D Kathedralen bouwen in Hollywood Alien in Manhattan Vriendinnen ruilen vriendjes VRIJDAG 6 MEI 1988 PAGINA 11 n Charles Dance: thea- Wat hebben Gothische kathedra len gemeen met moderne spekta kelfilms? Het antwoord horen we in 'Good Morning Babilonia' uit de mond van Charles Dance. Hij speelt hierin de rol van de legenda rische Amerikaanse filmregisseur D.W. Griffith, grondlegger van de Hollywood-film. In deze fantasie van de gebroe ders Taviani trekken Nicola en An drea. zoons van een Italiaanse bouwmeester, in het begin van de ze eeuw naar Amerika om hun ge luk te beproeven. Ze stellen hun vakmanschap in dienst van de nieuwe filmdroom, en maken het spektakel dat Griffith nodig heeft voor zijn grootse meesterwerk, 'In tolerance'. 'Good Morning Babilonia' is de eerste film die de Taviani's (be kend van 'La Notte di San Lorenzo' en 'Kaos') buiten Italië maakten. Het is een ode aan durf. fantasie en vakmanschap; een ode aan mensen die een droom waar maken. De droom die de architecten uit het verleden en de filmmakers van nu met elkaar verbindt. De film is zo wel letterlijk als figuurlijk een reis van de oude naar de nieuwe we reld. Een modern sprookje, vooral interessant voor degenen die de pioniersjaren van de film een warm hart toedragen. De film laat ook zien hoe veel Ita lianen de armoede van hun vader land ontvluchtten en in Amerika een nieuw bestaan probeerden op te bouwen. Ze brachten hun eigen cultuur mee. en toen in 1914 het Ita liaanse filmspektakel 'Cabiria' in Amerika werd vertoond, bracht dat een ware schok teweeg. BIOSCOPEN Vincent Spano en Joacquim de Almeida als de twee broers die in Hollywood gaan werken. In 'Good Morning Babylonia' moet de grootmeester Griffith na het zien van deze film toegeven dat de Italianen hem verslagen heb- voor 'Intolerance' is geboren. His- ben. „Maar niet voor lang", voegt torisch gezien zat het wat ingewik- hij er vastberaden aan toe. Het idee kelder in elkaar, maar dat deze filmklassieker met zijn kolossale decors en enorme massascènes duidelijk door de Italianen was be ïnvloed staat buiten kijf. Een andere rode draad die door de film loopt, is de merkwaardige band tussen de broers Nicola en Andrea. Hun kracht zit 'm in het feit dat ze in alle opzichten eikaars gelijken zijn. Alleen een noodlottig toeval kan die magische band ver breken. Hoewel de Taviani's zelf ontkennen dat het verhaal autobio grafisch is. is opvallend dat zij zelf ook altijd als zo'n ondeelbare twee eenheid optreden. Intrigerende bouwstenen zijn dus ruim genoeg voorhanden, maar helaas zijn ze tamelijk onhan dig op elkaar gestapeld. Het lijkt er op dat de Taviani's. die op Italiaan se bodem zulke schitterende film drama's vol poëzie en meeslepende lyriek maakten, in den vreemde hun draai niet hebben kunnen vin den. Aanvankelijk proberen ze nog met theatrale beelden een soort sprookjeswereld te scheppen, maar eenmaal in Hollywood blijft het steken in de gelukkige on schuld van fleurig nagebouwde filmdorpjes. Charles Dance gedraagt zich nogal houterig, en is zeker niet de meest ideale persoon om op inspi rerende wijze de rol van Griffith ge stalte te geven. Iets dergelijks geldt ook voor de rest van de film. De ideeën zijn in orde, maar wat ont breekt is een boeiende vorm die al les samenbindtt. De Taviani's heb ben mooiere kathedralen ge bouwd. LEO BANKERSEN Michael is een eenvoudige jongen, die net tot rechercheur bevorderd is. Hij woont met zijn vrouw Ellie en zoontje Tommie in Queens, een buitenwijk van New York. Hij is nauwelijks bijgekomen van het promotiefeestje, of hij krijgt als op dracht de getuige van een moord te beschermen. Dit blijkt een steenrij ke, mooie vrouw te zijn, die in Man hattan, de