'Je wordt letterlijk met een pilletje afgescheept' Marine weet zich geen raad met homoseksualiteit Kerkelijke jongeren: liever catechesatie dan kerkdienst MAANDAG 6 JUNI 1 Gemiddeld een keer per week word ik wel opgebeld door een homo die zover over de rooie is, dat je hem eigenlijk op zou moeten pakken en onder behandeling laten stellen. Die mensen zijn in staat om zichzelf op te knopen". Peter Vialle, sergeant-majoor bij de marine en zelf homoseksu eel, is vertrouwensman voor homo's die bij de marine wer ken. In het NOS-radioprogramma Homonos deed hij enke le weken geleden een boekje open over de houding die de marine aanneemt tegen homo's. Sindsdien stromen de re acties binnen. door Ruud Kersten Hij heeft ze geturfd: 133. Daarvan waren er slechts 29 negatief. "Wil len jullie een roze vloot" is nog wel de vriendelijkste van de afwijzende opmerkingen. "Kielhalen, die lui!" is al wat grover. Maar ook regel rechte bedreigingen kreeg Vialle naar zijn hoofd geslingerd: "Poten- rammen, daar doe ik aan mee, want daar geilen jullie toch op?" Pijnlij ker, vindt Vialle, deze opmerking: "We durven ons geen houding te geven als erover gediscussieerd wordt". Vialle: "Je zou zeggen, dat deze man zelf homo is". Het zou een van de homo-slacht offers van de marine kunnen zijn. Vialle: "Veel van de homo's gaan liever een straatje om, dan zich in discussies te mengen. Laat staan dat ze bevestigen, dat ze homo zijn. Vooral als ze een relatie hebben, zijn ze kwetsbaar. Er zijn veel ge vallen bekend van vrienden of vriendinnen die het leven met een marineman of -vrouw als partner niet meer aankonden. Hun partner ging 's morgens de deur uit en kwam 's avonds als een heel ander, gebroken mens terug. Zeker wan neer ze vier of zes weken hadden gevaren, waren ze aan het eind van hun latijn". In 1975 kwam het Vredeling- wetje, waarbij het ronduit verbo den werd homo's te discrimineren bij keuringen, sollicitaties en be vorderingen. Maar dat is nog aan de orde van de dag, heeft Vialle uit de reacties begrepen. Tien belan genorganisaties voor militairen richtten een werkgroep homo seksualiteit op, waaruit anderhalf jaar geleden de stichting Homo seksualiteit en Krijgsmacht werd voortgebracht. Bezemstelen En toch komt pas in het sociaal jaarverslag over 1987 van de direc teur personeel voor het eerst een hoofdstukje over homoseksualiteit voor. "Een heel algemeen verhaal tje, waarin alles wordt weggescho ven naar een departementale com missie. Wat wil je, er werd tot een jaar geleden nog officieel ontkend, dat er homoseksuelen binnen de marine rondliepen. Het wordt tijd, dat de directeur personeel en de commandant zeemacht Nederland eens echte maatregelen gaan ne men. Homo-zijn is binnen de mari ne moeilijk, veel moeilijker dan bij de land- en luchtmacht. Aan boord van een marineschip ben je ontzet tend op elkaar aangewezen". "Die affaire op de Van Galen, dat geval met die bezemstelen, is ge woon de doofpot ingegaan. De zaak is voor de zeekrijgsraad ge weest, maar is daarna in de marine niet meer besproken, gewoon doodgezwegen en zelfs wel goed gepraat. De slachtoffers waren flik kers die het zelf hadden uitgelokt, heet het dan. De hele club daders kwam je later gewoon weer bij el kaar tegen, op een ander schip. Dat noem ik falen van het management van de'marine, dat niet opgewas sen blijkt tegen excessen". Daarmee wordt volgens Vialle een klimaat geschapen waarin ho mo's niet naar behoren kunnen functioneren. Dat leidt tot onaan vaardbare beïnvloeding van de conduite. Maar ook tot andere fi nanciële schade. Veel samenwo nende homo's durven bij voor beeld geen gebruik te maken van de Regeling Alternatieve Samenle vingsvormen. Wie anders dan gehuwd samen woont, kan een formulier invullen. Het 'alternatief samenwonende' paar krijgt dan dezelfde rechten als gehuwden: vrije dagen bij overlij den in de schoonfamilie, vrij ver voer voor gehuwden, drie maan den doorbetaling van het salaris aan de partner na overlijden van de marineman. "Het kan ze honder den guldens schelen. Straks wor den ook nog de