'Top 40 rommel motiveert me' IachtergrqndI WANTJE PAGINA 13 In Israël is waarschijnlijk door velen opgelucht adem gehaald toen de rechter maandag John Demjanjuk (68) wegens oor logsmisdaden ter dood veroor deelde. De weinige overleven den van het Poolse concentra tiekamp Treblinka, die gedu rende het veertien maanden slepende proces in de rechts zaal aanwezig waren, waren tevreden met het zwaarste vonnis wat een misdadiger in Israël kan krijgen. John Demjanjuk zou Iwan de Verschrikkelijke zijn, de sadis tische kampbewaker van het nazi-concentratiekamp Tre blinka, waar ruim 800.000 joden in de gaskamers om het leven werden gebracht. Hij zou tus sen 1942 en 1943 de bediener van die gaskamers zijn ge weest. Maar John Demjanjuk zegt zelf niet Iwan de Ver schrikkelijke te zijn en heeft het over een persoonsverwisse ling. Kort voordat zijn vonnis werd uitgesproken, riep hij nog naar de aanwezigen in de rechtszaal dat hij onschuldig was. Rechter Tal zei echter dat hij de belangrijkste beul was, die eigenhandig tienduizenden mensen de dood had ingejaagd. Toen hij het vonnis uitsprak, applaudiseerden de mensen in de zwaarbewaakte rechtszaal en slachtoffers van de nazi misdaden vielen elkaar hui lend in de armen. Niet iedereen was even te vreden met de ter-dood-ver- oordeling. Zijn zoon, die hem gedurende het proces steunde, maar ook zijn advocaat Sheftel, zei later dat Demjanjuk in ho ger beroep zou gaan. Dat is een recht van elke veroordeelde en betekent dat je om herroeping van het vonnis kan vragen. In feite vraagt de verdediging aan de rechter nog eens naar het vonnis te kijken en draagt in sommige gevallen getuigen aan die de onschuld van de ver dachte eventueel kunnen be wijzen zaak te buigen. Demjanjuk is de tweede die in Israël wegens oorlogsmisda den ter dood wordt veroor deeld. In 1961 werd Adolf Eich- mann tot de strop veroordeeld en een jaar later ook opgehan gen. Eichmann werd schuldig bevonden aan Hitiers politiek om de joden uit te roeien (End- Demjanjuk lösung). Zijn schuld stond ech ter onomwonden vast. Eich mann, die na een jarenlange speurtocht in Argentinië werd gesignaleerd, werd door de Is raëlische geheime dienst in 1960 ontvoerd. Dat was nodig om de man het land uit te krij gen omdat de autoriteiten van Argentinië hem een hand bo ven het hoofd hielden. Door Eichmanns toedoen kwamen miljoenen joden in de concen tratiekampen om. Ook Eichmann ging in hoger beroep, maar het Israëlische hooggerechtshof wees zijn ver zoek in mei 1962 af. Als Dem janjuk hetzelfde lot is bescho ren, kan alleen de Israëlische president, Herzog, hem nog uit deze benarde situatie halen. Herzog heeft als president het recht om een vonnis te wijzigen op voorspraak van de minister van justitie. Niet alleen Demjanjuks fa milie en advocaat geloven in zijn onschuld. De Oekraïense gemeenschap in Cleveland, in de Amerikaanse staat Ohio, waar Demjanjuk woonde en werkte voordat hij werd gear resteerd, reageerden heftig op het vonnis. Een dominee van de orthodox-Oekraïense Heilige Mariakerk, die talloze malen geld inzamelde voor het kost bare proces in Israël, zei dat John Demjanjuk een zachtaar dige man was en zeker niet Iwan de Verschrikkelijke. „Als het vonnis wordt voltrokken, wordt een onschuldig man te rechtgesteld", aldus de domi- Ook een historicus, die een