Amerika ziet ze weer vliegen UFO-fanaten in de ban van 'monsters met zwarte ogen' ZATERDAG 14 MEI EX T RA ^jj BIJUGEVAJUJEUFIDS^^ PAGINA 19 Er is geen land ter wereld waar zo veel geloof wordt gehecht aan UFO's, in de volksmond vliegende schotels, als de Verenigde Staten. Het is opnieuw zover. De UFO's zijn terug. Maar het oude verhaal over buitenaardse wezens heeft in de nieuwe lezing een bizarre draai gekregen. Wat nu in het middelpunt van de belangstelling staat zijn ontvoeringen door vreemdelingen van buiten deze wereld. Boeken over dit soort ontvoeringen worden bij honderdduizenden verkocht, en ook kranten en tv besteden aandacht aan het verschijnsel. En dat terwijl het natuurlijk allemaal onzin is, op z'n best de angstdromen van overgevoelige en naïeve fantasten. Of is er misschien toch meer aan de hand? door Henk Dam Op kalme toon vertelt de man hoe hij die avond ging slapen en dat hij midden in de nacht wakker werd. Dan is het ineens secon- denlang stil. Zijn ademhaling gaat sneller en sneller, "en hij be gint te kreunen. "O nee, o nee!", roept hij, met een veel hogere stem dan daarvoor. "Nee, niet nog eens. O, nee, niet nog een keer. Ik wil niet meer. Nee! NEE!". En hoorbaar benauwd, bang als een klein kind, begint hij met gierende uithalen te huilen. Klik. Bruce Hopkins (56) zet de bandrecorder stop. Hij kijkt het muis stille zaaltje rond. Een toehoorder vóór me schudt, naar de grond kij kend, langzaam zijn hoofd. Pffft, doet het meisje dat naast hem zit, terwijl ze met de handen door de haren woelt. De rustige stem van Hopkins klinkt nu door de luidsprekers. "Het is nor maal dat mensen, die onder hypnose angstige gebeurtenissen opnieuw be leven, weer panisch worden. De dok ter slaagde er later in deze man te kal meren en hem over zijn nieuwe ont moeting met de ontvoerders te laten vertellen". Kidnaps De tape met daarop de getuigenis van een man die onder hypnose ver telt hoe hij voor de zoveelste keer door buitenaardse wezens werd ont voerd, is het emotionele hoogtepunt van de lezingen die Bruce Hopkins door heel Amerika geeft. Hopkins, in het dagelijks leven een niet onverdienstelijk kunstenaar (werken van hem zijn te vinden in het prestigieuze Guggenheim museum in New York), is Amerika's grootste ex pert op het gebied van kidnaps door ruimtevolk, marsmannetjes, E.T's, wezens van buiten de aarde dus. Dat lijkt een nogal curieus en bo vendien klein terrein om je op te spe cialiseren. Nou, dat laatste is in elk ge val niet zo. Hopkins heeft de afgelo pen jaren in en buiten Amerika met zo'n 150 mensen gesproken die alle maal één of meerdere keren door de diep-traumatische ervaring van een ontvoering zeggen te zijn gegaan. Veruit de meeste gekidnapten wil len niet over hun ervaringen praten. Velen kunnen zich ook niets of haast niets meer herinneren. "En dus", al dus Hopkins, "vormen de slachtoffers die ik heb gesproken niet meer dan het topje van de ijsberg". Wil Hopkins ons dus wijsmaken dat er vele honderden, misschien zelfs duizenden aardbewoners zijn die alle maal gedurende enige tijd zijn ont voerd door het soort mannetjes zoals die aan het eind van Stephen Spiel bergs film 'Close Encounters of the Third Kind' te zien zijn? Jazeker. En meer nog: Hopkins is daarin geen eenzame zonderling. Amerika neemt de verhalen over de ontvoeringen uitermate serieus. Het boek 'Intruders' van Hopkins bijvoor beeld, dat over dit soort kidnaps gaat, stond wekenlang op de bestsellerlijs ten. Niet uitgelachen En dat is nog niets vergeleken bij het ooggetuigeverslag van een van de ontvoerden, Whitley Strieber. Die schreef over zijn ervaringen het boek 'Communion' dat nu al een jaar lang tot Amerika's best verkochte boeken behoort. De paperback-uitgave staat ook nu nog als nummer één op de bestsellerlijst van The New York Ti- Nög een teken des tijds: de sjieke Washington Post wijdde enkele maanden geleden het openingsver haal van het zondag-magazine aan een accountant die op de weg tussen Baltimore en Washington door 'hen - V ,vi5 -r 