ziektekosten- en de pensioenregeling aangepast. Maar ze durven dat formulier niet in te vullen. Ze zijn bang zichzelf bloot te geven". Vanzelf De onmacht beperkt zich vol gens Vialle niet tot het manage ment van de marine. Zelfs de soci aal-medische dienst en het maat schappelijk werk weten er geen raad mee. "Je wordt letterlijk met een pilletje afgescheept. Of je wordt voor twee weken naar huis gestuurd met de mededeling: Kom maar even bij, het gaat vanzelf over. Zeker de schuchteren onder ons worden van het kastje naar de muur gestuurd. Het begint al in de opleiding van de marineman. Ho moseksualiteit is een gewild onder werp om op af te geven, om je tegen af te zetten". Vialle komt aanzetten met een dik pak papier: 34 velletjes A4. Het blijken niet verschillende brieven te zijn maar slechts een. Het is een brief van Aijan de Graaf, korpo raal-verbindingen bij de marine en homoseksueel. Vialle: "Deze brief is illustratief voor wat homo's moe ten doorstaan bij de marine". De brief is ronduit schokkend. Het is een aanklacht tegen intole rantie, tegen sadisme, tegen fascis tische tendenzen. Homo's en ne gers worden stelselmatig en zonder aanleiding in de grofste bewoor dingen te kijk gezet. Het kader doet mee, wast zijn handen in onschuld of zegt onmachtig te zijn. De Graaf over de eerste militaire vorming: "Gedurende de lessen wordt zeer veel afgegeven op ho moseksuelen, andersgekleurden en de burgermaatschappij. Dat hoorde zo. volgens de instruc teurs". 'Potenrammen' hoorde er ook bij, aldus De Graaf. "Een aan tal jongens van de marinekazerne Amsterdam speelde potenrammer bij het Centraal Station in Amster dam. De zaak is aan het rollen ge bracht, uitgezocht en ook bewezen. Maar het was toch normaal wat ze deden, dat hoorde toch zo?" Apart glas Het heeft lang geduurd, voordat De Graaf er rond voor uit kwam, dat hij 'van de andere kant' was. Voordien werd hem talloze malen gevraagd of hij 'van de stront' was. Later, toen de geaardheid van De Graaf aan iedereen wel duidelijk was, werd het van dik hout zaagt men planken. De Graaf over een periode aan boord van een schip: "Op de toilet ten kreeg ik opmerkingen te horen als 'Kom je weer piemeltjes kij ken?'. Korporaals die in de cafeta ria opstonden en aan een andere ta fel gingen zitten om te eten wan neer ik aan hun tafeltje kwam zit ten. 'Kut-homo' werd er geroepen vanuit die groep. De majoor-hof meester deed er niets aan. Mensen met opgeheven vingers: 'Fuck you' roepend. Met haat in de ogen". Een eerder voorval: "Een van de tapbazen lanceerde het voorstel om mij maar een apart glas te ge ven, daar ik behoorde tot een risi cogroep (Aids). Een paar anderen vonden dit wel een aardig idee. Ik vond dit beangstigend en was ook laaiend. Ik heb mijn glas kapot la ten vallen en zou dat weer doen met elk glas dat niet werd ge spoeld". Aids was ook de kapstok voor een 'grap' op de verjaardag van een adjudant die eveneens homo was. De jarige tracteerde op bonbons. De Graaf: "Ik nam er een. Een ser geant-majoor zei: 'Kijk maar uit, voor je het weet heb je Aids, want die viezerik behoort tot de homo-ri sicogroep". De marine blijkt echter een ge spleten wereld, aldus De Graaf. "Aan boord waren enkele mannen .die elkaar openlijk kusten. Enke len waren getrouwd en als ze het niet waren, gaf dat niet. Ze waren immers geen homo. Ook waren er mannen die openlijk bij elkaar in een bed sliepen. Gaf niet, ze waren toch geen homo? Nu had ik op elke boot al eens mensen gezien die seksuele omgang met elkaar had den (soms homo, soms uit 'gevan- genis-homoseksualiteit'), maar het openlijk kussen had ik nog niet ge zien. Vreemde wereld: mannen mogen elkaar wel kussen en 'het' met elkaar doen, als ze maar geen homo zijn!" Trauma De Graaf is nog steeds in dienst van de marine. Maar hij heeft ver schillende malen op het punt ge staan het marineblauw over de re ling te gooien. Zelfs probeerde hij zijn conduite nadelig te beïnvloe den door testen bewust slecht te maken. Dat viel op, omdat hij door gaans briljante cijfers haalde. In middels is hij wel bij de