'De regering die je hebt, moet je accepteren'
Zappa kan geen twintig
minuten zonder muziek
Faith No More maakt tournee door Nederland
Goede tweede voorronde
AFSCHEID
WOENSDAG 4 MEI 1988
PAGINA 21
DEN BOSCH (GPD) - Op hun
laatste elpee danken ze Madonna
en alle communisten voor hun in
spiratie. "We bewonderen Madon
na om de manier waarop ze de top
heeft bereikt, hoe ze kreeg wat ze
wilde. Ze zegt goede dingen en ze is
dynamisch. We willen met onze
muziek evenveel mensen bereiken
als zij met de hare. We bedanken
ook de communisten omdat zij het
opnemen voor andere mensen. Ik
geloof in gelijke rechten voor ie
dereen. Ik moet er in geloven, want
ik geloof niet in het systeem zoals
het hu is. De communisten werken
aan een doel, maar worden er niet
om gerespecteerd. Daarom noe
men we ze op de elpee".
Harembroek
In de kleedkamers van Willem II
in Den Bosch wacht de Ameri
kaanse band Faith No More op het
moment waarop ze voor eerst op
een Nederlands podium spelen.
Een half uur voor dat optreden pro
beert zanger Chuck Mosely een
aantal kostuums uit. Hij schiet een
roze harembroek aan, met soul-pij-
pen die naar beneden toe een halve als
Faith No More, een vrij nieuwe band uit Los Angeles en
San Francisco, speelt deze week in Nederland. Op 1 mei
stond de band in Den Bosch, waarna optredens volgden
en volgen in Paradiso in Amsterdam op 2 mei, in Den
Haag in het Paard van Troje op 4 mei, en in Tivoli in
Utrecht en Simplon in Groningen op respectievelijk 5
en 6 mei. In Den Bosch gaf de band voorafgaand aan een
opvallend optreden, een interview. Faith No More blijkt»
te bestaan uit vijf integere muzikanten, met cén doel.
door
Hans Beuzel
buurt laten
meter uitlopen. Daarboven draagt
hij een lange dunne jas met duizen
den glitters. Om en om probeert hij
zijn rasta-pruik en zijn pruik met
grijze krullen. Hij besluit uiteinde
lijk een pak te gaan dragen zoals de
'minstrels' ze droegen; blanke
Amerikanen die met zwarte make
up op hun gezicht negers imiteer
den in revue's. Roddy is zwart. Hij
vindt het leuk de rollen
monsteringen
schrikken.
In de zondagse rust van Den
Bosch valt Faith No More door het
uiterlijk van de leden des te meer
op. Het contrast tussen het kale
hoofd, de boxershorts en de honk
balpet van toetsenist Roddy Bot-
tum en het lange zwarte haar, de
sik, de felrode bril en de rasechte
hippie-kleding van gitarist Jim
Martin lijkt gigantisch. Roddy is in
een paar maanden gigantisch ver
anderd. Op oude foto's ziet hij eruit
flower-power-aanhanger.
kind van de zon. Hij had z
zv uiterlijk te veranderen. Of dat
commercieel gezien wel zo verstan
dig was, weet hij niet, maar het zal
hem een zorg zyn.
In de kleedkamer waar het inter
view plaatsheeft, lopen de bandle
den in en uit, nemen deel aan het
gesprek en vertrekken weer, om la
ter weer binnen te vallen. Ze zijn
het vaak eens, vullen elkaar
draaien. Een neger die een blanke Wie wat heeft gezegd wordt onbe-
imiteert, zoals de blanke de neger, langrijk.
Chuck houdt ervan zich te verkle- De vorige single
den. Als kind mocht hij dat alleen More, We Care A Lot,
op Halloween-day, wanneer Ame
rikaanse kinderen met hun uit- zenders. Het
Faith No
;en aantal
keren gedraaid op de Nederlandse
ROTTERDAM - Zeggen en doen
waren voor Frank Zappa gister
avond even twee. Op de persconfe
rentie vlak voor zijn concert in
Ahoy' liet het veelzijdige Ameri
kaanse popfenomeen weten geen
gebruik te zullen maken van zijn
synclavier, sinds enige tijd zijn fa
voriete speelgoed dat in de studio
allerlei muzikanten overbodig
maakt. Niettemin ging hy een uur
tje later, onder toeziend oog van
zijn elfkoppige band, toch driftig
door
Louis du Moulin
met deze 'toverdoos' aan de slag. 'n
Grapje, zoniet een goedmakertje
van de maestro dus, speciaal voor
de tientallen journalisten en 'Zap-
palogen' die zyn audiëntie hadden
mogen bijwonen.