sjieke wijk van New York. woont. Regisseur Ridley Scott is geen moeite te veel, om het publiek het verschil in afkomst en milieu van beide hoofdpersonen duidelijk te maken, alvorens aan te sturen op de onvermijdelijke romance. De film opent met het feestje ter ere van Michael, waarbij duidelijk wordt dat het hier gaat om enigszins rauwe, maar echte men sen. Daarna wordt de mooie Claire geïntroduceerd door middel van een glamourparty. waar veel leeg hoofden gehuld in glitter rondlo pen. Het leidt geen twijfel, deze twee personen hebben niets met el kaar gemeen, het zal nooit wat wor den. Volledig ten overvloede gaat de kennismaking van Mike met het weelderige bestaan in Manhattan gepaard met een overdosis aan klassieke muziek. Van een intelli gente regisseur als Ridley Scott (o.a. 'Alien' en 'Blade runner') mag je-in zo'n geval verwachten dat hij alle overdrijving en het gebruik van cliché's ironische bedoelt, maar daarvan is helaas niets te be speuren. 'Someone to watch over me' geeft zich aanvankelijk volledig over aan de filosofie van keukenmeiden-ro- mantiek, namelijk dat het stadsver- schil door de ware liefde overwon nen kan worden. Mike en Claire worden door het lot in eikaars ar men gedreven. Claire prpbeert de gewone jongen een beetje op te voeden, zodat hij beter in haar we reld past. Voordat hij het goed en wel beseft spreekt Mike zijn vrouw Ellie bestraffend toe omdat haar vocabulaire zo vulgair is. Natuur lijk is de uitkomst, dat Mike een 'alien' blijft in de High society van Manhattan. Met veel tranen en Amerikaanse sentimentaliteit keert de man bij vrouw en kind te rug. Is deze romantische thriller span nend? Geen moment. Heeft Ridley Scott een stijlvolle politiefilm ge maakt? Nee. Is de film misschien intelligent gemaakt, heeft hij meer Tom Berenger (links) speelt de waakhond in Someone to die hij moet bewaken. te zeggen dan op het eerste gezicht dingen? Niks, hoor. Is de film om lijkt? Absoluut niet. Heeft het be- enig andere reden misschien de kende gegeven verrassende wen- moeite waard? Ik kan niet verzin- n, tenzij je de mooie Mimi Ro- rs wilt bewonderen. LEONARD ENGEL 'L'ami de mon amie'. regie: Eric Rohmer; hoofdrollen: Emmanuelle Chalet en Sophie Renoir; theater: Kijkhuis. Leiden Het gezegde 'Les amis de mes amis sont mes amis' is de ondertitel van de nieuwste film van de Franse re gisseur Eric Rohmer. 'L'ami de mon amie' maakt deel uit van de se rie 'Comédies et proverbes': kleine verhalen over dagelijkse beslom meringen van jonge, moderne Emmanuelle Chalet en Sophie Renoir spelen de hoofdrollen In 'L'ami de mon amie' draait het om de liefdesperikelen van twee Parijse meisjes. Blanche is een se rieus en verlegen kantoormeisje, Lea is een wat brutaler, avontuur lijk type. Lea heeft een vriendje maar is daar niet echt gelukkig mee. Blanche is al twee jaar alleen. De twee ontmoeten elkaar tijdens een lunchpauze. Ze worden vrien dinnen. De meisjes praten voornamelijk over hun liefdesproblemen. Lea klaagt over haar Fabian en Blanche mijmert over de door haar aanbe den Alexander. In afwezigheid van haar vriendin trekt Blanche veel met Fabian om en natuurlijk wor- gpd) den ze verliefd op elkaar. Lea, die Burt Reynolds heeft de laatste ja ren weinig succes gehad met zijn films. Niet dat ze slechter zijn dan wat hij zo'n tien jaar geleden maakte, maar om een of andere reden doen ze het in de biosco pen minder goed. Zelfs 'City He at' waarin hij toch Clint East wood als tegenspeler had, was geen kassucces. Bij die misère komt nog eens de ellende op het privévlak. Kaakoperaties en an der ellende hielden hem thuis en verhalen over aids namen toe. Onzin, zei Reynolds, en zo gauw hij op de been was, maakte