Zingen uit zorg om de aarde
Naakt en loom op gouden bladeren
Compositie-opdracht
voor 21 componisten
Stad wordt als podium gebruikt
WUBNÜbAdüïAWUL m
PAGINA 29
Vredesoratorium 'The Gates of Greenham' in Leiden
LEIDEN In opdracht van de En
gelse Quakers heeft Biggin in het
kader van het V.N. Internationale
Jongerenjaar 1985 'The Gates of
Greenham' geschreven. Hij was als
schrijver van school-musicals en
de skateboard-rock-opera 'King
Wozzy' geen onbekende voor de
Quaker Jeugdtheatergroep 'Leave-
ners' (als zuurdesem werkzaam
door heel Engeland). Daarvoor
werkte hij mee aan 150 songs in
muziekdrama's en revues.
Biggin, zelf quaker, heeft na wik
ken en wegen gekozen voor het
thema 'Geen kruisraketten in de
wereld' en heeft zich vervolgens
beperkt tot zijn eigen land. Als hij
in Holland had gewoond, neem ik
aan dat hij zijn werk 'De hekken
van Woensdrecht' had genoemd.
'The Gates' vertelt het verhaal van
de eerste drie jaar van het vrou-
wen-vredeskamp bij Greenham
Common. Het is in de eerste plaats
een eerbetoon aan de vrouwen die
zich letterlijk en lijfelijk hebben
verzet tegen de plaatsing van kruis
raketten. Daarnaast is het ook een
hulde aan alle mensen die zich
steeds weer inzetten voor de vrede.
In het oratorium zal iedereen die
aan demonstraties en acties heeft
meegedaan, maar ook diegenen die
hiervan op een heel andere manier
hebben blijk gegeven, iets van
zichzelf herkennen, misschien wel
de moed om door te gaan. Gespro
ken of gezongen woorden doen
soms vonken overspringen, die an
deren "aansteken". De extra
kracht die de muziek van Biggin
aan de woorden geeft, maakt het
oratorium tot een indrukwekkend
en inspirerend voorbeeld.
De Nederlandse première van het vredes-oratorium
"The Gates of Greenham", gecomponeerd door Tony
Biggin, wordt 7 en 8 mei uitgevoerd door de Schola
Cantorum van de Leidse Studenten Ekklesia in de
Stadsgehoorzaal in Leiden.
Er is bewust voor dit oratorium gekozen om niet alleen
muzikale aspiraties aan bod te laten komen, maar ook
om datgene over te brengen waar onder andere de
Ekklesia zich mee bezig houdt: vrede, gerechtigheid en
zorg om de aarde.
door
Lidy van der Spek
rond de basis Greenham teksten
van Gandhi, Jung, Martin Luther
King en uit de Bijbel geciteerd.
Ook wordt in de tekst gedoeld op
de symbolische strijd tussen David
en Goliath: schijnbaar zwak tegen werkt. Voor
schijnbaar sterk. Verder in het stuk
wordt de vredes- en geloofsverkla-
ring verwerkt van de Quakers in
Engeland uit de 17e eeuw.
Biggin heeft naast zangstemmen
ook de vrouwelijke en mannelijke
spreekstem ingelast. Bovendien is
het traditionele orkest versterkt
met drie elektrische gitaren en ex
treem veel slagwerk. De 'vertelster'
identificeert zich met een 44-jarige
kampbewoonster van Greenham
Common. De 'verteller' beschouwt
dit gebeuren een beetje op afstand,
geeft informatie over de buitenwe
reld die negatief of corrupt rea
geert. Het koor bestaat, ondanks
het vrouwengebeuren, uit sopra
nen, alten, tenoren en bassen om
het universele karakter van de
boodschap te benadrukken.
Wat is nu precies de motivatie van
de mensen die meedoen aan 'The
Gates of Greenham'?
Wim de Ru, koordirigent: "Hoewel
de 'Gates' conservatief in composi
torische opbouw is, heeft het wel
degelijk twintigste-eeuwse ele
menten, een ingewikkelde ritmi
sche structuur, bovendien zijn er
blues en pop-elementen in ver-
iet een uitda
ging om met de Schola Cantorum,
aangevuld met een ad hoe-koor en
met een uitgebreid orkest zo'n
nieuw en onbekend werk ten uit
voer te brengen. Daar komt bij dat
ik volledig achter de tekst sta en
dat ik graag wil bijdragen aan de
bewustwording onder mensen als
het gaat over vragen als vrede en
veiligheid. Voor mij een unieke
kans om deze boodschap, in artis
tieke vorm gegoten, uit te dragen".