belangrijke getuige was tij dens het proces, heeft gezegd dat Demjanjuk al schuldig werd bevonden voordat het proces van start ging. Dat zou voornamelijk aan de publici teit rondom zijn persoon en de politie van de Verenigde Staten èn Israël hebben gelegen. His toricus Tolstoj is er zeker van dat Demjanjuk niet Iwan de Verschrikkelijke is. Het wach ten is nu op het aantekenen van het hoger beroep en wat de ver dediging doet om het vonnis te kunnen veranderen. MARJOLIJN IN 'T HOUT PAGINA VOOR JONGEREN Eindredactie Paul de Tombe Telefoon 071-144941, toestel 242 "Langzamerhand vindt de grote massa de weg naar de scheur". Dat zegt R. van der Meer van het Roelofarendveense bedrijf Tra demark. Hij heeft het over de nieuwe trend in spijkergoed: broeken, rokken en jacks met grote scheuren en opgenaaide stukken die als nieuw in de win kels liggen. Was het enkele jaren geleden mode om (spinternieuwe) leren jacks te kopen die er kaal en oud oud uitzagen, nu dient ook het Marisa Drent, verkoopster in 'scheurbroek'. spijkergoed volledig verruïneerd aangetrokken te worden. Wie nog wat oud spijkergoed in de kast heeft liggen kan daar zelf de schaar in zetten maar in de tren dy boetieks kun je de kledings tukken ook tegen niet onaan zienlijke prijzen aanschaffen. De prijzen van het 'nieuwe' spijkergoed variëren van rond de 100 gulden tot 160 gulden. Niet Leidse kledingzaak, toont een (foto Wim Dijkman) echt goedkoop, voor iets dat al kapot is voor je het ook maar één keer hebt aangehad. "We brengen deze produkten sinds twee maanden op de markt", vertelt R. van der Meer. "De snelsten lopen er al mee, maar voordat de massa het gaat kopen duurt even". De nieuwe trend lijkt te zijn overgewaaid uit Frankrijk en Amerika. Daar zijn 'scheurbroeken en 'scheurrok- ken' al veel langer te koop. Het begin van een modetrend is altijd moeilijk 'te achterhalen. De gescheurde kleding zou nog een nawee kunnen zijn van de punkgolf, maar die ligt al weer een goede tien jaar achter ons. Zeker is wel dat de invloed van popsterren als George Michael erg belangrijk is. Zodra zij zich in dergelijke kleding vertonen gaat het grote publiek 'mee'. "De vraag van de winkels is groot", aldus Van der Meer. "We hebben een scheurbroek, een scheurrok en een scheursalopet. We werken nog aan een scheur- jack. Met deze produkten waren we niet de eerstenmaar wel heel snelle volgelingen. Zo gaat dat nou eenmaal in de mode, je moet er snel bij zijn". De opengehaalde broeken en rokken blijken bij het winkelend publiek nog niet zo aan te slaan. Ankie Ernst, verkoopster in een Leidse boetiek: "Twee jaar terug verkochten we dit spul al, alleen kwam het toen uit Frankrijk. Het is nu in een aantal videoclips op televisie geweest en dat merk je aan je klanten. Over het alge meen gaat de verkoop wel aar dig, maar het is natuurlijk wel heel trendgevoelig publiek dat dit soort spullen koopt". Het gebeurt echter wel eens dat een gekochte scheurbroek te ruggebracht wordt. "Dat doen de ouders. Vaak mensen die niet zo veel kleding kunnen kopen. De kinderen kopen iets en de ouders brengen het terug. Vaak zie je dat die, laat ik maar zeggen, 'kakke- rige' ouders zo'n spijkerbroek wel goedkeuren". De komende zomer zal uit moeten wijzen of hier inderdaad sprake is van een 'gat in de markt'. E.S. Prefab Sprout kiest aanval