D
Respectabele Belg in druilerig Cannes
Een botsing tussen goed en kwaad
Long redt het niet alleen
Paar tegen wil en dank
Arnolds wapengekletter
'Sous Ie soleil de Satan'; regie: Maurice Pialat;
hoofdrollen: Gérard Depardieu en Sandrine
Bonnaire; theater: Kijkhuis, Leiden
Deze week is het filmfestival van
Cannes weer begonnen, binnen
kort weten we dus welke film ver
der door het leven kan als winnaar
van de Gouden Palm 1988.
Vorig jaar werd 'Sous le soleil de
Satan' met de Gouden Palm ge
ëerd, een bekroning waarop met
woede en gejuich werd gereageerd.
Een bewonderenswaardig kunst
werk dat de kijkers voor veel raad
sels plaatst. Niet een film die je na
één keer zien volstrekt kan ontcij
feren.
Regisseur Maurice Pialat baseer
de de film op de gelijknamige ro
man van Bernanos. De jonge pries
ter Donissan vraagt hierin zijn de
ken om ontheffing van zijn taak.
Hij voelt zich onbekwaam en
machteloos.
De rol van de stugge, weifelende
priester is Gérard Depardieu op
het lijf geschreven. Pialat speelt
zelf de deken. Deze geestelijke is
niet alleen een soort toeschouwer,
maar brengt de schokkende ge-
'Hello Again'; regie: Frank Perry; hoofdrollen:
Shelley Long, Judith Ivey en Gabriel Byrne;
theater: Euro, Alphen
'Hello Again' doet een beetje den
ken aan die prachtige postduif (of
was het een meeuw?) in een oude
Disney-films. Dat beest slaagt er
maar niet in om van de startbaan
los te komen. Zo is 'Hello Again'
een komedie die evenmin van de
grond wil komen.
Dat is vooral jammer voor hoofd
rolspeelster Shelley Long, want
'Hello Again' lijkt vooral bedoeld
om haar carrière een opwaartse
duw te geven. Nadat ze enige be
kendheid had verworven in de tv-
serie 'Cheers', heeft deze evenknie
van Olivia Newton John een paar
keer met Bette Midler De dikke en
de dunne nagespeeld. Dit is vol
gens mij de eerste keer dat ze ge
heel zelfstandig de kar moet trek
ken en dat lukt niet: 'Hello Again'
zit muurvast in de modder. De
grappen zijn niet leuk en het ver
haaltje heb ie met een naar keer de
schouders ophalen van je afge
schud.
Long speelt een onhandige
vrouw die de carrière van haar am
bitieuze man in de weg zit. Als ze
deze plastisch chirurg vergezelt op
een belangrijk diner hangt ze bin
nen de kortste keren met haar
blouse in het dessert en zit met
haar rok in het voorafje. Niet zo
leuk. Ze sterft onverwacht als ze bij
haar excentrieke zus de tanden zet
in een gehaktballetje dat alle lucht
wegen afsluit. Een voortijdige
dood, zo blijkt een jaar, later als ex
centrieke zus haar weer tot leven
wekt.
Long zoekt haar echtgenoot op
en die ligt precies op dat moment
in bed met haar beste vriendin. Ze
gillen alledrie zeker een minuut
heel hard na elkaar en dat is ook
niet zo leuk. Toen Longs wraak aan
het eind na een ongelofelijke wen
ding zoet is, bedacht ik me dat dat
'Hello Again' misschien als kinder
film is bedoeld. Maar dat is eigen
lijk een onaardige gedachte. Alsof
kinderen niet weten wat leuk is.
beurtenissen ook op gang. Hij wei
gert Donissan zijn zin te geven en
spoort hem aan tot meer discipline,
alsof hij de bezieling van een heili
ge vermoedt.
