Zwitserland Celine Dion wint songfestival voor Beckett verliest kort geding Toneelgroep Baal stopt ermee Tv-beurs Cannes enthousiast over documentaire Beatrix Tenor James McCracken overleden VENDOME,VOOR MOEDERDAG NU MET EEN JUWEEL VAN EEN VOORDEEL Gerard Joling eindigt op negende plaats Het Eurovisie Songfestival in Dublin is zaterdag gewonnen door Zwitserland. Dit land werd vertegenwoordigd door de 20-jarige zangeres Celine Dion met het liedje 'Ne partez pas sans moi'. Voor Nederland behaalde Gerard Joling een negende plaats met 70 punten. De winnares kreeg 137 punten. Het festival kende een ongemeen spannend slot. Bij de toekenning van de punten viel de beslissing pas in de allerlaatste seconde. Zwitserland won uiteindelijk met het kleinst mogelijke verschil van één punt. De tweede plaats was voor de Britse zanger Scott Fitz gerald. door Hans Visser Het bijna drie uur durende tv- spektakel werd bekeken door 600 miljoen tv-kijkers. "Ik heb altijd geroepen, dat ik bij de eerste tien wilde eindigen en dat is gelukt. Verder heb ik gewoon drie minu ten prima televisie gemaakt voor zeshonderd miljoen mensen." al dus Gerard Joling direct na afloop van het 33e Eurovisie Songfestival. Zodra de Alkmaarder Joling merk te dat het geen spectaculaire uit slag voor hem zou worden, keek hij zijn stadsgenoot Johan Hoogland uit zijn begeleidingsgroep aan en liet zich direct ontvallen: "Volgen de week maar lekker op vakantie, niet?" Onbekend In Zwitserland was Dion net als in de rest van Europa, met uitzon dering van Frankrijk, een volsla gen onbekende. De vaste begelei der van Dion, William Hafliger, vertelde na afloop dat de zangeres ooit een bandje had gestuurd naar de componist Atilla Sereftug. Haar krachtige en vooral lyrische stem trof Sereftug en samen met Hafli ger schreef hij voor haar een num mer, dat niet alleen bij de Zwitser se voorronde maar nu ook bij het Eurovisie Songfestival als winnaar uit de bus kwam. Toch kwam haar overwinning niet als een echte ver rassing. "We zijn beroepsmuzikan ten en daarom wisten we dat dit nummer een goede kans zou ma ken". Verrassender was de goede uit slag van de in Nederland wonende Brit Scott Fitzgerald. Na een moei lijke periode lijkt hij weer helemaal op de weg terug. Het bleef echter een open vraag of het nummer 'Go' zo'n hoge waardering verdiende. Luxemburg kwam minstens zo goed voor de dag, net als Noorwe gen, Israël en niet te vergeten Frankrijk, dat met Gérard Lenor- man een act had die zo naar l'Olym- pia zou kunnen. Een beetje onbe grijpelijk is het succes van Dene marken, dat derde werd met een stuk dat tien jaar geleden mis schien leuk zou zijn geweest. Joling Gerard Joling begon de dag van het Songfestival met één van zijn bekende hardlooprondjes. „Dan heb ik vanavond wat meer lucht." Want eigenlijk was het de afgelo pen dagen toch een beetje mis met hem. Een licht koutje verhinderde dat hij de hoge muzikale hoog standjes in het lied 'Shangri-la' kon waarmaken. Manager Jan van Doorn had er die dag nog alle ver trouwen in dat Gerard die avond wel even alles eruit zou gooien. Maar vlak voor Joling van het hotel naar de studio vertrok, sloeg hij die hoop de grond in. "Dat lukt me vandaag gewoon niet." Later bekende hij ook op het uur van de waarheid niet veel anders te hebben gewerkt dan op een gewo ne repetitie. "Vanochtend heb ik besloten die hoge noot aan het eind niet te pakken en het liedje als ge heel iets lager te zingen en maar ge woon harmonieus met het koor mee te doen. Dat ik problemen had met mijn stem is natuurlijk geen excuus voor die negende plaats. Daarom ben ik ook niet teleurge steld, maar dik tevreden met dit re sultaat". "Ik ben dus ook niet zielig, al ben ik toch wel blij dat het allemaal voorbij is. Als ze me vragen, doe ik volgend jaar gewoon weer mee. Ik heb ook helemaal geen last van stress gehad. Eigenlijk was ik zelfs veel minder nerveus dan in de Ne derlandse voorronde". Eurovisie-soundmix Dirigent Harry van Hoof ver klaarde aan de vooravond van het festival nog niet te weten of hij ook volgend jaar voor de NOS de Ne derlandse afvaardiging