Pleun van der Linden, concert
meester van het Randstedelijk Be
geleidingsorkest: "Het is iets
nieuws voor mijn orkest, dat geeft
altijd al een prettige spanning. Ik
moet nog afwachten hoe het geheel
tijdens de generale repetities zal
klinken, maar ik heb goede hoop.
Overigens staat de inhoud mij ook
aan, spiritueel en verrassend, ver
meldenswaard genoeg om hier mu
zikaal mee bezig te zijn".
Magdalena Pattianakotta, mezzo
sopraan: "Voor mij is het zinvol
juist deze tekst te mogen zingen,
tijdens mijn repetities heb ik al ve
le mensen in mijn omgeving en
thousiast gemaakt. En daarbij
komt nog dat ik het heerlijk vind
om me uit te leven in blues".
Karin Herrebout, vertelster: "Ik
voel mij zeer verbonden met de
ontstaansgeschiedenis van de 'Ga
tes'. In Engeland heb ik meegezon
gen en nu mag ik soleren in een
tekst waar ik helemaal achter sta:
als quaker wijs ik alle geweld af. Op
kreatieve manier kan ik uiting ge
ven aan mijn-ideaal".
Meineke Abma, lid van het koor:
"Ik hou nu eenmaal van zingen en
daar komt nu nog iets bijzonders
bij: het verhaal heeft mij iets te zeg
gen. Aanvankelijk moest ik wen
nen aan de muziek maar gaande
weg ben ik gaan beseffen dat Big
gin zijn compositie heel direct en
toepasselijk heeft verweven met de
inhoud van de tekst".
Tony Biggin, componist: "Wat
moet ik er van zeggen, ik heb dit
werk geschreven in de eerste
plaats om de jeugd moed en hoop
voor de toekomst te schenken".
De uitvoeringen zijn mogelijk ge
maakt door subsidies en giften van
overheid en particuliere instellin
gen. De componist komt uit Enge
land over om de première in Neder
land bij te wonen.
Met Pinksteren zal de IKON deze
uitvoering bijna integraal via de te
levisie uitzenden.
Wim de Ru, koordirigent: 'Ik wil bijdragen c
i als het gaat over vrede en veiligheid'.
Kaarten voor dit oratorium op za
terdagavond 7 en zondagmiddag 8
mei zijn te bestellen bij K&O Lei
den. 071-141141.
Medewerking wordt verleend door Li-
sette Emmink - sopraan, Magdalena
n de bewustwording onder
bas. Karin Herrebout - vertelster
Rein Edzard - verteller en het Rand
stedelijk Begclcidingsorkest. Het ge
heel staat onder leiding van Wim de
Tollensprijs voor
dichter Koos Schuur
AMSTERDAM (ANP) - De Tollens-
prijs 1988 van het Tollensfonds (op
gericht in 1851) is toegekend aan
dichter Koos Schuur (Veendam,
1915). Schuur krijgt de prijs voor
de hoge kwaliteit van zijn gehele
oeuvre en zijn bijdrage daarmee
aan de Nederlandse literatuur. De
Tollensprijs (ingesteld in 1903). die
eenmaal in de vijfjaar wordt toege
kend, bestaat uit een bronzen leg
penning en een bedrag van 4.000
gulden. Hij wordt in juni uitge
reikt, aldus het fonds.
Koos Schuur was oprichter en
redacteur van het letterkundig tijd
schrift 'Het woord', waarin de
avant-garde van kort na de Tweede
Wereldoorlog zich manifesteerde.
In 1941 verscheen, na enige tijd-
schriftpublikaties van zijn hand de
eerste gedichtenbundel, 'Windver
haal', gevolgd door de clandestiene
uitgaven 'Novemberland' (1943),
'De zeven vloeken' (1944) 'Regen
herberg' (1945). In 1946 verscheen
'Herfst, hoos en hagel', in 1956 'Fa
ta morgana voor Nederlanders', in
1963 'Gedichten' en in 1980 'Waar
het was'.
Koos Schuur woonde van 1951
tot 1963 in Australië. Aan deze pe
riode herinnert vooral zijn proza
werk van 1953 'En de kookaburra
lacht'.'
De Tollensprijs ging eerder on
der meer naar Lodewijk van
Deyssel (1913), Jacobus van Looy
en Willem Kloos (1918), Arthur van
Schendel (1933), Bertus Aafjes
(1953), F.C. Terborgh (1968). Michel
van der Plas (1978) en Belcampo
(1983).
