W1
Henk Hendriks:van opera tot couture
WARNECKEMOÖE
p. v.d. niet bv
DE LEIDSE VLEESHAL
halfwas loodgieters
leerling loodgieters en
loodgieters
CV-monteurs
leerling
electro monteurs
ƒ10,95
7,95
7,95
GEBODEN:
12%
RENDEMENT
gen stijl ontwikkeld. Vrij klassiek
en zonder franje.
Karakter
"Ik hou van mooi. maar dat is na
tuurlijk een wijds begrip. Laat ik
vergelijken met de Japanners. Die
kleding doet me niets omdat er
geen lijn in zit. En als er geen lijn in
een kledingsstuk zit, dan zit er ook
geen karakter in. En ik vind dat een
model karakter moet hebben".
Ondanks zijn eenvoudige en
klassieke stijl houdt Hendriks ook
van extravagantie. "Maar dat is
moeilijk. Als je nu kijkt naar de Ne
derlandse couturiers, die hebben
allemaal, buiten hun couturewerk
om, contracten waarmee ze echt
hun geld verdienen. Zij kunnen die
extravagantie in hun collectie wel
verwerken. Ik heb me de laatste
vier jaar alleen toegelegd op het
ontwerpen van mijn twee collec
ties per jaar. Daar moet ik van le
ven. Ik werk met hele dure materi
alen. Ik kan geen echt extravagan
te dingen maken want ik moet het
ook nog zien te verkopen".
"Ik richt me op het publiek tus
sen de dertig en de vijftig, de beter
gesitueerde vrouw. Dat moet ik
eerlijk toegeven. Een jong meisje
gaat geen mantelpak laten maken
van 2500 gulden. Daar wil ze d'r
minstens vier van hebben, en iede
re week een andere aan. Ik heb in
middels een 'eigen' publiek. Klan
ten die weten wat ik maak en klan
ten waarvan ik weet wat ze willen.
Ze komen naar mijn show en na af
loop leg ik het stoffenboek neer.
Daaruit kiezen ze zelf hun kleur en
als ze een andere mouwinzet in een
blazer willen pas ik dat aan. Ik
maak veel in opdracht. De gemid
delde Nederlandse vrouw draagt
geen maat 38, ze zit meer in de
buurt van de 40. En al mijn show
modellen worden in 38 gemaakt
omdat de mannequins die maat nu
eenmaal hebben".
"Ik wil met mijn kleding iets toe
voegen aan een vrouw. Ik zal ook
niet iets voor een klant maken als
ik vind dat het niet bij haar past.
Het klinkt niet commercieel, maar
ik stop een vrouw met een grotere
maat bijvoorbeeld niet in een ko-
kerrok. Dat staat gewoon niet".
- Exclusieve modellenop maat
gemaakt, hoe valt dat te rijmen met
de plannen voor een confectielijn?
"Ik ben daarvoor benaderd en ik
vind het ook leuk om het wat groot
ser aan te gaan pakken. Dan kan ik
namelijk ook eens echt uitpakken
met mijn couturecollectie. Die con
fectielijn zal er niet één worden van
honderd in een dozijn. Ik wil toch
mooie materialen blijven gebrui
ken, maar dan wat minder duur.
Het moet financieel bereikbaar
worden voor een grotere groep
vrouwen. Een groep die zich goed
en modisch wil kleden. Goede pak
ken, mooie mantels en alles onder
ling te combineren".
Een forse Amerikaanse toeris-
te blijft staan voor de etalage
van Henk Hendriks. 'Oh, I love
that dress', verzucht ze bewon
derend. Ze wil onmiddellijk
passen, maar Hendriks' assis
tente Jacqueline vertelt haar
vriendelijk doch vastberaden
dat 'the shop closed' is. Zij ziet
de maat 44 van de Amerikaanse
niet echt zitten in het voorwerp
van bewondering van de toeris-
te: een strakke japon maat 38.