sociaal-me dische dienst geplaatst voor behan deling. Afgelopen week moest hij zich vervoegen bij het Mathijsen- hospitaal in Utrecht. De diagnose: een trauma dat hij heeft overge houden aan zijn kinderjaren. AMSTERDAM (ANP) - 'Recep ten en Rolpatronen' is de naam van een tentoonstelling over de ontwikkeling van vrouwenpagi- derlandse kranten die het Neder lands Persmuseum in Amster dam van 9 juni tot en met 16 juli houdt. Het is ëen van de eerste initia tieven van het onlangs van de on dergang geredde museum. Dankzij een overheidssubsidie van twee ton en een financiële steun in de rug van het bedrijfs leven krijgt het Persmuseum de gelegenheid meer publieksge richte activiteiten te ontwikke len. 'Recepten en rolpatronen' - georganiseerd in samenwerking met de Stichting Amazone - is een stap in die richting. Nadat het lezen van kranten lange tijd alleen als een mannen zaak werd beschouwd, begon zo'n honderd jaar geleden lang zaam aan ook aandacht voor de vrouw als krantelezer te ont staan. Aan de hand van histo risch en meer recent materiaal uit de archieven van het museum wordt getoond hoe deze aan dacht voor de vrouw uitgroeit van 'hoekje voor de vrouw', tot speciale vrouwenpagina's of bij lagen. Ook het beeld dat van de vrouw wordt gegeven verschuift mee: van moeder en huisvrouw tot de veelzijdig en 'gelijkwaar dig' deelneemster aan de samen leving. Belachelijk Mariëte Wolf, organisator van de tentoonstelling: "Onder druk van de vrouwenbeweging zijn uiteindelijk - een enkele uitzon dering daargelaten - de vrouwen- pagina's uit de kranten verdwe nen. Zij vond dat vrouwen- nieuws niet geïsoleerd behoorde te staan op een 'éigen' plekje in de krant, maar gewoon tussen andere nieuws in". De veranderingen verliepen volgens Wolf niet geleidelijk, maar in een golfbeweging. Nadat aan het eind van de vorige eeuw voor het eerst enige aandacht voor de vrouw in de krant ont stond, wonnen vrouwen aan het begin van deze eeuw plotseling enorm terrein op de pagina's tij dens hun strijd voor het vrou wenkiesrecht. "En al was het vooral aandacht in de vorm van 'belachelijk wat die vrouwen wil len', het was in ieder geval aan dacht", zegt ze. Na deze opleving werd de vrouw echter weer teruggedron gen in haar positie van 'alleen maar huisvrouw', voor wie spe ciale rubrieken werden geschre ven over de opvoeding van de kinderen, koken, het huishou den 'doen en dergelijke. Fraaie voorbeelden daarvan zijn de bet weterige rubriek 'Wat gij moet weten' of 'Tips voor een huis vrouw'. En niet te vergeten de pagina 'Voor onze vrouwen'. Kooktips Tijdens de oorlog kwam de vrouw bijna helemaal niet aan Voor vrouwen is cle krant nog heel vaak een meneer bod. hooguit met rubriekjes met kooktips over hoe je van suiker bieten nog een acceptabel maal kon maken of adviezen over hoe je het beste met bonnen of schaarse middelen kon omgaan. 'Recepten en Rolpatronen' schetst het beeld van de vrou wenrubrieken van 1888 tot 1988 aan de hand van een tiental the ma's, zoals vrouwenkiesrecht, gelijkheid, vrouwenarbeid, mo de en schoonheid, ontspanning en de# huismoeder. Ook wordt een overzicht gegeven van de manier waarop bij voorbeeld in de loop van de afgelopen hon derd jaar de verslaggeving over de vrouw in de sport veranderde. Leuk smoeltje Wolf: "In het begin deed de verslaggever bij wijze van spe ken gillend van de lach verslag van een vrouw op een racefiets of een vrouw die biljartte. Later kregen vrouwen veel meer aan dacht in de sport, al wordt toch ook weer weer anders over hen geschreven dan over mannen: aan de ene kant wordt wel een hele krant aan schaatster Yvon ne van Gennip besteed, maar te gelijkertijd lees je ook over haar leuke smoeltje". Een belangrijke thema op de tentoonstelling is volgens Wolf ook 'De vrouw als consument'. Want ondanks de geringe aan dacht voor de vrouw als krante lezer, werd ze wel steeds serieus aangesproken als consument. Zij was het immers die de inkopen deed, zodat de advertenties op haar waren gericht. Bij de opening van de Ten toonstelling bij de Stichting Amazone, verschijnt