Het bestuur van het fonds, dat de
prijs toekende bestaat uit prof. dr.
E. Braches, Tine van Buul, prof.
Kees Fens, Hella S. Haasse. dr.
G.W. Huygens, A. Koolhaas, Sjoerd
Leiker, Willem G. van Maanen en
Hanny Michaelis.
Regenboog
Een belangrijk gegeven zijn de
hekken van Greenham. De vrou
wen hebben die in de loop der tijd
in de kleuren van de regenboog ge
schilderd, het teken van hoop. Elke
kleur staat voor een fase in de strijd
tegen de kruisraketten en tegelij
kertijd voor een fase in het per
soonlijk leven van de mens. Steeds
worden tijdens de tocht naar en
Antwerps symposium over het begrip 'camp'
1 1 Gimme hope Jo'anna
Eddy Grant
2 2 Stop loving you - Toto
3 4 Beds are burning - Mid
night Oil
4 8 Yekeyeke- Mory Kante
5 5 Don't turn around - As-
wad
6 3 Play it cool - Freiheit
7 11 Everywhere - Fleetwood
Mac
8 10 I need you-BV SMP
9 6 Tell it to my heart - Tay
lor Dayne
10 17 Stay on these roads - A
Ha
11 15 You've lost that lovin
feeling - Righteous Bro
thers
12 7 Winter in America - Re
ne Froger
One more try - George
Michael
Heart - Pet Shop Boys
Somewhere down the
crazy river - Robbie Ro
bertson
She's like the wind - Pa
trick Zwayze
Shotgun - Selena
Reckless - Afrika Bam-
baataa UB 40
Love is stronger than
pride - Sade
Song for Nadim - Yann
Anderson
Love lies - Ellert
Can I play with mad
ness - Iron Maiden
Hey mambo - Kid Creole
Barry Manilow
Get outta my dreams -
Billy Ocean
Addicted to love - Tina
Turner
Doctorin' the house -
Coldcut
La difference - BZN
Whising I was lucky -
Wet Wet Wet
Faith - Wee Papa Girl
Rappers
Love is contagious - Ta-
ja Sevelle
13 29
14 22
19 25
20 23
23 16
24 14
25 19
26 28
27
28 32
Prove your love - Taylor
Dayne
32 30 Tower of strenght The
Mission
Alphabeth st. - Prince
Nothings gonna change
- Glenn Medeiros
35 36 Dit is 'n liedje over lief
de - Hanny en de Rekels
36 20 The sun ain't gonna shi
ne - Grant Forsyth
37 26 Heart of gold - Johnny
Hates Jazz
Shangri la - Gerard Jo-
ling
Drop the boy - Bros
40 18 Beat dis - Bomb the Bass
ANTWERPEN (GPD) - "Het Witte
Huis is geen plaats meer waar
wordt geregeerd, maar een plek
waar stukjes worden opgevoerd.
Het is een schouwtoneel met ac
teurs die er hun tevoren gerepe
teerde teksten uitspreken. Het is
'camp', zoals de hele Amerikaanse
samenleving 'camp' dreigt te wor
den."
door
Hans van Maanen
Aldus het oordeel van dr. J. Ras
kin, gasthoogleraar Germaanse ta
len aan de Antwerpse universiteit.
Hij sprak op een driedaags sympo
sium vorige week in de Belgische
stad dat geheel was gewijd aan
Kitsch en Camp. Wat kitsch is we
ten we allemaal "jij vindt het
mooi en ik weet beter" maar wat
is camp? Dynasty en Dallas zijn
camp, Nancy Reagan is camp,
Memphis is camp, en Michael
Jackson en Prince zijn high camp.
De term camp lijkt ongeveer te
gelijk met de term kitsch te zijn
ontstaan, aan het eind van de vori
ge eeuw. Kitsch was de neerbui
gende term die de avant-garde ge
bruikte voor de wansmaak van de
massa, voor de tuinkabouters, de
de houtvuren-met-
in het Victoriaanse Engeland,
ermee werd juist de smaak van de
avant-garde omschreven. Het is
een smaak (of een smakeloosheid)
die, zo zei Raskin, alleen kan opko
men in een maatschappij van over
vloed, waar mensen niets beter te
doen hebben dan op uiterlijke
schijn letten. In de wereld van de
camp-liefhebber bestaan de woor
den goed en slecht, waarheid en
leugen niet meer: alles wordt on
derverdeeld in mooi en lelijk. Het
leven is een puur esthetische erva
ring, stijlvol en onthecht, en liefst
een beetje overdreven.