in woestijn der leeghoofdigheid Prefab Sprout, met in het midden Paddy McAloon. "De mensen hebben geen geloof n AMSTERDAM - Hij is veran derd, Paddy McAloon. Sterker, hij is onherkenbaar. Van dé grimmig ogende, baardige min streel op de hoes van de elpee 'Steve McQueen' geen spoor ier. Op de sofa in de lounge i een Amsterdams hotel zit bebrilde hippie in een iets te vaak gedragen t-shirt. Af en toe steekt hij een sigaartje op. Niet iemand die zich op het oog laat verslijten voor een der meest ge talenteerde schrijvers in de he dendaagse popmuziek. Maar: Prefab Sprout, Paddy's geestes kind, geldt nog steeds als een welkome oase in de woestijn der leeghoofdigheid. Het album 'From Langley Park to Memphis' het jongste bewijsstuk. McA loon: "Ik kies de aanval". door Ton de Jong Zacht is de stem, kenmerkend het Noordengelse accent. New castle is de thuisbasis van Paddy McAloon. Daar, in de schoot van het onvolprezen Kitchenware Records (ook: The Kane Gang, Martin Stephenson the Dain- tees), ontloken 's mans onmis kenbare schrijftalenten. Na de debuutelpee 'Swoon' vestigde Prefab Sprout met 'Steve Mc Queen' een heuse reputatie. 'Ste ve McQueen' was een elpee met ieus getitelde songs, die uit blonken door heerlijke melodie lijnen en scherpe teksten. Produ cer Thomas Dolby bleef de scho- 5 taak die diamantjes te mogen slijpen. "Dat is ook het grootste verschil met 'From Langley Park to Memphis', stelt McAloon. "Steve McQueen' ademde als elpee één bepaalde sfeer, waar 'From Langley Park to Memphis' geen eenheid is. Thomas Dolby heeft dit keer maar vier songs ge produceerd. Na 'Steve McQueen' wilde ik hem een tijdje niet met mijn werk vervelen. Maar als liedjesschrijver kan ik beter naar 'Langley Park' dan 'Steve Mc Queen' luisteren". Hoe de nieuwe elpee over komt, vraagt McAloon geïnteres seerd. Mooi, antwoorden we naar waarheid, 'n Beetje glad mis schien. "Glad? Welnee! Okee, okee: noem me het gladste num mer op de elpee. 'Nightingales'? O nee... 'Nightingales' is het meest pure wat we gedaan heb ben sinds 'When love breaks down' (hun enige hitsingle, red.). 'Nightingales' bekijkt de wereld vanuit een bijna kinderlijk oog punt. Ik had het ook a la Tom Waits kunnen doen, lekker door leefd, maar de melodie is bril jant. Ik wilde het nummer de rijkheid van een evenement mee geven". Ambacht De verbazing bij de sympathie ke McAloon is allerminst ge speeld. Wild schudt hij met zijn hoofd. Er valt veel uit te leggen. De man is in zijn liefde voor het ambacht zó oprecht, dat de vraag zich opwerpt aan wie al die moei te tegenwoordig nog is besteed. De hitparades staan vol met hol le imago's en leeghoofdige deuntjes: moet Prefab Sprout daarmee concurreren? McA loon: "Inderdaad, die Top 40 rommel is niet langer het werk van muziekschrijvers. Het ac cent ligt meer en meer op het ge luid en de producers. Zie Stock, Aitken en Waterman. Dat is een frusterend idee, omdat veel men sen niet langer de moeite nemen om naar een mooie melodie te zoeken. Gewoon, omdat men die niet meer verwacht. De mensen hebben geen geloof meer in pop muziek. Maar dat motiveert me juist". Loterij Relativeren is McAloon, met zijn scherpe, soms cynische kijk op de wereld, uiteraard niet vreemd. „Wie had mij tien jaar geleden durven voorspellen dat de drummer van Genesis (Phil Collins) ooit een