hij een stel films. Eén ervan is 'Malone', waarin hij, uitgerust met veel, zwartgeverfd haar om er een jaartje jonger uit te zien, weer onvervaard ongerechtig heid te lijf gaat. Reynolds is dit keer een ex- CIA-man die in een dorp te ma ken krijgt met een miljonair die grootheidswaan heeft. De miljo nair, een gedegen rol van Cliff Robertson, denkt het halve land op te kunnen kopen. Een kleine garagehouder, diens dochter en natuurlijk Reynolds zien dat an ders. Het verhaal lijkt op dat van een doorsnee-aflevering van het A-team, maar Reynolds maakt er toch wel wat meer van en regis seur Harley Cokliss heeft kans gezien de spanning goed op te voeren. Van RCA. Een andere veteraan is Charles Bronson, de laatste jaren vooral in de weer als wreker. Vroeger was dat anders, toen was hij ook nog wel eens beschermer. Zoals FILMS OP VIDEO 'Love and bullets' uit 1979, hij het vriendinnetje van gangster Rod Steiger moet arres teren. Hij wordt verliefd op de dame (geen wonder, ze is zijn vrouw: J ill Ireland) en neemt haar mee op sleeptouw, half Zwitserland door. De film zit vol actie, maar is een beetje brokkelig. Dat is niet verwonderlijks wanneer wordt beseft dat regisseur John Huston aan het karwei begon, maar door een hartaanval de zaak moest overgeven aan Stuart Rosen berg. Van CBS/Fox. Veel jonger dan Reynolds en Bronson, maar minstens even dapper is Sam Jones. Hij lijkt in 'Under the gun' een beetje op het broertje van klerenkast Ar nold Schwarzenegger: dezelfde brutale blik, iets minder spier, maar veel meer humor. Samen met Vanessa Williams vormt hij een duo-tegen-wil-en- dank dat ook te maken krijgt met een geschifte miljonair. Dit maal zijn er drugs in het spel. Niet eer der heb ik een film gezien waarin zo'n merkwaardige tegenstelling zit tussen hardheid en humor. De bandieten schieten zonder een spier te vertrekken iedereen neer die hen in de weg loopt en het duo Jones/Williams haalt de meest onwaarschijnlijke toeren uit met knipogen en aardige dia logen. James Sbardellati regis seerde 'Under the gun', een film een paar verwoede pogingen doet Alexander aan haar vriendin te koppelen, valt uiteindelijk zelf voor de charmes van deze jonge man. Na zich eerst heel schuldig gevoeld te hebben over het 'afpak ken' van eikaars vriendje worden beide meisjes toch nog gelukkig. 'L'ami de mon amie' is een soort romantische komedie met een licht ironische ondertoon. Wat Eric Roh mer precies met deze film heeft ge wild is echter onduidelijk. Voor een komedie zit er veel te weinig humor in het verhaal. Slechts hier en daar een flauwe glimlach maar echt lachen is er niet bij. De dosis ironie is zo beperkt datje toch weer geneigd bent om alles serieus te ne men. Maar daar is het verhaal weer veel te onbenullig voor. Blijft over de romantiek. Die is echter uiterst voorspelbaar. Wie wie krijgt is al vrij snel duidelijk. De manier waarop dat gebeurt is ook verre van spannend. Het is een aaneenschakeling van saaie scènes die je steeds meer doen verlangen naar de slotscène. Wachten op iets of iemand is altijd vervelend. Wat mij betreft duurt 'L'ami de mon amie' daarom anderhalf uur te lang. ERNA STRAATSMA die liefhebbers van actie niet moeten laten lopen. RCA. Mark Harmon en Gary Busey behoren langzamerhand tot de ervaren acteurs. Robert Duvall moet zelf tot het groepje bijna- supersterren worden gerekend. Dat ze allen wilden meedoen aan 'Let's get Harry' van Alan Smithee moet worden be schouwd als een aardigheidje: snel even wat geld verdienen in een film waaraan je je geen buil kunt vallen. Het gaat om het be vrijden van een vriend die in Zuid-Amerika is gekidnapt. De film begint goed, maar loopt al snel uit op het van vele werken bekende modale schiet- en schreeuwwerk. Van RCA. PETER DE ZWAAN (OP)NIEUW Someone to watch over me' - Luxor. Leiden 'Suspect' - Cher, de meest in het oog springende actrice van dit moment, speelt in deze thriller een advocate die wordt geholpen door een jurylid, Euro, Alphen 'Clockwork Orange' - Cineac (630637), 16 jr. 