'K- In de jaren vijftig kwamen er nogal wat trucfoto's van UFO's in omloop, zoals deze van een 'vliegende schotel' boven San Francisco. van boven' uit zijn auto was gelicht. In praatshows vertellen slachtoffers op de tv over hun hellevaart, en ze wor den niet eens uitgelachen. De verhalen over de ontvoeringen hebben verder voor een grote ople ving van de belangstelling voor UFO's (Unidentified Flying Objects, of in goed Nederlands: vliegende schotels) gezorgd, voor het eerst sinds tien jaar. Verenigingen van UFO-fanaten als het in Washington residerende Fund for UFO Research hebben hun leden tal het afgelopen jaar zo ongeveer ex ponentieel zien toenemen. Het aantal Amerikanen dat meldt 'rare lichten' aan de nachtelijke hemel te hebben gezien is scherp gestegen. E.T. is te rug, en hij heeft z'n hele familie mee genomen. UFO-gekte is zoiets als de A-griep. Zo hoor je er tijden niets over, en dan blijkt iedereen er aan te lijden. In Amerika zijn een paar duidelijke gol ven te zien geweest. De eerste was aan het eind van de vorige eeuw, toen dui zenden 'luchtschepen' zagen. Vervol gens werd het stil totaan het eind van de Tweede We reldoorlog, toen tal van militaire pilo ten verhaalden over grote vuurballen die een tijdje met hen meevlogen, om daarna met enorme snelheid weer te verdwijnen. 'Kosmisch Watergate' Direct na de oorlog, in 1947, zag de Amerikaanse zakenman Kenneth Ar nold vanuit zijn privé-vliegtuig negen vreemde vliegende voorwerpen: "een groep van schotel-achtige dingen, zo glimmend dat ze het licht als een spie gel weerkaatsten". Die ontmoeting betekende de geboorte van het woord 'vliegende schotel'. In 1947 ook vond een van de nog steeds grootste raadsels uit de UFO- mythologie plaats. In de woestijn van de staat New Mexico stortte toen 'iets' neer. Onderzoekende militairen spra ken eerst van een vliegende schotel, maar stelden dat later bij. Het was een weerballon, werd de officiële verkla ring. UFO-fanaten beweren sindsdien dat wel degelijk een ruimteschip plus de lijken van ruimtewezens waren ge vonden, maar dat de autoriteiten be sloten de sensationele vondst geheim te houden. Dat geloof gaat zelfs zo ver dat enkele jaren geleden een groep UFO-logen via de rechter de relevante documenten over het ongeluk opeis te. De rechter stelde de groep (Citi zens Against UFO Secrecy) in het on gelijk, en men is nu een beroepszaak aan het voorbereiden. De leider van de Citizens, Larry Bryant: "Dit is niets meer of minder dan een kos misch Watergate". Belangstelling voor UFO's was er weer volop in de jaren '50 en beginja ren '60. Er kwamen (veelal truc-)foto's in omloop, en er liepen mensen naar de plaatselijke kranten die zeiden dat ze niet alleen ruimteschepen hadden gezien, maar er zelfs tochtjes mee hadden gemaakt. Onder hen was vooral ene Buck Nelson onvergete lijk. Hij verkocht in de jaren '50 pakjes haren voor 5 dollar per stuk. Die ha ren waren volgens hem afkomstig van een 200 kilo wegende Sint Ber- nardshond die hij op de planeet Ve nus had gezien. En er waren meer grappenmakers en oplichters die van de naïviteit en angst van hun mede-mensen volop gebruik maakten door met valse ver halen over ontmoetingen met Mars mannetjes en dergelijke exotica aan te komen, de 'Breng-Me-Naar-Uw- Leider'-onzin van de stripboekjes. Daaraan kwam een voorlopig einde in 1966. Van het toneel Onderzoekers van de universiteit van Colorado brachten toen een gron dige en wetenschappelijk verant woorde studie over het UFO-feno- meen uit. Hun conclusie: het is alle maal onzin, boerenbedrog en bang makerij. Alle sceptici zeiden tegelijk: zie je wel, en de vliegende schotels verdwenen andermaal voor een tijdje van het toneel. Tot halverwege de jaren '70, toen er sprake was van een kleine opleving. Films als 'Close Encounters of the Third Kind' en ruimtevaartsuccessen zoals de tocht van de Viking naar Mars zullen daaraan niet vreemd zijn geweest. Maar ook dat duurde maar even, en de UFO-manie verdween opnieuw naar de rommelzolder van de firma