wil onder steunen. Tijdens de repetities is zijn kritiek op het gebruik van 'steunbanden' zo groot geworden dat er op de dag van het festival vanuit de NOS-delegatie een lobby op gang is gekomen om daarin ver andering te brengen. Daarom kon hij zaterdagavond tevreden vaststellen dat de regle menten voor het festival vrijwel ze ker gaan veranderen. Het gebruik van de banden, waarop meestal de drum, de bas en al te vaak nog tallo ze andere muziekpartijen zijn op genomen, moet worden terugge drongen, zo vindt Van Hoof. "Nog even en de orkesten zijn overbo dig". Hij wil terug naar de warme en vooral levendige live-ondersteu ning; een eerherstel van het orkest. Op zich heb ik niets tegen elec- tronica in de muziek, ik maak er zelf ook veel gebruik van, maar het wordt nu te pas en te onpas ge bruikt. Voor mij klinkt het dan zo emotieloos. Stel je voor. Er is een liedje waarin een cello-solo voor komt. Maar die staat dan op de band, terwijl in het orkest vier cel listen niets zitten te doen". Maar een festival met een echt orkest in niet is niet aantrekkelijk voor de commercie. Die vraagt voor de vooral jonge platenkopers nu eenmaal om strakke ritmes en de modieuze steriele electronica. Delegatieleider Roeleveld heeft daarom in Dublin een plan gelan ceerd voor een soundmix-show in Eurovisie-verband. Voorronden Maar ook de Nederlandse voor ronden gaan veranderen. De NOS wil daar weer een echte verkiezing van maken. Die wordt dan uitge zonden op Nederland 3 op vrijdag 10 maart. "Vrijdag is het soort avond waarop mensen graag televi sie kijken. Bovendien hebben we dan geen last van voetbalwedstrij den, zoals dat tot nu toe op de vaste NOS-woensdagen vaak het geval Toen vorige maand de uitzen ding vanuit het Haagse Congresge bouw kwam, bleken daar zoveel mogelijkheden te liggen voor een grote show. dat werd besloten het festival voor Nederland beter te gaan aanpakken. Om aan liedjes te komen wil de NOS voortaan alle liedjesschrij vers van Nederland om bijdragen vragen. Bij de geselecteerde inzen dingen kiest de stichting Conamus dan een passende artiest. Op de finale-avond in Nederland kiest een jury, die een afspiegeling vormt van de Nederlandse bevol king, welk van die tien tot twaalf nummers naar het volgende festi val (in Zwitserland) mag. "We wil len'proberen ook de Nederlandse finale weer aantrekkelijk te maken zoals dat ook in het buitenland het geval is, want mensen kijken graag naar dit soort programma's". Het festival heeft de Ierse om roep 1,5 miljoen Ierse ponden ge kost. Zelf heeft de RTE 400.000 pond bijgedragen en de sponsors deden de rest. Volgens de Ieren heeft dat geen gevolgen voor hun programmering. Niettemin heb ben de gokkers daar vele miljoe nen verloren, want Gerard Joling werd door de bookmakers geschat op en derde plaats. Vrouwen mogen mannen spelen in 'Wachten op Godot' HAARLEM (GPD) - De Stichting Toneelschuur Produkties in Haar lem mag doorgaan met de omstre den uitvoering van 'Wachten op Godot' van Samuel Beckett. De Schilderijen illegaal over Franse grens BETHUNE (AP) - Een vrachtwa- gen met 27 kunstwerken aan boord, waaronder schilderijen van Van Gogh en Utrillo, is zaterdag door de Franse douane aangehou den. Dit gebeurde bij een restau rant langs de snelweg bij Bethune ten noorden van Parijs. Het gaat om tekeningen en wa ter- en olieverfschilderijen, die vanuit Londen werden vervoerd met bestemming Lugano in Zwit serland. De eigenaar van de vracht wagen is een Italiaanse maatschap pij- Volgens de politie werden de werken onlangs op veilingen in Londen gekocht. Ze werden echter zonder de vereiste papieren ver voerd. Het is nog niet bekend of de schilderijen werden gestolen. president van de Haarlemse recht bank, mr. H.F. van den Haak, heeft vrijdagmiddag geweigerd in te gaan op het verzoek van Beckett de uitvoering te verbieden. Volgens de president staat het de Toneel schuur vrij het stuk in een vrouwe lijke rolbezetting te spelen. De in Parijs wonende Ierse schrijver Beckett had de Toneel schuur voor de rechter gedaagd 'omdat 'Wachten op Godot' niet door mannen, zoals de bedoeling