Robert Redford neemt het op voorouderen
D
De schone schijn van het televisienieuws Fï
Broadcast News'; regie: James Brooks;
hoofdrollen: Holly Hunter, William Hurt en Al
bert Brooks; theater: Lido, Leiden
Eén fragment keerde steeds terug
als in de filmprogramma's aan
dacht werd besteed aan 'Broadcast
News'. William Hurt zit daarin als
presentator Tom het journaal te
presenteren, terwijl Holly Hunter
als producente Jane hem influis
tert welke vragen hij moet stellen.
Aanvullende informatie komt
weer van de verslaggever Aaron
die zich thuis zit te verbijten na een
conflict met zijn bazen. Hij kan het
niet nalaten zijn wetenschap over
het betreffende onderwerp door te
bellen naar Jane via wie het weer
bij Tom terecht komt. "Ik verzin
het hier en het komt er daar uit",
zegt Aaron cynisch en wijst naar
het scherm.
Te veel en te vaak in filmpro
gramma's, dat wil zich nog weieens
wreken in het aantal bezoekers van
een film. Je hebt dan te veel gezien
om nog nieuwsgierig te zijn. Maar
dit is zo'n prachtige scene zo
goed geacteerd en en de spanning
zo knap opgevoerd dat ik er in de
bioscoop naar zat uit te kijken.
Het is ook een typerende scene:
de lichtvoetigheid en de terloopse
ironie kenmerken 'Broadcast
News'. Puttend uit eigen ervarin
gen geeft James Brooks een scherp
beeld van de manier waarop Ame
rikaanse tv-stations omgaan met
nieuws. Nieuws is entertainment,
moet razendsnel en niet te diepgra
vend worden gebracht om de aan
dacht van de kijker niet te verlie
zen, in elk geval die kijker niet te
verliezen aan een concurrerende
zender. Kijkcijfers zijn belangrijk
in Nederland; in Amerika zijn ze
heilig.
Dus wordt de niet zo slimme
maar goed ogende Tom als anchor
man gekozen en belandt de vol
bloed verslaggever Aaron op de re
servebank. Deze twee mannen zit
ten elkaar op verschillende manie
ren dwars. Allebei dingen naar ze
de gunst van producente Jane, zo
wel privé als zakelijk. Ze voelt zich
verwant met Aaron, ze voelt zich
aangetrokken tot de charmante
Tom.
Wie 'Terms of Endearment' heeft
gezien, kan zich een voorstelling
maken hoe dat uitpakt. Weliswaar
staat 'Broadcast News' niet zo stijf
van het sentiment als Brooks' de
buut, maar de emoties laaien toch
weer hoog op. Om daarna overi
gens met een ironische speling
weer net zo snel te worden gerelati
veerd.
De bezwaren die ik tegen 'Terms
of Endearment' had, gelden deels
ook voor 'Broadcast News'. Hoe
vlot de film ook in elkaar mag zit
ten, hoe geslaagd de grappen en
hoe goed de drie hoofdrolspelers
ook mogen zijn, het blijft schone
schijn, een mooie buitenkant. Alle
maal net iets te bedacht om een
vonk te laten overspringen.
Wat dan het verschil is met een
produktie als 'Moonstruck' (ook
Amerikaans maatwerk, maar veel
levendiger) laat zich niet zo een
voudig verklaren. Misschien dat
daarin toch iets meer verrassing
zat. In elk geval had ik bij die film
veel minder het gevoel dat m'n ge
voelend werden gemanipuleerd,
zoals in 'Broadcast News'. Natuur
lijk is dat een van de wezensken
merken van film (beter gezegd:
kunst in het algemeen), maar op
het moment dat je dat in de gaten
krijgt, is het foute boel. Zeker in
een film die juist gaat over manipu
latie.