Tijdens het 'vragenuurtje' de
monstreerde Frank Zappa als be-
antwoorder slechts zelden de top-
vprm, waarin zijn (7500) fans hem
voortdurend zagen en hoorden. De
bereidheid tot het aangaan van dis
cussies was bij.de 47-jarige Crou-
cho Marx of Rock aanvankelijk
nauwelijks aanwezig en toen hij na
twintig minuten een beetje leek los
te komen, werd de communicatie
door de tourmanager verbroken.
Geen pikante of sarcastische op
merkingen van hem derhalve aan
het adres van bijvoorbeeld onze
koningin, zoals in het verleden.
Wel in kort bestek zijn visie op de
komende Amerikaanse presidents
verkiezingen. "Bush in het Witte
Huis betekent tegelijkertijd de
komst van de CIA, zijn vorige
werkgever, die alleen maar banen
voor het leven heeft. Michael Du
kakis is het ook niet, al heeft hij in
Massachusetts als financial mana
ger best goed werk gedaan. En Jes
se Jackson? Dat is een bedrieger.
Nadat Martin Luther King was
doodgeschoten is hy de straat op
gerend om te gaan roepen 'Hij
stierf in mijn armen'. Dat kon hele
maal niet waar zijn, want hij was er
niet bij. Wat een opportunist", al
dus Frank Zappa, die ook liet we
ten zelf niet in de markt te zijn voor
Amerika's hoogste ambt. "Althans
niet deze week. Wanneer dan wel?
Daar zal ik volgende week eens
over nadenken".
Lang kan een dergelijke overpe
inzing niet duren, getuige een an
dere bekentenis: "Ik kan slechts
vijftien tot twintig minuten zonder
muziek". Zijn achterban - in Ne
derland vrijwel uitsluitend twintig-
Leids cabaretfestival
Tweede voorrondeavond van het tiende
Leids Cabaretfestival. Gezien op 3 mei in
de Leidse schouwburg.
LEIDEN - De geschiedenis her
haalt zich. In de tienjarige ge
schiedenis van het Leids Caba
retfestival is de tweede voorron
deavond wel eens vaker kwalita
tief (veel) beter geweest dan de
eerste. Dat was ook de algemene
teneur van de reacties, die in de
wandelgangen te beluisteren vie
len. .Elke kandidaat was gister
avond op zijn of hun manier de
moeite waard; het kwam de festi
valsfeer ten goede.
Berry Eggink opende de avond
met een soloprogramma. Het
eerste liedje over een luxe-pro
bleem als contactlenzenellende
staat wat losser van wat direct
daarop volgt. In een gespeeld ge
sprek tussen een vader en een
zoon blijkt dat de relatie tussen
pa en ma dreigt vast te lopen.
Daarop sluit een lied aan, waarin
de ouders hun heil bij twee ooms
zoeken: ma een vriend, pa een
vriend. Geleidelijk richt hij de
aandacht op de relatie (al dan
niet autobiografisch) met zijn ei
gen vader. Hij vertelt tegen diens
wil balletlessen te hebben geno
men, die overigens op niets zijn
uitgelopen.
Daarna venopen de overgangen
weer wat minder soepel. Niet al
les is even sjterk. Een geschoolde
presentatie en een gedegen aan
doende voorbereiding konden
echter toch niet verhinderen, dat
Berry Eggink een nerveuze en
onvoldoende zelfverzekerde in
druk maakte.
Als derde kandidaat trad even
eens een solist op, die zich zelf
aan de piano begeleidde. Zijn
presentatie bleek aanmerkelijk
minder tot in detail voorbereid.
Geen stilering maar een vlot lo
pende babbel liggen in de bedoe
ling. Vincent Bijlo moet het heb
ben van zijn directe, ongepolijste
humor. Daarbij spaarde hy ook
zijn eigen handicap (hij is blind)
niet. Bijlo betrok dat gegeven
juist direct in zijn programma:
op humoristische wijze in het
verhaal over de 'Playboy' in
braille, op indrukwekkende wij
ze in het lied over handicaps en
DNA, waar het gaat over voor te
behoeden handicaps of gehandi
capten. Bijlo boeit door de per
soonlijke betrokkenheid bij zijn
onderwerpen.
