Schutters tonen het gezicht van de macht Meesterwerken uit opslag De Lakenhal Schutterij onderwerp van jubileumexpositie Frans Halsmuseum 'Heimelijk': prachtig en afgrijselijk Feest rond uitreildng AKO-prijs dreigt in het water te vallen Verpakte aanklacht GEVARIEERD Ongein en Kruutmoes Na liefde weer zang ZATERDAG 14 MEI 1988 KUNST PAGINA 33 Het Vlaamse jurylid Frans Boenders. LEIDEN - Het museum De La kenhal haalt schilderijen en teke ningen uit de periode 1850-1925 uit de opslag. Van 18 mei tot 25 juli kan men in de tentoonstellingszalen op de eerste verdieping gaan kijken naar deze meesterwerken die de Lakenhal in eigen bezit heeft, maar door ruimtegebrek niet permanent kan tentoonstellen. Kort na 1850 trad in Leiden een nieuwe generatie kunstenaars aan onder wie Ringeling, Cornet en A.H. Bakker Korff. Zij zijn alle drie realist te noemen. Ringeling schil derde portretten en kerkinterieurs, Cornet vooral huizen en interieurs uit zijn tijd. Bakker Korff kreeg be kendheid met zijn sfeervolle interi eurs met converserende dames. Ook de Haagse school, met zijn typerende Hollandse variant op het impressionisme, kreeg volgelingen in Leiden. Dit waren Van der Nat, Van Driesten en Van der Windt. Champagne Vier van de zes genomineerden komen uit de stal van De Bezige Bij. Heeft men daar de kratten champagne alvast ingeslagen? Han van Doorn: „Vorig jaar zaten er drie auteurs van Meulenhoff bij. Die hadden dus een goede kans. Toen ging het feestje ook niet door. Je kunt er geen pijl op trekken. Maar wij mogen hoe dan ook niet klagen. Een nominatie leidt sterk bevorderend voor de verkoop. Alle boeken moesten worden herdrukt. En dat geldt ook voor Vogelaar. Van hem hadden we anders nooit een tweede druk kunnen maken Hun schilderijen lijken een beetje op elkaar wat betreft onderwerp keuze en weergave van het licht. Een uitloper van deze generatie is Alexander Rosemeier (1888) die met zijn 99 jaren nog steeds actiefis als beeldend kunstenaar. Van hem worden in een afzonderlijke opstel ling werken getoond, omdat hij binnenkort zijn honderdste ver jaardag hoopt te vieren. Rosemeier kreeg rond 1920 aanwijzingen van Floris Verster. Op de expositie zijn schilderijen te zien van Verster en zijn zwager Menso Kamerlingh On nes die maar ten dele tot het im pressionisme kunnen worden ge rekend. Andere werken zijn meer symbolistisch geladen door titels als 'Avond' en 'Valsche weelde'. De vernieuwingen van de kunst kort na 1900 krijgt gestalte in de schilderijen van Hendrik Valk, Harm Kamerlingh Onnes en Hen drik Bremer. W andelconcerten LEIDEN - Voor de zesde maal organiseert Stichting Orgelstad Leiden ook deze zomer een se rie wandelconcerten in de Kar- tebrugkerk aan de Haarlem merstraat. Deze concerten wor den gegeven op de zaterdag middagen van 15.00 tot 15.30 uur. Het eerste concert is op za terdag 21 mei. Het merendeel van de con certen zal worden verzorgd door conservatorium-studen ten en pas afgestudeerden. Het karakter van de te spelen wer ken wordt in de meeste geval len bepaald door de aard van het prachtige romantische or gel van de Hartebrugkerk. dit artistieke fenomeen. Zij lieten zich afbeelden, zoals we nu in het Frans Halsmuseum kunnen zien, aan de schuttersmaaltijd, in verga dering, krijgskunde bestuderend, in gewapende formatie en bij het uitvoeren van ceremoniële taken. In totaal zyn er 135 schutters stukken bewaard gebleven in de Hollandse en Zeeuwse steden. De helft daarvan komt uit Amsterdam. Daar werd in 1529 het eerste schut tersstuk gemaakt. Op de schutters stukken staan voornamelijk in fraaie en kleurrijke gewaden uige- doste officieren, dikwijls ook on derofficieren en soms gewone schutters. De schilders, die soms zelf lid waren van de schuttersgilden zoals Cornelis Anthonisz, kregen niet veel vrijheid bij het maken van hun