BART JUNGMANN
BIOSCOPEN
John Hurt speelt de onbenullige
Prince Charming' in de film
Broadcast News'. onto ap»
'Milagro': autochtonen in verzet tegen komst pretpark
CANNES Stelt u zich voor:
Een zaal met een tafel op een
podium waarvoor een ordeloze
wal van circa zeventig fotogra
fen die zich gedurende drie mi
nuten suf mogen knippen en
dan wegwezen. Achter in de
zaal een verhoging met naast
elkaar precies 43 camera-ploe
gen.
door
Pieter van Lierop
Tussen de fotografen en de tv-lui in
ongeveer 400 journalisten, met
links achter een enorme glaswand
nog eens 400 tierende journalisten
die niet meer binnen mogen. Voila,
de entourage waarin Robert Red-
ford te Cannes een persconferentie
gaf.
De Amerikaanse superster was
er met zijn prive-jet voor naar de
Cote d'Azur komen vliegen en is in
middels weer vertrokken ook, zon
der een nacht in Cannes te hebben
doorgebracht. Alleen even aange
wipt voor deze persconferentie en
de gala-premiere van 'The Milagro
Beanfield War'. Redford speelt er
niet in mee, maar hij heeft hem ge
regisseerd. En het is een schat van
een film.
Het gaat over een dorpsgemeen
schap in Nieuw Mexico, waar de
autochtonen en hun eeuwenoude
cultuur bedreigd worden door am
bitieuze plannen van een project
ontwikkelaar die in de armoedige
maar rustieke Milagro-vallei een
peperduur vakantiepark wil vesti
gen. Een werkloze Chicano besluit
om als daad van verzet zich toe
gang te verschaffen tot het irriga
tiekanaal van de projectontwikke
laar en met dat water gaat hij zijn
bonenveldje niéuw leven inblazen.
Een subversieve daad van beschei
den omvang, maar er ontstaat een
kettingreactie van gebeurtenissen
die uiteindelijk leidt tot een over
winning van de kleurrijke dorpe
lingen op het grootkapitaal.
Ingewikkeld
Waarom heeft het zo lang ge
duurd voor Robert Redford na 'Or
dinary People' voor de tweede keer
in de regisseursstoel heeft plaats ge
nomen?
„Omdat ik al vanaf 1979 deze film
wilde doen en omdat het zo lang
duurde voor er een bruikbaar
script gereed was dat recht deed
aan het oorspronkelijke boek van
John Nichols. En dat nam zo veel
tijd in beslag omdat het een uiterst
ingewikkeld boek is van 640 pagi
na's. Literatuur waarmee je eerbie
dig dient om te springen. Er zitten
erg veel verschillende personages
in en het beschrijft een paar eeu
wen van onze cultuurgeschiedenis.
En dat terugsnoeien naar een 120
pagina's tellend filmscript zonder
de ziel van het boek te beschadi
gen, zoiets is geen
- Waarom was U bereid met uw
film naar Cannes te komen en
waarom houdt u zich dan buiten de
competitie?
„Ik ben maar ooit een keer eer
der in Cannes geweest en dat was
in 1971. Ik kreeg deze keer een uit
nodiging voor Melagro, een film
waarvan ik het heel belangrijk vind
dat hij de juiste soort aandacht
krijgt omdat hij me heel dierbaar
is. En ik ben zelf meegekomen, om
dat ik toevallig in de buurt was...
(algemeen gelach)... enne, competi
ties hebben verder niet mijn inte-
- Vanwaar uw bijzondere affi
niteit met de Latijns-Amerikaanse
cultuur zoals die vervat zit in Mila
gro?-
„Ik ben opgegroeid in een ge
meenschap in Los Angeles die ge
domineerd werd door Mexicanen.
Er zijn sterke invloeden op mijn le
ven geweest vanuit mijn Mexicaan
se buren. Een deel van mijn familie
is afkomstig uit een streek in Texas
die sterk Spaans georiënteerd is. Ik
heb in twee perioden van mijn le
ven in Spanje gewoond. Ik heb een
grote affiniteit voor de Spaanse
cultuur, Latijns-Amerika heeft ook
zijn invloeden op de Noordameri-
kaanse invloedsfeer en ik vind dat
we meer belangstelling dienen op
te brengen voor het wel en wee van
onze buren. We moeten meer leren
begrijpen, sociaal, politiek, cultu
reel, van de latino-cultuur. Ik denk
dat we er momenteel te weinig van
begrijpen om er een adequate bui
teland-politiek op te kunnen base
ren. Ronald Reagan heeft er heel
weinig van begrepen in elk geval."