is, maar door vrouwen wordt opge voerd. De 82-jarige auteur meent dat de integriteit van zijn stuk daar door wordt aangetast. Tot het handhaven daarvan heeft de To neelschuur zich in een contract met Beckett verbonden. De Haarlemse rechtbankpresi dent deelt deze mening van Bec kett niet. Van den Haak heeft het stuk in zijn geheel gelezen en de opvoering gezien. Hij stelt voorop dat tekst en regie-aanwijzingen nauwkeurig zijn gevolgd. Daarbij komt dat een regisseur krachtens zijn functie een zekere interpreta tievrijheid heeft, "naar de mate waarin het geschreven toneelwerk daarvoor ruimte laat". Joop van den Ende produceert Nederlands/Engels tv-draina AALSMEER/HILVERSUM (GPD) - Volgend vooijaar gaan de opna men van start voor de Nederlands- Engelse dramaserie 'De veiling' die bedoeld is voor de internationale televisiemarkt. De achtdelige serie wordt geproduceerd door Joop van den Ende Productions in samen werking met het Britse Primetime Television. De dramaserie, die elf miljoen gulden gaat kosten, speelt zich af in de Nederlandse bloemenindustrie. Het idee is afkomstig van Joop van den Ende en het scenario werd ge schreven door Gerald Glaister. In 'De veiling' zullen Nederland se en Engelse acteurs te zien zijn. Namen wil Joop van den Ende op dit moment nog niet bekend ma ken. Bij de produktie van de serie zal worden samengewerkt met het Nederlands Omroepproduktie Be drijf (NOB). Volgens een woord voerder van Joop van den Ende Productions zal de AVRO de serie in 1990 uitzenden. De Avro deelt mee dat er wel gesprekken gevoerd worden tussen de omroep en de produktiemaatschappij, maar dat de uitzending nog lang niet vast staat. Volgens de rechter kan de in houd van Wachten op Godot niet zondermeer tot de conclusie leiden dat het stuk alleen door mannen kan worden gespeeld. Het alles overheersende thema is: wachten in bestaansonzekerheid op iemand of iets dat niet komt. "Dit thema is algemeen menselijk en niet gebon den aan man- of vrouw zijn." Van den Haak komt tot de slotsom dat de Toneelschuur een 'Beckett- waardige' althans 'Beckett niet on waardige' produktie op de planken heeft gezet. De Haarlemse rechter bestrijdt ook dat Beckett zich op grond van het zogeheten 'droit moral'" (per soonlijkheidsrecht) uit de Auteurs wet tegen de opvoering kan verzet ten. Er is immers geen sprake van enige misvorming, verminking of andere aantasting van het geschre ven toneelwerk van Beckett. Ook anderszins falen de bezwa ren van de Frans-Ierse Nobelprijs winnaar. De Haarlemse rechtbank president bestrijdt dat de Toneel schuur vooraf had moeten begrij pen dat een uitvoering van 'Wach ten op Godot' met louter vrouwen in de ogen van Beckett onaan vaardbaar zou zijn. De Toneel schuur heeft Beckett dan ook niet bewust misleid, stelt Van den Haak vast. Beckett wordt vervolgens als in het ongelijk gestelde partij in de kosten van het geding veroordeeld. Overigens betekent het vonnis niet dat ieder Nederlands toneelgezel schap in de toekomst 'Wachten op Godot' in een bezetting met alleen vrouwen mag opvoeren. Van den Haak wijst er 'ten overvloede' op dat Beckett bij het geven van toe stemming voor uitvoering van zijn werken kan bedingen dat zijn stuk alleen door mannen wordt opge voerd. Zo'n beding is thans niet ge maakt. Publiek baalt van voorstellingen AMSTERDAM (ANP) - Toneel groep Baal heeft dit weekeinde be sloten haar produktie 'School for Scandal' na vijf voorstellingen met onmiddellijke ingang stop te zet ten. Het was toch al de laatste pro duktie van het gezelschap, want Baal houdt er zoals bekend na dit seizoen mee op. Zakelijk leider Hans Verhoeven maakte dit giste ren bekend. Verhoeven geeft 'artistieke rede nen' op als grond om te stoppen met 'School for Scandal'. „Wat re gisseur en spelers wilden, is niet gelukt. Het publiek keek er de af gelopen week bovendien met steeds grotere tegenzin naar". Er waren nog ongeveer dertig voor- stellingen gepland in Frascati in de hoofdstad. Baal was de afgelopen vijf jaar vaste bespeler van dit theater. De opheffing van het gezelschap was volgens Verhoeven een eigen keu ze: "We