Mariene Dietrich in 'Witness for the Prosecution'. Dietrich was een
'camp'-figuur pur sang. Hier in een pose, die weer eens bewijst dat er ook
met Grace Jones niets nieuws onder de zon is (foto pr)
De term werd, zo zegt Raskin,
oorspronkelijk gebruikt in homo
seksuele milieus. De eerste literai-
voerd: nee, in de slotscène moet de
hoofdrolspeelster, van verblinden
de schoonheid, naakt en loom op
grote gouden bladeren achterover
leunend, worden binnengedragen.
De 'gewone wereld met zijn enge
waarden en normen' wordt geparo-
diëerd. Het lijkt avant-garde, maar
het is decadent, apolitiek en amo
reel in de beschrijvingen van
Myers.
Minder negatief over camp is de
Amerikaanse schrijfster Susan
Sontag, die zichzelf en de term op
slag beroemd maakte met haar
essay uit 1964. Zij "voelt zich sterk
tot camp aangetrokken en tegelij
kertijd zwaar erdoor beledigd", zo
schrijft ze. Zoals alle kunstcritici
weet ze beter het camp-gevoel te
omschrijven dan een sluitende de
finitie ervan te geven. Het is, zegt
ze, de liefde voor de overdrijving,
het oplosmiddel voor de deugd
zaamheid, en het is stijl ten koste
van inhoud.
Ook zij wijst op de homoseksue
le achtergronden van camp, en
daarbij vooral op de ontkenning
van het geslachtsverschil blote
jongetjes met lange wimpers en
boa-veren, travestie-shows en
verwijfd gedrag.
Jackson
Het prototype, het hoogtepunt
en de vervolmaking van de heden
daagse camp is popster Michael
Jackson. Zijn optredens zijn door
drenkt van camp, glitter en deca
dente erotiek. In zijn vorige week
verschenen autobiografie, 'Moon-
walk', schrijft hij over een voorval
uit zijn jeugd: 'Ik had nogal wat
stripteases gezien, maar die avond
zag ik een meisje met fantastische
wimpers en lang haar het podium
opkomen voor haar nummer. Ze
maakte er een spektakel van. Plot
seling, tegen het einde, trok ze haar
pruik af, haalde een paar grote si
naasappels uit haar b.h., en liet ze
zien dat er een levensechte kerel
schuilging onder als die make-up.
Ik was verkocht'. Mooier camp kan
het bijna niet.
Meubels
Het is waarschijnlijk geen toeval
dat juist in de wereld van de pop
cultuur de mooiste voorbeelden
van camp zijn te vinden, maar ook
elders zien we camp oprukken. De
Italiaanse ontwerpersgroep
Memphis bij voorbeeld. Functio
naliteit is voor deze groep een
'bourgeois-waarde' geworden
waarom zou een fauteuil vier poten
en een rechte rug moeten hebben
en waroom moeten de planken in
de boekenkast horizontaal? De
Memphis-stijl, in het begin van de
jaren zeventig nog uiterst exclu
sief, is al doorgedrongen tot HE-
MA-klokken en confectie-pakken.
Een café is niet meer trendy, niet
postmodern, als het niet in roze en
turkoois is uitgevoerd, met lami
naat en formica.
En de televisie natuurlijk. Qua
seks minder expliciet dan Jackson
en Prince zich kunnen veroorlo
ven, maar ook hier camp wat de
klok slaat. Alleen in Amerika kan
een serie als Miami Vice of, nog er
ger, Lifestyles of the Rich and Fa
mous worden gemaakt. "Bizar, op
pervlakkig en gekunsteld," zo be
sloot Raskin zijn lezing. "De mas
samedia zijn dat bijna per definitie,
maar ook in Hollywood en in popu
laire bladen zien we steeds meer
camp. Er wordt een genarcotiseer
de wereld geschapen van mooie
plaatjes, die de tegenstellingen in
de echte wereld buitensluiten.
Camp bloeit in de Reagan-tijd, en
het wordt bijna de normale r
van doen: onecht, theatraal
betrokken."