De derde hoofdpersoon is de
brouwersdochter Mouchette, een
prachtige rol van Sandrine Bonnai
re. Ze raakt zwanger van een aristo
craat uit haar dorp, vermoordt hem
in een opweling en begint een ver
houding met de lokale dokter. Tus
sen Donissan en Mouchette ont
staat een interessante relatie. Hij
doorziet haar volkomen.
De filmstijl draagt bij tot de ver
warring, roept een merkwaardige,
geladen sfeer op. Het grootste deel
van 'Sous le soleil de Satan' speelt
zich af in een soort schemerlicht.
De acteurs spreken hun indringen
de, literair getinte dialogen op ge
dempte toon, ofschoon het meestal
om heftige emoties gaat. De film zit
vol wonderen, maar die worden ge
presenteerd als doodnormale za
ken. De spanning blijft onder
huids.
Maurice Pialat staat bekend als
een tamelijk conventioneel filmer
('Police' en 'A nos amours'), maar
hier valt een vergelijking te trek
ken met filmkunstenaars als Tark-
ovski en Bresson. Vooral die
laatste. Ook hij verfilmde al eens
werk van Bernanos ('Journal d'un
curé de campagne') en sommige
van diens stijlkenmerken (het neu
traal vastleggen van heftige ge
beurtenissen) bepalen 'Sous le sol
eil de Satan'.
Pialat wil de toeschouwer kenne
lijk verwonderen, schokken, maar
niet verleiden met te makkelijke
emoties. Er moet afstand blijven.
Een filmverhaal steunt meestal op
een anekdote, waarin desgewenst
een diepere betekenis kan worden
gezien. Hier is dat andersom. Alles
BIOSCOPEN
draait om de betekenis, zonder in
terpretatie zijn de gebeurtenissen
nogal bizar.
Het duivel-verhaal, waarnaar de
titel verwijst, moet niet te letterlijk
worden genomen. Wat rest is de
botsing tussen goed en kwaad, te
genstellingen die geen mens
vreemd zijn, en Donissan ook bij
zichzelf aantreft. 'Sous le soleil de
Satan' gaat dan over een gekwelde
ziel die worstelt met zijn innerlijke
tegenstrijdigheden, daar niet uit
komt, en daarom besluit zichzelf
op te offeren.
LEO BANKERSEN
'Planes, trains and automobiles'; regie: John
Hughes; hoofdrollen: Steve Martin en John
Candy; theater: Lido, Leiden
Stevé Martin is een Amerikaanse
grappenmaker die vooral in eigen
land wordt gewaardeerd, John
Hughes is in de afgelopen vijf ver
antwoordelijk geweest voor meni
ge romantische tienerkomedie. De
ze twee hebben elkaar gevonden in
'Planes, trains and automobiles',
een filmische wedloop tegen de
tijd en het ongeluk.
Thanksgiving, een Amerikaans
feest, staat voor de deur als 'Planes,
trains and automobiles' begint.
Martin speelt de zakenman Neal
Page die dreigt het vliegtuig naar
Chicago te missen en daardoor te
laat zal komen voor het familiair sa
menzijn.
Het vliegtuig blijkt vertraagd en
dat is de eerste en tevens laatste
meevaller deze reis die als een trip
door het spookhuis verloopt. Geen
ramp te bedenken of ze wordt in
'Planes, trains and autmobiles' van
stal gehaald. De grootste ramp is
Del Griffith, een topzware verte
genwoordiger in gordijnringen, die
Page als een hinderlijke bromvlieg
blijft volgen.
De vliegreis eindigt wegens
sneeuwval in Wichita (Kansas), de
treinreis eindigt ergens in de wil
dernis, de busreis eindigt in Saint
Louis en de (huur)autoreis eindigt
door brand en ongelukken op een
paar uur afstand van Chicago. Al
die tijd spelen Martin en de Cana
dese komediant John Candy (als
Griffith) de rollen van paar apart en
paar tegen wil en dank.
Hoewel danig voorspelbaar en in
zijn grappen niet origineel is 'Pla
nes, trains and automobiles' best
onderhoudend. Candy is een ont
dekking en Martin is onder de lei
ding van John Hughes minder uit
bundig en daardoor leuker dan in
eerdere films.