hebben gewoon geen sub sidie meer gevraagd. We vonden het na vijftien jaar wel genoeg". Baal probeert de komende we ken vervangende voorstellingen te Beste Otello-vertolker ter wereld NEW YORK (UPI) - De Ameri kaanse tenor James McCracken, een metaalarbeider die in Amerika bekend werd als 's werelds groot ste vertolker van de titelrol in Ver di's 'Otello', is aan complicaties ten gevolge van een hersenbloeding op 61-jarige leeftijd overleden. Dit heeft zijn impresario zaterdag be kendgemaakt. McCracken was op het ogenblik van zijn dood op vrijdagavond in het Rooseveltziekenhuis in Man hattan, de eerste-tenor van de Me tropolitan Opera van New York. Hij was daarnaast een van de lei dende tenoren aan de koninklijke opera van Covent Garden in Lon den en onder andere de opera's van West'-Berlijn, Zürich, Rome en San Francisco. De dirigent van de Metropolitan Opera, James Levine, heeft eens over McCracken gezegd: "Je kunt zangers die de rollen kunnen zin gen die hij zingt op de vingers van één hand tellen." De toneelregisseur van de 'Met', John Dexter, zei onlangs in een in terview dat de Newyorkse McCrac ken "op het ogenblik de mooiste te nor in zijn klasse" was. James McCracken was in Gary in Indiana geboren als zoon van een brandweercommandant. Hij werkte in staalfabrieken en was'in de Tweede Wereldoorlog bij de ma rine. Na zijn ontslag hieruit ging hij muziek studeren aan de Columbia- universiteit. Hij maakte zijn de buut aan de Met in 1953 in een bij rol in "La Bohème." Om grotere rollen te krijgen ging hij naar Europa. In 1971 schreef hij over zijn strijd om erkenning in het boek "A Star in the Family." In 1963 keerde McCracken naar de Metropolitan terug om "Otello" te zingen, de rol die zijn visitekaart je zou worden. "Hij heeft Otello waarschijnlijk meer gezongen dan welke andere tenor in de wereld ook," aldus zijn impresario tot 1984, Alix Williamson. James McCracken woonde in Zwitserland en had een pied-a-ter- re in Manhattan in New York, waar hij in april in "II Trovatore" zou hebben gezongen als hij eind maart niet ziek geworden was. Een paar weken later werd hij door een be roerte getroffen. CANNES (GPD) Buitenlandse televisiestations en producenten hebben gisteren op de eerste dag van de 25e Marche International des Programmes de Television, kortweg MIP-TV in het Zuidfranse Cannes, grote belangstelling ge toond voor een gefilmd portret van koningin Beatrix. De door de Rijksvoorlichtingsdienst uitge brachte documentaire toont het beeld van een zelfbewuste konin gin die een opmerkelijke plaats in neemt in de Nederlandse samenle ving. Ter gelegenheid van haar 50e verjaardag heeft de RVD de film onder de aandacht van buitenland se zendgemachtigden en produ centen gebracht. De eerste reacties waren positief, maar deals werden er nog niet gesloten. Voorts reageerde men wereld wijd enthousiast op de Anne Frank-documentaires waaronder 'The last seven months of Anne Frank' en de film 'The hiding of Anne Frank'. De door het Anne Frank-huis in Amsterdam gemaak te documentaire genoot tijdens de presentatie in Cannes belangstel ling van mediamensen uit Noorwe gen, Finland, Denemarken, Rus land, Engeland en een tv-agent uit New York. Eerder is de documen taire al in Monaco verkocht aan een Amerikaanse distributeur. Anne Frank Ook de film 'The hiding of Anne Frank' waarin met name de rol van Miep Gies, (gespeeld door Mary Steenburgen) die Anne Frank (een rol van Lisa Jakobs) een onder duikadres verschafte in de Tweede Wereldoorlog trok vele tientallen buitenlandse belangstellenden. Cornelis Suijck, de internatio naal directeur van de Anne Frank Stichting toonde zich in Cannes bijzonder ingenomen met de ver worven aandacht. Suijck: "Een grote professionele belangstelling is een teken dat de internationale televisiemensen oog blijven hou den voor de verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog. De film is dan ook écht goed. Miep Gies, met wie ik eerder persoonlijk de film bekeken heb, had ook hele maal geen kritiek na afloop. Ze vond het zelfs indrukwekkend goed gespeeld. Ik heb de wens dat met name