KVP, een vergrote ARP, dan wel een vernieuwde CHU zou worden kwam niet uit. Oude partijen Weliswaar zijn de CDA'ers nog steeds zijn onder te verdelen in kie zers van katholieke (zo'n 54 pro cent), hervormde (19 procent), ge reformeerde (11 procent) of andere (16 procent) christelijke signatuur, maar de meesten identificeren zich inclusief de m 1987 gekozen partij voorzitter Van Velzen - zijn ook geen lid (meer) geweest van ARP. CHU of KVP. "Het CDA aanvaardt het Bijbels getuigenis van Gods beloften, da den en geboden als van beslissen de betekenis voor mens, maat schappij en overheid en richt zich naar dat getuigenis met de intentie steeds te zoeken naar de betekenis van het Evangelie voor het politie ke handelen", aldus het eerste arti kel van het Program van Uitgangs punten van het CDA. Volgens de studie van prof. Kui per brengt het karakter van het CDA met'zich mee dat het zich niet eenzijdig richt op de behartiging van de belangen van een of enkele maatschappelijke deelterreinen. "Het CDA wil vanuit zijn visie op de waarde van een krachtig maat schappelijk middenveld ook seri eus contact onderhouden met maatschappelijke groeperingen en organisaties die andere visies op mens en samenleving hebben". Kuiper acht dit noodzakelijk, omdat de grenzen tussen 'socialis tische', 'liberale' en 'christelijke' fa milies door het ontzuilingsproces veel opener en beweeglijker zijn dan voorheen. Veel Nederlanders bepalen vanuit individuele motie ven of zij lid willen worden van een politieke organisatie en zo ja van welke. Middenpartij Van de drie grote kerken stemt van de volgelingen op andere par- tij'en dan h.et CDA. De-kerkelijke toppen hebben zich nogal eens kri tisch opgesteld tegenover het kabi- net-Lubbers en het CDA, vooral teh aanzien van het sociaal-econo misch beleid en inzake ethische 'kwesties. Het CDA zoekt op zijn beurt wel een dialoog met de ker ken. maar benadrukt de eigen ver antwoordelijkheid en deskundig heid van beide partijen. Ook heeft het CDA, evenmin als het CNV, bezwaar tegen toetreding \'an aanhangers van andere wereld godsdiensten, die zich in hun poli tieke overtuiging thuisvoelen bij het Ct)A als levensbeschouwelijk gefundeerde politieke partij. Zo is sinds de komst van het CDA is de directe band pussen kerk en staat verdwenen en beschikt Nederlaiid over een heuse middenpartij. De Gereformeerde Kerken in Nederland moeten verklaren dat iedere homoseksuele praktijk zonde is. Tevens moeten zij hun pastorale advies over homo seksualiteit intrekken. Doen zij dat niet, dan moeten zij de inter nationale Gereformeerde Oecu menische Synode (GOS), waarin 34 gereformeerde kerken samen werken. voor 31 december 1988 verlaten. Dat is de inhoud van een meer derheidsrapport dat gisteren door de voorbereidende com missie aan de vergadering van de GOS in Harare gepresenteerd werd. Een minderheid in de com missie pleit voor nadere studie van het "probleem". De GOS houdt zich al jaren lang met homoseksualiteit bezig. In de ogen van veel kerken is ho moseksualiteit onbijbels en te gen Gods wil. Het feit dat de ge reformeerden sinds 1979 een to lerante houding tegenover ho moseksuelen innemen, is in de ogen van de meeste GOS-lidker- ken een doodzonde. De gereformeerden kregen er dan ook tijdens het debat giste ren weer flink van langs. Voor naamste tegenstanders van de gereformeerden waren verschil lende Afrikaanse afgevaardig den, de delegatie van de Ameri kaanse Orthodox Presbyterian Church en de christelijke gere formeerden uit Nederland. De Afrikaanse afgevaardigden beweren geen homoseksualiteit te kennen. Uit hun toespraken kon bovendien opgemaakt wor den dat zij bang zijn dat het be smettelijk is. De christelijke gereformeer den kennen het verschijnsel ui teraard wel. Maar de gerefor meerde tolerantie ten opzichte van homoseksualiteit is hun een doorn in het oog. "Een van de ve le tekenen dat de gereformeer den op het slechte pad zijn ge raakt". De christelijk gerefor meerde dominee J. Westerink: "De weg van de gereformeerden is een weg van de dood. Wij wil len daarom niet langer met hen samenwerken in de GOS". De Amerikaanse predikant Thomas Tyson vond de gerefor meerden koppig. Hij verklaarde dat aparte pastorale zorg voor homosexuelen onnodig, is. In de 25 jaar dat hij predikant is, heeft hij driemaal met mensern te ma ken gerhad die met hun homo seksuele geaardheid worstelden. Hij las met hen de Bijbel en maakte hun duidelijk dat God wil dat de man belangstelling voor vrouwen heeft. Zijn aanpak, zo zei hij, had succes: de homo seksuele geaardheid nam af en het ging de drie mannen beter. De gereformeerden moesten zich gisteren