Verrassend amusant was het op
treden van Ingeborg Sergant en
Myriam Bronzwaaer (duo Zwiep
en Brons) samen met hun pianist
Rudi Genbrugge. Zoals de jury
het na afloop formuleerde: het is
goed te merken dat ze een oplei
ding (aan de Kleinkunstacade
mie te Antwerpen) hebben ge
volgd. Wat de dames met assis
tentie van de pianist brengen, is
grotendeels flauwekul in een
soort repetitieachtige sfeer. Zo
zingen zij op zoek te zijn, maar
weten niet waarnaar. "Als we er
maar over kunnen lullen, en past
bij onze spullen". Twijfels, twij
fels en nog eens twijfels, ook
daarover gaat een leuk lied.
Hoog tempo, geestige uitstraling
en de nodige vaardigheden in
hliis. De vijfentwintig minuten
van hun optreden vliegen voor
bij - een echte goeie kansheb
ber voor de finale dus. Mochten
ze dat inderdaad halen, is het te
hopen, dat ze zaterdagavond het
aantal danspasjes en bewegings
patroontjes met vijftig procent
reduceren. Ook hier schaadt de
overdaad.
Als de geschiedenis zich daad
werkelijk herhaalt, vertonen de
voorrondeavonden een stijgende
lijn in kwaliteit. Het kan dus van
avond nog spannend worden, als
de jury na de drie laatste voor
rondekandidaten en een gastop
treden van Bert Visscher de drie
finalisten bekendmaakt.
WIJNAND ZEILSTRA
plussers - hoeft dan ook niet te vre
zen voor het afnemen van zijn enor
me produktiviteit. "Dit is nu een
maal mijn vak. Ik zit er al 23 jaar in
en weet precies wat ik moet doen".
Frank Zappa kent ook zijn waar
de voor de rockgeschiedenis. "Mijn
invloed is vooral geweest dat ik mij
op de plaat heb beziggehouden
met technieken, die niet-conserva-
toriumstudenten voor onmogelijk
hielden. Je kunt stellen dat ik voor
muzikanten belangrijker ben ge
weest dan voor het doorsnee pu
bliek, dat ik via radio en televisie
eigenlijk nooit heb kunnen berei
ken".
De vanuit Los Angeles opereren
de alleskunner heeft vrede met het
etiket popmuzikant, omdat het
hem al bijna een kwart eeuw de zo
gewenste volledige artistieke vrij
heid geeft. Met als gevolg een cata
logus van een vijftigtal eigenzinni
ge albums (waaronder vele dubbe-
laars), die inmiddels vrijwel volle
dig op compact disc is heruitgege
ven. Geen collega die hem dat zal
kunnen nazeggen. Anderzijds is
Zappa er inmiddels van dpordron-
gen dat hij altijd zelf de voornaam
ste promotor van zijn oeuvre zal
blijven.
"Nieuw repertoire krijgt van de
gerenommeerde orkesten de kans
niet. Het is even kostbaar om dat
op te pakken als het overbekende
klassieke werk. En dat heeft voor
die lui het grote voordeel dat hun
vertolking vergeleken zal worden
met uitvoeringen, die men al kent.
Kortom, dat biedt gesprekstof.
Over nieuw werk weet meestal nie
mand wat-ie ervan moet zeggen. Ik
moet er trouwens niet aan denken
dat ik als componist zo'n onge:
meend applaus in ontvangst zou
moeten nemen. Daarom dat ik
mijn muziek liever niet uit handen
geef'.
Zelf daarentegen grabbelt Frank
de Flexibilist maar al te graag in
het (hit)archief van anderen. Voor
deze 'Broadway The Hard Way
Freek de Jonge
naar Amerika
AMSTERDAM (GPD) - Cabare
tier Freek de Jonge gaat volgend
vooijaar „voor een flinke tijd" naar
Amerika. Wat hij daar precies gaat
doen, weet De Jonge nog niet. „Al
les en niets. In eerste instantie ga ik
er heen om tot rust te komen. Op
dit moment beginnen allerlei din
gen door elkaar te lopen. Ook in
mijn privéleven".
Geruchten dat hy naar Amerika
gaat om aan een film te werken,
ontkent De Jonge ten stelligste.
„Ik ga geen film maken en ik heb
ook nog geen plannen voor een
nieuw theaterprogramma. Hoe
lang ik wegblijf weet ik nog niet.
Een jaar of zo. Maar daar wil ik me
niet op vastleggen. Als ik het na
een maand gezien heb, kom ik ge
woon weer terug".