BART JUNGMANN
John Candy en Steve Martin lijden zwijgend in hun
CANNES (GPD) Nogal druilerig
is het 41ste Filmfestival van
Cannes op gang gekomen. Op wat
momenteel de natste plek van Eu
ropa zijn moet, staan we alweer
twee dagen bij voortduring in dicht
op elkaar gepakte drommen te
dringen om bioscopen binnen te
komen. Normaal al geen pretje,
maar levensgevaarlijk als iedereen
een paraplu bij .zich heeft. En alle
doodsverachting is tot nu toe niet
door mooie films beloond. Alleen
België heeft een respectabele duit
in het zakje gedaan met het door
Andre Delvaux geregisseerde
'l'Oeuvre Au Noir'.
door
Pieter van Lierop
Cannes wil dit jaar, zo heeft di
recteur Gilles Jacob in zijn ope
ningsrede laten weten, zoeken naar
een nieuwe generatie cineasten. Er
is zelfs in het competitie-program-
ma meer plaats gemaakt voor de
buterende regisseurs en voor films
uit kleine landen: Portugal zit daar
tussen, Denemarken, België,
Nieuw-Zeeland. Als we dit jaar
echt iets te bieden hadden gehad,
zou ook Nedederland kans ge
maakt hebben, maar we hadden
domweg niets in huis. Alleen 'Ha-
vinck' en die is net niet interessant
genoeg voor de eredivisie, maar
wel dus voor de toch ook wel eer
volle sectie Un Certain Regard.
Jacob's vernieuwende program-
merings stemt hoopvol, want al te
lang heeft men hier competities ge
presenteerd met automatisch de
nieuwe films van kopstukken als
Fellini, Bergman, Jancso, Resnais,
Altman, de Taviani's, Scola, noem
ze maar op.
Voorzitter
Overigens speelt Ettore Scola
ook dit jaar weer een hoofdrol maar
dan als jury-voorzitter. Verder zit
ten de actrices Nastassia Kinski en
Elena Sofonova in de jury, de Ne
derlandse cameraman Robbie Mül-
ler, Times-criticus David Ro
binson, producent Claude Berri,
componist Philippe Sarde, scena
rist William Goldman en de regis
seurs Hector Olivera en George
Miller. Een gezelschap waarvan
meer populaire voorkeuren ver
wacht mogen worden dan van dé
club die vorig jaar Pialat de Palm
gegund had.
Zo bezien acht ik de kans gering
(op papier dan, we hebben nog bij
na niks gezien) dat de brave Belg
Delvaux bekroond zal worden voor
zijn verfilming van Marguerite
Yourcenar's roman 'l'Oeuvre Au
Noir'. Een uiterst complex boek,
spelend in de zestiende eeuw in zo
wat alle landen van het toenmalige
Europa.
Delvaux heeft zich beperkt tot
ongeveer een zesde van het totaal:
de in Brugge gesitueerde laatste
hoofdstukken waar de alchemist
Zeno op zijn oude dag twintigste-
eeuwse opvattingen over humani
teit in praktijk brengt: in noodge
vallen abortus pleegt of ethanasie,
twijfelt aan katholieke beginselen,
steun geeft aan verdrukten onge
acht afkomst of religie. En dat
komt hem te staan op een aanva
ring met de inquisitie; een proces
dat hem gegarandeerd op de
brandstapel zal doen eindigen.
Maar door het plegen van nog een
doodzonde, zelfmoord, ontwijkt
Zeno de morele normen van een
verschrikkelijk tijdsgewricht.
The running man'; regie: Paul Michael
Glaser; hoofdrollen: Arnold Schwarze
negger, Maria Conchita Alonso en Mick
Fleetwood; theater: Luxor Leiden.