werk. De opdracht werd neerge legd in een contract, waarin de de gilden omschreven hoe zij het werk uitgevoerd wilden zien. Wel zorgden de schilders er in veel ge vallen voor dat zij zelf op de schil derijen te zien waren. De tentoonstelling laat duidelijk een ontwikkeling zien in de uitvoe ring van de schuttersstukken. Op het werk van Dirk Jacobsz Clove- niersdoelen (1526) staan de schut ters er nog wat stijf en versteend bij. Maar op de werken van Frans Hals een eeuw later, zoals te zien op Maaltijd in de Kloveniersdoelen (1627), Maaltijd van de officieren van de Sint Jorisschutterij (1616) en Vergadering van de officieren en onderofficieren van de Cluve- niersschutterij (1633), zijn de heren schutters makkelijk, losjes en on gedwongen afgebeeld. Dat is ook het geval op het fraaie schilderij van Van der Helst Maaltijd ter gele genheid van de Vrede van Munster (1648). HAARLEM (ANP) - Het ontstaan, de betekenis, de tradi ties en gebruiken, alsmede de militaire en ceremoniële ta ken van de schutterij in de Hollandse en Zeeuwse steden van de middeleeuwen tot en met de zeventiende eeuw is tot leven gebracht in het Haarlemse Frans Halsmuseum. Voorstelling: 'Heimelijk' door De Balie. Re gie: José Alders. Spelers: Jacqueline Blom en Marie Louise Stheins. Script op basis van teksten van Elfriede Jelinek. Gezien in Lak-theater. Nog te zien aldaar: 14, 20 en 21 mei. Twee zussen. De een, een pianis te, vraagt zich met een knipoog naar W.F. Hermans af wat er nu eigenlijk van haar is geworden: 'een wonderkind of een total loss'? Haar moeder dwong haar tot een carrière als concertpianis te, maar meer dan wat regionale bekendheid zat er niet in. Er bleef haar niet veel anders over dan pianoles te gaan geven. De enige contacten die ze heeft zijn die met de door haar gehate leer lingen. Voor de rest is zij een bui tenstaander. Iemand die altijd en overal toekijkt. Ook in de liefde. En dat dan letterlijk. Ze gaat naar pornobioscopen en peepshows. De andere zus is minstens zo verminkt door de opvoeding. Ook zij 'bestaat' niet echt. Haar wil is gebroken door haar vader, een filosoof die emoties als teke- nen van zwakte beschouwde. Ce rebraal leven, daar ging het om. Om zijn dochter te 'harden', be werkte hij haar in de kelder met de zweep. Die dochter trok de ui terste consequentie uit de filoso fie van haar vader: ze' doodde hem. Niet uit haat, maar om lief de te voorkomen. Deze twee geestelijk gemal traiteerde vrouwen bevinden zich in een hotelkamer in een Tsjechische stad. Ze hebben zich er teruggetrokken om met het verleden in het reine te komen. 'Op de vrijheids zo drinken zij el kaar toe. Een toast met een cyni sche bijklank. Er staan drie stoelen op het to neel, in camouflagekleuren. De derde stoel blijft leeg. Is dat een oog op de rugleuning? Misschien de kille blik van de vader of moe der die beide dochters in de ga ten houden? Uit het tapijt dat in de hotelkamer ligt zijn boeken en stukken geknipt. Symbool voor de verscheurde levens van de twee zusters. Ze lijken wel wat op schipbreukelingen die zich moeten zien te redden met een stuk wrakhout dat net niet groot genoeg is voor hen beiden. Bij hun pogingen elkaar voor af glijden te behoeden, dreigen ze in de kolkende zeè van hun eigen emoties te verzuipen. In bijtende dialogen krijgen wij beetje voor beetje een inzicht in hun onge lukkige verledens. Misschien is de liefde een oplossing, zo denkt de pianiste? Nee. Geheel in de geest van haar vader weert haar zuster haar af. Liefde, dat is zwakte. Een van de hoogtepunten in deze voorstelling was voor mij de dans die de twee vrouwen tegen het einde uitvoerden, een dans die eindigt in een beklemmend handgemeen. Omarmen en wil len dooddrukken tegelijk, dat was het. Dit dualistische element kenmerkt de gehele voorstelling. Stheins speelt met