ook de stu die van C. Schuit en prof. dr. J. Hemels 'Recepten en Rolpatro nen. Nederlandse kranten en hun vrouwelijke lezers 1888- 1988'. De jaren na de oorlog was het al niet veel beter, maar aan het eind van de jaren vijftig, begin jaren zestig begonnen de vrouwenpa gina's weer op te bloeien. Iedere krant had wel zo'n pagina of ru briek, waarin natuurlijk ook za ken als moederschap en het huis houden aan de orde kwamen, maar waarin tegelijkertijd onder werpen als feminisme en vrou wenrecht werden belicht. De tweede feministische golf - vanaf 1968 - luidde echter het eind van het tijdperk van de vrouwenpagina's in. "Onder druk van de kritiek op deze spe ciale pagina's en rubrieken zagen steeds meer kranten ervan af. Het was de bedoeling vrouwen- nieuws een plaatsje tussen het andere nieuws te geven. Of dat is gelukt kun je je afvragen; ik be twijfel of vTouwen wel evenredig veel aandacht in de kranten krij gen", aldus Wolf. Voorwaar, een vrouw die de krant leest... (Archieffoto) Steeds minder jongeren gaan naar de kerk en beperken zich tot de catechesatie, omdat ze daar tenminste over hun verwarring, hun twijfel en hun ongeloof kun nen praten. In de kerk wordt voor hen de afstand tussen de ve le woorden over God en datgene wat zij zich daarbij kunnen voor stellen steeds groter. Ze voelen zich in de kerkdienst een gene geerde groep. Dat bleek in Amersfoort tij dens het symposium 'Leren gelo ven' dat was georganiseerd door de werkgroep voor de catechese in samenwerking met het Ca techetisch Centrum te Kampen. De Kampense hoogleraar prof. drs. K.A. Schippers, betoogde dat de vraag naar God in de ca techese een vraag is naar wat we nog van God merken. Wat dat be treft moet de kerk naar zijn oor deel de hand in eigen boezem steken. „We moeten ons realise ren dat juist het christendom en de christenen inclusief de kerk hebben bijgedragen aan de gods- verduistering. Zeer velen heb ben God de rug toegekeerd om dat Zijn naam altijd weer ver bonden is met onderdrukking, ongelijkheid en structureel egoïsme. D.oor die concrete erva ringen van ook catechesanten komt de kerk zichzelf op onthul lende wijze tegen, aldus Schip benadering in het spreken over godsverduistering. „Wanneer God minimaal staat voor enig perspectief van leven, hoe kan de arme kant van Nederland dan nog enige vertrouwen in Hem hebben, wanneer een christelij ke regering zo weinig gelegen laat liggep aan de armen?". Drs. A.W. Berkhof, hervormd predikant te Blaricum, sprak over de mondiale invloedssfeer van jongeren. „De aarde en haar volheid zijn binnen de horizon van ons leefklimaat komen te lig gen met verstrekkende gevol gen". Hij signaleerde een span ningsveld tussen de kerkelijke gemeenten en de werkelijkheid van alle dag. „Een ordening op basis van bijbelse gerechtigheid zal van bepaalde rangen en stan den belangen aantasten en die zitten daar niet op te wachten. De God van Israel is mooi voor zon en feestdagen, bruiloften en par tijen, maar op werkdagen zijn er andere goden te aanbidden. Vre de op aarde klinkt zondag prach tig, maar maandag moeten we rustig in de wapenindustrie kun nen beleggen." Meer geld De Gereformeerde Oecumeni sche Synode (GOS) heeft de ruim dertig lidkerken opgeroe pen meer geld uit te trekken voor het eigen fonds voor de Derde Wereld. Het voorstel was afkom stig van ds. M.J. van der Veen- Schenkeveld van de gerefor meerde kerken in Nederland, wier kerk de afgelopen jaren niets aan het fonds heeft bijge dragen. Het fonds voor de Derde Wereld werd tijdens de vorige GOS in 1984 in Chicago inge steld. De afgelopen vier jaar hebben de GOS-kerken 11.800 dollar (on geveer 22.000 gulden) in het fonds gestort. Dat was veel te weinig om alle projecten die de lidkerken uit de Derde Wereld - ongeveer de helft van alle GOS- kerken - hebben ingediend en die door het GOS-bestuur zijn goedgekeurd. Daarbij ging het namelijk om projecten ter waar de van meer dan 1,4 miljoen dol lar (ongeveer 2,7 miljoen gulden), variërend van twee tehuizen voor blinde kinderen in Zimbab we tot boeken voor een theologi