Zet de zevenvoudige Mr. Olympia
samen met Miss Venezuela voor de
camera. Voeg daar het gepeperde
gezelschap van een ex-football gi
gant, een ex-worstelaar, een power
lifter, een meester in diverse vecht
sporten en een rockstar aan toe, en
je hebt genoeg ingrediënten voor
een fysiek imponerend schouw
spel. Wanneer je dan ook nog ach
ter de camera niemand minder dan
Starsky (van 'Hutch') hebt, dan
kun je er vanuit gaan, dat er een
produkt uitrolt, dat op maat gesne
den is voor een bepaald publiek.
Schwarzenegger zal metThe run
ning man' zijn fans niet teleurstel
len. De spieren komen volop in ac
tie en over de verschillende manie
ren om je medepiens zo spectacu
lair mogelijk naar de andere wereld
te helpen is weer grondig nage
dacht. Veel slechte science-fiction
kenmerkt zich door het fantasie
loos overplaatsen van gegevens uit
het recente of verre verleden naar
de meer of minder nabije toe
komst.
In dit geval gaat het om gladiatoren
die niet in een Romense arena
staan, maar in een absurd televisie
programma anno 2017 zijn beland.
Veroordeelde misdadigers zijn
door justitie afgestaan om ten aan-
schouwe van het hele volk in een li
ve-uitzending van 'Running man'
voor hun leven te rennen. Deze
vaak onschuldige slachtoffers wor
den opgejaagd door een curieuze
verzameling jagers: een zwaarge
wicht op motor met kettingzaag,
een vliegende reus met vlammen
werper, en en opera-dikkerd met
een elektrische trucendoos.
De kenners kunnen het'al raden:
de wereld wordt behoorlijk op z'n
kop gezet als de ten onrechte ver
oordeelde Schwarzenegger in 'The
running man' moet optreden. In
derdaad is het een voorspelbare en
opvallend slecht geacteerde film,
die met zijn 'originele' geweld on
getwijfeld de nogdige Ah's en Oh's
aan zijn doelgroep zal ontlokken.
LEONARD ENGEL
Wondermooi
Hoewel Delvaux heel erg veel as
pecten van Yourcenar's roman ne
geert, is datgene wat hij dan wel ge
bruikt wondermooi in overeen
stemming met het boek. De Itali
aan Gian Maria Volonté is werke
lijk een perfecte belichaming van
Zeno, al kan hij dit soort rollen te
genwoordig slaapwandelend spe
len, want zo geeft hij er elk jaar wel
weer een stuk of twee te zien. Ook
de sfeer, het tempo en de fotografie
zijn prachtig, maar eigenlijk valt
dat enkel op juiste waarde te schat
ten door wie het met kennis van het
hele boek kan aanvullen.
Dat betekent dat Delvaux tekort
is geschoten, want een argeloze kij
ker komt hier onvoldoende te we
ten hoe het genie Zeno eigenlijk in
elkaar zit, wat zijn wezenlijke ge
wetensconflicten geweest zijn en
hoe hij niét paste in die wrede, cha
otische zestiende eeuw. Belang
rijkste zwakte van de film is dat
Delvaux zijn essentiële informatie
overbrengt via dialogen. Dat klopt
alweer perfect met Yourcenar,
maar cinema dient eigen, visuele,
vleugels te hebben.
Komt hij of komt hij niet? Het is een van de meest gestelde vragen in
Cannes. Wellicht komt Robert Redford op het filmfestival zijn eigen film
'The Milagro Beanfield War' presenteren. Deze fan neemt vooralsnog ge
noegen met een meer dan levensgrote advertentie. (foto ad
De openingsfilm van Cannes was
'The Big Blue', een Engelstalige
produktie van de Fransman Luc
Besson, die al jaren stapelgek is
van diepzeeduiken en dolfijnen.
Van die elementen heeft hij een
volledig op technisfche snufjes
steunende Flipperfilm gemaakt
waarover we verder geen woorden
vuil zullen maken.