Het kleding maken en ontwerpen
heeft Henk Hendriks van jongsaf
aan gefascineerd. Op zijn zesde
was hij al met naald en draad in de
weer om zijn moeders jurken te
veranderen. Hij heeft ook nooit iets
anders gewild. "Er is geen enkele
verklaring voor mijn interesse in
mode. Niemand in mijn familie
heeft ooit iets in die richting ge
daan. Ik ben er dus niet mee opge
voed, maar ik was wel altijd met
kleding bezig". Henk is een ras-
Amsterdammer. Op zijn zestiende
jaar sloot hij de opleiding aan de
Vakschool voor het Kledingbedrijf
af. Hij stapte over naar de Rietveld
Academie en volgde daar de mode
opleiding.
Fantasie
Hendriks begon zijn loopbaan in
de herenmode. Zijn eerste werk
adres was bij Ton Verheugen. "Die
was toen in Amsterdam een begrip
op het gebied van herenkleding".
Na een jaar of vier maakte Henk de
overstap naar damesmode. „Ik kon
daar beter mijn ideeën in kwijt".
Hij werkte achtereenvolgens bij
Arnold Diepenveen en Fong Leng.
De extravagantie van de laatste is
in de ontwerpen van Hendriks niet
terug te vinden.
Na verloop van tijd woonde
Henk een balletvoorstelling bij:
"Het Zwanenmeer". "Ik heb toen
meteen de volgende dag het Natio
naal Ballet gebeld, om te vragen of
ik daar kon werken. Zij hadden
geen plaats voor me en ik kreeg een
verwijzing naar de Nederlandse
Opera. Daar ben ik zeven jaar blij
ven hangen. Ik ben daardoor een
operafanaat geworden. Ik werkte
in die tijd aan alle produkties mee.
Van La Bohème en Salomé tot Mo
zart. Ook het Holland Festival. Ik
denk dat ik per jaar de kleding ont
wierp voor acht theaterprodukties.
Ik werkte daar als free-lancer, maar
in die tijd, onder het bewind van
Van Agt, werden de subsidies
steeds minder. De Opera gebruikte
dus eerst de vaste krachten en dan
pas de free-lancers".
Maar Hendriks werd benaderd
door het Scapino Ballet en kon
daar aan de slag. "Dat is natuurlijk
een hele andere richting, maar ik
vond het schitterend werk". Na
twee jaar Scapino vond hij de tijd
rijp om voor zichzelf te beginnen.
'Van een lelijke dame kan ik geen mooie maken'
Op zijn zesde veranderde hij zijn moeders
jurken. Nu maakt hij zelf japonnen. Couture
en daarmee wil hij zich op één lijn stellen
met het Nederlandse 'couturier-pact van
vijf': Frans Molenaar, Rob Kroner, Edgar
Vos, Max Heijmans en Frank Govers. De
zesde couturier van Nederland wordt hij wel
genoemd. „En dat zal ik ook worden".
Henk Hendriks: couturier in Amsterdam.
Zijn winkel annex atelier is gevestigd in het
hartje van het hoofdstedelijk centrum.
Klein maar smaakvol. En dat is ook typerend
voor zijn collecties. Een gesprek over
theaterkostuums, vrouwen met 'een
uitstraling', couture en de confectielijn die
hij gaat ontwerpen.
door Annemarie Zevenbergen
maken. Ik kan iets toevoegen,
maar de vrouw moet zelf een be
paalde uitstraling hebben. En dat
hoeft niet bloedmooi te zijn Ik ga
helemaal niet uit van mooi".
Kalverstraat
"Mode is voor mij een totaal
beeld. Het is niet alleen kleding, er
komt veel meer bij kijken. Mode is
misschien ook niet het juiste
woord. Daarbij denk ik aan de Kal
verstraat. Het ene jaar vol met
groen, het seizoen daarop alles ro
ze. Zo zie ik mode niet, beslist niet.
Ik zie het meer als een bepaalde
vormgeving. De Duitsers hebben
er een mooi definitie voor 'Mode ist
immer Bewegung'.