sche bibliotheek in Zambia en de herbouw van een afgebrand kan toor van de gereformeerde kerk van Sri Lanka. De bijdragen waren afkomstig van vier kerken, waaronder de christelijke gereformeerde ker ken in Nederland die een bedrag van 3600 gulden ter beschikking hebben i Dictaat 'Het eigen reglement voor het katholiek onderwijs van bis schop Gijsen is een eenzijdig dic taat dat in het geheel niet tege moet komt aan de eigen op dracht en verantwoordelijkheid van de katholieke onderwijsge venden in deze tijfa. Het staat haaks op de groeiende betekenis van de leek voor de katholieke kerk en doet geen recht aan de ontwikkelingen binnen de kerk sinds het tweede Vaticaans Con cilie". Dat zei de voorzitter van de Ka tholieke Onderwijs Vakorgani satie (KOV), C. van Overtbeek za terdag op het symposium 'Ka tholiek onderwijs met karakter' dat zaterdag in kerkrade werd gehouden ter gelegenheid van het 90-jarig bestaan van de Afd. Limburg van het KOV. Evenals elders bestaat ook in het bisdom Roermond bij onder wijsgevenden grote behoefte aan meer ruimte om op eigentijdse katholieke en democratische wijze hun werkzaamheden op school te kunnen voortzetten, al dus Van Overbeek. Hij riep de Roermondse bisschop op open te staan voor dat groeiend be wustzijn onder katholieke leken om samen kerk te zijn. „Als de bisschop ons alsnog morgen zou uitnodigen voor een gesprek, dan zou de KOV willen spreken over de taken en opdrachten van onderwijsgevenden in het bis dom Roermond. Wij zouden dit doen vanuit onze overtuiging dat wij willen werken aan karakter en identiteit van het katholiek onderwijs, ook in een samenle ving waarin het christelijke niet meer zo vanzelfsprekend is als negentig jaar geleden." Nederlandse moslims zijn in het vervolg niet langer uitslui tend aangewezen op buitenland se imams. Gisteren namen de eerste vier Nederlandse moslim geestelijken hun diploma in ont vangst. Het jonge viertal - de jongste is 17, de oudste 20 - kent dankzij een part-time opleiding aan de 'Jamia Madinatul Islam' in Den Haag de hele Koran uit het hoofd en heeft daarmee de hoogste graad bereikt die een imam kan bereiken. De Jamia Madinatul Islam werd in 1983 opgericht en is de enige - islamitische opleiding in Nederland. Gebleken was dat de buitenlandse geestelijken op het zuiver religieuze terrein wel vol deden in Nederland, maar op so ciaal-maatschappelijk gebied niet voldoende kennis van de Nederlandse situatie hadden. De vier jongens hebben de afgelo pen 4,5 jaar buiten hun middel bare schooltijd gemiddeld vier uur per dag besteed aan de Ko ran-studie. Op het moment vol gen in totaal circa 50 jongens de avond-, week- of weekeinde-op leiding aan de Jamia Madinatul Islam. Voorlopig is een studen tenstop ingesteld omdat de be huizing aan de Haagse Beeklaan niet voldoende ruimte kan bie den. Nederlandse Hervormde Kerk. Beroepen doorde Stichting Pastoraal Werkers Overzee: drs. G. H. Bouwman, eervol onthe ven predikant wonende te Gro ningen die dit beroep heeft aan genomen. Beroepen te Holwier- de-Krewerd (parttime): C. Wes- sel, kandidaat te Groningen. Aangenomen naar Vriezen- veeh (toezegging): L. M. Vreug- denhil te Gouda. Aangenomen naar Meppel: W. Koerselman te Workum. Gereformeerde Kerken. Aangenomen naar Hoogland (hervormd-gereformeerd partti me): mevrouw drs. H. Hoogen- kamp, kandidaat te Amsterdam. Aangenomen naar. Stiens: drs. C. P. Koole te Pijnacker en Noot dorp. Gereformeerde Kerken Vrij gemaakt. Beroepen te Blokzijl: E. Vene- ma, kandidaat te Kampen. Be dankt voor Enschede-Oost: C. J. Mewe te Terneuzen. Nederlands Gereformeerde Kerken. Beroepen te Groningen (te huisgemeente voor de missionai re dienst te Rwanda, Afrika): drs. D. A. Westerkamp, kandidaat te Rijswijk (Gelderland) die dit be roep heeft aangenomen. Gereformeerde Gemeenten. Bedankt voor Goudswaard: J. C. Weststrate te 's-Gravenpolder. Bedankt voor Tholen: J. J. van Eckeveld te Zeist. Vrije Evangelische Gemeen ten. Bedankt voor Oude Bildtzijl: J. M. Weststrate te Heerde.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 4