'Apies kijken' in Artis moet in toekomst traditie blijven Ondergang van Spaanse Armada vooral gevolg van storm Oudste dierentuin van Nederland honderdvijftig jaar Scheepvaartmuseum in Greenwich organiseert spectaculaire tentoonstelling s ÈJffiÊill -STTSTRTE-reSS" PAGINA 23 De sidderalen in het Aquarium van Artis hebben er geen weet van dat zij zijn geadopteerd door een firma in elektronica. De Dorcas- gazellen, eenden en konijnen hebben er geen flauw benul van dat hun sponsors respectievelijk een rijwielfabrikant, Donald Duck en Bobo zijn. Om nog maar niet te spreken van Jumbo en de brilslangen. Hun toekomst lijkt af te hangen van een vliegtuigmaatschappij en een opticien. Een kleine zestig instellingen en bedrijven hebben met hun financiële adoptie inmiddels ruim een half miljoen gulden voor de levende have van Artis bijeengebracht. Het bescheiden begin van wat over een periode van twintig jaar een slordige veertig miljoen moet opleveren. Op 1 mei bestaat de Amsterdamse dierentuin 150 jaar. De oudste van Nederland, maar wel met de blik gericht op de toekomst. De koepel van het nieuwe Zeiss Pla netariumdie op 2 mei officieel wordt geopend door mi nister Deelman. Onder de koperen koepel is dé ingeni euze Zeiss projec tor opnieuw geïn stalleerd en rondom bevinden zich dan nog eens speciale dia- en ef fectenprojectoren. Daarmee wordt een programma gebracht dat de ontwikkeling van het heelal en het ontstaan van het leven op aarde weergeeft. De expositie Ro bots in de ruimte' in het planetarium voegt hier nog een extra dimensie aan toe. Op deze tentoonstelling zullen een kopie van de spoetnik uit 1957 (foto rechtsbo ven) en de Russi sche Loena te zien 'Natura Artis Magistra' luidt de ofi- ciële benaming van Artis, ofwel 'De natuur is de leermeesteres van de kunst'. Geestelijk vader van Artis was de Amsterdamse boekhande laar G.F. Westerman. Zijn grote hob by bestond uit het bestuderen van de dierkunde en het verzamelen en verzorgen van uitheemse vogels. Ooit was Amsterdam het centrum van de Europese dierenhandel. Daarom verzocht hij in 1836 aan ko ning Willem I, in Amsterdam een dierentuin te mogen oprichten, in navolging van de in 1828 in Londen gestichte dierentuin. door Thea van Beek Zijn verzoek werd door het Amster damse gemeentebestuur afgewezen. Een jaar later zag hij kans een Zoologisch mu seum in te richten in de voormalige Stadsherberg aan de Plantage Midden laan. De opgezette dieren waren afkom stig van Reindert Draak, suppoost van het Bugerweeshuis en van huis uit pre parateur. Op de zolder van het weeshuis had Draak een grote verzameling opgezette dieren bijeengebracht. Die moesten daar op korte termijn verdwijnen. Voor de be middelde Westerman de kans van zijn le ven. Echter, hij wilde niet uitsluitend op gezette dieren, maar vooral levende. Voor die plannen wist hij de commissio nair Werlemann en horlogemaker Weismuller te interesseren. In 1838 werd voor een bedrag van 6400 gulden een tuin van zestig bij tachtig meter gekocht in de Plantage, de plek waar zich nu de kinder boerderij en het restaurant bevinden. Een oproep voor leden van de nieuwe Sociëteit leverde binnen enkele weken 400 leden op a raison van een tientje per jaar. Het genootschap schafte wat apen, herten en papegaaien aan, die de leden konden bewonderen, samen met de op gezette dieren in het Zoölogisch mu- Kermiscollectie In 1839 kon de dierencollectie van de Rotterdammer Cornelis van Aken wor den aangeschaft. Met zijn beroemde menagerie dieren reisde hij