President
- U heeft al eens geacteerd dat u
campagne voerde om president
van de V.S. te worden. Zou u in
werkelijkheid na Ronald Reagan
een tweede acteur willen zijn die
zich tot president laat kiezen?
„Die ambitie heb ik zeker niet. Ik
ben heel erg geïnteresseerd in poli
tiek en ik probeer het allemaal heel
kritisch te volgen, maar het aantal
gebieden waarover politiek zich
beweegt is'zo veelvoudig dat het
bijna iets amorfs geworden is voor
mij. Nee, ik ga ook niet achter be
paalde presidentskandidaten
staan. Ik kan mijn tijd wel beter ge
bruiken. Nationale politiek, daar
meng ik me niet in. Wel heb ik eens
mensen gesteund die kandidaat
waren voor gouverneur. Dat ligt
dichter bij mijn bed. Er zijn wel
eens presidentskandidaten ge
weest die mijn emotionele weerzin
opwekten, maar dat is geen reden
om me er mee te gaan bemoeien.
Als er nou eens eentje kwam tot
wie ik me emotioneel aangetrok
ken voelde, maar dat schijnt nooit
te gebeuren".
- In Milagro demonstreert u een
bijzondere warmte jegens oudere
mensen. Waarom zijn die zo be
langrijk voor u?
„Omdat ze levend zijn en omdat
ik respect heb voor wat leeft en ik
gruw van sommige culturen in de
wereld waar oudere mensen wor
den genegeerd en ergens opgebor
gen. In myn leven heb ik erg veel
geleerd van oude mensen en ik
houd van hen. We zijn nooit wijs en
succesvol genoeg om niet meer te
kunnen leren van de mensen die
ouder zijn dan wijzelf. En in Mila
gro neem ik het voor ze op omdat
de mensen daarin dreigen te wor
den verwijderd van de plek waar
hun culturele wortels liggen".
U bent onlangs een tijdje naar
de Sovjet-Unie geweest. Waarvoor?
„Ik was uitgenodigd samen met
een pakketje van acht films waar
bij ik betrokken was geweest. Dat
eer. Vooral ook om
dat ik tevens gevraagd was door
een gezelschap van Sovjet-weten-
schappers om te komen praten
over milieu-problematiek. Ik ben
in drie steden geweest: Moskou,
Leningrad en Tiflis. Daar zijn ook
die acht films vertoond en heb ik
gesproken met Sovjet-filmers. Dat
is me erg bevallen. En ze zeiden dat
ze mijn films bewonderden".
Georgië
„Speciaal in Georgië ervaarde ik
een erg sterke respons op Milgaro.
De Georgiërs herkende er veel in
omdat het een volk is dat eveneens
een heel bijzondere band voelt met
hun grond en culturele historie,
waardoor ze zich vrijwel geïsoleerd
voelen van de overige Sovjet-sta-
ten. Maar voor de rest kan ik van de
positieve ontvangst die ik ervaarde
absoluut niet inschatten in hoever
re die was gebaseerd op goede wil,
diplomatie, gastvrijheid, of eerlijke
waardering voor de film. Ik heb er
in elk geval een fantastische reis
aan beleefd".
Milagro lijkt enigszins de geest
te weerspiegelen van films zoals ze
in de jaren veertig en vijftig ge
maakt werden door cineasten als
John Ford en Frank Capra. Ziet u
dat ook zó? Of zijn er andere fil
mers of schrijvers door wie u zich
beinvloed acht? Hoe kijkt u aan te
gen de combinatie van film en poli
tiek?
„Ik wil niemand beledigen. Maar
ik verzet me tegen dit soort verge
lijkingen. In wezen, en nu zeg ik
niets nieuws, zijn alle films poli
tiek. Je kunt alleen onderscheid
maken in de mate waarin ze 'poli
tiek' zijn. Gaat het om uitgebreide
politieke boodschappen? Gebeurt
het meer subtiel? Of sluipt een be
paalde visie gewoon per ongeluk
binnen? Het mag bekend zijn dat
ik sterke politieke meningen heb.