Musea trainen in
vriendelijkheid
AMSTERDAM (ANP) - De Neder
landse musea willen zich aantrek
kelijker maken voor het brede pu
bliek door gastvrijheid en persoon
lijke aandacht van het museumper
soneel. Om dat te bereiken hebben
zij een training, „omgaan met mu-
seumpubliek" opgezet voor mede
werkers van de musea. Dat heeft de
Stichting Nederland Museumland
1988 dinsdag meegedeeld.
De bedoeling van de driedaagse
cursus van het Nederlands Cen
trum voor Advies, Training en Be
geleiding is bedoeld om bij het mu
seumpersoneel vaardigheden te
ontwikkelen, waarmee zij de be
zoekers zo goed mogelijk tegemoet
kunnen treden. De medewerkers
leren onder meer in te spelen op
wensen en reacties van het pu
bliek.
Professor Peter Levi.
Levi:
'Shakespeare-
vers is echt'
LONDEN (UPI) - De Britse geleer
de die een academische storm in
een glas water heeft ontketend
door in een bibliotheek in Califor-
nië ongepubliceerde verzen te vin
den van William Shakespeare,
heeft zijn bewering maandag ver
dedigd.
Maar professor Peter Levi, die de
poeziezetel aan de universiteit van
Oxford bezet, geeft toe dat hij zijn
ontdekking alleen maar heeft ge
daan aan de hand van fotokopieën
van de 62 versregels en dat hij het
oorspronkelijke manuscript nooit
heeft gezien.
Hij ontkende dat zijn vorige
week vrijdag bekendgemaakte
ontdekking een reclamefoefje is
om bekendheid te geven aan zijn
aanstaande nieuwe biografie van
de Bard.
"Ik hoop enige publiciteit te ge
ven niet aan mij of mijn boek maar
aan de verzen die zeer waarschijn
lijk van Shakespeare zijn, al zijn zij
niet zijn beste," aldus Levi op een
druk bezochte persconferentie.
Een hele reeks Britse deskundi
gen heeft Levi's bewering afgewe
zen dat de verzen door Shake
speare zijn geschreven.
Levi vermoedt dat de verzen in
1607 zijn geschreven voor de gra
vin van Derby. De verzen werden
met andere manuscripten in 1917
verkocht aan de Huntington Li
brary in San Marino in Californië
maar geleerden hadden er tot Levi
kwam weinig belangstelling voor
gehad.
AMSTERDAM (ANP) - De stich
ting Amsterdams Fonds voor
Kunst heeft aan 21 Nederlandse
componisten een compositie-op
dracht verleend. Dit heeft het be
stuur van de stichting vandaag
meegedeeld.
Bernard van Beurden is de op
dracht gegeven een muzikaal werk
te componeren voor accordeonen
semble gecombineerd met groot
blaasorkest. De opdracht voor de
muziekproduktie 'Verdichte dag'
ging naar de componisten Alan
Laurillard, Jeff Hamburg en Mi
chael Moore, voor de toonzetting
van gedichten van Hans Faverey is
Margriet Hoenderdos gevraagd en
de opdracht voor een strijkkwartet
kwam bij Huub Kerstens terecht.
MICK JAGGER - De rockzanger
Mick Jagger is gisteren door een
Amerikaanse rechtbank vrijge
sproken van plagiaat. Jagger was
een proces aangedaan door reggae
zanger Patrick Alley, volgens wie
Jagger de hit 'Just Another Night'
van hem had gestolen. Comment-
raar van Jagger: "Als je bekend
bent, zijn er altijd mensen die je on
deruit proberen te halen".
Aan Peggy Larson, Fay Lovski,
Erik van der Wurff en Jan van
Zelm is de opdracht gegeven voor
een zes/achtstemmig vocaal-in
strumentaal werk ten behoeve van
een concertserie van Vocaal Plan.
De opdracht voor de compositie
van een piano-solo ging naar Ton
de Leeuw en voor die voor een pia
no-concert naar Tera de Marez
Oyens. De opdracht voor een slag
werkcompositie werd aan Michael
de Roo verleend, een pianosolo aan
Richard Rijnvos en de compositie
opdracht voor de aanzet tot de Ra-
mayana Opera werd aan Boude-
wijn Tarenskeen gegund.