in Neder land. Belgie en Duitsland de kermissen af. De collectie bestond uit een leeuw, een olifant en een gnoe, vier tijgers, hyena's, twee lama's, een zebra, verschil lende apensoorten, knaagdieren, vogels en reptielen. Voor de collectie moest het formidabele bedrag van 30.900 gulden worden neergeteld. De komst van de menagerie naar Am sterdam ging niet zonder slag op stoot. Het Amsterdamse gemeentebestuur wenste uitsluitend een bouwvergunning voor een dierenverblijf af te geven welke de bouw van een loods omvatte met blin de muren, dus zonder raam, deur of luchtgaten. Van Aken was inmiddels met zijn beestenboel al op weg naar Am sterdam. De dieren konden uiteindelijk tijdelijk overwinteren in de Oranje Nas- saukazerne. Enkele gefortuneerde leden van het Genootschap zagen kans voor deze forse uitbreiding van de dierentuin de tuin 'Vrede is mijn lust' te kopen, van de Middenhof gescheiden door de Prin sengracht en de Houtwallen. Daar zou de uiteindelijke uitbreiding tot een vol waardige dierentuin plaatsvinden. In beginsel was Artis een besloten so ciëteit, alleen toegankelijk voor de leden en hun introducées. Tegen betaling van een kwartje mochten 'werklieden en dienstboden' Artis op Hemelvaartdag en in september bezoeken. Pas rond de eeuwwisseling werd de tuin voor het pu bliek opengesteld. Nog steeds is het tra ditie in september en op Hemelvaarts dag Artis tegen sterk gereduceerd tarief te bezoeken: Nieuw 'De kennis der natuurlijke historie op aanschouwelijke wijze verbreiden', dat was een van de doelstellingen van Artis. In de 19e eeuw een belangrijk gegeven, omdat elke getoonde diersoort toen nog volkomen nieuw was. Nu ligt de nadruk echter veel meer op het in stand houden van bedreigde diersoorten. Niet door de ze, zoals vroeger het geval was, uit het wild naar de dierentuin te halen, maar uitsluitend door middel van fokken. „Die fok gebeurt in samenwerking met dierentuinen over de hele wereld" vertelt Mirjam Dresmé van Artis. „Zou je dat uitsluitend met dieren van je eigen tuin doen, dan bestaat het gevaar van in teelt. Soms ruilen we tijdelijk van dieren, soms ook gaat het om een definitieve ruil. Bijvoorbeeld om zo een juiste hië rarchie in een apenkolonie te krijgen". De periode van een soort thematische postegelverzameling, zoals Artis aanvan kelijk was, is volgens Dresmé voorbij. „Het is niet altijd mogelijk, maar toch proberen we verschillende bedreigde diersoorten weer terug te plaatsen in de natuur. In de tuin zelf streven we naar de benadering van een zo natuurlijk moge lijke omgeving. Kinderen op olifantjes er Senteur. GPD) laten rijden is er zeker niet bij". Attractie Na anderhalve eeuw is een dagje Artis nog steeds een belangrijke attractie. De dierentuin kan zich tegenwoordig in een miljoen bezoekers per jaar verheugen. Vooral 'apies kijken' vormt voor velen sinds jaar en dag een goede reden weer eens even de spiegel voorgehouden te krijgen. De apen maken dan ook al sinds de oprichting deel uit van de dierencol lectie. De eerste deftige leden van het Ge nootschap konden hun hart al ophalen aan Java-, laponder- en kapucijnaapjes. De eerste gorilla deed pas 52 jaar geleden zijn intrede. 