de jeugd de kans krijgt kennis te nemen van de film zodat de in de oorlogsjaren aangedane verschrikkingen een voorbeeld blijven voor een jonge generatie. Afgaande op de internationale inte resse verwacht ik een hoop con tracten", aldus Suijck. Chaos De grootste televisiemarkt ter wereld, zoals de MIP wel wordt ge noemd, breekt dit jaar alle records. Achthonderddrieënveertig tv-or- ganisaties, produktiebedrijven en programmadistributeurs hebben het Palais des Festival volledig in hun bezit met filmmateriaal. Er worden de komende dagen zo'n 6000 participanten en 1200 programmakopers uit 105 landen verwacht om te praten over de aan koop, mede-financiering en selec tie van het totaal geschatte aanbod van 33.000 produkties. Het festival, dat een jubileumjaar meemaakt, ontwrichtte Cannes gisteren al volledig. Gedeeltelijk kwam dat door een spectaculaire Airshow van de Patrouille de Fran ce. Er deden zich grote opstoppin gen voor. De politie moest in het centrum tientallen auto's wegsle pen van bezoekers. Hotels zijn tot ver in de omgeving volgeboekt voor het evenement. Nederland is vertegenwoordigd door kleine delegaties van alle om roepen, terwijl ook een groot aantal produktiebedrijven, waaronder Joop van den Ende, acte de présen- ce geeft. Een andere opvallende naam in de catalogus is die van voormalig EO-directeur Bert Do renbos, die zich met zijn religieuze Rainbow Media wereldwijd oriën teert. Kritiek Het Nederlandse Bureau voor Toerisme vindt dat de Nederlandse stand op de internationale MIP-tv- beurs in Cannes niet goed is opge zet. De NOS, NOB, Wereldomroep, de RVD en de produktiebureaus hadden een commerciëler en klan- tengerichter aanpak moeten hante ren, zo zegt manager Frits Kam steeg van het NBT in Cannes. "Het is jammer dat we niet eer der actie hebben kunnen onderne men, maar vast staat dat ik voor volgend jaar in het geweer kom zo dat het geheel echt een Holland promotie wordt, aldus Kamsteeg die vindt dat het Nederlandse tv- produkt in een aantrekkelijker de cor en een passender ambiance had moeten staan. "Buiten het ge bouw had ik graag een draai-orgel gezien. Het had zonder meer beter gekund", aldus een ontevreden Kamsteeg. De aankopers van materiaal voor de omroepen die in Cannes dezer dagen hun werk doen lijken niet erg gebukt te gaan onder zijn kri tiek. De beperkingen van de stand zijn vanwege het massale aanbod intern al eerder ter sprake geko men. Voorop staat dat er zaken ge daan kunnen worden, aldus een woordvoerder van de NOS. organiseren in- Frascati. Het gaat daarbij om gastprodukties. Of Baal nu toch nog de kans krijgt afscheid te nemen van het toneelpubliek, is nog niet bekend. Verhoeven: "Er wordt wel gedacht aan zo'n af scheid". Bernard Haitink dirigeert Phil, orkest Rotterdam ROTTERDAM (ANP) - Bernhard Haitipk. die onlangs afscheid heeft genomen als dirigent van het Con certgebouw Orkest, zal op 14 mei 1990 het Rotterdams Philharmo- nisch Orkest dirigeren tijdens een uitvoering van de tweede sympho- nie van Gustav Mahler. Dit heeft het Rotterdams Philharmonisch Orkest bekendgemaakt. Het concert wordt gegeven ter herdenking van het bombarde ment waarmee de Duitsers vijftig jaar geleden de binnenstad van Rotterdam verwoestten. Haitink heeft een al geplande voorstelling van de Royal Opera House Covent- garden in Londen, waaraan hij nu als dirigent is verbonden, voor het herdenkingsconcert afgezegd. ADVERTENTIE Normaal kost zo'n witgouden spangen- collier van Vendome in de Bijenkorf 99.- Nu,spe ciaal voor Moederdag, maar 79.- En ook onze witgouden oorstekers zijn tijdelijk in prijs ver laagd: van 49.- voor 29.75 Ven- dome-stand Bijenkorf,parterre. WfndomA BIJ DE BIJENKORF BEN JE BETER AF Let op! Met ingang van 2 mei nieuwe openingstijden voor de Bijenkorf Den Haag: maandag van 11.00 tot 18.00 uur, dinsdag, woensdag en vrijdag van 09.30 tot 18.00 uur, donderdag van 09.30 tot 21.00 uur en zaterdag van 09.00 tot 17.00 uur. Winnares Celine Dion wordt gefeliciteerd door de Engelse deelnemer Scott Fitzgerald. (foto anp) Gerard Joling.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 22