lÉÜL 'Het zijn prachtige, grote teksten' Wagners complete 'Ring': zestien uur muziekdrama Leidse groep in finale 'Grand Prix' DINSDAG 10 MEI 1988 PAGINA 19 ROTTERDAM (ANP) - Het Staats-, theater van het Westduitse. Kassei voert deze maand de complete Ring des Nibelungen van Richard Wagner uit in Rotterdam, de stad die tachtig jaar geleden vooral operaliefhebbers, voor het laatst liet genieten van de marathonvoor stelling die zestien uur muziekdra ma omvat. In Rotterdam worden de vier delen uitgevoerd op acht- gereenvolgens 12, 15, 25 en 28 mei. Het evenement heeft plaats in het kader van de opening van de nieu we Schouwburg en de culturele manifestatie 'Rotterdam '88, de stad als podium'. De vier delen zijn: Das Rhein- gold, Die Walküre, Siegfried en Götterdammerung. Met de produktie van de opera- red's is een fors bedrag en veel orga nisatietalent gemoeid. De uitvoe ring in Rotterdam vergt eveneens handen vol geld. Alle transport van mensen en goederen kost bijna een half miljoen gulden en verder moe ten betrokkenen in het geheel 25/000 overnachtingen maken in Rotterdam en omgeving. Daarmee is de zaak financieel nog niet ger- geld. De stad Kassei en de deelstaat Hessen nemen de overige kosten, 250.000 gulden, voor hun rekening. Het Staatstheater van Kassei be hoort tot de tien hoogstgeklasseer- de in West-Duitsland. Het geniet veel meer belangstelling dan de aantallen inwoners van de stad (200.000) en de deelstaat doen ver onderstellen. Behalve een opera afdeling met koor en orkest kent deze instelling een toneelgroep en een balletgezelschap. Met de pro duktie van de Kasseier Ring heb ben dirigent Woldemar Nelsson, regisseur Siegfried Schönbohm en ontwerper Wolfgang Reuter al de lof van velen geoogst. De produktie is, sedert de eerste opvoering vorig jaar in het kader van de tentoonstelling Dokumen- ta, bejubeld en aangemerkt als be horend tot de belangrijkste uit de geschiedenis. De producenten hebben van de mythologische ka rakters in het oerverhaal mensen gemaakt met fraaie en minder fraaie eigenschappen, met goede en slechte kanten. Ze konden daar bij beschikken over veel meer mo gelijkheden dan die waarover het theater in 1876 beschikte. In stand gehouden is wat Wagner voor ogen stond: een kunstwerk waarin alles ten dienste is van het dramatische gegeven. De muziek is ingegeven door de tekst en alle tekst krijgt weerklank in de muziek. De Ring werd in januari 1883 voor het eerst in ons land gespeeld in het Paleis voor Volksvlijt in Am sterdam door een reizend Wagner- gezelschap. De opvoering van de tatralogie werd nog een keer her haald. Ook werden toen in steden in Zuid-Holland, waaronder Rot terdam, enkele concerten gegeven met delen uit de Ring. In 1907 werd de Ring in ons land uitgevoerd in de Groote Schouw burg tijdens de Rotterdamse Mei feesten. Het succes in Rotterdam was zo groot, dat plannen werden opgesteld voor een herhaling in 1908. Deze voorstelling werd door een ander gezelschap verzorgd, was niet volledig, en ging behalve in Rotterdam ook in Amsterdam. DEN HAAG (ANP) - Op het dertiende North Sea Jazz Festival, dat 8,9 en 10 juli in het Congresgebouw in Den Haag wordt gehouden, zullen vele ou de bekenden optreden. Onder degenen die voor minstens de tweede keer aan het gesponsorde festival deelnemen zijn George Benson, Oscar Peter son, Herbie Hancock, Michel Petrucciani, Dizzy Gillespie, Buddy Tate, Art Blakey, Stephane GrappelliWall Street Crash, Carmen Mc Rae, B.B. King, Lionel Hampton, Pia Beck, Rita Reys en de Dutch Swing College Band. Het festival wordt ook dit jaar weer geopend met het trompetge schal van Miles Davis. De opvallendste kenmerken van dit dertiende festival zijn verder de grote aantallen big bands, pianisten en vrouwelijke artiesten. In totaal komen duizend artiesten die samen 272 uur muziek maken. De kaarver koop begint 20 mei. Organisator Paul Acket (links) toont hier samen met de Rotterdamse kunstenaar André Smits de festivalposter van diens hand. (foto gpdi LEIDEN- De Leidse theatergroep Gruppo Trutto Dramatico speelt donderdagavond 12 mei de voor stelling 'Quarter Quote' in de finale van de Grand Prix du Theatre. De ze finale heeft plaats in theater De Balie in Amsterdam. De Grand Prix du Theatre is navolging van De Grote Prijs Nederland voor Popmuziek) een festival met daaraan verbonden een prijs voor de beste produktie van het lopende seizoen. Meedoen aan dit festival is voorbehouden aan professionele theatergroepen, zonder subsidie, met een duidelij ke band met 'toneel'. Uit een aan melding van ongeveer zestig groe pen selecteerde de organisatie ze ven groepen, waaronder die uit Leiden, voor de finale. De voorstelling van Gruppo Trutto Dramatico is gemaakt op basis van citaten uit toneelteksten, televisieprodukties en vroegere GTD-stukken. Het geheel vormt een absurde opeenvolging van beelden en gebeurtenissen, v het publiek participeert. PODIUMBUK Redactie Pieter C. Rosier LEIDEN- Het Leids theaterleven loopt zo langzamerhand op zijn laatste benen. Tot eind mei kan- men in de schouwburg en in het LAK-theater nog terecht, daarna gaan de deuren nog slechts voor een enkele incidentele voorstel ling open. On dine In het LAK gaat donderdag avond de voorstelling Ondine die wordt uitgebracht door de Stichting Strooker. Het gaat om een groep, die zich rond de per soon van Shireen Strooker heeft verzameld en voor haar eerste produktie een bewerking heeft gemaakt van een sprookje uit 1939 van de Franse schrijver Gi- raudoux. Een waternimf, zo laat de programmatoelichting weten, wordt verliefd op een menselijke prins. Een illusie, die, zoals dat in sprookjes gaat, onherroepelijk leidt tot de dood van de nimf. Het thema, de onmogelijkheid van een volmaakte, absoluut zuivere liefde tussen twee mensen, is door Strooker al eerder uitgebuit. In deze nieuwe produktie lardeert ze de tegenstelling tussen het menselijke en het sprookjesachti ge met humor. Giradoux' hoog dravendheid wordt in elk geval gerelativeerd. Muziek en vormge ving komen voor rekening van Bram Vermeulen. Heimelijk De Balie uit Amsterdam komt met haar eerste, pas uitgekomen produktie 'Heimelijk' op vrij dag- en zaterdagavond naar het LAK. De actrice Marie Louise Stheins speelt in deze door Jose Alders geregisseerde voorstelling samen met Jacqueline Blom. Twee ogenschijnlijk fatsoenlijke dames kunnen niet langer weer stand bieden aan een lang ge koesterde wens: met alle geweld een identiteit veroveren op het niet-zijn, desnoods op elkaar, als Lou Landré, Yvonne van den Hurk en Hans Ligtvoet in 'Othello'. dat de prijs is die zij daarvoor moeten betalen. De voorstelling is voornamelijk geïnspireerd op 'Whatever happened to Baby Ja ne', de bekende psychologische thriller van Robert Aldrich uit 1961. Liesbeth List Liesbeth List staat vrijdag avond met haar nieuwe solo-pro gramma op het podium van de Leidse Schouwburg. Dit pro gramma bevat een selectie uit nieuw en speciaal voor de zange res gemaaktrepertoire. Liedjes op teksten van o.a. Herman van Veen, Annie M.G. Schmidt, Ivo de WijsHans Dorrestijn en Wim Hogenkamp worden afgewisseld door conferences van o.a. Remco Campert en Frans Mulder. De re gie van deze voorstelling berust bij Willem Nijholt. Othello Tot de grootste liefdesdrama's in de literatuur behoort zeker Shakespeares 'Othello'. Een spel van liefde en jaloezie, waarin de verrader Jago er langzaam maar zeker in slaagt de edele Ot hello te doen geloven dat zijn ge liefde Desdemona hem ontrouw is. Met de dood van zowel Desde mona als Othello als onvermijde lijk einde. Een tragedie, die door de Italiaanse componist Giusep pe Verdi in diens gelijknamige opera zo'n aangrijpende ver klanking kreeg. De toneeltragedie 'Othello' wordt zaterdagavond door Glo be, in de regie van Ronald