Vaak zitten die ook in mijn films
verwerkt. Maar toch geloof ik niet
in gebruik van films als een stuk
politiek gereedschap".
„Natuurlijk gaat Milagro over de
dreigende situatie dat een cultuur
die al vierhonderd jaar oud is, zal
worden weggevaagd door een
macht die in mijn visie zeer discu
tabel is: projectontwikkeling. Op
heel veel plekken in de wereld en
speciaal in de Verenigde Staten zie
je dat toeslaan op een manier die
zeker ter discussie gesteld dient te
worden. Dus dat deel van de film
heeft een politieke lading. Maar in
eerste en laatste instantie gaat de
film o
Trots
Op welke film waarin u geac
teerd heeft bent het meeste trots
„Om heel verschillende redenen
ben ik trots op heel verschillende
films. Maar trots in verband met
het hele totale project heb ik het
meeste gevoeld op 'All The Presi
dents Men'. Omdat het als project,
net als Milagro, een eigenlijk gods
onmogelijke onderneming was.
Ook zo'n eigenlijk wanhopig ma
kend ingewikkeld verhaal tenslot
te waarin het krioelde van de na
men. En een project ook waarvoor
maar heel moeilijk het geld bij el
kaar was te krijgen omdat niemand
erin geloofde. Journalistiek, 'inves
tigative journalism' dat is geen on
derwerp voor een film. En het is
toch fantastisch uitgepakt. Ik zou
het fantastisch vinden als zoiets
ook met Milagro zou lukken. Toch
zal ik in dit geval nooit het gevoel
van spijt kwijtraken vanwege al de
schitterende dingen die er in dit
boek zaten en die we in de film niet
hebben kunnen i
FILMS OP VIDEO
Relatieproblemen, dat is een
mooi trefwoord voor een ru
briek. Lekker makkelijk ook: er
zijn maar weinig films zonder dat
relatieproblemen een belangrij
ke rol spelen. Neem 'Gunsmoke,
return to Dodge*. Jarenlang
heeft marshall Matt Dillon ge
tobd met de mooie miss Kitty,
met de dokter die hem steeds op
lapte en met tientallen bandieten
die hem steeds maar neerscho
ten.
Zijn dat relatieproblemen of
niet? Vorig jaar kwam daar nog
een groot probleem bij. Dat van
de relatie tussen de jonge en de
oude Matt Dillon. De acteur Ja
mes Arness speelde de rol en hij
werd, nadat de tv-serie werd ge
stopt, helaas steeds maar ouder.
Toen Vincent McEveety weer
eens begon aan een gunsmoke-
film was Arness eigenlijk te oud
om nog op een paard te hopsen
en op volle kracht achter getei
sem aan te gaan.
Niet getreurd: hij kreeg een
pruik en make-up. De resultaten
waren verschrikkelijk. Een oude
man met jong haar, arme Arness,
ik heb met verbazing naar hem
zitten kijken. Naar hem en naar
Amada Blake als miss Kitty, naar
Earl Holliman en naar Steve For
rest, allemaal oudgedienden die
vreselijk hun best doen. Wat een
kruising tussen nostalgie, mede
lijden en leedvermaak riep dit
'Gunsmoke, return to Dodge' op.
Van CBS/Fox.
Met de relatie van Ann Mag-
nuson in 'Making mr Right' van
Susan Seidelman is ook iets he
lemaal mis. Ze is een imago-advi
seuse die wordt ingehuurd om
een op een mens gelijkende ro
bot populair te maken en wat
doet ze: ze wordt verliefd op het
mechanische wezen. Het duurt
natuurlijk even voor het zover is
(bijna een film lang), maar dan is
het ook goed raak. De aanloop
naar de verliefdheid levert een
aantal aardige scènes op, maar
echt komisch wil het niet wor
den. Met 'Making mr. Right'
haalt Seidelman lang niet het ni
veau van het opvallende 'Despe
rately seeking Susan'. Van RCA.