verbluffende inzet de pianiste: aan de ene kant een vrouw met verfijnde, delica te maniertjes, aan de andere kant iemand die hunkert naar een grof, zinnelijk leven. Jacqueline Bloms aanwezigheid op het to neel blijft 'eenzaam', ondanks de woorden die zij wisselt met haar tegenspeelster. Zo maakt zij op overtuigende wijze duidelijk dat zij zich nog steeds bevindt in de 'stolp' die haar vader over haar heen heeft gezet. •Heimelijk' is een voorstelling die het publiek niet de luxe gunt dat het zich op zijn gemak gaat voelen. Als de ouderlijke liefde een mooie steen is die in de tuin ligt, wordt die steen hier voor on ze ogen omgekeerd en zien wij met afgrijzen het gewriemel er onderuitschieten CEES VAN HOORE AMSTERDAM - Het is vrij wel zeker dat de Antilliaanse schrijver Tip Marugg niet aan wezig zal zijn bij de uitreiking van de AKO Literatuur Prijs 1988, volgende week donder dag in Amsterdam. Ook de komst van Willem Frederik Hermans is nog steeds uiterst onzeker. Daarmee dreigt het feest rond de prijsuitreiking danig in het water te vallen. door Gerlof Leistra Volgens Han van Doorn van uitge verij De Bezige Bij, waar beide au teurs verschijnen, wil Marugg on der geen beding in de publiciteit. „We hebben er alles aan gedaan. Maar als een auteur niet wil, moet je hem niet dwingen. Dat werkt al leen maar averechts. Ik schat de kans dat hij nog komt op tien pro cent. Voor de genomineerden is het natuurlijk ook geen leuke bij eenkomst. De kans dat je de prijs niet krijgt, is vrij groot. Daar heeft Hermans weinig zin in. Dus ik denk ook niet dat hij komt". Er lag toch al een smet op het feest, want de lijst van genomineer den is op zijn zachtst gezegd om streden. Naast Marugg (met zijn ro man 'De morgen loeit weer aan') en Hermans (met de roman 'Een heili ge van de horlogerie') zijn dat Geer- ten Meijsing met de roman 'Veran derlijk en wisselvallig', Remco Campert met de verhalenbundel 'Eetlezen', Willem van Toorn met de roman 'Een leeg landschap' en J. F. Vogelaar met de essaybundel 'Terugschrijven'. Vooral de nominatie van Remco Campert heeft alom verwondering gewekt. Paul De Wispelaere, vorig jaar jurylid: „Met alle sympathie voor het werk van Remco, maar het is natuurlijk gewoon een verzame ling van stukjes. Maar ik ben in het algemeen verbaasd over de keus van de jury". Zoals het een prijs van niet min der dan 50.000 gulden betaamt, draait het geruchtencircuit op volle toeren. Zo zou het Vlaamse jurylid Frans Boenders persoonlijk de no minatie van 'Uitgesteld paradijs' van Benno Barnard hebben tegen gehouden. Als 'tegenprestatie' was hij bereid af te zien van de nomina tie van 'Een zuil van zout' van de Vlaamse schrijfster Kristien Hem- merechts, waar hij zich juist wel weer zeer sterk voor had gemaakt. En vorig jaar zou Bernlef alleen maar gewonnen hebben omdat hij de enige auteur was over wie men overeenstemming kon bereiken. De meerderheid van de jury vond dat Frans Kellendonk de prijs ver diend had met zijn omstreden ro man 'Mystiek lichaam'. Maar over hem kon men weer geen overeen stemming bereiken. Wie het lijstje van dit jaar be kijkt, mist nogal wat voor de hand liggende namen. Waarom zit bij voorbeeld Jeroen Brouwers er niet bij met zijn tweedelige 'Kroniek van een karakter'? Het eerste deel verscheen vorig jaar twee dagen voor sluiting van de termijn. De ju ry heeft toen laten vastleggen dat het boek dit jaar weer mee mocht doen. Naar nu blijkt, vergeefs. Maar er zijn meer 'missers'. Waar om geen Renate Rubinstein, geen Boeli van Leeuwen, geen Bril Van Weelden? Jeroen Brouwers m een reactie: „Ach mijnheer, die ju ry is capabel genoeg. Als je niet bij de genomineerden zit, moet je niet gaan zitten grienen. Dat vind ik weinig gepast. Je moet je er ge woon bij neerleggen". Afgelopen woensdag heeft prinses Juliana de tentoonstelling 