Zand erover
De eerste Britse competitefilm is
'Pascali's Island' geweest. Ben
Kingsley belandt in het jaar 1908
op een Grieks eiland als spion voor
het ineenstortende Ottomaanse
imperium. Een goed verhaal werd
door James Dearden karakterloos
verfilmd. Niet goed. Zand erover.
En dan was er nog het drama van
Andrei Zulwaski, 'De Zilveren Glo
be', waarmee de sectie Un certain
Regard geopend werd. De geschie
denis van de film is interessanter
dan het produkt zelf. Tien jaar gele
den maakte deze cineast de opna
men voor een nogal aardse sf-film
over astronauten die na confronta
tie met primitieve planeetbewo
ners vervallen in oude fouten.
Er zaten pikante politieke en reli
gieuze bespiegelingen in het sf-ver-
haal verscholen. Reden voor Pools
verbod de film te voltooien. Kos
tuums werden vernietigd, sets in
brand gestoken, opgenomen mate
riaal zoek gemaakt. Vorig jaar
kreeg Zulawski de kans zijn film te
reconstrueren. Hij vulde het aan
met beelden van hedendaags Po
len en een soort beginselverklaring
over zijn film.
Heel tragisch allemaal, maar te
lelijk en te gedateerd om naar te
kijken. In elk geval goed dat het
eenmalig vertoond is. Een goed
filmfestival biedt niet alleen
nieuws, maar dient ook geschiede
nis te schrijven.
(OP)NIEUW
'Hello Again' - Euro, Alphen
The Running Man' - Luxor. Leiden
'Planes, trains and automobiles' -
Lido, Leiden
'Fatal Attraction' - vrouw neemt fana
tiek wraak als getrouwde man haar na
avontuurtje laat zitten, Greennway,
Voorschoten en City, Katwijk
'Hot Bubblegum op vrijersvoeten' -
Israëlische puberverkenningen op
het liefdespad beleven hun zoveelste
hoofdstuk. Een film die precies ople
vert watje ervan kunt verwachten. Ci
ty. Katwijk
'When she was bad' - Rex, Leiden
BLIJVERS
'Someone to watch over me' - sjiek
aangeklede thriller over politieman
die verliefd wordt op een te bewaken
vrouw, Euro, Alphen
'Three men and a baby' - succesvolle
komedie van Franse makelij ging nog
eens door de gehaktmolen van Holly
wood en het resultaat is best aardig,
Lido, Leiden en Euro, Alphen
'Moonstruck' - Cher als spil in uitbun
dige klucht - Lido, Leiden
'Jungle Book' - Walt Disney-film vol
komische avonturen van het jongetje
Mowgli - Luxor, Leiden. Euro, Alp-
'Cry Freedom' - blanke journalist en
zwarte activist worden vriendjes -
Lido, Leiden
'Amsterdamned' - spektakelfilm op
en onder Nieuw Amsterdams Peil -
Greenway, Voorschoten en Euro,
Alphen
'Dirty Dancing' - eenvoudige maar
charmante dansfilm - Trianon, Lei
den en City, Katwijk
DEN HAAG
'Planes, trains and automobiles' -
Asta (463500), al.
'Wall Street' - Asta. al.
'Moonstruck' - Asta, al.
'Fatal Attraction' - Babylon (471656),
12 jr.
'Someone to watch over me' - Baby
lon 12 jr.
'Less than zero' - Babylon, 12 jr.
'Hello Again' - Cineac (630637), al.
"Three men and a baby' - Cineac, al.
'Dirty Dancing' - Cineac, al.
'Cry Freedom' - Metropole (456756),
al.
'Slamdance' - Metropole, 16 jr.
'Baby boom' - Metropole, al.
'No way out' - Odeon (462400), 12 jr.
'Death Wish 4' - Odeon. 16 jr.
'The Running Man' - Odeon, 12 jr
'Amsterdamned' - Odeon. 12 jr.
'Oci Ciornie' - Studio 656402), 16 jr.
'Good Morning Babilonia' - Studio. 16
jr.