verdedigen tegen al dit verbale geweld. Zij wezen daarbij onder meer op de grote pastorale nood onder gelovige homoseksuelen (prof. dr. H. B Weijland), de moeilijke interpre tatie van bijbelse teksten (dr. J. Vlaardingenbroek) en de onbe- reidwilligheid binnen de GOS om echt naar de gereformeerden te luisteren (ds. E. Overeem). Vandaag zal bij de stemming blijken of de pleidooien van de gereformeerden genoeg indruk hebben gemaakt op de vergade ring. Verwacht wordt dat het een zeer spannende stemming zal wordem Overleg 'Ze zenden ons met kraaltjes naar huis". Zo reageerde een zwaar teleurgestelde professor dr. C. R. Adonis van de kleurlin- genkerk in Zuid-Afrika op het besluit van de internationale Ge reformeerde Oecumenische Sy node (GOS) een consultatie (overleg) voor zwarte en blanke Nederduits Gereformeerde Ker ken in Zuid-Afrika te organise- Met dit besluit kreeg het debat over het apartheidsvraagstuk in Zuid-Afrika na de felle discussie van eergisteren een totaal onver wachte wending. "De GOS schuift haar verantwoordelijk heid af', aldus een boze Adonis. "Waarom kan de GOS nu geen uitspraak doen over apartheid? Dat is nu noodzakelijk, want op dit moment vechten mijn kinde ren tegen politiekogels in Zuid- Afrika". Opmerkelijk was dat het voor stel om een consultatie te organi seren afkomstig was van dr. Nico Smith van de zwarte NG Kerk in Afrika. Smith had een praktische reden om op een consultatie aan te dringen: "Ik ben er na de de batten van overtuigd geraakt dat deze synode nog geen besluit kan nemen over apartheid. Dat is tragisch, maar de meningen lo pen te veel uiteen. Daarom kun nen we beter geen tijd verspillen. We moeten elkaar in Zuidafnka spreken". Smith werd gesteund door professor dr. Johan Heyns, voor man van de blanke NG Kerk. "Mijn gebeden zijn verhoord", zei Heyns. "Ik ben ervan over tuigd dat we nu onze problemen in broederlijke harmonie zullen oplossen". Ook andere afgevaardigden van zowel zwarte als blanke ker ken reageerden zeer opgetogen en spraken van een doorbraak in de impasse. Het GOS-bestuur zal de consultatie ergens in Zuid- Afrika organiseren. Wanneer de ze plaats zal vinden is nog onbe kend. Uitgangspunt voor de ge sprekken zullen de GOS-rappor- ten over apartheid zijn. Eis De bisschoppen houden vast aan hun eis dat alleen kerkelijk goedgekeurde organisaties lid mogen zijn van de Nederlandse Missieraad. "De bal is nu weer op de speelhelft van de missieraad", aldus Bomers. De algemene ver gadering van de Missieraad, waarin 16 missionaire organisa ties zijn verenigd, weigerde in maart akkoord te gaan met deze In een daarop volgend gesprek met het bestuur en in een brief hebben de bisschoppen duide lijk gemaakt dat ze vasthouden aan hun opvattingen. Later deze maand is het laatste woord aan de algemene vergadering van de Missieraad. Weigert deze op nieuw. "dan moet de zaak terug naar de bisschoppenconferen tie", aldus drs. A.N. van. Elven, secretaris van de missieraad. K. Weerkamp van het Bureau Inter nationale Solidariteit in Roer mond (een van de organisaties die de bisschoppen graag uit de Missieraad zien verdwijnen) vreest dat BIS het onderspit zal delven. De bisschoppen menen dat "de totstandkoming van een kerkrechtelijk statuut voor de Missieraad een onmisbare bij drage is op de weg die voert naar een goede landelijk samenwer king en een herstel van de een heid", zo blijkt uit hun brief. "Aan eenheid heeft het binnen de NMR nooit ontbroken", aldus Weerkamp. "We nemen dus aan dat via de herstructurering van de Missieraad wordt gestreefd naar een herstel van de eenheid in de bisschoppenconferentie." (Bisschop Gijsen verbrak in de jaren zeventig de samenwerking op dit terrein en zou na het ver dwijnen van organisaties als BIS en het tijdschrift BijEen uit de- Missieraad wellicht weer bereid zijn om mee te werken). In de radio-uitzending van MOKER vanavond (19.00 uur, FM 105.7, via kabel ok FM 88.1) aandacht voor jubileum Pastora le school in Lisse, het tweede or gelconcours in Leiden, het Leids Gregoriaans koor en een terug blik met pastoor Harding (Hille- gom). BEROEPINGEN Nederlandse Hervormde Kerk. Beroepen door de Genera le Synode tot predikant voor de inrichtingen van het ministerie van justitie: F. Don te Gasselte (part-time). Aangenomen naar Deventer: mevr. J. van der Vel den, wonende te Holten (voor heen predikant te Metslawier- Niawier). Gereformeerde Kerken. Be roepen te Woudsend c.a. (Her- vormd-Gereformeerde Federa tie): drs. T. Wever te Meerkerk. Gereformeerde Kerken Vrij gemaakt. Beroepen te Bergent- heim: J. van de Wetering te Hau- lerwijk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 2