Boeiend en soms ontroerend is
'I live with me dad' van Paul
Moloney, een Engelse produktie
met overwegend onbekende ac
teurs die hun vak uitstekend ver
staan. Alles draait om de innige
band tussen vader en zoon Mc-
Call. De vader is aan lager wal ge
raakt en hij sleept zijn zoon mee
van de kroeg naar de achter
buurt. Hulpverleners willen de
jongen een 'goede opvoeding' ge
ven. Ze doen hun best, maar ver
kijken zich volkomen op de rela
tie tussen vader en zoon die bei
de maar een ding willen: bij el
kaar blijven. Het melodrama ligt
bij een verhaal als dit op de loer,
maar er wordt overtuigend ge
speeld en de opbouw van de film
is voortreffelijk. Van CBS/Fox.
Eigenlijk geldt vrijwel hetzelf
de voor 'Secrets' van Gavin Mil
lar. Hierin gaat het om moeder en
dochter. Van armoede is hier
geen sprake, eerder van minder
rijk. Dochter van 13 gaat op een
kostschool, waar ze verblijf tus
sen tientallen enigszins bekakte
wezens. Ze leren van alles: van
Latijn tot wiskunde, maar van
hun lichaam weten ze niets. Uit
kleden doen ze onder een laken,
als ze in bad moeten gaat het
licht uit.
De dochter ziet een condoom
van wijlen pa aan voor een bal
lonnetje. Moeder ziet het aan
voor een condoom en denkt dat
dochter zwanger is. Omdat de
dochter haar eigen geheimen
heeft volgen er vele misverstan
den die op een knappe en vaak
ook vermakelijke manier ge
filmd zijn. Helen Lindsay is voor
treffelijk als de moeder. Van Es-
selte CIC.
Voor de grootste relatieproble
men zorgen enkele Arabische
terroristen in 'Terror squad' van
Peter Maris. Ze leven in onmin
met alle inwoners in de Verenig
de Staten en weten nauwelijks
iets anders te doen dan op de
vlucht slaan. Ze gijzelen ook nog
wel een tijdje enkele schoolkin
deren, maar het grootste deel van
de film bestaat uit een achtervol
ging. Eindeloos. Lang, lang, veel
te lang. Van CBS/Fox.
PETER DE ZWAAN
(OP)NIEUW
'Broadcast News' - Lido, Leiden
'Hersenschimmen' - Joop Admiraal
speelt bewonderenswaardige rol van
een langzaam dementerende man,
Greenway, Voorschoten
BLIJVERS
'The Running Man' - Arnold Schwar
zenegger in een futuristische achter-
volgingsfilm. Luxor. Leiden
'Fatal Attraction' - vrouw neemt fana
tiek wraak als getrouwde man haar na
avontuurtje laat zitten. Greennway.
Voorschoten en City, Katwijk
'Hot Bubblegum op vrijersvoeten' -
Israëlische puberverkenningen op
het liefdespad beleven hun zoveelste
hoofdstuk. Een film die precies ople
vert watje ervan kunt verwachten, Ci
ty, Katwijk
'Lessen in liefde' - Rex, Leiden
'Someone to watch over me' - sjiek
aangeklede thriller over politieman
die verliefd wordt op een te bewaken
vrouw. Euro, Alphen
'Three men and a baby' - succesvolle
komedie van Franse makelij ging nog
eens door de gehaktmolen van Holly
wood en het resultaat is best aardig,
Lido, Leiden en Euro. Alphen
'Moonstruck' - Cher als spil in uitbun
dige klucht - Lido, Leiden en Euro,
Alphen
'Jungle Book' - Walt Disney-film vol
komische avonturen van het jongetje
Mowgli - Luxor, Leiden, Euro, Alp
hen
'Cry Freedom' - blanke journalist en
zwarte activist 'worden vriendjes -
Lido, Leiden
'Amsterdamned' - spektakelfilm op
en onder Nieuw Amsterdams Peil -
Greenway, Voorschoten en Euro,
Alphen
'Dirty Dancing' - eenvoudige
'No way out' - thriller die zich afspeelt
in de hoogste regionen van het Pen
tagon, Lido, Leiden
DEN HAAG
'Planes, trains and automobiles' - As-
ta (463500), al.