Vanaf 5 mei speelt Freek de Jon
ge zijn theaterprogramma 'De Pre
tentie' in een tent op de Jaap Eden-
baan in Amsterdam.
OVERLEDEN Reclameschilder
Jan Luhlf jr. is op 79-jarige leeftijd
overleden. Hij stierf tijdens een va
kantie-cruise.
Decoratieschilder Luhlf genoot
vooral bekendheid door de grote
reclameborden die hij voor biosco
pen schilderde.
de elpees van de band. De reden?
Roddy: "Onze eerste elpee hebben
we opgenomen voor een kleine pla
tenmaatschappij in San Francisco,
de distributie was heel kleinscha
lig. Onze nieuwe maatschappij
vroeg ons of we het nog een keer
wilden opnemen. We wilden dat
zelf ook graag, omdat nog te weinig
de kans hadden gekregen
r te horen".
Tour' heeft dat onder meer varia- houd weer anders zal zijn. Dat zin-
ties op klassiekers van The Beatles spelen op 'morgen' gebeurde net
('Norwegian Wood, 'Lucy In The iets te veel om leuk te blijven. An-
Sky With Diamonds, 'I'm The Wal
rus'), Led Zeppelin ('Stairway To
Heaven') en Ravel (diens bijna vol
ledige 'Bolero') opgeleverd. In zijn
eigen woorden: "Ik heb er een
nieuwe dimensie aan toegevoegd.
Waarom zouden The Beatles zo
goed zijn dat niemand meer aan
hun repertoire zou mogen komen?
Waarom mag er niemand op hun
schoenen plassen? En 'Stairway To
Heaven' heeft nu iets dat altijd
heeft ontbroken: humor".
Ondanks zyn hang naar het 'syn-
clavierisme' blijft Zappa de gitaar
toch trouw. Zijn jongste studiopro
ject ('Frank Zappa: Guitar') wees
daar al op, de tweede helft van zijn
concert was wat dat betreft een
soort bevestiging: tal van nummers
werden voorzien van lange, stoere
soli. Terug van weggeweest gold
eveneens voor een stevige vijfkop
pige blazerssectie.
'Rotterdam' kreeg met bijna
tweeënhalf uur aanmerkelijk meer
dan menige andere halteplaats.
Daarbij beloofde de goedgeluimde
Zappa nog meer voor vanavond,
wanneer - zoals gebruikelijk - de in-
Operagebouwen
in Antwerpen
en Gent bezet
BRUSSEL (ANP) - De operage
bouwen in Antwerpen en Gent zijn
gisteren bezet. Er worden voorlo
pig geen voorstellingen gegeven.
Het personeel is woedend omdat
de Vlaamse overheid niet meer wil
meebetalen aan de exploitatiever-
liézen. Als gevolg daarvan wordt
een deel van de salarissen niet
meer uitbetaald.
De Opera van Vlaanderen is in
1980 opgericht door de steden Ant
werpen en Gent en de Vlaamse ge
meenschapsregering. Die laatste
partner kwam echter al snel terug
op de afspraak dat zij de verliezen
zou afdekken. Op die manier is een
schuld van 25 miljoen gulden ont
staan.
