Newyorkse kunstenaars op Kunstrai 88 Samensteller Fred Wagemans: 'Kunst is één taal' Grootmeester in elektronica POP IJsland op zijn best Pleziertje voor fans Strijd tussen seks en God "KUNST PAGINA 35 Wim van Krimpen staat ons te woord in zijn galerie aan de Prin sengracht in Amsterdam. Deze ligt op een steenworp afstand van het gebouw van de Stichting Kunst beurs waarvan hij directeur is. Van oorsprong is Van Krimpen beurs- organisator. Als verzamelaar kwam hij in de kunst terecht. Later werd hij galeriehouder. Naar zijn mening onderscheidt de Kunstrai zich in een aantal opzichten van an dere kunstbeurzen. "De Kunstrai is in het totaal van in ternationale kunstbeurzen een bui tenbeentje" zegt hij. "Het is geen spektakel of harde commerciële kunstmarkt zoals in Basel of Keu len. Daar moet je enorme sommen betalen om er te kunnen staan. Door ons word je uitgenodigd. En dat kan omdat de beurs financieel mogelijk wordt gemaakt door sub sidie van de overheid en sponso ring van het bedrijfsleven. Verder is het de enige beurs die ifc ken die door eén persoon wordt geleid. Ik bepaal samen met de architekt. ïr. Postma. het totale ontwerp en daar krijgt iedere galerie dezelfde ruim te in. Daar doorheen wordt de cen trale tentoonstelling gevlochten". Aan de presentatie wordt bijzonde re aandacht besteed. Men wil in het buitenland een goede indruk ma ken. "Het belang van een goede presentatie wordt in de Nederland se kunstwereld schromelijk onder schat", meent Van Krimpen. "Je moet aan een tentoonstelling kun nen zien dat die met liefde is opge bouwd. Op de Kunstrai gebeurt dat. Ook voor de contacten met de buitenlandse galeries, de musea, de verzamelaars is een goede pre sentatie uitermate belangrijk. Deze beurs is ook een plek waar men el kaar op een informele manier ont moet. Mensen uit New York wat hier gebeurt. De galeries ken elkaar attent op hun werk. Zo ontstaat er een beeld van wat er nu gemaakt wordt in Nederland, Bel gië en New York terwijl er ook ga leries uit New York zijn die Eu ropese kunst tonen". Gastheer Voor het eerst is de Kunstrai dit jaar een Beneluxevenement, wat wil zeggen dat Nederland en België samen de uitnodigende landen zijn. In totaal nemen 80 galeries uit beide landen deel en 15 uit New York. De keuze voor deze stad is volgens Van Krihipen een logische omdat vorig jaar Europa gastland was. De promotie van de Neder landse en Belgische kunst is im mers een belangrijke doelstelling van deze kunstmarkt. "Het feit dat wij gastheer zijn geeft ons een heel andere positie dan wanneer we in het buitenland moeite moeten doen om met be langrijke mensen in contact te ko men. New York is natuurlijk een belangrijke stad in de kunst en ik heb dan ook de verwachting dat uit deze beurs verdere contacten zul len voortkomen. Ook de vorige ja ren is dat gebeurd". Volgens Van Krimpen is de Nederlandse kunst in opmars en hoeft zij niet onder te doen voor de buitenlandse kunst. De promotie kan echter nog steeds verbeterd worden. "Duitsland, Frankrijk en Italië zijn veel chauvi nistischer dan wij. Zij komen op voor wat er bij hun ontstaat. Bui tenlandse kunstenaars vinden het erg belangrijk om in Nederland te exposeren. Bij ons is daarom altijd vroeg veel te zien. Alleen als orga nisator van de Kunstrai vinden wij dat dat verkeer vice versa moet zijn. Daar spannen wij ons voor in. Er zou ook meer steun moeten ko men voor galeries die aan buiten landse evenementen deel nemen". Van Krimpen benadrukt dat de kwaliteit wel voorop dient te staan. Slechts kwalitatief goede kunste naars uit professioneel gedreven galeries worden voor de Kunst markt uitgenodigd. Om subsidie te krijgen moet de beurs elk jaar weer haar waarde bewijzen. Door goede kunst ten toon te stellen en door de toenemende internationale belang stelling voor Nederlandse kunst verder te stimuleren. "Als marktin- strument speelt de Kunstrai een geweldige rol", zegt hij "en daar kan WVC gewoon niet omheen". Een keuze Zoals ieder jaar wordt