'Hail, Hail, Rock and Roll' - Studio, al.
AMSTERDAM
'Moonstruck' - Alfa (278806). al
'Wall Street' - Alfa. al.
'Broadcast News' - Alfa, al
'Empire of the sun' - Alfa, al.
'The last emperor' Alhambra
(233192), al.
Carefuk, he might hear you" - Alham
bra, 12 jr.
Fatal attraction' - Bellevue Cinerama
(234876), 12 jr.
'Planes, trains and automobiles' - Ci
nerama, al.
'Someone to watch over me' - Calypso
(234876), 12 jr.
'Wall Street' - Calypso, al.
'The Dead' -Cinecenter (236615), 16 jr.
'Sofia' - Cinecenter, 16 jr.
'Barfly' - Cinecenter. 12 jr.
'Une (lamme dans mon coeur' - Cine
center, 16 jr.
'Babette's Feast' - Cinecenter, 16 jr.
'Three men and a baby' - Cinema Int.,
'Amsterdamned' - City, 12 jr.
'No way out' - City. 12 jr.
'Fatal beauty' - City. 16 jr.
'Schorem van de school' - City, al.
'Death Wish 4' - City, al.
'Dirty Dancing' - City ;il
'Death in Venice' - Kriterion, (231708),
16 jr.
'I've heard the mermaids singing' -
Kriterion, 16 jr.
'Perverse sexlessen' - Parisien
(246540), 18 jr.
'Sister Dearest' - Parisien, 18 jr.
'Oci Ciornie' - The Movies (245790), 16
jr.
'Good Morning Babilonia' - The Mo
vies, 16 jr.
'Der Himmel fiber Berlin' - The Mo
vies, 16 jr.
'Cry Freedom' - Tuschinski (262633).
al.
'Manon van de bronnen' - Tuschinski,
16 jr.
'Baby boom' - Tuschinski, al.
'Amsterdamned' - Tuschinski, 12 jr.
'Three men and a baby' - Tuschinski,
al.
'Hello Again' - Tuschinski, al.
'Jean de Florette' - Tuschinski Cineac
(243639), al.
'Less than zero' - De Uitkijk (237460),
TELEVISIE
Vanavond is rampenavond.
Vliegtuigen in nood en bevingen
van de aarde, het komt voor in
twee van de speelfilms, die van
avond op de buitenlandse tv te
zien zijn. In 'Airport '80' heeft
zich een groot aantal filmsteren
verzameld voor het verhaal van
een Concorde die tijdens een
vlucht dreigt te worden neerge
schoten. Aan boord bevindt zich
een journaliste die belastend ma
teriaal heeft over misdadiger Ro
bert Wagner en dat lijkt crew en
passagiers duur te komen te
staan. Gezagvoerder George
Kennedy en piloot Alain Delon
staan voor een zware taak (20.15
uur, Duitsland 1).
'Earthquake' was in 1974 een
soort nieuwigheidje in de bio
scoop. Je zag niet alleen de aard
beving, je voelde haar ook. Seis
mologen voelen aankomen dat
Los Angeles wel eens het toneel
van een aardbeving zou kunnen
zijn. Voordat er maatregelen
(kunnen) worden genomen, is
het leed al geleden. De filmma
kers kregen destijds een Oscar
voor de beste effecten. Afwach
ten of dat op tv een beetje over
komt (België 2, 20.55 uur). In elk
geval doet George Kennedy weer
Morgenavond is parodieèn-op-
rampen-avond. Veronica zendt
op Nederland 2 de twee delen
van 'Flying High' uit. De hele ra
ge van ongelukkige vliegfilms
('Airport' was daarvan het begin)
wordt in 'Flying High' op de hak
genomen. Het verhaal van 'Fly-
inh High I': als aan boord van een
vliegtuig vrijwel iedereen is ge
veld door voedselvergiftiging
moet iemand met vliegangst het
toestel aan de grond zetten (22.05
uur). Het verhaal van 'Flying
High II'; dezelfde persoon met
vliegangst is nu piloot van een
zogenaamde maanshuttle die on
voldoende is getest (23.40 uur).