1(1) Gimme hope Jo'Anna -
Eddy Grant
2(2) Stop loving you - Toto
3 4) Ye ke ye ke - Mory
Kante
4(3) Beds are burning -
Midnight Oil
5(7) Everywhere - Fleet
wood Mac
6(5) Don't turn around
Aswad
7 (13) One more try - George
Michael
8 (10) Stay on these roads -
A Ha
9 8) I need you - BVSMP
10 (11) You've lost that loving
- The Righteous Bro
thers
11 (14) Heart - Pet Shop Boys
12 6) Play it cool - Freiheit
13 (33) Alphabet St - Prince
14 (34) Nothing's gonna chan
ge - Glenn Medeiros
15 (22) Can I play with mad
ness - Iron Maiden
16 (31) Prove your love - Tay
lor Dayne
17 (17) Shot gun - Selena
18 (19) Love is stronger than
pride - Sade
19 (21) Love lies - Ellert
20 (29) Faith-Wee Papa Girl
Rappers
21 (12) Winter in America -
Rene Froger
22 (27) La difference - BZN
23 (20) Song for Nadim -
Yann Anderson
24 9) Tell it to my heart -
Taylor Dayne
25 (15) Somewhere down the
crazy river - Robbie Ro
bertson
26 (28) Wishing I was lucky -
Wet Wet Wet
27 Tomorrow people -
Ziggy Marley
28 (30) Love is contagious -
Taja Sevelle
29 (38) Shangri la - Gerard
Joling
30 I want you back - M.
Jackson en Jackson 5
31 (39) Drop the boy - Bros
32 (16) She's like the wind
Patrick Swayze
33 (26) Doctorin' the house -
Coldcut
34 Could've been - Tiffa-
35 (18) Reckless - UB 40 en
Afrika Bambaataa
36 Bamboleo - Gypsy
Kings
37 (35) Dit is 'n liedje over
liefde - Hannie en de Re-
kejs
38 Vuile huichelaar-Re-
nee de Haan
39 Pink cadillac
Nathalie Cole
40 Bamboleo - Los Reyes
Schuld
Anne's Song, de nieuwe single,
gaat over een vrolijk type meisje in
New York. De tekst gaat volgens
de jongens van Faith No More over
plezier hebben, naar feesten gaan,
maar ook over de grenzen van wat
mensen kunnen doen. Een thema
dat veel van de nummers van Faith
No More hebben. "Veel teksten
gaan erover dat je zelf de verant
woordelijkheid moet nemen voor
de omstandigheden waarin je leeft.
Je moet de schuld niet bij anderen
leggen. We lachen om mensen die
lijden omdat ze niet tevreden zijn
met hun leven, bijvoorbeeld om
jongeren die dertig dollar per week
verdienen en daarvoor de regering
de schuld geven, terwijl ze die zelf
gekozen hebben".
"De regering die je hebt, moetje
accepteren als een feit, maar je
kunt zelf dingen doen om je leven
te veranderen. De teksten gaan
over mensen die dat weigeren, luie
mensen. Ik ben ook lui, maar we
proberen tenminste wat te doen.
De teksten gaan niet over het ont
vluchten van het dagelijks leven,
maar over manieren om het leven
aan te kunnen".
Faith No More lijkt veel gemeen
te hebben met de Red Hot Chüi
Peppers, die dit jaar op Pinkpop
spelen. De bands hebben ook een
tour met elkaar gedaan. In San
Francisco blijken de bands hetzelf
de publiek te hebben. De muziek
van de Red Hot Chili Peppers en
die van Faith No More wordt ge
kenmerkt door de agressiviteit van
de jaren tachtig. De vergelijking
tussen de twee bands vinden de le
den niet echt leuk; mensen willen
altijd overeenkomsten zoeken.
Aan de nadere kant: de Red Hot
Chili Peppers vinden ook zij de eni
ge band waarmee Faith No More te
vergelijken valt.
Maar, ook de jaren zestig lijken
mee te spelen. Óp de hoes van de
eerste elpee van Faith No More, We
Care A Lot, staat een teken dat op
het eerste gezicht doet denken aan
de Joodse Davidster. In plaats van
driehoeken bestaat dit teken ech
ter uit twee vierkanten. Een mos
lim-teken, vertelt de band, dat staat
voor vrede, liefde en harmonie.
Tijdloos
Chuck: „Je vindt uitingen zoals
in onze muziek in elk tijdperk. In
de vijftiger jaren kwamen filmers
op de zwarte lijsten, omdat ze films
maakten waarin blank en zwart
speelden. In de veertiger jaren had
je mensen die de oorlog al zagen
aankomen en daartegen waar
schuwden. Het gaat maar om één
vraag of je staat aan de goede kant,
of je staat aan de slechte kant. Wij
staan aan de goede kant. En dat is
tijdloos".
Gevraagd naar de mensen die
Faith No More hebben beïnvloed,
komt er een stortvloed van namen.
De oude band van Iggy Pop, The
Stooges, wordt genoemd, Genesis,
Black Sabbath, King Crimson. Ze
houden bijna allemaal van klassie
ke muziek en Chuck gelooft dat
ook die smaak in hun muziek door
klinkt. Jimmy Hendrikx en Led
Zeppelin zijn namen die vallen in
het gesprek, maar er kan ook veel
waardering worden opgebracht
voor Terence Trent d'Arby en Ge
orge Michael. "Wanneer je de pla
ten van die mensen een paar keer
hoort, begin je ervan te houden. Je
wordt er ook de hele dag aan bloot
gesteld. De muziek nestelt zich in
je hoofd, of je dat nou leuk vindt of
niet. Maar afgezien daarvan; het is
gewoon hele goede muziek".