'Schut ters in Holland,, kracht en zenuwen van de stad' geopend, precies op de dag dat dit museum 75 jaar be stond. Dit jubileum en de onlangs voltooide restauratie van de vijf schuttersstukken van Frans Hals, die deel uitmaken van de tentoon stelling, vormden de aanleiding voor de expositie die tot en met 17 juli is te zien. De tentoonstelling is opge bouwd rond een viertal kernthe ma's: wie waren de schutters, wat waren hun taken, wat hun tradities en waar kwamen zij bij elkaar? Dat alles wordt in beeld gebracht met de erfenis van de schutterij: schut- terszilver, historische documen ten, penningen, prenten, wapens en vooral ook met alle belangrijke schuttersstukken (uitgezonderd de Nachtwacht) die er in Nederland zijn. Zelf heeft het museum zeventien schuttersstukken, waaronder de vijf genoemde van Frans Hals, de rest kreeg het museum in bruikleen van andere kunstinstel lingen. Tientallen musea in bin nen- en buitenland hebben hun medewerking verleend aan de schuttersexpositie in Haarlem. Op de ruim veertig schilderijen zijn bij elkaar de portretten van honder den schutters te zien, zij tonen het gezicht van de macht in de Hol landse stad van ongeveer 1400 tot en met de Gouden Eeuw. Udo Jürgens Das Blaue Album - Ariola Er zijn zangers aan wie de tand des tijds niet schijnt te knagen. Voor de Engelsen zijn dat men sen als Engelbert Humperdinck en Tom Jones. Voor de Fransen Charles Aznavour en Gilbert Be- caud. En in het Duitse taalgebied is er het fenomeen Udo Jürgens. In de jaren zëstig deed hij al drie maal mee aan het Eurovisie songfestival, dat hij in 1966 win nend afsloot met zijn eigen com positie Mercie Chérie. In de jaren zeventig maakte hij een aantal grote tournees door Europa maar ook in Azië. En anno 1988 is hij er nog steeds, getuige zijn net ver schenen nieuwe lp 'Das Blaue Album'. Alle composities dragen zijn naam en zelfs het stemgeluid van de inmiddels 54-jarige Oostenrij ker is in die decennia nauwelijks veranderd. Want of je nu 'Warum nur, warum' uit zijn eerste suc cesjaren hoort of 'Hast du heute schon gelebt' op zijn laatste schijf dan is er vokaal slechts een gradueel verschil. Alleen de be geleiding - toen vaak alleen pia no, nu ook veel synthesizerwerk - is gewijzigd. Udo Jürgens heeft zo'n beetje alles gedaan wat er in de muziek wereld te beleven valt: optreden in l'Olympia en andere muziek- walhalla's, hits met een miljoe nenverkoop (zoals Griechischer Wein) en wekenlange tournees. Hoewel de teksten van Udo Jürgens meestal een romanti sche inslag hebben, kan hij soms ineens verrassend kritisch uit de hoek komen. Dat gebeurt op de nieuwe lp onder meer in 'Gehet hin und vermehret euch', dat een verpakte aanklacht is tegen het abortus- en anti-conceptiebeleid van de paus. En Jürgens mag dan een ge vierd artiest zijn in de Germaan se landen, in het conservatieve Beieren werd het nummer toch vrolijk maar beslist geweerd uit de radio-uitzendingen. L B.v.L. De schuttersgilden ontstonden toen de overgang van feodale sa menleving, met haar nadruk op het platteland, naar zijn definitief ein de ging en de stad economisch cen trum werd met zijn kooplieden en ambachtslui. De schutterij als stadsmiütie had als eerste taak bin nen de stadsmuren zorg te dragen voor orde, rust en veiligheid. Of schoon elke burger van 18 tot 60 jaar schuttersplicht had, waren het toch voornamelijk de rijke burgers die de leden vormden van de schut tersgilden. Men moest immers zelf zorgen voor de eigen wapenuitrus ting en in enkele steden moest men zelfs over een zeker vermogen be schikken om tot de schutterij te kunnen toetreden. De schutterij onderhield nauwe banden met het stadsbestuur, die ook bijdroeg in de kosten van deze stadsmilitie. Ook de rechten en plichten van de schuttersgilden werd neergelegd in ordonnanties van het