'Japie' werd gevonden langs de spoor lijn in Kameroen en per stoomschip naar Nederland gebracht. Zijn opvolgers moeten het nog steeds doen met een ver blijf dat aan volwassen gorilla's te weinig vrijheid en comfort biedt. Een nieuwe behuizing is dan ook een van de prioritei ten van de jubilerende dierentuin. De huidige Artis-collectie omvat 1200 diersoorten. In totaal zijn er zo'n zesdui zend dieren aanwezig, waarvan tweedui zend vissen in het ruim honderd jaar ou de Aquarium. Die dierenbevolking con sumeert jaarlijks een gigantische hoe veelheid voedsel. Alleen al aan hooi ver dwijnt er per jaar zo'n 125- duizend kilo in de vele magen. De dagelijkse portie hooi van een olifant bedraag ongeveer 25 kilo per dag. De vleesliefhebbers verwer ken 93-duizend kilo per jaar en de vise ters een slordige 51-duizend kilo. Het menulijstje vermeldt verder nog 28-dui- zend kilo groente, zesduizend liter melk vijftigduizend eieren en 45-duizend kilo brood per jaar. Afgezien van de eigen dierencollectie krijgt Artis geregeld dieren aangeleverd van mensen die daar liever weer vanaf willen. Mirjam Dresmé: „Nog steeds ko men mensen hier schildpadjes brengen, die eigenlijk niet eens ingevoerd mogen worden. Ze kopen die beestjes omdat ze zo schattig zijn. Ze ook in leven kunnen houden is een andere zaak. Ook krijgen we konijnen, vogels of geiten. Vooral in de vakanties merk je het. Dan kom je op eens konijnen in de tuin tegen die daaj- eigenlijk niet horen. Duidelijk over het hek gezet. Na een quarantaine-periode worden ze eventueel bij hun soortgeno ten geplaatst. Worden ze daar niet geac cepteerd. helaas, dan volgt wel een zach te dood. Je kunt natuurlijk ook met eeu wig aan blij veil vullen". Planetarium Het 150-jarig bestaan van Artis wordt op 2 mei officiéél gevierd. Op die'*'dag wordt ook het nieuwe Zeiss Planetarium in gebruik genomen. Ruim een jaar gele den werd met de nieuwbouw daarvan bij Artis begonnen, toen bleek dat het oude planetarium aan de Gaasperplas in de Amsterdamse Bijlmer niet langer renda bel zou zijn. Onder de koperen koepel is de ingenieuze Zeiss projector opnieuw geïnstalleerd. Rondom bevinden zich dan nog eens honderd dia- en speciale ef fectenprojectoren. Samen moeten deze een programma brengen over de ontwik keling van het heelal en het ontstaan van leven op aarde. De combinatie van planetarium met dierentuin is volgens Artis een logische. „Er gaat een waarschuwing vanuit. Wij zijn voorzover bekend binnen dit zon nestelsel de enige levende planeet. Kijk dus uit wat je met de natuur doet. Dat maakt de overstap naar Artis ook extra duidelijk". Een tentoonstellingsruimte in de hal van het planetarium voegt hier nog een exra dimensie aan toe. Vanaf 2 mei is hier de expositie 'Robots in de ruimte' te zien, samengesteld met medewerking van Russische, Amerikaanse en Europese ruimtevaartorganisaties. Onze 'eigen' ruimtevaarder Wubbo Ockels en de Rus sische kosmonaut Valerie Koebasov zul len deze expositie openen. Op de ten toonstelling zijn onder meer een maan- wagen, Mars- en Venuslanders en maanstof te zien. Op dit moment beslaat Artis zo'n tien hectare dierentuin. Dit jaar hoopt men een begin te maken met de uitbreiding op het aangrenzende spoorweg emplace ment aan de Plantage Doklaan. Een uit breiding van vier hectare. Het terrein zal de komende tien jaar in fasen worden in gericht. Naast het nieuwe onderkomen voor de mensapen moeten ook de pa- pagaaienlaan en het museum weer in ere worden hersteld. Het jubileumjaar lijkt een uitstekende gelegenheid de allereerst benodigde tweeënhalf miljoen gulden bijeen te brengen. De afgelopen maanden was daar al het een en ander van te merken. Zo waren er al een grote bloementen toonstelling in alle dierenverblijven, een postzegelactie en filatelie-tentoonstel- ling. In het honderdjarige Concertge bouw staat het 