'Wall Streef - Asta, al.
'Moonstruck' - Asta, al.
'Fatal Attraction' - Babylon (471656),
al.
'Gathering of old men' - Metropole. al
'Baby boom' - Metropole, al.
'No way out' - Odeon (462400). 12 jr.
'Death Wish 4' - Odeon. 16 jr.
'The Running Man' - Odeon. 12 jr.
'Surrender' - Odeon. 12 jr.
'Oci Ciornie' - Studio 656402). 16 jr.
'Amsterdamned' - Studio. 12 jr
'Oci Ciornie' - Studio. 16 jr.
AMSTERDAM
Moonstruck' - Alfa (278806). al.
'Wall Street' - Alfa. al.
Broadcast News' - Alfa. al.
'Empire of the sun' - Alfa. al.
'The last emperor' - Alhambra
(233192), al.
'Amadeus' - Alhambra, al.
'Fatal attraction' - Bellevue Cinerama
(234876), 12 jr.
'Planes, trains and automobiles' - Ci
nerama, al.
'Someone to watch over me' - Calypso
(234876), 12 jr.
Ironweed' - Calypso, 16 jr.
The Dead' - Cinecenter (236615), 16 jr
'Sofia' - Cinecenter. 16 jr.
'Barfly' - Cinecenter, 12 jr.
'Une flamme dans mon coeur' - Cine
center. 16 jr.
'Babette's Feast' - Cinecenter, 16 jr.
'Three men and a baby' - Cinema Int..
al.
'Amsterdamned' - City, 12 jr.
'No way out' - City, 12 jr.
Fatal beauty' - City, 16 jr.
Prince of darkness' - City, 16 jr.
Death Wish 4' - City, al.
'Dirty Dancing' - City al.
'Close encounters of the third kind' -
Kriterion, (231708), 16 jr.
'Passione d'amore' - Kriterion, 16 jr.
'Banane al cioccolato' - Parisien
(246540), 18 jr.
'Losbandige schoolmeisjes' - Pari
sien, 18 jr.
'Oci Ciornie' - The Movies (245790), 16
jr-
'Good Morning Babilonia' - The Mo
vies, 16 jr.
'Der Himmel über Berlin' - The Mo
vies, 16 jr.
'Cry Freedom' - Tuschinski (262633),
'Someone to watch over rr
lon12 jr.
'Ironweed' - Babylon, 16 jr.
'Prince of darkness' - Cineac (630637),
16 jr.
'Three men and a baby' - Cineac, aL
'Dirty Dancing' - Cineac, al.
'Cry Freedom' - Metropole (456756),
al.
- Baby- 'Baby boom' - Tuschinski, al
'Amsterdamned' - Tuschinski. 12 jr.
Three men and a baby' - Tuschinski.
'Surrender' - Tuschinski, al.
Jean de Florette' - Tuschinski Cineac
(243639), al.
'Gathering of old men' - De Uitkijk
TELEVISIE
Catch 22 is het Amerikaanse
equivalent van S5. Volgens de
paragraaf Catch 22 worden sol
daten wegens krankzinnigheid
uit het leger ontslagen. Het werd
tevens de titel van een boek van
Joseph Heller, op basis waarvan
Mike Nichols in 1970 een gelijk
namige film maakte. Alan Arkin
speelt een kapitein die zoveel
angst heeft voor oorlogsgeweld
(we schrijven de Tweede Wereld
oorlog) dat hij een geroep doet
op krankzinnigheid. Maar dat
valt niet mee (vanavond 20.50
uur, België 1).
Vanavond kan op BBC 2 (00.35
uur) 'A taste of water' worden
gezien. Letterlijk vertaald bete
kent dat 'De smaak van water' en
dat is de originele titel van deze
film die Orlow Seunke vijf jaar
geleden maakte. Gerard Thoolen
speelt daarin een sociaal werker
die zich ontfermt over een meisje
(Dorijn Curvers) dat zich in een
kast verschuilt voor de boze bui
tenwereld.