aan een per soon uit de kunstwereld gevraagd om de centrale tentoonstelling sa men te stellen. In afwijking van de vorige jaren is nu niet gekozen voor een bekend museumdirecteur maar voor een jonge kunsthistori cus: Fred Wagemans, voormalig wetenschappelijk medewerker van het Kröller Möllermuseum. Van Krimpen over hem: "Hij is ie mand die weet wat er in de wereld van de kunst gebeurt en die een grote historische kennis bezit. Ver- In de Amsterdamse Rai wordt van 25 tot 29 mei de vier de Kunstrai georganiseerd. Een kunstbeurs met een heel eigen karakter, die het contact tussen de Neder landse en internationale kunstwereld wil bevorderen. Vorige jaren was Europa te gast met kunst uit Duitsland en Frankrijk. Dit jaar zijn kunstenaars uit New York uitgenodigd om hun werk te laten zien. Zoals ieder jaar is er een centrale tentoonstelling naast aparte presenta ties van de verschillende uitgenodigde galeries. Een gesprek met hooi'dorganisator Wim van Krimpen en met kunsthistoricus Fred Wagemans, de samensteller van de tentoonstelling. Daarnaast een ontmoeting met een van de deelnemende kunstenaars. Corrie de Boer. en de haar vertegenwoordigende galeriehouder Albert Waalkens uit Finsterwolde. door Rik van Boeckel der is hij in staat om een duidelijke vastomlijnde keuze te maken met betrekking tot het tentoongestelde werk". 'Een keuze' zo heet dan ook de spe ciale tentoonstelling die in een dia gonaal door de grote Holland Hal zal lopen. Als een soort straat die heel toepasselijk Broadway is ge noemd. Naar links en rechts zal de ze straat zich openen naar zeven za len. Wagemans heeft er één ten toonstelling van gemaakt. Dit in te genstelling tot 1987, toen de kun stenaars individueel werden gepre senteerd. Nu loopt alles door el kaar, van figuratief tot abstract werk, en kan het publiek volgens Wagemans op een vanzelfspreken de manier van allerlei vormen van kunst kennis nemen. "Ik hoop ook dat er mensen komen die er niet zoveel vanaf weten", zegt hij. "Er wordt vaak gesproken over de ontoegangkelijkheid van kunst maar naar mijn idee is kunst beschouwing niet afhankelijk van kennis van kunst. Voor mij is zij een uitdrukkingsvorm die mensen verbindt. In de context van zo'n beurs lijkt het me boeiend het uni versele karakter te benaderen. Ik wil de mensen ervan doordringen dat kunst één taal is. Hieruit vloeit voort dat kunstwerken uit Neder land, Belgie en New York eenzelf de waarde hebben". Als onafhankelijk curator krijgt hij alle vrijheid om kunstenaars uit de deelnemende landen te zoeken. Toch is die vrijheid betrekkelijk, want als kunthistoricus is Wage mans, zo zegt hij zelf, geconditio neerd door zijn studie en door een promotie-onderzoek waarvoor hij regelmatig in Leiden is. Door het bestuderen van tekeningen van de eerste directeur van het Prentenka binet, D.P.G. Humbert de Super- ville (1770-1849), kwam hij tot de conclusie dat kunst niet in de con text van land of tijd beschouwd moet worden. "Ik zoek in de kunst naar wat over de grenzen van land bijdrage is voelbaar dat het maken van kunst de bedoeling heeft op di recte wijze deel uit te maken van de circulatie (rondstroming) die de na tuur is. Die circulatie bestaat in het groot in de natuur maar ook in het klein in het menselijk lichaam. In de kunst gaat het bijvoorbeeld om mensen die eten, ademhalen, een bloedsomloop hebben, vocht inne men en afstoten" zo licht Wage mans het verband tussen thema tiek en kunstenaar toe. Zeventien New Yorkse kunste naars zijn op de centrale tentoon stelling te zien. Sommigen van hen (Christopher Wool, Kiki Smith) werken met het vooroorlogse sur realistische procédé, dat het ma ken van schilderijen een niet be wuste handeling is. Centrale figuur wordt Peter Fend en zijn Ocean Earth Corporation. Wagemans: "Fend maakt het oppervlak van de aarde tot onderwerp, bezien vanuit de ruimte. Hij heeft jarenlang satellieten onttrokken materiaal gedecodeerd en in foto's omgezet. Hij zag op die manier als eerste beelden van