Kla mer, in de Leidse Schouwburg opgevoerd. Daar het én voor Glo be én voor Ronald Klamer om een afscheid gaat hieronder een in terview met de regisseur, die Shakespeares meesterwerk voor al waardeert om zijn krachtige poëzie en zijn prachtige plot. Vluchtweg De Leidse toneelvereniging 'Tot Ieders Genoegen' geeft maandagavond in het theater aan de Oude Vest een voorstel ling van Dré Campers 'Vlucht weg afgesloten'. Het stuk voert de toeschouwer naar de roerige ja ren zestig, toen het begrip 'koude oorlog' en de tegenstelling tussen Oost en West groter leek dan ooit. Het verhaal speelt zich af in een flat in Oostberlijn, bewoond door een vrouwelijke arts (en haar dochter), wier man voor het com munistische regime is gevlucht. Het stuk is geregisseerd door Gé van Haaren. Reflex Het dansgezelschap van Noord-Nederland, Reflex, komt op dinsdagavond 17 mei naar de Leidse Schouwburg met twee werken. Op het programma staan 'Vedrai come si biforca la cantina' van Laura Corradi en het uit twee delen bestaande 'Pertnership', aan de totstandko ming waarvan hebben meege werkt de choreografen Ellen Cornfield, Karei Vandeweghe, Hans Tuerlings en Bob Folz. Reflex heeft bij een vorige gele genheid dansminnend Leiden zeer tevreden gesteld, zodat een hernieuwde kennismaking ei genlijk wel voor de hand ligt. Kindertheater Frans Malschaert van Theater Sirkel speelt morgenmiddag in de schoiLwburg 'Zand', een pro duktie voor kinderen vanafvier jaar. Het is volgens een toelich ting op het programma een zoek tocht naar de oorsprong van het geluid. Deze voorstelling voor de kinderen begint om half drie. Imperium In Imperiums Microtheater Oude Vest) worden vrijdag- en zaterdagavond weer voorstellin gen gegeven van Dario Fo's 'Vol wassen Orgasme ontsnapt uit Amerikaans circus'. Aanvang negen uur Ronald Klamer'Niets is zo trendmatig als theater'. ttoto gpd) Ronald Klamer: 'Othello' is goed voor je ontwikkeling als regis seur. Het is uiteraard een uitda ging. Een prachtig voorbeeld van een klassieker. Zowel qua vorm als voor wat betreft de in houd ben je gedwongen bij dit stuk keuzes te maken. En boven dien zie ik het als een mooi voor beeld voor een behoorlijk op el kaar ingewerkt ensemble; het is tenslotte de laatste voorstelling dit seizoen. Toen Gijs (Scholten van Aschat) en Lou (Landré) de rollen van Jago, respectievelijk Othello zouden vertolken, toen viel alles op z'n plaats. Ik zie hen wat dat betreft als een ideaal koppel". "Jaloezie wordt inderdaad vaak de leidraad genoemd bij 'Othello'. Ik denk dat het veel meer is. Natuurlijk is in het eer ste bedrijf iedereen jaloers op de man, maar later gaat het stuk toch veel meer over God, over hoe de wereld in elkaar steekt, hoe jij in de wereld staat, het marginale verschil tussen goed en kwaad... Het is ook een man nelijk stuk, dat zich afspeelt in een kleine, laffe, kleinzielige we reld. De chaos terug; dat vind ik een belangrijk aspect. De vol strekte onttakeling van het ge bouw 'de mens'". "Het stuk is ook mooi; nooit week. Ik vind het vooral zo prachtig vanwege z'n krachtige poëzie. Het zijn echt heel grote teksten. En verder zit er ook nog eens een prachtige plot in. Als je mij vraagt: doe je 'Othello' over vier jaar weer, dan zeg ik onmid dellijk ja! Uiteraard met andere accenten; andere nadrukken. Dat is het bijzondere van dit stuk: het is zo ongelooflijk rijk. 