'Carnaval des animaux'- concert op het programma en later dit jaar een nationale loterij en exposities met cartoons en beelden waarin het dier cenraal staat. En dan is er nog het teddy- berenfestival met als sluitstuk in oktober een veiling bij Christie's van door het pu bliek ingebrachte dierenobjecten. Vierhonderd jaar oud is het gebeuren, maar het spreekt nog immer tot de verbeelding: de poging van de Spaanse koning Philips II om het protestantisme een beslissende slag toe te brengen door Engeland onder Elisabeth met zijn Armada te veroveren. Het pakkende drama van de onoverwinnelijke Spaanse vloot en de catastrofale gevolgen vormen het thema van een uiterst boeiende tentoonstelling in het grote scheepvaartmuseum van Greenwich. door Haye Thomas) Tot en met de zomer, waarna de indruk wekkende collectie op tournee gaat, ver wacht men er meer dan een miljoen be zoekers. Aangetrokken door wat met be hulp van vijf jaar onderzoek, intensieve voorbereidingen en zo'n slordige 3,5 mil joen gulden bijeen is.gebracht door een team van historici en museumspecialis ten. De expositie vindt plaats terwijl de echo van de scherpe kritiek van de rege ring-Thatcher op 's lands grote musea nog naklinkt. De regering heeft de musea willen wakker schudden uit een diepe slaap van zelfgenoegzaamheid en ze willen prikke len om eens een keer wat meer leven in de brouwerij te brengen met de midde len die hen ten dienste staan. In het in drukwekkende scheepvaartmuseum van Greenwich was dit kennelijk niet te gen dovemansoren gezegd. Nautisch parfum Wanneer de Armada in september 'wegzeilt', zal de oostelijke vleugel van het museum voortaan elk jaar een andere speciale tentoonstelling bergen. Telkens met dezelfde zorg en inzet voorbereid als dit opmerkelijke kijkspel van schilderij en. prenten, gravures, wandkleden, kle ding. sieraden, wapens en andere voor beelden van laat 16e eeuwse techniek. Compleet met een levensgroot model van een Spaans galjoen onder zeil in vol le zee. Verpakt in een realistische presen tatie met het water ruisend langs de boeg, schorre commando's die in de flui tende wind verloren gaan en de onmis kenbare lucht van teer en pek, het nauti sche parfum om de fantasie nog eens ex tra te prikkelen. Geluidseffecten van dreigend tromge roffel en beklemmend krijgsrumoer dra gen voortdurend bij aan de sfeer van ernst en drama, die de mythevorming rond het Armadagebeuren moet door breken. Want de bedoeling van de expo sitie is vooral een les in geschiedenis. Om een werkelijk beeld te geven van tijd en omstandigheden. Dat is op zichzelf al in trigerend genoeg. Zeker de Britse bezoekers, die altijd gemeend hebben dat hun eerste grote zeeheld sir Francis Drake de Spaanse in- vasievloot de grond inboorde nadat hij eerst op zijn gemak een partijtje kegelen had afgemaakt, zullen bemerken dat het allemaal wat anders is gelopen. Dat niet de onstuimige Drake, maar lord Howard van Effingham de hoogste gezagdrager op de Britse vloot was. Dat niet de Arma da: 64 grote schepen, 4 galjassen, 4 galei en, 34 lichte vaartuigen en 23 voorraad schepen, maar de Engelse vloot met 197 eenheden veruit het grootst was. Bovendien waren de Engelse schepen beter bezeild, bemand en bewapend dan de Armada, die in feite veel meer be doeld was als invasievloot dan om op zee slag te leveren. De strategie was immers om zich ter hoogte van de Vlaamse kust te verenigen met het invasieleger van de hertog van Parma, dat vanaf de Schelde nauwlettend in de gaten werd gehouden door