Tsjernobyl. Verder houdt hij zich bezig met de stro ming van water en wel waar die stilhoudt, bij de bassins. De Noord zee is zo'n bassin. Hij wil het pu bliek laten zien dat er bassins be staan en hoe die gemanipuleerd worden. Hij knipt landkaarten uit elkaar om aan te tonen dat die bas- niet overeenkomen met de grenzen van landen". Wat de Nederlanders en de Belgen betreft (7 en 3 kunstenaars in to taal) heeft hij gezocht naar een kon trast met New York. Wagemans: "hun bijdrage heeft een vrij onper soonlijk karakter. Er is namelijk grootheid die omvangrijker is dan de persoon van de kunstenaar, dat is de kunst zelf, de taal van de kunst. Er is dan ook geen sprake van individuele emotie". Zo legt de jonge beeldhouwer Joep van Lieshout bijvoorbeeld een te gel op een vuilniszak en daarop weer een tegel. Uitgangspunt is dat voorwerpen dezelfde maat moeten hebben. Zijn handen hebben niks gemaakt maar hij legt dingen neer op een beeldende manier die heel intelligent is" aldus Wagemans, die ervan overtuigd is dat het een goe de tentoonstelling zal worden. Stripverhaal en tijd heen gaat, en dat is dus geen actuele kunst". Een van de belang rijkste stromingen van de 20e eeuw die dat ook doet, is het surrealis me". Vanuit deze visie heeft Wage mans zijn keuze gemaakt, een keu ze die hij toelicht in zijn opstel in de catalogus bij de tentoonstelling. 'Gelukkig en prettig geconditio neerd' is de positief klinkende titel. Rondstroming Vanuit zijn belangstelling voor het surrealisme en voor oudere stro mingen die verwant zijn aan het surrealisme is Wagemans in New York op bezoek gegaan bij bepaal de galeries en kunstenaars. "Ik kende uiteraard al veel werk" zegt hij "maar ik moest voor de tentoon stelling een thematiek bepalen. Door de ontmoeting met de kun stenaars en de keuze van de kunst werken ben ik pas op die thema tiek gekomen. En die bestaat uit drie elementen: rondstroming, op name en afstoten van vocht. In het centrale deel van de Amerikaanse Britse koningin toont haar particuliere lainstverzameling LONDEN (RTR) - In Londen is gisteren een tentoonstelling geopend met werk uit de particuliere kunstverzameling van koningin Eliza beth, naar aanleidftig van de 25e verjaardag van de Queen's Gallery. Onder de geëxposeerde werken zijn, voorzover men weet, enige olieverfschilderijen van Albrecht Dürer, "Portret van Jonge Man", Rembrandts "De scheepsbouwer en zijn vrouw", een zelfportret van Rafael en doeken van de Noord- en Zuid-Nederlandse School. Enkele schilderijen in de collectie van 6.000 stuks komen uit privé- vertrekken van de koninklijke residenties, Buckingham Palace en Windsor Castle. Andere waren in bruikleen afgestaan aan musea. Een Pieter de Hooch is afkomstig uit de eetkamer van de koningin in Buckingham Palace. Op de lege plek aan de muur is zolang een an der schilderij gehangen, zei de "Surveyor of the Queen's pictures", Sir Oliver Millar. De meeste koninklijke schilderijen zijn verzameld door o.a. koning Karei I, George III en George VI. materiaal. Zij maakte composities van lijnen die zij vond in textiel. Verder maakte ze reliefs waaruit een fascinatie voor geweld als ele ment van het leven blijkt (bijv. van het slachten van dieren in Nieuw- Guinea). Op de Kunstrai laat zij te keningen zien. Ze zegt hierover: "Dat maakt het meedoen ook zo belangrijk. Er ko- uit het vak en daar- Verwacht mag worden dat meer dan 10.000 mensen de belangrijk ste Nederlandse kunstbeurs zullen bezoeken. Zij zullen echter niet al leen over Broadway lopen. Voor galeriehouders en kunstenaars buiten de centrale tentoonstelling is dat natuurlijk extra spannend. "Het is heel wat anders dan wan neer je een expositie van één kun stenaar in je galerie hebt", vertelt galeriehouder en voormalig akker bouwer Albert Waalkens uit Fin sterwolde. De 68-jarige Waalkens begon 28 jaar geleden uit pure lief de voor de kunst in een ongebruik te koeiestal een galerie. Na een brand heeft hij een nieuwe moder ne galerie/annex woonhuis