van de best ver kopende artiesten op deze aard kloot zou zijn? Het is gewoon een grote loterij". Des te opmerkelij ker is de eigenzinnigheid waar mee hij de grenzen van de pop muziek verkent. Öp stapel staan een kerst-elpee, werktitel: 'Total snow', en een soort film-sound track, 'Zorro the Fox' (inder daad, naar de gemaskerde vrij buiter). "Het idee achter 'Zorro the Fox' is dat de filmmuziek van vandaag zo verdomd behoudend is. Je schrijft een paar nummers die kans maken om in de Top 20 te komen en je zet ze op één elpee. Ik neem de kortste weg: ik wil proberen daar te kojnen waar film en muziek elkaar ontdek ken. Ik heb al diverse stukken voor 'Zorro the Fox' geschreven. Hoe het uiteindelijk uitpakt, ik weet het niet... Het klinkt in ieder geval heel modern,: héél] leven dig. Ik heb bij voorbeeld een stuk gemaakt waarin toetsen het ritme aangeven. Het neigt mis schien wat naar Philip Glass". Over grote namen gesproken: hoe komt Stevie Wonder in he melsnaam op een elpee van Pre fab Sprout terecht? "Ik moest voor 'Nightingales' een solo op mondharmonica hebben. Stevie was in het land, en mijn manager kende zijn manager. Hij kende onze muziek niet echt, Stevie, maar hij wilde het wel doen. Hij was tóch in Engeland om opna men te maken. De solo stond er in één keer op. "Is dit ongeveer wat je zocht?", vroeg hij nog. Boy! Het was perfect. Ik was nogal onder de indruk dat ik sa men met zo'n man in één studio mocht zijn. Afgezien van Neil (Conti, Prefab's drummer, red.), die echt een compleet musicus is, zijn we zelf namelijk nogal on handig als het om instrumenten gaat. M'n eigen timing is vrij slecht. Daarom heeft het ook ruim twee jaar geduurd voordat de nieuwe elpee er was. Je zou ook echt niet willen dat ik op jouw plaat moest meespelen." GAT IN DE MARKT? Scholieren vertellen over het hoe en waarom van hun bijver dienste. Wil je zelf iets vertel len over je bijbaantje, schrijf of bel dan naar de Kits-redac- tie, postbus 54,2300 AB Leiden, tel. 071-144941. (Aflevering 6) Kratten vullen Martijn Korner is 18 jaar en woont in Leiderdorp. Hij zit in de eerste klas van de middelbare technische school (mts). Buiten de schooluren werkt Martijn in een supermarkt. "Zaterdags doe ik toch niks, dus waarom zou ik niet gaan wer ken? Je hebt een zakcentje, leert het bedrijfsleven een beetje ken nen, met mensen omgaan en wat de waarde van het geld is. Kijkje kan wel een rijke pa hebben die je elke maand een bedrag toe schuift, maar dan geef je het ook uit alsof het geld geen waarde heeft". "Vroeger zat ik op voetbal, maar je wordt wat ouder en jé wilt wat meer dingen kopen. Op een verjaardag wil je ook niet met twee gulden vijftig uit de hoek komen. Met een vriend ben ik op wintersport geweest, maar dat moest ik wel zelf betalen. Zo mers doe ik aan wedstrijdzeilen. Nou ja, je hebt je onderhoud van de boot, wedstrijdgeld, lidmaat schap en reiskosten". "Op koopavond werk ik op de emballage. Lege flessen aanpakken, in kratten zetten en bijvullen. De emballa ge is een onderdeel van de afde ling 'houdbaar', dat is alles be halve 'vers' (groente, brood, fruit en vleeswaren) en 'kassa'. Als de winkel 'leegloopt' vul ik fris, bier en koffiemelk bij. Je krijgt een 'zaan', een levering goederen uit Zaandam. Zeven pallets met wasmiddelen, blikjes, etc., alles van 'houdbaar'. Dat