stadsbestuur. Toch had de schutterij in feite een geprivati seerd karakter. De relatie tussen stadsbestuur-schutterij was daar bij zeer dubbelhartig; de regenten steunden enerzijds op de kracht van de schutters, maar tegelijker tijd waren zij beducht voor deze ge wapende macht binnen de stad. Ook het keren van eventuele op roeren was. voor de schutterij weg gelegd, maar de stadsbesturen ga ven er toch de voorkeur aan in dat geval huursoldaten in te zetten. Zo werden in 1566 en daarna de ker Bijdragen van Bram van Leeuwen ken bestormd en geplunderd en beelden neergehaald: de beelden storm. De stedelijke overheden moesten de beeldenstormers straf fen, maar dat ging niet van harte. Bovendien weigerden schutters de wapens op te nemen tegen stadge noten, familie en vrienden. In 1580 hadden alle steden zich geschaard achter Oranje, de leider van de opstand. Het Spaanse leger had zich teruggetrokken uit Hol land. Vervolgens werden de schut tersgilden gereorganiseerd naar het model van het Spaanse leger en de daarbij behorende hiërarchie met korporaals, sergeanten, luite nants, kapiteins en kolonels. Dat de schutters en vooral de lei dinggevenden onder hen genoten van hun macht en daarbij zelfver zekerd en ij del waren spreekt vaak duidelijk uit de schuttersstukken en in feite ook uit het ontstaan van Prinses Juliana in gesprek met dr. D.P. Snoep, directeur van het Frans Halsmuseum, na de bezichtiging van de schutter stentoonstelling. de slechts een lid, dat niet meer terugkeerde: slagwerker Paul Cooke. Zijn plaats is op de nieu we plaat ingenomen door sessie muzikant Martin Ditchham. Het kenmerkende geluid van Sade is op 'Stronger than pride' volledig behouden gebleven. Simpele muzikale structuren in jazzy stijl met de gesluierde stem van zangeres Sade Adu, die tot veel fraais in staat is. Vooral in nummers als Haunt me en Keep looking. Ze tekende voor de teksten van 9 van de 10 songs terwijl ze samen met de overige leden van de groep ook een bijdrage lever de aan de composities. De titel van de plaat is overi gens opmerkelijk. Ooit begon Sade als backingzangeres van de funkgroep Pride. Een debuut dat haar geen enkele succes oplever de. Na 'Diamond life' en 'Promi se' zal ze daarover met de nieuwe 'Pride' niet te klagen hebben. B.v.L. Spaan Vermeegen Tiet vuer Verona - EMI Het tv-programma van het duo Spaan-Vermeegen heb ik nooit zo gewaardeerd, maar sinds hun overstap naar Veronica is het he lemaal mis met die twee. Een aaneenschakeling van platvloer se ongein, en de herleving van het Gait-Jan Kruutmoes-effect uit de jaren 60, moet de humor vertegenwoordigen van de om roep die zegt zoveel jeugdig elan uit te stralen. Twaalf nummers uit 'Verona' zijn nu op de plaat gezet. Daartoe behoren Koud hè, dat een win terse petjesrage opleverde, een zouteloze persiflage op Michael Jackson's Bad en het VARA-na- trapnummertje gericht tegen Kinderen voor kinderen. Om met een andere tv-uitsmijter te eindigen: inpakken en wegwe- B.v.L. Udo Jürgens heeft zo'n beetje alles gedaan wat er in de muziekwereld te beleven valt. <r0to gpdi Sade Stronger than pride - Epic 460497 Dat een gebroken liefde soms ook zijn positieve kanten kan hebben bewijst Helen Falasade Adu. Zij is de zangeres van de groep Sade en hield het twee jaar geleden plotseling voor gezien na twee succesvolle lp's en grote hits als Smooth Operator, Hang on to your love en The Sweetest Taboo. De in Nigeria geboren en in Es sex opgegroeide zangeres maak te kennis met een filmproducer en stopte acuut met zingen. De relatie bleek evenwel van korte duur en vorig jaar zomer na een definitieve breuk kwam ze terug op haar besluit en dook weer de studio's in. De groep met Paul Denman op bas, Stewart Matthewman op gi taar en pianist Andrew Hale tel-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 33