laten bouwen waar hij sinds 1984 exposi ties organiseert. Voor het eerst doet hij nu mee aan de Kunstrai. Waalkens: "Als gale rie moetje gevraagd worden. Dat is al eerder gebeurd maar ik heb het afgehouden omdat ik het te groot vond. Doordat ik Van Krimpen heb leren kennen als adviseur van Noordkunst (kunstbeurs in Gro ningen, georganiseerd door gale rieën uit het noorden), kreeg ik er vertrouwen in en heb ik besloten om mee te doen. Hoewel je maxi maal met drie kunstenaars mag ex poseren, kom ik er met twee naar de Rai: beeldhouwer Ruud Kuijers en Corrie de Boer". De laatste exposeerde haar werk (tekeningen, reliëfs, textiel) regel matig in Duitsland. Hoewel zij veel met textiel werkte, is zij eerder in de vorm geïnteresseerd dan in het HAMBURG - Een winkelende vrouw bekijkt een van de sculpturen die zijn opgesteld in een Hamburgs winkelcentrum. In het centrum staan 150 replica's opgesteld van beelden die zich in het Louvre in Parijs bevinden. De beelden zijn te koop voor pakweg twintigduizend gulden. (foto api Thomas Dolby 'Aliens ate my buick' - (EMI) Thomas Dolby heeft duidelijk reuzepret op zijn nieuwste plaat. De stilte rond deze Willie Wortel der popmusici, die na 'The Flat Earth' van zo'n vier jaar geleden alleen maar als producer iets van zich liet horen, wordt direct luid ruchtig doorbroken met het uit bundige loflied op een Ferrari. Glenn Miller-achtige blazers, verwekt door Dolby's muziek- computer, pompen het nummer keiharcLop. De Ferran-piloot be reikt een seksueel hoogtepunt als de mijlenteller de honderd passeert. De roze bekleding van de phallus-achtige auto zit onder. Geef me de sleutel van je Ferrari want buitenaardse monsters hebben mijn Buick opgegeten, luidt de smoes aan het einde van dit zeer opmerkelijke r naast is het een unieke gelegenheid om het werk aan heel veel mensen te laten zien. Het enige wat je er voor hoeft te doen is kunstenaars zoeken die bij elkaar passen en zor gen dat je een goede presentatie hebt. Als het eenmaal zover is, laad je de boel op een kar en rijd je er heen. Verder is het hopen dat je wat verkoopt. De commerciële waarde van zo'n beurs is door de af schaffing van de BKR alleen maar groter geworden". Corrie de Boer is nog niet helemaal gerust op een goede afloop. "Eigenlijk vind ik het wel hachelijk om mijn werk te laten zien op zo'n grote kunst markt. Het is zo wezenlijk voor je zelf. Bij een gewone tentoonstel ling is de kans ook niet zo groot dat je voor de bijl gaat als op de Kunstrai. Het is eigenlijk net een kermis. Ik ga de uitdaging echter wel aan, al is het met enige angst" Dolby gaat tekstueel flink te keer op deze plaat. De vrouw uit zijn dromen wordt voor 'Hot Sauce' uitgemaakt en ook in 'Air head' gaat het er weinig vrouw vriendelijk aan toe. Zeer opmer kelijk, die bronstige bui, want op zijn vorige twee platen was Dol by meer een dromer, een roman ticus. De samenwerking met Clinton is hem niet in de koude kleren gaan zitten want de wiskunde knobbel funkt zoals hij nog nooit heeft gedaan. Hij wordt geassis teerd door volslagen onbekende maar zeer capabele musici. Het mooiste van alles is 'Bud apest by Blimp'. Met de zoge- ^ïaamde^oice-ov^ eert hij een gigantisch koor dat zich aan het einde van het num mer als enthousiast publiek ge draagt. Dolby is en blijft een grootmeester in de studio- en müziekelektronica. Een dikke negen voor deze plaat. W.K. The Sugarcubes Life's too good (Indisc) Popmuziek uit IJsland komen we hier niet vaak tegen. Maar voor The Sugarcubes staan de grote platenmaatschappijen te dringen. De band bestaat al sinds 1981 maar sinds de groep een En gelse naam draagt is de belang stelling vanuit met name Enge land flink gegroeid. Het debuutalbum Life's too good" rechtvaardigt deze aan dacht volledig. Een werkelijk uitmuntende plaat met tien aan stekelijke, krachtige songs. On gecompliceerde post-punk, pop muziek op z'n best. Zangeres Bjork Gundmunds- dottir heeft een ongeschoold hoog stemgeluid. Af en gaat ze in haar