•Als je kijkt naar het buitenland,
neem Engeland, dan missen wij een
mode-ambassadriceals Lady Di?
Ja, dat is zo. Beatrix wordt overi
gens wel gekleed door een Neder
landse ontwerpster en ik vind dat
ze er steeds beter uitziet, met name
de laatste twee jaar. Maar zij is in
derdaad geen promotor van het
Nederlandse mode-ontwerp".
- Is dat er, hebben wij een naam
op te houden op mode-gebied?
"Nee, ik ben bang van niet. Laten
we alleen naar Amsterdam kijken.
Ik vind dat geen mode-stad. Er ont
staan wel trends. Bijvoorbeeld Sis
sy Boy en Mac «Si Maggie, dat vind
ik erg goed. Maar dat is confectie".
- Hoe zit dat bij de couture in ons
land?
"Wij hebben dat 'couturier-pact
van vijf, en daar kom ik bij dat
weet ik zeker. Govers maakt mooie
dingen, maar daar houdt het bij
hem bij op. Molenaar spreekt mij
het meest aan. Hij houdt al jaren
vast aan diezelfde stijl. Hij doet ar
chitectuur met zachte materialen.
Maar ik geloof niet dat wij toonaan
gevend zijn op couture-gebied"
Henk Hendriks en zijn modellen: een zwart-witte
strapless avondjapon met een strik op de schouder
en een strokenrok, een zwarte, korte avondjurk, die
een schouder vrij laat en een zwart-wit mantelpak
je. (foto GPD)
"Het eerste jaar ging redelijk en
het tweede jaar werd begonnen
met Amsterdam Modestad. Daar
heb ik mijn eerste show gegeven.
Die sloeg nogal aan en zo is eigen
lijk het balletje gaan rollen". Hen
driks zit nu zo'n jaar of vijf aan de
Herengracht. Hij ontwerpt twee
couturecollecties per jaar. In zijn
beginperiode aan de gracht maakte
hij nogal eens wat 'uitstapjes'. Zo
werd hij gevraagd door Playboy
om de kleding voor de groep Cen
terfold te ontwerpen. "Ik heb toen
veel groepen gekleed, onder ande
re de Guys and Dolls. Daarnaast
_deed ik veel trouwpartijen".
Heer Olivier
Hij valt even stil om zijn zoveel
ste sigaret aan te steken. Noncha
lant leunt hij achterover in zijn
stoel en vertelt grinnikend :"Ik
werd in die tijd ook benaderd door
Heer Olivier. Die ging trouwen. Ik
ben daar twee maanden aan bezig
geweest en op een gegeven mo
ment zat hij in de bak. Ik had al het
materiaal al binnen en toen kreeg
ik een telefoontje van 'het gaat niet
door want Olivier heeft de boel
weer opgelicht'. En ik was al zo ge
waarschuwd. Maar ik moet eerlijk
zeggen, zijn aanstaande vrouw
heeft al het materiaal betaald. Ze
heeft het ook allemaal meegeno
men, maar goed".
De laatste tijd is Hendriks wat
vaker in de publiciteit. Met name
zijn laatste collectie is goed ontvan
gen, maar het is nog steeds geen
goudmijn. ,,Er is in de couture geen
droog brood te verdienen, zeker in
Nederland niet. Je moet er eigen
lijk een pret a porter-collectie bij
hebben. Maar ik ben gespeciali
seerd in enkele stuks. Zoals ik in
het theaterwerk ook deed. Ik begin
nu zolangzamerhand bekend te ra
ken bij het couture-publiek. Het is
inderdaad een select gezelschap
waar je voor werkt, maar dat stoort
me niet.
"Ik heb een bepaald beeld van
een vrouw voor me. Ik kan niet van
een lelijke dame een mooie dame
- Wat wordt er gedaan aan mode
promotie in Nederland?