de Nederlandse vlootvoogd Justin van Nassau als opperbevelhebber van zo'n 90 kleinere schepen. Hegemonie De geschiedenisles in Greenwich leert ook dat de Engelse vloot slechts éen Spaans schip tot zinken bracht en er twee veroverde. En dat de nederlaag van de Spanjaarden vooral toegeschreven moet worden aan een verschrikkelijke tyfoonachtige herfststorm, vergelijkbaar met de verwoestende orkaan die het vo rig jaar vooral zuidelijk Engeland teister de. Tegenover de Spaanse verliezen van meer dan de helft van de Armada en meer dan 13.000 doden als gevolg van verwondingen, ziektes, verdrinking en afslachting, stond dat de Engelsen niet één schip verspeelden. Niettemin vielen er op de Engelse vloot tussen de 7 en 8000 doden. Vooral door honger, uitputting en ziektes. Van het materieel dat na afloop van het drama naar Spanje terugkeerde, moest veel wegens onbruikbaarheid worden gesloopt. Niettemin, zo leert Greenwich, is er geen sprake van geweest dat de Spaanse hegemonie op zee door het de bacle van de Armada werd beëindigd. De vloot was spoedig weer opgebouwd en de oorlog werd voortgezet. In toenemende mate raakten ook de Hollanders daarbij betrokken. Zoals zij zich eerder via Justin van Nassau met zijn snelle wendbare zeilschepen aan En gelse zijde teweer stelden tegen de Spaanse dreiging. En onmiddellijk tot de aanval overgingen toen twee van de gro tere Spaanse galjoenen de Mateo en de Filipe op de zandbanken onder de Vlaamse kust vastliepen. Hun beman ningen werden overmeesterd en ve gens zonder pardon overboord gegooid Met de uitzondering van de hogere offi eieren, voor wie men losgeld wilde be dingen. Mythevorming Justin van Nassau was een onecht kind van Willem van Oranje, die in het jaar van de Armada tot luitenant-admi raal van Zeeland werd benoemd. Zijn stoere beeltenis hangt op de speciale af deling van de expositie, gericht op oor log en rebellie in de Nederlanden tegen Spanje. Samen met dat van de leider van het verzet tegen de Spaanse overheer sing: Willem de Zwijger en diens opvol ger en zoon prins Maurits. De Armada-expositie, officieel ge opend door kroonprins Charles, mag zich verheugen in een golf van publici teit. Gericht op de tentoonstelling zelf en allerlei nevenactiviteiten, zoals bijvoor beeld het speciale uitwisselingspro gramma voor Engelse en Spaanse schoolkinderen. Kennelijk om te voor komen dat er vier eeuwen na het gebeu ren nog eens kwade gevoelens blijven hangen. Trouwens Greenwich-directeur Ri chard Ormond laat voortdurend weten hoezeer de Spanjaarden hebben meege werkt om de expositie tot stand te bren gen. Wat op zich al intrigerend is. Ook in dat opzicht zeilt de Armada hoog aan de wind dwars door de pogingen om hier, eveneens deze zomer, de 300-jarige her denking van William en Mary op gang te brengen. Oftewel het grote avontuur van onze stadhouder Willem, die honderd jaar later op een vloot groter dan de Ar mada de Noordzee overstak om koning van Engeland te worden. Opnieuw een lesje in geschiedenis met aan beide zijde van de zee die ons scheidt, eigen interpretaties en mythe vorming. En ook met de oprechte bedoe ling om die te doorbreken. Zij het nog niet met dezelfde gunstige wind, waar mee hier de Armada van wal is gestoken. Éen van de geadodpteerde dieren in Artis. Zestig instellingen en bedrijven hebben met hun financiële adoptie in middels ruim een half miljoen g ulden voor de levende have van Artis bijeengebracht. 1 .1 t jfjlMimi

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 23