"We krijgen van iedereen te ho
ren dat We Care A Lot ook zo'n
nummer is dat meteen blijft han
gen. Iedereen vindt dat we nog zo'n
nummer zouden moeten schrijven,
alsof je dat maar zo zou kunnen".
Post
Op het eerste album van Faith
No More staat een oproep van de
band om brieven te sturen. Hebben
ze veel post gekregen? "Erg veel.
Iedereen stuurt brieven. Het is
moeilijk voor ons om ze snel te be
antwoorden, omdat we veel reizen.
Maar wanneer wè weer thuis zijn,
proberen we dat wel te doen. We
zoeken de mensen die ons schrij
ven op in de steden waar we spelen.
Gisteren hebben we een jongen in
België opgezocht die ons had ge
schreven".
"De jongen heeft ons rondgeleid.
Ik heb gisteren de Nederlandse
band The Ex gezien, ik vond ze erg
goed. Het grappige is, dat ze Engels
zingen. Toen ik aan ze vroeg waar
om, werden ze kwaad. Ze gaven fel
antwoord, dat zingen in het Engels
veel gemakkelijker is. Het lijkt een
vreemde tegenstelling dat een poli
tieke band als The Ex niet in haar
eigen taal zingt. Ik zag andere Ne
derlandse bands die in het Engels
zongen. Eén daarvan, de naam ben
ik vergeten, praatte Engels met het
accent van Los Angeles". Chuck
doet het op z'n Amerikaans na:
"How's everybody doing? Are you
ready to rock?"
De leden van Faith No More heb
ben veel nagedacht over de verant
woordelijkheid die ze voelen te
genover hun publiek. Ze willen dat
het publiek aangestoken wordt
door de ideeën die ze aandragen.
Wat mensen er dan mee willen
doen, mogen ze zelf weten. Alle le
den hebben langer of korter gestu
deerd. Het idee dat popmuziek ge
maakt zou moeten worden door
mensen die op hun zestiende hun
ouders vaarwel zeggen om gitaar te
gaan spelen in een roek-band. kun
nen ze niet delen. "Het enige dat
telt is het gevoel waarmee je mu
ziek maakt". Chuck is een drop-out
van de school waar hij heen ging,
maar is er niet trots op.
Hoelarok
Wanneer ze het podium opgaan
om op te treden, blijkt de zaal be
hoorlijk vol. Het volume van de
muziek is hoog, maar net dragelijk.
Het publiek lijkt wat afwachtend,
maar begint langzaam te wennen
en leeft op bij dat ene, enigszins be
kende nummer: We Care A Lot.
Chuck had van te voren bedacht
zich niet te veel te verkleden, giste
ren in België had hij het overdre
ven. Toch draagt hij alleen al in het
eerste nummer drie lagen kleding
over elkaar. Hij begint met z'n out
fit van de blanke neger, veegt tij
dens het optreden de sminck die
daarbij hoort van z'n gezicht,
draagt later een hoela-rokje en ein
digt in z'n blote bast, met een su
perstrakke, glimmende aerobic-
broek. Zijn heimwee naar Ameri
ka, na drie dagen in Europa, is hij
waarschijnlijk even vergeten.
Faith No More: "Popmuziek wordt niet gemaakt door
m gitaar te gaan spelen in een rockband"
die op hun zestiende hun ouders vaarwel zeggen
(foto GPD)
AMSTELVEEN (ANP) - Ballet
danser Han Ebbelaar heeft gis
teravond in het Cultureel Cen
trum in Amstelveen zijn aller
laatste voorstelling gegeven.
Aan het einde van de voorstel
ling werd Han Ebbelaar door
vrienden en bewonderaars ge
huldigd. Hij kreeg een bronzen
beeld aangeboden van de beeld
houwer Frank Rosen. Het beeld
stelt het danspaar Radius-Ebbe-
laar voor in de pas de deux van
het ballet „La Notte" van Nils
Christe. Ebbelaar heeft het beeld
geschonken aan zijn vriend en
directeur van het Cultureel Cen
trum in Amstelveen, Wim Bary.
Het krijgt een plaats in de boven-
foyer van het centrum. Zelf ont
ving de danser van de beeldhou
wer een verkleind model ervan.
Han Ebbelaar heeft ruim 29
jaar gedanst.
De 45-jarige Ebbelaar gaat
zich volledig richten op zijn func
tie als assistent van de artistiek
leider bij het Nationale Ballet,
Rudi van Dantzig. Alexandra
Radius echter blijft dansen.
(foto ANP)