Nieuws Wetenschap. Er bleven weliswaar elk jaar circa 1000 meldin gen van mensen die vreemde dingen in het zwerk meenden te hebben ge zien, maar daar maakte niemand zich druk over. Dromers en domoren houd je nu eenmaal toch, zo werd algemeen vastgesteld. Het bovenstaande historische over zicht heeft alleen betrekking op Ame rika, waar het geloof in UFO's een om vang heeft die men nergens elders op de wereld vindt. Een Gallup-peiling leerde in 1978 dat 57 procent van de Amerikanen gelooft dat vliegende schotels bestaan. Negen procent dacht wel eens zelf een UFO te heb ben gezien. En een jaar geleden publiceerde de eerbiedwaardige National Science Foundation een studie waaruit bleek Whitley Strieber beschreef een 'ruimte-ontvoering' in het boek Com munion, dat in Amerika al een jaar op de bestsellerlijsten prijkt. Op het omslag de afbeelding van een 'ontvoerder' zoals die er volgens de verschillende getuigeverklaringen moet uitzien. Ruimteschip dat 43 procent van de Amerikaanse volwassenen het eens is met de stel ling: "Het is waarschijnlijk dat som mige van de ongeïdentificeerde vlie gende voorwerpen die zijn waargeno men ruimtevaartuigen uit andere be schavingen zijn". UFO-geloof is er van hoog tot laag. Oud-president Carter zei in 1973 wel eens een UFO te hebben gezien. En president Reagan had het nog deze maand over de meningsverschillen tussen de VS en de Sovjetunie die al lemaal zouden verdwijnen "als we door een buitenaardse mogendheid zouden worden aangevallen". Wetenschappers Als zelfs Amerika's presidenten in UFO's geloven, dan is het geen won der dat van de kleine 300 wereldwijd gerapporteerde gevallen van kosmi sche ontvoering ruwweg de helft in de Verenigde Staten plaatsvond. Het blijkt uit een lijstje dat onlangs is op gesteld door het bovengenoemde Fund for UFO Research. Dit is niet zo maar een wilde club van gekken met sterren in hun ogen. Het gaat om een organisatie met een bestuur waarin louter wetenschap pers zitten: fysici, psychologen, astro nomen, geologen, dokters, radiolo gen, dat soort afgestudeerd volk. Toegegeven, dat zegt niet alles, maar het Fund wil m elk geval op een zo wetenschappelijk mogelijke ma nier vliegende schotels en hun passa giers bestuderen. Van tijd tot tijd geeft het rapporten uit met veel kant tekeningen en voetnoten waarin de bevindingen staan. Een zo'n rapport is een op stencil uitgegeven bronnenonderzoek waar in alle uit de literatuur (kranten, tijd schriften, boeken) bekende ontvoe ringen door buitenaardse wezens keurig staan gecatalogiseerd, en de verschillen en overeenkomsten tus sen die ontvoeringen staan opge somd. Ervan uitgaande dat de studie seri eus is (en de namen - en reputaties - van de bestuursleden van het Fund staan daar deels garant voor), zijn er een paar opmerkelijke conclusies te trekken. Frappant aan het overzicht is dat de verhalen van de ontvoerden zo op el kaar lijken. De model-ontvoering gaat als volgt: het slachtoffers ligt te sla pen of rijdt auto of zit gewoon wat te niksen als hij vreemde lichten ziet en dito geluiden hoort. Dan ziet hij in eens mannetjes om zich heen. Opval lend is weer hoezeer in de verschillen de verhalen de mannetjes op elkaar 'lijken. Het gaat bijna steeds om klei ne, withuidige kereltjes met een groot kaal hoofd waarin zich een paar uit zonderlijk grote, donkere ogen bevin den zonder duidelijke pupil en iris. In de woorden van een vierjarig meisje, dat ze ook zag: "De monsters met de zwarte ogen". als een uitermate onprettige ervaring: er is bijvoorbeeld vaak sprake van naalden die in neusgaten of oren wor den gestoken, richting hersenen. De wezens leggen verder een grote belangstelling aan de dag voor de ge slachtsdelen van de betrokkene. Sperma wordt weggehaald, baarmoe ders worden onderzocht, en in som mige gevallen vindt kunstmatige be vruchting plaats (waarna de foetus steeds enkele maanden later bij een nieuwe ontvoering wordt weggeno men). Na het onderzoek, dat volgens alle verhalen kil en klinisch verloopt, is het