vul je oók weg op een zaterdagochtend. Verder moeten we 'spiegelen'. Dat is alles naar voren trekken. Een bijna leeg vak waarin alles voorin staat toont beter en maakt het voor de klant makkelijker zoeken. Zeg maar: zorgen dat de winkel wat voller lijkt". N ul-komma-nul "Het minimumjeugdloon krijg ik voor dit werk, maar elke maand wordt er een ander be drag op mijn bankrekening ge stort. Tussen de 100 en 200 gul* den meestal, het ligt eraan hoe veel ik gewerkt heb". "Sparen vind ik moeilijk. Toen ik een brommer wilde kopen kon ik het wel. Heb ik echt tegen me zelf gezegd: niet aankomen. Maar dat moet ik wel zeggen an ders heb ik na een paar jaar nog niets. Nu staat er weinig op mijn bankrekening alles is opgegaan aan de vakantie. Als ik het op mijn rekening had laten staan en ik heb mij bankpasje bij me is het slado zo nul-komma-nul. Dat heb ik altijd, dan denk ik o ja, ik moet m'n zusje weer eens iets geven, of m'n moeder". "Sinds september ben ik niet uit geweest, vanwege die winter sportvakantie. Elke cent moest ik opzij leggen. Die vakantie was niet een pakje boter dat je z§T koopt, je resi, het eten, de liften. Van de zomer zal ik de disco wel r uit geweest. Elke cent moest ik opzij leggen i weer eens bezoeken, zeker we ten. Maar het uitgaan heb ik niet gemist". Krantenwijk "Mijn eerste bijbaantje was een krantenwijk toen ik 15 was. In die tijd vond ik dat leuk, maar als ik er nu weer aan denk, elke dag die verplichting in weer en wind. Toch was het wel leuk. De kranten kwamen altijd te laat in de bus want eerst stonden we een halfuur te kletsen. Later heb ik in >eën lunchroom gewerkt, daar moest ik bedienen. Na een jaar vonden ze mij niet meer zo leuk geloof ik, want ik hoefde niet meer te komen. Wat er pre cies was weet ik niet, ze hebben mijn vader opgebeld en zelf ben ik er niet achteraan gegaan, ik heb daarna opgebeld naar de be drijfsleider van deze supermarkt en toen mocht ik komen voor een gesprek. Hij had niet direct een baan voor me maar na drie we ken kon ik aan de slag". "Het is niet zo dat ik elk bij baantje zou aannemen, ik moet wel met plezier naar m'n werk gaan. Bollenpellen of schoonma ken zou ik niet willen. Wat ik nu dóe vind ik leuk. Ik werk hier nu een jaar en het bevalt me nog steeds prima. Een vaste baan hier? Daar heb ik niet zo over na gedacht, maar dat zou ik, denk ik, niet willen. Zaterdag en don derdagavond is leuk, maar de he le week zou wat te veel worden". Tevreden "Geld vind ik niet zo belang rijk. Ja, je moet genoeg hebben, dat wel. Ik ben hartstikke tevre den met wat ik heb, Rood sta ik nooit, dan krijg je negatieve ren te, dat is niks voor mij. Wel denk ik dat ik het zou missen als ik geen bijbaantje had. Dan zou ik toch wel een hoop moeten laten. Eigenlijk zit ik nooit zonder geld". "Zondag is inderdaad mijn enige vrije dag. In de zomer heb ik die dag zat te doen, 's winters niet. Meestal kijk ik wat naar de video, een filmpje of zo. Ik doe mijn huiswerk en ga soms darten met een paar vrienden. Nee, wer ken op zondag hoeft voor mij niet, hoewel ik me soms toch ver veel". ERNA STRAATSMA M\ii/ 15de meid dM ek ik had t t/tv&t 6èk Gwvd&i- zt adf twtt&ootd... e/& k wti w 3/ pm wmm dat wyisen WMar wcrdcrj Si mw M... moet je bij (etfeif btGirirteA...

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 13