enthousiasme iets te ver, maar bij deze impulsieve, recht- uit-het-hart-muziek mag dat. In combinatie met de lage stem van Einar Benediktson doen The Sugarcubes af en toe denken aan de Amerikaanse B-52's. ES. Joe Jackson 'Live 1980-1986' (A M) Met dit overzicht van zijn podi umverrichtingen in de jaren tachtig heeft Joe Jackson vooral zijn fans en platenmaatschappij een plezipr willen doen. Beide waren niet zo te spreken over Jackson's mislukte neo-klassie- ke 'Will Power'-avontuur met ge bakken lucht als belangrijkste ingrediënt. Zelf haat lange Joe live-al bums. Vooral als de tapes in de studio zijn opgepept met 'over- dubs'. Je reinste nepperij vindt, hij dat. Ondanks die aversie is dit toch al weer zijn tweede live-album want 'Big World' was ook vanaf het podium gemaakt. Geluiden van het publiek zijn voor dat al bum weggesneden. Ander groot verschil met de doorsnee live plaat was dat 'Big World' alle maal nieuw materiaal bevatte. Onderhavig live-overzicht doet dat niet, zij het dat Jackson van alle 22 stukken 'nieuwe in terpretaties' heeft gemaakt. Het is mede daarom dat het helemaal niet stoort dat zijn eerste hit 'Is she really goin' out with him' er drie keer op voorkomt. Een keer 'naturel', een keer in een a-capel- la-versie en de derde keer hele maal akoestisch. Jackson is er bijna helemaal - echt helemaal lukt nooit - ge slaagd de sfeer van zijn concer ten de huiskamer in te loodsen. Van zijn gejaagdheid, gedreven heid, agressiviteit worden de luisteraar vooral gewaar op de eerste twee plaatkanten, die voor een groot deel in ons eigen Utrecht zijn opgenomen. 'Angry Young Man' was in die tijd ('80- '83) zijn bijnaam. Een rake type ring, zo blijkt wel weer. 'I'm the man' knalt de speakers uit, net als 'On the Radio'. 'Cancer' vind ik op de studioplaat beter, hier heeft het nummer een melige uit voering gekregen en is er niets provocerends meer aan. De Joe Jackson van de 'Body and Soul'- en Big World'-toernee klinkt volwassener maar zeker niet bezadigd. Jackson kan zich nog altijd opwinden. Over stom me deejays bij voorbeeld in de prachtversie van 'A slow song'. Het ruim 100 minuten durende album eindigt heel mooi met een verstilde interpretatie van 'Step pin Out'. W.K. Prince 'Lovesexy' (WEA) Ook de zeer tolerante redac teur geestelijk leven van deze krant vindt Prince's pose op de hoes van zijn nieuwe plaat niet kunnen. "Als vent ga je er zo toch niet bij zitten", oordeelt hij over de naakte Prince temidden van de lelies. De teksten van dit concept-al bum kunnen evenmin door de beugel. Steeds duidelijker wordt dat Prince een orgasme verwart met God en seks met de hemel. Op zijn vorige platen wendde Prince zich ook wel eens tot God maar dan om zijn excuses aan te bieden over al hetgeen hij eerder op de plaat had laten horen. Prin ce poging om harmonie aan te brengen in die innerlijke twee strijd is hopeloos geforceerd en extreem naïef. Eigenlijk gaat hij steeds meer lijken op zijn grote concurrent Michael Jackson. Die leeft ook in een schijnwereld waarin Mickey Mouse de proble men oplost. Heerser in het rijk van Prince is zijn piemel. Op 'Sign of the times' gebruikte hij tenminste nog andere voelho- Negen stukken staan er op 'Lo ve sexy' maar de compact disc is zodanig geprogrammeerd dat ze niet apart of in een andere volg orde kunnen worden beluisterd. Dit om te benadrukken dat 'Lovesexy' een concept-elpee is. De boel wordt aan elkaar ge praat door Prince zelf. Zo zegt hij aan het begin dat zijn stem zo helder klinkt omdat hij geen 'smack' gebruikt. Dat weten we dan, maar waar het verder op slaat, wordt niet duidelijk. Ondanks dit alles boeit 'Love sexy'. De arrangementen zijn ra zend knap en 'Anna Stesia' en 'Positivity behoren tot de meest meeslepende Prince-songs die er zijn. Een raar einde van een recen sie maar 'Lovesexy' is dan ook een heel rare plaat waarover het laatste woord nooit zal worden gesproken of geschreven. W.K.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 35