onvriendelijkste gedeelte van de ontvoering afgelopen. Er wordt dan soms nog wat gepraat; soms worden ook gedeelten van het ruimteschip getoond. Daarna wordt de ontvoerde teruggebracht naar de plek waar hij gekidnapt werd met de opdracht "al les te vergeten". Vaak weet het (kennelijk gehersen spoelde) slachtoffer aanvankelijk ook niets meer. Hij piekert zich alleen suf over de vraag hoe het kan dat er in eens een paar uur of zelfs een paar da gen van zijn leven weg zijn. Herinne ringen komen later pas boven of wor den via hypnose opgewekt. Het is, aldus nog steeds het bron nenonderzoek, gebruikelijk dat slachtoffers meer dan één keer wor den ontvoerd. Het heeft er zelfs alle schijn van dat de ontvoerders hun proefkonijnen gedurende een groot aantal jaren volgen. Hoe? Het lijkt veel op de situatie waarbij biologen zeldzame dieren met zendertjes uit rusten, zodat die steeds weer kunnen worden opgespoord. Overeenkomsten Belachelijke onzin? Dromen? Infa me leugens? "Ja, dat dacht ik aanvan kelijk allemaal ook", beaamt Budd Hopkins. "Maar ik werd getroffen door de overeenkomsten tussen de verhalen die ik hoorde, en door het feit dat de slachtoffers echt onder hun ontvoering bleken te lijden". Hopkins raakte geïnteresseerd in het fenomeen toen hij een UFO meen de te hebben gezien, daar een stuk over schreef, en vervolgens brieven kreeg van mensen die zeiden dat ze ontvoerd waren geweest en nu hun hart bij hem wilden uitstorten. Hopkins heeft dagenlang met slachtoffers gepraat, heeft ze laten deelnemen aan psychologische on derzoeken, aan leugendetectors ge zet, op banken van psychiaters neer gezet, ze hypnose laten ondergaan, en zegt nu: "Ik ben ervan overtuigd dat dit echt is. Dit zijn geen leugenaars en fantasten of psychoten, want dat zou uit de onderzoeken zijn gebleken. Het enige dat je nog zou kunnen beden ken is dat hier sprake is van een soort collectief waandenkbeeld dat van tijd tot tijd bij iemand bovenkomt. Maar dat verklaart de enorme angst niet. Het verklaart ook de littekens niet die er bij veel van de gekidnapten te zien zijn als gevolg van de medische on derzoeken die ze moesten onder gaan", aldus Hopkins. Hij zegt zo voorzichtig mogelijk met de gekidnapten om'te gaan. "Het is natuurlijk verleidelijk om dit soort mensen belachelijk te maken, maar dan begrijp je niet hoe bang ze zijn. Het zou hetzelfde zijn als tegen het slachtoffer van een verkrachting zeg gen: je zult het wel aan jezelf te wijten hebben. Zoiets kün je niet doen". Maar is hij er dan in zijn hart van overtuigd dat de ontvoeringen echt gebeuren? Wat voor doel zouden die dan hebben? Hopkins: "Ja, dit is echt. Waarom het gebeurt? Je merkt bij de verhalen over de medische onderzoe ken dat er veel belangstelling is voor de voortplanting. Het zijn ook bijna altijd jongeren die worden ontvoerd, en die dan gedurende een aantal jaren worden gevolgd. Misschien dat we het daarin moeten zoeken. Dat er sprake is van genetische interesse. Dat ze werken aan een verbetering van hun soort of zo". Magie De buitenaardse wezens voeren het slachtoffer mee naar hun ruimteschip waar deze een medisch onderzoek on dergaat. Dat wordt steeds beschreven Het is een theorie. Amerika weet dat het hele verhaal van de UFO's, de monsters met de zwarte ogen en de ontvoeringen niet meer dan een theo rie is, nooit echt bewezen is, maar koopt toch massaal boeken als 'Com munion'. Waarom? Om lekker te grie zelen? Of door het knagende gevoel dat Hopkins misschien gelijk heeft als hij zegt: "De toenemende contac ten tussen ruimtebewoners en ons, dat is het belangrijkste verhaal van de eeuw". Of is het omdat de psycholoog Carl Jung meer dan 30 jaar geleden, spre kend over de toenmalige UFO-manie zei: "De Middeleeuwen, de Oudheid en de prehistorie zijn nog niet uitge storven, maar leven in grote delen van de bevolking voort. Mythologie en magie bloeien nog als altijd. In dat licht moeten al die verhalen over vlie gende schotels worden gezien".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 19