Morgenavond kan op de grens
van middernacht gekozen woï-
den uit drie Franse produkties
van allure. Duitsland 2 heeft om
23.25 uur 'Loulou' geprogram
meerd. Een film als een ongepo
lijste diamant, waarin een keuri
ge Isabelle Huppert gefascineerd
en later verliefd wordt op een on
behouwen Gérard Depardieu.
Regie is van Maurice Pialat.
Een kwartier later begint op
Duitsland 1 een mooie Simenon-
verfilming van Claude Chabrol:
'Les fantomes du chapelier'. Mi
chel Serrault speelt hierin een al
om gerespecteerde hoedenma
ker van wie men niet vermoedt
dat hij verantwoordelijk is voor
een serie moorden. Charles Azn-
avour speelt een kleine nering
doende die beter weet.
Veertig minuten later is Neder
land 2 de derde in het Franse ry-
tje met 'Hotel des Ameriques'.
In Biarritz buiten het seizoen
ontmoeten een man en een
vrouw elkaar bij toeval. Daaruit
vloeit een gecompliceerde relatie
voort. Patrick Dewaere en Ca
therine Deneuve maken daarvan
wat moois.
Een dag later nog een Franse
film, nu op BBC 2 (00.00 uur);
'Diva'. Een bijzonder stijlvolle
film van Jean-Jacques Beneix.
In een eigentijds decor wordt
een postbode achtervolgt omdat
hij in het bezit is van een zeld
zaam bandje waarop een opera
zangeres zingt. Zes jaar geleden
maakte 'Diva' diepe indruk en
het is de vraag of het modieuze
karakter niet door de tijdgeest is
ingehaald. Misschien ook wel zo
vaak geïmiteerd dat het origineel
ook niet meer het aanzien waard
Mer ontspannen vermaak bie
den twee films van John Landis
op de Nederlandse tv. Zaterdag
zijn knappe griezelkomedie
'American werewolf in London'
(22.30 uur. Nederland 2), woens
dag 'Trading Places' (22.05 uur,
Nederland 2) Een ouderwetse
komedie waarin Dan'Aykroyd en
Eddie Murphy plaatsje verwisse
len. De sloeber wordt directeur
en vice versa.
FILMHUIZEN
Yves Montand en Jane Fonda
spelen een reclamefilmer en een
radiojournaliste die tijdens een
staking in een worstfabriek sa
men met de directeur worden ge
gijzeld. Een nieuwe ervaring die
het tweetal de betrekkelijkheid
van alles doet realiseren. Ze dan
ken die ervaring aan Jean-Luc
Godard die met een flink budget
een beroep kon doen op dit twee
tal voor 'Tout va bien'. Maar
Godard ontneemt ze de stersta
tus door ze in massa-scenes als
het ware te laten verdwijnen.
Filmhuis LVC, dat 'Tout va bien'
woensdag om 21.15 uur program
meert, meldt dat deze film een'
must is voor decorbouwers.
'Du mich auch', het filmde
buut van Anja Franke, wordt een
dag eerder vertoond bij LAK-Ci-
nema (20.00 uur). Een aansteke
lijke film, waarin eigentijdse Ro
meo en Julia nog wel bij elkaar
wonen, maar elkaar niet zoveel
meer te zeggen hebben. Ze lopen
elkaar onverwacht midden in de
nacht tegen het lijf op een feestje
en beginnen een zwerftocht door
Berlijn.
Aanstekelijk is ook het juiste
woord voor 'I've heard the mer
maids singing'. Sheila McCarthy
speelt onder leiding van Patricia
Rozema een charmant-onzekere
vrouw die op een spontane ma
nier de wereld om haar heen fo
tografeert (22.00 uur).
In het Kijkhuis deze week
twee oude bekenden: 'Blue vel
vet' (19.30 en 21.45 uur) is een
film van David Lynch, waarin
fantasierijk wordt gespeculeerd
op verborgen angsten. 'Good
Morning Babilonia' (20.00 en
22.15 uur) is een film van de twee
Taviani's. Daarin pionieren twee
broers door Hollywood. Het
Kijkhuis is zondag en maandag
dicht.