'Three men and a babv' - Cineac, al. Dirty Dancing' - Cineac, al 'Cry Freedom' - Metropole (456756). al. BLIJVERS Three men and a baby - succesvol le komedie van Franse makelij ging nog eens door de gehaktmolen Hollywood en het resultaat aardig, Lido, Leiden en Euro, Alphen 'Nuts' - Barbra Streisand komt in op stand tegen haar jeugd, de maat schappelijke verhoudingen en wat dies meer zij, City, Katwijk 'Bestseller' - Brian Dennehv in een niet geheel overtuigende thriler, City, Katwijk 'De Aanslag' - Oscar-winnende film van Fons Rademakers, gebaseerd op gelijknamig boek van Harry Mulisch, Greenway, Voorschoten 'La Famiglia' - Ettore Scola vertelt het verhaal van een paar familiegenera- ties, Greenway, Voorschoten 'No way out' - marinier belandt in ge vaarlijk web vol intriges op het Pen tagon. Luxor, Leiden 'Moonstruck' - Cher als spil in uitbun dige klucht - Lido, Leiden 'Jungle Book' - Walt Disney-film vol komische avonturen van het jongetje Mowgli - Luxor. Leiden. Euro, Alp hen, i I l Attrai die haar één nacht' en zijn gezin te grazen neemt - Lido, Leiden 'Dirty Dancing' - eenvoudige maar charmante dansfilm - Trianon. Lei den. Greenway. Voorschoten en City. Katwijk 'The last emperor' - groots epos dat wellicht niet helemaal oplevert wat de Bertolucci-liefhebber verwacht - Euro, Alphen al. 'Once upon a time in America' - Me tropole. 12 jr. Babv boom' - Metropole. al No way out' - Odeon (462400). 12 jr. Death Wish 4' - Odeon. 16 jr. Empire of the sun' - Odeon. al. 'Amsterdamned' - Odeon. 12 jr. 'Oei Ciornie' - Studio 656402). 16 jr. 'Good Morning Babilonia' - Studio, 16 ven Jr best 'Hersenschimmen' - Studio, 16 jr. AMSTERDAM 'Moonstruck' - Alfa (278806), al. 'Wall Street' - Alfa, al. 'Broadcast News' - Alfa, al. Empire of the sun' - Alfa, al 'The last emperor' - Alhambra (233192). al. 'Au r r les e DEN HAAG 'Less than z i (463500), 12 'Wall Street - Asta. a I 'Moonstruck' - Asta, al. 'Fatal Attraction' - Babylon (471656). 12 jr. 'Someone to watch over me' - Baby- 'Broadcast News' - Babylon, al. 'Less than zero' - Cinerama. 12 jr. 'Someon e to watch over me' - Calyp so (234876), 12 jr. 'Wall Street' - Calypso, al. 'The Dead' - Cinecenter (236615), 16 jr. 'Sofia' - Cinecenter, 16 jr. Barfly' - Cinecenter. 12 jr. 'Une flamme dans mon coeur' - Cine- 16 jr. al. No way out' - Cinema Int.. 12 jr The boss' wife' - City (234579). 16 jr Amsterdamned' - City, 12 jr. 'No way out' - City. 12 jr. Fatal beauty' - City, 16 jr. Dragnet' - City, al. 'Death Wish 4' - City, al Dirty Dancing' - City al 'Yeelen' - Knterion. (231708). 16 jr I've heard the mermaids singing' - Kriterion, 16 jr. Play me again Vanessa' - Parisien (246540). 18 jr Seduction of Cindy' - Parisien. 18 jr. 'Oci Ciornie' - The Movies (245790). 16 jr- 'Good Morning Babilonia' - The Mo vies. 16 jr. 'Der Himmel über Berlin' - The Mo vies. 16 jr 'Cry Freedom' - Tuschinski (262633). al. Manon van de bronnen' - Tuschinski. n and a babv' - Tuschinski, al. Jean de Florette' - Tuschinski Cineac (243639). al. 