In de Filmclub van BBC 2 mor
genavond 'La femme de mon
pöte', een driehoekskomedie
van Bernard Blier. Isabelle Hup-
pert speelt een Parijse vamp die
in een skioord de relatie ver
stoort tussen een verkoper van
Klaus Kinski speelt de hoofdrol
in 'Woyzeck'. (archieffoto)
Het filmaanbod houdt voor de
rest van de week niet over.
Woensdag kan op Duitsland 2
nog gekeken worden naar 'Woy
zeck' van Werner Herzog. Hij
verfilmde daarmee het beroem
de toneelstuk van Georger Büch-
ner met Klaus Kinski als de fuse
lier Woyzeck die het slachtoffer
wordt van zijn superieuren. De
film werd opgenomen in
Tsjechoslowakije en dat heeft
een prachtig decor opgeleverd
(23.25 uur)..
De Nederlandse tv volstaat de
rest van de week met de pro
grammering van twee oude be
kende. In 'Butch Cassidy en the
Sundance Kid' zijn Paul New
man en Robert Redford te zien
als het gelijknamige schelmen
duo (dinsdag, nederland 2, 20.29
uur). Een dag later is 'Raiders of
the lost ark' te zien. Daarin
speelt Harrison Ford een indivi
duele schelm: de archeoloog In
diana Jones die op zoek is naar
een bijbelse schat (Nederland 2,
22.05 uur).
FILMHUIZEN
In LAK-Cinema dinsdag twee
films die de mythe van Orpheus
behandelen. Allereerst geeft
Jean Cocteau zijn eigen versie
van Orpheus' gangen. Dichter
Orpheus wordt na een ongeluk
door een prinses naar het hierna
maals gevoerd, waar hij op zoek
mag naar zijn geliefde Eurydice.
Als hij haar vindt, wordt ze op
nieuw van hem weggevoerd; de
prinses een personificatie van
de Dood is op hem verliefd ge
worden. In deze film uit 1949 spe
len Jean Marais en Maria Casarès
de hoofdrollen.
Om 22.00 uur volgt 'The way it
is' van Eric Mitchell. Behalve dat
ook deze film uitgaat van Orp
heus' tragische geschiedenis kon
het LAK verder geen gegevens
over 'The way it is' verstrekken.
In LVC Filmhuis wordt in het
kader van de cyclus over schil
derkunst in de film dit weekein
de nog 'Frida' vertoond. Paul
Leduc portretteert hier in de
mysterieuze Mexicaanse schil
deres Frida Kahlo (21.15 uur).
Woensdag kan 'Passion' van
Jean-Luc Godard worden beke
ken. Een filmregisseur probeert
voor de camera beroemde schil
derijen te reconstrueren. Onvre
de over de belichting leidt tot
conflicten op de set. Parallel
daaraan loopt een arbeidscon
flict in een naburige fabriek,
waarbij Godard al snel wat on
derlinge lijnen trekt (21.15 uur).
Naast de premiere van 'Sous le
soleil de Satan' (20.00 en 22.15
uur) wordt in het Kijkhuis door
gegaan met de vertoning van
'Good Morning Babilonia'. De
Italiaanse filmbroers Paolo en
Vittorio Taviani hebben voor de
verandering een verhaal in Ame
rika gesitueerd. De Taviani's la
ten twee broers (een opzettelijke
overeenkomst) naar Hollywood
trekken, waar ze hun ervaringen
als kathedralenbouwers te gelde
maken tijdens de opnamen van
'Intolerance', een filmklassieker
van D.W. Griffith. Charles Dance
speelt de rol van Griffith, de be
roemdste regisseur uit het begin
van het filmtijdperk (19.30 en
21.45 uur).
Géard Depardieu in de rol van de gekwelde priester Donissan.