"Neem nu België, daar is een mo
de-programma op de televisie
waarin een overzicht wordt gege
ven van het Belgische kledingaan-
bod. Made in Belgium heet dat. En
dan is er 'Blikvanger', waarin veel
aandacht wordt besteed aan jonge
Belgische ontwerpers. Wij hebben
hier geen goed 'eigen' mode-pro
gramma. En in Frankrijk, daar heb
je het Departement du mode, een
onderdeel van het ministerie van
cultuur. Wij kennen dat helemaal
niet. Je moet het hier als begin
nend ontwerper maar uitzoeken.
Je krijgt geen enkele steun."
Nu is Hendriks nauwelijks een
beginner te noemen. Hij zit toch al
zo'n kleine twintig jaar in het mo
devak. "Nee ik ben nog (net) geen
veertig", zegt hij met een snelle
blik in de spiegel. Maar in de coutu
re draait hij nog niet zo lang mee.
Toch heeft hij al duidelijk een ei
pi**A
Niet
technisch installatiebedrijf
Scheepmakerstraat 18
2222 AC Katwijk Z-H
telefoon 01718-24301
heeft plaats in vaste dienst voor
(voor nieuwbouw en renovatieprojekten)
Sollicitaties overdag:
01718-24301 t.a.v. de heer Heemskerk
's avonds 01718-22343, 01718- 14642, 071 - 146503
tegen inlevering van deze bon
ma- dins- woensdag
SUPERSTUNT
Kipschnitzel
heel kilo
Bretons gehakt
heel kilo
Stroganoff gehakt
heel kilo
"Lekker de goedkoopste"
KOREVAARSTRAAT 4
LEIOEN - TEL. 071-140011
's Maandags vanal 13.00 uur geopend
Ingenieurs Bureau Bouwnijverheid
Kondor Groep N.V., Leiden
indeelhouders zal
988 om 10.30 uur
ennootschap. Schipholweg 128,
De jaarlijkse algemene vergadering v
worden gehouden op donderdag. 19
v.m. ten kantoi
De agenda, het prae-advies van de Raad van Kommissaris-
sen. het verslag over het boekjaar 1987, de balans per 31
december 1987 en de winst- en verliesrekening over 1987
met de toelichting daarop liggen ter inzage ten kantore van
de vennootschap. Schipholweg 128. Leiden en ten kantore
Aandeelhouders die deze vergadering wense
dienen volgens artikel 25 van de Statuten
uiterlijk vrijdag. 13 mei 1988 te deponeren bij het kanl
de Algemene Bank Nederland N.V. te Amsterdam. Op
deze houders toegang ti
De Algemeen Direkteur
BESSELS EN MOOIJ
In september vangen de onderstaande dag- en
avondopleidingen aan:
Medisch secretaresse
Management-secretaresse
Juridisch secretaresse
Secretaresse
Ass. secretaresse
Toeristisch medewerk(st)er
Receptionlst(e)
Receptioniste/informatrice
Typen
Steno Ned.-Frans-Ouits-Engels
Middenstand
Boekhouden
MBA
Bedrijfscorr. en conv. Ned.-Frans-Duits-
Engels-Spaans
Notuleren
Kantoorpraktijk
Informatica
Tekstverwerking
Computerboekhouden
023-264979
Santpoorterstraat 42, Haarlem
EEN
PERSOONLIJKE
ZAAK
De deux-pièces en japonnen zijn
dit seizoen zeer vrouwelijk.
Lange wijdvallende rokken,
soepele materialen, in frisse
zomertinten.
Ook zijn er sportieve
combinaties en japonnen, in vele
kleurstellingen en materialen.
Zeker de moeite waard om
eens een kijkje te komen
nemen
Breestraat 151
Leiden
Kleiweg 12
Gouda
Amsterdamse Poort 872
Amsterdam Z.O.
op de inleg van uw gelden bij een
BELEGGINGS- EN EXPLOITATIE MIJ.
In eerste klas onroerend goed binnen Nederland
Onroerend goed: vast en zeker
Schrijf voor nadere informatie aan:
POSTBUS 91 - 9750 AB HAREN.