Kees Schoonenbeek en Johan de
Meij kregen gezamenlijk de op
dracht tot het maken van een com
positie voor synthesizer en harmo
nie-orkest. Frances-Marie Uitti is
gevraagd de muziek te schrijven
voor het filmtheaterproject Orfea,
de opdracht voor madrugada voor
acht stemmen kwam terecht bij
Amilcar Vasques Dias, Peter Wage-
mans gaat een werk schrijven voor
het Zeeuws Orkest en Diderik Wa
genaar voor een koperensemble
met slagwerk.
re verwijzing naar camp vond hij'in
de roman 'The near and the far' van
L. H. Myers, een Engelse schrijver
uit het begin van deze eeuw. Myers
kent nu niemand meer, maar hij
was de meest gevierde schrijver
van zijn tijd en een sleutelfiguur in
de geschiedenis van de camp. Hij
behoorde tot de hoogste Britse
aristocratie, geschoold in Eton en
Cambridge, hoefde nimmer te wer
ken voor zijn brood en bezat, in de
woorden van collega-auteur Virgi
nia Woolf "twee huizen, twee kin
deren en een automobiel." Hij leef
de alsof hij een karakter in een ba-
rok toneelspel van intrige en verlei-
ni"tgvan c^par eigenIijk hield hii Cultureel Rotterdam presenteert zich tijdens Rotterdam
De plaats van handeling in 'The
near and the far' is een zestiende-
eeuws hof in het keizerlijke India,
en meer in het bijzonder The camp,
een apart, gesloten onderdeel van
het rijk. Myers beschrijft The camp
als duidelijk homoseksueel, met
vervagende geslachtsonderschei
dingen. Alles in The camp draait
om kunst, theater en overdrijving.
Hoe 'onnatuurlijker' hoe mooier
het is. Als in The camp een toneel
stuk wordt opgevoerd, wordt er
niet zomaar een toneelstuk opge-
KAARTVERKOOP - De kaarver
koop voor De Derde Internatio
nale Chansonweek, die van dins
dag 24 mei tot en met maandag 30
mei in de Leidse Schouwburg
wordt gehouden, is vandaag ge
start. Kaarten zijn verkrijgbaar
bij de kassa van de Leidse
Schouwburg aan de Oude Vest 43
in Leiden. Openingstijden: 11.00 -
15.00 uur. Telefonisch reserveren
mogelijk op nummer 071-131941.
ROTTERDAM (ANP) - "Rotterdam '88 - De stad als po
dium". Onder die titel wordt vanaf half mei in Rotter
dam een culturele manifestatie gehouden, waarmee de
stad wil laten zien wat het momenteel op kunstgebied
in huis heeft. Daarnaast zal een voorschot worden ge
nomen op de jaren negentig, wanneer de faciliteiten
die Rotterdam nu biedt zullen zijn uitgebreid met het
Architectuurinstituut en een tentoonstellingshal. Tij
dens de manifestatie, die tot het eind van het jaar
duurt, zullen honderden binnen- en buitenlandse kun
stenaars rond de vijftig verschillende projecten op het
gebied van beeldende kunst, architectuur, fotografie,
film, video, literatuur, muziek, dans, theater en opera
presenteren.
In opdracht van Rotterdam '88 zijn tien beelden ge
maakt die op verschillende plaatsen in de stad worden
neergezet. Langs deze beelden en de moderne beelden
die de stad al rijk is, is een wandelroute uitgezet die
eindigt bij de kunsthal in Rotterdam-Zuid. In deze
voormalige passagiershal van de Holland Amerika
Lijn zullen gedurende de manifestatie drie grote ten
toonstellingen te zien zijn.
Tijdens Rotterdam '88 zullen in mei in de nieuwe
Rotterdamse schouwburg voorstellingen worden ge
geven van Wagners opera 'Ring des Nibelungen', uit
gevoerd door het Staatstheater Kassei. In theater Lan
taren/Venster wordt een week lang aandacht gegeven
aan Spaanse avant-garde kunst, terwijl in de Doelen en
de schouwburg Caraïbische muziek- en dansvoorstel
lingen worden gegeven.
Niet alleen in de bestaande theaters, maar ook op
straat, op perrons van station Blaak en in het World
Trade Centre zullen voorstellingen worden gegeven,
waarmee het festival zijn naam 'de stad als podium'
waar wil maken.
Onderdeel van het festival zijn verder een internatio
nale zomerdansacademie, de fotografie Biënnale Rot
terdam en het filmproject 'City Life', waarbij tien inter
nationale regisseurs een episodenfilm over hun eigen
woonstad tot een film zullen monteren.
De organisatie van Rotterdam '88, een iniatief van de
gemeente, is in handen van de Rotterdamse Kunst
stichting. In totaal is er zes miljoen gulden voor de ma
nifestatie beschikbaar. Rotterdam 88 wordt op 12 mei
geopend door premier Lubbers.