'Othello' in z'n totaliteit spelen is dan ook onmogelijk. Ik heb het stuk niet klein gekregen: dat pretendeer ik ook niet. Sterker nog: het zal me ook nooit luk ken. Het mooie van de teksten is ook dat ze met je meegaan. En ook: ik hou van grote teksten, teksten waar je als het ware naar toe moet kruipen. Dat is hier ook het geval". Ronald Klamer neemt afscheid met 'Othello' EINDHOVEN (GPD) - Hij heeft een goed gevoel over 'Othello'. Ondanks de enigszins negatieve kritiek noemt hij het een van zijn betere voorstellingen. Het is ook z'n laatste regie bij Globe, het ge zelschap dat na 'Othello' op houdt te bestaan en plaats maakt voor de zuidelijke theatervoor ziening onder aanvoering van Eric Atonis. Klamer ziet er niet veel in: "Wat is de noodzaak van dat alles, zeg me dat eens! Wéér opnieuw moet het wiel worden uitgevonden: belachelijk". door Rob Schoonen Ronald Klamer (33) is niet blij met het voorstel van de provin cie om de komende jaren een miljoen te bezuinigen op de po diumkunsten. "Neen, natuurlijk is dat een ramp. Maar de grote klap is eigenlijk toch al gevallen. Op het moment dat bekend werd dat Globe geschiedenis zou wor den. Och, het is allemaal treurig- makend. Je vraagt je af hoe men - en dan vooral de politiek - dénkt over kunst. Je kunt je daar kwaad over maken; en dat moet ook, maar ik heb nu een beetje een lacherig gevoel. Wat is de noodzaak van dit alles... Er zit toch geen enkele lijn in dat be leid!" De regisseur doelt op zijn eer der geuitte mening dat voor goed theater continuiteit een voor waarde is. Globe, een repertoire gezelschap, is een goede manier om die continuiteit te waarbor gen. Een voorziening, zoals die onlangs in Eindhoven is begon nen, is te ad hoe om, zeker op den duur, kwaliteit te kunnen leve ren, aldus Klamer. "Kijk naar de dans in Nederland op dit mo ment. Dat loopt toch prachtig. Maar denk je nu echt dat dat die kwaliteit zou hebben gehad als ze niet vijftig jaar door hadden kunnen werken. Kom nou toch: tijd heb je nodig, zo simpel is dat. Anders komt er absoluut geen lijn in". Ook van de kritiek heeft Kla mer geen hoge pet op. "Dat blijkt maar weer eens uit de kritiek op 'Othello' in de Volkskrant: die criticus kent het stuk gewoon niet. Ik heb steeds meer het ge voel dat met name bij de landelij ke dagbladen het de critici om de hoeveelheid ingezonden brieven gaat en niet om de voorstelling. Het gaat daar toch alleen maar om diegen die het schrijft. Kwali teit is een loos begrip geworden. En dat heeft desastreuze gevol gen". "Hoe groot is niet de kloof tus sen die critici - helaas vaak de 'smaakmakers' - en het publiek. Daar moetje als criticus toch van schrikken? Maar niks hoor, men gaat gewoon door: en schrijft trendmatig, net als veel toneel makers die de trend heel hoog in hun vaandel hebben staan. Op dit moment is er niets zo trend matig als theater, zeker in verge lijking met bijvoorbeeld de beel dende kunst of dans". Publiek Klamer is vaak verweten een voudig, zelfs ouderwets theater te maken. Makkelijk te verteren stukken waar veel publiek op zou afkomen. Heeft hij inder daad 'publiek teruggewonnen'? "Absoluut: het publiek komt weer wat makkelijker. Nog niet genoeg, maar stelselmatig... We kunnen het jammer genoeg al leen niet afmaken om het te be wijzen". "Kijk, als regisseur heb je wel degelijk een publieke verant woordelijkheid. Ik maak niet al leen theater voor mezelf. Ik maak ook theater om het publiek te amuseren. Het valt mij op dat veel theatermakers dat maar smerig vinden. Ik begrijp dat niet. Ik begrijp ook niet waarom veel mensen zo'n angst voor het classicisme hebben. Het is toch heel logisch dat wanneer je veer tig bent, je eens teruggrijpt op klassieke stukken. Ik denk dat dat heel goed is voor het theater. Laat de jonge honden er dan maar weer op reageren: op die manier houd je het theater le vend. Maar niet om als veertig-ja rige zelf nog als een jonge hond allerlei marge-stukken te doen. Die mensen zijn nog steeds bezig met hetgeen ze in de jaren zeven tig deden: concept-kunst, etcete ra. Het maakt mensen ook lui. Bij Discordia bijvoorbeeld lopen mensen rond die nog steeds geen tekst kunnen uitspreken. Ik ge loof dat dat moet. Net als schil ders weten hoe verf of een pen seel in elkaar steekt, heeft de ac teur ook een aantal zaken die hij of zij onder de knie moet hebben. In die zin hecht ik ook heel veel waarde aan de