'Slamdance' - De Uitkijk (237460), 16 TELEVISIE Als regisseur van goedkoop ge maakte science fiction-films heeft Jack Arnold zich bekend heid in kleine kring verworven. Invasies van buitenaardse we zens en monsterachtige spinnen werden door hem tot spannende en vooral griezelige films gego ten. Zijn bekendste werkstuk is on getwijfeld 'The incredible shrinking man'. Een jongeman (Grant Williams als de all-Ameri- can boy) wordt radio-actief be smet en verschrompelt tot een piepklein ventje. Zelfs een muis levert in die situatie groot gevaar op. Een film die uitblinkt door inventiviteit. Duitsland 3 heeft Arnold al eens eerder in het zon netje gezet en doet dat nog eens dunnetjes over (donderdag 20.00 uur). Deze Hemelvaartsdag wordt op Nederland 2 opgefleurd door 'Educating Rita'. Een variatie op 'My Fair Lady' en de verfilming van een toneelstuk. Julie Walters speelt een kapster die hogerop wil in de wereld. Ze benadert een drankzuchtige en teleurgestelde hoogleraar (Michael Caine) die in haar opleiding een mogelijkheid ziet zichzelf te rehabiliteren. Dank zij de twee hoofdrolspelers leverde dat een alleraardigste film op (20.10 uur). Op dezelfde zender een dag eerder 'Midnight Express', een even aangrijpende als omstreden film. Het verhaal van een Ameri kaanse student die gepakt wordt bij een poging tot drugssmokkel en in een mensonwaardige ge vangenis belandt. De manier waarop de omstandigheden in die gevangenis werden beschre ven, riep weerstanden op bij Tur ken (die gevangenis was dus in Michael Caine. hoofdrolspeler n 'Educating Rita'. «foto pr> Turkije). Discriminerend, zo luidde het oordeel. Om 22.05 uur is dat oordeel nogmaals te vellen. Mrinal Sen is dè belangrijkste filmer van India en India is het land met de grootste filmproduk- tie ter wereld. Dus moet 'Gene sis' (Duitsland 1, maandag, 23.00 uur) de moeite waard zijn. Sen staat bekend om zijn maatschap pij-kritische films en dat is 'Ge nesis' ook. Twee paupers vesti gen zich in 'Genesis' in een verla ten woestijndorpje, waarvan ze een persoonlijk paradijs maken. De komst van een vrouw brengt daarin verandering. FILMHUIZEN Op het Japanse eiland Kurage is het leven nog primitief en door spekt met oude naturwetten en rituelen. Dat uitgangspunt nam de bekende Japanse regisseur Shohei Imamura voor zijn in- midddels twintig jaar oude film 'The profound desires of the Gods'. Rentaro Mikuni speelt hierin de rol van een ingenieur uit To kio door wiens komst op het ei land veel verandert. Een moder nisering die het eiland op zijn kop zet en dat wordt met veel ge voel voor menselijke verhoudin gen door Imamura vastgelegd. Dinsdag te zien bij LAK-Cinema (20.00 uur). In het Kijkhuis twee premieres die elders op deze pagina worden besproken: 'Good Morning Ba bilonia' (19.30 en 21.45 uur) en TAmi de mon amie' (20.00 en 22.15 uur). Fimhuis LVC vervolgt zijn cy clus van 'schilderfilms'. Dit weekeinde is nog 'Caravaggio' te zien. Een opvallende film van de eigenzinnige Engelsman De- rek Jarman, waarin hij de Re- naissance-schilder Caravaggio portretteert (21.15 uur). De raadselachtige schilder Pi- rosmani staat centraal in de ge lijknamige film van de Russische regisseur G. Shengelaya. Vorige week sprak zijn collega Paradzja- nov in deze krant nog vol bewon dering over het werkstuk van Shengelaya. Van Paradzjanov draait sinds een paar weken de korte film 'Arabesken' in Neder land, waarin Pirosmani even eens uitgebreid aan de orde komt. Shengelaya heeft aan de hand van Pirosmani's schilderij en een beeld opgeroepen van Ge- orgie voor de Russische revolu tie (woensdag 21.15 uur). Van volgende week donder dag tot en met zondag draait 'Frida' van Paul Leduc in het Filmhuis. Ook deze film heeft de naam van zijn hoofdpersoon als titel. Frida Kahlo's leven werd bepaald door een ongeluk waar door zij nauwelijks in staat was haar huis te verlaten. Al haar ver wachtingen en teleurstellingen gaf zij vorm op het doek en ze verwierf daarmee de bewonde ring van menig surrealist (21.15 uur).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 11