samenwerking tussen oude en jonge acteurs: daar leren ze alle twee ontzettend veel van; zweept hen op...Prach tig!" "Het wordt sowieso tijd om de acteur weer eens te ontdekken. Wat dat betreft zeg ik: Kijk maar eens achterom. Vraag je maar eens af hoe nieuw dat destijds ei genlijk wel allemaal was..". Hard Hij klinkt bitter, maar haast zich na die uitgesproken consta tering 'optimistisch' te noemen. Ofschoon: "Die gemakzucht, die vervlakking is uiteraard een neerslag van hetgeen je dagelijks overal kunt waarnemen. Na die vermoeidheid, de zachtheid van de jaren zeventig, is er nu - ook in de theaterwereld - sprake van een harde sfeer. Je kunt weer zeggen dat je manager bent zon der dat je vreemd wordt aange keken. Het is een marionetten wereld, en daar past toneel niet zo goed in. Toneel is überhaupt een uitermate melancholische vorm, een rare subjectieve ruim te... en daarom zeker nu een van de moeilijkste van alle podium kunsten. Maar, nogmaals: ik zie nog geen reden tot cultuurpessi- Wat somberder ziet Klamer de toekomst voor Eric Antonis, de kersverse artistiek leider van de theatervoorziening ('Neen, we hebben nog geen kennis ge maakt'). "Ik hoop uiteraard dat 't ie het redt, maar ik weet wel dat hij het heel moeilijk zal krijgen". Klamer is er van overtuigd dat de voorziening na verloop van tijd zal uitmonden in (toch weer) een repertoiregezelschap. "Ik hoop het en ik denk het. Dat is gewoon nodig, dat zullen ze wel merken. Op ad hoe basis werken met regisseurs en acteurs is on mogelijk. Dat gaat misschien een tijdje goed, maar na verloop van tijd... Het is echt heel slecht voor acteurs: het is een uithollingssys teem". Een klein deel van spelers groep heeft inmiddels elders on derdak gevonden. Waar zien we het komende seizoen Ronald Klamer opduiken? "Ik heb echt geen idee. Ik wil geen paniekbe slissingen nemen, dat is nergens goed voor. Het buitenland lijkt me wel iets, een tijdje. Het is in Nederland behoorlijk benauwd aan het worden". SF-auteur Heinlein overleden CARMEL (UPI) - Robert Anson Heinlein, de auteur die Science Fiction als literair genre hielp defi niëren en inspiratiebron was voor de eerste generatie ruimtereizigers, is op 80-jarige leeftijd in Californië overleden. Heinlein, die al tien jaar aan hart en longen leed, overleed thuis in zijn slaap. Een keerpunt in Heinleins op dat ogenblik aan de astronomie gewij de carrière kwam in 1939, toen hij zijn eerste korte verhaal schreef en stuurde aan John W. Campbell, de Science-Fiction-autoriteit. Camp bell kocht het verhaal, 'Lifeline', en nog een paar. In 1947 publiceerde Heinlein zijn eerste boek, 'Rocket Ship Galileo'. Andere verhalen van zijn hand zijn 'Double Star' (1956), 'Starship Troopers' (1959), 'Stranger in a Strange Land' (1961) en 'The Moon is a harsh Mistress' (1966). 'Stranger in a Strange Land' zou de bijbel van de hippies worden en de drugscommuneleider en moordzuchtige Charles Manson en zijn 'familie' inspireren. Heinlein was een harde moralist die weinig sympathie kon opbren gen voor onbekwaamheid of zelf beklag en wiens helden en heldin nen getuigen van moed, eer en zelf tucht. Velen zijn soldaat of hebben aspiratie in die richting en zij getui gen zo van de passie van de auteur voor het militaire bestaan. Meisjesportret Van Gogh te koop NEW YORK (AP) - Bij Christie's in New York zal morgen een portret worden geveild van een jong meis je, dat Vincent van Gogh een maand voor zijn zelfmoord schil derde. Het is het portret van de 13-jarige Adeline Ravoux, de dochter van de herbergier van Auvers bij Parijs, waar Van Gogh logeerde. Het was het meisje dat Van Gogh op 27 juli 1890 aantrof, nadat hij zich in de maag geschoten had. Twee dagen later overleed hij. Experts verwachten dat het doek veel aandacht van bieders zal trek ken vanwege het verhaal erachter.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 19